Nu denk je wellicht: ‘leuk, weer een klassieker die voor veel geld van eigenaar verwisselt’, maar met deze Aston Martin is iets bijzonders aan de hand: hij is namelijk helemaal niet zo oud als je zou denken.
De originele koets van de DB4 dateert alweer van eind jaren ’50. In 1959 werd de GT geïntroduceerd, een krachtigere versie van de DB4. De 3,7 liter zes-in-lijn leverde hier 306 pk, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de 243 standaard-pk’s. Coachbuilder Zagato zag een mooi project in de DB4 GT, en maakte begin jaren ’60 zijn eigen versie. Hiervan werden er 23 gepland, maar door gebrek aan vraag slechts 19 gebouwd.
Eind jaren ’80 was de DB4 GTZ inmiddels een gewild verzamelobject geworden, en dus kwam het management op het idee om de resterende 4 exemplaren alsnog te bouwen, zij het met verbeterde specs. Onder de klassieke body kreeg de Aston Martin meer ‘grunt’: er kwam een 4,2 liter motor in te liggen met 356 pk, en uiteraard kregen nog meer onderdelen een ‘overhaul’. De vier DB4 GTZ’s die hier uit kwamen rollen kregen de naam ‘Aston Martin DB4GT Zagato Sanction II’.
Een van deze Sanction II’s stond al even te koop op mobile.de (mirror), hier werden we in april door gerard 1710 via de tips op gewezen. De vraagprijs was een vorstelijke 3,97 mln euro. Voor dit bedrag werd de auto natuurlijk niet verkocht, en dus ging hij eerder deze week bij Bonhams onder de hamer, als onderdeel van een Aston Martin Works sale.
De waarde werd geschat op een wat realistischer 1,5 tot 1,85 miljoen euro (1,2 – 1,5 mln GBP), en uiteindelijk kwam er een bod van 1,5 miljoen uit rollen. Hiermee heeft de eigenaar een Aston Martin met een klassieke koets, maar tegelijkertijd een moderner rijgedrag, bovendien allemaal officieel en niet door een derde persoon in elkaar geknutseld. Like?
Met dank aan Asing voor de tip!
UPDATE: Het lijkt er op dat de DB4 GTZ op mobile één van de andere drie exemplaren is? De dahboards lijken niet overeen te komen. In dat geval blijft die advertentie staan, maar adviseer ik de verkoper wwel wat te zakken met zijn prijs.
darkpluisje zegt
1 van de weinige zagato’s die ik nog wel mooi vind… Behalve de stoelen dan :P
Hubert zegt
Tsja, wat moet je hier van zeggen.
Origineel en noch nep…
Mooie auto overigens.
jordy14 zegt
Dat zou ik ook wel willen. Een oude koets met redelijk moderne techniek.
roquez zegt
Best of both worlds..
Prachtig klasiek design zonder bang te hoeven je je waterpomptang vergeet..
baap zegt
Wat een plaatje!! Jammie.. goeie specs!!
audi18 zegt
Hele mooie auto, maar denk niet dat ik er anderhalf miljoen voor over zou hebben als ik het had.
Hubert zegt
Die Aston Martin op Mobile heeft een EZ van 04/1959??
Hoe kan iets toegelaten zijn als hij pas jáááren later gebouwd wordt?
Op de website van de aanbieder zetten ze er netjes bij : Model year 1959.
(lijkt me trouwens andere auto : zie “dashbordkastje”)
sir_smokalot zegt
@Hubert: Twee van de vier precies precies tegelijkertijd te koop? Lijkt me wel heel erg toevallig..
Hubert zegt
@sir_smokalot:
Maar toch is het een andere interieurfoto.
lambo4all zegt
Deze zou ik liever willen dan een orginele. De mooie looks van het origineel maar toch iets meer power en luxe, wie wil dat nou niet?
Vanquish zegt
Wat een beauty!
rotarypowah zegt
Prachtig! Die nep Zagato van laatst op basis van de DB7 is ronduit lelijk vergeleken met dit origineel.
Koopje trouwens, voor een Zagato waar er slechts vier van zijn.
RazorHead zegt
deze zagato werd wel gebouwd met toestemming van Aston Martin door Zagato & gebouwd op het chassis van een DB4 GT. Ze zijn naam maar hebben wel een waarheidsgetrouw chassisnummer + een certificaat van Elio Zagato.
288gto zegt
Ik vind ‘m zo verdomd veel weg hebben van de Ferrari 250 SWB. Afgezien van de voorkant dan, maar de achterkant zou je zo verwarren met een 250 SWB.
Mooie auto maar ik ga dan toch voor de 250 SWB :)
bmwfreak zegt
Geef mij toch maar 1,6 miljoen cash, om ‘een paar’ BMW M-etjes te kopen :-)
bmwfreak zegt
@bmwfreak: *1,5 miljoen ,sorry
mashell zegt
Het is dus eigenlijk een soort van Deawoo Nexia?
Hubert zegt
@mashell:
+1
Dizono zegt
Eigenlijk zijn er 20 originele Zagato’s gemaakt. Er verongelukte al snel 1 van de wagens, op dat chassisnummer is toen een nieuwe auto gebouwd. Blijft een prachtige wagen, jammer dat hij op racegebied niet veel heeft gepresteerd en zelfs minder gebalanceerd reed (alleen gewichtbesparing aan de achterkant) dan de normale DB4 gt
The360box zegt
“Zagato verkocht voor €1,5 mln” Kan het me niet voorstellen!