Alles wat je moet weten over een particuliere bestelauto

Alles wat je moet weten over een particuliere bestelauto
Over het algemeen associeert men een bestelwagen met een auto die voor een onderneming gereden wordt. We noemen het niet voor niets vaak een ‘bedrijfswagen’. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat je niet particulier kunt of mag rijden met een bestelauto, integendeel!

Het is vrij logisch waarom een bedrijf een bestelauto inzet: ze dienen ervoor om er daadwerkelijk mee te werken. Het transporteren van goederen, gereedschappen of andere benodigdheden heeft de prioriteit. Maar er zijn voldoende redenen waarom het handig kan zijn om als particulier een bestelwagen te rijden, zonder dat er een bedrijf aan te pas komt. Wel is het zaak om rekening te houden met dingen als eigenschappen en regelgeving. In dit artikel wordt duidelijk gemaakt wat de mogelijkheden zijn, waar er op gelet dient te worden en hoe het kan uitpakken voor jou als particulier.

Alles wat je moet weten over een particuliere bestelauto

Voordelen van bestelauto voor de particulier

Ruimte

Dit spreekt natuurlijk voor zich. Een bedrijfsauto is niet ontworpen om het netvlies te plezieren. We hebben het bij bestelwagens of bedrijfswagens eerder over de functie die ze vervullen dan de vorm die ze hebben. Belangrijk bij een bedrijfsauto is vooral dat hij voldoende ruimte heeft. Dat kun je ook vaak zien aan de buitenkant: veel bedrijfsauto’s lijken ook op elkaar. De aandacht gaat naar het interieur en wat er zich achter het laadschot bevindt, er is veel (bagage)ruimte. Er zijn weinig personenwagens die ook maar in de buurt komen van een bedrijfsauto.

Prijs


Een bedrijfswagen is goedkoper dan een vergelijkbare personenauto. Wederom heeft dat te maken met hoe een bedrijfsauto ontworpen is. Kostprijs is een stuk belangrijker dan bij een personenauto, waarbij er veel meer emotie bij komt kijken. Wel is er een verschil in prijs die een bedrijf moet betalen en wat de particulier dient over te maken aan de fiscus. Uiteraard wordt dit nog uitvoerig behandeld. Natuurlijk kun je kiezen voor een goedkope bestelbus of een duurdere en net zoals bij personenwagens is de prijs/kwaliteitverhouding bij bestelbussen niet altijd gelijk.

Betrouwbaarheid


Dit onderdeel wordt nog weleens vergeten, maar bedrijfswagens zijn aanzienlijk betrouwbaarder dan personenauto’s. Het is van belang dat bedrijfsauto’s blijven functioneren. Er wordt immers mee gewerkt. Overigens zal het natuurlijk per bedrijfswagen schelen in welke mate dit het geval is. Het is altijd raadzaam om per type bedrijfsauto te kijken naar de specifieke aandachtspunten van het betreffende model.

Alles wat je moet weten over een particuliere bestelauto

Nadelen van bestelauto voor de particulier

Verfijning

Dit lijkt een wat abstract onderwerp, maar dat is het niet. Een bedrijfswagen is in de basis gebouwd om zoveel mogelijk, zo voordelig mogelijk en zo betrouwbaar mogelijk te rijden. Dit gaat ten koste van de verfijning. De motoren zijn vaak rouwdouwers met minder manieren dan een personenwagen-motor. De banden zijn gemaakt om veel gewicht te kunnen dragen, weinig rolweerstand te hebben en slijtvast te zijn. Dit resulteert in banden met weinig comfort en veel kabaal. Omdat een bedrijfswagen minder geïsoleerd is, is de geluidsproductie ook een stuk hoger. Met name als je een open cabine hebt zonder afwerking, is de auto een grote klankkast.

Rijeigenschappen

Deze komt gedeeltelijk voorbij in het kopje ‘verfijning’, maar sommige bedrijfswagens rijden duidelijk minder goed dan personenauto’s. Vooral de hogere exemplaren vangen meer wind, wat bij zijwind vervelend kan zijn en het wil wel eens waaien in Nederland zoals je weet. Wat je ook niet moet vergeten is dat een bedrijfsauto is ontwikkeld om met belading rond te rijden. Zonder een beetje gewicht achterin is de wegligging vaak beduidend minder. Kan je een bestelwagen nieuw bestellen dan is het dus zaak om in de gaten te houden of er een optie is voor lichtere belading.

Verbruik

Een bestelwagen verbruikt aanzienlijk meer dan een personenwagen. De aerodynamica wordt gehinderd door de hoge opbouw. Een bedrijfswagen is relatief zwaar, dus dat helpt ook niet mee. Ook zijn de motoren en transmissies niet altijd gelijk aan personenwagens. Vooral bij de instapmodellen worden nog wel eens ouderwetse dieselmotoren en handgeschakelde vijfbakken gebruikt, die hun stempel drukken op het verbruik, prestaties en het comfort.

Uiteraard komt er nog veel meer bij kijken dan alleen deze drie voordelen en nadelen. Daarom staat hieronder een top 9 van punten waarmee je rekening dient die houden als je als particulier een bestelauto gaat kopen.

Alles wat je moet weten over een particuliere bestelauto

Motorrijtuigenbelasting (MRB)

Dit is een belangrijk onderdeel om rekening mee te houden en een punt dat voor jou kan bepalen of je wel of geen bedrijfsauto particulier moet rijden. Althans, dat wijst het verleden uit. Voorheen was het voordelig voor particulieren om een bestelbus te rijden. De wegenbelasting was erg laag. Dat geldt nu niet meer. Er zijn diverse uitzonderingen, zoals gehandicapten vervoer (denk aan rolstoelvervoer), maar in principe betalen mensen die géén bedrijf hebben het particuliere tarief. Aangezien bedrijfsauto’s vaak zwaar zijn en een dieselmotor onder de kap hebben, is de motorrijtuigenbelasting vrij hoog. Als stelregel kun je aanhouden dat het te betalen bedrag aan MRB voor een bedrijfswagen die door een particulier bereden wordt iets lager is dan een vergelijkbare personenauto. De provinciale opcenten hoeven namelijk niet voldaan te worden. Dus kies je voor een elektrische, benzine of diesel bedrijfswagen? het heeft grote invloed op je maandelijkse kosten als particulier berijder. De lage MRB is in ieder geval een voordeel van grijs kenteken waar je als particulier niet volledig van mee mag genieten.

Alles wat je moet weten over een particuliere bestelauto

Brandstof

Een heel groot gedeelte (meer dan 95%) van de bedrijfswagens is voorzien van een dieselmotor. Dat is vrij logisch, gezien het feit dat er veel mee gereden wordt. Voor particulier gebruik kan het zijn dat een dieselmotor net even te veel van het goede is. Er zijn bedrijfswagens met een benzinemotor. Vaak zijn dat kleinere bedrijfsauto’s als de Citroen Nemo of Opel Combo. Alternatieve aandrijflijnen zoals aardgas, biogas en zelfs elektrische bedrijfswagens zijn mogelijk. Er is een bescheiden keuze op het gebied van nieuwe bestelauto’s. Gebruikte bestelwagens met een elektrische aandrijflijn of op gas zijn zeer schaars. Hou ook rekening met de opkomende milieuzones in steden. Een tweedehands bestelwagen met een dieselmotor met een oude Euro-norm kan er in de toekomst voor zorgen dat je niet meer overal je boodschappen kunt doen.

Opbouw cabine

Bij elke bedrijfsauto is het mogelijk om je eigen inrichting te kiezen. Bijvoorbeeld betimmerde wanden, kasten voor gereedschap, een ‘Girofon’ (voor lange objecten te vervoeren) en dergelijke. Als je een tweedehands bedrijfsauto zoekt, is het raadzaam om hier rekening mee te houden. In sommige gevallen is er alleen sprake van betimmering aan de wanden om zo schades te voorkomen. Het blik aan de binnenkant van de bus is bijna automatisch ook het blik van de buitenkant, met andere woorden: er is nog niet eens een isolatielaag en schade die vanuit binnen wordt veroorzaakt door het ontbreken van betimmering is aan de buitenkant zichtbaar.

Alles wat je moet weten over een particuliere bestelauto

Tussenschot

Het is verplicht om een tussenschot te hebben in een bedrijfswagen. Hiermee wordt de zitcabine ruimte en de laadcabine ruimte van elkaar gescheiden. Dit tussenschot kan tot de helft of helemaal doorlopen tot aan het dak. Dan is er sprake van gescheiden cabines. In sommige gevallen wil men het open hebben. Voor particuliere auto’s met airco is het raadzaam een gesloten compartiment te hebben. Deze ruimte is kleiner en veel eenvoudiger te koelen.

Dubbele Cabine

Een veel gehoorde term is die van ‘dubbele cabine’. Dit houdt in dat er in feite twee cabines zijn. Eentje voor de bestuurder en passagiers op de voorbank en de ander is de achterbank. Daarnaast is er de laadruimte. Houdt er rekening mee dat dit soort auto’s vrij duur zijn voor een particulier. Dit zijn vaak grotere bestelwagens en pickups.

Terreinwagens

Ook van een terreinauto kan een bedrijfsauto gemaakt worden. Een groot voordeel is het vervallen van de BPM (indien je al ondernemer koopt). De Motorrijtuigenbelasting is dan nog altijd erg hoog, maar ze zijn in aanschaf tweedehands goedkoper dan geel kenteken uitvoeringen. Zie hieronder het punt BPM voor meer informatie Er is keuze tussen echte werkpaarden (Nissan Patrol, Mercedes-Benz G-Klasse, Land Rover Discovery) als echte luxe SUV’s als de BMW X5, Mercedes-Benz M-Klasse en zelfs de Porsche Cayenne. Houd er bij deze auto’s rekening mee dat het onderhoud net zo duur is als bij de geel-kenteken versies. Nog een punt om rekening mee te houden is dat de stoelen niet altijd meer 100% naar achter kunnen. Sowieso de rugleuning is zeer beperkt verstelbaar. Zeker voor grote mensen kan dit hinderlijk zijn voor het comfort.

Alles wat je moet weten over een particuliere bestelauto

Stationwagens

Deze categorie zag je vroeger veel voorbij komen, tegenwoordig minder. Ook stationwagen kunnen omgebouwd worden. Dan is het vaak wel zaak dat het dak verhoogd wordt, ook bij een stationwagen moet een grijs-kenteken aan de eisen van de Belastingdienst voldoen. Het grootste voordeel is natuurlijk dat het rijdt als een personenauto: zowel qua comfort, rijeigenschappen als verbruik. Nadelen zijn er uiteraard ook. Ook bij stationwagens heb je te maken met rugleuningen die niet ver naar achteren kunnen en de beweegruimte op de stoelrails enigszins beperkt is, zeker bij D-segment stationwagens.
Op de meeste occasionwebsites is het mogelijk om te zoeken naar bedrijfswagens en bestelwagens. In principe staat het een particulier vrij om elke bedrijfsauto te kiezen die hij of zij wenst. Houd er wel rekening mee dat in heel erg veel gevallen er sprake is van een prijs exclusief de btw. Deze bedraagt 21%. Deze dient overigens altijd voldaan te worden, bedrijven kunnen ‘m echter terugvorderen of verrekenen met hun omzetbelasting.

Marge auto

Deze term zul je af en toe ook tegen kunnen komen. Het antwoord in deze is altijd dichotoom. Er is sprake van een BTW-auto of een margeauto. Een andere mogelijkheid is er niet. Een BTW-auto is zoals boven omschreven: een auto waarbij het mogelijk is om de BTW terug te vorderen. Is de eigenaar van de bedrijfsauto een particulier, dan betreft het een marge auto. Als een bedrijf een auto van een particulier koopt, is het niet mogelijk om de BTW terug te vorderen. Sterker nog, als een auto ooit van een particulier is geweest, is de BTW niet meer te vorderen. Niet alleen voor het bedrijf dat de auto overneemt, maar ook alle bedrijven die de auto overkopen. Met andere woorden: een BTW-auto kan wel een marge-auto worden, maar niet andersom.

BPM

Als je geen bedrijf bent, (dus een particulier), dan dien je BPM te belasting. Deze belasting wordt berekend op basis van de CO2 uitstoot. Aangezien deze relatief hoog is, is het lonend om te kijken naar een gebruikte bestelauto. Naarmate een auto ouder wordt, ook een bestel auto, wordt het percentage BPM dat voldaan moet worden telkens kleiner. De regelgeving wil hiervan nog weleens wijzigen, dus controleer het via belastingdienst.nl. Houdt er rekening mee dat in veel gevallen de BPM niet wordt vermeld bij de verkoop van een tweedehands bedrijfswagen. Controleer dit voor het zetten van de handtekening. Na 5 jaar mag een ondernemer zijn bestelwagen aan een particulier verkopen zonder dat er een BPM bedrag voldaan moet worden. Vandaar dat 5 jaar oude bestelwagens interessant zijn voor particulieren.

Moet je het dus wel of niet doen?

Samenvattend, er zijn wellicht iets meer zaken om over na te denken dan je van tevoren had bedacht. Hou rekening met de mogelijke financiële consequenties en bedenk dat de (lokale) overheid altijd tussendoor deze spelregels kan wijzigen. Dit geldt voor MRB, maar ook voor milieuzones. Maar bovenal, bedenk goed dat een bestelwagen eigenlijk bedoeld is voor zakelijk gebruik en dat je dus op het gebied van verfijning, comfort, rijeigenschappen concessies moet doen. De keuze is aan jou!