
Voor de directeur, grootverdiener of Teutoonse onderwereldbaas met een drang naar veel vermogen in een bescheiden uiterlijk heeft Alpina al jarenlang de B7 in het gamma. Maar de 7 Serie is onlangs minimaal gelift, en dus volgt de tuner op de voet met een bijgepunt versie van BMW’s vlaggenschip.
De 4.4-liter V8 in de B7 gaf voorheen 507 pk af, maar dat is nu opgetild naar 540 pk en is daarmee bijna gelijk aan de twaalfcilinderige 760i met 544 pk. De motor wordt daarnaast gekoppeld aan de nieuwe achttraps transmissie van BMW, en vervangt daarmee de zestraps-versie. De top? Die komt uit op 312km/h, een niet onaardig plusje van 30 km/u ten opzichte van de vorige B7.
Als vanouds kan de Alpina als gewone of verlengde versie besteld worden, met of zonder xDrive. Hij komt verder in elke kleur die je maar hebben wilt, zolang het maar Alpina Blue is. In de wielkasten zien we de bekende lichtmetaaltjes van de tuningtoko uit Buchloe, uitgevoerd in 20-inch (21″ is optioneel). Verder moet ‘ie het aan de buitenkant vooral hebben van een spoiler op de achterklep en een gewijzigde voor- en achterbumper. Beter dan een standaard Zeven, of wachten we liever op de M7?
De onthulling is op het Pebble Beach Concours d’Elegance, later in augustus gaat hij in de verkoop.





Mooie auto. Waarom is de ruimte achterop voor het kenteken kleiner dan bij een normale Siebener?
@smoked: Zal wel een Amerikaanse uitvoering zijn…
@Keaven: Ja, alleen vreemd dat ze een Amerikaanse uitvoering met Duitse platen in een Duitse omgeving fotograferen voor de pers. Vind ik althans.
@pininfarina: Vreemd is dat wel. Maar er zitten bijvoorbeeld ook van die lelijke reflectoren op de voorschermen. Die zijn normaal ook voor de Amerikaanse markt.
@Keaven: En geen kentekenplaat voor, dat mag in sommige VS Deelstaten. We moeten geloven dat Rocky Mountains zijn maar het kan natuurlijk even goed de Beierse achtertuin van meneer Alpina zijn.
Toch vind ik rechthoekige uitlaatpijpjes mooier onder dit model ipv ronde versies. Voor de rest: Prachtig !
Alpina is een fabrikant trouwens, geen tuner.
@Keaven: Ik zou het eerder een “veredelaar” noemen.
Ze veranderen dan wel veel, het blijft een BWW hé.
@vale46: Het punt is, dat op je kentekenbewijs en op de typeplaatjes in je auto Alpina staat. En geen BMW.
@vale46: bouwen de chassis helemaal zelf…
@Megakix: Ohja?
Waarom moet je dan een auto binnen steken bij Alpina?
Of heb ik het nu zo verkeerd…
@vale46: Alpina levert de complete auto naar de klant, dus je hoeft zelf geen auto mee te nemen die ze dan bewerken.
@Keaven: weer wat bijgeleerd :)
@vale46: ze herbouwen een bestaande motor, herbouwen het chassis, verfraaien het interieur en maken er een ‘gentleman’ van. Kortom, méér dan een tuner aan plastic kan plakken.
@Megakix: Het chassis? :o
Dat wist ik niet!
@vale46: hebben ook eigen chassisnummers.
@Megakix: Maar dat alles wel gewoon in de BMW fabriek op de BMW productielijn.
@mashell: ja klopt, ik zie alpna ook meer als een soort van individual dan als een appart merk. Ze zetten gewoon een andere motor er tussen, en een alpina is geboren
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@pininfarina is inderdaad een Amerikaan, die achter lijkt (vindt ik) meer op Alaska/canada maar nog meer op washington (state) daar is het ook zo mooi!
Mooie auto, zou wel voor een iets vrolijker interieur gaan.
Dit zwarte is wel echt depri.
Ziet er zo als altijd weer goed uit zo’n Alpina. Heb deze veel liever dan normale 7-serie, de kwaliteit ligt gewoon veel hoger. Alleen zwart leer is wel een beetje depri…
ik snap het niet ”Hij komt verder in elke kleur die je maar hebben wilt, zolang het maar Alpina Blue is”
@ater: Nooit van ironie gehoord…? Hij is alleen in Alpina Blue leverbaar.
@ater Het wil gewoon zeggen dat blauw de enige kleur beschikbaar is, ook wel raar/jammer.
@jos1234: Onzin natuurlijk, je kunt ‘m tegen meerprijs in elke kleur krijgen die je wil (BMW Individual-traject waar een Alpina sowieso al doorheen gaat).
hebben, hebben, hebben
Nou heb ik mijn fapbeurt ook weer gehad ;) Dank u AB
Wat een lekkere bak zeg!
Wat een dikzak, jammer dat je dit soort auto’s nooit in Nederland ziet.
Enkel de motor, de rest hoeft niet…
@Dimglor: eens.
Laatst nog een Alpina gezien. Erg fraaie wagen!
Wat een sjieke auto!
BMW is natuurlijk al een erg conservatief merk, maar als je dan onder de BMW rijders nog tot de conservatieven behoort dan is Alpina wat voor jou. Altijd dat (best mooie) blauw, die zelfde velgen, de zelfde stiksels en volgens mij nog altijd geen turbo’s.
@mashell: dat slaat nergens, als er iets wat met bmw t emaken heeft turbo is, dan is het wel alpina. Al aan de 2002 turbo sleutelden ze. Ze zijn begonnen als reace tteam wat met bmw’s reed, en ze ook wat sneller maakte, en daarme de fabrieksteams versloeg.
in de jaren 80 had je de b7’s, 3.5 6 in lijn 12 kleppers met een hele dikke turbo en een nog groter turbo gat met 330pk, en later met de b10 biturbo e34 ging het helemaal woest met 360pk. Pas later is het zo gegroeid dat alpina’s nooit sneller waren dan de bmw motorsport auto’s.
En als het om bmw tuners gaat, zeg ik: doe mij maar hartge, die pastten veel meer aan aan die motoren, 6 liter v12’s in de jaren 90 op basis van een 5liter en dat soort dingen.
@mashell: je hebt toch ook beige Alpina’s.