Een keertje door rood rijden kan iedereen overkomen. Maar 64 keer? Deze man negeerde 64 keer een rood licht in de Gotthardtunnel.
Ah, de Gotthardtunnel. Voor een ieder die er één of meerdere keren geweest is kan het ware nachtmerries oproepen. In het hoogseizoen staat hier altijd, dag of nacht, file om door de tunnel te gaan. Dat valt nu, zo halverwege oktober, gelukkig reuze mee. Waar je wel rekening mee moet houden is of de tunnel in Zwitserland überhaupt open is. Zo staan er verkeerslichten om in de gaten te houden.
Blijkbaar werken die verkeerslichten niet voor iedereen. Een automobilist is niet één, niet twee, maar 64 keer rood door gereden in de Gotthardtunnel. Keer op keer passeerde hij een rood licht, terwijl hij gewoon door bleef rijden. Dat er werkelijk geen andere ziel in de tunnel was liet bij hem geen lichtje branden. Daar moet bij gezegd worden dat het in de nacht was, waardoor de kans op overig verkeer natuurlijk een stuk kleiner is dan overdag.
De Gotthardtunnel was gesloten vanwege uitzonderlijk vervoer dat door de tunnel moest rijden. Gelukkig voor de man was er op dat moment niemand in de tunnel, waardoor er geen ongelukken gebeurden. Desalniettemin gaat de automobilist niet zomaar vrijuit. De officieer van justitie in het kanton Uri buigt zich over de zaak en daar moet de bestuurder voorkomen. Het gaat hier om een 25-jarige man uit Duitsland. Les voor de volgende keer, let even wat beter op het verkeerslicht. (via Luzerner Zeitung)
Foto: willekeurige tunnel, niet de Gotthardtunnel
bluebluered zegt
Waarom is het dan ook rood als hij 64 keer probleemloos door de tunnel geraakt. Ik kan nog ergens begrijpen waarom hij dit herhalend deed.. veel alternatieven voor die tunnel zijn er niet.
EDIT: of staan er 64 lichten in de tunnel? In dat geval redelijk achterlijk ja.
chrism zegt
@bluebluered: Als er inderdaad 64 lichten in de tunnel staan, kan ik het nog begrijpen. Misschien heeft die de eerste bij ingaan van de tunnel gemist. En kwam hij er na de tweede of derde achter. Ik zou ook niet in de tunnel stil willen blijven staan. En wie weet heeft hij wel een 5 minuten stil gestaan en toen maar doorgereden.
chrism zegt
@chrism: edit: ik lees net in het artikel dat hij een paar honderd meter voor het einde van de tunnel weer is omgedraaid. Hahaha. Dus 32x rood op de heenweg en 32x rood op terugweg.
potver7 zegt
Dat laatste dus – hij is er één keer doorheen gereden en heeft daarbij 64 rode lichten genegeerd.
Overigens klopt het artikel niet helemaal: een paar honderd meter voor het einde van de tunnel is hij omgedraaid en weer teruggereden. Blijkbaar had hij toen in de gaten dat de tunnel niet voor niks was afgesloten. Dus op zowel de heen- als terugweg heeft hij rode lichten genegeerd (in totaal 64 stuks), én de dubbele doorgetrokken streep overschreden bij het keren.
tinnemans zegt
Ik zat afgelopen zomer in Spanje ook achter een uitzonderlijk transport aan door een tunnel. Als er een tegenligger zich niet aan de verkeerslichten had gehouden, had die goed kunnen oefenen met achteruit rijden, want de transport vulde de buis behoorlijk efficient.
pindakoning zegt
Ik pak altijd de pas, lekker de bergen door en de file omzeilen en een mooi moment om de benen te strekken. In al die jaren maar 1 of 2 keer de tunnel (moeten) pakken
Sanitarium zegt
@pindakoning het is juist de gedoseerde file voor de tunnel die voor vertraging zorgt. De pas kan je naar het zuiden pas vrij laat op toch? Naar het noorden wel eerder dacht ik dus dan zou het wel kunnen.
gregorius zegt
Als het goed vol staat (weekenden in de zomer), dan kom je inderdaad niet zonder file bij de laatste afrit 40: Goschenen en soms ook afrit 39 Wassen niet en moet je er bij Amsteg af. Dat is dan goed te doen. Zou je normaal gesproken 7 minuten extra kosten, als zal je dan nu ok wel 10 minuten extra vertraging hebben.
Snelste is vaak om gewoon via de St Bernardino pass te gaan (Zurich, Chur en dan naar beneden richting Bellinzona).
Leukste is om via de Lucomagno pass te gaan: ipv bij Andermatt door, eerst naar Dissentis en dan naar het zuiden. Kost je 40 minuten extra, maar je hebt ook minder kans dat je de hele Gothardtpass achter een bus vast zit waarvan de bestuurder ook het idee had om de pass te nemen.
ty5500 zegt
Moet je wel geen kinderen hebben die staan te poppelen om je achterbank te zegenen met hun laatste voedsel.
rutgerg zegt
Die tunnel is voor mij juist altijd het punt van: en nu zijn we op vakantie. Heh bijna in Italië. Als kind al eigenlijk… toch zo’n punt van zijn, we al bijna bij de tunnel.
Overigens heb ik er nog nooit lang vast gestaan, slechts 1 od 2 keer onverhoopt file en toen op tijd eraf en over de pas gegaan. Kwestie van goed je reis plannen.
Sanitarium zegt
@rutgerg same. Ik ben er meestal rond het middaguur en dan valt het nog mee. Langste is half uurtje stil.
406_v6 zegt
Zwitsers zijn nogal van de forse straffen voor verkeersovertredingen; dit kan een dure grap worden.. of poosje Zwitsers staatshotel?
dutchking zegt
@406_v6: ze gokken op CHF 10’000, kost wel wat maar ja , je had de tunnel ook helemaal voor jezelf
mashell zegt
Dus die rode verkeerslichten in die tunnel zijn net als de rode kruizen bij ons op de snelweg, vaak zonder goede reden aan…
eunosroadster zegt
Gewoon de oude Gotthardpass pakken en prachtig overnachten bij ’t Lago della Piazza (nog gratis ook met de campert). Of via de prachtige Berninapass. Snap die mensen nooit die vanuit huis z.s.m. in de all-in resort in Italië moeten zitten; zoveel moois te zien onderweg. Ooit een keer de laatste parking gemist om het dak dicht te doen van de cabrio voor de tunnel, was ook geen pretje. *kuch*
tuutertuuter zegt
Onder de 50 rijden kan heel vaak toch wel? Even wat ‘afstand maken’ tussen je voorganger en jou. Of was het een handmatig dak?