• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi wordt wakker en biedt binnenkort ook start-stop tech

Auteur: autoblogger, gepost 7 mei 2009 om 10:09 – 52 Reacties

Audi start stop dinges


Naast een start-stop systeem biedt Audi een nieuw efficiency programma via de on-board computer…

Het nieuwe start-stop systeem wordt voor het eerst geïntroduceerd bij de Audi A3 1.4 TFSI met handbak en de Audi A4 en A5 met 2 -liter motoren (ook handbak). Diverse andere modellen zullen snel volgen.

Via het dashboard worden alle verbruiks-statistieken getoond, inclusief aanbevelingen om zuiniger te rijden. Zie voor vergelijkbaar materiaal de digitale hippie-tree van Honda. Tevens spreken ze bij Audi over “sophisticated energy management”, wat we weer kunnen interpreteren als brake energy regeneration. Niks nieuws dus, dit systeem is ook al aanwezig in diverse Audi-modellen maar zal komende tijd breder worden ingezet.

Audi is consistently pressing forward to improve fuel economy and CO2 emissions. Starting in the second quarter of 2009, the modular efficiency platform will benefit from additional new technologies: The on-board computer with the efficiency program and the start-stop system will raise the efficiency and convenience of the Audi models to a new level. By 2012 the fuel consumption of the Audi model range should drop by 20 percent.

Audi’s modular efficiency platform combines reduced consumption with great driveability and outstanding sportiness. And now Audi is bringing two additional efficiency technologies up to the starting line: the start-stop system and the on-board computer with efficiency program. These complement the energy recovery system, which already belongs to the standard specification of many Audi models and feeds energy back into the vehicle’s electrical system during deceleration phases.

The start-stop system realizes its efficiency potential especially in urban traffic, significantly reducing consumption while relieving the driver: The system shuts down the engine once the car has come to a stop, the gear lever stands at idle and the driver releases the clutch pedal. Operating the clutch then starts up the engine again. The start-stop system is extremely quiet, convenient to operate, and fast: The engine returns to idle speed while the driver is shifting gears.

Audi combines the start-stop system with efficient battery technology and sophisticated energy management, to maintain functioning even at low temperatures. The system is inactive during the warm-up phase of the engine, so that the engine oil becomes warmer and the exhaust gas cleaning systems reach their operating temperature faster. The driver can also switch off the start-stop system at any time by pressing a button.

In the standardized driving cycle the start-stop system lowers fuel consumption by about 0.2 liters per 100 km, and therefore reduces CO2 emissions by around 5 g/km. The new system is being used for the first time in the Audi A3 1.4 TFSI with manual transmission and in the Audi A4 and A5 with two-liter engines and manual gearshift. Numerous other models will follow this year.

The second newcomer in the modular efficiency platform is the on-board computer with the efficiency program, an addition to the Audi Driver Information System. All consumption-related data appear in the center display, with recommendations for efficient driving – after all, up to 30 percent of fuel consumption depends on the individual driving style. The efficiency program continuously analyzes the energy consumption in the vehicle and gives the driver up-to-date tips for saving fuel, depending on the driving situation and driving style.

The newly designed gearshift indicator signals to the driver when to shift, for optimal fuel economy: A large and color-coded display indicates whether the right gear is engaged, or whether shifting would be practical for the sake of efficiency. Comfort features like air conditioning and seat heating also increase fuel consumption. A specially developed display in the efficiency program identifies the systems requiring extra energy and indicates their share in fuel consumption.

The energy recovery system already uses deceleration phases to convert kinetic energy into electrical energy. When the car accelerates again, the battery directs the temporarily stored energy back into the vehicle, to relieve the alternator and thereby save fuel. The energy recovery system is already standard equipment on the Audi A3 1.4 TFSI with manual transmission, the Audi A4, A5 Coupé and A5 Cabriolet with two-liter engine and manual transmission, the A6 and the Audi Q5 and Q7.

From innovative powertrain technologies to highly efficient air conditioning, the goal of the modular efficiency platform is to improve the entire vehicle’s energy management. And Audi’s efficiency technologies are systematically geared to the driver’s needs.

The modular efficiency platform focuses on the further development of powertrain and transmission technologies, and the recovery and storage of mechanical, thermal and electrical energy. Audi also employs a host of measures to minimize driving resistance and optimize aerodynamics. These benefits are made tangible for the driver by a range of innovative assistance systems, with the standard specification of many current Audi models already featuring numerous efficiency technologies such as the Audi valvelift system, high-efficiency transmission and tires with optimized rolling resistance.

By 2012 Audi plans to lower the fuel consumption of its model range by 20 percent compared with the 2007 level. The brand will then have further enhanced its sporty and progressive profile, for efficiency and sportiness are inextricably linked at Audi.

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Audi RS3 Performance rijtest video
    Audi RS3 Performance Edition rijtest video
  • Audi A4 identificeert zich voortaan als Audi A5
  • Video: met je Audi door een winkelcentrum rijden

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Techniek

Vorig bericht: « Crossover met energielabel A, vanaf 69.000 euro?
Volgend bericht: Porsche Panamera cabriolet met 2 deuren minder? »

Lees Interacties

Reacties

  1. RobertJ zegt

    7 mei 2009 om 10:12

    Zolang je het maar kan uitschakelen is het toch prima? ;)

    Login om te reageren
  2. de jos zegt

    7 mei 2009 om 10:14

    Ik ken enkele BMW- en Mini-rijders die de functie Start-Stop permanent hebben uitstaan. Véél aangenamer.

    Login om te reageren
  3. Sandervzanten zegt

    7 mei 2009 om 10:17

    Reed laatst in een nieuwe A6. Daar zat al een schakelindicator op.

    Maar helpt dat stop& go nou echt zo veel? Lijkt mij niet dat die paar keer dat je 20 seconden stil staat een verschil brengt aan je verbruik en uitstoot..

    Login om te reageren
  4. RobertJ zegt

    7 mei 2009 om 10:29

    @ Sandervzanten schrijft: 7 May 2009 om 10:17:

    Ligt aan je gebruik. Bij koude motor werkt het sowieso niet. Daarnaast is het maar de vraag wanneer het systeem inschakelt (zoals bij de smart vanaf 8km/u bij het remmen, tot rem loslaten, of zoals pook in neutraal zetten als bij bmw)

    Echter, in de verbruikstestcyclus maakt het best veel verschil, waardoor het al snel loont, want iedere gram dat je als merk meer uitstoot in je wagenpark kost geld.

    Login om te reageren
  5. Majinstar zegt

    7 mei 2009 om 10:36

    Nog meer overbodige rotzooi om op te letten als je gewoon aan het rijden bent. Nee ik rij liever gewoon van A naar B zonder stress en alle pling pling’s die je hoort tijdens het rijden. Zuinig rijden doet toch niemand, tenzij je je auto laat staan en gewoon een skelter pakt.

    Login om te reageren
  6. Jaap zegt

    7 mei 2009 om 10:38

    Wordt start-stop niet overruled door de airco?

    Login om te reageren
  7. Bert zegt

    7 mei 2009 om 10:40

    Heeft m’n aude bak ook al. Gewoon sleutel omdraaien als je voor de slagboom staat. Is er echt iemand die in de file telkens weer naar neutraal schakelt en het koppelingspedaal dan lost om de motor te laten afslaan?
    Volgens mij sta je dan halfweg met een platte batterij.
    Maar voor de verbruiksstatistieken, genormaliseerde uitstoot en bijtelling telt het wel natuurlijk.

    Login om te reageren
  8. Frederik zegt

    7 mei 2009 om 10:44

    “Is er echt iemand die in de file telkens weer naar neutraal schakelt en het koppelingspedaal dan lost om de motor te laten afslaan?”

    Ik heb geen start/stop in mijn oldtimer :-) maar ik zet ‘m wel altijd in z’n vrij zodra het kan om de koppeling te ontlasten. Sowieso een goede gewoonte.

    Login om te reageren
  9. GOD zegt

    7 mei 2009 om 10:48

    idd 1g/km maakt heel veel uit. dat is 1kg per 1.000km dat is gemiddeld 14kg per auto op jaarbasis in Nederland.

    Login om te reageren
  10. lazy zegt

    7 mei 2009 om 10:56

    Niets vernieuwends. Hoeft ook niet. Gewoon de techniek van bvb. Honda gekopieërd.

    Login om te reageren
  11. nix zegt

    7 mei 2009 om 10:57

    Ook mijn beide Saabs hebben dit systeem, heet inderdaad contactsleutel. Dit start/stop gedoe volgens mij meer een marketing gimmick, bedoeld op op papier groen te zijn en een “lagere uitstoot over het papieren wagenpark te veroorzaken……

    Login om te reageren
  12. RobertJ zegt

    7 mei 2009 om 11:03

    @ Jaap schrijft:7 May 2009 om 10:38:

    Bij een Smart in ieder geval niet.

    Login om te reageren
  13. Laurens zegt

    7 mei 2009 om 11:13

    Voor mij zou het kunnen werken, ik zet mijn auto’s ook altijd in vrij voor stoplichten enzo. Zie daarom geen nadelen van dit soort ontwikkelingen. Ga door!

    Login om te reageren
  14. anus-praetenaturalis zegt

    7 mei 2009 om 11:16

    In de Audi A8 zit allang zo’n knop. Sleutel in je zak houden, knop indrukken en klaar. En dat was in een model uit 2004…

    Login om te reageren
  15. anus-praetenaturalis zegt

    7 mei 2009 om 11:17

    Oh, nevermind. Ik las het wederom niet goed. :P

    Login om te reageren
  16. Bruno zegt

    7 mei 2009 om 11:17

    Ik vind het een prima systeem. Mijn ervaring is dat de motor loopt voor je met je voet bij het gaspedaal zit, en dus heb je nooit ergens last van.

    Enige dat ik me afvraag, is het nou daadwerkelijk zuiniger om elke keer voor 10 seconden die motor uit te zetten?

    Login om te reageren
  17. Joerek zegt

    7 mei 2009 om 11:36

    Zo’n start-stop systeem… merk je daar wat van? Wat nou als je snel weg wilt, voel je dan toch niet een hapering, omdat de motor gewoon weer moet starten?

    En hoor sommige marken al roepen dat het zo’n 15% scheelt (volgens de standaard verbruikstest), maar in de realiteit?? Bedoel, hoeveel verbruikt een auto nou stationair? VOlgens mij bijna niets en kan je een motor dagen stationair draaien met een volle tank. Ok elke beetjes helpen,… maar dit is wel erg in de marge werken.
    Als je een rit hebt met veel stoplichten, dan zal je ongetwijfeld wel wat minuutjes minder stationair draaien, maar wat win je daar nou mee…
    En als je de airco aan hebt, gaat die dan ook uit en is het lekker broeien geblazen bij een stoplicht???

    Login om te reageren
  18. kadett rijdt beter zegt

    7 mei 2009 om 11:40

    Al die hippe ‘bullshit’ om auto’s zogenaamd zuiniger te maken.

    Mijn oude roestbak rijdt altijd 1 op 15:

    Heel simpel hoor:

    1)op tijd schakelen (kun je horen, heb ik geen schakel indicator voor nodig)
    2)niet plankgas rijden (duh, logisch toch?)
    3)afremmen op de motor (gewoon laten uitrollen ipv als een gek op een stoplicht of rotonde af te rijden)
    4)bij stilstaan voor spoorweg, na 30 seconden motor uit
    5)rustig en gelijkmatig rijden (heel lastig voor veel jochies, vergt beheersing die blijkbaar vaak afwezig is)

    Tuurlijk, ik hoor jullie al zeggen:

    Jij hebt makkelijk praten met jouw auto: die is niet luxe en niet veilig en je rijdt als een ouwe lul. Daar heb ik geen zin in: ik wil luxe en sportief rijden en zuinig.

    Helaas toont de moderne automobilist aan dat ze geen donder geven om echt zuinig rijden door auto’s te kopen die met veel geluk een keer 1 op 12 rijden.
    Diezelfde moderne automobilist wil ook nog eens een keer een auto die in 10 seconden op de honderd zit en ook nog lekker sportief rijden.

    En ze willen ook nog status, dus kopen ze een Audi.

    Ik noem dat:

    Decadent gedrag door decadente mensen in de decadente auto’s in een nog altijd veel te decadente tijd.

    En kom nou niet aan met je slappe gepraat over dat ik jaloers zou zijn en zelf geen dure auto kan kopen, of iet anders onzinnigs: blijkbaar ben je dan zo dom dat je niet eens kan bedenken dat sommige mensen er bewust voor kiezen om de auto zo min mogelijk te gebruiken en dat als ze dan rijden zo zuinig mogelijk willen rijden!

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    7 mei 2009 om 11:40

    Inderdaad, hoe nuttig is een stop-startsysteem? Bij stationair draaien ligt het verbruik rond de liter per uur (?), dus die enkele seconden… Dat lijkt niet echt te helpen. :?:

    Login om te reageren
  20. Citrofiel zegt

    7 mei 2009 om 11:43

    @ kadett; Oftewel: Het nieuwe rijden.

    “bij stilstaan voor spoorweg, na 30 seconden motor uit”
    Waarom pas na 30 seconden, vraag ik me af? Is dat soms beter voor de techniek?

    Login om te reageren
  21. RenJie zegt

    7 mei 2009 om 11:44

    @kadett rijdt beter

    mowah, scherp. Ik vind er wel iets in.

    Login om te reageren
  22. Bert zegt

    7 mei 2009 om 11:48

    @joerek
    Zo’n start-stop systeem zet de motor terug in gang van zodra je het koppelingspedaal opnieuw indrukt om ‘em in versnelling te zetten. In theorie start de motor in een fractie van een seconde – sterkere startmotor. In praktijk heeft de motor langer de tijd – de tijd die de bestuurder nodig heeft om te ontkoppelen, in eerste te schakelen en de koppeling los te laten. Tegen dat de bestuurder in eerste staat, draait die motor alweer als een naaimachientje. Dus van haperen heb je echt geen last. Vraag is dat je wel wil naar neutraal gaan die enkele seconden die je in de file steeds moet wachten. Voor spoorwegen en lang-rode verkeerslichten wel natuurlijk. Maar dat doe ik al met m’n sleutel.

    Login om te reageren
  23. kadett rijdt beter zegt

    7 mei 2009 om 11:49

    @citrofiel,

    ‘k weet niet of 30 seconden te snel of te langzaam is, of beter of slechter voor de techniek, doe het op gevoel…

    Login om te reageren
  24. Beetje Verward zegt

    7 mei 2009 om 12:05

    Het nut van een start stop systeem is niet in de eerste plaats de verbruikswinst. Natuurlijk willen Audi en BMW en andere merken die het toepassen dit laten geloven, omdat ze daarmee politieke steun hopen te verwerven. En omdat het de klant GELD zou schelen.
    Het nut zit hem in de veel lagere emissie. Juist bij files en in parkeergarages kan dit enorm schelen voor de gezondheid. Maar ja. dat is niet direct in geld uit te drukken en dat wordt daarom niet genoemd.
    Ik vind het wel belangrijk.

    Login om te reageren
  25. AtodaZ zegt

    7 mei 2009 om 12:20

    @Kadett

    Ik ben blij dat mensen zoals jij bestaan.

    Want dat kunnen wij, de ‘normale’ rijders gewoon blijven genieten van onze auto’s.
    En ik zal je nog iets anders vertellen; wanneer ik een bmw, mercedes of audi koop, dan doe ik dat niet vanwege status, maar vanwege ouderwets liefde en passie voor autorijden. Maar blijkbaar begrijp jij daar niet veel van, want uit je bericht kan ik lezen dat je een vertekend beeld hebt hierover.

    Als jij er bewust voor kiest om zo te rijden, dan is dat absoluut prima. Heb ik geen enkel probleem mee. Maar ga niet alle automobilisten over één kam scheren, want dan ben je zelf natuurlijk zo dom om niet begrijpen dat er mensen zijn die bewust van autorijden houden en niet om zuinig rijden geven. Dat heet een eenzijdige perceptie van de werkelijkheid en blijkbaar ben jij door prikkels in je omgeving zo beïnvloedt dat je bereid bent om zo’n bericht achter te laten op een openbare locatie.

    Login om te reageren
  26. Erik zegt

    7 mei 2009 om 12:50

    @Citrofiel

    Een beetje moderne auto verbruikt echt wel meer dan een liter per uur bij stationair draaien, volgens mij gebruikt alleen de airco al meer dan dat. Heb als chauffeur regelmatig in auto’s met draaiende motor (vanwege kou of warmte) zitten wachten en je ziet de meter gewoon zakken. Dat waren wel wat grotere motoren dan gemiddeld, maar toch.

    Login om te reageren
  27. Piet zegt

    7 mei 2009 om 13:02

    Ik heb het systeem en vind het fantastisch.

    In het begin was ik ook achterdochtig: geraak je wel snel weg etc. maar nu ik het heb ben ik over de hele lijn positief: Motor slaat meteen terug aan bij het induwen van de ontkoppeling, je stoot minder uit, je kan het desgewenst uitzetten, en wat een rust als je aan een verkeerslicht staat.

    Bovendien herkent het systeem wanneer je in de file staat (als de motor kort na elkaar aan en uit geweest is, blijft hij de volgende keer dat je stopt draaien). Gemakkelijkst is natuurlijk gewoon je koppeling inhouden tijdens het file rijden, of het systeem even uitschakelen.

    Login om te reageren
  28. Beem bim bop zegt

    7 mei 2009 om 13:38

    Start stop is zowat uitgevonden voor de ECE test. Het geeft mooie cijfers in de foldert. Verder heb je er niks an.

    @ erik. Asl de airco draait is het stationair verbruik in ieder geval bijna 2x zo hoog. Via de obd kun je zien dat de inspuithoeveelheid flink omoog gaat als je de airco inschakelt. Dat je de meter ziet zakken heeft overigens meer met de meettechniek te maken dan met de inhoud van de tank. Daar gaat stationair echt niet meer dan 2 a 3 liter per uur uit.

    Login om te reageren
  29. Cantago zegt

    7 mei 2009 om 13:42

    Vieze hippie bak! BAH!

    Login om te reageren
  30. Cantago zegt

    7 mei 2009 om 13:43

    Owja, @ Piet: Uitzetten is inderdaad een goed idee, maar heb je een systeem om het uit te zetten? Nee, dus laat het dan gewoon weg;)

    Login om te reageren
  31. Grote Smurf zegt

    7 mei 2009 om 13:53

    Golf V verbruikt 0,6 of 0,7 liter diesel per uur als je stil staat met draaiende motor en airco. Besparing lijkt me onbestaande in (mijn) dagelijks gebruik. Ondertussen heb je voor al die starts een zwaardere startmotor, batterij en alternator nodig – gewicht dat je dus moet meezeulen.

    Login om te reageren
  32. Tombnolz zegt

    7 mei 2009 om 14:27

    Een punt dat me onmiddellijk te binnen schoot toen BMW met start/stop begon en hier nog niet is aangehaald is: slijtage aan de motor. Het is toch véél beter voor je blok om zo lang mogelijk op bedrijfstemperatuur te staan en niet elke keer je de kans ziet, de motor uit te schakelen. Als ik bijvoorbeeld naar de krantenwinkel ga, laat ik de motor draaien, omdat ik denk dat ik ‘m een beetje pijn doe door ‘m voor dat minuutje uit te zetten. Daar komt dan nog eens bij dat je startmotor véél meer aangesproken moet worden. Iemand zei eens dat een startmotor er 200.000 maal moet voor kunnen zorgen dat je kan starten. Dus moest je echt élke km de motor uitzetten en weer starten, hij pas na 200.000km de geest zou geven. Volgens mij regelrechte bullshit… Startmotoren gaan huis minder lang mee! Plus de batterij wordt ook veel meer belast. Dus duurzaamheid moet er toch onder lijden? En hoe zit dat eigenlijk met airco, gps, radio… Die moeten toch ongestoord kunnen verder werken terwijl je voor het rood staat? Wat voor batterij(en) heb je daar niet voor nodig?

    En bovenal: wat gaat dat geven als je A6 10 jaar oud is en al wat km op de teller heeft? Ik huiver nu al van de elektronicaproblemen.

    Login om te reageren
  33. Piet zegt

    7 mei 2009 om 14:46

    @Cantago: Daar ben ik het niet mee eens: mijn radio of airco zet ik ook uit als het mij stoort, hoef ik die dan ook niet te hebben?

    Btw: je hoeft het niet uit te zetten, maar je kan het wel en dat is belangrijk. Ik denk bv. aan het irritante geluidsignaal als ik mijn gordel even niet aandoe. Dat kan ik helaas niet uitzetten.

    Login om te reageren
  34. mashell zegt

    7 mei 2009 om 14:56

    “Decadent gedrag door decadente mensen in de decadente auto’s in een nog altijd veel te decadente tijd.”
    Dat is pas echt welvaart, decadent genoemd worden. Dank je wel, ik voel me weer goed.

    Login om te reageren
  35. wimbers zegt

    7 mei 2009 om 15:39

    start stop voor een rood stoplicht is prima in landen waar het stoplicht van rood naar oranje en groen gaat. in nederland gaat ie meteen op groen, en wil iedereen meteen rijden, aangezien dat kreng na 3 auto’s weer op rood gaat voor 2 minuten.

    @iedereen met zo’n systeem die vooraan staat bij het stoplicht:
    houdt je poten op die koppeling zodat je meteen weg kunt rijden als het groen wordt: scheelt twee auto’s die niet weer 2 minuten hoeven te wachten. dat is pas zuinig!

    Login om te reageren
  36. René zegt

    7 mei 2009 om 16:14

    Blijkbaar hebben veel mensen nog nooit in een auto gereden met een start/stop systeem. Mijn vriendin heeft een civic hybride en bij een stoplicht ben je echt snel weg hoor. Voor het starten van de motor is nauwelijks tijd nodig. Mensen die hem eerst nog in de eerste versneling moeten zetten zijn langer bezig.

    Verder denk ik weldegelijk dat het heel veel brandstof scheelt als je veel in de file staat. Reken eens uit hoeveel minuten de motor draait terwijl je stilstaat. Op een rustig tijdstip maakt het nauwelijks verschil maar woon- werkverkeer in de spits weldegelijk.

    Login om te reageren
  37. mcL zegt

    7 mei 2009 om 16:54

    en wat heeft dit voor nut ?
    alleen als de a4 dan maar in de 20 % klasse zou vallen dan kan ik het begrijpen maar is dat ook zo ??

    Login om te reageren
  38. SCscreamGT1 zegt

    7 mei 2009 om 17:12

    Uhm, zit dit ook niet al op de allroad (a4)???

    Login om te reageren
  39. York zegt

    7 mei 2009 om 17:15

    Start – Stop heeft al effect als je 3-5 sec stilstaat.
    Op die tijd heb je dus minder verbruikt dan wnr je hem 3-5 sec laat aanstaan:)

    Login om te reageren
  40. Tommy zegt

    7 mei 2009 om 17:30

    NEEE!! niet Audi ook al… Die rotzooi werkt niet, je gaat toch niet je motor uitzetten als je even stilstaat! Weg mooie roffelende geluid en die paar druppels benzine/diesel, nou woehoe.. En die schakelindicator kun je zelf ook wel bedenken, met een beetje serieus rijden heb je hetzelfde effect.

    Wel allemaal dikke airco’s er op zetten maar dan moet er nog wel beknibbeld worden op zoiets, beetje krom… (ps: ik heb niks tegen Audi (topmerk) maar tegen deze technieken in het algemeen.)

    Login om te reageren
  41. René zegt

    7 mei 2009 om 17:41

    Die mooie roffel in een 4-cilinder? De 1.4 TFSI is een prachtig stuk techniek maar om er een roffel in te horen?????? De 2.0 evenmin……..

    Login om te reageren
  42. six-trey zegt

    7 mei 2009 om 17:43

    ik vind het een enorm dom systeem…
    maar mijn 46 jaar oude Chevy heeft dit systeem ook eens een dag gehad mijn carburators sproeistuk was kapot en telkens als ik mijn gas los liet viel hij na 3 sec uit

    Login om te reageren
  43. optimisty zegt

    7 mei 2009 om 21:27

    @kadett

    Wat een verbitterd en verzuurd persoon ben jij man? Moet iedereen leven als jij? Kan je niet verdragen dat er mensen zijn die andere interesses, smaken en levenstijlen hebben? Ieder het zijne. Koop een koord man.

    On topic: Ik kan al die snufjes als start/stop alleen maar toejuichen. Kost relatief weinig en alle kleine beetjes tellen. En zij die er absoluut tegen zijn: schakel het ding af!

    Anderen die beweren dat ze met hun “oldtimer” net zo goed of zelfs beter doen dan nieuwe wagens: Qua verbruik kan dat wel waar zij ja. De uitstoot is een héél ander verhaal. Je moet maar eens met je vinger in de uitlaat van een 6 jaar oude diesel wrijven. Pekzwart is je vingertje. Doe datzelfde met een 2 jaar oude diesel en geen plekje te zien aan je vingertje!

    Login om te reageren
  44. Bert zegt

    7 mei 2009 om 22:06

    @rené
    Het systeem van hybride auto’s is andere koek. Daar hoef je niet te ontkoppelen enzo. De electromotor neemt daar de lage snelheden voor z’n rekening, en die staat gewoon stil als de auto stilstaat, zonder start/stop. Gas lossen is stilstaan met stilstaande motor. Gas geven is direct weg, zonder koppelen of wat dan nog.
    Wat Audi gaat aanbieden is theoretisch spul om theoretische verbruikscijfers naar beneden te krijgen. Scheelt bijtelling, dus doe maar.

    Login om te reageren
  45. Citrofiel zegt

    8 mei 2009 om 00:50

    @ Erik; Als ik even rondGoogle, dan vind ik toch veel waarden rond de liter per uur. 2,5 is het maximale. Dat van een Jazz 1.2 schijnt echter weer 0,65 L/uur te zijn. :?

    Login om te reageren
  46. Jandepandaman zegt

    8 mei 2009 om 12:29

    Start-Stop-knop…?
    Als ze nou eens eerst al die overbodige elctrische bagger weer uit die auto’s zouden weglaten- Electrische ramen, electrisch verstelbare stoelen en stoelverwarming, electrische stuurbekrachtiging, airco, geluidsinstallaties die zoveel energie verbruiken dat je er een huis een avond lang op kunt verlichten… Allemaal nonsens die je ook goed kunt missen in je auto. Dan bespaar je volgens mij alleen al riant meer energie dan via een start-stop-knop.

    …En bovendien- Ik overweeg trappers in mijn ouwe Pandaatje te monteren voor het stadsverkeer en in de files… ;-)

    Login om te reageren
  47. BananaFlip zegt

    8 mei 2009 om 16:51

    Prima toch, kun je nog even rustig overleggen over de inzet voor het stoplicht.
    Als ie maar wel op tijd weer aangaat… :S

    Login om te reageren
  48. BananaFlip zegt

    8 mei 2009 om 16:52

    Met z’n allen: edit-knop!
    Ja, deze dus :?

    Login om te reageren
  49. Piston zegt

    8 mei 2009 om 20:12

    Ik laat start-stop systeem altijd werken. Telkens een aangenaam moment aan verkeerslichten als die diesel effe niet staat te pruttelen.

    Login om te reageren
  50. Carl zegt

    10 mei 2009 om 18:57

    Start stop werkt prima, het hangt wel van het merk af. In een Mini hoor je de motor bijv gewoon starten (startmotor geluid) maar in een smart mhd hoor je nix, de motor loopt gewoon ineens weer. Dat is wel comfortabeler.

    Login om te reageren
  51. RVD zegt

    18 mei 2009 om 00:28

    Mooie van dit systeem is nu wel dat de A3 1.4 TFSI nu ook zonder S-tronic een A label krijgt (aanschafprijs omlaag) en daarmee in de 20% leaseklasse terecht komt (limo & SB). Das toch mooi weer winst!

    Login om te reageren
  52. Frans Stuit zegt

    10 augustus 2009 om 10:48

    weet iemand hoe ik de het gordel signaal van een Audi A4 uitschakel ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North