• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

100 Jaar super sports cars van Mercedes-Benz

Auteur: autoblogger, gepost 9 april 2010 om 18:36 – 55 Reacties

Mercedes Super Sport Cars
De SLS AMG mag dan Mercedes-Benz nieuwste super sports car zijn, hij heeft een historie die één eeuw teruggaat. Op de Techno Classica geeft de Stuttgarter autoproducent een fascinerend overzicht van de supercars die het in honderd jaar heeft gebouwd. Inclusief enkele zeldzame prototypen.

De 300 SL “Gullwing” van 1954 wordt door velen gezien als de eerste super sports car van Mercedes, met de nieuwe SLS AMG als verre nazaat. Maar het begrip super sports car gaat voor Mercedes verder terug dan menigeen denkt. In de ogen van het bedrijf zelf is de Simplex uit 1903 het eerste model dat die aanduiding verdient. In die tijd was de topsnelheid van 90 kilometer per uur (60 pk) ongekend en zorgde voor een doorbraak van Mercedes in internationale races. Andere vooroorlogse snelheidsmonsters waren de 37/90 PS en de fameuze mastodont SSK. De eerste had in 1911 een top van 115 kilometer per uur (90pk). Technische vooruitgang ging snel en de SSK knalde in 1928 naar 192 kilometer per uur (170pk en met compressor 225pk). Een huiveringwekkende snelheid omdat wegligging en remcapaciteit deze snelheid nauwelijks bijhielden.

Testlab op wielen
Uniek op de Techno Classica zijn C111 en de C112. De eerste werd ook wel het testlab op wielen genoemd. De C111 werd voor het eerst aan het publiek getoond op de IAA in Frankfurt in 1969. Mercedes gebruikte deze auto om te experimenteren met nieuwe motortechnologie. Er kwamen exemplaren met een wankelmotoren en diesels. Tweeëntwintig jaar later kwam “das Haus” met een nieuw studiemodel: C112. Een dikke V12 middenmotor kwam tot ruim 400pk en een topsnelheid van 310 kilometer per uur. Het design doet sterk denken aan de Sauber-Mercedessen uit het sportscarkampioenschap begin jaren ’90. Tegelijk oogt het ontwerp nog opmerkelijk fris, zeker naast de C111 die nu echt gedateerd aandoet. De C112 verraadt enkel dat hij een kind van zijn tijd is door de geribbelde achterlichtunits.

Beide auto’s hebben het productiestadium nooit gehaald. De C111 bleef een testexercitie. Van de C112 was een exclusieve oplage van 500 exemplaren voorzien, maar die zijn er uiteindelijk nooit gekomen. Helaas, want potentiële klandizie was er genoeg. Ook binnen de Mercedes-gelederen zelf heeft men achteraf een beetje spijt, wordt gefluisterd.

PK-geweld
Meer pk-geweld in de Mercedes-stand is er in de vorm van een mooie line-up van de drie puurste moderne supercars met de ster: de CLK-GTR (1997), de Vision SLR (1999) en de CLK DTM AMG (2004). De CLK-GTR is een geweldenaar die je nauwelijks in het wild zult tegenkomen. Er zijn er maar 25 van gemaakt, alleen maar omdat de wagen moest worden gehomologeerd om aan het FIA GT kampioenschap mee te mogen doen. Later bouwde Mercedes nog 25 cabrio-versies van de CLK-GTR.

Saillant is dat het studiemodel Vision SLR er wel staat, maar zijn productiebroer SLR McLaren niet. Zou het iets te maken hebben met de inmiddels beëindigde samenwerking tussen Mercedes-Benz en McLaren bij de straatauto’s? Dat wordt van officiële zijde ontkend. Wat opvalt als de Vision SLR en de hagelnieuwe SLS AMG zo vlak bij elkaar staan, is dat de achterzijde van de Vision SLR in zijn jongste broer terugkomt. Zelfs nog meer dan in de SLR McLaren.

Vleugeldeuren
De indrukwekkende showcase van Mercedes’ beste sportwagens laat heel mooi zien hoe men na 100 jaar tot zijn jongste telg is gekomen. De huidige SLS AMG is in meerdere opzichten schatplichtig aan zijn verre voorvaderen. De vleugeldeuren zijn een iconisch element gebleven, al hoeft de bezitter van een SLS AMG het stuur niet meer om te klappen om zijn benen kwijt te kunnen, zoals destijds in de Gullwing nog wel moest.

Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

Gastbijdragen, Klassiekers, Mercedes, SLS, Supercars, techno-classica

Vorig bericht: « Video: Robbie Maddison maakt megajump
Volgend bericht: Barbie up, met een roze Lamborghini LP670-4 SV »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    9 april 2010 om 18:40

    een kruiwagen vol bakstenen en een lekke band = super-sport ..

    dit is gewoon ultra-lui ..

    Login om te reageren
  2. AudiQuatro zegt

    9 april 2010 om 18:43

    de CLK-GTR!!! Die is ganz geil. Was destijds m`n favoriete auto in NFS HP2:P Weet iemand hier de specificaties van dat hok??

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      9 april 2010 om 18:58

      @AudiQuatro: 6.0 V12, 3.4 seconden en 307 km/u.

      Login om te reageren
      • AudiQuatro zegt

        10 april 2010 om 18:11

        @BananaFlip: tnx

        Login om te reageren
    • Arnold zegt

      9 april 2010 om 20:16

      @AudiQuatro: je bent niet de enige met dat over nfs hp2 :P
      @lincoln: geniaal :P

      Login om te reageren
    • atakan zegt

      10 april 2010 om 13:43

      @AudiQuatro: Juist!1 NFSHP2, goeie tijdne man.. owja ook in Midnight Club 3 Dub Edition Remix

      Login om te reageren
      • AudiQuatro zegt

        10 april 2010 om 18:14

        @atakan: ja was mooi he. De M5 was mijn favoriet:P

        Login om te reageren
  3. Sjonny zegt

    9 april 2010 om 18:48

    Heerlijk die clk gtr

    Login om te reageren
  4. JamesBond007 zegt

    9 april 2010 om 18:49

    de SLR ziet er wel beter uit als productie model. Verder zijn het wel pareltjes hoor. Die CLK GTR was toen ik klein was al een legendarische auto. Had ‘m als schaalmodel.

    Login om te reageren
  5. BananaFlip zegt

    9 april 2010 om 18:56

    Wat een zielige blik van achteren, die Vision SLR.

    Login om te reageren
  6. HDM zegt

    9 april 2010 om 18:57

    C111 heeft ook een benzinemotor gekregen, 500pk V8 met twee turbo’s in het laatste model, C111 IV. Bovendien denk ik dat die 25 cabrio’s er 5 moeten zijn.

    Vette bakken, allemaal. Jammer dat de verkeerde C111 er staat, model II die ook in het museum staat is naar mijn mening de mooiste van alle C111’s.

    Login om te reageren
  7. JPM zegt

    9 april 2010 om 19:02

    Die techno classica he? Waar komt die opeens vandaan? Ik heb er nog nooit van gehoord maar er schijnt het mooiste spul te staan.

    Login om te reageren
  8. mb man zegt

    9 april 2010 om 19:18

    Wat een autos. wat een merk.ZIjn ngewoon goed bezig daar

    Login om te reageren
  9. Svenska Aeroplan AB zegt

    9 april 2010 om 19:19

    Wow…
    Schitterend verhaal autoblogger!
    En een zeeeer indrukwekkend palmares als je alles zo op een rijtje ziet.
    Top!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      9 april 2010 om 19:25

      @Svenska Aeroplan AB: het is een gastbijdrage, met dank aan Maarten en Robert.

      Login om te reageren
  10. MLTB zegt

    9 april 2010 om 19:19

    CLK-GTR!! Wat een magistrale auto blijft dat :D

    ( doet me ook denken aan NFS:HP en RC )

    Login om te reageren
  11. Dimglor zegt

    9 april 2010 om 19:20

    Het is nog een mooie beurs hoor.. Ik ben 3 jaar geleden geweest en ik was toen mee met een vriend en die zijn pa had nog maar net een week zijn Cls amg ;) Dat was een leuke dag ;)
    ot: Mooie wagens zeg…. Die gullwing is echt een prachtige wagen, maar de enige echte supersportwagen die er tussen staat vind ik toch wel de clk gtr..
    Die clk dtm amg is anders eigenlijk ook wel een lekkere bak ;)

    Login om te reageren
  12. Vinny_93 zegt

    9 april 2010 om 19:22

    Wut, die CLK DTM!
    Die wil ik! Echt één van de mooiste Mercedessen(?)
    5.5V8, 582pk, 320km/h, 3.9sec…

    Login om te reageren
  13. MrHyde zegt

    9 april 2010 om 19:29

    Techno Classica is al jaren de grootste/beste klassiekerbeurs van Europa. En het mooie is, crisis of niet, dat maakt voor klassiekers niets uit. De beurs groeit nog elk jaar en steeds vaker komen er exclusievere modellen te staan vaak in samenwerking met klassiekerafdelingen van huidige automobielfabriekanten. Denk dat het zondag wel een leuke dag wordt als ik er een kijkje ga nemen. Essen is voor ons ‘Olijke ‘Ollanders nu eenmal vlak om de hoek.

    Login om te reageren
  14. Svenska Aeroplan AB zegt

    9 april 2010 om 19:32

    @ autoblogger: Ah, nu zie ik het ja!

    Heel goed, ere wie ere toekomt…

    Login om te reageren
  15. SuperMario zegt

    9 april 2010 om 19:34

    Jongens, even een vraagje: is er eigenlijk een (uiterlijke) verschil deze Vision SLR en de Mercedes McLaren SLR? Nee toch, of heb ik het verkeerd? Met vriendelijke groeten!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      9 april 2010 om 20:12

      @SuperMario: vooral de achterkant als ik mij niet vergis…Zie je op de foto trouwens.Ook gaat de motorkap anders open.Bij de SLR gaan de wielkappen mee open, bij de Vision is het een klassieke motorkap.

      Login om te reageren
  16. Notorious zegt

    9 april 2010 om 19:38

    Die is toen eens in het wild gespot, in Leeuwarden.
    http://www.autojunk.nl/fotos/mercedes-clk-gtr/6793/3

    Login om te reageren
  17. AMG Powerrr zegt

    9 april 2010 om 19:52

    The heaven for every MB lover! Die wil ik allemaal wel in mijn garage!

    Login om te reageren
  18. stopwearingpants zegt

    9 april 2010 om 19:55

    die spot in lwd is echt nice man, er staat ook rinse strikwerda in gegraveerd echt zonde is dat, zon cheezy autohandelaar is dat

    Login om te reageren
  19. h.j zegt

    9 april 2010 om 20:43

    Wat is er met de S klasse cabrio concept gebeurt van mercedes heb er al een tijdje niks van gehoord De S klasse Ocean drive heette die concept model geloof ik

    Login om te reageren
  20. kowalsk zegt

    9 april 2010 om 20:48

    Die Vision SLR is nieuw voor me! Gaaf ding!
    De CLK-GTR ken ik uit een andere NFS, namelijk III Hot Persuit :P

    Login om te reageren
  21. Style zegt

    9 april 2010 om 21:05

    ooooowww daar ga ik me morgen gruwelijk aan staan te verlekkeren!!

    En uiteraard veel foto’s maken:-)

    Login om te reageren
  22. Autoliefhebber zegt

    9 april 2010 om 21:09

    Er staan leuke modelletjes tussen.

    Login om te reageren
  23. fconderkantlat zegt

    9 april 2010 om 21:32

    CLK-GTR de mercedes der mercedessen aller tijden in mijn ogen

    Login om te reageren
  24. HDM zegt

    9 april 2010 om 21:55

    De Vision SLR en SLR McLaren zijn heeel erg verschillend. De interieurs zijn totaal niet te vergelijken, de inlaten onderin de voorbumper zijn anders, de achterkant is anders, achterlichten totaal ander design, en geen sidepipes.

    Login om te reageren
  25. Klassiekerrally zegt

    9 april 2010 om 22:55

    M’n camera liet ’t afweten, dus ik moest ’t doen met een pocketcamera’tje… Mercedes stand is altijd erg fraai: http://www.klassiekerrally.nl/techno-classica-2010-size-matter/

    Login om te reageren
  26. EnzoR zegt

    9 april 2010 om 23:06

    Niet veel mooie modellen van Mercedes.. toch jammer

    Login om te reageren
  27. Jokkebrok zegt

    10 april 2010 om 00:16

    Ha, ik ben een keer in het Mercedes Museum geweest, echt gigantisch mooi!

    Login om te reageren
  28. MDA zegt

    10 april 2010 om 01:52

    heb afgelopen weekend voor het eerst een SLS AMG in het wild gezien in oostenrijk (dicht bij de grens richting Munchen). Geen tijd voor de camera helaas…

    Login om te reageren
  29. BmwMPower zegt

    10 april 2010 om 04:00

    Mercedes CLK-GTR AMG Cabriolet…
    Ja, mensen, die bestaat.

    Login om te reageren
  30. BmwMPower zegt

    10 april 2010 om 04:01

    Heb de tekst te snel gelezen zie ik…

    Login om te reageren
  31. bozewolf zegt

    10 april 2010 om 04:34

    Mooie bijdrage! Meeste wist ik niet. Fraai spul allemaal.

    Login om te reageren
  32. Jeff zegt

    10 april 2010 om 07:37

    CLK-GTR
    Dit was een homologatie auto,nodig om LeMans te kunnen rijden in de jaren 97/98.
    Zal bij velen misschien een belletje gaan rinkelen als ik vertel dat het deze wagen was die 3X het luchtruim koos in LeMans 2X in de training/warming (Mark Webber) up en de laatste maal in de race met Johny Dumbreck achter het stuur.(telkens met gelukte salto’s)
    Het was tevens het laatste optreden van deze auto.
    Het motto van Mercedes tijdens deze LeMans (geen grapje) “Mercedes the flying team”

    Login om te reageren
  33. MercedesForum zegt

    10 april 2010 om 10:20

    Mooie reportage!

    Login om te reageren
  34. DDX zegt

    10 april 2010 om 10:31

    Moet de SL65 AMG Black series daar niet tussen staan ?
    (want de clk dtm amg staat er ook tussen)

    Login om te reageren
  35. CLK-GTR zegt

    10 april 2010 om 11:45

    @Jeff: Fout, fout, volledig fout. Die vliegende Mercedes was niet de CLK-GTR maar de CLR. Er was van de CLR geen homologatie versie, hij reed in LeMans in 1999 en het was niet Johny Dumbreck die de laatste salto’s maakte maar wel Peter Dumbreck. De CLK-GTR reed in het FIA-GT kampioenschap in 97 en 98 en reed daar de concurrentie op een hoopje, die heeft dus niks te maken met heet vliegmachien uit Lemans 99. Als je een auto zwart maakt zie dan dat je de juiste auto neemt. ;-)

    Login om te reageren
  36. Jeff zegt

    10 april 2010 om 12:13

    @CLK-GTR
    Inderdaad,U hebt overschot van gelijk,het was inderdaad de CLR welke vloog en het was inderdaad Peter Dumbreck.
    Nu was het ook juist dat de CLR de twee jaren voordien lelijk hebben thuisgehouden in de FIA GT en alles op een hoopje hebben gereden,behalve LeMans waar Porsche zijn laatste overwinning (algemeen) behield.
    Wat ik me nog herinner van deze LeMans uitgaves,was het fantastische geluid (V8) van beide Mercedessen,zowel de CLK-GTR als de CLR.
    Het was zeker niet de bedoeling deze mooie wagens zwart te maken.

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      10 april 2010 om 12:55

      @Jeff: De CLK GTR had een V12, naar mijn weten.

      Login om te reageren
  37. CLK-GTR zegt

    10 april 2010 om 12:28

    Geen probleem hoor. ;-)
    De CLR was niet de enige die salto’s kon maken. Op road Atlanta in 98 dacht ik is er een Porsche de lucht ingevlogen en op dezelfde plaats is in 2000 een BMW opgestegen (die BMW was de winnaar van Lemans 99 btw)

    Login om te reageren
  38. Cantago zegt

    10 april 2010 om 13:14

    Ik weet niet, op de een of andere manier kan ik niet warm lopen van een Mercedes? Hebben meer mensen hier last van?

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      10 april 2010 om 15:13

      @Cantago: Ik niet in ieder geval. Hoe kun je hier nou geen vlinders van in je buik krijgen? Automobiele kunst met een hoofdletter!

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        10 april 2010 om 18:13

        @Freewarefreak: Die Gullwing heeft zeker iets, maar ik voel geen vlinders, iets wat ik als autogek toch regelmatig bij andere auto’s wel voel… Bij bijvoorbeeld een Miura stijg ik echt op! Is het omdat onze lokale mobiele groenteboer exact dezelfde velgen onder zijn groentekar heeft? Of de ster in de voorkant? Ik snap het niet… Mercedes komt in mijn ogen altijd een beetje emotieloos over? Raar is dat… Misschien moet ik er eens in rijden? In een met handbak dan (zijn die er nog?)

        Login om te reageren
  39. HDM zegt

    10 april 2010 om 13:32

    CLK-GTR heeft idd een V12, en de CLR is de vliegende auto. De CLK-GTR was gewoon direct een succes voor MB.

    Login om te reageren
  40. Mr. Dj M. zegt

    10 april 2010 om 14:19

    Blijft mooi die C111 maar is inderdaad niet de mooiste die ze hebben neergezet!
    De C112 blijft indrukwekkend maar heeft helaas wel de typies voor die tijd saaie verlichtingsunits die het geheel een beetje verpesten.

    De SlR Vision is nog steeds schitterend en is wat mij betreft naast de Gulwing en de SLS de mooiste van het rijtje. De C111 spreekt me echter op een geheel eigen manier aan en zal altijd mooi blijven!

    Login om te reageren
  41. Benz.. zegt

    10 april 2010 om 15:44

    3 heuse supercars op een rij! De Gullwing blijft echter verreweg de allermooiste..

    Login om te reageren
  42. CLK-GTR zegt

    10 april 2010 om 20:22

    @Cantago: Er zijn nog Mercedessen met een handbak maar dat zijn enkel de 4 cilinders ( tot 204pk) Vanaf 6 cilinders heb je automatisch een automaat. Dat je geen vlinders vooelt bij een Mercedes kan ik inkomen, ik heb dat bv. bij Audi, opel, Fiat en alle Franse merken. Smaken verschillen nu eenmaal en gelukkig maar. ;-)

    Login om te reageren
  43. Jaguar1994 zegt

    11 april 2010 om 10:09

    Echt mooie auto’s maken ze bij mercedes ! gooi der een AMG moter in sprenkel wat amg logo’s op en in de auto en je hebt de meest geweldige bak ooit !!!

    Login om te reageren
  44. L-Fred zegt

    11 april 2010 om 12:18

    Die C111 was ik helemaal vergeten! Kijk, daarom zijn er nu musea.

    Login om te reageren
  45. betonstaal zegt

    26 maart 2012 om 13:38

    mooi die verhalen jongens!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North