• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

AMG Driving Academy @ Hockenheimring

Auteur: sacha, gepost 3 november 2008 om 19:30 – 31 Reacties

AMG Driving Academy


Sinds ik me voor autojournalist uitgeef kom ik op de gekste plekken. Vorige week nog, stond ik opeens op de Hockenheimring als cursist van de AMG Driving Academy!

En dat is volgens Wouter maar goed ook, want volgens hem kan ik helemaal niet autorijden. Dus om de Autoblog-aansprakelijkheids-verzekeringspremie een beetje te drukken ben ik maar eens wat skills gaan leren in de Basic Training. Met mijn inmiddels klassieke auto zat ik in een klasje met vier C63 AMG’s, en we weten allemaal waar die dingen toe in staat zijn…

Driving Academy C63 AMG

Het eerste wat ik leerde is dat ik inderdaad niet kan rijden. Om dat extra te benadrukken miezerde het en het was koud waardoor de baan van de Hockenheimring, mede na het achtergelaten rubber van de finale van de DTM het weekeinde ervoor, letterlijk spiegelglad was. Zo glad dat zelfs tijdens het op- en neerschakelen in volle vaart de achterkant van de auto’s telkens dreigde uit te breken door de koppelverandering op de achteras. Winterbanden maken onder dit soort omstandigheden vast een wereld van verschil, bedacht ik mij al glibberend op mijn tot hockeypucks uitgeharde P-Zero Rosso’s.

Driving Academy SL55 AMG

Dit soort omstandigheden maken dat voluit gaan vrijwel onmogelijk is. Maar het leert je wel hoe gevaarlijk een auto onder minder dan optimale omstandigheden reageert. ABS en ESP bewijzen opeens overduidelijk hun nut, helemaal in een auto met meer vermogen dan strict noodzakelijk. De rijvaardigheidstraining (accelereren, remmen, bochten, ideale lijn, rijdynamiek) heeft, zelfs bij deze doorgewinterde autojournalist, toch weer een hoop bruikbare leermomenten opgeleverd.

AMG Driving Academy klasje

Tijdens de circuitrondjes in het tweede deel van de cursus, waar het hele Hockenheim-circuit gebruikt werd, mochten we onze geleerde skills in de praktijk brengen. Beetje bij beetje, niet in de laatste plaats omdat het circuit steeds droger werd gereden, begon het erop te lijken alsof de cursisten iets hadden opgestoken van een intensief dagje rijlessen.

De dag werd afgesloten met een rondje of twee over het circuit met onze instructeur achter het stuur van de C63 AMG ronde-taxi, waarvan jullie mee kunnen genieten in dit filmpje, hij had ESP wel uitgezet…

Enkele aanvullende foto’s van het evenement vind je in de gallery.

Aanvullend zou ik iedereen in het bezit van een sportieve auto wiens merk zulke trainingen aanbiedt willen adviseren hiervan gebruik te maken. Je steekt er ongetwijfeld wat van op, maar belangrijker, je kunt onder gecontroleerde omstandigheden en onder toezicht je auto gebruiken waar die eigenlijk voor gemaakt is.

Met dank aan Stern Auto en Hank Kanters in het bijzonder voor het organiseren van deze reis.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
    Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Mercedes

Vorig bericht: « Facelift van de ultieme chick-mobiel: de Peugeot 107
Volgend bericht: De Porsche Boxster krijgt een viercilinder »

Lees Interacties

Reacties

  1. Zapp zegt

    3 november 2008 om 19:34

    Wat een geluid zeg, die C63.

    Login om te reageren
  2. VonStroke zegt

    3 november 2008 om 19:35

    Leuk verslag, moet ik ook eens doen. Je kan er maar van bijleren en het is nog leuk ook.

    Login om te reageren
  3. Bohica zegt

    3 november 2008 om 19:38

    Jezus heb het filmpje halverwege maar uitgezet zeg .
    Auto rijd echt suf zo met die automaat en die instructeur vind ik maar slecht rijden.
    Stuurt telkens heel raar in en bij het remmen kan hij hem amper recht houden.

    Login om te reageren
  4. AMG Powerrr zegt

    3 november 2008 om 19:39

    Die voorbumper onder die ene C63 is mooier dan de standaard bumper.

    Login om te reageren
  5. slk zegt

    3 november 2008 om 19:39

    Wat een auto die c 63.De m3 verbleekt helemaal vergeleken dit.

    Login om te reageren
  6. mikey zegt

    3 november 2008 om 19:42

    eind van het filmpje: “it was slow, but i hope you enjoyed it”

    prachtig! lijkt me ontzettend gaaf om te doen! en was het verschil in snelheid groot tussen zo’n C AMG en jouw SL? Het zijn natuurlijk ook auto’s met totaal verschillende karakteristieken! ben wel benieuwd…!

    Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    3 november 2008 om 19:48

    Ach arme Sacha. Voelde je je buiten de boot vallen in je ouwelullenbak, tussen die yuppen (ach, dat ben je zelf ook) in hun splinternieuwe C-tjes? :P
    Nee, maar lijkt me een heel leuke en nuttige ervaring. Trouwens, geef jij je wel uit voor autojournalist? Dat is wat de meeste autobloggers nu juist zo vaak mogelijk ontkennen… Nou ja, ontkennen als het je uitkomt (als je een foutje maakt) en bekennen als het je uitkomt (als je erdoor in een snelle auto kan rijden). Toch?

    Login om te reageren
  8. CrazyHenkie zegt

    3 november 2008 om 19:48

    @ AMG Powerrr

    Jij zou als AMG-liefhebber moeten weten dat de MedicalCar-circuit bumpers zijn ;) gemaakt van koolstofvezel, geen mistlampen en met extra grote gaten om de remmen te koelen (die overigens ook anders schijnen te zijn, maar het fijne weet ik daar niet van

    Login om te reageren
  9. Een betere ontwerper zegt

    3 november 2008 om 19:49

    Ik als MB fanaat zou daar echt graag bij willen zijn ooit, jammer dat laatst die Acadamy in Zandvoort was, en ik het pas later hoorde…:(

    Login om te reageren
  10. Thomaz zegt

    3 november 2008 om 19:50

    @ mikey:

    Beter luisteren, hij zegt short. Toch netjes van Stern dat ze dit hun klanten aanbieden.. ;-)

    Login om te reageren
  11. AMG Powerrr zegt

    3 november 2008 om 20:11

    @CrazyHenkie,

    ik wist het niet maar nu dus wel.

    Login om te reageren
  12. Niels zegt

    3 november 2008 om 20:11

    Geweldige auto.

    Mijn c220je verbleekt ook helemaal bij deze denk ik zo :P

    Login om te reageren
  13. Bohica zegt

    3 november 2008 om 20:16

    @SLK
    Als je alle testen een beetje bekijkt zie je dat de M3 gehakt maakt van die opgevoerde taxi.
    Het leuke van die v8 van de mercedes is dat ie een hoop herrie maakt waardoor het lijkt dat ie hard gaat en met nadruk op lijkt alsof ie hard gaat !!!

    Login om te reageren
  14. sacha zegt

    3 november 2008 om 20:30

    Hee wat leuk! Een troll…

    Login om te reageren
  15. Riess14 zegt

    3 november 2008 om 20:57

    kan die foto van die AMG taxi ook in wallpaper-formaat?

    Login om te reageren
  16. Larrs zegt

    3 november 2008 om 21:05

    Tweede gedeelte van de video is wel leuk, iets meer driften door de bochten. Al deed dat nog voorzichtig. Volgens mij kan die man dit wel beter dan dit.

    En die Mercedes klinkt lekker. Daar houd ik wel van. Van dit soort trainingen ook wel, lekker rond rond rijden op een circuit in je “snelle” auto en er ook nog wat van leren.

    Login om te reageren
  17. sacha zegt

    3 november 2008 om 21:06

    @Riess14:

    Welke, deze: http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Divers/AMG_Driving_Academy/AMG_Driving_Academy_C63-AMG-taxi.jpg ?

    Login om te reageren
  18. Timmah zegt

    3 november 2008 om 21:18

    Die C63 heeft dringend een handgeschakelde bak nodig , die automaat klinkt zo bagger.

    Login om te reageren
  19. CrazyHenkie zegt

    3 november 2008 om 22:00

    @ AMG Powerrr

    Geen dank ;)

    hier als DTM safety car
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/18/mercedes-c63-amg-gekozen-als-dtm-safety-car

    En hier de Medical Car die ik bedoelde
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/07/f1-2008-mercedes-c63-amg-medical-car-en-sl63-safety-car

    Login om te reageren
  20. Emile_Benz zegt

    4 november 2008 om 00:37

    Owww yeeaahhh 8) I like it…and I like it LOUD!!! :P

    Login om te reageren
  21. C30CDIAMG zegt

    4 november 2008 om 00:37

    @autoblog,

    Jullie hebben dus eens zo’n artikel geplaatst dat je een halve dag amg experience kan winnen door een beste tijd neer te zetten via een special Mercedes game, CLCdreamstestdrive.com geloof ik. De maand augustus had ik dus de beste tijd!!! Ik weet niet meer precies de tijd, maar meen 1.02.33 Maar heb tot op heden nog niets van Mercedes nog AMG reactie mogen vernemen. Gek he…….

    Login om te reageren
  22. marvin zegt

    4 november 2008 om 11:44

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  23. Neal zegt

    4 november 2008 om 12:45

    Leuk.. mar ik blijf een automaat (ook al zijn het flippers) NOT DONE in een sportauto

    Login om te reageren
  24. edgar zegt

    4 november 2008 om 14:57

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  25. Motje zegt

    4 november 2008 om 17:22

    @Neal

    Als je er sneller mee opschakelt (flippers) zie ik het nut niet van een handbak in een sportauto…

    Login om te reageren
  26. michel zegt

    4 november 2008 om 20:52

    Mercedes het merk he ;)
    zegt genoeg

    Login om te reageren
  27. michel zegt

    4 november 2008 om 20:55

    ohja, en luister het Filmpje maar!
    zet je boxe aan!
    en oordeel zelf?
    audio instalatie van Harman/Kardon overbodige luxe ofniet ?;)

    Login om te reageren
  28. michel zegt

    4 november 2008 om 21:02

    @ bohica

    jij zegt dat de m3 gehakt maakt van de C63 AMG?
    ik denk het toch niet hij is zoiezo sneller, ik weet niet waar jij het over hebt!?
    en dat harde geluid, lijkt niet dat die hard gaat, want het is zo!
    en een Auditje rs6 rijd je er op het rechte stuk ook nog mee weg!
    dus ik weet niet waar je het over hebt?

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/07/video-rs6-avant-vs-c63-amg-estate

    het bewijs, op 3.50 min
    veel kijk plezier :)

    Login om te reageren
  29. Tombnolz zegt

    5 november 2008 om 02:10

    @ Sacha:

    Rij jij nog altijd niet met winterbanden rond? Respect man! Dat je het aandurft om met 476 pk (of is het 500?) zonder winterbanden het Nederlandse kutweer te trotseren? Dan denk ik dat je toch wel een potje kan rijden…

    Hoeveel km staan er trouwens al op de teller?

    Login om te reageren
  30. sacha zegt

    5 november 2008 om 11:18

    @Tombnolz: Uiteraard heb ik winterbanden, alleen zitten die er nog niet onder. Hier gaat het nu nog net, maar op dat circuit ging het echt helemaal NIET.

    81K Km op de teller inmiddels.

    Login om te reageren
  31. Tombnolz zegt

    7 november 2008 om 02:32

    @ Sacha:

    Ah okay, hou het veilig hé! En is je SL betrouwbaar gebleken of vraagt een AMG toch veel onderhoud?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North