23 dingen die je nog niet wist over Isuzu

Auteur: , 45 Reacties

Net als BMW viert het Japanse automerk Isuzu in 2016 de 100e verjaardag. Voor ons tijd om eens wat meer te weten te komen over dit merk.

Isuzu D-Max Akoya

100 Jaar ervaring, niet veel automerken kunnen ermee uitpakken. Hoewel Isuzu zich door de loop der jaren is gaan specialiseren in het bouwen van dieselmotoren, vrachtwagens en pick-ups, kan de Japanse constructeur terugblikken op een rijke en gevarieerde geschiedenis. Een geschiedenis waarin ook veel personenwagens voorbij kwamen, we hebben een (beknopt) overzicht:

1916
Twee Japanse bedrijven, Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering, en Tokyo Gas and Electric Industrial, tekenen een samenwerkingsakkoord met als doel auto’s te gaan produceren.

1922
De eerste lokaal in Japan gebouwde personenwagen, de Wolseley A-9, is klaar.

1934
Een tweede model, een personenwagen gebouwd in opdracht van het ministerie van Handel en Industrie, wordt gelanceerd en luistert naar de naam ISUZU, verwijzend naar de Isuzu-rivier in het ISE Shrine gebied van Japan. Dit is dus de eigenlijke origine van de naam van het merk (zie ook 1949).

+1945
In de na-oorlogse periode was er veel vraag naar commerciële voertuigen en trucks, om allerhande materialen en voedsel te transporteren. Voor Isuzu zouden trucks dan ook een belangrijke rol gaan spelen in de wederopbouw van het merk en de lokale economie na WOII. Daar is ook de passie ontstaan van Isuzu, voor de bedrijfwagensector.

1949
Samen met de allereerste export van wagens naar Japan, meerbepaald naar Hong Kong, wordt een nieuw bedrijf opgericht: “Isuzu Motors Limited”. Tot op vandaag werd de naam niet meer gewijzigd.

1950
Als gevolg van de groeiende vraag naar voertuigen na de Tweede Wereldoorlog, ontwikkelt Isuzu de eerste Japanse V8 dieselmotor, de DA80.

1953
Isuzu mag ook een pionier worden genoemd met betrekking tot de ontwikkeling van personenwagens. Getuige daarvan de Hillman, die in 1953 wordt gelanceerd, en gevolgd door de Bellel in 1961 en Bellet in 1963.

1961
De Bellel ziet het levenslicht. Ook ontwikkelt Isuzu dit jaar Japans eerste dieselmotor voor personenwagens. De DL201 kreeg meteen de Technological Award, uitgereikt door de Japan Society of Mechanical Engineers.

1963
De Bellet wordt gelanceerd. Er volgt ook een GT-versie, die als bijnaam Belle-G krijgt.

1966
De eerste zogenaamde Medium Duty Truck, de TY, wordt gelanceerd.

1968
Isuzu lanceert de eerste Coupé personenwagen. Niemand minder dan Giugiaro ontwerpt de sportief gelijnde 117 Coupé.

1971
In het licht van een verdere expansie en meer mogelijkheden op groei in markten buiten Japan, tekent Isuzu een samenwerkingsakkoord met GM.

1972
De samenwerking met GM resulteert in de meest succesvolle 1 ton Pick Up in de USA: de Chevrolet LUV (Isuzu Faster). Dit is een 1-ton pick-up op basis van de Isuzu Florian personenwagen.

1974
De Gemini, de eerste wagen die samen met GM werd ontwikkeld, wordt gelanceerd.

1977
Ten gevolge van de oliecrisis ontwikkelt Isuzu zuiniger dieselmotoren. In 1977 wordt de Florian gelanceerd, mét dieselmotor.

1979
De Gemini krijgt nu ook een diesel onder de kap.

1981
Een tweede model, de Piazza Coupé, opnieuw getekend door grootmeester Giugaro, wordt gelanceerd. Ook nieuw in het gamma is de Rodeo Bighorn, de eerste compacte 4WD terreinwagen van het merk. Ook lanceert Isuzu in 1981 de direct ingespoten dieselmotor voor trucks. En het was Isuzu die de eerste elektronische sturing van een dieselmotor ontwikkelde. Tegelijk introduceert men QOS als wereldpremière. QOS staat voor Ultra Quick on Start, waarbij niet langer een voorgloeitijd nodig is om de motor te starten. Een primeur.

1985
Isuzu lanceert de FF Gemini, ondersteund door een opmerkelijke TV-spot waarbij de capriolen van de stuntrijder erg gesmaakt worden.

1994
Isuzu lanceert de eerste Heavy Duty Giga Truck.

1996
Isuzu commercialiseert haar eerste bus, de Gala.

2000
De 20 miljoenste motor wordt geproduceerd.

2002
Isuzu lanceert de Rodeo / D-Max pick-up, waarmee meteen een trend wordt gezet. Isuzu zal zich namelijk door de loop der jaren verder specialiseren in pick-ups.

2013
Isuzu lanceert de MU-X, een SUV voor 7 inzittenden op basis van de D-Max.



45 reacties

Ik denk dat Isuzu een van de meest ondergewaardeerde merken is…
@willempjuh: In Europa wel. Hier in Zuid-Afrika is het zeer populair. In denk na de Toyota Hi-Ace na, de populairste pick-up (of zoals ze hier noemen: Bakkie)
@horza: op de Hi-Ace na…
@horza: Hi-lux bedoel je?
@supra1981: Hilux bedoel je?
De 7-zits SUV op basis van de D-Max bestaat al langer dan 2013. Maar pas dan werd het MU-X genoemd. Eerder werd het de MU-7 genoemd.

Daarnaast maakt Isuzu vandaag de dag nog gewoon personenauto’s. Een voorbeeld:

Een in Zuid-Oost Azië bekend model die al sinds 1991 gemaakt wordt en waarvan er ook een versie als Chevrolet werd verkocht:

http://coolcarsnews.com/wp-content/uploads/2015/11/2016-isuzu-panther-8.jpg

Maar qua dieselmotorisering is het nog een gevalletje: de 80s belden, ze willen hun motorspecs terug… Ach, in een land als Indonesië (waar ze ook de Panther verkopen) mag je toch niet harder dan 80.
Ach ja, er is natuurlijk helemaal niets mis mee, maar warm word je er niet van.
Isuzu wordt geproduceerd in Thailand 👍
Jaren geleden eens ingeruild een Isuzu Trooper, een Opel (GM) Frontera onder licentie
@wheelerdealer: Die Opel Frontera was juist een variant op een door Isuzu ontwikkelde terreinauto.
@moveyourmind: ja klopt, de Frontera is een gerebatchte Isuzu.
Erg populair hier in Suriname omdat het stuur al aan de goede kant zit. (we rijden hier links)
Is voor de rest niets mis mee, lekkere bakkies.
@msfiorentina: hier in Nederland wordt ook standaard gewoon links gereden hoor… :-)
De nieuwe bedrijfswagen van Rijkswaterstaat. Nissan navara gaan eruit.
@dailydriver: Die gaan versneld uit dienst bedoel je, aangezien ze de laatste tijd vaak door andere weggebruikers vakkundig gesloopt worden.
@smoked: niet echt iets om over te lachen maar vond m toch leuk
@dailydriver: ik weet niet of het de reden is maar hier in het VK bij de 4×4 clubs al een paar gevallen gezien van Navara’s waarbij het chassis doormidden brak door roest.
Dank voor het artikel!
Ik was zover dat ik wist dat ik weinig van Isuzu wist. Maar meer dan ook niet.
De opmerkelijke VehiCROSS mis ik toch wel in het lijstje eigenlijk

https://en.wikipedia.org/wiki/Isuzu_VehiCROSS
Isuzu, zij maakten de mooiste ‘gewone’ auto uit de jaren ’80, en dat al in 1981.

http://www.italdesign.it/media/thumbnails/projectimage/2014/06/27/e419e_coverimage.jpg.1200x0_q85_crop_detail.jpg
De Gemini FF zag je toen heel veel in en om mijn toenmalige woonplaats rijden. Ze waren vrijwel allemaal meegenomen door Amerikaans luchtmachtmilitairen die hier voor een aantal jaren gestationeerd waren.
Ik dacht dat deze auto in de VS ook Gemini heette maar weet dat niet zeker, het is inmiddels ook een aardige tijd geleden. begin van de jaren 90 zag je ook nog met regelmaat pick-up’s van Isuzu net zoals bestelwagens maar op een gegeven moment werd het merk in het straatbeeld een zeldzaamheid. Ik heb Isuzu de laatste jaren alleen als naam nog gezien voor de dieselmotoren van (onder meer) Opel?
Ooit, en misschien nu nog wel, de grootste bouwer van dieselmotoren ter wereld. Je vind hun motoren werkelijk overal terug. Ook een van de grootste spelers in de wereld van lichte vrachtwagens en de wat lichtere bedrijfswagens. Absoluut geen kleine speler en ze maken goede voertuigen. Vooral voor de wat minder ontwikkelde landen en het oosten van de wereld.
@lekbak: Zelfs de V6-diesel in de Renault VelSatis komt bij Isuzu vandaan!
Hong Kong ligt niet in China.
@oranje123456789: oh nee?
@marinepower: @mairsil: @dirkiii:

Ik bedoelde dus Japan, kwas even verward, hmzzzzzzzz, ok, nou lijk ik een volslagen idioot, niet dat ik daarvoor geen idioot was maar toch.
@oranje123456789: het hoort officieel bij China.
@oranje123456789: Sinds 1997 wel hoor…
@oranje123456789: ”Samen met de allereerste export van wagens naar Japan, meerbepaald naar Hong Kong”.

Ik bedoelde dus Japan, ik was blijkbaar weer verwarrend bezig, zoals gewoonlijk.
Echt degelijk Japanse betrouwbaarheid.
Het hartje van mijn eerste Corsa B was het meest betrouwbare deel van de hele auto, indirect ingespoten 1700 diesel… met 1op25 pruttel je heerlijk van a naar b
Leuke informatie, jammer dat er geen fotos bij zitten…
Ergens in 1963, -ik geloof dat het in de zomer was-, meerde hij aan in de Maashaven in Venlo. Een showboot met aan boord enkele Isuzu’s Bellett en twee exemplaren van de nieuwe Bellel. Zeg maar een drijvende en varende showroom. En natuurlijk moest ik dat zien! De eerste Japanners op de Nederlandse markt (alhoewel de Bellett er al twee jaar eerder was, maar ik nog nooit een rijdend exemplaar had gezien).
Die Bellel was een middenklasser, die paste in het rijtje Opel Rekord, Ford Taunus e.d. En hij had iets wat in dit nog pre-electronica-tijdperk werkelijk sensationeel was! Op de linkerzijde van de voorbumper zat een verchroomd “dingetje”. Dat bleek bij navraag een foto-electrische cel te zijn, die het grote licht bij naderende tegenliggers dimde! Nou was die Bellel al ongelooflijk rijk uitgerust (niemand kon geloven dat dat allemaal voor die prijs te koop was!), maar dit sloeg werkelijk alles! Wat die ontwikkeling van de techniek toch snel ging! Het was werkelijk on-ge-loof-lijk!!!
Helaas werden ze zo weinig verkocht, dat ik er na die show nooit meer een in het wild heb gezien.
@9000cse:
Waren er niet een paar Diesels die als taxi rondreden?
https://farm4.staticflickr.com/3277/2604109340_78c753612d.jpg
@desjonnies:
Ja, er was ook een diesel-versie en daarom kan het wel mogelijk zijn dat er enkele taxis waren. Dat moet dan echter in het rijke westen des lands geweest zijn, want in mijn omgeving heb ik er nooit een gezien.
Isuzu maakte zelfs een heuse hot hatchback, de Imark… https://youtu.be/HxsVtGs5new
Isuzu Bellel, nu vergeten :
http://www.2000gt.net/Isuzu/Bellel/Bellel61_02.jpg
@desjonnies:
Niet door iedereen……….;-)
Hier een leuk stukje over een Nederlandse Jazeker ! Bellett :

http://oldtimerkiosk.kioskplaza.nl/2015/12/07/onbekende-allemansvriend-isuzu-bellett/
@desjonnies:
Prachtig verhaal! En ik heb daardoor ook een fout ontdekt in mijn verhaal hierboven: De introductiejaren van de Bellel en de Bellett waren precies omgekeerd aan de jaren die ik noemde. Zal de leeftijd wel zijn! ;-)
De aangehaalde “Mart Broekmans” herinnert mij aan de “garage Broekmans” uit Maasbree. Dat is een dealer geweest van -in die tijd- soms bijzondere merken. Hij was o.a. dealer van Skoda, Wartburg en Trabant. En als ik me niet vergis is hij ook dealer geweest van Scaldia (= Moskowitsh). Hij had overigens een zeer goede naam.
@9000cse:
SORRY!!! Moskowitsh moet zijn Moskvitch. (Heb de laatste toch echt geen advocaat nodig gehad ;-)
@autoblogger:

wat ik nog mis in het overzicht: waarom en wanneer zijn ze gestopt met personenwagens? Akkoord een pick-up en afgeleide zevenzitter zijn ook personenwagens, maar je snapt wel wat ik bedoel hé…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).