• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

11-traps automaat – hoe lang nog?

Auteur: vvb, gepost 20 juli 2010 om 12:03 – 67 Reacties

negenbak

En dan besef je dat je oud wordt. Vorige week heb ik het Golfje van vriendinlief verkocht (heus niet stink). Heerlijk beestje uit ’91 met vier verzetjes. En dat terwijl er nu al auto’s met acht versnellingen zijn. Nou, guess what: Mercedes is bezig met een negentraps automaat. Eeh… Houdt deze ontwikkeling ooit op?

The bigger, the better, zullen ze bij Mercedes denken. Als de concurrentie met nóg grotere versnellingsbakjes komt, tsja dan zit er maar één ding op. Op dit moment is er een negentraps automaat in ontwikkeling. De bak is vooral bedoeld voor de wat zwaardere motoren. Voordeel: lekker veel schakelen betekent minder brandstofverbruik. Nadeel: de nieuwste Benz heeft dan bijna net zoveel versnellingen als de Mercedes Actros…

Overigens: het schijnt dat Mercedes wel aangeeft dat negen de max is. Dus een auto met nóg meer tandjes vinden ze erg onwaarschijnlijk. Ja-ja: totdat BMW, Audi of Lexus met de tientrapper komt…

Ook interessant!

  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, Techniek

Vorig bericht: « Wat deed jij in ’75? Lotus Esprit-plaagactie
Volgend bericht: Doe mij er zo één! Volvo doet haast 4.500.000 km [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. epo zegt

    20 juli 2010 om 12:07

    Wat voegt dit nog toe? Is er iets mis met CVT?

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      20 juli 2010 om 12:33

      @epo: Daar heb je gelijk in. Met belachelijk veel versnellingen kom je steeds dichter in de buurt van de werking van een CVT, terwijl de techniek veel en veel duurder is. En dan ben je nog niet eens volledig traploos, wat volgens mij best irritant is (zie reactie van GOD :lol: ).

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      20 juli 2010 om 12:52

      @epo: Ja, er is iets mis met de CVT; Een van de ongewenste effecten van een CVT is het ” gieren” bij het wegrijden, dit is elektronisch wel enigszins in de hand te houden, maar vanwege de techniek is het nooit helemaal weg te krijgen. Ook nadelig is het feit dat de cvt duwbanden niet zoveel vermogen over kunnen brengen als een automaat met koppelomvormer. (Denk bijv. aan de V12 biturbo uit de Maybach….. zoveel koppel kan een CVT echt niet aan).

      Login om te reageren
  2. xtr zegt

    20 juli 2010 om 12:07

    en dan te bedenken VW in Golf I / II nog gewoon een drietrapsautomaat gebruikte, pas vanaf de III zat er een viertraps in

    Login om te reageren
  3. AHulsker zegt

    20 juli 2010 om 12:11

    Suzuki Swift hier met een oude 3-traps automaat. 4200 toeren bij 120. Ach ja, hij blijft het doen, dus ik mag niet zeuren.

    Login om te reageren
  4. morty zegt

    20 juli 2010 om 12:11

    tsja emissie eisen… gemakkelijke manier om het verbruik lager te krijgen op hogere snelheden. lekker met 1100 toeren 120 rijden, ik zie er wel brood in

    Login om te reageren
  5. janmartijn zegt

    20 juli 2010 om 12:16

    ik heb een alto ’89 gehad met een tweetraps automaat, 83 km/h in 1 en 138 km/h in 2 (op de teller)….

    Login om te reageren
  6. the-budel-guy zegt

    20 juli 2010 om 12:18

    ik vind de 7 traps s tronick in de Q5 al veel te veel die rijd zowat 40 in de 5de trap wij zelf hebben maar een 6 traps automaat in onze a6

    Login om te reageren
  7. GOD zegt

    20 juli 2010 om 12:26

    Krijg je zon do-re-mi-fa-so-la-ti-pi-i… geluid als je gas geeft en vica verse als je ff lift. :lol:

    Login om te reageren
  8. HDM zegt

    20 juli 2010 om 12:28

    Overigens: het schijnt dat Mercedes wel aangeeft dat negen de max is. Dus een auto met nóg meer tandjes vinden ze erg onwaarschijnlijk. Ja-ja: totdat BMW, Audi of Lexus met de tientrapper komt…

    Is dat raar dan (vanwege dat jaja toontje)? Zij denken zelf (mede via hun onderzoeken) dat 9 de max is. Misschien denken ze wel: ”Laat de concurrentie maar lekker kloten met nog meer versnellingen, en mocht het tóch een hit blijken, dan doen we weer mee. Is het geen hit, dan hebben wij iig niets verloren.”

    Login om te reageren
  9. Simpson zegt

    20 juli 2010 om 12:30

    wie jeukt dat nou, hoeveel ‘verzetten’ een automaat heeft?
    de monteur misschien… maar verder?

    Login om te reageren
  10. Jokkebrok zegt

    20 juli 2010 om 12:35

    Ja,… klinkt nuttig…

    Login om te reageren
  11. Timmie zegt

    20 juli 2010 om 12:36

    Dit is één grote imago-oorlog. Door te zeggen dat een negentraps de max is, proberen ze die negatieve spotlights van zich af te schudden, terwijl ze achter de schermen gewoon voortdoen…

    Login om te reageren
  12. Pallas zegt

    20 juli 2010 om 12:38

    Heeft een kleine motor niet meer aan veel verzetten?

    Login om te reageren
  13. Laue zegt

    20 juli 2010 om 12:38

    CVT FTW!

    Login om te reageren
    • ZwerverRoodbaard zegt

      20 juli 2010 om 12:45

      @Laue: Gewoon een fijne handbak FTW!

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        20 juli 2010 om 12:55

        @ZwerverRoodbaard: Handbak? alsjeblieft zeg….. begraaf die techniek nou eens een keer….. of ben jij nog zo’n type die hedentendage ook nog tussengas geeft en dubbel clutcht bij het schakelen met de handbak zoals je vroeger wellicht deed op de dikke DAF in je diensstijd? :shock:

        Login om te reageren
  14. Alwood zegt

    20 juli 2010 om 13:00

    vooral lekker zwaar, die 11 trappen… laat ze dan inderdaad gewoon een CVT gebruiken.

    In australië was ook een man bezig met een nieuw soort CVT, die enkel met tandwielen werkt. (geen riemen). Veel nadelen zijn daarmee verholpen. Kan het bericht helaas niet meer terugvinden.

    Verder, mijn viertraps (eigenlijk 3+ losse overdrive) werkt als een droom. Houdt bij accelereren altijd het toerental constant, schakelt soepel. En die techniek is 30 jaar oud! Nog ouder werkt bijna net zo fijn, behalve dat de lockup vaak mist.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      20 juli 2010 om 14:04

      @Alwood: Met tandwielen heb je toch geen oneindige overbrengingen?

      Login om te reageren
  15. Vreddy_B zegt

    20 juli 2010 om 13:11

    Niet geheel onlogisch dat noemen ze technische vooruitgang (of dat ook altijd goed is, is een ander verhaa) Hier zit in de hobby auto ook een 4 traps, die schakelt helaas niet soepel..omdat hij het begeven heeft.

    Login om te reageren
  16. Tombo zegt

    20 juli 2010 om 13:14

    Wat ik me dan afvraag, waarom geen CVT? Een CVT heeft een oneindig aantal versnellingen. Wat wil je nog meer

    Login om te reageren
  17. the-budel-guy zegt

    20 juli 2010 om 13:16

    liever 2999 verzetten dan een CVT bak heb 1x in een auto gezeten met zon bak vreselijk klere herrie gaf dat ding das toch nie gezond voor de motor als je een beetje vlot de snelweg op komt geef mij meer een lekkere 6traps automaat met tip tronic

    Login om te reageren
  18. Vreddy_B zegt

    20 juli 2010 om 13:18

    En even voor de interesse, kan iemand mij simpel het verschil uit leggen tussen een gewone automatische transmissie en een CVT?

    Login om te reageren
  19. CSL zegt

    20 juli 2010 om 13:19

    “The bigger, the better, zullen ze bij Mercedes denken”
    Je zult eerder The more the better bedoelen.

    Login om te reageren
  20. the-budel-guy zegt

    20 juli 2010 om 13:20

    @ Vreddy_B een CVT (variomatic) werkt met een riem en 2 schijven zo als bij de dafjes vroega dus heb je geen trappen/verzetten meer maar een vloeiende versneling het na deel als je vol gas geefd hou de bak de motor op maximale toerental en dat geefd veel herrie

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      20 juli 2010 om 13:27

      @the-budel-guy:

      Oke dank. Wil zelf namelijk ook prive automaat aanschaffen als dagelijkse auto en bij audi zie ik dat de voorwiel aangedreven ook CVT hebben en de quatro modellen een gewone autobaatbak,

      Login om te reageren
  21. Bert zegt

    20 juli 2010 om 13:23

    Het beste blijft gewoon de DAF variomatic!
    Dat kan toch ook door ontwikkeld worden?, geen enkel verzet meer dan…
    1 en al tractie!

    Login om te reageren
  22. floryn zegt

    20 juli 2010 om 13:38

    Ik geloof dat de brandstofbesparing van zes naar 7 verzetten ongeveer rond de 3 pocent ligt dus heel veel meer kan er inderdaad niet gewonnen worden. Maar ja. De politiek en de economische wetten schrijven voor: Hoe groter de stimulans op brandstofbesparing hoe groter de geoorloofde investering om te besparen. Dit kan nog een tijdje door gaan dus. Totdat de benzineauto even duur is als een electrische/waterstof/stoom oder so etwas.

    Login om te reageren
  23. GOD zegt

    20 juli 2010 om 13:41

    Variomatic op mijn citta, leuk en handig, maar een auto met CVT/automaat vind ik helemaal niks.
    Aantal keren geprobeerd maar lijkt als of ik een stuk controle over de auto kwijt ben. Kan er niet aan wennen.

    Login om te reageren
  24. Raptor zegt

    20 juli 2010 om 13:51

    Veel 4×4 quads hebben CVT. Ik kan je verzekeren dat die sneller optrekken dan een Ferrari, maar de topsnelheid ligt op max 120km/u. En ze hebben enorm veel koppel bij eender welke snelheid.

    Login om te reageren
  25. Bartholomeo zegt

    20 juli 2010 om 14:00

    Wat normaal is, want de CVT kiest bij plankgas ( dus zoals je met een quad hoort te rijden ) altijd het toerental met het hoogste koppel… En dus veel herrie.

    Auto met automaat vind ik persoonlijk heerlijk rijden. Heb je een hand vrij om wat te eten, drinken, … etc

    Login om te reageren
  26. Simpson zegt

    20 juli 2010 om 14:08

    @vreddie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_variabele_transmissie

    of meteen een bewegend plaatje:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:GearBoxRotRotVar.gif

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      20 juli 2010 om 14:22

      @Simpson: Ook aan u bedankt. En excuses voor mijn eigen luiheid. Merk ook dat de reacties en de mingen over een CVT nog al verdeelt zijn.

      Login om te reageren
  27. Pallas zegt

    20 juli 2010 om 14:15

    Even terug naar mijn eerdere reactie: Een kleine moter heeft toch meer aan veel verzetten dan een krachtige?
    Oude koppelrijke amerikanen heeb een 2trapsautomaat, kleine jappanners begonnen met 5-bakjes.
    Wie legt mij dit uit?

    Login om te reageren
  28. Supra1981 zegt

    20 juli 2010 om 14:26

    Nu nog een handbak met 9 schakelmomenten en je rechterarm wordt sterker dan een rukker die heel de dag bezig is :-)

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      20 juli 2010 om 15:51

      @Supra1981: wat dacht je ervan gewoon trucker te worden…. op een kipper o.i.d. :)

      Login om te reageren
  29. integralechubasco zegt

    20 juli 2010 om 15:26

    @pallas
    ik denk dat het gewichtprobleem bij een kleinere motor parten gaat spelen… bij een grotere motor trouwens ook.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      20 juli 2010 om 16:11

      @integralechubasco: Klinkt logisch, dankjewel weer wat wijzer.
      Zou je met zou 9-bak net als in vrachtauto ook probleemloos verzetten overslaan?

      Login om te reageren
  30. Esprit_de_Flandre zegt

    20 juli 2010 om 16:00

    @Pallas: Ja, maar voor een grote motor in een grote auto wordt met plezier meer betaalt, dus kan er ook een duurdere versnellingsbak in. In een Citroën C1 zou het prijsverschil tussen een 4-traps- en een 9-trapsautomaat te groot worden.
    De kleintjes zullen moeten terugvallen op CVT.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      20 juli 2010 om 16:11

      @Esprit_de_Flandre: Goede verklaring, dankje ben weer wat wijzer.

      Login om te reageren
  31. GOD zegt

    20 juli 2010 om 16:04

    1 versnelling:

    Effect: Zelfde als rennen met een 50kg kogel aan je been.
    Je komt voor geen meter op gang, en je top snelheid zal heel erg laag liggen.
    Dit terwijl je ontzettend veel kracht moet zetten.

    2 versnellingen: Zelfde als rennen met een 25kg kogel aan je been. Je komt veel makkelijker op gang. Dan word er in de tussen tijd nog een kogel van 25kg aan je been gehangen.
    Je zal een hogere top hebben omdat je het eerste stuk met minder gewicht hoefde te rennen en dus energie gespaard hebt.

    …

    6 versenllingen: Dit gaat lekker. Gewicht word in kleine hoeveelheden aan je been bij gehangen.
    Je kan lekker op gang komen en en goede top halen zonder al te veel in te spannen.

    …

    11 versnellingen: Je struikeld omdat er constant een idioot gewicht aan je benen probeerd te hangen.
    Je word er helemaal ram gek van en je gaat weer terug naar het 6 versnellingen principe.

    Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    20 juli 2010 om 16:28

    Zolang het een comfortabele, soepel en snel schakelende automaat is kan het me niet zo veel schelen hoeveel versnellingen hij heeft. Bij de Sensodrive van Citroën vind ik 5 verzetten al te veel, omdat je je bij elke keer schakelen weer grandioos irriteert aan de lange schakeltijd en de schok die het met zich meebrengt. :roll:

    @GOD: Kinda makes sense… :lol:

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      20 juli 2010 om 16:41

      @Citrofiel: datkomt omdat sensordrive een semi automaat is (robo bak) onze C2 1.4 HDI heefd het ook en je voelt gelijk het verschil met de echt automaat van onze audi

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        20 juli 2010 om 17:23

        @the-budel-guy: Ik snap waardoor het komt, maar het blijft verrot… PSA moet opschieten met een DSG-achtige bak!

        Login om te reageren
        • the-budel-guy zegt

          20 juli 2010 om 17:49

          @Citrofiel: inderdaad gewoon een DS3 met een DSG dan heb je pas feest

          Login om te reageren
    • Nilo zegt

      20 juli 2010 om 20:16

      @Citrofiel: bij die sensodrive moet je aanvoelen wanneer die gaat schakelen. op dat moment gewoon gas liften geen schok of wat dan ook. ook als je hoger in de toeren rijd en lift het gas, dan schakelt hij ook terug. als je dán op het gas gaat staan heb je de poppen wel aan dansen. dot gas-versnelling -> inhouden-schok -> hoog in de toeren-douw in je rug.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        20 juli 2010 om 23:37

        @Nilo: Ik heb er afgelopen week voor het eerst mee gereden (ouders van huis is kinderen in de auto :twisted: ) en in totaal niet meer dan 20 km, dus ik zal nog wel moeten wennen. Oh, en ik mag hopen dat hij opschakelt als je hoog in de toeren het gas lift? ;)

        Login om te reageren
  33. MLTB zegt

    20 juli 2010 om 16:45

    @ God

    Idiote vergelijking..

    Login om te reageren
  34. ddw zegt

    20 juli 2010 om 17:14

    Nieuw: de mercedes mauntainbike!

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      20 juli 2010 om 17:22

      @ddw: 11 is erg weing voor een mOUntainbike…

      Login om te reageren
  35. AMG Powerrr zegt

    20 juli 2010 om 17:30

    Liever geen CVT. Ben een keer met een B-klasse (CVT) meegereden, en het is net een scooter.

    Login om te reageren
  36. P8301 zegt

    20 juli 2010 om 17:31

    Wat het probleem van CVT is? Dat het nergens naar klinkt.

    Login om te reageren
  37. lincoln zegt

    20 juli 2010 om 18:34

    waarom hebben de auto,s met de meeste koppel de meeste trappen ??
    die massa moet gewoon voor uit .. thats it ..

    4 trappen is genoeg ..
    8 trappen is petinent niet zuiniger ..

    Login om te reageren
  38. Dennis21 zegt

    20 juli 2010 om 21:47

    @lincoln : 8trappen heeft wel degelijk met zuinigheid te maken…als je kijkt naar de nieuwe 5serie > als je rustig rijdt dan komt je teller niet eens meer boven de 2000toeren en je merkt niet eens dat ie schakelt..in zn drive.

    als je zelf moet schakelen dan ben je niet meer te stoppen dan heb je idd minder nodig.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 juli 2010 om 22:18

      @Dennis21:
      net als ELKE amerikaanse auto sinds 1955 ..
      en die blijken dan aan 3 trappen genoeg te hebben ..

      nog een keertje dan .. marketing bullshit ..

      Login om te reageren
  39. rene zegt

    20 juli 2010 om 22:57

    Hybrides van toyota en lexus ,traploos ,alleen moet deze gepatendeerde techniek als concurrent wel betalen.

    Login om te reageren
  40. rene zegt

    20 juli 2010 om 23:20

    lincoln ,techniek ook je sterkste kant niet he.

    Login om te reageren
  41. Peer zegt

    21 juli 2010 om 00:52

    SOS!

    11-trapsautomaat is één woord.

    http://www.spatiegebruik.nl/

    Login om te reageren
  42. Dennis21 zegt

    21 juli 2010 om 09:56

    @lincoln: als jij een berg op wilt mee een fiets dan wil je toch ook het liefst 21versnellingen om zo min mogelijk kracht te zetten?

    ik denk dat het niet met marketing te maken heeft omdat een klant niet als eerste kijkt hoeveel schakels een auto heeft.
    gaat allemaal om mileu-eisen…ze willen zorgen dat de motortoeren lager komt te liggen bij normaal gebruik…

    3trappen zou nog genoeg zijn voor misschien een mini of een fiat500 :)

    Login om te reageren
  43. Pordon zegt

    21 juli 2010 om 10:23

    Zal hoogstwaarschijnlijk het comfort ten goede komen en het zal er uiteraard voor zorgen dat de auto weer wat zuiniger is. Ik vraag me wel af wat dit doet tijdens sportief rijden. Hoewel we toen we in onze auto de 7G-tronic kregen ook dachten dat het erg veel is hebben we nu niets meer dan lof over de bak. Schakelt echt super

    Login om te reageren
  44. DonEmilio zegt

    21 juli 2010 om 13:04

    Waarom niet gewoon 5versnellingen+overdrive.Is waarschijnlijk net zo zuinig en niet de hele tijd dat irritante geschakel.

    Login om te reageren
  45. rene zegt

    21 juli 2010 om 14:40

    Vind Laurens de oliestoker niet meer terug,weg met zijn caravanetje?

    Login om te reageren
  46. DonEmilio zegt

    21 juli 2010 om 15:50

    5 versnellingen+overdrive is genoeg. Zou echt geirriteerd raken als die bak maar blijft schakelen.

    Login om te reageren
  47. Michiel zegt

    21 juli 2010 om 16:16

    Een CVT is ideaal. Enige nadeel is dat er nog een beperkte hoeveelheid vermogen doorheen kan. Maar een Murano heeft er een en diverse Audi modellen (ook V6 TDI). En het rijdt heerlijk!!! Het gieren bij het wegrijden is al helemaal niet meer aanwezig met de elektronisch gestuurde CVT’s. Nog een voordeel: Zoek de tussensprint tijden van een bijvoorbeeld 1996 Nissan Micra 1.3 automaat (75pk) maar eens op en vergelijk dat met andere auto’s in die klasse met een handbak of automaat met verzetten.

    Login om te reageren
  48. lamborgfan zegt

    21 juli 2010 om 23:32

    Jaja… als dat nieuwe AMG v8 blok komt, dan zeker weer een 5-traps automaat omdat die 9-traps agort word gereden.
    LOL

    Login om te reageren
  49. Timmie zegt

    23 september 2010 om 13:34

    Altijd maar beter willen zijn in van alles en nog wat… Stelletje imagokickers die autobouwers… Nou, aan een CVT kunnen ze alvast niet tippen, want dat is een oneindig-traps-automaat

    Login om te reageren
  50. Timmie zegt

    23 september 2010 om 13:37

    Uit technisch oogpunt vind ik het onlogisch dat je de zwaardere motoren uitrust met een bak met zeer veel gangen. Hoewel: uit (alweer) imagostandpunt (en dus marketing!) moet je voor de zwaardere en bijgevolg duurdere modellen zoveel mogelijk gadgets leveren, en een daarvan is een bak met de meeste gangen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North