
‘U koopt al een Audi A5 vanaf 38.350 euro.‘ Meh, als het u om het even is, dan gaan we toch maar voor de duurste. Die met een lekker dikke atmosferische 4,2 liter V8 die 450 pk en 430 Nm levert. Maar daar moet je dan wel even 79.050 euro voor bijpassen.
Het duurde eventjes (hij stond al in Frankfurt), maar Audi Nederland is dan eindelijk uitgecalculeerd op de gefacelifte RS5. Met 117.400 euro is hij iets duurder dan zijn voorganger (115.830 euro), maar nog wel een tikkie goedkoper dan de Duitse concurrentie. Veel scheelt het echter niet.
De C63 AMG Coupé (6,2 liter V8, 457 pk, 600 Nm) doet namelijk 118.600 euro, en is daarmee de prijzigste van de drie. De BMW M3 Coupé (4 liter V8, 420 pk, 400 Nm) hangt er tussenin met een aanschafprijs van 118.115 euro. Tenzij je per sé met de hand wilt schakelen, dan mag je dankzij ons belastingstelsel even bijna 11.000 euro bijpassen, want de BMW M3 met handbak doet 129k euro rond.
Voor de beginnende powercoupé-bestuurder is de RS5 echter het meest geschikt, want hij heeft wat de concurrentie niet heeft: (quattro-)vierwielaandrijving. Welke van de drie zou jij op je oprit zetten, als je met 120k langs een dealer mocht gaan?





c63 amg coupe, vindt de audi iets mooier kwa design. maar de merc ziet er ook (zowel exterieur als interieur) goed uit. en dan heb je nog die 6.2L v8…..
M3.. Geen twijfel over mogelijk. Mede dankzij jullie review over de 3 duitse beulen.. ;)
@kaasboerin: Whoooaa shocking, de autoblog uber-BMW-fanboy koning kiest een BMW…
@raphael:
Als audi fan kies ik toch zeker voor de m3 met handbak, gewoon de enige auto waar je echt plezier mee kunt hebben van deze drie.
@bassie: Maar jij hebt toch een RS3? Of vergis ik me nu? Vanwaar je keuze dan voor de RS3 als je er zo over denkt. Dan lijkt me met die reden in het achterhoofd de keuze veel eerder te vallen op de 1M + handbak?
@kaasboerin: Een 2010 S3 sportback, maargoed, dat is ook een hele andere prijsklasse dan de keuze m3-rs5. Overigens zou ik dan voor de 4-deurs sedan gaan (praktische redenen).
En plezier is het bochtenwerk dat je met de m3 kunt hebben, opritjes van de snelweg, een trackday zo nu en dan en lekker toeren in de bergen maar ook dagelijks gewoon veel meer genieten van het rijden. Bij de m3 wordt je veel meer betrokken “freude am fahren” dan met de andere twee.
@bassie: Klopt, maar je hebt écht een vette bak in ieder geval, waarvoor een kusje en een +1. :)
@bassie: Plezier? Wat bedoel je precies met plezier? Driften door een 30 km zone, donuts maken op een parkeerplaats?
@avda: Driften op een lege snelwegoprit/afrit, donuts haal ik wel bij de bakker..
@raphael: Flikker aub op, waaruit haal je dat ik fanboy ben? Uit mijn avatar? Ik wil bewijs zien ook.
@kaasboerin: eh doe is ff chill gast, flashkop
@kaasboerin: En dankzij TopGear ^^.
C36 AMG, Heb zelf 1 keer in een RS5 mogen rijden, helemaal geweldig! maar zou toch voor Merc gegaan, vooral vanwege het geluid!
@idylan: volledig mee akkoord. De C63 is een auditief orgasme, keer op keer :-)
Mooie auto hoor! Voor de facelift was hij wel mooier.
@james125: +1
C63 AMG, vind k mooier dan de Audi, en iets exclusiever dan de M3. Je ziet de C klasse coupe sowieso nog maar erg weinig. Daar hou ik wel van!
Met dat geld koop ik in belgie wel even een r8 …
RS5 voor mij. :D
Ik zou voor de Audi gaan, niet zo schreeuwerig als de anderen met vier pijpen. Die gasten zijn trouwens wel lang bezig met het berekenen van hun prijzen, de S6, S7 en de S8 werden in Frankfurt onthuld en nog steeds geen prijskaartje…
Ligt natuurlijk ook aan de beschikbaarheid. De pers gaat pas over 4-6 wk rijden met de S6/7. S8 komt pas in de zomer op de markt. Wat dat betreft nog geen noodzaak voor snelle prijs.
Sorry Maar dan liever de M5 is bijna net zo duur en heb je veel meer aan.
@bohica: Dat wou ik gaan zeggen.. sluit mij er dus bij aan.. ;)
@bohica: Heel goed punt, de M5 is wel een uitstekende aanbieding, prijstechnisch gezien. Thank god for CO2-emission reduction!
Met 120k ben je er helaas nog lang niet bij Audi, wil je een aantal mooie opties (wie wil dat nou niet op zo’n auto) dan ben je al gauw 160k kwijt, en bij bmw heb je ‘m full options voor 135k uit m’n hoofd..
Staat hier nu toevallig C63 AMG voor de deur, heb niet veel met Mercedes maar deze is toch wel heuuul dik
blijft lastig.. ik zou echt heel hard twijfelen tussen de C63 en M3..
M3 wordt niet meer gemaakt?
Ik zou voor de Benz gaan zonder twijfel. Ik heb helemaal niets met de Audi. Het rijdt waarschijnlijk fantastisch, maak ik raak er niet opgewonden van.
Als ik de RS5 zou kiezen, dan het vorige model, die is machtig! Ik vind deze voorkant.. Verkloot door die kleine scherpe koplampjes.. Voor meer ‘beleving’ denk ik toch dat je beter bij de andere 2 kan zijn. Vooral de AMG lijkt me leuk om mee te spelen. Helaas heb ik gewoonweg niet veel met het design van de C. Toch maar de M3, die zie ik eigenlijk een beetje als ’tussenin’ de RS en de AMG..
@kaasboerin:
Erg vet inderdaad, misschien is die voorkant zelfs mooier, met de oude stijl lampunits :
( ook gespot @ Schiphol laatst )
@MLTB: Een buurman hier heeft een rode. Dat + die chromen en zwarte accenten = SUCCES! Prachtige bak!
Sinds wanneer is een ‘handbak’ bij BMW duurder geworden ? 129k ? Ik ken nog tijden dat dezelfde M3 E92 voor 99k de deur uitging….
Maar goed ik kies voor de M3 sowiezo.
Een auto waarvan het vermogen meer dan voldoende is voor de nederlandse wegen en op design gebied het best ( onderscheidend ) voor de dag mee kan komen.
En het bevestigd mijn regel. Audi blijft altijd onder de prijzen liggen van de concurrenten.
Om die reden al zou je verder moeten lopen met je koffertje, als je een Audi dealer ziet.
Mijn god, wat een geld. Het is toch anderhalf huis waar ik woon.
@jelmer: Ja, maar het bizarre is, als je je inzet om ergens zakelijk succesvol in te zijn, kan je ‘m zo bij elkaar verdiend hebben..
In het wit is hij wel erg nice! Onlangs gespot @ Schiphol,
spaardec02
@MLTB: dat ziet er zeker goed uit, mooie foto’s. Elke keer dat ik de facelift zie ga ik hem mooier vinden.
OT ik neem toch de Audi is wat beter bruikbaar denk ik, je kan met quattro al dat vermogen tenminste ook kwijt en de RS5 heeft iig het ‘echte’ quattro systeem
@audi18:
:)
Das zeker zo, erg mooie bak, maar mijn hoofdkeuze zou toch een M3 Coupé zijn ( want RWD, en voorkeur voor BMW ) Maar als ik geld zou hebben dan had ik ze gewoon alle twee, die Audi is namelijk ook verdomd mooi zo.
Zou voor het geld een R35 GT-R halen.
@panzerknacker: Dan heb je dus wel een tweedehandse. En eerlijk is eerlijk, heb liever een nieuwe Audi dan een tweedehands Nissan.
@Jochempie:
Bullshit. Een gt-r kost 128k en opties heb je maar weinig. Beetje rs5 kost al snel over de 130k
@RudyV: rectificatie: 132k voor de nissan.
@RudyV: Ja, sorry, ik dacht dat 117,4k en 132k andere bedragen waren. My bad.
@Jochempie:
Tuurlijk zit dat verschil tussen, maar op een RS5 moet je nog een en ander bijbestellen wat op de GT-R allemaal standaard is. Zo loopt een RS5 al snel in de 130k regionen.
@RudyV: Dan is de keuze snel gemaakt voor de Japanner.
de M3, omdat die die gewoon het mooiste vind
Mercedes C63 AMG.
Geluid, luxe en 600 nm extra koppel is ook wel leuk.
En die 1000 euro meer of minder merk je ook niet als je toch zo’n bedrag uitgeeft.
m3, dan de c63 en dan de rs5. rwd is just too much fun.
Aan de motor zal het niet liggen :roll:
Verder vind ik de facelift zeer geslaagd ,maakt het toch net even mooier.
Twijfel tussen de Audi en de Mercedes, maar in ieder geval NOOOOOOIT de M3, wat een ordinaire johnnybak is me dat
@loloo: Inderdaad, ik zie ze elke dag wel.. Met petjes en sjonnies achter ’t stuur.. Yep..
@loloo: Sorry, jij vindt BMW asociaal en Audi niet? Als er 1 paupermerk is, is het Audi wel. BMW trekt ook fout volk aan, maar alle Audi rijders zijn ASO’s. Laat ze maar lekker in hun te dure imitatie volkswagen rijden
@sjonniek: Kom op zeg, beide merken hebben behoorlijk ‘ruimdenkende’ bestuurders.
In België kost deze 82.000 euro.
Een R8 (met V8) kost hier 114.000 euro.
Keuze is snel gemaakt.
@stanny: you lukky bastard :(
@stanny:
In Dubai kost hij nog goedkoper en zelfs voor de helft van hun prijs kan je een omgebouwde versie ( bestaande uit Audi tupperware pakket ) laten maken door een hobby tuner.
@stanny: Hehe dus de R8 kost een Belg minder dan de RS5 een Nederlander…
Ik weet nog dat ze allemaal rond de €106.000 schommelen en de regering maar roepen dat auto’s goedkoper werden!
de rs5 natuurlijk, maar als de nieuwe rs6 komt spaar ik nog effe door.
http://www.google.nl/imgres?q=rs6+avant+2012&hl=nl&biw=1111&bih=554&gbv=2&tbm=isch&tbnid=xJd21WXnWMCOZM:&imgrefurl=http://audinewz.blogspot.com/2012/01/spyshots-audi-rs6-avant-c7-2012.html&docid=4wrCd2kEGKlR0M&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/-4URzaUrE87I/Tx23mJvUohI/AAAAAAAAC90/jzZPBJ20zHU/s1600/rendering_audi_rs6_avant_by_wildspeed.jpg&w=480&h=280&ei=w4lgT66_J4a7hAed55ivBw&zoom=1&iact=hc&vpx=72&vpy=144&dur=328&hovh=84&hovw=144&tx=136&ty=62&sig=107160571427629982630&page=1&tbnh=84&tbnw=144&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0
@bbroek: sorry klein foutje
De Rs5 duh….
Nissan GT-R 24/7.
Meer geld voor bijna zelfde auto? WTF!!
@larsdbs9: Nieuwe technologiën? Prijsstijgingen van bv materialen?
eigenlijk toch best bijzonder, dat je nog eens 2x de basisprijs mag aftikken voor, lomp gezegd, een “snellere versie”. Ik zou toch denk ik erg geneigd zijn om gewoon een leuk uitgeruste versie met “voldoende” vermogen te kopen (moet toch lukken voor zeg 60-70k), en dan een leuk scheurijzertje d’rbij (tweedehands exige of zo?).
Neemt niet weg dat als het geld me uit de oren kwam en ik er niets anders voor zou hoeven laten, zo’n auto wel leuk is natuurlijk :D maar in dat geval zou de strijd tussen de BMW en de Merc gaan en zou de Merc waarschijnlijk winnen, gewoon omdat’ie zo lekker klinkt!
@ar156sw: Een beetje nette tweedehands Exige doet ook 40 a 50 k…
@Jochempie: klopt, bijvoorbeeld: http://www.autotrader.nl/auto/lotus/uitgeest/462ty/lotus-exige-s/detail/?zoekopdracht=lotus-exige
Dus dan die + bijvoorbeeld een leuk uitgerust 330 (+/- 65k) is afgerond 110k. En heb je volgens mij meer lol, per saldo… :)
Ik vind het met afstand de mooiste van de drie Duitse powercoupé’s, maar niet de meest begeerlijke. Dat vind ik de C63. Die klinkt bruut, rauw, gaat echt als een kanonskogel af en dat zoek ik in zo’n auto.
@Jochempie: +1, Precies wat jij zegt.
Doe mij maar de C63 coupé. Lijkt me veel leuker en het geluid is niet te overtreffen. Zoiezo de merc
mss domme vraag: maar wat is dat “gezwel” aan de voorbumper rechts (gepositioneerd tov bestuurdersstoel)?
@turbostaaf: Radar voor de adaptieve cruise control.
@turbostaaf: Of een mistlicht of een sensor, voor ‘adaptive cruise control’. Die dus de auto voor je meet zodat de CC de snelheid kan aanpassen.
Ach, als je het geld hebt, waarom niet..
De C63 vind ik de bruutste, liefst met een BS spoiler.
Ligt voor de hand maar toch: liever een 911 Carrera voor 115k
@ Jochempie & kaasboerin: Ok, thx ! Dacht al dat het zoiets was.. niet echt secuur weggewerkt vind ik wel, lijkt of ze de andere kant een mistlamp vergeten te plaatsen zijn :-) Verder: prachtige wagen uiteraard !
C63 AMG zonder twijfel, wat een bruut geluid. En de looks zijn super, helemaal met het interieur na de facelift :)
Zonder tijfel de M3!
Voor de winter en de looks de RS5,voor het leuke rijden een M3 en voor de stoplichtsprintjes een C63 AMG. Als ik echt moest kiezen zou ik voor de nieuwe! m3 gaan, niet de e92 want eerder dat die voor je deur staat is de nieuwe m3 al op de markt.
@pexiges: Maar dat is wel dan de Sedan he, de Coupé zelf (dus niet de M3 coupé, die duurt dan nog langer) komt pas minimaal half 2013..
@kaasboerin: Ach het duurt toch nog wel 2 jaartjes voordat ik dat geld bij elkaar gespaard heb;)
Duidelijk M3, voor de rijbeleving en de manier hoe een BMW op de weg ligt. Voor de brute shit toch de C63 AMG.
Als het mijn enige wagen zou zijn zeker de RS5. Dat is de beste all rounder en ziet ook nog eens het knapste uit imo.
mm.. Ik wil die OUWE lulle taxi! Wat een bizar ding! en dat geluid, geweldig! Maakt me iedere keer weer blij als ik ff een filmpje opzoek op youtube van een c63 amg! :D
@lamborgfan: Hoewel.. die rs5 ziet er wel iets dikker/mooier uit! Waarom altijd die moeilijke keuzes die ik waarschijnlijk toch nooit hoef te maken!? Helaas! :P
M3 voor mij! RS5 is verpest met de facelift, en het Audi imago kan gewoon echt niet.
De M3, want die is technisch gewoon het beste totaalproduct. De C63 kan zijn vermogen niet kwijt, de RS5 heeft bakken met onderstuur en de M3 rijdt ondanks het minste vermogen rondjes om beide op een circuit.
2e plaats is een moeilijkere keuze; normaal zou ik voor de RWD van de Merc gaan, maar de RS5 is wel de enige mooie Audi (A5) en heeft ook een lekker hoogtoerige motor…Nou ja maakt ook niet uit want de M3 steekt er voor mij toch best wel met kop en schouders bovenuit.
Weet iemand hoeveel inch rs5 velgen zijn zoals op de foto’s?
/ RS5 natuurlijk!! kan je tenminste ook rijden als het heeft gesneeuwd :D
ik zou een 3 serie, een 5 serie en een c klasse kopen
zo kaal mogelijk
alle 3, dan kom ik nog net onder de 118000 :D?
117 duizend euro voor nen audi
@quattroporte: Haha perfecte reactie ;)
Gewoon een dikke X5 kopen voor die prijs.
Ik zou hem alleen al kopen omdat C.Ronaldo hem heeft!
Soieso de c63 geen enkele twijfel. De c63 is fewoon de beste van alle 3 en vergeet niet je kan ook nog een amg performance package drbij krijge en dan is het nog veel beter :D. Mercedes is ook gewoon mooier dan de rest met het beste comfort!
Doe maar een M3 als ik moet kiezen uit de duitse fabrikanten. Rijdt het meest sportief en heeft achterwielaandrijving. En er kan lekker mee gespeeld worden, iets wat je bij de rs5 mist. Maar liever een 2e hands f430;) de scuderia wordt ook steeds betaalbaarder.
Ik vind het niet een heel erg boeiende auto.
Vorige rs5 blijft mijn voorkeur hebben ten opzichte van de nieuwe, de bmw en de mercedes.
Veruit de mooiste bak maar dan in een ander kleurtje
De M3