• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aptera verbruikt 1 liter op 128 km

Auteur: Dennis, gepost 11 oktober 2007 om 15:38 – 73 Reacties

Aptere


Je jaagt je buren de stuipen op het lijf wanneer je er ’s avonds mee de straat in rijdt, maar dat doe je dan wel op een hele zuinige manier. Deze “auto” met hoog sciencefiction gehalte kreeg de naam Aptera en wordt gebouwd in twee uitvoeringen. Een volledig elektrische variant en een diesel-hybride met een verbruik van slechts 0,78 liter per 100 km.

Volgens de makers moet de auto z’n 20.000 dollar kosten. Hij is uitgerust met zaken als airbags, een camera van achteren voor het inparkeren (lijkt me met zijn vreemde vormen geen overbodige luxe), navigatiesysteem en DVD installatie. Het futuristische ontwerp spreekt je misschien aan, maar waarschijnlijk helemaal niet, één ding staat vast en dat is dat de spoorbreedte van de wielen alles behalve handig is in het dagelijkse verkeer. Naast futuristisch dus ook een hoog fun gehalte, maar alles behalve praktisch (via: motorpasion).

Aptere

Aptere

Aptere

Aptere

Aptere

Aptere

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon
  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

aptera, Diesel, Hybride

Vorig bericht: « Zo werken FSI motoren
Volgend bericht: Mazda 3 MPS Extreme is nog opgefokter »

Lees Interacties

Reacties

  1. vinox zegt

    11 oktober 2007 om 15:43

    Men neme een Cessna, men slage met voorhamer de vleugels en staart eraf, et voilà ofwa? Tof ze, ingenieur zijn :-)

    Login om te reageren
  2. Boyracer zegt

    11 oktober 2007 om 15:48

    Een wielbasis kan nooit breed zijn, maar lang.
    De spoorbreedte kan daarintegen wel breed (wijd) zijn. -edit: dank u-

    Is nog niet zo beroerd.

    Login om te reageren
  3. BoeBoe zegt

    11 oktober 2007 om 15:48

    Tof maare hoe vliegt ie?

    Login om te reageren
    • gtagast zegt

      3 november 2010 om 01:00

      @BoeBoe: ze vliegen niet het zijn wielen als je heel goed bij plaatje 1 en 3 kijkt zie dat er wielen zitten dit zijn niet de normalen wielen die we gewend zijn.
      er is wel een auto die kan vliegen geweestals model en die klapte de vlugels uit als die ging vliegen en klapte ze weer dicht als die lande (in het filmpje op een snelweg:P) maar die mocht van de amerikaaanse vereinging niet door gaan met ontwikkelen:(
      groetjes een jongen van elf!

      Login om te reageren
  4. westerstraat15 zegt

    11 oktober 2007 om 15:52

    niet slecht!

    Maar de kreukelzone…..

    Login om te reageren
  5. jamesBrown zegt

    11 oktober 2007 om 15:53

    Geweldig die pedalen :D

    Login om te reageren
  6. hansie zegt

    11 oktober 2007 om 15:55

    En hoe hard gaat hij 20 km/u??

    Login om te reageren
  7. hansie zegt

    11 oktober 2007 om 15:56

    Kreukelzone:P

    Login om te reageren
  8. polomen zegt

    11 oktober 2007 om 15:57

    Hij mist een propellor en vleugels :-D

    Login om te reageren
  9. Juppe zegt

    11 oktober 2007 om 16:00

    He, is dat niet de solar wagen van UTwente? ( http://www.solarteam.nl )

    *kijkt nog een keer*

    Oh, nee toch niet :) Best wel geinig ding eigenlijk. Die +/- pedalen zijn idd geweldig JB!

    Login om te reageren
  10. audi racer zegt

    11 oktober 2007 om 16:01

    ik mag hem wel

    Login om te reageren
  11. vin zegt

    11 oktober 2007 om 16:01

    @ Dennis; Zo breed is deze auto/batterij toch niet? De stoelen staan dicht bij elkaar in een vrij smal interrieurtje. De wielen hangen er weliswaar buiten, maar toch niet veel meer dan bij een Donkervoort?
    [En laat zo’n Donkervoort nu nog smaller zijn dan een E-klasse taxi. Een auto waar je redelijk mee uit de voeten kan in dit smalle landje…]

    Login om te reageren
  12. Coolguy zegt

    11 oktober 2007 om 16:06

    Topsnelheid en accelleratie?

    Login om te reageren
  13. Leejon zegt

    11 oktober 2007 om 16:10

    Weer zoon ruimteschip geval :S

    Login om te reageren
  14. Leejon zegt

    11 oktober 2007 om 16:11

    maar heel zuinig… das wel een heel groot pluspunt voor dit gevaarte ;) In normale afmetingen en met een normaal design zou ik deze zeker overwegen

    Login om te reageren
  15. Dennis zegt

    11 oktober 2007 om 16:15

    @vin: Het komt op mij in ieder geval heel onpraktisch over, maar ik heb de meetlat er niet naast gelegd, dus wellicht valt het mee. Af en toe lastig inschatten op basis van een foto.

    Login om te reageren
  16. sjor zegt

    11 oktober 2007 om 16:17

    hmm wel lache ding.. alleen 3 wielen……
    Maar hoe breed is ie dan eigenlijk?? mja de wielen lijken nogal ver uit te steken

    Login om te reageren
  17. Bo zegt

    11 oktober 2007 om 16:21

    Ik moet zeggen dat ik hem erg mooi vind. Erg practisch lijkt hij me inderdaad ook niet. Redelijk beperkt in de binnenruimte zo te zien. zowiezo niet geschikt voor mensen met kinderen.

    Login om te reageren
  18. Jan C. zegt

    11 oktober 2007 om 16:25

    zoveel steken de wielen er niet uit, maar goed dat is wel handig als kussen bij een botsing… Ik vindhem wel leuk, mits ie een beetje fatsoenlijke top heeft.

    Login om te reageren
  19. vin zegt

    11 oktober 2007 om 16:26

    @Dennis: Ik heb ook nergens cijfers kunnen vinden om onze schattingen te staven, wat opzich wel opmerkelijk is voor een auto die je wél al kan reserveren…

    Login om te reageren
  20. VivelaFRANCE zegt

    11 oktober 2007 om 16:56

    Erg leuk! Alleen jammer van de voorwielen: het doorbreekt het aerodynamische design! Iets wat je bijvoorbeeld bij de C6 niet ziet.

    @joep: HUH!?

    Login om te reageren
  21. SugarFree zegt

    11 oktober 2007 om 16:57

    @ Vinox

    Inderdaad, dat dacht ik ook! :)

    Maar eh, vind het een supergaaf ding. Dit is pas vooruitstrevend design (voor een auto dan :) )
    Al het andere prullebakkendesign dat hier de laatste dagen is verschenen is rijp voor, eh, de prullebak :(

    Login om te reageren
  22. joep zegt

    11 oktober 2007 om 17:00

    he kut, mag ik dat plaatje weer niet gebruiken… ik zal nog wel ff op zoek gaan naar een plaatje dat ik wl mag gebruiken… alleen nu moet ik er ff vandoor dus dat zal wel vanaaf laat worden….

    Login om te reageren
  23. SugarFree zegt

    11 oktober 2007 om 17:01

    Inderdaad JB, maar zie het nu pas: die pedalen! :)
    Hier kunnen die linkse rakkers nou eens niks tegenin brengen.
    Och, vast wel. De produktiewijze zal wel weer uiterst vervuilend zijn.
    Jammer dan.
    Lever er ook een setje instant-vleugels bij.

    Bij nadere file (als je dus een file nadert…:) ) druk je even het -/- pedaal in, haalt de throttle naar je toe en wieg je even van links naar rechts om die arme stakkers die nog minstens een uur uit hun neus moeten eten te begroeten.

    Login om te reageren
  24. Mairsil zegt

    11 oktober 2007 om 17:03

    De auto hoeft van mij niet zo, maar de vormgeving van gas/rempedaal is wel erg gaaf.

    Login om te reageren
  25. SugarFree zegt

    11 oktober 2007 om 17:14

    ik bedoelde dus: “bij nadereNDE file”

    Login om te reageren
  26. Luc zegt

    11 oktober 2007 om 17:18

    top snelheid: 5 km/h
    acceleratie 0-5 km/h 20,6sec

    dat is bullshit ja maar volgens mij is dit niet eens zo
    eerst zien dan geloven

    Login om te reageren
  27. IS200 zegt

    11 oktober 2007 om 17:26

    Ik weet het niet ….

    Login om te reageren
  28. MurcieBoy zegt

    11 oktober 2007 om 17:32

    en nu maar hopen dat ze dit in auto’s toe kunnen passen :D

    Login om te reageren
  29. arthur zegt

    11 oktober 2007 om 17:40

    eindelijk pedalen die iedereen snapt :P

    Login om te reageren
  30. Ex-autogek zegt

    11 oktober 2007 om 17:46

    Hier kunnen die linkse rakkers nou eens niks tegenin brengen Waarom zouden ze? Elektrische voertuigen hebben een toekomst. En ‘linksen’ stimuleren juist de ontwikkeling en inzet van alternatieve mobiliteit. Qua verbruikscijfers is dit een interessant ding. Het probleem van dit model is alleen dat het de fileproblemen niet oplost. Door de breedte sta je nog steeds verplicht in de rij. Er zijn dus nog steeds alternatieven nodig om een deel van het 1,75m brede autogebruik op terug te dringen. Meer mensen zouden eens goed moeten kijken naar de mogelijkheden die fietsconcepten, al dan niet met elektroaandrijving, tegenwoordig bieden. Van mini-vouwfiets in de trein tot en met velomobielen met en zonder pedalassist, een fiks deel van de autoritten kunnen anders. Zie bijvoorbeeld o.a. http://www.ligfiets.net/ en http://www.youtube.com/watch?v=YJ5Qertz2OA

    Persoonlijk vind ik dit design niet zo geslaagd, en zie ook geen reden of noodzaak voor de driewielconfiguratie. Het spaart alleen wat gewicht en onderdelen (kosten) uit, maar maakt een extra brede spoorbreedte vóór nodig en je rijdt over drie sporen iets minder comfortabel dan over twee.

    Login om te reageren
  31. joep zegt

    11 oktober 2007 om 16:48

    Ik vind hem echt heel erg gaaf! en weet je waar hij mij aan doet denken? (moet je wel een beetje met je ogen knijpen):
    http://www.classics.com/images/pb00-24.jpg

    Login om te reageren
  32. MC zegt

    11 oktober 2007 om 18:16

    Denk dat de aptera met een redelijke kleine motor (bijv 60 pk) nog een aardige topsnelheid kan halen. Volgens de site is de CW waarde 0,06. Dat is ruim drie keer zo laag als een ‘normale’ auto en aangezien bij een ‘normale’ auto daar de meeste energie verloren gaat, zal de aptera vast redelijk snel kunnen rijden. Maar of ie ook snel optrekt, hangt echt van de trekkracht af…

    Login om te reageren
  33. Rick dos zegt

    11 oktober 2007 om 18:17

    Ach ja, als je sandalen, geitewollesokken en lang haar niet onderscheidend genoeg meer is…..

    Login om te reageren
  34. MC zegt

    11 oktober 2007 om 18:18

    ow ja CW waarde is luchtweerstands coëfficient

    Login om te reageren
  35. Leooow zegt

    11 oktober 2007 om 18:29

    Je krijgt waarschijnlijk meer knakkende nekken dan als je een ferrari hebt :P

    Login om te reageren
  36. gBoX zegt

    11 oktober 2007 om 18:38

    Serieus mooi ontwerp!

    Login om te reageren
  37. Jasper zegt

    11 oktober 2007 om 20:41

    stoelen niet er niet echt comfortabel uit….maar als hij nou in stationwagon uitvoering komt, is het te overdenken,

    Login om te reageren
  38. w0o0dy zegt

    11 oktober 2007 om 20:44

    het prototype ging in ieder geval best vooruit…. en de gek die er mee rijdt laat zelfs de banden piepen in de bochten…. lachen!
    http://www.youtube.com/watch?v=9pBM557dsdg

    gok dat de “auto” ook wel ongeveer 70 haalt….
    http://www.youtube.com/watch?v=Fb6UlG2TP00

    Login om te reageren
  39. Frank deH zegt

    11 oktober 2007 om 20:50

    Een ontwerper die buiten de box kan en wil denken is echt wat we nodig hebben. Een dergelijk ontwerp spreekt mij meer aan dan een Prius. Als ze beiden op de markt waren wist ik wel wat te kiezen. Niet de Toyota dus…

    Login om te reageren
  40. super seven zegt

    11 oktober 2007 om 21:45

    I am not speeding
    I am just flying to low

    super

    Login om te reageren
  41. SugarFree zegt

    11 oktober 2007 om 22:26

    @ Ex autogek
    Dat bedoel ik ook juist!
    Vind het initiatief dus ook prima.

    En ja, een Versatile (overdekte ligfiets) zou ik meteen kopen, ware het niet dat ze zo duur zijn :(
    De Flevoracer reed prima, maar ja, je moet nog steeds trappen en ruim een uur enkele reis vind ik teveel. Dan maar een uur in de auto ;)

    Login om te reageren
  42. Jandepandaman zegt

    11 oktober 2007 om 23:12

    He Rick Dos- we gaan toch nit persoonlijk worden he??? Ik mag dan wel mijn haar afgeschoren hebben, mijn okselhaar komt nog steeds respektabel laag, ik draag geitewollen sokken en birkenstocks omdat ik die synthetische rommel niet op mijn huid verdragen kan, gecopleteerd met de obligate zoveelstehands legerjas uit de Dump op Waterlooplein. :-D

    Verder- de vorm van dat ding vind ik als rijder van een aluminium stroomlijnligfiets (voor de kenners onder u- een Alleweder) juist wel grappig.
    En wat mij betreft kunnen ze de prijs van het apparaat omlaag gooien door driekwart van die achterlijke luxe die ze er nu ter compensatie in hebben gepropt, ook weer uit halen… Airbags? Who needs them! Je krijgt toch Ruim Baan als je aan komt gezet- ze denken minstens dat je een UFO bent! DVD-installatie…? Je hebt het in de file veel te druk met het praten met de bestuurders i de auto’s naast je om uit te leggen dat je echt geen reclamepord bent voor en nieuw sexsspeeltje of zo…

    Ik vind de huidige prijs van de top-stroomlijners in ligfietsland ook ietwat achterlijk hoog- zij het wel begrijpelijk vanwege de kline produktielijnen.
    Bovendien is mijn ervaring dat met een driewiel-ligfiets door Den Haag rijden een grote expeditie is van tramspoor ontwijken en ogen in je achterhoofd hebbe om auto’s te ontwijken die werkelijk niet willen of kunnen snappen dat jij in zo’n apparaat ook 55 km snel rijden kan. Mar dat is een andere discussie.
    Daarom heb ik er en simpele 2wielFlevo naast.

    Een uur enkele reis per fiets kan ik me indenken dat wat veel is.
    Ik heb ruim 4 jaar lang van Ges naar Zierikzee woon-erk gefietst. Kostte me op de ligfiets rond de 40 minuten. En dat vond ik ook wel genoeg. Moest soms vanuit Zierikzee voor vergaderingen naar Middelburg. Deed ik dan ook op de fiets. Maar dat was toch alleen plezant als het weer redelijk bleef. Zelfs in mijn overdekte blikken stroomlijner….

    Login om te reageren
  43. Jandepandaman zegt

    11 oktober 2007 om 23:14

    “Ges” moest dus “Goes” zijn…

    Login om te reageren
  44. Zoef zegt

    11 oktober 2007 om 23:23

    Voor iedereen die terecht vindt dat dit vliegtuig onderweg ergens zijn vleugels is kwijtgeraakt: Aptera betekent Zonder Vleugels. Pter is vleugel en A betekent niet of zonder.

    Login om te reageren
  45. Zoef zegt

    11 oktober 2007 om 23:26

    in het Grieks bedoel ik dus.
    Bijvoorbeeld ook helico – pter: schroefvleugel (of dachten jullie dat het heli – copter was?)

    Login om te reageren
  46. Zoef zegt

    11 oktober 2007 om 23:35

    ex-autogek zegt:

    “Hier kunnen die linkse rakkers nou eens niks tegenin brengen Waarom zouden ze? Elektrische voertuigen hebben een toekomst. En ‘linksen’ stimuleren juist de ontwikkeling en inzet van alternatieve mobiliteit.”

    Al wie gelooft dat het de linkiewinkies om de vervuiling te doen is heeft het goed mis. Ja, een aantal meelopers, zoals ook ex-autogek misschien, trappen daarin.

    Maar het gaat hen om de auto zelf. Als de olie is gebannen wordt het volgende nadeel van de auto onaccepteerbaar gevonden: de plaats die hij inneemt en de grondstoffen die hij “verspilt”. Alsmede de nucleaire energie die nodig is om zijn batterijen te laden.

    Wat trouwens te denken van iemand die zich ex-autogek noemt?

    Login om te reageren
  47. pipo zegt

    11 oktober 2007 om 23:50

    Ik kan er niets aan doen maar ik vindt hem best wel leuk eigenlijk! alleen als je je nummerplaat er aan hangt (waar komt die eigenlijk) is heel het luchtweerstands coëfficient om zeep en verbruik je al een liter of twee meer denk.

    Login om te reageren
  48. Eddy zegt

    12 oktober 2007 om 08:52

    Voor al wie een beetje sci-fi enthousiast is, moet dit pure sex zijn.
    Geen kind die dit niet voor zijn ouders zou willen kopen.
    Laat dit maar gewoon auto van het haar zijn ipv die alledaagse facelifts en retrodesigns.
    So f*cking cool!

    Login om te reageren
  49. Jandepandaman zegt

    12 oktober 2007 om 08:58

    Zoef bedankt- Respekt! Interessant stukje info!

    Login om te reageren
  50. SugarFree zegt

    12 oktober 2007 om 09:59

    @ Zoef
    Denk dat je gelijk hebt. Vraag me alleen af hoe de verdeling is tussen ‘surrogaatlinks’ en écht, dus extreem links, de gasten waar jij het over hebt. Hoewel ik wel weet dat die laatste groep sowieso te groot is. Het heeft in ieder geval teveel slachtoffers geëist.

    Login om te reageren
  51. Summer Sky zegt

    12 oktober 2007 om 10:13

    Mooi initiatief! Komt in de richting maar is het nog niet helemaal. Ik wacht nog steeds op een goed alternatief voor de pendelaars die nu dagelijks in hun eentje in een asociaal gedimensioneerde leasert overbodig veel vierkante snelwegmeters bezetten. Een veilige / compacte / zuinige eenpersoonsauto dus voor werkdagen. Met de miljarden die de NL economie door het oplossen van de files dan uitspaart, kunnen de lasten voor autobezit fiks omlaag en kunnen we voor het weekend allemaal een V8 cabrio kopen :)

    Login om te reageren
  52. SugarFree zegt

    12 oktober 2007 om 10:33

    @ Summer Sky
    Zou dát de oplossing zijn?
    Een 1-persoons auto zou in ieder geval in de lengte (want daar zou je de winst uit moeten halen) niet veel korter (kunnen) worden dan, bv. een Smart, of wel? En de Smart is nou niet dát daverende succes dat de files helpt oplossen.

    En ‘veiligheid’ bij een 1-persoons auto is altijd een relatief begrip. Zo veilig als een ‘overmaats’ leasebak zal het niet worden. Tenzij F1-achtige koolstofvezel kuipen worden gebruikt, maar dan zal de prijs… :(

    In ieder geval zal het de files zeker niet oplossen, is mijn overtuiging.

    Login om te reageren
  53. Jandepandaman zegt

    12 oktober 2007 om 11:13

    Sugarfree- Het lijkt mij dat de oplossing zit in gebruik van juist smalle voertuigen waar dan vervolgens de rijbanen van de weg op worden afgestemd- 1 rijbaan voor vrachtwagens, busjes en volwaardige auto’s en dan verdubbeling van de rijbanen voor motorfietsen en overdekte voertuigen van aan een Goldwing gelijke breedte.
    En ze zijn er al:
    – BMW C1
    – Carver
    – Monotracer / Ecomobile http://www.peraves.ch/
    – Acabion http://www.acabion.com
    – …
    Voor gebruik door 1 tot 2 personen.
    En laat dan die automobilisten die perse in een te brede auto maar in de file staan, terwijl alle anderen gewoon op de meervoudige smalle banen door kunnen rijden.

    Login om te reageren
  54. SugarFree zegt

    12 oktober 2007 om 11:29

    @ Jandepandaman
    Inderdaad zou dit in theorie wel kunnen werken.
    Maar dan moeten we zorgen voor héél aantrekkelijk geprijsde 1persoons voertuigen, zodat er veel worden gekocht, zodat de speciale rijbanen rendabel zijn.

    Toch… denk jij dat veel mensen een 1persoons auto zullen kopen? Dit zal hoe dan ook de 2e auto voor de meesten moeten worden. Want wie geeft de 3 (of 1)extra zitplaatsen op? En bij een 2e auto zullen de kosten toch…
    Ik zie het niet zo zitten eerlijk gezegd.

    Login om te reageren
  55. ML zegt

    12 oktober 2007 om 11:32

    Je kan hem al pre-orderen.
    kost hij 27.000 Dollar..in de goedkoopste elektrische versie. En bijna 30.000 Dollar voor de hybide variant.

    Login om te reageren
  56. Jandepandaman zegt

    12 oktober 2007 om 11:57

    @SugarFree- Ik denk dat dat heel erg ligt in het scheppen van trends en noodzaken en zo- Zou de overheid dit serieus omhelzen, dan krijgen ze het ook wel voor elkaar ook: Hoe krijg je mensen weer uit hun geliefde SUV’s? Door het rijden in die dingen zo vervelend mogelijk te maken. Hoe krijg je mensen uit hun geliefde meerpersoonsbakken? Door ze loeizwaar te belasten terwijl je tegelijkertijd die andere milieuveelvriendelijkere voertuigen en motorfietsen en zie met subsidies gaat ondersteunen. En dan tegelijkertijd een aantal belangrijke wegen aanpassen aan de nieuwe voertuigbreedte en je moet eens zien hoe hard het dan gaat. Zeker als de fabrikanten ontdekken dat er geld te verdienen valt aan die nieuwe smalle vervoermiddelen.

    …Maar goed- Kippen, eieren, onwillige politici die het allemaal ook niet snappen, te bang zijn hun electoraat te verliezen en die te behoudzuchtig conservatief zijn om nieuwe voertuigen te durven ondersteunen en wegen zo ingrijpend aan te passen……

    Login om te reageren
  57. SugarFree zegt

    12 oktober 2007 om 12:04

    @ Jandepandaman
    Zoals ik eerder schreef: ‘in theorie best haalbaar’.
    Je onderstaande opmerking bevestigt mijn scepsis.

    “…Maar goed- Kippen, eieren, onwillige politici die het allemaal ook niet snappen, te bang zijn hun electoraat te verliezen en die te behoudzuchtig conservatief zijn om nieuwe voertuigen te durven ondersteunen en wegen zo ingrijpend aan te passen……”

    Login om te reageren
  58. Jandepandaman zegt

    12 oktober 2007 om 12:36

    Amen- Ik race er tegenwoordig voor de langere afstanden meestal toch al tussendoor op de Choppert… ;-)

    Login om te reageren
  59. SugarFree zegt

    12 oktober 2007 om 13:42

    @ Jandepandaman
    Slim! Zouden meer mensen moeten doen :)

    Login om te reageren
  60. Summer Sky zegt

    12 oktober 2007 om 13:56

    @ Jandepandaman & SugarFree:

    Terecht is de conclusie is dat de oplossing van het fileprobleem deels ligt in het werken met smallere voertuigen, ook in de aansluiting naar de steden! Wég alle bottlenecks!
    Dus wat nu een 2-baans snelweg is, zou zo maar een 4-baanse kunnen worden, plus minder uitstoot van kleinere autootjes. 1 baan van normale breedte zal nodig blijven voor brede auto’s en vrachtwagens. Per slot van rekening wil je in het weekend toch ook een beetje kunnen genieten van je v8 cabrio :)

    Persoonlijke mobiliteit zal altijd gewenst zijn, in toenemende mate zelfs. Het OV biedt daar geen oplossing voor.

    Alleen jammer dat de politiek wat het mobiliteitsprobleem nog in het duister tast…Wat is er van die Automobilistenpartij eigenlijk geworden??

    Login om te reageren
  61. dragonforce zegt

    12 oktober 2007 om 15:19

    ik ben bang dat als je deze ding rijd, mensen je uit de ding zullen sleuren en je dan inelkaar zullen slaan aleen maar omdat je in zo een “ding” rijd.

    Login om te reageren
  62. Rick dos zegt

    12 oktober 2007 om 18:22

    @Jandepandaman

    Ik zou niet durven! :D

    Maar goed, jij hebt deze auto duidelijk niet nodig. Aangezien je je al onderscheidt met je kort geschoren koppie! :D ;)

    Login om te reageren
  63. afrim zegt

    14 oktober 2007 om 18:47

    hoeveel kost die?? en hoeveel km/u gaat die??,

    Login om te reageren
  64. David zegt

    15 oktober 2007 om 19:57

    Had nog geen antwoord gezien met deze data:
    van 0-100kmh in 10s, top electronisch begrensd op 160kmh.
    Dus niet meer van die reacties ‘hij kan vast maar 10km’h’.

    Login om te reageren
  65. Bas zegt

    23 oktober 2007 om 00:46

    Die plussen en die min op de pedalen…is dat voor domme blondjes bedoeld?

    Login om te reageren
  66. Sven zegt

    4 november 2007 om 11:26

    Dit is de toekomst. Fijn om te zien, dat er dan ook plaats is voor extreem gaaf design.
    Rijden en vliegen is leuk, en dat zal altijd zo blijven. De toekomst lacht, wie gaat met mij mee!

    Login om te reageren
  67. John zegt

    7 november 2007 om 21:46

    Specificaties van het ‘ding’:
    De volledige elektrische versie heeft een berekende (dus geen praktijk!) reikwijdte van ca. 120 mijl, dus pak ‘m beet 190 km. Zal in ons land met al die files wel aanzienlijk minder zijn. Volgens de grafiek neemt het verbruik sterk toe naarmate je verder van huis bent omdat de motor steeds vaker gebruikt moet worden om de accu’s bij te laden.

    De cijfers zijn ook nogal misleidend omdat je het ding met een stekker op moet laden om deze cijfers te halen.

    De voorloper van het huidige model haalde een verbruik van 230 MPG, bij een constante snelheid van 55 mph. Das ongeveer 1 op 80 bij een snelheid van net geen 90. Deze liep op diesel, maar zelfs met deze cijfers zou hij niet goedgekeurd worden voor gebruik in Californië.

    De nieuwe versie wandelt op benzine en zou een verbruik van 1 op 128 moeten halen, maar dan wel met electrische ondersteuning, iets wat de voorloper niet had.

    Grappig. Wat zou Wouter Bos doen met de accijnzen als we allemaal zo’n ding zouden kopen? De staat loopt dan zoveel inkomsten mis dat we de huidige prijzen binnen een paar weken als prehistorisch kunnen gaan betitelen :D

    Login om te reageren
  68. glenn zegt

    9 november 2007 om 14:32

    als dit de auto van de toekomst wordt gaat de verkoop van rijbewijzen omlaag. met zo iets zou ik niet willen rijden. we moeten nog altijd op moeder aarde rondrijden, toch niet in de ruimte. je zou bijna zeggen dat er toch marsmannetjes bestaan. en de pedalen, ik had zeker gedacht dat op de rem de plustekens gingen staan.

    Login om te reageren
  69. Erick zegt

    26 december 2007 om 17:33

    Even wat feiten van Wikipedia:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Aptera_hybrid_car

    Lijkt me wel een gaaf ding. In elk geval lekker zuinig met de huidige brandstofprijzen.
    Files los je pas op als we 3D gaan:

    http://www.moller.com/

    mvg, Erick

    Login om te reageren
  70. Frits Hoving zegt

    28 december 2007 om 15:05

    Komt de hybride-auto ‘Aptera’ op den duur ook op de Nederlandse markt. Wat wordt de verkoopprijs dan van deze wagen? Hoeveel wegenbelasting moet men voor deze wagen betalen? Én, omdat het hier om een drie-wielige wagen gaat: kan men daar volstaan met een autorijbewijs of moet men een moterrijbewijs hebben?
    Kunt U mij, tevens ook aan het Nederlandse lezers hierover berichten? Bij voorbaat dank.

    Met vriendelijke groeten hierbij verblijvend,
    Dhr. F. Hoving.

    Login om te reageren
  71. herman zegt

    24 maart 2008 om 02:05

    Met zown lage CW waarde… haal je met gemak hoge snelheden. EN dan ook nog eens laag gewicht + lage CW waarde. Betekend ook nog eens redelijk snel optrekken.

    Hij moet naar 100 gaan in minder dan 10 seconden. In het filmje heb ik al gezien dat het aardig hard optrekt! Enuh dit lijkt mij de ideale werk auto. Doe mij er maar 1tje.

    Ik ken iemand die had een uhw 1 of andere citroen van vroeger met enorme lage CW waarde. Klein motortje.. maar haalde je wel 200 mee :)

    Login om te reageren
  72. gtadog zegt

    3 november 2010 om 21:17

    cool ik doe een heel onderwerp van mijn spreekbeurt over de aptera!
    ik doe hem over auto’s, en ik heb veel aan autoblog.
    dus….. TANK YOU AUTOBLOG!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North