• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: BMW 3 Serie facelift, incl. 340i

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 mei 2015 om 13:34 – 88 Reacties

BMW 3 Serie LCI


Na de inmiddels gebruikelijke fotolekken heeft BMW besloten direct het doek van de 3 Serie LCI (Life Cycle Impulse) te trekken. De motorenlineup loopt nu van 318i (136 pk) tot en met de dubbel zo grote 340i (326 pk).

De opgefriste versie wordt voorgesteld als sedan (F30) en Touring (F31). Voor de F30 werd voor de 340i-topmotorisering (een upgrade en vervanger van de 335i) gekozen in combinatie met een Sport Line-pakket; de F31 zien we als 320d en 330d, met zowel Sport- als Luxury Line-uitmonstering.

LED rondom

De nieuwe 3 krijgt een flinke LED-injectie: dagverlichting, pinkers, achteruitrijlicht, remlicht, en tegen meerprijs ook de koplampen krijgen diodes. Daarnaast is er keuze uit enkele nieuwe lak- en leeropties, en nieuwe velgdesigns.

Onderhuids werden de dempers vervangen, de nieuwe exemplaren staan straffer afgesteld. In München trekken ze zich de kritiek dat de scherpte in het weggedrag wat verdween dus duidelijk aan.

Specificaties

Voor het eerst zien we een driecilinder in de 3 Serie, deze vindt zijn weg naar de 318i. Voor nu ziet het motorenpalet er als volgt uit, verwacht de komende maanden/jaren diverse opvulmodellen hier tussenin. De opgegeven waarden zijn de meest gunstige waarden, op basis van de sedan. Als je een Touring / handbak / xDrive neemt, worden de waarden iets ongunstiger:

ModelMotoriseringVermogen / MaximumkoppelVerbruik
318i1.5 I-3136 pk / 220 Nm5 l/100km
320i2.0 I-4184 pk / 290 Nm5,5 l/100km
330i2.0 I-4252 pk / 350 Nm6,1 l/100km
340i3.0 I-6326 pk / 450 Nm7,4 l/100km
316d2.0 I-4116 pk / 270 Nm3,9 l/100km
318d2.0 I-4150 pk / 320 Nm4,0 l/100km
320d2.0 I-4190 pk / 400 Nm4,0 l/100km
320d EDE2.0 I-4163 pk / 400 Nm3,9 l/100km
325d2.0 I-4218 pk / 450 Nm4,9 l/100km
330d3.0 I-6258 pk / 560 Nm4,9 l/100km
335d xDrive3.0 I-6313 pk / 630 Nm5,4 l/100km

De CO2-uitsoot van de 320 EDE ligt op 99-113 gram/km. Wie dus de juiste versie kiest, rijdt deze dit jaar met 20% bijtelling (max. 110 gr/km). Met 106-116 gr/km vallen overigens ook de zuinigste non-EDE 320d’s in deze categorie.

De 3 Serie LCI staat eind juli bij de Duitse dealer, nog voordat zijn grote concurrent, de Audi A4, wordt gelanceerd. Dit laatste gebeurt in september op de IAA, waarna we de eerste modellen aan het eind van 2015 bij de dealer verwachten. BMW heeft dus een half jaartje ‘vrij spel’.

Toekomst: PHEV, M Performance, en M3

Natuurlijk gaat BMW zijn plug-in hybride-techniek op de nieuwe 3 Serie toepassen, gekoppeld aan een 2.0 TwinTurbo-motor, die waarschijnlijk de naam 330e zal dragen. Deze PHEV heeft een opgegeven verbruik van 2,2 l / 100 km bij een uitstoot van 49 g/km. Het gecombineerde vermogen en koppel (benzinemotor + elektromotor) komt uit op 252 pk en 420 Nm, goed voor een standaardsprintje in 6,3 tellen en een top van 225 km/u. Helaas is de 330e (promovideo) wel net te laat voor 7% bijtelling, hij zal dus in de 15%-categorie vallen in 2016.

Ook verwachten we op termijn een M340i van M Performance, die de strijd aangaat met o.a. de C450 AMG Sport van Mercedes. Het is dus niet zo moeilijk te voorspellen hoeveel pk de M340i ongeveer gaat krijgen.

Als kers op de taart krijgen we op termijn een M3 met LCI-looks, maar deze verwachten we niet voor 2018.


Ook interessant!

  • BMW 8-serie en M8 facelift is verrassend
    BMW 8 Serie en M8 facelift is verrassend
  • BMW X3 facelift is gelekt
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Nieuwe Audi Q3 is PHEV-only in Nederland
  • Kia klopt weer wat extra geld uit je zakken
  • Autoblog Onderzoek: welke rijbewijzen heb jij?
  • Oh mijn hemel. Het wordt weer een ENORME chaos op de weg
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, f30, f31, facelift

Vorig bericht: « Autojunk Foto Van De Maand – April 2015
Volgend bericht: Appende trucker bestraft met 240 uur na dodelijk ongeval »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pordon zegt

    7 mei 2015 om 13:42

    Vond de facelift van de A-klasse al klein maar dit is wel erg minimaal. Ik zie alleen een licht gewijzigde bumperpartij voorop.

    Login om te reageren
    • Trusje zegt

      7 mei 2015 om 14:05

      @Pordon: Dan heb je al meer dan ik gezien! Ik zag alleen een veranderd SportLine embleem… :-|

      Login om te reageren
    • gillesss123 zegt

      7 mei 2015 om 17:12

      @Pordon: nieuwe koplampen, nieuwe achterlichten, ziet er strak uit en zo was ie ervoor ook al.

      Login om te reageren
  2. uselessblogger zegt

    7 mei 2015 om 13:42

    Op 8 mei bestaat de dreier officieel 40 jaar, dan feesten we allemaal!! Wat een mooie wagen blijft het toch

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 mei 2015 om 13:46

      @uselessblogger:
      Morgen is het ook 33 jaar geleden dat Gilles Villeneuve tragisch om het leven kwam op het circuit van Zolder.

      Login om te reageren
  3. ghost zegt

    7 mei 2015 om 13:44

    Toen ik 340 las dacht ik eigenlijk in eerste aanleg aan een 8-cilinder. Vanwege 540, 740, etc.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      7 mei 2015 om 13:49

      @ghost: same here.

      Login om te reageren
    • tombe zegt

      7 mei 2015 om 14:02

      @ghost: dus 330i 4-cilinder en de mini 1.5 318i.
      328i & 335i is weg en 340i is de enige 6-in-lijn….zucht.

      Vroeger 316-318i 4 cilinder en alles >=320 6 cilinder.

      518d voor Turkije is 3 cilinder vd mini…

      Ik dacht het net te kennen.

      Login om te reageren
      • KaCh1ng zegt

        7 mei 2015 om 14:11

        @tombe: 518d 3 cilinder van mini?? kan je me eens een link geven voor prestaties enzo :O? 520i 1.6T weet ik wel

        Login om te reageren
        • tombe zegt

          7 mei 2015 om 14:43

          @KaCh1ng: http://www.autogids.be

          Login om te reageren
          • KaCh1ng zegt

            7 mei 2015 om 14:57

            @tombe: heb er naar gegoogled, zou pas in de volgende generatie erin komen

            Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        7 mei 2015 om 23:57

        @tombe: daarvoor was de 320 ook een 4 cilinder hoor. Gewoon een 2 liter M10

        Login om te reageren
    • danielj zegt

      7 mei 2015 om 14:05

      @ghost: Typeaanduiding bij BMW is al lang niet meer wat het is geweest inderdaad.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        7 mei 2015 om 16:52

        @danielj: gelukkig rijd ik in twee BMW’s rond met ‘echte’ typeaanduiding, en ook de juiste blokken ! Een heerlijk soepele 6-cil, een E36 328i en een E46 328i

        Login om te reageren
        • uselessblogger zegt

          7 mei 2015 om 21:28

          @jzaero: aha! hier ook een trotse eigenaar van een e24 628csi met de ‘echte’ typeaanduiding :)

          Login om te reageren
        • beetec zegt

          7 mei 2015 om 21:53

          @jzaero: same here, E90 325i 2,5L 6 in lijn. Zoals het hoort :)

          Login om te reageren
    • Junior540 zegt

      7 mei 2015 om 14:22

      @ghost: wishful thinking indeed

      Login om te reageren
    • harriehandrem zegt

      7 mei 2015 om 15:03

      @ghost: Ik dacht aan Volvo… ;-)

      Login om te reageren
    • bmwpowerm5 zegt

      7 mei 2015 om 22:11

      @ghost: dacht het zelfde. moest gewoon een traantje wegpinken toen ik weer dacht aan die heerlijke 8 pitter

      Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    7 mei 2015 om 13:44

    Dus de 318 is eigenlijk en verre neef van de E30 315?
    Eh, nee dat was een geknepen 1.6L.
    Het wordt er allemaal niet overzichtelijker op en dat vind ik best jammer.

    Login om te reageren
    • michaelcorleone zegt

      7 mei 2015 om 14:09

      @jrk68: heb je gelijk in.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      7 mei 2015 om 14:12

      @jrk68: Ja maar het moet natuurlijk wel premium klinken.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      7 mei 2015 om 17:05

      @jrk68: zonder badges bestellen en er dan een oud 315 embleem op plakken…

      Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      8 mei 2015 om 00:00

      @jrk68: er was nooit een e30 315 wel een e21 315. Wat niet een geknepen 316 was maar simpelweg een kale uitvoering. Wel was er een e30 316 wat bijna hetzelde 1.8 M10 blok had als de 318i maar dan met carb. Dat blok uit de 316 zat ook in de e28 518 dus om nu te zeggen dat het vroeger zo logisch was…..

      Login om te reageren
  5. thowmas97 zegt

    7 mei 2015 om 13:48

    Waarom zou de gefacelifte M3 pas in 2018 komen?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      7 mei 2015 om 14:07

      @thowmas97: Dat klopt gewoon niet denk ik.

      Login om te reageren
      • bluebluered zegt

        7 mei 2015 om 16:12

        @jaapiyo: Denk het ook niet, er zijn zelfs al foto’s van in de gallery, hoewel deze nog de oude led koplampen lijkt te hebben (misschien hebben ze die gewoon gehouden aangezien de M3 deze al als optie had).

        Login om te reageren
        • bluebluered zegt

          7 mei 2015 om 16:14

          @bluebluered: Of dat zijn de adaptieve leds, ipv de gewone

          Login om te reageren
  6. KaCh1ng zegt

    7 mei 2015 om 13:49

    pre-facelift 316i 136pk 1.6 i4 turbo , en nu een 318i 1.5 i3 turbo, rare benamingen, 330i 2.0 i4 turbo, de 340i begrijp ik dan wel ‘kracht als een V8’

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    7 mei 2015 om 13:54

    De 328i als dikke 4pitter is dus nu de 330i, ( was dit eerst nog een 6 in lijn?) en de 335i als fijne 6 pitter nu dus 340i.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      7 mei 2015 om 14:16

      @dutchdriftking: De 330i bestond hiervoor niet als F30. Bij de E9x was het nog wel een 6 pitter net als de 325i overigens. De laatste (IMO) echte ’30i’ als ongeblazen 6 pitter is nog een tijdje geleverd in de F10, op het laatst met IIRC een prettige 272 PK, zelfs nog even naast de 528i die toen al de geblazen 4 pitter onder de kap had. In duitsland was het prijsverschil toen 1.5K, in Nederland vanwege het belastingklimaat 4K. Ik denk dus niet dat er veel geleverd zullen zijn in Nederland.

      Ik vind de badgeinflatie overigens ook jammer, maar net als bij de 3 coupé die nu 4 heet hebben de paarse broeken berekend dat ze de prijs net een paar procentjes omhoog kunnen gooien met een dikkere badge.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      7 mei 2015 om 14:18

      @dutchdriftking: Er was geen 330i van dit model. 330d was er al wel.

      Verder vind ik het sowieso vreemd want vroegerrr bleef de aanduiding gewoon logisch, ook al kwam er een nieuwe motoren serie.

      Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    7 mei 2015 om 13:56

    Ergens hoopte je toch dat BMW weer normale type voeringen ging doen.
    Maar nee hoor. Een 2.0 4cyl met 254 pk nu een 330i te noemen. Dat gaat toch nergens meer over?
    De 1.5 liter met een 3 cyl, die kan je prima de 315 of 316 noemen: beiden al in de line-up geweest.
    De 2.0 met minder dan 100pk/l de 318 noemen; kan ook prima.
    Dan kan je de 3.0 6cyl met 326 pk, wat ook ‘maar’ 109 pk/l is, gewoon de 330 noemen: zoals het hoort.
    Nu is mijn E93 330i, met de 3.0 6cyl, dus sterker dan de meest moderne 330i. Blöte Jungs daar in Munchen.

    Login om te reageren
    • hollow zegt

      8 mei 2015 om 05:38

      @gregorius: ja, maar niet sneller dan de nieuwe 330i. Ikzelf rijd met een F30 330d (gekieteld) en het gevoel van een 6 cilinder is heel anders dan een snelle 4 cilinder. Dus geniet nog lekker verder van je prachtige benzine.

      Login om te reageren
  9. michaelcorleone zegt

    7 mei 2015 om 14:07

    Voor mij persoonlijk altijd de mooiste in zijn klasse en ja de 3-serie is nu eenmaal een hele fijne auto om te rijden.

    Login om te reageren
  10. stationcar zegt

    7 mei 2015 om 14:12

    Ik snap de vragen om ‘normale’ typeaanduidingen, maar als je goed kijkt naar het lijstje zie je dat er maar liefst 5 varianten van de 2.0d motor leverbaar zijn; welke mag dan de titel 320d dragen? Vanuit dat oogpunt is dit niet eens onlogisch; de 320d is de ‘normale’ 2.0 liter motor, de 318d en de 320 EDE zijn de iets afgeknepen versies, en de 325d is de iets opgepepte versie….

    Login om te reageren
  11. MAB zegt

    7 mei 2015 om 14:12

    Hier is maar een woord voor en dat is: Marketing

    Login om te reageren
  12. tombe zegt

    7 mei 2015 om 14:12

    BMW please…
    1.5 3 cilinder => 315i en niet 318i
    2.0i 252pk => 320is en niet 330i
    3.0i 326pk => 330i en niet 340i

    2.0d 116pk => 320d en niet 316d
    2.0d 150pk => 320sd en niet 318d
    2.0d 190pk => 320tds en niet 320d
    2.0d 163pk => 320ed en niet 320d EDE

    3 (voor 3 serie) XX (cilinderinhoud) i/d (brandstof) X (eco/standaard/sport-uitvoering)

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      7 mei 2015 om 14:14

      @tombe: sd klinkt wel spannender dan tds

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        7 mei 2015 om 14:41

        Denkt met weemoed terug aan de oude walmende E34 525 (of was het 524?) TDS…

        Login om te reageren
        • tombe zegt

          7 mei 2015 om 15:01

          @sir_smokalot: en zo zullen velen de roots appreciëren en worden warm bij het horen van:
          CSL, V-TEC, GSI, Mi16, CTI (205), si & is (BMW), enz enz

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          7 mei 2015 om 15:11

          @sir_smokalot: 524td. Geen topper. Die 525tds is een stuk beter. Had je ook als td trouwens. Geen idee wat het verschil was. Minder vermogen maar verder…

          Login om te reageren
          • Turbo zegt

            7 mei 2015 om 22:10

            @E34M5Touring: de 524td heeft mechanische inspuiting en de 525tds electronische inspuiting (+intercooler). Mooi geluid, de 525tds, alhoewel niet echt snel. De Opel Omega 2.5tds had dezelfde motor, teruggebracht naar 131 pk en wat hoger koppel.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              7 mei 2015 om 22:46

              @Turbo: Opel had toch juist die 525td versie? Volgens mij kloppen je specs wel (nou weet ik ook gelijk de verschillen,thanks!) maar leverde BMW dit blok ook gewoon onder de TDS. In ieder geval in de E36/E34/E39. En ach, 143pk was op zich best wat toen dit blok net uitkwam. Geen M5 concurrent maar wel een goeie cruiser met zat koppel.

              Login om te reageren
            • tombe zegt

              8 mei 2015 om 13:57

              @Turbo: de Range ook toch?

              Login om te reageren
      • tombe zegt

        7 mei 2015 om 14:46

        @KaCh1ng: traditie. TDS was de superieure diesel.
        De E had Audi ook bij in de jaren 80 bij mijn weten.
        Volkswagen doet/deed dit beter. 1.9 rode T rode D rode I was de superieure 150pk in de golf 4 als ik me niet vergis.

        Login om te reageren
    • Donder zegt

      7 mei 2015 om 14:15

      @tombe: Nee, dat maakt het een stuk duidelijker :S

      Login om te reageren
      • tombe zegt

        7 mei 2015 om 14:48

        @Donder: nu ik erover denk…3 series 320d cabrio X drive wordt…320 CDXtds? LOL

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      7 mei 2015 om 14:20

      @tombe: Wel volledig eensch voor wat betreft de benzine motoren. Diesels wordt een beetje lastig te benamen met 5 keer dezelfde motor in een ander smaakje.

      Login om te reageren
      • tombe zegt

        7 mei 2015 om 14:51

        @jaapiyo: wordt ns tijd ze niet rond de pot draaien en het noemen zoals het is. Vroeger stond er trots 1.3 op een escort. Stond er niks had je de 1.1. Met de 1.8 was je wel de Schumacher. Het is geen schande een 1.5 in je premium wagen te hebben en het is nogaltijd een gratis optie geen typeaanduiding te hebben. Ik doe die er altijd af btw.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          7 mei 2015 om 15:17

          @tombe: Yep vind zonder badge ook mooier/cleaner. Maar understatement is een Europees fenomeen, in de VS en Azië moet er een dikke baaaaaadge achterop zitten anders tel je niet mee. Overigens heeft in bredere zin beide zijn voor en tegens (want hier slaat het soms door in dat er geen dikke badge op mág zitten want dan heb je een paar krassen op je flank) maar dat is een ander verhaal.

          Login om te reageren
          • tombe zegt

            7 mei 2015 om 17:54

            @jaapiyo: shrinking penis

            Login om te reageren
    • volvoturbo zegt

      7 mei 2015 om 16:28

      @tombe: Ze matchen nu vooral op prestaties en niet op cilinderinhoud. In die zin zit er nog wel n lijn in. Maar moet ook zeggen dat t wel vreemd blijft dat er nu een 4-cilinder in ’n 330i hangt, terwijl de mijne nog een 6-cilinder had (E90). De 330d heeft dan weer wel ’n 6-cilinder zie ik.

      Login om te reageren
  13. dasc zegt

    7 mei 2015 om 14:20

    Omdat de multimedia-software geüpdatet is wil het nog niet zeggen dat er een facelift is… komop BMW

    Login om te reageren
  14. jaapiyo zegt

    7 mei 2015 om 14:23

    De A4 zou wel een bloedmooi dashboard moeten hebben voordat ik die zou overwegen in dit segment, want voor de rest weten we al dat het gewoon weer een FWD bak wordt die er hetzelfde uitziet als de afgelopen 15 jaar.

    De 3 heeft volgens mij meer te vrezen van de XE want die spreekt denk ik het meest tot de verbeelding van de traditionele Dreier klant.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      7 mei 2015 om 15:01

      @jaapiyo: als jij waarde hecht aan een bloedmooi dashboard hoef je niet bij Jaguar te gaan kijken.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        7 mei 2015 om 15:30

        @eklasse: Ik hecht daar dan ook niet de meeste waarde aan, maar mooie dingen zijn wel nice. Gegeven de keuze betere rijdersauto – mooi dash zou ik normaal gaan voor een lekker sturende auto, maar wie weet komt Audi met een soort super interieur waar je de hele dag in wilt zitten…een beetje de A3/TT maar dan op een nog hoger plan. Alleen dan zou ik de A4 überhaupt overwegen. Het dash wat in de huidige A4 zit is niks bijzonders IMO en de A4 heeft verder geen USPs (matig stuurgevoel, FWD, saaie styling, matige motoren…) dus zodoende. Ik zie dus niet zo dat de A4 de ‘grootste concurrent’ van de 3 serie is, volgens mij overlappen die auto’s elkaar qua sterke punten helemaal niet zo. De 3 heeft meer gemeen met de genoemde XE maar ook bijvoorbeeld de Q50, IS, ATS en C. Alleen de marketing van Audi plaatst de A4 graag naast de 3.

        Login om te reageren
        • kapiteinaudi zegt

          7 mei 2015 om 17:23

          @jaapiyo: Dan heeft de 3-Serie ook geen USP denk ik. De echte rijdersauto lijkt me namelijk de ATS. Objectief gezien een veel betere auto.
          OT: Een best nette auto maar daarmee is ook alles gezegd naar mijn mening. Liever de C-Klasse, ATS, XE of zelfs A4.

          Login om te reageren
  15. jaapiyo zegt

    7 mei 2015 om 14:26

    Mooie kleur trouwens op die 340. Volgens mij ‘champagner quartz’. Wordt al een tijdje geleverd op de 5 als ‘standaard’ individual (tsjah) kleur.

    Login om te reageren
  16. amgc63 zegt

    7 mei 2015 om 14:31

    Deze auto ziet er in basistrim echt niet uit.

    Login om te reageren
  17. trustmeiamanengineer zegt

    7 mei 2015 om 14:32

    Wat ik nog wel het sneuste vind aan het hele verhaal: Een premium ‘Freude am Fahren’, achterwiel aangedreven dikke middenklasser, met een 1.5L 3 cilinder met 136pk…, of 116pk diesel……. Uit principe zou je zo’n schrale versie gewoon niet moeten maken, en anders zou ik als dealer weigeren om zo’n hok te verkopen.

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      7 mei 2015 om 14:56

      @trustmeiamanengineer: die blokjes zijn iets lichter, zou toch zeker iets lichter moeten zijn en in de laatste trends worden de auto’s zelf ook lichter, dus ik denk, nog het genoegen niet gehad, dus ik denk je aardig verast zou kunnen zijn. We hebben trouwens elk van ons ouders, die niet zo veeleisend zijn of de meeste onder ons…waarom niet? Dingen doen aardig hun werk en je hoeft niet plankgas te gaan om uiteindelijk aan niet meer of 60kmh de snelweg op te rijden. Ik wil wel een ritje! Maar idd niet op m’n oprit, heb m’n twijfels over lange termijn. 2-300.000km….hmmm

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        7 mei 2015 om 15:17

        @tombe: Zal inderdaad wel een prima auto zijn en lekker rijden, daar niet van. Maar de ‘BMW’ beleving mist dan gewoon compleet, of in iedre geval grotendeels. Kun je net zo goed een veel goedkopere Skoda Octavia kopen ofzo. Gaat dus uiteindelijk alleen maar om het imago van een BMW hebben. Ik heb eens in een BMW 318d gereden, lekkere auto, maar mist gewoon power.
        Mijn vader rijdt trouwens met een 3.5 V6 met 240pk rond, maar dat terzijde ;).

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          7 mei 2015 om 15:46

          @trustmeiamanengineer: Neen. Op een mooi B weggetje hoekt zo’n 316 nog steeds lekker de bocht om terwijl een voorwielaandrijver, zeker een van VAG, onderstuurd de bocht uit zeilt. Afgezien van wat extra power bij tussensprintjes mis je bij het normale gebruik niet zo veel van het BMW gevoel. Dat doe je alleen als je een Active Tourer koopt.

          Login om te reageren
    • meerisbeter zegt

      7 mei 2015 om 15:21

      @trustmeiamanengineer: Alle versies behalve de 316d gaan onder de 10 seconden naar de 100. Da’s voor veel mensen goed genoeg, toch?

      Sneu is vooral dat die lekkere 6-pitters verdwijnen. Stap zo meteen weer in mijn 4e. :-)

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 mei 2015 om 15:55

      @trustmeiamanengineer:
      Je kan als dealer wel principieel weigeren om het lichtstgemotoriseerde model te verkopen maar dan gaat de deur wel heel snel dicht.
      De realiteit is dat BMW al sinds mensenheugenis zijn geld verdient met die instappers.
      Ik lees deze discussie al zolang ik autoartikelen lees(35 jaar) ook toen reed je geen BMW als je niet minimaal 323i reed.

      Login om te reageren
      • tombe zegt

        7 mei 2015 om 22:51

        @jrk68: bij de E21 was het simpel, de 6-cil had dubbele koplampen, alhoewel die instappers, met enkele koplampen dus toch wel sterk zijn/waren. Ik weet een 316i E30 met 500.000km. Is dit nu geen BMW nou…niet m’n favoriet, maar toch respect!

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          8 mei 2015 om 10:07

          @tombe: destijds hadden de vierpitters wel een betere gewichtsverdeling dan de zespitters, die toch net wat zwaarder in de neus waren. Ik heb het hier dan enkel over de E21 en E30. Bij de 5-series viel dit mee.
          Vanaf de E46 zijn de 3-series qua gewicht (en tegenwoordig met de F30 ook qua afmetingen) steeds meer richting die 5-serie gegroeid waardoor die zespitters idd misschien beter op hun plaats zijn.

          Echter is het vermogen in de jaren substantieel toegenomen, dus een 315i-badge is zo’n schande nog niet. Mja, dat is niet indrukwekkend genoeg naar de buurman toe, hè…

          Maar zoals @jrk68 al zei: 315 t/m 318i zijn altijd de verkoophits geweest. De zespitters waren meer de performance modellen.

          Bij de 02 (en de vierdeurs Neue Klasse) waren het vooral de 1500 en 1600 die goed verkochten. De luxe 1800 en 2000 (om nog maar te zwijgen over de 2000tii en 2002 turbo) werden minder verkocht. Dit in tegenstelling tot tegenwoordig als je naar de klassiekermarkt (en de vraag) kijkt.

          Login om te reageren
          • tombe zegt

            8 mei 2015 om 13:56

            @e1000bmw523i: vergis ik me nu of zat de batterij soms in de koffer voor net die gewichtsverhouding? Was het bij de 325i E30 of de phase II, I can’t remember.
            Bij m’n ’83 323i E30 toch vooraan.

            Mooi te zien mensen hier nog oog voor hebben, ipv “geen idee” als je de meeste vraagt wat voor motor er in de wagen zit.

            Net daarom ik wel respect heb voor kerels die een V8, V10 en zelfs V12 in een 3 series passen. Of die er hoort is persoonlijke smaak natuurlijk.

            Ik zal proberen niet te veel adjectieven te gebruiken als het om m’n ex-E30 gaat want er gaat geen dag voorbij…
            Nu ja, ik ging uitdrukkelijk voor de 6 cilinder.
            De sound en de verhoudingen waren voor mij de doorslag.

            Je kon heel lang in versnelling blijven wat ik op zich comfortabel vond en de drang om die naar de typische boost vd M20 rond de 4000tr/min te jagen was…ik had geen adjectieven beloofd! Zelfs stationair even revven aan de stoplichten om…here I go again…
            0-60 in 1, 60-100 in 2, 100-160 in 3, 160-200 in 4, en de 5…en zo op iets meer dan 200km een gehele tank erdoor.

            Tot de vorige 1 coupé kon je nog bij de performance de 125i krijgen. In mijn geval ben ik bijna verplicht om een minimum een 135i te nemen met (sorry) belachelijke astronomische prestatie-cijfers en de electrische troep er tegenwoordig rond hangt waar je bijna kan gaan twijfelen of dit wel een RWD is….maar een 4 cilinder….nee en zelfs al zijn die heel potent….zal nooit m’n hart stelen….de wagen hoeft zelfs helemaal niet goed of comfortabel zijn….die moet me doen lachen en respect in me opwekken….niet zoals die Audi’s die ik door de sneeuw op het 3de vak zie racen. Aan de Audi-fans, ze zijn TE goed, I’m bored. Ik ga opnieuw te ver off-topic, maar in’t kort, die gewichtsverhouding stoort me niet zelfs al zal die tegenwoordig perfect 50/50 zijn.

            Heb meerdere E30’s gereden.
            318i, 318is, 320is, M3, 323i, 325i cab. Alhoewel het chassis van die 325i lekker was, het extra gewicht leek m’n 323 toch iets sneller en moest ik toch voor de 4 cilinder gaan de 320is m’n favoriet is.

            Login om te reageren
  18. E34M5Touring zegt

    7 mei 2015 om 14:34

    Vroeger, toen i-6 nog bij 75% van de motoren stond. En een 330i is nu een 4pitter…. WTF. Je zou bijna oude 330i’s gaan stockpilen. Die worden straks nog een keer geld waard..

    Login om te reageren
  19. fconderkantlat zegt

    7 mei 2015 om 14:55

    ik denk dat de phev 335e gaat worden ipv 340e

    Login om te reageren
  20. berlinetta zegt

    7 mei 2015 om 15:11

    Goed om te zien dat ze het onderstel weer wat straffer maken. Die sportieve wegligging hoort imo bij een BMW. Van die 340i had ik wel meer verwacht. Een 335i kon je immers gewoon laten chippen door BMW zelf naar 326 pk.
    Verder snap ik ook niet wat iedereen zit te zeiken over die typeaanduidingen. Verzin zelf dan iets beters.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      7 mei 2015 om 15:53

      @berlinetta: Euhm, de 340 is dan ook gewoon de nieuwe 335 alleen noemen ze die nu 340. Later komt nog de M340i o.i.d. met meer powah. De badgeïnflatie heeft je verwachtingspatroon dus een beetje aangetast denk ik ;)

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      7 mei 2015 om 16:49

      @berlinetta: tombe heeft het lijstje uitgewerkt… alleen zitten er kennelijk veel sneue types die tussen de mensen die de duurdere versies kopen/leasen en die willen een hoger nummer omdat ze daarmee meer kunnen pochen dan met een 330i/of 330is oid.
      Het is dus domweg marketing/badge snobisme.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        7 mei 2015 om 19:28

        @w0o0dy: Ja ik begrijp dat het marketing is. Maar iedereen is hier geloof ik helemaal van streek over de typeaanduidingen. Het zijn maar getalletjes om aan te duiden hoeveel power de auto heeft. Dat het niet meer refereert naar de inhoud van het blok is een ontwikkeling die met de opkomst van downsizing en turbo’s, is een ontwikkeling die je had kunnen verwachten.

        Login om te reageren
        • tombe zegt

          8 mei 2015 om 14:11

          @berlinetta: ik wil gewoon weten, zonder het internet te hoeven nemen, of ik gehakt kan maken van die 114i of niet :-) 1.6 uit die mini…iets van 110pk veronderstel ik….ik pak em!

          Login om te reageren
  21. porschelars zegt

    7 mei 2015 om 15:16

    Gave kleur zeg, dat grijs op die 3er van de eerste gallery!

    Login om te reageren
  22. jrmpower24 zegt

    7 mei 2015 om 15:43

    Mooi!!!
    Niet veel verschil maar net weet even wat strakker.
    Ik zou niet twijfelen in dit segment!

    Login om te reageren
  23. stfu zegt

    7 mei 2015 om 16:23

    Typisch weer. Eerst de 3 Serie voorzien van lelijke gele knipperlichten achter, terwijl ze allang deze LED-verlichting waarschijnlijk klaar hadden. Zo lijkt het een hele upgrade, terwijl ze gewoon expres ‘m eerst iets ‘lelijker’ maken.

    Login om te reageren
    • jrmpower24 zegt

      7 mei 2015 om 19:14

      @stfu: Wel een naaistreek inderdaad maar waarom hebben de Amerikaanse versies van de 3 en 4 serie dan WEL volledig rode achterlichten? Dan ziet het er ontzettend strak uit: https://i.ytimg.com/vi/CS–UwoxFkk/maxresdefault.jpg maar hier in Europa zijn ze dus deels geel verdomme. Slaat nergens op! veel minder mooi.

      Login om te reageren
  24. mrrallycross zegt

    7 mei 2015 om 16:59

    Wouw 340i hebbon. Krijgen ze trouwens geen gezeik met Volvo met een 340?

    Login om te reageren
  25. mercedesbenz63 zegt

    7 mei 2015 om 17:00

    Ik wil meer weten over de 340i

    Login om te reageren
  26. w0o0dy zegt

    7 mei 2015 om 17:08

    -edit: thanks! Gefixt-

    Login om te reageren
  27. Rob zegt

    7 mei 2015 om 22:58

    De huidige 3-serie nooit wat aan gevonden. Helemaal als er van die aarslelijke sportbumpertjes op gemonteerd worden. Interieur is ook een “no-go area” wat mij betreft. Hoewel ik die tellers, in al hun eenvoud, wel gaaf vind.

    Dat BMW in staat is om een mooie sedan te bouwen bewijzen ze wel met de 5-serie. Dat ze ook een mooie kleine auto kunnen bouwen bewijzen ze wel met de 2-serie. Het is dan jammer dat ze met een combinatie van beide de plank een beetje misslaan..

    Login om te reageren
  28. sleepyj zegt

    7 mei 2015 om 23:27

    Ben erg benieuwd hoe de 3 pitter ontvangen word. In de ford focus is de 1liter 3 pitter een prettig blok.

    Login om te reageren
  29. redbeams zegt

    8 mei 2015 om 01:32

    Interieur ziet er nog steeds belabberd uit helaas.

    Login om te reageren
  30. schellekens006 zegt

    8 mei 2015 om 02:33

    Nu krijgen we dus ook een 440i

    Login om te reageren
  31. soledad zegt

    14 mei 2015 om 18:19

    Dat lijstje met verbruikscijfers is gewoon hilarisch … en eigenlijk puur bedrog.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North