• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

4-rotor madness op de donderdagavond

Auteur: rotorhead, gepost 26 juli 2007 om 22:57 – 30 Reacties

" title=

De Wankelmotor. De één vindt ‘m helemaal géweldig, de ander zweert bij het achterhaalde Otto-principe. Eerlijk is eerlijk, beide systemen hebben hun sterke en zwakke punten. Aangezien ik een fervent Wankel-liefhebber ben, ga ik jullie eens vermoeien vermaken met wat filmpjes.

Geen filmpjes van zo’n lullig twin-rotor systeem (dat zeg ik gekscherend natuurlijk, ik blijf voorlopig nog dromen van m’n triple-rotor conversie) maar van het dubbele. Precies, het blok wat te vinden is in de 1991 Le Mans winnaar, de Mazda 787B.

In de 787B produceerde het blokje, R26B genaamd, 700 pk @ 9000 tp/m. Met een wagengewicht van 800 kg wil dat wel vooruit natuurlijk. Van de twin-rotor uitvoering zijn ook race-spec modellen in omloop, waar ontzettend moeilijk aan te komen is. Het moge duidelijk zijn dat dit vooral van toepassing is op de R26B.

Toch zijn er gelukkig nog mensen met de juiste connecties en het geld om zo’n 4-rotor op de kop te tikken en in hun eigen auto / dragster te bouwen. Geluid op 10 en genieten maar!

Ook interessant!

  • Video: BMW 3 en Mazda 3 kunnen samen door 1 deur
  • Video: 70 jaar Tiff Needel - alle hoogtepunten
    Video: 70 jaar Tiff Needell - alle hoogtepunten
  • Video: GTST voor gevorderden
  • Video: magistrale herstart Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de eerste Taycan die méér waard is geworden?
  • Pas op: je kunt vanaf nu een boete krijgen van een focusflitser
  • Koop een 205 GTi voor weinig bij de Belgische overheid!
  • Wat voor gedrocht is Ferrari hier aan het testen…?
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, Video

Vorig bericht: « Porsche doneert geld en veiligheid aan Nürburgring
Volgend bericht: Autoblog 2007 Flashback: week 30 »

Lees Interacties

Reacties

  1. GOD zegt

    26 juli 2007 om 23:04

    was altijd al een van mijn favo auto’s
    en dat geluid is zo lekker

    Login om te reageren
  2. prim ramessar zegt

    26 juli 2007 om 23:07

    wauw! Het laatste filmpje is echt vet..

    Login om te reageren
  3. ZOEF zegt

    26 juli 2007 om 23:10

    Oh oh oh vooral die laatste waw!
    Wankel zal nooit verdwijnen!
    Als we waterstof gaan rijden wordt: het Wankel Rulez!

    Login om te reageren
  4. PatrickE zegt

    26 juli 2007 om 23:10

    Heerlijk geluid! En ik heb me een keer zitten verdiepen in de techniek van die motor, waarom ontwikkelingen ze dat ding niet verder?

    Login om te reageren
  5. Pannekoek zegt

    26 juli 2007 om 23:10

    Niet boos worden rotorhead, maar sorry..

    http://nl.youtube.com/watch?v=0zJxw7ON-wY

    Het is gewoon niet zo’n geluid waar je : Wajoooooo!!!! Van gaat zeggen..

    Login om te reageren
  6. don zegt

    26 juli 2007 om 23:14

    hahahah heerlijk geluid en snelheid die laatste! maar de grote vraag: waarom bouwt niemand zo’n leuke renesis van 250 pk/1.3 liter in iets als een atom ofzo… dat zou toch best wel leuk wezen?

    Login om te reageren
  7. rotorhead zegt

    26 juli 2007 om 23:19

    lol @ Pannekoek ;)
    don: Er zijn wel degelijk mensen die dat doen ;) Op een usa-based forum ben ik ooit ens een Super 7 replica tegen gekomen met wankel-turbo.

    Login om te reageren
  8. don zegt

    26 juli 2007 om 23:23

    ja ok… maar zeg maar mensen als caterham, ariël en al dat soort ridders die groot genoeg zijn om autoblog te halen doen het toch niet… het blijft bij hayabusa blokjes en ons aller audi tfsi :)

    Login om te reageren
  9. rotorhead zegt

    26 juli 2007 om 23:26

    Daar heb je gelijk in ja. Maar zo’n Busa (turbo busa?) is ook niet mis natuurlijk ;)

    Login om te reageren
  10. Pannekoek zegt

    26 juli 2007 om 23:27

    @ rotorhead

    Van 0.20 tot 1.13..

    http://www.youtube.com/watch?v=3j3KjTK3j0w

    Login om te reageren
  11. Dr. jur. Rudy Pladijs zegt

    26 juli 2007 om 23:27

    “De één vind ‘m helemaal géweldig, de ander zweert bij het achterhaalde Otto-principe.”

    vindt

    Login om te reageren
  12. rotorhead zegt

    26 juli 2007 om 23:36

    Dr. jur: knullig inderdaad ;)
    Pannekoek: mooi man, daar ben ik ook zeker niet vies van hoor :D

    Login om te reageren
  13. dekster zegt

    26 juli 2007 om 23:41

    Ik vind het niet zo’n denderend geluid, het klinkt niet potentieel genoeg vind ik, geef mij maar zo’n amg, aston of ferrari V8/12.

    Login om te reageren
  14. rgseidl zegt

    27 juli 2007 om 00:28

    De Otto-kringloop is een thermodynamisch beginsel: in ideale vorm bestaat hij uit twee isochoren en twee adiabaten. De Wankel en en reciprocerende zuigermachine met bougies zijn mechanismen. Zij implementeren alletwee bij benadering de Otto-kringloop. Gebruikelijke brandstoffen zijn benzine, ethanol, LPG, en aardgas.

    De Diesel-kringloop bestaat uit een isobare, twee adiabaten en een isochoor. Dit is een zinvolle aanpak voor brandstoffen die in een gas op hoge druk en temperatuur vertraagd zelfontstekingsgedrag vertonen. Door de vertraging heeft de brandstof tijd om te verdampen en de ruimte in te dringen. Zij beperkt echter wel het maximaal mogelijke toerental. Diesel, biodiesel, xTL en DME zijn bekende voorbeelden.

    Het is niet zinvol een Diesel-kringloop mbv Wankel-mechanisme te implementeren, omdat haar afdichtingen de compressieverhouding tot ca. 10:1 beperken.

    Login om te reageren
  15. De Boer zegt

    27 juli 2007 om 00:30

    wow die laatste zeg, heerlijk geluid, kreeg kippenvel dattie wegschoot :D

    Login om te reageren
  16. Jochen zegt

    27 juli 2007 om 07:57

    wat klokt die laatste rx-7 nou ?

    Login om te reageren
  17. vinox zegt

    27 juli 2007 om 08:16

    787B is een beest!

    Login om te reageren
  18. Racer X zegt

    27 juli 2007 om 08:26

    Ik wist niet dat er zo’n vet geluid uit een Wankelmotor kon komen. Heftig! Bedankt voor het posten.

    Login om te reageren
  19. Jasp. zegt

    27 juli 2007 om 08:43

    Hmm…beetje gepruttel allemaal, alleen die Rx-7 klinkt wel vet als ie wegschiet

    Login om te reageren
  20. vinox zegt

    27 juli 2007 om 09:41

    Pruttelen kan ook cool zijn, zie maar naar die Mazda SP20 :shock: DAAAAMN wat een herrie maakt dat ding! En die RX7 is ook al zo lekker, beetje hogere geluidsfrequentie richting Ferrari. Me like! Jaja, die jappen kunnen toch tunen als de beste hoor. Alleen daar zijn ze zò gek.

    Login om te reageren
  21. Fiat Coupe 20v turbo zegt

    27 juli 2007 om 10:30

    Dat eerste filmpje is gewoon een concert man! echt te gek, en die Rx7 is ook dikke poep

    Login om te reageren
  22. ZOEF zegt

    27 juli 2007 om 10:38

    “Het is niet zinvol een Diesel-kringloop mbv Wankel-mechanisme te implementeren, omdat haar afdichtingen de compressieverhouding tot ca. 10:1 beperken”

    Inderdaad problematisch, maar het komt niet door de afdichting, een probleem dat men tegenwoordig veel beter beheerst dan vroeger, met bijvoorbeeld keramische apexjes.

    Het komt doordat een hoge compressieverhouding in de wankeltrochoide slechts bereikt kan worden door een extreem kleine excentriciteit te kiezen waardoor de motor rrelatief veel groter wordt voor eenzelfde kamerinhoud en dde ongunstige oppervlakteverhoudingen nog ongunstiger worden en daar zit ‘m nu precies het efficientieprobleem in… bovendien wordt de afdichting bij kleinere excentriciteiten een groter probleem omdat de hoeveelheid af te dichten randen veel groter worden bij eenzelfde kamerinhoud.
    Dat zijn ook meteen twee belangrijke redenen waarom Felix Wankel zelf altijd streng sprak dat men zo groot mogelijke excentriciteiten moest kiezen. De excentriciteit is het wankelanaloog van “slag” in reciproke motoren. Een grote excentriciteit en een grote breedte (bijna vierkante draaizuigervlakken) samen met hoge toerentallen geven de wankel een zo goed mogelijke efficientie, die echter vanwege het concept altijd achterblijft op reciprokals – behalve wanneer je waterstof als brandstof verbruikt OF als je de wankelmotor als stoom- of Stirlingmachine zou gebruiken – een opstelling die in schepen zeer bruikbaar zou zijn.

    Login om te reageren
  23. ZOEF zegt

    27 juli 2007 om 10:50

    Rolls – Royce heeft ooit een concept tweetraps-wankel-diesel op papier gezet.

    http://www.der-wankelmotor.de/Motoren/Rolls-Royce/rolls-royce.html

    Login om te reageren
  24. Roop86 zegt

    27 juli 2007 om 13:27

    Dit is togh gewoon het bruutste geluid wat er bestaat!!!
    Krijgt er gewoon kippevel en een stijve van tegelijk hahaha

    Login om te reageren
  25. BMW Freak zegt

    27 juli 2007 om 19:08

    OMFG. Bij dat eerste filmpje als hij stationair loopt, lijkt het wel een stoomlocomotief man… bahbah.

    Login om te reageren
  26. Ahura zegt

    28 juli 2007 om 00:35

    Tja ik ben gek op Mazda en de rotatiemotor is geweldig maar dat stationair gepruttel vind ik echt achterlijk klinken

    Login om te reageren
  27. Davidov zegt

    24 augustus 2007 om 02:50

    787B: lekkerste geluid van een racewagen die ik ken :):)

    Login om te reageren
  28. beschuitfluiter zegt

    24 augustus 2007 om 13:54

    geweldig dat mazda het gewoon vol blijft houden!
    ik hoop ook dat wankel altijd zal blijven! geweldige performance en wat een geluid!

    Login om te reageren
  29. Wouter zegt

    18 januari 2008 om 15:16

    De mazda wankel motor is gewoon super
    Hier is fd3s uit zweden met een 20b 3 rotor motor met holset hx60 turbo en deze rijdt op e85 bio en de motor is goed voor 899 hp en een koppel van 831 nm niet slecht voor maar 1,5 bar turbo druk
    http://www.youtube.com/watch?v=r1u_3bvcHwk

    Hier een snelle fd3s uit de vs met een 13b 2 rotor motor
    Deze auto wordt gebruikt voor circuit racen en soms voor time attack wedstrijden

    Login om te reageren
  30. Wouter zegt

    18 januari 2008 om 15:17

    Sorry was de tweede link vergeten
    http://www.youtube.com/watch?v=dK_UxfmX8L4

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North