30 jaar BMW xDrive. Dit is hoe het begon

Auteur: , 52 Reacties

U bent gemachtigd een extra pilsje te drinken vanavond. BMW viert 30 jaar xDrive. Tijd voor een feestje.

BMW xDrive

We gaan terug naar het jaar 1985. Naar het moment dat het tijd was voor de IAA in Frankfurt en waar menig sterveling met een sigaar of pijp rokend, stond te kwijlen op de tentoongestelde Porsche 959. Juist in dat specifieke jaar, waar eigenlijk op de beurs geen echte primeurs plaatsvonden, kwam BMW met de onthulling van zijn 4×4 systeem. Het eerste model dat de AWD-kuur onderging was de 325i. Een jaar later ging de auto in productie onder de naam 325iX. De voorloper van xDrive was daarmee geboren.

BMW 325iX

BMW baseerde zijn systeem op de altijd achterliggende gedachte: Freude am Fahren. De Duitse autofabrikant beloofde nog steeds scherpe stuureigenschappen, maar met simpelweg meer tractie. Heel ver doorontwikkeld was de techniek overigens niet. Audi bleef onverminderd de koning met zijn Quattro-systeem.

BMW 525iX

In 1991 begon BMW de vierwielaandrijving ook te leveren op de 5-serie. De 525iX kreeg, in een doorontwikkelde vorm, het systeem aangemeten. Voor het eerst werd de kracht elektronisch verdeeld. Het vernieuwde systeem bracht ook lamellenkoppelingen naar de auto wat de rijomstandigheden moest verbeteren. Eerst werd een hydraulisch systeem gebruikt om de achteras aan te sturen, maar deze werd uiteindelijk toch vervangen voor een elektronische variant. Door de nieuwe techniek was de auto veel beter in anticiperen op de constant veranderende situaties tijdens een autorit, zoals harde regen of sneeuw. Dit zorgde ervoor dat je in de 525iX een totaal andere rijbeleving ervoer ten opzichte van de 325iX.

BMW X5

Toen, in 1999, kwam BMW met zijn eerste SUV: de X5. De auto kreeg een hoop nieuwe elektronische poespas met zich mee, waarbij de aandrijving voor 38% op de voorwielen werd losgelaten en 62% van de kracht zijn weg vond naar de achteras. Het vierwiel-systeem wat in de X5 gebruikt werd, bracht BMW in 2000 naar de vierde generatie 3-serie (E46). De SUV was bovendien het begin van een nieuwe succesformule die de Duitse autofabrikant ging hanteren. In 2003 kwam de X3 en in 2008 zag de opvallende X6 het licht, waar we een jaar later een baby-SUV kregen in de vorm van de X1. Vorig jaar kwam de X4 op de markt, en de compacte cross-over zal zeker niet het laatste model zijn die de befaamde X-badge zal dragen.

Het huidige xDrive systeem wat we nu kennen van BMW, vond zijn oorsprong in de X3 en tweede generatie X5 (E70). In samenwerking met de Dynamic Stability Control (DSC) wordt het aandrijfvermogen continu aangepast aan de rijsituatie. Een tikje aan het stuur of met het gaspedaal spelen heeft doorlopend invloed op de vierwielaandrijving. Op deze manier voorkomt het systeem wheelspin en het krijgen van over- of onderstuur. Tegenwoordig kun je xDrive aanvinken op vrijwel alle BMW-modellen. Ik zeg proost BMW, op naar de volgende 30.

PS: Wanneer BMW 30 jaar voorwielaandrijving viert in 2044 zijn we nadrukkelijk niet van de partij. Dat u het even weet.



52 reacties

Op zoek naar Renault voorraadvoordeel? dat vind je HIER!
interessant feitje:

X5 E53 – voor de facelift en de Range Rover L322 met BMW motor hadden allebei een Torsen midden differentieel = een quattro.
@Alexke: klopt. De huidige xDrive kennis van BMW komt bij Land Rover vandaan toen ze daar eigenaar van waren.
@cupsport: Opzich hebben ze meer in Land-Rover gestoken dan er ooit te hebben uitgehaald.
De Range Rover Mk3 was het duurste project dat BMW ooit had gedaan voor de BMW i8 en i3


RR mk3 en de X5 E53 hadden samen een torsen diff , ze stonden samen op hetzelfde platform.
de motoren en aandrijflijnen waren quasi identiek.

De Range Rover was duidelijk meer luxe en offroad georiënteerd. de motoren hadden iets meer kopel onderin en hadden een speciaal carter om bepaalde hellingshoeken aan te kunnen. Alsook luchtvering met een starre as modus.

De X5 was meer onroad: meer PK , lager tegen de grond , handgeschakeld en enkel luchtvering op de achteras (zoals een 5 touring)

De ontwikkeling van L322 range rover was ENORM: unibody, zeer veel elektronica en zelfs een kevlar onderbodem voor offroad!

http://www.rangerovers.net/modelspecs/L322/L322%20Development.html
@Alexke: oke jij bent nou een van de reageerders die een autokennis heeft waar een paard spontaan de spaanse hik van krijgt…
@Alexke: was de RR mk3 duurder dan de 8 serie? Kan het me haast niet voorstellen. Wellicht als je de inflatie niet meeneemt. Een L322 met een M57 lijkt me overigens een droom
@Alexke: weet jij eigenlijk of een L322 dan ook geen tussenbak met hoog en laag heeft?
@undifined1: bij mijn weten zat er tot 2006 een reductie bij de transfer box , dus ja.
De modelen met de TD6 motor en de GM5 automaat hadden massaal veel problemen.
Deze automaten waren te zwak en gaven snel de geest. (+-180k km)

onze range had dit probleem ook , en kon zich niet meer in HIGH range achteruit verplaatsen. We moesten hem toen altijd even in LOW zetten zodat hij toch nog even achteruit kon rijden.
@undifined1: The four speed auto box was replaced with a 5-speed unit incorporating BMW’s convenient tiptronic manual override system. The new electrically shifted chain driven transfer case allowed shifting from hi to lo at up to 10 mph, and lo to high at up to 30 mph. It incorporated a Torsen torque-sensing differential, with a mechanical torque-apportioning mechanism offering more pro-active operation than the viscous locking differential used previously.
xDrive is mooi, het gevoel dat je overal kunt komen en alsnog hard door een bocht kunt vlammen.
@granlusso: Bij de oorspronkelijk achterwielaangedreven auto’s.
Ik weet het niet, met X-Drive. Ten eerste klinkt ‘quattro’ zo veel beter ;-).

Ten tweede, en nog belangrijker, BMW’s hebben veelal de aandrijving op de goede wielen. Audi’s met 4wd zijn een verbetering omdat ze anders FWD hebben.

Daarbij vind ik de quattro’s altijd prettiger dan een vergelijkbare X-Drive: als het op voorspelbaarheid aankomt.

Daarbij misschien handig om te vermelden dat de X5 mede tot stand kwam met behulp van Land Rover (het Hill Descent Control systeem bijvoorbeeld kwam rechtstreeks van de Range Rover MkII). BMW was toen nog eigenaar voordat Ford de boel overnam.
@gtwillem: Hill Descent was niet geïntroduceerd in de Mk2 maar in de Freelander omdat deze geen low-range tussenbak had. daarna in de Discovery Series 2 en dan de Range Rover mk3.

HDC zat zelfs op de E9x varianten van BMW , maar onze F31 heeft deze functie spijtig genoeg niet.

x-drive is in mijn opinie natuurlijk niet zo fijn als een achterwiel aangedreven BMW in het dagelijks verkeer.

Maar als je, zoals ik veel gaat Skiën . Dan is het een prachtig systeem!

Heb al met een A6 3.0TDI Quattro gereden op dezelfde besneeuwde bergpas vs de 320d Xdrive.

de Audi is erg veilig : weinig drama , gewoon goed. Insturen is wel slechter als bij de BMW.

De BMW zal zeker in sportmodus oversturen , dit zorgt ervoor dat je wel een beetje bij de les moet zijn. Opzich ook super!
@Alexke: thanks! Bedoelde de Mk3… Was de Mk2 bijna vergeten ;-).
@gtwillem: Quattro beter dan xDrive? Daar ben ik nog niet zo zeker van…

http://youtu.be/Int2k5E9dvY
@e1000bmw523i: ik vind het zelf prettiger. Zeker in gladde omstandigheden is het een hufter prof systeem dat weinig verassingen kent.

Dat X-Drive geavanceerder is geloof ik meteen. En als dat betekent: ‘beter’, dan is het beter. Maar ik zou quattro prefereren. Of nog beter: Symmetrical All Wheel Drive van onze Japanse vrienden ;-).
@gtwillem: Audi heeft met Quattro wel een veel bekendere naam dan BMW met Xdrive. Ik snap alleen niet waarom de Duitsers voor iets Italiaans hebben gekozen.
@berlinetta: op zich eigenlijk heel erg logisch. Audi zelf is het latijn voor het Duitse ‘Horch’, wat zoiets betekent als ‘luister’. (Audio, auditief komen ook van dat Latijnse woord).

quattro klinkt sowieso beter dan ‘Allradantrieb’. Dus hebben ze dat ook vanuit het Latijn/Italiaans vertaald. X-Drive klinkt minder (alhoewel S-Drive gewoonweg gênant is) en 4-Matic is het ook niet helemaal qua naam ;-).
Hiep hiep
Wat ik niet begrijp is dat hier Audi als koning wordt omschreven? Het xDrive systeem van BMW met zijn 100% variabele vermogensverdeling (bij de X modellen zelfs naar 1 wiel) is volgens mij beter dan het qua vermogensverdeling beperkte Quattro systeem?
@cupsport: audi wordt enkel als koning beschreven tov van het eerste all wheel drive systeem van bmw.
@cupsport: het is niet de vermogenverdeling die quattro beter maakt maar het feit dat het steeds ingeschakeld is en het koppel mechanisch verdeeld is. bmw gebruikt een haldex zoals de kleine audi’s. Dit systeem verdeelt maar kracht als er al slip is maw te laat. De torsen diff van audi voelt mechanisch dat het wiel gaat slippen en verdeelt de kracht voor de slip. Quattro zal hierdoor altijd stabieler zijn bij bv nat weer dan een haldex systeem. Dit laatste help enkel met de tractie.
@cupsport: Tja, Audi is bekend geworden met quattro dat is het grote verschil. BMW had dit niet nodig omdat BMW auto’s maakt(e) met rwd en dus het vermogen al op de goede wielen staat (geen fwd). Ook is quattro een zeer goed systeem en zeer veilig. Wil je echter een wat geavanceerder systeem dat meer beleving biedt dan zit je bij Xdrive beter. Misschien kan je Xdrive beter omschrijven als het vermogen op de achterwielen maar indien nodig bijgestuurd op de voorwielen. Dit is misschien veel te simpel aangezien elk wiel apart wordt aangestuurd maar het idee blijft dat de rijbeleving en het plezier nog mogelijk blijven door dit systeem…
Het was een Nederlander die voor BMW de eerste 4×4 ontwikkelde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Piet_Dam
@henk_verzendaal:
Hier de meester in een meesterlijk filmpje, de auto leeft nog steeds trouwens !
https://youtu.be/2d-8OReliXg
Hier de voordelen en nadelen van elk systeem (zonder actief achter diff)

xDrive :

+ RWD gevoel,
+ Actief systeem : houd rekening met gaspedaal , stuurhoek , Gyro,acceleratie wiel sensoren.
+ kan tot 100% van de kracht naar een as sturen indien nodig.
+ Zeer gevoelig

– Kwetsbaar: zeer veek sensoren en actuators
– +160km/h is het een RWD systeem.
– banden slijtage is cruciaal , dit mag niet te ver uiteenlopen tussen voor en achter as
– verbruik zowiezo minder als bij quattro maar toch…
– Vermogen verlies : extra assen , tussenbak ,diffs, enz…
– on af geveerd gewicht voor assen en differentiëlen


Quattro:

+ Mechanisch systeem : opzich zeer betrouwbaar.
+ Actief systeem , altijd werkend +++160km/h
+ relatief simpel

– simpel maar dom: het zal geen rekening houden met de stuurhoek enz.
– gewicht
– verbruik is hoger dan xDrive.
– nijgt altijd naar onderstuur.
– bij zeer weinig tractie op 1 as reageert Torsen zeer traag en soms zelfs niet.
@Alexke: bij Quattro uiteraard deze ook nog :

– Vermogen verlies : extra assen , tussenbak ,diffs, enz…
– on af geveerd gewicht voor assen en differentiëlen
@Alexke: het quattro systeem is rudimentair, maar wel prettig in de omgang. Zeker tijdens de wintersport vind ik de Audi’s over het algemeen prettiger. Op smalle besneeuwde bergpassen zit ik niet te wachten op overstuur. En ook op hoge snelheid geeft Quattro wat meer vertrouwen.
BMW, de trots van de autowereld!
Alhoewel ik ‘m niet meer heb heb ik nog steeds fijne herinneringen aan mijn X5 (E53). De eerste generatie X5 was een revolutie in SUV land gezien het feit dat dat de eerste SUV was met de rijeigenschappen van een normale auto. Kan mij nog herinneren de proefrit met de X5. Het was de bedoeling dat ik een ML aan zou schaffen en had daar ook een proefrit mee gemaakt. Die auto had dezelfde eigenschappen als alle andere terreinauto’s waarmee zeggend dat als je een bocht neemt, met welke lage snelheid dan ook, je het gevoel had dat je op twee wielen door de bocht ging. Toen ik een proefrit nam in de X5 viel mij op dat die auto mij niet dat gevoel gaf. Als proef op de som nam ik een rotonde met hoge snelheid en het gaf geen krimp. Vanaf dat moment was ik verkocht aan de X5.
Ook het interieur was van een ander hoger niveau dan van de SUV’s van toentertijd.
BMW maakt echt prima auto’s. Maar dat xdrive systeem vind ik helemaal niks. Maar iedereen heeft het maar over een quattro systeem hoe goed dat wel is. Ik had liever de audi’s ook achterwiel aangedreven gezien. Meer fun, en die 4 wielaandrijving hebben we hier zeker niet nodig.
Zucht bmwblog.nl…. 4matic bestaat dit jaar ook 30 jaar maar daar hoor je niks over..
@henkhupelschoten: BMWblog.nl? Sorry hoor, maar de artikels over VAG en de RS6 van jon olsson zijn volgens mij in de meerderheid. Heb ik niks op tegen, maar ook niet tegen deze artikels. Zorgt weer voor informatieve discussies.
@henkhupelschoten: ipv te zeuren kan je ook een uitgebreide tip sturen naar autoblog. Dan komt dat artikel er misschien nog wel. En als jij een paar unieke weetjes hebt kan het zomaar interessanter zijn dan dit ;-)
@henkhupelschoten: UHHUM je zit hier op VAG-Blog…
@henkhupelschoten:
Och meid toch. Hier, een website met alleen maar Mercedes nieuws:
/www.mercedes-benz.com
@henkhupelschoten: Omdat 4matic het grootste prut systeem is dat er bestaat, en we dit best stilletjes mogen laten sterven.
Een BMW met 4wiel aandrijving, dat is als een Lamborghini met een Lada motor. Het hoort gewoon niet.
e30 325iX Touring heb ik nog gegad 😊 Eigenlijk geen fijne auto, door z’n recht opstaande veerpoten voor weinig comfort, veel power ging verloren in de aandrijflijn en zoop als een tempelier. Maar blijft een prachtig model 😎
@lohran: de E30 Touring heb ik altijd een schitterend model gevonden, sterker nog: vind het nog steeds een mooie auto. En de 325iX was de duurste en meest bijzondere Touring die BMW bouwde.
@gtwillem: http://ww3.autoscout24.nl/classified/263045323


Word je er al hebberig van? :P
@e1000bmw523i: donkergroen met beige lederen interieur. Leuk ook om te zien dat de E30 net als de E46 een centimetertje hoger op zijn poten staat.

Stiekem vind ik dit leuker dan een E30 M3…
Ik heb zelf ooit een 94’er Classic Range Rover gehad in marine-grijs die ik via de achterdeur bij BMW in München heb gekocht.
Die auto’s (het waren er een vijftig tal) werden verkocht door een ex-BMW medewerker een ingenieur.
Zoals we van Duitsers mogen verwachten, was de geschiedenis van ieder exemplaar keurig bijgehouden, had de wagen een tachograaf gehad tussen de voorstoelen gemonteerd en had ene Pischetsrieder met mijn wagen van München naar de fabriek in Dingolfing gereden.
BMW had de wagens onmiddellijk na de overname van Rover destijds laten aanrukken om te leren van vier wiel aandrijving, hoe je een grote SUV bouwt, wat de filosofie van zo’n wagen is en wat het Range Rover gevoel precies inhield.
Alle wagen waren als testauto’s gebruikt, maar de mijne die niet de uitvoering was die ik wilde, had eigenlijk het minste geleden met 43000 kilometers op zijn lijf !
Het is dus wel degelijk het geval dat BMW veel van Range Rover heeft kunnen leren.

En ik, ik kocht dat ding voor ver onder de tien mille euries, ik geloof dat ik hem voor 6 – 7 mille meenam !
Heb hem weggedaan net onder de honderdduizend kilometers voor zo’n beetje dezelfde prijs.
Zoop als een tempelier 1:5 maar reed wel lekker, onthaastend met de 3.9 V8 !
x drive met automaat liet ik altijd staan (kijk maar eens naar de verbruikscijfers en belasting door het hogere gewicht).
@schellekens006: maar je hebt wel meer tractie.

X-Drive en 4-Matic zijn met name populair in Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Zuid-Duitsland, VS en Canada: daar weten ze het comfort en extra grip te waarderen, en maakt het niet zo veel uit dat het iets meer verbruikt ;-).
Klopt: Quattro blijft de koning !;
@mark88: van de simpele ziel…
De X1 heb ik nog nooit zien rijden of überhaubt ergens gespot. In tegenstelling tot de X5 en in mindere maten de X3.
Top BMW! Gefeliciteerd..

@Autoblog: met die laatste alinea ben ik het mee eens. FWD hoort gewoon niet op een BMW..
@ash: de Mini is altijd een fantastisch rijdersautootje geweest, en is dat nog steeds.

Ik denk dat een driecilinderturbo MPV met voorwielaandrijving een paar bruggen te ver is, het is niet zozeer de FWD.
Xdrive…quattro…er is maar 1 superieur awd systeem en dat is die van subaru.
Meeste BMW’s hier hebben Xdrive…Wat ook gewoon beter is dan wat ze standaard erop zetten..
Gefeliciteerd! Mijn vader heeft een 330xi, geweldige auto. Wat me opvalt bij xdrive tov quattro is dat het toch voelt als een primair RWD systeem, met wat hulp van de voorwielen als je het nodig hebt. Wat mij betreft het beste van 2 werelden, ik zou wat dat betreft ook nooit een BMW zonder Xdrive bestellen (en al helemaal geen Audi zonder quattro).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).