Aston Martin Vulcan: meer dan 800 pk aan carbonlekkers

Auteur: , 49 Reacties

Onder de kap van deze Britse carbonbruut huist een hele dikke V12, en verder geen baterijengedoe.

Aston Martin schotelt ons de eerste (donkere) plaatjes voor van zijn track-only Vulcan. Deze anabolenbrede Brit wordt aangedreven door een 7 liter grote V12 waar de engineers in Gaydon ‘meer dan 800 pk’ uit hebben weten te peuteren.

De Vulcan – lawaaiteasert hier – komt in een oplage van slechts 24 exemplaren, en ontvangt al zijn pk’s op de achterwielen. Hier hebben 345/30 x19 achterbanden met Michelin-slicks de schone taak de auto in het gareel te houden. Ze werden geholpen door een sequentiële Xtrac zesbak.

Zowel monocoque als body zijn van koolstofvezel, en de Vulcan heeft een integraal limited-slip differentieel, een magnesium cardanashuis met koolstofvezel aandrijfas en carbon Brembo-schijven rondom – 380mm voor en 360mm achter.

Later dit jaar maakt de Vulcan zijn cicuitdebuut, de 2 dozijn gelukkige klanten gaat er vanaf 2016 track days mee doen. Toch lekker een downsizeblok (ten opzichte van de One-77, die een 7.3 V12 heeft) dat toch nog 7 liter groot is. Wie kan dat tegenwoordig nog zeggen?

Update: donkere plaatjes vervangen door beter belichte exemplaren.



49 reacties

Probleem is dat hij niet zo mooi is en je waarschijnlijk voor dat geld ook bij McLaren/Ferrari terecht kan…
Erg dik hoor, en lekker ook dat het een atmosferisch blok betreft. Zal wel een heerlijk geluid produceren.
Lekker extreem wat natuurlijk mag bij dit soort auto’s.
@jjroorda:
Probleem is dat het geen ene moer uitmaakt of’ie mooi is of niet en of je ook bij McLaren en Ferrari terecht kunt.
Als deze sneller blijkt te zijn en heel blijft; dan heeft de rest pas een probleem, een heel groot probleem.

En dat is de hele kicksaus van racen in een notedop…
@jjroorda: Hij is juist super! Helemaal top dit.
Erg gaaf hoor, maar is dit niet gewoon een DBR(S)9 met uitgeboorde V12 zonder restrictors en een iets andere koets waar ze 24 niet straatlegale versies van maken? Niet dat het niets is, maar ik had op iets meer gehoopt in de richting van de One-77 of V12 Vantage Zagato. (In elk geval niet de 2020)

Verder ben ik benieuwd wat de dB’s zijn, bijtrackdays zit je vaak al met straatlegale auto’s (behalve alle moderne BMW’s) relatief snel in de probleemzone dat je met extra dempers moet werken.
Wow… Hoeveel gaat dit beesje kosten? Dan weet ik alvast hoeveel nieren ik moet verkopen
@mazdarx: als je dat vraagt kan je het niet betalen.
@mazdarx: ik denk dat je een aantal complete familieleden moet zien te slijten… 1,5 miljoen pond ex belastingen
@mazdarx: Toevallig ook een lever over?
@ibmg:
Dan heeft hij er zelf niet zo veel meer aan slimpie….
Sowieso komt hij met 2 verkochte nieren en een lever nog wat wisselgeld te kort.
Wat dachten ze met die voorkant dan?
@Thijsj: “Iets nieuws proberen”.

Voor ‘meer van hetzelfde’ hebben ze normale modellen…
@Esprit_de_Flandre: iets nieuws mag wel mooi zijn;)
@Thijsj: Dat is ie ook. Jij moet gewoon nog even wennen…
Verheug me er nu al op als iemand uit China of Japan dit ding straat-legaal maakt!
Kleine koplampen beginnen een stijlkenmerk van Aston-Martin te worden? (Zie DB10)
@rotarypowah: tegenwoordig is het ook niet meer nodig grote koplamp units te maken. Met de huidige led techniek.
Correct maar Ferrari heeft geen 800 pk circuit speeltje met v12 en McLaren een v8 met turbo’s… Daarnaast heeft Aston Martin inmiddels best veel circuit ervaring dus zal dit ook wel een goede en leuke track-toy zijn. Als je na moet denken over OF een Ferrari OF een McLaren of deze ipv EN dan val je waarschijnlijk al buiten de doelgroep…
@w0o0dy: dat was een reactie op @jjroorda:
@w0o0dy: ferrari heeft een 1000pk circuit speeltje met v12, én twee 700 v12 circuit speeltjes?
@lambo4all: uitverkocht toch?
Voor een Aston Martin heeft hij imo een beetje teveel druktemaker DNA.Het staat deze auto totaal niet.Aston Martin maakt al jaren praktisch dezelfde (mooie) auto’s en wat vernieuwing kan geen kwaad, maar dit is weer wat teveel van het goede..
@sydney:
kom op Sydney, ’t is een pure racert en daar gelden hele andere wetten voor, vooral de wet van het winnen schijnt daar errug belangrijk te zijn LOL !
@sydney: Mee eens, een Aston Martin hoort ‘power, beauty & soul’ te hebben. Dit is gewoon rauwe power met wel heel weinig ‘beauty & soul’.

Aston Martin kan zich beter bezig houden met het maken van mooie en snelle GT’s in plaats van proberen te concurreren met de Ferrari’s en Lamborghini’s van deze wereld.
@motoragent: Wat snap je niet aan het woord ‘raceauto’ ?
@crackdavid: Al was het de beste raceauto ter wereld, zo’n heftig bespoilerde hardcore trackdaywagen past in mijn ogen niet helemaal bij het moderne Aston Martin. Bij het merk Aston Martin denk ik juist aan GT’s en endurance racen.
@motoragent:
En hoe zien die GT’s er dan uit…?

Juist, heftig bespoilerd en ordinair luidruchtig….
Ik kan me trouwens nog een groep C racer van ze herinneren (niet die flop van deze eeuw) uit de begin jaren 90, dat ding liet de bouten bijkans uit de vangrails trillen.

Mijn middenrif roept al om hulp als ik er aan denk.
@jrk68: Met GT doel ik op Gran Turismo, of zoals wikipedia het omschrijft: “Het is een sportieve wagen, maar die in tegenstelling tot een echte sportwagen niet volledig gericht is op prestaties ten nadele van comfort.”

Oftewel, gewoon mooi met voldoende pk’s. Op pure snelheid win je het in een Aston Martin toch niet van een Ferrari of Porsche, en dat moet je ook niet willen.
@motoragent: Ik zeg trouwens niet dat hij niet ordinair luidruchtig mag zijn, integendeel ;)
Wat een prachtige auto! Het zou toch een fantastische return van AM zijn als ze deze auto een serieuze concurrent van de F12 konden maken. Minder Pk’s, een DSG bak erachter en een nieuw onderstel! Dan is James Bond sip dat hij in de DB10 moet rijden, oh nee dat doet de stuntman..
@strating: DSG is van de VAG groep, Heb liever de 8 traps automaat van ZF net als in de vanquish
@atmosferischemotor: Klopt. Doelde vooral op het feit dat AM nog geen versnellingsbak met een dubbele koppeling heeft. Er had dus ook PDK of DCT kunnen staan :)
Nee jammer… Niet mooi. Alle elegante lijnen die bij een AM horen mis ik hier. Tis meer een opgefokte corvette dan een AM.
Gaaf ding, maar ik krijg er op de een of andere manier meer een Michel Valliant gevoel bij dan Aston Martin.. niet perse negatief overigens, want hij reed wel vaak in de vetste wagen van het veld.
Mooie circuitauto, lijkt best wel op een Corvette… Maar ik zie nog steeds liever stijlvolle Astons voor op de straat.
Dit ding is in feite een serieuze racewagen met interieur. Full carbon tub, carbon body, xtrac sequential gearbox in het midden, v12 zover mogelijk IN het shutbord. Met een prijskaartje van 1,5 miljoen pond (ex taxes) is het ook zeker geen koopje. Maar in verhouding tot de Lamborghini siesto elemento (zoiets was het toch?) en de Veneno is deze goedkoop. En een pagani Zonda R was ook duurder meen ik. Wel zou je een McLaren P1 GTR of 650 sprint kunnen kiezen en misschien maakt Ferrari wel op verzoek een lichtere hardcore F12 voor je? Maar goed bij deze krijg je ook een volledige circuit opleiding van Aston Martins professionele racers…
@w0o0dy: aanvulling. Carbon ceramic remmen, adjustable multi-step traction control, adjustable multi step ABS, adjustable stabiliser bars, adjustable pushrod suspension
@w0o0dy: nog een aanvulling. De auto is zo ge-engineerd dat single type road approval (dus straat gebruik na een goedkeuring door de instanties mogelijk is maar voldoet tegelijkertijd aan alle FIA reglementen voor serieus racen en je krijgt een tweede set carbon panelen zodat je een mooie onbeschadigde auto hebt en ermee kan racen.
Op basis van de vorm van de spiegels heb ik mijn twijfels of deze wagen wel echt van de planeet Vulcan komt. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Vulcan_(Star_Trek)
Jammer van die trackday auto’s dat ze aan geen enkele regulatie voldoen en het dus altijd rondjes tegen jezelf rijden zult zijn.

Doe mij maar een Radical voor de fractie van de prijs, net zoveel lol en je kan er nog een paar crashen zonder dat het al teveel pijn doet.
Ik weet niet of die wel verkocht wordt in Europa, denk het niet
Wouw ziet er echt heel dik uit! En dan nog te denken dat er een v12 in komt te liggen! Een groot feest
@sir_smokalot: nieuw? Baterijen?
Bruut geval dit. Heeft dezelfde gekte als een Lambo Veneno..
Persoonlijk vind ik hem erg mooi, hij is inderdaad wat minder elegant de meeste Aston’s, maar ja dit is ook een iets andere doelgroep dan waar ze hun luxe gt’s op richten.

Op het feit dat ze het halve stuur vergeten zijn tenminste.
Echt heel erg cool. Wel erg weinig Aston imho maar zo’n circuitbeest kan het hebben
Ik vind het een ontzettend gaaf ding, maar ik vind het niet bij Aston passen. Aston is, in tegenstelling tot McLaren, Ferrari en Porsche, nou niet bepaald een merk dat bekendstaat als racefetisjisten met trackday auto’s. En dan vind ik het design ook nog eens te druk voor een Aston. Dit is heel erg dik, bruut en scherp terwijl een Aston wat mij betreft toch een stuk eleganter hoort te zijn.
Man dit is toch heen Aston Martin? Het is niks anders dan een slappe poging om met bruut geweld de andere supercars wat tegengewicht tw bieden(lees P1, 318, La Bombarie, Koninsgei, Zondaar, etc.) Als kers op de taart dan ook nog die enorme vleugel op het achterwerk, direct uit de faillissementsverkoop van de Halfords, petje krijg je er gratis bij. Aston Martin onwaardig dit ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).