Wat is de goedkoopste elektrische auto? Dat is een vraag die veel mensen zich stellen, omdat dit soort auto’s vaak behoorlijk prijzig zijn. Dit heeft er onder ander mee te maken dat er lang tijd weinig kleine en betaalbare elektrische auto’s op de markt waren. Dit is echter in een rap tempo aan het veranderen.
Hoewel er diverse kleinere elektrische auto’s op de markt zijn, valt de prijs wél nog altijd hoger uit dan de prijs van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. De vrijstelling van bpm kan dit niet verhullen. Het verschil neemt echter langzaam maar zeker af. Ook niet onbelangrijk: de kosten per kilometer liggen bij elektrische auto’s wel aanzienlijk lager dan bij hun benzine- of dieselequivalent. Meer daarover in het artikel over de kosten van elektrische auto’s.
De grote vraag is: welke elektrische auto’s zijn momenteel het allergoedkoopst? Om die vraag te beantwoorden kijken we eerst simpelweg naar de nieuwprijs. Vervolgens kijken we welke elektrische auto’s het goedkoopst zijn als je voor private lease gaat. Tot slot zetten we ook nog op een rijtje welke auto’s het goedkoopst zijn qua stroomverbruik. Bij dit alles kijken we dus naar nieuwe elektrische auto’s. Als je tweedehands een elektrische auto wilt kopen, kun je daarover alles lezen in ons artikel over elektrische occasions.
Nieuwprijs: de goedkoopste elektrische auto’s
Dan komen we nu ter zake: we zetten de elektrische auto’s die op het moment van schrijven (maart 2020) het goedkoopst zijn op een rijtje.
1. Skoda Citigo E iV/Seat Mii Electric/VW e-Up: €23.290/€23.400/€23.475
De goedkoopste serieuze auto’s zijn de elektrische drieling van de Volkswagen Groep. Deze bestaat uit de Skoda Citigo E iV, de Seat Mii Electric en de Volkswagen e-Up. Deze auto’s zijn te krijgen voor een ruime €23.000. Met een accucapaciteit van 36,8 kWh heb je een nette actieradius van 260 km.
2. Smart Fortwo/Forfour EQ: €23.995
Bij Smart kun je vandaag de dag alleen nog maar aan kloppen voor elektrische auto’s. Daarbij is er de keuze uit de tweedeurs Fortwo en de vierdeurs Forfour. Opvallend genoeg zijn de varianten even duur. De beide Smarts hebben een accucapaciteit van 17,6 kWh. Daarmee is de actieradius maar de helft van de VAG-drieling, namelijk 130 km.
3. MG ZS EV: €29.990
De MG ZS is een verrassing in de top vijf. Deze cross-over is namelijk een stuk groter dan de andere elektrische auto’s in deze prijsklasse. De actieradius komt met het 44,5 kWh-accupakket uit op 263 km.
4. Opel Corsa-e: €30.499
De Corsa-e is weliswaar kleiner dan de MG, maar zet daar wel een indrukwekkende actieradius van 330 km tegenover. De Opel beschikt over een 136 pk sterke elektromotor, die gevoed wordt door een accupakket van 50 kWh.
5. Renault ZOE: €33.590
De Renault ZOE maakt de top vijf compleet. De Fransoos beschikt over 109 pk en een 52 kWh-accupakket. De ZOE heeft de grootste actieradius van de auto’s in dit rijtje, 390 km om precies te zijn. Een prima deal dus. De ZOE is ook te krijgen voor €25.390, maar dan moet de accu er apart bij gehuurd worden voor €74 tot €124 per maand. Dit kan goedkoper zijn, afhankelijk van het aantal kilometers en het aantal jaar dat je de auto bezit.
Er zijn veel elektrische auto’s rond het bedrag van €34.000 die net buiten de boot vallen. Deze willen we jullie toch niet onthouden. Om te beginnen is er de Mazda MX-30 met een vanafprijs van €33.990. Deze cross-over is nog iets groter dan de MG. Voor €34.900 heb je een Peugeot e-208, die sterk verwant is aan de Corsa-e. In het B-segment zijn er verder nog de Mini Electric (vanafprijs €34.901) en de Honda e (vanafprijs €35.330). Een segment hoger is er de e-Golf voor €34.005. Aangezien er inmiddels een nieuwe generatie Golf is en de ID.3 in aantocht is, zal deze niet lang meer leverbaar zijn. Tot slot heeft Opel nog een elektrische MPV voor dit bedrag in de vorm van de Ampere-e. Deze kost €34.149. Zie voor het complete overzicht ons artikel over de elektrische auto’s van 2020.
Bonus: Renault Twizy: €8.390
Als je écht de allergoedkoopste nieuwe elektrische auto wilt hebben, kom je uit bij de Renault Twizy. Deze kost weinig, maar daar krijg je dan ook niet veel voor terug. Met een vermogen van 12 kW, een accucapaciteit van 6,1 kWh, een actieradius van 100 km en een topsnelheid van 80 km/u is het puur een auto voor korte afstanden in de stad. Deze kun je dan wel een hippe manier afleggen.
Private lease: de goedkoopste elektrische auto’s
Als je niet van verrassingen houdt is private lease een optie. Steeds meer mensen kiezen hiervoor en daarom hebben we ook hiervan de goedkoopste modellen op een rijtje gezet. Daarbij zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden en 10.000 km per jaar. Dit is wel een momentopname, aangezien de leasetarieven nogal aan verandering onderhevig zijn. Op het moment van schrijven (maart 2020) zijn dit de goedkoopste opties:
- Seat Mii Electric/Skoda Citigo E iV: €288/€318 p/m
- Smart Fortwo EQ: €327 p/m
- Citroën C-Zero: €372 p/m
- Nissan Leaf: €379 p/m
- Volkswagen e-Up: €396 p/m
De Mii Electric is de enige elektrische auto die op dit moment onder €300 per maand te krijgen is. Daarmee is dit de goedkoopste elektrische auto in de private lease. Opvallend genoeg zijn de nagenoeg identieke Citigo E iV en met name de e-Up minder voordelig.
Wat verder opvalt is de Nissan Leaf. Met een vanafprijs van €34.140 behoort de auto niet tot de top tien goedkoopste elektrische auto’s, maar in de private lease komt de auto op nummer vier terecht. De auto is een slag groter dan de andere elektrische auto’s die je voor dat geld kunt leasen. De actieradius van 270 km is niet bijzonder indrukwekkend voor een auto van dit formaat, maar alsnog beter dan de rest van de top vijf. Met een stroomverbruik van 20 kWh per 100 km betaal je wel meer aan stroomkosten.
Verbruik: de goedkoopste elektrische auto’s
- Skoda Citigo E/Seat Mii Electric/VW e-Up: 12,7 kWh/100 km
- Volkswagen e-Golf: 13,2 kWh/100 km
- Hyundai Kona Electric: 13,6 kWh/100 km
- Peugeot e-208: 14,0 kWh/100 km
- Opel Corsa-e: 14,4 kWh/100 km
Aanschaf is één ding, maar je moet er vervolgens ook nog mee rijden. In de vorige paragraaf kwam al naar voren dat de Nissan Leaf geen hoge ogen gooit qua verbruik. Met welke auto rijdt je wél het goedkoopst elektrisch? Daarvoor hebben we de auto’s gesorteerd op het aantal kWh dat de auto per 100 km verbruikt (uitgaande van de WLTP-metingen). Daarbij hebben we ons beperkt tot elektrische auto’s met een nieuwprijs van minder dan €40.000.
De Skoda/Seat/Volkswagen-drieling is niet alleen goedkoop in aanschaf, maar ook in rijden. Hun grotere broer, de e-Golf, is ook lekker zuinig. Verder doen de nieuwe B-segmenters, zoals de Peugeot e-208 en de Opel Corsa e, maar ook de Mini Electric, het goed op dit punt. Ook nog even leuk om te benoemen: de Twizy verbruikt maar 6,3 kWh per 100 km.
Hoeveel je uiteindelijk betaalt aan elektriciteit hangt af van de manier van opladen. Bij een openbare oplaadpaal is dit gemiddeld gezien zo’n €0,36 per kWh. Thuis kan het nog een stuk goedkoper voor zo’n €0,22 per kWh. Met het verbruik van een e-Up, Citigo E of Mii Electric kom je dan uit op respectievelijk €0,05 en €0,03 per kilometer. Voor de benzinevarianten van dezelfde auto’s is dat al snel €0,07 per kilometer, uitgaande van een literprijs van €1,65. Daarover meer in het artikel over de kosten van elektrisch rijden. De onderhoudskosten zijn we ook niet vergeten: die komen aan bod in het artikel over de kosten van een elektrische auto.
Conclusie
Als je puur elektrisch vervoer zoekt voor korte afstanden (en geen brommobiel wilt), is de Renault Twizy de goedkoopste optie. De kans is echter groot dat je hogere eisen stelt aan een auto. In dat geval kom je al snel uit bij een lid van de VAG-drieling: de Citigo E, de Seat Mii Electric of de Volkswagen e-Up. Deze auto’s hebben een schappelijke aanschafprijs, verbruiken minder stroom dan hun soortgenoten en hebben een nette actieradius. De Peugeot Ion en C-zero zijn weliswaar iets goedkoper in de aanschaf, maar delven verder op alle vlakken het onderspit. Met name de range van 100 km doet deze modellen de das om.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.