• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

5 redenen waarom het jammer is dat Honda CR-Z verdwijnt

Auteur: ricardo, gepost 4 februari 2014 om 16:26 – 24 Reacties

Purple CR-Z


Na 4 jaar verkoop besluit Honda Nederland de CR-Z anderhalf jaar na de facelift uit de lijsten te halen. Niet iets waar heel Nederland tranen van in de ogen krijgt, als we naar de verkoopcijfers kijken, maar toch kan je stellen dat het jammer is, en wel hierom.

1. Het is een bijna-CRX

Honda CR-Z vs CRX
In de jaren tachtig liet Honda met de CRX zien hoe je een kleine funauto dient te bouwen (videotip). Geen overdreven grote motor, veel stuurgevoel en een badass uiterlijk. De moderne CR-Z is wat dat model nog het meest weet te benaderen. Niet qua gewicht. Of qua acceleratie, maar puur op uiterlijke kenmerken.

2. Ergens op de wereld is een versie die wél snel is


Hoewel dit asfaltmonstertje hier nooit is geleverd, is het een noemenswaardige uitvoering. Honda-tuner Mugen sleepte 200 pk uit het 1.5-liter VTEC-blokje en katapulteerde hem in 6,6 seconden naar de 100. Een stuk beter dan de standaard 9,0 seconden (pre-facelift: 9,7 seconden).

3. Hij was Car of the Year in Japan

Honda CR-Z Memorial
In 2010 won de CR-Z deze titel, die qua status gelijk staat aan 5 gouden plakken op de Olympische Spelen en/of een notering in de top 10 van de Quote500. Iedereen weet dat een auto die een COTY-titel in de wacht heeft gesleept betekent dat deze wel keigoed moét zijn, dus waarom niemand de auto koopt? Kennelijk miskenden de klanten het genie dat de CR-Z was, waarmee het een moderne Kafka of Vincent van Gogh is.

Honda bracht destijds nog wel een CR-Z Memorial Award Edition uit, een heus collector’s item.

4. Geen coupé meer in Honda’s lineup

Bisimoto Accord Coupe
De CR-Z was de enige coupé die Honda nog in de prijslijst had staan. Elders ter wereld is er bijvoorbeeld wel de Accord Coupé (hierboven in Bisimoto-kledij afgebeeld), maar in Nederland was dit de laatste tweedeurs-Honda.

5. Voor elke CR-Z die werd aangeschaft reed er potentieel een Prius minder op de weg

Honda CR-Z interieur
Zakelijke rijders met een hybridefetish en iets diepere zakken hadden met de CR-Z (geruime tijd 20% bijtelling) een alternatief voor de onooglijke Prius. OK, ze zijn allebei niet vooruit te branden, maar de CR-Z ziet in ieder geval frisser uit.


Ook interessant!

  • Video: nóg een rare Honda CR-V crash
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken
  • Video: boze meneer rijdt zichzelf omver
  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

cr-z, Honda, Hybride, lijstjes, top5

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Subaru Legacy
Volgend bericht: Hagenaars opgepakt voor grote fraude theorie-examens »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaguarjunk zegt

    4 februari 2014 om 16:30

    Toedeledokie, net zo’n model als de Renault Wind als je het mij vraagt. Weinig aan.

    Login om te reageren
  2. AMGS zegt

    4 februari 2014 om 16:35

    Gelukkig verpest het straatbeeld.

    Login om te reageren
  3. n54coupe zegt

    4 februari 2014 om 16:42

    De enige reden die een beetje hout snijdt is reden 5 IMO.
    Maar ik kan nou niet zeggen dat ik er veel ben tegengekomen in de afgelopen jaren.
    En behalve de eerste is me er niet 1 bijgebleven, dus te veel grijze muisgehalte.
    Daarbij, CRX liefhebbers hebben nooit iets gehad met hybrid, en qua prijsklasse is deze ook niet interresant voor genoemd publiek.
    Dus, vaarwel CR-Z, tot nooit meer ziens.

    Login om te reageren
  4. tunefuldjmike zegt

    4 februari 2014 om 16:45

    ^^^ Dat is dus de reden dat ze hem hier niet meer verkopen.

    OT: Jammer vond het wel een leuke bak ook al ging hij niet zo hard, was weer eens wat anders dan de gemiddelde polo/golf

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      4 februari 2014 om 16:56

      @tunefuldjmike: NL’ers willen alleen maar Polo/Golf, de Scirocco is immers ook al uit het assortiment gekickt om dezelfde reden.
      Hoe lang zal de GT86/BRZ nog leverbaar zijn?

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        4 februari 2014 om 17:25

        @alcantara: Volgens mij ligt dat voornamelijk aan het bedrijfsleven in NL. De meeste auto’s worden tegenwoordig verkocht aan leasemaatschappijen, en de meeste leaserijders mogen vaak niet iets spannends zoals een Scirocco, CR-Z, etc kiezen omdat dat in het bedrijfsleven als niet representatief beschouwd wordt. Eeuwig zonde imho…

        Login om te reageren
  5. jrk68 zegt

    4 februari 2014 om 16:45

    Tja, de Nederlander houdt nu eenmaal niet van leuke en afwijkende auto’s.
    Dapper van Honda dat ze het geprobeerd hebben en leuk voor die paar mensen met lef die nu een zeldzaamheid hebben.

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    4 februari 2014 om 16:49

    Weinig interieurruimte, zelfs voor een kleine auto. En net niet sportief genoeg in mijn ogen. Teveel show voor de go.

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    4 februari 2014 om 16:52

    Elke reden die hier genoemd wordt slaat op poep. Deze auto had best wat leuks kunnen worden, maar het is echt een grote mislukking.

    Login om te reageren
  8. SCscreamGT2 zegt

    4 februari 2014 om 16:58

    Even ’n applausje voor Ricardo dat hij vijf redenen wist te verzinnen.

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      5 februari 2014 om 12:15

      @SCscreamGT2: De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hulp van mijn collega’s heb gehad. ;)

      Login om te reageren
  9. utregcity zegt

    4 februari 2014 om 17:00

    Ja jammer dat ze stoppen, maar dan blijft de mijne i.i.g. lekker exclusief!

    De echte reden waarom ze stoppen, is ’t afbouwen van de productie. De CR/Z (én de Insight) is gebaseerd op de bij ons huidige Jazz Hybrid. Die is inmiddels vervangen voor een nieuwe in Japan en de VS, de onze volgt dit jaar. Als er al een nwe CR/Z komt en waarom niet, in de VS zijn er b.v. ruim 25.000 van verkocht, dan wordt die op de nwe Jazz gebaseerd.

    Login om te reageren
  10. tmenges zegt

    4 februari 2014 om 17:21

    Ben er in het echt nog nooit 1 tegen gekomen eigenlijk. Inderdaad jammer dat de accord coupe hier niet geleverd wordt. Was 3 jaar geleden in amerika en daar rijden ze aardig veel rond net als de coupe versie van de vorige civic,hele mooie auto’s..

    Login om te reageren
  11. burninrubber zegt

    4 februari 2014 om 17:27

    Iemand hier in de straat heeft er een in two-tone, wit en zwart, met zwarte Bbs velgen eronder en iets verlaagt. Ziet er erg tof uit.

    Login om te reageren
    • jweelden zegt

      4 februari 2014 om 17:31

      @burninrubber: vraagt om een foto!!!

      Login om te reageren
      • burninrubber zegt

        4 februari 2014 om 17:47

        @jweelden: Ja begrijpelijk, ik zal m’n best doen!

        Login om te reageren
        • jensgib zegt

          4 februari 2014 om 18:13

          @burninrubber: idd foto!! :)

          Login om te reageren
  12. jweelden zegt

    4 februari 2014 om 17:30

    Wauw dat paars!!!

    Login om te reageren
  13. rob68 zegt

    4 februari 2014 om 17:49

    No lease no sale, kopen mensen zelf nog nieuwe auto,s?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 februari 2014 om 13:27

      @rob68: jawel, heel af en toe gooit een pensionado de spaarpot leeg voor een Aygo of een Up!

      Login om te reageren
  14. fiestafeest zegt

    4 februari 2014 om 18:07

    zeer onpraktisch en te langzaam voor wat zijn uiterlijk doet vermoeden maare toch zou ik er graag een willen hebben!

    Login om te reageren
  15. ej20g zegt

    4 februari 2014 om 18:25

    “Ergens op de wereld is een versie die wél snel is.”

    Ja, meerdere zelfs. Weliswaar aftermarket maar er rijden best wat exemplaren rond met K20’s of K24’s, zelfs met turbo of supercharger erop. En het beste nieuws daarbij is misschien nog wel dat de hybride meuk eruit gesloopt is.

    Login om te reageren
  16. VantageR zegt

    4 februari 2014 om 18:26

    Het grootste probleem van deze auto is het ontbreken van een achterbank. Daardoor viel hij voor veel mensen gewoon al af. Terwijl het design er volgens mij niet heel erg onder hoeft te lijden als er plaats zou zijn gemaakt voor 4/5 personen.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      4 februari 2014 om 20:00

      @VantageR:
      Andere reden is het naar verluid meer dan zeer stugge onderstel.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North