Alfaholics verandert je oude Italiaan in een moeilijk snel trackbeest [video]

Auteur: , 47 Reacties

Retromodellen met een zeer moderne touch onderhuids, het is helemaal hip tegenswoordigs. Singer doet leuke (en dure) dingen met Porsche 964'tjes, maar ook Italofielen hebben hun adresje. Het heet Alfaholics, zit in Engeland, en verandert je oude roestbak in een gemene moderne Porschepester.

Het principe is simpel: men neme een oude body en bouwe de auto vervolgens helemaal opnieuw op met nieuwe technologieën, het liefst met race-geïnspireerde onderdelen. Zo staat er uiteindelijk een prachtig onderstel met een fantastisch blok en een Alfawaardig uiterlijk. Geen karige 1.3 JTD Multijet-meuk met een lage bijtelling, maar een echte auto voor de echte liefhebber (met een echt dikke portemonnee).

In de volgende video zien we hoe een van deze bouwsels, een GTA-R met 219 pk (aan de wielen) en een goede oude handbak, het een Porsche 996 GT3 RS nog knap lastig maakt. Het is origineel een vederlichte Alfa Romeo 1300 GT Junior (uit de oude 105-serie van Alfa Romeo) die zowel technisch als qua uiterlijk omgebouwd is tot GTA replica, vandaar de naam GTA-R.

Toegegeven: zijn voorligger zou wel wat vlotter door de bochten kunnen hoeken, maar de Bridge to Gantry-tijd van 8 minuut en 15 seconden (ondanks het onderstuuruitglijdertje op 7:20, pfew..) zegt wel genoeg lijkt ons. VIDEO!

Alfa-pr0n, just 1 click away

Onder de kleine kring liefhebbers is Alfaholics inmiddels een geeikt begrip geworden, zo rijdt er in Nederland precies zo’n GTA-R als in het filmpje rond. Handjes op elkaar voor deze tovenaars, die oude Alfa’s met dikke klodders modernsaus overgieten!

Meer video’s en nieuwigheden vind je op hun de webzijde, evenals een aardige gallery van zowel modellen met straattoelating als pure racers. Genoeg om een hardcore-Alfist een uurtje of twee onder zijn bureau vast te doen zitten lijkt ons.

Met dank aan mielie en Wouter Martinot voor de tips!



47 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Oef, wat waanzinnig mooie creaties. 219 pk is ook niet bepaald misselijk. Top!
@munich: Ja echt he! Die hele site staat vol met van die snoepjes..
Anonieme Alfaholics…, klinkt als een uiterst vermakelijk clubje.
Het kost wat maar dan heb je ook echt wat. Het valt wel op dat het een trend aan het worden is om analoge auto’s een nieuw leven te geven. Ik ben dus niet de enige die niks heeft met de huidige Playstations.
verboden voor “Alfistitititittita,s” ..

die hebben ten eerste geen cent te makken ..
en vinden ten tweede alles zonduuuuuhh ..

gave toko dus ..
@lincoln:
En ik dan ?
Ik heb hem zelluf vroegâh heus gehad zo’n Giulia Nuova 1300tje.
En zelfs de Dolomite haalt het er toch ff net niet bij.
’t is eigenlijk de meest perfecte sports sedan ooit, zo’n Giuul.

Keek Marchionne maar eens goed hoe het komt dat Alfa’s populariteit in de zestiger jaren zo omhoog schoot.
Bij BMW zagen ze dat namelijk heel, heel erg goed !
@desjonnies: Idem, met een 1600. Ik vond hem alleen wat licht worden als het hard moest. En de carterpan zat zo laag dat ik hem er een keer onderuit gereden heb op een drempeltje … In één keer alle olie op straat.
@desjonnies:

daadwerkelijk een Alfa in bezit gehad hebben ontslaat je acuut uit de status Alfistijajoji ..

heb je toch het gevoel dat je tot de betreffende doelgroep wil behoren ..

dan heeft Alfaholics een link genaamd “giftshop” ..
kei-mooie mokken man ..
@lincoln:
read my lips : NEVER A MUG !
@lincoln: Hmmm een Alfisti van een 8c of een TZ geen cent te makken !!??
Think again!

Ontopic: geniaal mooi!!!
@bofkont:

8C .. idd .. dat zijn wel Alfistijers ..
@bofkont:

Een Maserati en een Viper.
Dat zijn pas echte Alfa’s!….
@carmasterr: Nee de 75 was de laatste echte Alfa.
Heb ik nog eentje van gehad, 2.0 twinspark geweldige wagen :)

De merken die jij noemt zijn opgewaardeerde fiats ;)
@bofkont:

Zal ik het maar uitleggen dan?
Een 8C is een Maserati, de TZ een Viper.
Als je daarmee rijdt ben je dus geen lid van de pure alfisti maffioso.
@carmasterr: Weet ik, maar volgens mij begrijp je mij niet helemaal ;)
@bofkont:

Alles eigendom van Fiat natuurlijk.
Al zie ik de Viper nog steeds niet zo.
@carmasterr: Maar vertel wat heeft een oude TZ van doen met Chrysler ?
@bofkont:

Een oude niets natuurlijk, ik haalde me meteen de nieuwe voor de geest omdat je met de 8C begon.

Dan kan de Tipo 33 Stradale ook wel in dat lijstje :P
Zo’n Alfaholics Spider is wel echt een droom van mij.
Mooie dingen.

Een vriend van me heeft een GT 1600 junior, ook helemaal omgebouwd tot race wagen. Voornamelijk omdat het ding te ver weg was om nog in originele staat te herstellen. Resultaat 800kg en 100pk. Best wel snel en nog weg legaal.

Ben er stik jaloers op.

Laatste wat ik gehoord heb is dat hij aan het kijken was achter een engine swap maar zowel practisch als wetelijk was er toen niet echt iets mogelijk.
@Hupke: ik denk dat je,je vergist standaard hebben die auto,s al meer dan 100 pk.
@stirling:

Ja want alfa zou nooit ‘optimistisch’ durven zijn over hun cijfers en na 40 jaar blijft daar echt alles van over.
Ding is dat ik al zoveel Giulia’s en GTV’s heb gezien die “ge-twee-literiseerd” waren.
En da’s zonde
Gewoon een doodzonde
Ik was altijd weg van het 1300 blok.
Weet niet waarom, miscchien omdat ik ooit zo’n 1300 Giulia tot magische-toverdoos-rijdende brulboei had gekregen.
Met vier gasten met 160 over de autobahn plus bagage.
En dat ding gaf geen krimp.
Wel een beetje olio, dat doen die blokken als ze uren moeten presteren.
Van dat ding klopte alles, behalve de erbarmelijke staat van de carosserie.
Het kraakje van je derde naar je tweede versnelling, om te vertellen dat de bak olie nog niet warm was, de remmen en het sturen.

Veel sukkels gooiden er later een twee liter blok in, maar menig een vergat de bak en de achteras aan te passen.
Dan zat je met een brok drama eerste klas.

Nee, ik was altijd van het fijn tunen van zo’n ding, tot in perfectie.
Dan hoefde je ook nauwelijks de choke te gebruiken bij de koude start.

En deze lieden, die pakken de hele wagen tenminste grondig aan.
@desjonnies:
En dan heb je er nog enkele tientallen die ver-Squadra-Bianco’t zijn, ook 2 liter.
Gave raceklasse was dat trouwens. Destijds stal die oude meuk de show op elk A-evenement.
@desjonnies:

als ik eenmaal in de gelegenheid kom een Montreal op mijn naam te krijgen ..
zal die louter cosmetisch 100% origineel blijven ..
de rest mag zo naar de schroot ..

en gewoon laten doen bij een NL specialist ..
@sir_smokalot (want “taalpurist”): geijkte eikel ;)
8:15 is echt snel op de ring voor deze geniale Alfa, maar die GT 3 RS moet het in 7:43 kunnen lappen.
@bofkont: met een pro achter het stuur ja..
@bofkont:
Dat dacht ik ook , maar ik krijg de indruk dat die 911 zijn leidsman is, zodat de GTA-man weet wat’ie moet doen.
@desjonnies: oh dat zou ook nog kunnen idd :)
Ik denk dat die Porscherijder met een hogebloeddruk in zijn auto zit..en zich afvraagt wat die “lada” toch in zijn spiegel doet… en zo gefrustreerd raakt dat hij de dag erop bij de dealer staat voor wat extra pk’s…

@desjonnies: ik snap niet wat jij mis vindt aan een Supertje met 2-liter blok…het kan dan wel nooit ori zo geleverd zijn door Alfa, maar een 1.3 is in basis natuurlijk hetzelfde blok als de 2-liter… heb er jaren plezier in gereden, (staat stil in de garage, en te wachten op betere tijden), compleet met 2-liter bak en diff.. en remmerij, want dat moet je natuurlijk ook upgraden. Heb ook 1300 en 1600 supertjes gehad, dat rijdt fijn, maar dat mist die bite boven de 100 km/uur om het moderne auto’s moeilijker te maken.
@hans75:
Een en ander bedoelt hier uiteraard het overvierkante verhaal/motortje… 1300 en 1600- lopen op vermogen, de 2000 is langeslag, iets luier maar koppelrijk.

Een goed afgestelde 1300 met dubbel gaspit is best leuk in de toeren te jagen en was in de jaren ’70 snel. Nu niet meer.

Giulia 2000 met 1300 bak en korte 5, daar reed de squadra bianca mee. Dat waren rappe jongens op zandvoort.
@hans75:
simpel, ieder zijn ding Hans, ben wel soort van “me wou dat ik u was ” met een Giulia in de garage.
Maar ik denk dat @nord misschien onbewust mijn mening het beste weergeeft, ik vond het werken met de verzetten van die 1300 altijd zo lekker, en als die dan weer ging, gaf dat zo’n lekker gevoel !
En het geluid …..uiteraard.
@desjonnies:
Wel eens een 1750 gt geprobeerd?, best of both worlds. Toerentalent als een 1300 maar met voldoede koppel om hem goed om te leggen na de apex.
Erg leuke auto’s…
@nord:
Nee, maar idd vaak gehoord dat dat de fijnste motor schijnt te zijn.
@desjonnies: Nope, is gewoon een gesloten trackday op de ring.

Hier nog een andere filmpje van Alfaholics, nu met de Giulia en nog wat ander snel spul, ferrari, lotus enzovoort…

http://youtu.be/4InOrQYtCG4
Is ook te zien hoe hij een gt3 passeert, best lullig…
Super leuk! Wat een gaaf geluid heeft dit wagentje!
Geweldig spul! Later als ik groot ben….
@j00rs:

Dan pas je nietmeer in zo’n ding in.
In 1woord, Geniaal!
Overigens zijn de jongens van Alfaholics goed bezig. Rijden met hun GTA 1600 in de britse scene tegen een overmacht aan cortina’s en een enkele tisa. Sinds de laatste jaar weten ze echt ook voor het podium te rijden. Is erg leuk om te volgen, staan talloze beelden van op youtube.

Een mok is trouwens standaardgereedschap in een beetje garage waar gewerkt en verdiend wordt. Die jongens zijn goed en commercieel bezig, Die hoeven niet te hopen op een verkoop van een omgekatte amerikaan om de huur te kunnen betalen..
Heb een gtv geprobeerd voor ik de mx5 kocht en we waren snel maatjes. Koppel van een 2 liter en laag gewicht. De eerste de beste keer dat ik met iets meer dan “voorzichtig” gas een bocht uitaccelereerde kwam het kontje naar buiten maar simpel in de hand te houden. Kan me voorstellen dat er bij een blok dat 219pk op de wielen loslaat er iets meer talent en ervaring wenselijk is. Maar ongetwijfeld een prachtig stuk speelgoed!
De jongens van alfaholics hebben veel leuk spul. Panhardstang conversie voor de achteras onderanderen, heeft bijna het zelfde effect als de slidingblocks van de GTA. De Guilia is met zijn hele lage luchtweerstand meestal de snelste van het drietal. Ik heb voor mijn Guilia nog een Harvey-Bailey suspension kit liggen, ook uit Engeland, wat de wegligging extreem goed maakt met toch nog veel comfort… Nu alleen nog de Guilia weer op de weg krijgen.
Wat een prachtbak, en heel netjes gereden, ik doe het hem niet na.
Even wat specs van een bertone gta/r alfaholics waar je over zou kunnen beschikken al naar gelang wat je bestelt:
216-220 bhp
0-100 4,5 sec
topsnelheid +/- 235 km/h
gewicht <850 kg
band/velg 195/55 7×15
remmen geventileerde schijven / schijven
starre achteras verbinding gesperd 45 %
aluminium carroserie zoals orginele gta's behoren ook tot de mogelijkheden.

prijzen begonnen ergens bij 60000-80000 als je zelf een redelijke gt meegeeft.
blij om te zien dat er nog voldoende kenners en liefhebbers zijn hier, een enkele stoorzender daar gelaten, maar die weet zelf wel dat ik hem bedoel. Heb al vaak hierover gelezen in Engelse versie van OCTANE Magazine, ze zijn serieus bezig en leveren goede spullen.
Ik ben dus zo’n sukkel die er in rond reed met een 2 liter erin
Wel met hoge compressie zuigers en leuke nokkenassen
Ging als een gek
Laag ( ik ook een keer alle olie verloren door het wegslijten van de carter plug )
Geweldige stuur ding

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).