Appende trucker bestraft met 240 uur na dodelijk ongeval

Auteur: , 49 Reacties

Een trucker die een 47-jarige man die met pech op de vluchtstrook stond doodreed, moet dit bekopen met 240 zweepslagen uur taakstraf.

trucker doet onverantwoordelijk

In oktober 2013 reed de 27-jarige beroepschauffeur zonder het te merken op de A58 ter hoogte van Goes achterop een file, omdat hij te druk bezig was met zijn smartphone. Hierbij raakte hij een wegwerker die met pech naast zijn bus op de vluchtstrook stond.

Uit analyse van de telefoongegevens van de 27-jarige trucker bleek dat hij die rit 94 appjes had verstuurd en bezig was met Facebook. Nadat hij het dodelijk ongeval had veroorzaakt heeft hij nog geprobeerd het bewijs onder het tapijt te schuiven door appjes te wissen. Mede daarom eiste het OM vier maanden celstraf en twee jaar ontzegging van de rijbevoegdheid.

Het werd uiteindelijk 240 uur taakstraf en drie jaar ontzegging van zijn rijbevoegdheid, waarvan één jaar voorwaardelijk. Zijn beroep kan de trucker voorlopig dus niet meer uitvoeren.

Foto: Russische trucker op Autojunk, niet die in kwestie, wel een malloot.



49 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Komt die wegwerker niet mee tot leven, terecht dat er een straf wordt gegeven.
Maar om eerlijk te zijn, maak ik mij er ook wel eens schuldig aan. Toch maar niet meer doen.
@Brokkenpiloot: Vandaar die naam dus…
“Mede daarom eiste het OM vier maanden celstraf en twee jaar ontzegging van de rijbevoegdheid.”

Ik vraag me echt af wat de verzachtende omstandigheden waren waardoor de rechter in zijn wijsheid de in mijn ogen redelijke eis van het OM besloten heeft niet op te leggen.
@sketcher: Sorry wat een draak van een zin is dat geworden. We proberen hem gewoon nog een keer.

Ik vraag me echt af wat de verzachtende omstandigheden waren waardoor de rechter in zijn wijsheid heeft besloten om de in mijn ogen redelijke eis van het OM niet op te leggen.
@sketcher: toevallig hoor ik de reden net op het nieuws. Met een rijontzegging worden andere weggebruikers beschermd. De rechtbank heeft daarom besloten een langere rijontzegging te geven en de celstraf dan om te zetten in een taakstraf.

Persoonlijk mag zo iemand 20 jaar rijontzegging krijgen en een jaar cel.
@lekbak: 240 uur. Dat is dus 6 weekjes schoffelen. Of anders gezegd: dikke kans dat hij nu precies hetzelfde moet doen als dat hij 10 jaar terug deed als vakantie baantje; maar dan nu zonder 5 euro 19 per uur betaalt te worden (waarschijnlijk meer omdat ie dan een uitkering krijgt).
Ik ben het er mee eens dat je zo’n gozer niet in de cel hoeft te gooien: Hij is geen gevaar voor de samenleving (zolang ie niet achter het stuur zit ten minste). Kan ie beter onbetaald klote werk doen.
Maar met maar 1 jaar voorwaardelijke rij-ontzegging? Is die gozer straks dus maar 1 jaar wijzer (en nog steeds net zo verveeld) als ie weer achter het stuur mag. Als zn nieuwe chicky dan weer smsjes stuurt, denk je dat ie dan rustig 4 uur wacht totdat ie pauze moet nemen?
@gregorius: 3 jaar waarvan 1 voorwaardelijk. Die gozer is dus minimaal 2 jaar ouder voordat-ie weer (legaal) achter het stuur kruipt van een vrachtwagen – of is het een algeheel rijverbod? Hoeveel wijzer hij tegen die tijd is? Geen idee…
@gregorius: ik schrijf slechts dat wat ik heb gehoord op het nieuws. Er staat ook bij dat van mij de straf veel hoger had mogen liggen.
@sketcher: misschien interpunctietekens gebruiken. ;)
@jeppie: Ik zal jullie een derde poging besparen.
Lekker 240u met een trauma team mee laten lopen. Voor de opruimwerkzaamheden. Kijken of ie dat ook op Facebook zet.
Dit is gegrond! Hier worden de feiten gegeven!
Smartphones zijn nog gevaarlijker dan alcohol!
@tombe: nog? Nee, minstens zo gevaarlijk. Geen drank op, geen telefoon in je klauwen. Gewoon lekker autorijden en je aandacht op de weg houden.
@tombe: Nuance: smartphones en alcohol zijn niet gevaarlijk, maar de mensen die er niet mee om weten te gaan (of vanaf weten te blijven) wel.
@benzinehoofd: @smokey
We hebben helaas zelf die smartphone uitgevonden en om eerlijk te zijn hebben we er allemaal wel ns in het verkeer misbruikt van gemaakt alvorens we (in dit geval gegrond) moord schreeuwen. Wie onder onze schreeuwers, waar ikzelf geen uitzondering ben, heeft een oplossing want dit zal geen geïsoleerd geval zijn/blijven.

In Amerika dacht men aan stoorzender in de wagen te plaatsen, er staat hier ergens een artikel over.
Een koperen net zou goedkoper zijn zoals in Transendence te zien is maar beide zijn helaas geen oplossing.
Hoe kan je je passagiers verbieden, hoe kan de alarmcentrale opgeroepen worden en zelfs al zou dit werken zijn er nog offline games, apps, e-mails enz.

Campagnes? Hogere boetes?
Een automatische auto-modus zoals flight-mode in onze smartphones en hoe deze enkel voor de bestuurder laten werken?
Een Dock als sleutel voor je wagen? Klik phone in Dock to start en automatische car-mode?
Verplichte Apple car systeem die alles overneemt?
@tombe: wordt ons auto rijden ook niet te eenvoudig?
Door automaten, lane assist, lane-repartitie, auto-park, collision warning en zelfs automatisch remmen? Radarguided-cruise-control enz? Zijn we met onze info-multimedia-entertainment systemen nog wel betrokken met rijden?
Zweedse of Thaise rugmassage?

Ergens normaal er naar deze toestellen gegrepen worden, driving becomes boring! Toch fout! Fout fout fout fout
Is er geen app te maken die het appen tijdens het rijden blokkeert?

Ik heb zelfs de pest aan bellen in de auto, en ja ik heb een supersonisch handsfree set maar toch leidt bellen je tijdens het rijden af. Wie dat ontkent liegt dat’ie groen en geel ziet !

En 98% van dat zgn ‘communiceren’ is compleet nutteloos.

Of Lassie, de wereldberoemde Schotse Collie moet je bellen en vertellen dat er een kindje in de put is gevallen en dringend hulp nodig heeft.
Helaas heeft Lassie geen smartphone en hoef ik dus niet lastig gevallen worden.

En deze trucker mijnheer mogen ze wat mij betreft al zijn vingertjes operatief verwijderen, kijken hoe die dan gaat face-boeken !
De sukkel
Daarnaast kan je met hondenpoten onmogelijk een smartphone bedienen, daar je geen duimen hebt.
Maar er is wel Siri natuurlijk…
@desjonnies: je naam geeft wel iig het niveau van je reactie weer. Niet om de trucker goed te praten maar normaal reageren kan ook toch?
@bullzeyersn:
Nee, als je je plicht en verantwoordelijkheid als trucker niet begrijpt en niet begrijpt dat je met een potentieel massa moordwapen onderweg bent, verdien je het om geen vingertjes meer te hebben.
Ga praten met de familie van die omgekomen wegwerker die door een gehaktstaven grootverbruiker is vermoord !
Een ongeval en ongeluk, dat kan altijd, maar willens en wetens tijdens het rijden met 40 ton treingewicht proberen je populariteit op face-book te vergroten met de dood van een onschuldig iemand tot gevolg verdient een even smakeloze straf als de man zijn gedrag
en respect voor anderen !
Whatever my nickname may be Sherlock !
@bullzeyersn: Even terzijde. Als er iemand op Autoblog is die je níet moet betichten van laagstaande reacties is het desjonnies wel. Veel van zijn reacties zou je kunnen bundelen en uitbrengen in boekvorm.

Ik zou het nog lezen ook.
@motoragent:
Dank U….

Nog een oude @desjonnies fan.
Volstrekt respectloze reactie jegens iemand die hier al jaren hoog aanzien geniet.
@bullzeyersn: Ik begrijp niet echt waar je over valt. Vind het een volkomen terechte reactie van @desjonnies.

Ook ik kan me behoorlijk kwaad maken over mensen die willens en wetens de kans op een ongeval groot maken en met een vrachtwagenchauffeur zou je zeker mogen verwachten dat ie z’n appverslaving aan de kant weet te zetten tot de volgende AC.
Ik ben absoluut tegen lijfstraffen, maar ik heb alle begrip voor een voorstel tot vingeramputatie. Hij geeft zelfs aan dat het niet perse met een roestige botte bijl hoeft te gebeuren.

Daarbij zijn de stukjes van desjonnies met regelmaat vermakelijk om te lezen en mijn mening is dat dit ook voor deze reactie geldt.
Moeten trucks überhaupt niet gewoon autonoom worden volgens is het vreselijk saai en hersen dodend werk
@burninrubber: mij*
@burninrubber: nou ga eens een dagje mee. Als chauffeur ben je de hele dag aan t rekenen of je pauze moet maken of dat je nog wel je volgende adres kan halen dankzij de digitale tachograaf.
@bullzeyersn: least of my worries! Die tacho waarschuwt ons tijdelijk. Die 6 spiegels in de gaten houden is andere koek. Om nog maar over die dode hoek niet te beginnen = rechts voor. Sommige denken echt dat je er net nog tussen kunnen en die 40ton naar een ander vak kunnen duwen. Veel geluk!
@tombe:
Ik weet wat zo’n ding doet, rijd nog regelmatig met een kleine motorwagen en begrijp inderdaad niet wat voor risico’s sommigen nemen om -in hun beleving- 3 seconden te ‘winnen’ om je af te snijden.

Ik ben dan ook die L*L die seint als een combinatie naar rechts of links moet op die grote weefvlakken van tegenwoordig op onze snelwegen, ik ben die L*L die de vrachtwagen die voor hem moet invoegen de ruimte, tijd en gelegenheid geeft. (om er vervolgens drie kwartier achter te zitten omdat mijn medeweggebruikers er zo nodig omheen moeten vliegen)

Maar ik ben ook die L*L, die als hij met de vrachtwagen op stap is RIJDT en niets meer of minder en BELT als hij op de parkeerplaats staat, zelfs handsfree !
@burninrubber: zijn er zat die dat niet vinden, sterker nog die er 18 jaar van dromen, en het na 45 jaar nog geweldig vinden.
Ik vind het nog weinig…
Gewoon 240 uur aan een echte schandpaal met een groot bord erbij waarop staat wat hij gedaan heeft.

Maar even serieus, dit is wel echt schandalig. Die chauffeur verdient wel een zwaardere straf dan maar 240 uur een beetje staan schoffelen, of vuil prikken o.i.d. Uiteindelijk wist hij donders goed dat het verboden is om tijdens het rijden te appen en/of te bellen. Dat blijkt vooral uit deze zin: “Nadat hij het dodelijk ongeval had veroorzaakt heeft hij nog geprobeerd het bewijs onder het tapijt te schuiven door appjes te wissen.”
@oos87: sherlock holmes!
Het wordt tijd dat ze zo’n zaken eens harder aan gaan pakken. Rijden met een paar ton aan potentieel moordwapen is een aardige verantwoordelijkheid, als je die verantwoordelijkheid niet kunt dragen of er niet serieus mee om kunt gaan heb je niets op de weg te zoeken.

Gewoon een three-strikes wetgeving voor zaken als alcohol of telefoneren in het verkeer. De eerste 2 keer een belachelijk hoge boete + ontzegging van rijbevoegdheid, en als je het dan nog niet snapt gewoon rijbewijs definitief invorderen.
Die rijontzegging is waarschijnlijker erger want dat kost hem zijn baan.

Maar lastig wat voor straf zo iemand verdient. Er is wel iemand dood, dankzij hem. Hij zou als “professional” beter moeten weten en niet zijn telefoon gebruiken. Maar tegelijkertijd is het ook een ongeluk.
@reistje: Nee, het is geen ongeluk. De man nam bewust het risico dat hij de vrachtwagen niet meer volledig in zijn macht had. Hij deed bovendien iets wat naar hij vast wel wist verboden was. Dan is het geen ongeluk meer maar opzet. Ik snap de straf niet goed.
@oxymoron: dan is het alsnog geen opzet en nog steeds een ongeluk. De man heeft niet bewust op het slachtoffer afgestuurd immers. Wel is er sprake van nalatigheid en dood door schuld en weet ik wat nog meer.

Bewust een risico nemen is nog heel wat anders dan opzettelijk een bepaalde daad verrichten. Neemt niet weg dat deze man door dit risico te nemen zwaarder gestraft hoort te worden.
@lekbak:
Als hij er bewust op ingereden zou zijn dan was het moord, dan had hij heus een redelijke straf gekregen.
Wat mij betreft mag de wet best gewijzigd worden, in mijn boekje is dit gewoon dood door schuld/doodslag.
Een fatsoenlijk denkend mens weet dat dit het risico is als je met je telefoon aan het klooien bent, het is immers niet de eerste keer dat je zoiets leest.
De eis had van mij ook de uitspraak mogen zijn.
@jrk68: geen moord. Doodslag
Ik snap best dat veel het heft in eigen hand nemen, dit is er een voorbeeld van.
Als ik wel is een trucker inhaal en ik kijk wie er achter het stuur zit, zitten ze 9 van de 10 keer altijd met hun telefoon te spelen.
@991gt3rs: klopt! Of administratie doen, koffiezetten, frituren, porno kijken etc.
Automobilisten zijn evenschuldig!
Waarom niet een levenslang verbod op het besturen van commerciële voertuigen? Hij heeft duidelijk aangetoond dat hij een beroep als professioneel chauffeur niet aan kan, dus wordt het tijd voor een ander beroep.
Persoonlijk vind ik dit een veel te lichte “straf”. 240 uur is 6 weken, is dat wat een mensenleven ‘waard’ is ? Autorijden is een recht en geen plicht dus als je het risico neemt om niet je ogen op de weg te houden maar op een telefoon met een potentieel dodelijk wapen onder je rechtervoet en je bent beroeps dan is deze “straf” een lachertje. Hoe kan je zoiets uitleggen aan de nabestaande van het slachtoffer ?
Abschießen!
Je ziet ze zovaak slingeren over de weg die vrachtwaggels. Over de vluchtstrook of over 2 rijbanen heen. Die autonome vrachtwagens kunnen me niet snel genoeg komen (wel met echt chauffeur om het in de gaten te houden, werkgelegenheid etc.)
en het Om maar sneu lopen roepen dat “dit niet is uit te leggen” …
Kennelijk moet je dan ook nog straalbezopen en onverzekerd zijn want is de strafmaat ineens correct?
Zie : http://www.autoblog.nl/nieuws/grote-vechtpartij-in-haagse-rechtbank-na-strafeis-doodrijder-60518

Tuurlijk is het van de zotte vanuit de rechtbank gezien maar het OM is minstens zo fout bezig…
Tis maar goed dat hij hier in Nederland is berecht. Nou is zijn straf tenminste op maat…
Een mensenleven is tegenwoordig ook niks meer waard.
Die rijd iemand vader/zoon/broer dood omdat hij met zn domme kop in ze telefoon zat.
Groen licht voor de nabestaanden als ze aan wraak zitten te denken.
Get your justice want van de overheid krijg je het nie

Maar oweeeeee als je onnodig je toetertje gebruikt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).