
Volvo is druk bezig met groene technologie en hybride vuilniswagens, maar dat hoeft niet te betekenen dat je geen zevenhonderd paarden kunt gebruiken voor de aandrijving. De nieuwe FH16 truck heeft een 16,1-liter dieselmotor en die zorgt oa voor een koppel van maximaal 3150 Nm…
Moeten we in de toekomst de laatste nieuwtjes op truckgebied met jullie gaan delen om nog enigszins leuke specs te kunnen opdreunen? Het lijkt er wel op, het nieuwe vlaggenschip van Volvo heeft immers een D16G-motor en biedt een fenomenaal koppel en vermogen, volgens de Zweden is dit de ware meester van de zware transportsector: The Strongest Truck. Je kunt kiezen uit een versie met 540, 600 of 700 pk, het koppel is respectievelijk 2650, 2800 of 3150 Nm.
PS: Geloof het of niet, Volvo noemt ook deze vrachtwagen zeer milieuvriendelijk en wijst erop dat het voldoet aan de nieuwe Europese emissienormen.






lol, dat zijn pas motoren.
zo daar kun je aardig wel wat kilootjes mee trekken :O
lekker die NM
die volvo’s zijn niet saai!
al moet ik wel zeggen dat ze met hun concept s60 aardig goed op weg zijn en de xc60 is ook heel aardig!
toch liever een scania v8. alleen al dat geluid van die scania! of de mercedes actros v8!
laten we verder hier maar gewoon bij auto’s houden. of julie moeten er ook een site voor vrachtwagens bij doen. zijn toch wel 2 compleet verschillende voertuigen.
Ach, zo’n blok in een C30, dat zou toch wel een geinig resultaat moeten geven…
Now thats an engine!
AMG, RS, opc en M my a**
lekkere stoel:P
Leuk om te zien dat iedereen dit meteen weer gaat vergelijken met auto’s… Terwijl dit volgens mij over een vrachtauto gaat… Ach voor sommigen is alles wat wielen en een motor heeft hetzelfde.
http://www.truckblog.nl ;)
@ WizardOfOss
Ja inderdaad, lekker 1500 r/pm max. gaan draaien in een C30, heerlijk…
zoiets zou ik in mijn X6 moeten hebben..:D
@ZubZero.^
als de aandrijflijn het houd kun je wel echt elk heuveltje bijna opkomen….
gewoon goede banden er onder, en die motor trekt wel. ik zag vanmorgen iets van truck & tracktorpulling, iets voor deze volvo? (dan wel opvoeren)
Wat een beest
Met 3150Nm trek je belgië van zijn plaats!!!!
@Thomaz: draait toch wel tot max 2500 toeren hoor…
Maar het blijft een 6-in-lijn, een Scania V8 is veel vetter en heeft ook 3000Nm.
Nu ja, beiden zijn Zweden en dat is belangrijkst :-)
Op de weg ben je de koning met zo´n blok. Op de scheepvaart ben je een beginnetje. :D
Sinds ik zelf regelmatig met een dergelijke nieuwe Volvo FH 480 rijdt (nee ik ben geen beroepschauffeur) heb ik eigenlijk niets meer met personenwagens. Het comfort van een dergelijke trekker in combinatie met de luxe in de cabine overstijgt die van een personenwagen. Met name de i-Shif automaat is werkelijk van ongekende klasse. Eenmaal achter het stuur kijk je ver over de files heen, en voel je je niet opgesloten. De beleving van de enorme kracht, in combinatie met het motorgeluid en de turbo, heb ik in een personenwagen nog niet meegemaakt. Het enige voertuig waar ik naast de trekker nog graag mee rij is mijn T4.
Zal ik dan maar even?
[pk-geile modus]
700 pk uit een 16,1 liter?!?! BMW haalt dat al uit een 1.6’je! Wat een sukkels, ze kunnen ook niks daar in *willekeurig ander land dan Duitsland*!
[/pk-geile modus]
Zo.
LOL @ Ruben :D
@Ruben Baeten
Alleen haal je er met een BMW met 700pk geen koppel van 3150 Nm uit.
Sorry maar ook voor vrachtwagens moet je aan de overkant van de plas zijn:
Mack / Peterbilt / Kenworth. De meeste hiervan hebben tenminste een hugh motorkap en dat is juist het mooie van een dikke vrachtwagen.
Kannone zeg wat een kracht. Vooral dat koppel daar kan geen Bugatti tegen op. En dat is waar het bij vrachtwagens om gaat: koppel. Denk trouwens dat als je alleen de truck zelf rijd dus zonder oplegger je menig GTI’tje er uitrekt.
@Rob USA .. dat zijn de hiergeldende lengte ristricties ..
en om in te rijden/verblijven zijn Daf/Volvo/Scania wayyyyyy better ..
firetrucks daarintegen ?? ..
TRUCKERBLOGH.nl Met het laatste nieuws over Turbodiesel en Henk westbroek
Met slogan van de dag: Henk het gij nog bier?!
@Ruben:
Hoezo duitsland beter?
– Mercedes Acrtros 600pk 2800Nm
– MAN TGX 680pk 3000Nm (en daar is de CEO een Zweed ;-) )
BMW moet nog zijn eerste vrachtwagenmotor maken, die overigens zo een 10x langer meegaan dan de gemiddelde personenwagenmotor… (ik rijd BMW dus niks persoonlijks)
@Rob USA: Scania doet niet mee op de amerikaanse markt omdat ze om mee te doen hun produkt teveel moesten degraderen.
@Rob USA
Wel eens zelf gestuurd met een Mack, Peterbilt, Kenworth en dit vergeleken met bijvoorbeeld de USA Volvo’s of de Europese Volvo FH series. De rasechte USA trucks zijn schitterend om te zien, maar als je dagelijks achter het stuur zit van die dingen piep je wel anders. Ik ken een aantal Amerikaanse truckers die in ons land zijn geweest, en zij waren razend enthousiast over de luxe en rijcomfort die wij hebben in de trucks. In bijvoorbeeld het programma “Ice Road Truckers” kun je goed zien wat het verschil is aan zit-, en rijcomfort voor de chauffeurs. De enige truck in dat programma waar de chauffeur geen last had van allerlei trammelant en uitvallen van de verwarming, was de nieuwe Volvo VN780 (Volvo USA).
@zubzero
jeetje jongen, heb jij een X6???
aardige wansmaak heb je! ;)
@Pim Brussee: Nee, helaas nooit mee gereden maar ze zijn net als wat jij zelf zegt schitterend om te zien en stralen echte ruwe power uit en ze zijn enorm dat vind ik gewoon mooi. ( net als in de auto’s trouwens)
Ik geloof best de echte vrachtwagenkenners dat ze minder luxe of slechter rijden.
Ik vind het helemaal super als er niet 1 maar 2 grote aanhangers achter hangen.
@Pim Brussee: Joh, je meent het. De toon van mijn reactie is je niet opgevallen?
@ Rob USA
Die Amerikaanse vrachtwagens zijn zeker mooi om te zien! Lekker over the top groot etc. Maar wat lincoln al zegt die zie je hier niet door de lengtelimiet wat de vrachtwagens hebben, en daarbij komt nog dat die grote neuzen niet het handigste zijn als je in een Nederlands stadje door de nauwe straatjes moet ;)
Op een oldtimer treffen wat wij jaarlijks organiseren hadden we vorig jaar een deelnemer met een Kenworth met daarachter een oplegger met een scheepsmotor op. Gewicht? 24 ton en dan is het gewicht van de truck er nog niet bij opgeteld.
Gewoon machtig om zo’n ding naast een even oud dafje te zien staan 8)
http://www.motmontfort.nl/galleries/MOT%202008/index.html
Hier moet hij ergens tussen de foto’s staan ;)
@Rob USA:
Wat volvo bouwt kunnen die Amerikanen tot op vandaag nog steeds niet evenaren… ook vind ik de looks van de Volvo’s veel beter en de cabine’s zijn breder… Net als de personenauto’s bouwen de europeanen de auto’s gewoon beter zijn en blijven Amerikanen gewoon langer met de “beproefde technologie”zitten… ik zie die Amerikanen en Duitsers nog geen 700pk met zo’n hoog koppel uit een 6-cilinderblokje putten… laat staan een v8…
@Rob USA .. vertel die lui is effe dat the mother of all trucks (Daf) Amerikaans is .. mij geloven ze toch nooit ..
@Lincoln
Daf is in Amerikaanse handen
(Paccar, producent van Kenworth en Peterbilt etc.)
Helaas is daf ook nog (te) weinig vernieuwend op dit moment…
@Iznogood .. ja hoor .. is prima .. in de truckers-wereld zal het ook wel overlopen met fan-boys .. brand ik me klauwen niet aan ..
Ik zag laatst ook foto’s van een Amerikaans onderstel, en daarop een daf XF cabine. Beetje een Franksteinmobiel….. Ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden ;)
@All
De actros is een van de slechtste trucks op de markt, erg onbetrouwbaar. Spreek uit ervaring. MAN is wel een serieus merk…..respect. Maar de moeder en vader van alle trucks is toch wel Volvo.
http://img152.imageshack.us/img152/6272/paccar2tz7.jpg
http://img137.imageshack.us/img137/6270/paccar1xf1.jpg
Staat zelfs Kenworth op…..als dat nog niet genoeg bewijs is ;)
ik zie de dodge viper al overstappen op deze motor
de viper had toch altijd en vrachtwagenmotor?
@ autoinformatief.com
kijk hier maar eens:
http://www.paccar.com/paccint/Kenworth/K500_Brochure.pdf
@ autoinformatief.com
Dat is een kenworth
@autoblogger: Maar, eh, jongens…. Dit heeft toch al op autoblog gestaan?
Zo’n 3 weken terug. Dat heb ik ook gezegd in één van m’n reacties op de Dodge Viper ACR die op een dyno werd gezet. Echter toen heb ik het nagezocht, en kon ik het niet meer vinden. Maar ik weet zeker dat ik het in de klas (ik doe HBO Logistiek) nog tegen een klasgenoot heb gezegd, dat Volvo een nieuwe FH met 700pk had. En dat is 2 á 3 weken geleden. Dus is dit een repost?
En het grappige is, zo’n vracht wagen rijd met zijn 16,1 liter motor ook nog 1op 2.
Dus dat is dan best wel zuinig qua verhoudings gewijs vergeleken met een auto :)
Goeiemorgen, dat noem je nog eens een beresterke motor..! :D Volvo heeft altijd al hele mooie trucks gehad. Het is en blijft een prachtig stuk vakmanschap, vrachtwagens.
Om maar even mee te doen met de discussie over wat nou de mother-of-all-trucks is: DAF vind ik nooit zo heel bijzonder om eerlijk te zijn. Een Peterbild is wel erg mooi (zelfde moederbedrijf als DAF als ik me niet vergis, PACCAR). MAN is erg bruut, en heeft een mooi uiterlijk, hetzelfde geldt voor Scania en Volvo.
Die eerste foto ziet er wel heel erg mooi uit, met zo’n monster achterop. Eens kijken of ik een grotere kan vinden…. :)
De actros is helemaal niet onbetrouwbaar.Iemand die dat zegt is gewoom antimb.De eerste actros heeft wat electronische problemen gehad.actros is de truck met de meeste electronica aan boort.andere merken kijken eerst de kat uit de boom.Actros was trouwens de eertse met schijfremmen.In west europa hebben ze het grootste marktaandeel.Dus zo slecht is ie niet.
O ja volvo heeft altijd bekend gestaan als niet zuinige truck.(Verouderde motoren.)
@ slk
Moet je maar eens aan iemand vrage die bij een universele garage werkt, hoeveel mercedessen er in de werkplaats staan. Aardig veel, vergeleken met andere merken.
nice game op strongesttruck.com ik kwam tot 193k
JE brengt je actros toch niet naar een universele garage man.Dan ben je echt eeen armoedzaaier.
@Rob USA
Dat kun jij nou wel zeggen maar de europese merken zijn op (bijna) alle fronten gewoon beter. ;) Net als bij de auto’s eigenlijk! En in Nederland willen ze de maximale voorgeschreven lengte van vrachtwagen + aanhanger niet verspillen met zo’n kolosale neus maar aan laadlengte.. Het ziet er mischien stoer uit en zo maar het is nul komma nul functioneel in Nederland met onze kronkelwegen. Verder zijn truck zoals Scania, Daf maar ook Volvo stukken zuiniger, betere WEGLIGGING, meer comfort. Neemt niet weg dat vrachtwagens als de Peterbilt of Mack ook lang niet zo lelijk en slecht zijn hoor… :)
ja jongens .. gaan we weer ..
“de ik ben beter omdat de ander slechter is comedy” ..
tijd voor Alfa en BMW om ook trucks te gaan maken ..
Er worden gewoon geen slechte vrachtwagens meer gemaakt.Dat kan je als fabrikant niet maken.Maar elk merk heeft zo zijn problemen.En net als bij personen auto’s heb je ook maandag ochtend vrachtwagens
@ Lincoln
:? Das niet te hopen
@C70T5
Dat is met de nieuwe actros echt anders.
Maar de moeder aller trucks blijft Scania met z’n V8 en ook ik spreek uit ervaring !
@ Iznogood
lol die met die opbouwen zien er nog gekker uit.
Ja, een Kipcaravan/Suzuki/Gazelle/bmw/mb stadsbus/Daf brandweerwagens/Nissan pick-up,
zal allemaal best 100x beter zijn maar ik heb toch liever een Airstream/Harley-Davidson/Schwinn/Camaro 2009/Greyhound bus/American Firetruck/Ford F150.
Oftewel gewoon een kwestie van smaak.
@Rob USA.
Ford F150???
Come one dude. Vanaf de F650 praten we verder. ;)
16liter dieseltjes met 700 tot 1200 pk zijn echt geen bijzonderheid hoor… worden al tijden ingebouwd in boten, terwijl het in basis dezelfde blokken zijn die als 400-500pk versie in trucks komen. :)
Kortom leuk dat Volvo een truck met 700pk levert, maar bijzonder? Neuh… Andere fabrikanten zullen vast snel volgen.
Launch bij Spyker?
http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/2009/01/volvos-700hp-fh16-launch-in-ho.html
Leuk als deze jongen onbeladen de weg op kan. Ben benieuwd wat z’n 0-86 tijd dan is :P
Ja en dat een 6 in lijnblok.
Scania haatlt uit zn V8 niet meer als 620pk en levert hem dan niet eens met een vol automaat.
Volvo is wel een volautomaat.
Leuk speelgoed hoor.
Nou moe, nog heel wat kenners hier op Autoblog. Misschien inherent aan de hier alom aanwezige BMW fixatie.
@ Rob USA:
Ik vind die Amerikaanse trucks nou juist verschrikkelijk lelijk vanwege die huge motorkap..
Doe mij qua uiterlijk maar een Renault Magnum. Die vind ik echt mooi. De Iveco Stralis is ook prachtig. Deze trucks stralen zoveel onverzettelijkheid uit! En ze zijn to the point. Geen overdaad aan chroom of allerlei paint-jobs. Gewoon werkpaarden. Persoonlijk vind ik ook dat een zwoegende truck in onverhard terrein een betere show ten beste geeft dan een cosmetisch ‘opgewaardeerde’ truck op een transportbeurs.
Techniek is aan deze kant van de plas ook veel toffer. Automatische versnellingsbakken leverbaar op de meeste Europese trucks tegenover ongesynchroniseerde handbakken op de meeste trucks in de USA.
@ slk
Wij hadden op het werk een actros rijden. dat ding reed 1 dag, en stond vervolgens weer een week stil in de garage. We hadden ook nog een oude MB rondrijden, met zo’n bolle neus. voor export heel gewild. hebben uiteindelijk die actros kunnen lozen onder voorwaarde dat die bolneus meeging. zegt genoeg lijkt me?? oudijzerprijs is voor die actros nog te hoog. met recht BAGGER.
@ Specht:
Maar komen die motoren in schepen met 1200 pk ook aan dezelfde betrouwbaarheid als met vrachtwagen motoren die,
a) iedere dag weer vol belast worden
b) zo zonder moeite minimaal 1.2 miljoen kilometers weg tokkelen.
c) Momenteel de euro 5 norm halen (met of zonder adbleu)
d) qua ruimte nog enigsinds fatsoenlijk onder de cabine passen zonder dat je gelijk je hoge dak in moet leveren.
Wat een gelul trucking for living.De actros is de truck met de hoogste restwaarde.De actros is naast de man de truck die je meest in zwaar transport ziet.De naaf reducties van mb zijn het sterks in zijn segment.
Ik ken ook iemand die geen daf meer wilt zien.Zoveel problemen .En dat is dan geeneens de eerste serie van de 105.Daarom zeg ik”: elk merk heeft zijn rotte appels.JE moet dan een dealer hebben die 100% achter je staat
@slk:
Je kunt het gelul vinden of niet, feit is wel dat zeker de eerste generatie actros niet veel vrienden heeft gemaakt. Die eps bak was wel fijn werken als je er gewent mee was, maar onderhoudstechnisch was het een drama, vroeg het veel aandacht.
Ga op internet maar eens zoeken naar mensen die de eerste generatie actros gereden hebben, en het nu nog rijden, daar zijn er niet veel meer van.
Wauw…da’s pas indrukwekkend.
Dan kun je als chauffeur nog s een beetje opscheppen over je auto van de zaak :)
…en alle andere “lease”-rijders te kakken zetten :)
HA! wat nou een Auwdi a6 met 250 pk!
Mijn Volvo heeft er 700!
Dat is cool….respectttt
Trucking for living.;Vindt ik ook niet zo gek dat er niet meer veel van rijden.DAt model is al 13 jaar oud .Bij ons hebben we een actros 31 van de eertse generatie gehad.Voorig jaar ingeruild .Deze wagen heeft op een lekke koppakking bij 650000km nooit buitensporige reparaties gehad.Ook electronisch was er weinig mis mee
Wow, idd, dan hulde voor Mercedes Benz. zat er na al die jaren toch nog een goeie tussen. ;-)
Ford Trans-continentel ..
kreeg effe een heerlijke flashback van mijn jeugd held .. wou het effe delen ..
En wat zijn nu de acceleratiecijfers? *cijfertjesgeil* ;)
TRucking for living:Echt een opmerking waar we wat aan hebben.Not
Ben eigenlijk een stille genieter op Autoblog. Maar dit truck-topic laat ik niet voorbijgaan. Wil alleen enkele weetjes kwijt voor de “Paccar liefhebbers.”
– Sinds enige tijd worden Daf-motoren naar amerika verscheept voor gebruik in o.a. Paccar-dochters Peterbilt en Kenworth.
– De kleine Kenworth modellen zijn feitelijk al Dafjes.
– Motors van ons nederlands trots worden binnenkort ook in de U.S. of A. gebouwd in een nieuw te bouwen motorenfabriek.
– Op papier is Daf amerikaans. Technisch worden Peterbilt en Kenworth echter steeds meer Nederlands.
– Vernieuwend is/was Daf ook. Eerste turbo op produktiemodellen en eerste cabine waarin de bestuurder fatsoenlijk kan staan.
@ Lincoln.
Alfa heeft in een ver verleden al trucks gemaakt.
Bmw ben ik niet in thuis……
@ Citrofiel.
Voor de acceleratiecijfers moet je maar eens langs een “sportieve trekker” zonder aanhanger bij het stoplicht gaan staan…… :shock:
@slk: De Volvo is absoluut geen brandstof slurper. Ik rijdt met een FH480 met i-Shift, en deze rijdt 1 op 4,3.
Ik ken verschillende transportondernemingen die een MB wagenpark hebben. De chauffeurs die daarop rijden zijn over het algemeen negatief over deze voertuigen vanwege de storingen etc. Algemeen commentaar van deze chauffeurs is, dat als de truck zijn eerste servicebeurt heeft gehad bij de dealer, de storingen beginnen. Het kan dus zijn dat een MB goed is, maar de dealer niet.
Rob USA
Omdat die Amerikaanse trucks er rubuust en groter lijken uit te zien , menen nog heel veel mensen dat ze deze trucks veel krachtiger zijn dan hun Europese tegen hangers! maar dat is niet het geval!! De sterkste truck was nog niet zolang geleden ook de Volvo 660 pk, waarna M.A.N 680 pk, even het stokje overnam, en vervolgens nu dan weer Volvo 700 pk!
Trouwens, tegenwoordig worden er al DAF motoren geleverd aan Peterbilt en aan Kenworth!!!
nou ik ben een scaina fan maar voor een volvo fh16 700pk is echt vet dat zijn beste pks wat er is:P
als je met je golfje tdi naast de lichten staat trekt ie je gewoon uit het wiel zonder opligger en sta je daar te kijken :)
Volvo is volgens mij het beste merk en vind het cool dat hij de sterkste is.