De Volkswage e-Up! is de kleine VW, maar dan stiller en zwaarder, want elektrisch.
Het is eigenlijk best opmerkelijk dat een van de duurste auto’s in zijn klasse de naam ‘Volkswagen’ meekrijgt. Volkswagen was oorspronkelijk bedoeld als ware auto voor het volk, vandaar de naam. Zo ontstopt het merk en werd het groot. Echter, in de jaren ’70 met de komst van de Polo, Golf en Passat weet Volkswagen de bovenkant van zijn klasse te ‘bekleden’, een positie die het merk nog altijd heeft. Dankzij ijzersterke waardevastheid vallen de leaseprijzen enigszins mee. Maar een Volkswagen kopen? Da’s lastig want relatief duur.
Het eerste model dat onder de Polo gepositioneerd wordt en dus in theorie aanspraak zou moeten kunnen maken op het fenomeen Volkswagen komt in 1998. De Volkswagen Lupo is echter niet het gedroomde succes. Ja, de Lupo is kleiner en wordt voor iets minder geld aangeboden dan de Polo, maar omdat de Lupo voor VW net zoveel kost als een Polo om te bouwen, is het voor Volkswagen geen succesvolle businesscase.
PSA-Toyota principe
De opvolger wordt de Fox, een in Brazilië gebouwde budget Volkswagen. Dat de eisen van de consument anders zijn blijkt wel uit de verkoopcijfers. De Fox is vooral praktisch en doelmatig. Dat beetje ‘premium-heid’ dat de andere VW’s wel hebben, ontbeert de Fox. Maar bij de derde keer is het scheepsrecht voor Volkswagen. Volkswagen kopieert in principe het idee van PSA en Toyota. De C1, 107 en Aygo zijn kleine en goedkope auto’s en ook als dusdanig ontworpen en ontwikkeld.
Volkswagen doet het dunnetjes over en verbetert en verfijnt het recept. Het resultaat is wederom een drieling: Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up, wat VW wenst te schrijven als ‘up!’, dus met een kleine letter en uitroepteken. Lang leve de marketing. Aanvankelijk was het de bedoeling om de Up een klein motortje mee te geven die op de achteras geplaatst zou worden. Dan zou het een verbrandingsmotor of elektromotor kunnen zijn. Uiteindelijk krijgt de Up een vrij conventionele aandrijflijn met een dwarsgeplaatste lijnmotor voorin en voorwielaandrijving. Eigenlijk nog precies het recept van de originele Mini uit de jaren ’60.
Alternatieve aandrijflijnen
De Volkswagen Up is niet leverbaar met een dieselmotor, in tegenstelling tot de Fox en Lupo, die met TDI-motoren leverbaar waren. De PSA-drieling is even met dieselmotor verkrijgbaar geweest en dat was geen succes. Wel kwamen er andere alternatieve aandrijflijnen. Zo was het mogelijk om een Up op aardgas te bestellen voor hen die een lagere kilometerkostprijs wenste.
De meest duurzame Up is echter de elektrische Up, ofwel de e-Up. Of, in Volkswagen marketing jargon: Volkswagen e-Up! Bij ons op de redactie wordt de kleine elektrische stadsrakker uit Wolfsburg gekscherend ‘Eup’ genoemd.
Eerste introductie Volkswagen e-Up!
De eerste e-Up komt in het begin van 2014 op de markt. Enkele jaren nadat de reguliere Up (en Mii en Citigo) hun intreden hebben gemaakt. De e-Up onderscheidt zich van zijn benzine (en aardgas) broertjes door enkel als vijfdeurs leverbaar te zijn. Het belangrijkste nieuws zit echter onder de kap, de e-Up heeft een elektromotor die goed is voor 82 pk en 210 Nm, serieuze waarden voor een Up, die met een 60 en 75 pk motor leverbaar is.
De e-Up is voor zijn soort ook best een vlot autootje. In 12,4 seconde zit je op de 100 km/u, waarbij de eerste 50 km/u aanzienlijk vlotter gaan dan de tweede 50 km/u. De topsnelheid is 130 km/u, begrensd uiteraard. Het is duidelijk dat deze auto is ontwikkeld om te excelleren in stedelijke gebieden. De motor van de e-Up krijgt zijn energie van een accupakket van 18,7 kWh. Volgens de NEDC is de actieradius zo’n 160 km.
In realiteit betekent het dat 100 km bijzonder lastig te behalen is. Zeker op hogere snelheden gaat de accu snel leeg. Nog een nadeel is de laadtijd. Snelladen is niet mogelijk, om de accu vol te laden moet je meer dan vijf en half en een uur wachten.
Volkswagen e-Up! facelift
Aan het einde van 2016 wordt de gehele Up-modelrange voorzien van een facelift en technische upgrade. Sindsdien is er een 90 pk sterke 1.0 TSI leverbaar en is de e-Up níet meer de sterkste Up. In technisch opzicht wordt er namelijk niets aan gedaan, waardoor de e-Up alsnog voornamelijk geschikt is als boodschappenautp. Wel wordt de WLTP-range vrijgegeven. De WLTP-actieradius moet een stukje realistischer zijn voor de eindgebruiker c.q. consument. Met 133 km breekt de e-Up geen potten, zeker niet in combinatie met de hoge prijs van 25 mille.
Gelukkig slaat Volkswagen toe in 2018 met een vernieuwde e-Up. De auto ziet er exact hetzelfde uit als voorheen. Ook de elektrische motor is anders. Een groot verschil is het accupakket. Dat is bijna twee keer zo groot: geen 18,7 kWh, maar 36,8 kWh. Dankzij het nieuwe accupakket wordt de actieradius ook aanzienlijk groter: 260 km volgens de WLTP. Nadeeltje: het laden duurt nu nog langer. Dus voor een e-Up eigenaar is het aan te raden om een laadpaal thuis neer te zetten. Saillant detail: de e-Up wordt niet duurder, maar juist iets goedkoper.