• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aurora Safety Car uit 1957 is ronduit bizar

Auteur: RubenPriest, gepost 8 maart 2016 om 22:59 – 27 Reacties

Afbeelding Aurora Safety Car uit 1957 is ronduit bizarAfbeelding Aurora Safety Car uit 1957 is ronduit bizarAfbeelding Aurora Safety Car uit 1957 is ronduit bizarAfbeelding Aurora Safety Car uit 1957 is ronduit bizarAfbeelding Aurora Safety Car uit 1957 is ronduit bizarAfbeelding Aurora Safety Car uit 1957 is ronduit bizar

Aurora Safety Car uit 1957 is ronduit bizar
Het had zo een creatie uit Disney’s Cars kunnen zijn.

De Aurora Safety Car heeft een opmerkelijk design. Het vooraanzicht oogt als een lachende kaasschaaf, waar de bobbelende vormen doorlopen tot aan de achterzijde van de vierwieler. De auto moest dienen als de meest veilige auto die de wereld ooit zou hebben gezien. Verder dan een conceptmodel is het echter nooit gekomen. Er werd namelijk met afschuw gereageerd op de looks van de auto.

De Aurora bleek ook mechanisch niet helemaal koosjer. De auto zou gepresenteerd worden in New York en vertrok hiervoor vanuit Connecticut. Tijdens de twee uur durende autorit stopte de auto er 15 keer mee. Als basis diende het frame van een Buick, afkomstig uit 1953. Alfred A. Juliano, de bedenker achter de Aurora, koos er niet voor om ruitenwissers op de auto te monteren. Naar zijn mening waren deze overbodig geworden door het bolvormige design van de voorruit.

Om het stempel ‘veiligste auto ooit’ te krijgen, verzon Juliano diverse veiligheidsmaatregelen. Zo beschikte de Aurora over gordels, een rolkooi en staallegeringen. Dat laatste gebruikt Volvo ook in een soortgelijke vorm sinds 1991 onder de noemer Side Impact Protection System (SIPS). Een ander noemenswaardig detail is het feit dat Juliano schuim verwerkte in de voorbumper. Dit moest een aanrijding verzachten en zorgen voor minder ernstige verwondingen bij een hogere snelheid. Een hydraulisch mechanisme kon er op diens plaats voor zorgen dat de auto met de wielen van de grond kon komen. Dit activeerde men via een knop op het dashboard.

Juliano werkte uiteindelijk vier jaar aan het concept. In totaal pompte hij 30.000 dollar in het project. Hij dacht het geld terug te verdienen door een productiemodel een prijskaartje van 12.000 dollar mee te geven. Zover is het uiteindelijk nooit gekomen. De oorspronkelijke Aurora bestaat nog en werd in 2005 volledig gerestaureerd door autoverzamelaar Andy Saunders (familie van?).

Ook interessant!

  • De Aston Martin F1 Safety & Medical Car zijn hier
  • Aston Martin Safety Car
    LOL: politie in Monaco houdt Formule 1 Safety Car aan
  • Bizar: 45 supercars worden in 1 keer aangehouden
  • Video: de bizar snelle Nordschleife tijd van de GT3

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

buick, concept, Klassiekers, safetycar, veiligheid

Vorig bericht: « Dit interieur komt uit een Maserati
Volgend bericht: Kijk, het nieuwe project van Jon Olsson »

Lees Interacties

Reacties

  1. janmetdelangeachternaam zegt

    8 maart 2016 om 23:01

    Dr. Suess??

    Login om te reageren
    • mandarijn zegt

      9 maart 2016 om 02:07

      @janmetdelangeachternaam: of Looney Tunes

      Login om te reageren
  2. reobnednab zegt

    8 maart 2016 om 23:09

    De tijd ver voorhuid in z’n achteruit….

    Login om te reageren
    • dafmaf zegt

      8 maart 2016 om 23:35

      @reobnednab: Je autocorrect heeft gevoel voor humor.

      Login om te reageren
      • reobnednab zegt

        9 maart 2016 om 00:35

        @dafmaf: autowatte❓

        Login om te reageren
        • dafmaf zegt

          9 maart 2016 om 09:45

          @reobnednab: Autocorrect op je iPhone. Die van voorruit voorhuid maakte. En die de auteur van dit stuk ook gebruikt, denk ik, zoveel fouten staan erin.

          Login om te reageren
    • Pallas zegt

      8 maart 2016 om 23:46

      @reobnednab: Schuif jij je voorhuid maar achteruit

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        8 maart 2016 om 23:47

        @pallas: Thanx trage app, nu is mijn superhilarische comment mosterd na de maaltijd.

        Login om te reageren
  3. porsche928 zegt

    8 maart 2016 om 23:14

    Wel goed dat hij bewaard is gebleven, als waarschuwing!

    Login om te reageren
  4. jurdespotter zegt

    8 maart 2016 om 23:15

    Dat is een forse frontsplitter

    Login om te reageren
  5. sulobb zegt

    8 maart 2016 om 23:31

    Ik had ook eens gelezen dat het niet eens zo veilig bleek te zijn.

    Login om te reageren
  6. branko zegt

    8 maart 2016 om 23:43

    Wel een mooi stukje geschiedenis voor de verzamelaar

    Login om te reageren
  7. JamesBond007 zegt

    8 maart 2016 om 23:44

    Tumor op wielen

    Login om te reageren
  8. mgmgb zegt

    9 maart 2016 om 00:04

    Heel er fraai is het niet, maar er zitten toch aardig wat ideeën in die decennia later mainstream zijn geworden, niet in de laatste plaats schokabsorberende bumpers die zelfs Volvo pas zo’n 15 jaar later ging monteren.

    Login om te reageren
  9. meatpuppet zegt

    9 maart 2016 om 00:09

    Carmageddon ftw!

    Login om te reageren
  10. ehnl zegt

    9 maart 2016 om 03:37

    ‘de meest veilige auto dat de wereld ooit zou hebben gezien’?!
    kom op nou een keer!
    als taalvaardigheid niet je sterkste kant is, laat iemand anders van de blog je berichten dan controleren, het is bloedirritant om stukjes te lezen waarin dit soort taalfouten staan…!

    Login om te reageren
    • 1lunatic zegt

      9 maart 2016 om 08:22

      @ehnl: boeiuuuh!

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    9 maart 2016 om 08:21

    Hij is erg lelijk, zeker waar. Maar dat was de Multipla ook, en het mormel verkocht prima.

    Login om te reageren
  12. dotternetta zegt

    9 maart 2016 om 08:32

    Pixar Cars (en op alleen Flo na zijn alle auto’s in de films gebaseerd op echte modellen)

    Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    9 maart 2016 om 09:06

    En toch.
    Iedereen mag lachen om deze creatie.
    Maar zonder dit soort figuren liepen we nog in berenvellen rond, waren we overtuigd dat de aarde plat is en dat er een god van de donder en de bliksem is.

    Ik vind het bijzonder creatief dat deze beste man in 1957 al rekening hield met de impact die een auto heeft op een voetganger, dat terwijl de normale Amerikaanse slee toen voorzien was van allerlei barokke ornamenten die je eerder doorboorden of vast spietsten als je de pech had door een Caddy of een Chevy te worden geschept !

    http://cartype.com/pics/6758/full/chevrolet_bel-air-ho_sm_55_01.jpg

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    9 maart 2016 om 09:07

    Met recht kun je als vrouw 100 keer beter onder de bestuurder, dan onder deze Chevrolet liggen !

    http://images.fineartamerica.com/images-medium-large-5/1957-chevrolet-belair-hood-ornament-emblem-jill-reger.jpg

    Login om te reageren
  15. clarkson zegt

    9 maart 2016 om 09:18

    Dit is dus een gevolg als je een auto maakt vanaf de schetsen?

    Login om te reageren
  16. robinvand zegt

    9 maart 2016 om 11:31

    Ik neem aan dat die vier wielen van de grond sarcastisch is, of is het soms een soort lowrider mechanisme waar je op doelt?

    Login om te reageren
  17. edftw zegt

    9 maart 2016 om 13:44

    In zekere zin wel de meest veilige auto ooit aangezien deze nog nooit bij een crash betrokken is

    Login om te reageren
  18. mercedesfan zegt

    9 maart 2016 om 14:53

    Ik denk dat dit een van de weinige auto’s in de geschiedenis is, die door een priester is ontworpen. Alfred A. Juliano was namelijk een katholieke priester.

    Verder doet de wagen mij denken aan de auto die Homer Simpson eens heeft ontworpen.

    Login om te reageren
  19. aquila2003 zegt

    9 maart 2016 om 16:30

    Aah dus SIPS was alleen een staallegering.

    Login om te reageren
  20. pinut187 zegt

    10 maart 2016 om 07:58

    Zat hij aan de LSD ofzo?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North