Ben jij een EV-rijder? Dan zijn we benieuwd naar jouw mening, of die nu gezouten is of ongezouten.
Het is weer bijna tijd voor jullie favoriete 10-daagse: de EV 10-daagse. In dat kader voeren we ook ons terugkerend onderzoek uit naar de actuele stand van snelladen in Nederland. Als jij een EV-rijder bent zijn we daarom benieuwd naar jouw mening over snelladen.
We willen je daarom vriendelijk verzoeken om de onderstaande enquête in te vullen. En vooruit, als je nog een extra stimulans nodig hebt: als je meedoet maak je ook kans op een Powerslide Training bij BMW Driving Experience.
De resultaten van de enquête zullen we uiteraard met jullie delen, tijdens de EV 10-daagse. Dan weet je dus ook meteen of anderen jouw mening over snelladen delen of juist helemaal niet. De uitkomsten van vorig jaar kun je terugkijken in onze Grote Autoblog Snellaadtest 2023.
Wat vind jij van snelladen in Nederland in 2024?
Jij als berijder van een elektrische auto hebt natuurlijk een mening over de snelladers in Nederland. Die kun je hieronder kwijt! Als je deze enquête invult maak je bovendien kans op een leuke Powerslide Training!
Gebruik je de app? Dan kun je de enqête hier invullen!
mjpamsterdam zegt
Snelladen ?!?! Gewoon in minder dan 5 minuten mijn 80 litertank volgooien en weer 1000+ kilometer rijden ! En gewoon 130 rijden en accelereren wanneer ik er zin in heb/ nodig is. Ja, is een flauwe reactie maar voor mij is elec (realiseer mij dat ik deze strijd ga verliezen ooit) een gedoe waar ik geen zin in heb.
mjpamsterdam zegt
Oh ja, en het geluid van een accelerende Zweedse 5-potter is natuurlijk gewoon een streling voor de oren (en waarschijnlijk hebben anderen ook een gehoorbeleving bij ICE)
erce zegt
Deze plaat begint sleets te worden
banderas zegt
Weer zo’n persoon die er niks van begrijpt. In de praktijk kost laden je 1(!) minuut. Je komt immers thuis, stekker erin en klaar. Volgende ochtend eruit en weer enkele dagen kunnen rijden. Het is net een telefoon, of erger je daar ook aan laden s’ avonds? De meeste mensen, zoals ik, hebben alleen snelladers gebruikt op vakantie, in NL NOOIT. Als je een bereik hebt van 350-400+ km, kom je prima overal. En ik rij meestal 110 op de snelweg, omdat het gewoon relaxed rijdt en is. Maar 130 kan ook prima hoor. Dus nee, het is geen gedoe. Op vakantie is het wel lekker, want op een gegeven moment moet je toch even eten of plassen??
3246cm252kw zegt
Ik denk dat je het beter net als met vaccineren een vrije keuze kan laten… elektrische auto zal prima zijn als je een Dacia ofzo gewend bent maar als je een beetje fatsoenlijke verbrandingsmotor hebt wil je absoluut geen elektrische auto…
mashell zegt
Wat een onzin. Als je voor de maximale beleving in een verbrandingsmotor wilt moet je een dwarsgeplaatste 3 cilinder kiezen daar heb je het maximum aan cilinder en vibraties, immers hoe meer cilinders hoe soepeler de loop en hoe meer het op een EV gaat lijken.
audirs3 zegt
@3246cm252kw het probleem is dat jouw omgeving last heeft van een verbrandingsmotor. We hadden ook allemaal last van CFK’s in spuitbussen, asbest in isolatie of lood in benzine, en hebben dat toen gewoon verbannen. Dus een vrije keuze voor het uitstoten van CO2, stikstof of fijnstof lijkt mij geen goede keuze.
maotje zegt
@3246cm252kw. Is er ooit een ommezwaai geweest in de way of life in de geschiedenis van de mensheid wanneer je iets een vrije keuze laat? Zou jij loonbelasting betalen als je daar de vrije keus in zou hebben?
THSD zegt
@banderas
Helemaal fout natuurlijk wat je zegt over dat het laden maar 1 minuut kost.
Het is de handeling om te laden die je maar 1 minuut kost.
racerx zegt
Je begrijpt er zelf weinig van, lang niet iedereen in dit land heeft een eigen oprit en publieke laadpalen zijn er niet voldoende om iedereen een EV te laten rijden. Daarbij zijn sommige laadpalen net zo kostbaar om je auto aan te hangen als wanneer je ‘m vol benzine gooit.
Ik ben echt niet anti-EV, maar sommige mensen lullen wel erg snel over bepaalde gebreken heen. Voor mij is het gewoon nog geen optie, relatief nieuwe tweekapper maar geen oprit (scheelt een paar huizen in het totale bestemmingsplan), dat ga je steeds vaker zien. Daarnaast hooguit een laadpaal of 4 voor 100 huishoudens, totaal kansloos, mij niet gezien en met mij nog 95 andere huishoudens.
maotje zegt
@racerx en hoeveel evs zijn er op die 100 huishoudens bij jou?
bunnylebowski zegt
@mjpamsterdam vind je het niet vermoeiend om dat te moeten roepen om jezelf te verdedigen? Zonder dat iemand überhaupt dat van je vraagt ?
beetec zegt
Bij de meeste vragen was mijn antwoord niet een van de opties helaas.
Griffin zegt
Dat. Bijvoorbeeld: snelladen? Alleen als het nodig is om op bestemming te komen. En dat is dus niet in het buitenland, want daar kom ik nooit met de EV.
Een goede enquête maken is een vak apart, zeker als je een niet bevooroordeelde uitkomst wil hebben.
[x] niet gelukt.
GJZ zegt
Laden duurt te lang…. De omgeving is saai, de auto is saai om te rijden. Een flatgebouw weegt minder.
En als we allemaal tegelijk gaan snelladen met de nu rijdende EV gaat bij iedereen het licht uit
3246cm252kw zegt
Precies en er is nog veel meer te verzinnen waarom ik het niet aantrekkelijk vind. Ik hou van gevoel, geluid, geur, emotie en iets speciaals. Niemand kan toch verwachten dat ik 6 auto’s weggooi 😅een Alpina B6 Biturbo bijv die wil je toch nooit meer weg doen. Rijdt iedere dag beter dan een elektrische auto en ik hoef hem niet iedere avond op te laden hahaha
maotje zegt
@3246cm252kw
Hoe kom je erbij om je auto iedere avond te moeten opladen? Tank je nu ook iedere avond benzine? Hahaha
hehe zegt
Ik gebruik snelladers met name bij lange ritten binnen Nederland (deze optie stond niet bij de antwoorden)
Grootste irritatie is als alle laders bezet zijn en ik moet wachten (stond ook niet bij de antwoorden)
Ik kon mijn ei niet echt kwijt in deze enquete
rogierio zegt
Precies dit
Tony EV zegt
EV rijden is als stoppen met roken. Eens je gestopt bent snap je niet dat je ooit gerookt hebt/ICE gereden hebt. Maar diep vanbinnen snak je toch nog nog naar een trekje/een onbeperkt ritje met brullend pk monster.
MarcoM zegt
EV of brandstof, het gros van de EV rijders krijgt dit opgelegd via hun werkgever. Een particulier die zal kiezen vanuit milieu aspect. Gedoe met snelladen, ik zie regelmatig mensen lekker hun broodje eten of met een tablet aan net stuur filmpjes kijken, een soort verplichte rust kan geen kwaad lijkt me. Het genot van een V8 of 5 pitter kan mooi in het weekend. Dus, snelladen heeft zijn voordelen om even tot rust te komen.
fredex zegt
Ik gebruik hoofdzakelijk snelladers. Mijn werkgever wilde niet investeren in een laadpaal aan huis en zegt zelf dat je tegenwoordig bij bijna alle pompstations kunt laden. Mijn auto laadt tot 320KwH, dus; stekker erin even koffie halen en als ik terug kom staat er weer een actieradius van 400km en dat is in de regel helemaal prima binnen onze landsgrenzen…
THSD zegt
Nee je auto laadt niet tot 320kwh maar met een maximale snelheid van 320kw.
Kwh is de capaciteit van je accu en kw is je laadsnelheid 😉
kennone zegt
Fan van het concept maar niet van de prijs. De laatste 5 jaar doe ik het daarom nog enkel in Belgie en dan zit mijn tank binnen 5 minuten vol +/- 55 liter voor zo’n 750/800km. Wat een uitvinding he!
Roskampies zegt
Krijg een beetje dat doelloos op het perron staan wachten op de trein/bus uit mn studenten tijd bij het laden van de ev.. hekel aan niet door kunnen/wachten op iets. Ga ik weer van roken, eten. Etc om de tijd te doden…. Ik wacht nog wel een paar jaar af tot het politiek en technisch uitgekristalliseerd is.
audirs3 zegt
In Nederland heel sporadisch aan de snellader, en dan echt maar 2 minuten ofzo, voldoende om thuis te komen. In het buitenland bij voorkeur Ionity omdat die gewoon goed werken en op prima locaties zitten. Met 250kw laden zit je na 1 kop koffie alweer met 90% volle accu.
Ik heb ook nog wel 2 auto’s met een verbrandingsmotor, maar ik zie dat puur als hobby en niet als vervoer, net zoals paardensport.