Michelin toont een innovatief wiel

Auteur: , 66 Reacties

Michelin werkt aan een zogenaamd Active Wheel, een wiel waarbinnen bijna alle functies van een conventionele aandrijflijn verwerkt zitten. Op het Festival of Speed in Goodwood toont Michelin deze techniek aan het publiek.

Het Active Wheel is niet nieuw maar de layout is gewijzigd en men is eindelijk klaar om het aan het publiek te tonen. Het is een wiel waarin een aantal elektrische motoren zitten. Deze motoren verzorgen de de aandrijving, het remmen en het actieve veringsysteem. Het wiel haalt zijn kracht uit accu’s of brandstofcellen en iedere auto die deze wielen krijgt heeft geen versnellingsbak, koppeling en aandrijfas meer nodig. Ook andere zaken -zoals een anti-roll bar- zouden door dit wiel overbodig worden. De motor in het wiel is watergekoeld en kan ook remenergie terugvoeren naar accu’s.

Ieder wiel weegt ongeveer 42 kilogram en levert ongeveer 41 pk, in een voorwielaangedreven auto zou dankzij twee gecombineerde motoren circa 80 pk mogelijk zijn, met een kortdurend piekvermogen van 163 pk. Voor noodsituaties is het wiel overigens ook voorzien van een schijfrem.

Er vanuit gaande dat deze techniek in de toekomst werkelijkheid wordt zou dit een enorme vrijheid betekenen voor ontwerpers. Op conceptcars hebben we al wel eens dit soort zaken gezien: het vormgeven van interieurs en dergelijke zou veel vrijer kunnen en auto’s zouden nóg compacter kunnen worden dan bijvoorbeeld een Smart of een Toyota IQ. Denk er eens over na: op je eigen auto is de motorruimte ineens totaal overbodig. Wat zou je daarvoor in de plaats willen? Een bar? Een bubbelbad? Een paaldanspodium? Helaas toont het feit dat men dit wiel al vier jaar ontwikkelt ook aan dat het allemaal niet zo hard gaat met deze alternatieve aandrijving. Een filmpje van de (bizarre) werking van de vorige versie zie je hier.



66 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
doe mij toch maar een setje Vredestein bandjes
Nou de gehele motorruimte kan vervolgens vol met accu’s geplempt worden anders kun je dat weekendje spontaan Euro Disney met de auto alsnog vergeten :P
@koelkast:
Die gaan net als bij de Tesla S prima in de bodem.
En gezien het geringe vermogen t.o.v. die Tesla moet het prima mogelijk zijn om Euro Disney te halen.
Afhankelijk van waar je woont in Nederland kan dat al met die S.
@koelkast: Nee, joh, zie je het voor je? Eindelijk een Ferrari met bakken bagageruimte!
Hmm, dus straks allemaal koekblikjes met 19″..
@kaasboerin:
Kan wel een hoop in in zo’n 19″ koektrommel.
Hmm, dit betekent dus dat je vervolgens eigenlijk op wat je maar wil 4 van deze wielen kan plempen, en dan heb je een “auto”? Lijkt me wel wat! Enige wat je verder nog nodig hebt zijn accu’s en een stuursysteem (of je kiest voor “tank” besturing, ook nog eens makkelijk inparkeren en straatje keren :)).

Alleen, hoeveel van de 42 kg is onafgeveerd? Ik meen mij te herinneren dat onafgeveerd gewicht slecht is…
@ar156sw:
Dat onafgeveerde gewicht lijkt mij alleen een probleem wanneer je voor de optimale wegligging gaat.
Verder heeft dit systeen een actieve vering wat toch een niet te onderschatten voordeel is.
Als ik dan kijk naar de actieradius van een model S dan zou dit best wat kunnen worden.

Volgens mij heeft Mitsubishi jaren terug iets soort gelijks met een Lancer evo gedaan en daar het Japans rally kampioenschap mee gereden.
Hoe dat afgelopen is weet ik niet, heb er nooit meer iets over gehoord.
Dan krijg je toch een groter onafgeveerd gewicht?
@ruudw: Lijkt me inderdaad ook. De motoren en accu’s kunnen niet aan de as vastziten, die moeten wel op een vaste plek in het wiel zitten.
@jolig: Accu’s zitten niet in het wiel. En opzich is dat misschien ook een deel van de oplossing: de accu’s verdelen over de bodemplaat, krijg je een mooi laag en centraal zwaartepunt… dat komt de wegligging natuurlijk wel ten goede.
@ar156sw: Ja, maar extra gewicht in het wiel maakt meer kapot dan je met accu’s laag in de bodem kan winnen. De demping kan dat nooit aan.
@jolig:
Daarom ook actieve demping i.p.v. fietspompen.
Lotus heeft in de jaren 80 al aangetoond dat je daar verbluffende resultaten me kan berijken.

Niet voor niets verbannen uit de F1.
@jrk68: Ok, klinkt wel aardig dan. En je zou het onderhoud kunnen regelen door gewoon de wielen te vervangen en later weer op te halen. De rest is toch min of meer onderhoudsvrij.

Sloopt zo’n systeem niet langzaam de wegen? Elk rimpeltje in de weg wordt meteen uitvergroot zou ik denken.
@jolig:
Daar hebben ze overbeladen vrachtauto’s voor uitgevonden.
Veel effectiever dan een personenwagen.
@jrk68: Ach, vind die spoorvorming op sommige NL snelwegen wel handig, soms is het zo uitgesleten dat ik gratis automatic-keep-lane-assist heb; samen met adaptive cruise-control doe ik altijd een dutje op weg naar huis. Ideaal voor Humberto Tan ;)
Waar moet ik zitten??
Dan moet je straks met een lekke band wel met 2 man je reservewiel tillen.
@schim: Rollen schijnt de nieuwe rage te zijn!
@kaasboerin
Bij mij op schoot? [/flauwe grappen modus]
Mooie techniek and all, maar ik heb liever een 6 in lijn of een V8.
@defqon1:
Kan ik me voorstellen, maar wat heb je daaraan als je straks niks meer hebt om te verstoken in zo’n ding.
Ach je kan er altijn nog een leuke salontafel van maken.
@jrk68: Daar heb je punt, maar voor het zover is ben ik bang dat ik er al niet meer ben. Nu rijd ik voor mijn werk regelmatig elektrisch maar ik mis dan toch iets… het geluid. En ik wil het geluid van een 6/8/10/12 cilinder niet horen door de speakers maar onder de motorkap/uitlaat. Al moet ik wel bekkennen dat ik prive nu een 4 cilindertje heb.
Het koppel van een elektrische auto is trouwens zeer zeker niet verkeerd.
Als er toch geen motorruimte is; zoals de Batman Tumbler (laatste Batmobile) voorin gedoken. Te zien wanneer Batman zijn combatmode induikt. Lekker dicht op het alsfalt…
@blackie: Dit is geen film, dit is werkelijkheid.
@schim: De Batman films zijn toch documentaires van wat er allemaal gebeurt in Gotham City?
@mashell: Hahahaha, geweldig.
Ik was al benieuwd wat er mee gebeurd was. Ik weet niet of dit veilig en comfortabel toepasbaar is op personenwagens, Maar voor toepassing in van die 45-km wagentjes, lijkt me dit toch een prima alternatief. evt nog een tweecilinder diesel in de wagen als range extender en klaar ben je.

Maar die anti-roll bar zou ik nog maar ff laten voor wat het is. Een voldoende kundig chauffeur krijg ook dit wel op zijn dak.
Laat ze dan ook meteen eens innoveren met een band die niet lek kan…daar heeft tenminste iedereen iets aan want ik zou niet graag met een lekke band van 42 kilo komen te staan…
Eerst maar een paar duurtesten over klinkerweggetjes. Trillingen vernielen alles.
Rij dan maar eens een wiel kapot… gaat nogal kostelijk zijn vermoed ik!
Dan zou ik in de motorruimte alsnog een dikke motor willen hebben voor extra veel pk’s!

Maar even serieus, voor kleine stadsautootjes zou dit best een goed alternatief kunnen zijn.
Ehh ja, dit is de toekomst. Duurt nog even maar de voordelen zijn zo enorm dat het onvermijdelijk wordt om de techniek zoveel mogelijk in de wielen te stoppen.
Ik zie nog wel wat haken en ogen aan dit systeem, hele alledaagse probleempjes die ineens heel gecompliceerd kunnen worden zoals (hevige of winterse) neerslag een band verwisselen en gaten of te hoge drempels.
Ben benieuwd hoe dit systeem zich houd als hier in Nederland weer’s de putten overstromen of er wordt gestrooid. Elektra is daar over het algemeen niet zo blij mee.
Is dat geen oud nieuws? Is toch al heel lang voorgesteld op de Venturi Volage
Kijk, als je deze wielen op een standaard Golf schroeft (als achterwielen), dan heb je direct een hybride. Je kan er nog een accupakket aan toevoegen natuurlijk, maar de strekking is dat ELKE fabrikant hier heel makkelijk een hybride mee kan maken. Rem-energie wordt teruggewonnen, meer als een accu is niet nodig.

Als de wielen vrij op de markt zouden komen kan je zelfs van je bestaande auto een hybride maken. De wielen zonder aandrijving vervangen, accupakketje op de plaats van je reservewiel.
Moet je alleen nog iets verzinnen waarmee je de schokdempers in wiel of auto kan vastzetten. Dubbelop lijkt me wat overdreven.
Hiermee kan elke autofabrikant van elke auto een hybride maken. Gewoon de niet aangedreven wielen vervangen door deze apparaten en je hebt een 14% bijtelling auto…

Wellicht gaan ze de wielen wel los verkopen. Dan kan je ook van je bestaande auto een hybride, 4 wiel aangedreven auto maken….
Michelin banden= top
Michelin wielen = nee dankje
@bigcar: Waar kun je Michelin krijgen dan voor je fiets?
@BmwMPower:
De betere fietsenmaker?
Ik vraag me af wat het gevolg is van al die extra draaiende massa op het impulsmoment (angular momentum) van de wielen en de auto als geheel. Mij lijkt het dat je een krachtige stuurbekrachtiging nodig gaat hebben om de oriëntatie van de wielen te veranderen.
@noctilucent:

Je kan ook sturen door wielen af te remmen en andere te versnellen. Dat is trouwens nog een van de minste zorgen. Als de wagen zo vreselijk op en af springt maakt het niet echt uit wat het stuur doet.
@noctilucent:
Dat het geheel in het wiel is geplaatst betekent nog niet dat het gewicht meedraaid. De gyroscopische werking waar jij op doelt is dus te verwaarlozen.
VEEL, VEEL, VEEL te zwaar, met zo’n onafgeveerd gewicht dender je gewoon van de weg af.
Dit is een leuk projectje maar alles behalve toekomst muziek.
@jrk68
Ik heb daar mijn twijfels bij met 4 man plus bagage in je Model S in één ruk naar Euro Disney nog even een half uurtje in de file voor Kortrijk na een ongeluk en een beetje doorrijden en je strandt ergens bij Arras al. Ik geloof niet in elektrisch rijden eerlijk gezegd.
@koelkast:
Daar om zij ik ook AFHANKELIJK van waar je in Nederland woont. Met een aangetoonde actieradius van 462km kom je een heel eind in de buurt. Tenzij je in Groningen woont dan ga je Arras inderdaad niet halen.
ik vrees dat het niks wordt voor hier in belgië. na een ritje gaat er niks meer van overblijven.
@Hupke: Ik volg u mening. Geef mij maar een setje Oz Racing velgen van 7kg per stuk en een turbo charged benzine motor van minstens 200 PK. Auto rijden moet plezant blijven!
@toroloco:

Pas op ik heb niets tegen de elektromotor! Maar hij zou niet in het wiel mogen zitten, of een stuk lichter moeten zijn.
En vooral niet aangedreven worden door zware accu’s.
onafgeveerde massa much? lijkt me niet echt rijeigenschap bevorderend.
@dappers
Het gewicht ligt wel lager en je bespaart volgens mij ook gewicht in kreukelzones en andere veilige dingen, hij zal misschien dus niet eens heel veel zwaarder worden dan met normale motor.
@ytrewq:

Onafgeveerd gewicht heeft niks te maken met het totaal gewicht van de auto. De rij eigenschappen worden beperkt om het zware wiel niet snel genoeg kan veren.
@jack_abarth:

Aanvulling:

Een eenvoudig voorbeeld:
Pak een voetbal met 2 handen vast en strek je armen. De voetbal moet het wiel + remmen voorstellen. Probeer deze nu zo snel mogelijk op en neer te laten gaan. Dit zal redelijk makkelijk gaan.
Probeer hetzelfde nu eens met een bowlingbal. Nu merk je dat je deze niet zo snel op en neer kan laten gaan als de voetbal.
Kort samengevat, de bowlingbal is niet in staat om de hobbeles in de weg snel genoeg te kunnen volgen.
genius, dus als je meer vermogen wilt, Moet je grotere velgen kopen!?
hendig!
@jack_abarth
Oke, bedankt
lijkt me niks, rij je alsnog op stroom Ô_o
Onafgeveerd gewicht heeft hier volgens mij weinig mee te maken, je zit hier niet met een normale vering meer, in die 40kg zit de vering enzo in, ook het gewicht wat ronddraait ligt zo hoog niet dus denk niet dat het zo veel problemen zal leveren.
Remschijf alleen voor nood ? Dan wil je een keer hard remmen zijn ze verroest :P.
Het draaipunt van de voorwielen komt op deze manier wel ver buiten de kern van je wielen te liggen. Lijkt me niet echt bevordelijk voor het weggedrag
Een actieve ophanging anticipeert (wiskundig) de impact van oneffenheden en heft zelf het wiel op. Dus de ongeveerde massa maakt eigenlijk niet meer uit voor de wegligging. Er is eigenlijk geen vering meer – vanuit het standpunt van het chassis. De actieve ophanging plaatst het wiel op de weg.

Lotus had er eentje in de F1 – maar werd verboden voor ze gepaste banden konden ontwikkelen. De ophanging werkte namelijk zo voorbeeldig dat er te weinig frictie was om de banden op temperatuur te brengen.

F1 is wel een heel andere omgeving dan het verkeer. Ik kan me voorstellen dat een actieve ophanging veel energie consumeert van berekening tot implementatie. In motorsport is actieve ophanging de energie waard als het zich in superieure prestaties vertaalt. Ik weet niet of dat voor de gemiddelde A-B personenwagens de complexciteit en energie waard is. Is die 2CV dan zo afgrijselijk om mee te rijden?
Zou dat ook werken op wegen met veel bulten, maar ikndenk niet dat ze dit bij offroaders moeten doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).