• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog aankoopadvies: DSG of handbak?

Auteur: Wouter, gepost 21 augustus 2009 om 17:45 – 98 Reacties

DSG


Een interessante vraag van een lezer: hij wil een Golf GTI gaan bestellen en vraagt zich af of hij voor een handbak of een DSG-bak moet gaan.

Even opfrissen: de DSG-bak is een gerobotiseerde handbak en het koppelingspedaal ontbreekt. Het mooie van de DSG-bak is dat het eigenlijk twee bakken en twee koppelingen zijn. Om onze technische redactie maar eens te citeren:

In geval van een zesversnellings-DSG heb je een versnellingsbak met de 1ste, 3de en 5de versnelling. Daarnaast zit een versnellingsbak met de 2de, 4de en 6de versnelling. Deze maken gebruik van twee koppelingen. Hierdoor kan de volgende versnelling al worden ingelegd terwijl de eerste nog draait. Op het moment dat de versnellingsbak schakelt wordt de ene ontkoppeld en de andere gekoppeld. Hierdoor zijn schakeltijden mogelijk van minder dan 0,01 seconden. Daarmee schakel je sneller dan met een handbak mogelijk is.

Technisch gezien is de DSG-bak dus erg goed. Een nadeeltje is dat de bak zeker niet snel is als je eens een versnelling wil overslaan om bijvoorbeeld direct van twee naar vier te schakelen. Wel voordelig is de volledige automatische stand die de DSG-bak ook biedt. Wil je liever zelf schakelen, dan kan met de pook of de flippers achter het stuur.

Dat klinkt allemaal goed, maar moet je daarmee altijd voor een DSG-bak gaan? Neen! Om te beginnen is er de meerprijs van 2500 euro, niet geheel te verwaarlozen op een vanafprijs van ruim 31 mille (Belgische prijzen zijn uiteraard anders, maar ook daar is de bak niet gratis). Een tweede nadeel is de beleving die de DSG-bak biedt. Zelfs in de manuele stand “helpt” de bak je af en toe een handje en schakelt uit zichzelf op en terug. De echt gepassioneerde chauffeur wil ten allen tijde volledige controle en dat laat de DSG-bak dan net weer niet toe.

Het derde “nadeel” is nogal subjectief, maar niet geheel onbelangrijk. Bij een op sportiviteit georiënteerde auto is de ultieme kick om dingen zelf te doen. Een koppelingspedaal biedt eindeloos veel mogelijkheden om dingen zelf te verzieken, maar wellicht ook net even de controle over de auto zoals jij die zou willen hebben. Het schakelen met flippers biedt een soort Playstation ervaring, enerzijds erg leuk, maar anderzijds net niet helemaal the real thing. Doordat je de feedback/ handeling mist van het in een bepaalde versnelling zetten van de pook wil je ook nog wel eens niet weten in welk verzet de bak staat.

Nu lijken er alleen maar nadelen aan de DSG (en andere soortgelijke) bakken te kleven, maar dat is absoluut niet waar. De bak schakelt sneller dan een normale sterveling met een normale versnellingsbak ooit zou kunnen doen en in sommige gevallen zijn auto’s met een dergelijke bak dan ook sneller (zoals de 911 met PDK). Ben je een enorme kilometervreter en/ of rijd je veel file, dan biedt de DSG-bak natuurlijk veel comfort. In dit soort gevallen zal de DSG-bak iedere euro waard zijn, maar voor het echte sportieve rijden roeren we liever zelf met het pookje.

Ook interessant!

  • Video: Golf GTI kopt een Range Rover
  • Video: Golf GTI bestuurder scheurt als een gek
  • Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Aankoopadvies, advies, golf, gti, transmissie, Volkswagen

Vorig bericht: « Binnenkort grootste Mercedes-meeting in Nederland?
Volgend bericht: Carlsson E-klasse coupe patta’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. MattCurlew zegt

    21 augustus 2009 om 17:47

    Een echte autoliefhebbende vent schakelt zelf.. tenzij het een autliefhebbende vent is die elke dag uren in de file staat..

    Login om te reageren
  2. AudiS6_C4 zegt

    21 augustus 2009 om 17:49

    Duidelijke stelling inderdaad. DSG is echter wel een hele leuke gadget.

    Login om te reageren
  3. DePannekoek zegt

    21 augustus 2009 om 17:51

    Verbruikt de DSG ook niet veel meer benzine? lijkt me ook een nadeel…

    Login om te reageren
  4. Robbert_W zegt

    21 augustus 2009 om 17:51

    Met Autoblog eens..
    Audi heeft dezelfde bakken als in de Volkswagen.
    Ik vind het zelf niet sportief rijden en bovendien vind ik het af en toe erg raar aanvoelen bij het wegrijden in de eerste versnelling. Af en toe moet ik ook even opletten in welke versnelling ik rijd. Bij de GTI uitvoering zou ik dus altijd voor de handbak kiezen.

    Login om te reageren
  5. Homanito zegt

    21 augustus 2009 om 17:51

    allemaal goed en wel,maar hoe zit het met de degelijkheid van een DSG-bak waren er daar geen problemen mee vroeger of zijn die nu van de baan?

    Login om te reageren
  6. ZwerverRoodbaard zegt

    21 augustus 2009 om 17:53

    Zelfde keus als tussen een automaat en een handbak, wat wil je comfort of gewoon lekker zelf schakelen.

    Bij de DSG bak heb je natuurlijk het voordeel dat je meer sportiviteit en comfort hebt, maar je mist natuurlijk wel het gevoel van het “echte” auto rijden met een fijne strak schakelende handbak.

    Ik zou zeggen kijk is bij dealers in de buurt of ze GTI’s hebben staan met DSG en handbakken dan kun je zelf de keuze maken wat jou het beste ligt.

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    21 augustus 2009 om 17:54

    Is de grote vraag niet eerder of hij überhaupt een Golf GTI moet aanschaffen?

    Login om te reageren
  8. micheloo0 zegt

    21 augustus 2009 om 17:59

    DSG-bak want die zen sound is nog iets vetter op een gti :D maar als het niet zo was geweest de handbak.

    Login om te reageren
  9. Relief zegt

    21 augustus 2009 om 17:59

    @Rick Dos

    Wie zijn wij om te bepalen welke auto hij moet kopen. Als meneer een Golf GTI wil kopen dan doet hij dat.

    Login om te reageren
  10. Peter_D zegt

    21 augustus 2009 om 17:59

    Heb hier mijn eind project overgedaan. Ook met verschillende auto’s gereden met de betreffende bak. Erg onder de indruk, maar het rijdt gewoon als een automaat. Het is wel sportiever en sneller en beter dan een automaat, maar ik blijf lekker mijn linkervoet en rechterhand gebruiken.

    De techniek is wel erg mooi, heb zelf schema’s gemaakt van de regeleenheid etc en is echt mooi stukje techniek, maar ze kunnen er nog veel meer mee!

    @ De pannekoek Nope een DSG verbruikt minder scheelt iets van 0.4 liter op 100 km

    Login om te reageren
    • Wouter zegt

      21 augustus 2009 om 18:09

      @Peter_D: Cool, heb je daar ook wat meer achtergrond info over?

      Login om te reageren
  11. E34 M5 zegt

    21 augustus 2009 om 17:59

    Heb zelf met alletwee de versies gereden. Mijn voorkeur zou absoluut uitgaan naar de DSG. Op het moment dat je van twee naar vier wilt schakelen ben je uberhaupt niet sportief aan het rijden en is de tijd die het duurt niet relevant.

    De snelheid van het opschakelen is zo fenomenaal snel, echt een kick!

    (Rij zelf geen GTI maar wel een handbak overigens)

    Login om te reageren
  12. RobertJ zegt

    21 augustus 2009 om 18:00

    Overigens, niet bij de modellen met meer dan 160pk/250Nm, maar anders is de DSG-bak vaal ook nog zuiniger :)

    Login om te reageren
  13. RobertJ zegt

    21 augustus 2009 om 18:02

    @Peter_D: ja, niet altijd zuiniger… bij de GTI verbruikt de DSG meer dan een handbak.

    Login om te reageren
  14. northspotting zegt

    21 augustus 2009 om 18:02

    Kun je niet ten alle tijden manueel schakelen en hem in de file weer op volautomatisch zetten? En dat je een betrouwbaar bedrijf zoekt dat die irritante eigenschap van zelf op- of terugschakelen in manuele stand uit kan schakelen? Dat zou mijn inziens top zijn.
    Als de persoon in kwestie heeft gekozen voor een Golf GTI dan moet je dat niet in twijfel trekken, nergens wordt dat verder besproken en zijn keus heeft hij daarin blijkbaar al gemaakt. De discussie is wel/niet DSG.

    Login om te reageren
  15. Rick dos zegt

    21 augustus 2009 om 18:03

    @Relief

    Oké, als we dan even jouw gedachtegang volgen, wie zijn wij dan om te bepalen of hij een DSG of handbak moet kopen?

    Wij bepalen hier ook niets, hè? Wij adviseren alleen. Bepalen doet hij nog altijd zelf. Zo kunnen wij ‘m ook adviseren of het wel slim is om een Golf GTI te kopen.

    Login om te reageren
  16. koreantaxiproductions zegt

    21 augustus 2009 om 18:07

    bijvoorbeeld een Scirrocco

    Login om te reageren
  17. Jan zegt

    21 augustus 2009 om 18:10

    Jullie vergeten een nadeel, van ze 2 naar 3 schakelen hoor je een tik die steeds erger word en echt irritant! Volgens de dealers is dit normaal, heb dit al ervaren met verschillende auto’s. Schakel maar eens een paar keer van 2 naar 3 en terug met de radio uit!

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    21 augustus 2009 om 18:12

    als je bijdehand genoeg bent zo maar effe 35 rooitjes uit je zak te trekken ..
    dan ben je zeker bijdehand genoeg om te weten welke gangwissel-vorm je voorkeur heeft ..

    als je dat niet kan en moet gaan lenen ??
    dan kan je beter een fiets stelen ..

    ik zeg dan ook .. broodje aap cq advertentie ..

    Login om te reageren
  19. Tom zegt

    21 augustus 2009 om 18:23

    Ik heb zelf een aantal keer in de 1.4 TSI met DSG-bak (7 versnellingen) mogen rijden. Rijd best aardig, viel totaal niet tegen. Ik vond alleen de sportstand héél erg nerveus, ook al rijd je een poos 120 km/h, hij blijft in de 5 hangen. Ook heeft de kickdown soms eigenaardige trekjes (in de sportstand), terugschakelen naar een versnelling, waar nog geen 500 toeren later de toerenbegrenzer zit (en daar ook vol in jagen).

    Login om te reageren
  20. transporter T5 174 PK zegt

    21 augustus 2009 om 18:25

    Duidelijk de DSG, hiervoor een R32 met DSG gehad en geen enkel moment naar een handbak verlangd, een automaat is een heel ander verhaal die doet NIET wat je wil, als je gas geeft moet die 2 tellen nadenken voor die met een ” schok ” terug schakelt een DSG schakelt vaak eerder terug dan dat jij denkt : ow zal ik is terug schakelen en dan vooral in de S stand. Ik zou het wel weten met een GTI lekker voor een DSG gaan de meerprijs van 2500 krijg je ook nog redelijk terug bij inruil.

    Login om te reageren
  21. F612S zegt

    21 augustus 2009 om 18:26

    Laatst in een ferrari california gereden met dsg bak. Reed echt fantastisch! Ik zou dus zeker altijd voor het nieuwste gaan en dat is in dit geval de dsg bak!

    Login om te reageren
  22. VonStroke zegt

    21 augustus 2009 om 18:27

    Voor de handbak gaan natuurlijk. DSG is leuk speelgoed, meer niet.

    Login om te reageren
  23. sven2 zegt

    21 augustus 2009 om 18:27

    om het even over iets anders te hebben: weet iemand hoelang het duurt eer je filmpje op autojunk staat?heb een kwartier eerder het upload-proces succesvol afgesloten, maar mijn filmpje staat er nog niet op…

    Login om te reageren
  24. dekster zegt

    21 augustus 2009 om 18:31

    31K is een een helehoop geld vergooid, kijk op de 2e handsmarkt naar recente GTI’s en ik denk dat het prijsverschil met of zonder DSG veel kleiner wordt.
    Nu nog gewoon kiezen wat je het leukst vindt om mee te rijden.

    Login om te reageren
  25. M5Power zegt

    21 augustus 2009 om 18:38

    Handbak zowiezo naar mijn mening past dsg meer op een suv of een zware sedan maar niet op een gti

    Login om te reageren
  26. Zilveren Tip zegt

    21 augustus 2009 om 18:43

    Handbak zorgt uiteraard voor meer beleving, maar die DSG rijdt wel echt goed.

    Golf V R32 kan een nieuwe VI GTI met DSG maar net bijhouden, tijdens schakelen loopt de GTI even weg en dan komt de R32 weer bij.

    Met het rijden en de drukte van tegenwoordig kies ik voor een DSG. Comfort maar zeker ook plezier.

    Login om te reageren
  27. VW Lover zegt

    21 augustus 2009 om 18:45

    DSG! EINDE DISCUSSIE…!!!

    Login om te reageren
  28. transporter T5 174 PK zegt

    21 augustus 2009 om 18:49

    Sodeju keek net dit filmpje doet toch steeds weer pijn in me hard die duitse prijzen:( Golf V R32 vanaf 35 500 dat is net iets boven de prijs van een GTI hier. :@

    Login om te reageren
    • transporter T5 174 PK zegt

      21 augustus 2009 om 18:50

      http://www.youtube.com/watch?v=LMuhjS0f4T8

      Login om te reageren
  29. steven5163 zegt

    21 augustus 2009 om 18:54

    handbak natuurlijk…

    Login om te reageren
  30. transporter T5 174 PK zegt

    21 augustus 2009 om 18:57

    Ik vraag me af wie van de mensen die hier handbak roepen een DSG hebben gereden… zo snel te zien is iedereen die een DSG heeft gereden een voorstander hiervan?….

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      21 augustus 2009 om 19:25

      @transporter T5 174 PK: ik heb met DSG gereden. 2x zelfs. Een automaat heeft me nooit kunnen overtuigen. Ook de DSG niet. Hij schakelt wel lekker over enzo maar een automaat schakelt nooit over wanneer ik het wil. Ik ben lekker zelf in control! Vooral met sportief rijden

      Login om te reageren
  31. Benjamin1 zegt

    21 augustus 2009 om 18:58

    Handbak, lekker doortrekken in 2 en meteen naar 5.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      21 augustus 2009 om 19:06

      @Benjamin1: doe ik ook vaak, zeker in de stad.

      Login om te reageren
      • Benjamin1 zegt

        21 augustus 2009 om 22:43

        @Laurens:

        Feedback knopje is tha bomb :)

        Login om te reageren
        • Laurens zegt

          21 augustus 2009 om 23:00

          @Benjamin1: Laurens is al vergeven, vind ik best zo, ik gebruik vrijwel altijd “Ik wil via e-mail op de hoogte worden gehouden van nieuwe reacties.” Min of meer zelfde idee.

          @jeroen

          je kunt ook rustig schakelen, zonder tussengas bij terug. Maar comfort en gemak auto’s zijn er genoeg, een Prius III schijnt helemaal je van het te zijn.

          Login om te reageren
          • Benjamin1 zegt

            21 augustus 2009 om 23:02

            @Laurens:

            Maak dr dan Laurens 1 van. Die mailtjes wordt ik gek van, kijk ik ff snel mn mail op mn iPhone, weer 60 nieuwe mailtjes…..

            Login om te reageren
  32. knaakje zegt

    21 augustus 2009 om 19:02

    Een versnellingspook en een koppelingspedaal heb ik altijd als een bug-fix / afterthought van de explosiemotor gezien.
    Je hebt maar 2 vrijheids graden in een auto, links-rechts en versnellen-vertragen. Voor dat versnellen-vertragen heb je nu 3 pedalen en 1 pook nodig, da’s belachelijk veel!! Een DSG haalt er daar 2 vanaf, zonder de compromissen van koppelomvormers e.d.. Dus ik zou zeggen doen die DSG!
    (En hij is sneller en je kunt altijd nog gaan flipperen als je wilt.)

    Login om te reageren
  33. Laurens zegt

    21 augustus 2009 om 19:05

    Handbak heeft voordeel dat ik kan kiezen of ik 1-3-5 doe of 1-2-3-4-5. Terug 5-1 is ook heel handig.

    Verder is file rijden leuk, maar is dat ook niet erg belastend voor de “1e verzet koppeling”. Zeker als je een conventionele koppelomvormer gewend bent en snelheid doseert met het rempedaal.

    Login om te reageren
  34. Hainz zegt

    21 augustus 2009 om 19:11

    Ik rij zelf een Golf V GTI met een handbak. Ik heb niet met een DSG bak kunnen rijden, dus verschil weet ik niet.

    Het laatste is waar wat jullie zeggen, als je gewoon veel in de file staat of KM maakt, dan moet je gewoon voor een DSG bak gaan..

    Qua geluid moet het niet veel uitmaken..

    Login om te reageren
  35. Tim zegt

    21 augustus 2009 om 19:14

    altijd vreemd om te lezen dat de meesten hier kiezen voor handbak omdat dat “sportiever” is, terwijl de California en Scuderia enkel met flippers wordt aangeboden, de LP560 door JC sterk wordt aangeraden om met E-Gear te kiezen. Dit zijn naar mijn weten toch echt sportieve wagens.
    DSG wordt gewoon het nieuwe rijden, ook het nieuwe sportieve rijden. Een Formule1 auto heeft ook geen koppelingspedaal meer hoor.

    Login om te reageren
    • Wouter zegt

      22 augustus 2009 om 19:19

      @Tim: E-gear (en de R8 variant R-tronic) kunnen we van harte afraden. Maar goed, dat ben ik dan weer en blijkbaar denkt JC er anders over.

      Login om te reageren
  36. tt zegt

    21 augustus 2009 om 19:16

    ik geniet en volle van de dsg bak. en in de manuele stand laat ie me echt wel doen hoor, neerschakelen doet ie enkel als ik bijna op stationair toerental zit, eerder niet. Is een van de opties die ik me echt niet beklaag.. heb er veel meer aan dan de velgjes, of een of ander chroom randje.

    Login om te reageren
  37. DD zegt

    21 augustus 2009 om 19:26

    Uiteraard DSG, het geluid is wel zeker anders! Dsg geeft heerlijke tussenplofjes die je niet met een handbak maakt :D

    Login om te reageren
  38. roller79 zegt

    21 augustus 2009 om 19:47

    Ik moet noodgedwongen met een automaat rijden, zit sinds mijn 17de in een rolstoel. Heb sinds april een audi A3 170PK TDI met DSG. Ik heb zelf nooit met een handbak gereden dus kan ik me daar niet over uitspreken, maar ik kan wel zeggen dat het super is om met die DSG te rijden!
    Het schakelen is zoooveel fijner als met een “normale” automaat, dat valt echt niet te vergelijken. En tuurlijk kan je er sportief mee rijden, ik kan mijn snelheid precies doseren en toch zelf bepalen wanneer ik wil dat mijn auto schakelt. Ik ben altijd tegen diesel geweest, ik haatte het geluid, hield van de hoge toeren bij een benzine… maar omdat ik 45000km per jaar doe, toch maar overgeschakeld op een diesel en met die DSG heb ik me dat nog geen seconde betreurd!!
    Wat mij betreft bestaan er geen nadelen aan DSG, alleen voordelen en uren rijplezier!!

    Login om te reageren
  39. gerard zegt

    21 augustus 2009 om 20:05

    Wouter bedankt voor het antwoord ga er eentje bestellen

    Login om te reageren
  40. gerard zegt

    21 augustus 2009 om 20:08

    hey mensen dit stukje is geschreven naar aanleiding van mijn vraag heb bij pon in beide versies gereden van de golf 6 gti dsg en handgesch. en ben helemaal mee eens dsg is wel fijn maar is net of ik achter de playstation zit. toen ik in de handgesch. reed kreeg ik een lach op mijn gezicht echt leuker geloof mij.

    Login om te reageren
  41. WinZ zegt

    21 augustus 2009 om 20:09

    @ roller79: Fijn om te weten dat DSG ook met een rolstoelgebruiker achter het stuur gaat. Zit er zelf ook in/mee. ;) Heb nog geen auto maar ben nog in de orientatie-fase. Heb jij ook handgas en handrem aan het stuur? Hoe zit dat dan naast de DSG-flippers?

    OT: Als DSG of automaat niet nodig is, zou ik altijd kiezen voor een handbak. Met een vervoersmiddel wil je toch wel zelf de controle houden lijkt mij…

    @autoblog: 1ste reactie is enigszins offtopic, sorry. Maar wekte wel mijn interesse…

    Login om te reageren
    • roller79 zegt

      22 augustus 2009 om 02:03

      @WinZ: yep, gas en rem aan het stuur. Geen enkel probleem met de flippers! Ook al zeiden ze in het begin “die gebruik je 3x en daarna nooit meer…” kan ik je vertellen, dat ik er veel plezier aan beleef…
      Succes alvast met het uitkiezen van je volgende auto!

      Login om te reageren
  42. Chris zegt

    21 augustus 2009 om 20:12

    @DD: Die tussen plofjes kan je met een handbak ook maken: Tijdens het remmen kan je met je hak of de zijkant van je voet (afhankelijk van positie van pedalen) een dot gas geven. Dan kan je de koppeling op laten klappen zonder dat je dan hard op de motor remt. Men noemt dit “heel and toe” en is een truckje uit de racerij. Het is ff oefenen maar als je het onder de knie hebt kan je tot precies voor het instuur moment nog terug schakelen zonder je auto uit balans te brengen. als je het eenmaal onder de knie hebt doe je het echt in iedere auto en iedere keer dat je terug schakelt. In m’n diesel klinkt he niet bijzonder, in m’n westfield des te meer :D

    Login om te reageren
  43. ju zegt

    21 augustus 2009 om 20:17

    Wat is de verwachte levensduur van de koppelingsplaten in een DSG bak en wat kost het om ze te vervangen. Dat zou de eerste vraag zijn die ik zou stellen aan een dealer!

    Login om te reageren
  44. Demis zegt

    21 augustus 2009 om 20:29

    Ik ben nu een week in het bezit van een golf 6 gti dsg. Het probleem: als je sportief gaat rijden in stand D. Dat werkt niet. En wat het meest vervelend is, zijn de meedraaiende schakelflippers. Op een bochtige weg zijn die onbruikbaar

    Login om te reageren
  45. Castelli zegt

    21 augustus 2009 om 20:30

    Ik heb vroeger steeds handgeschakeld gereden (Opel, BMW, BMW, BMW, Volvo, Audi) maar heb nu sinds 1.5 jaar een Cross Touran TDI 140 pk met DSG.

    Ik ben er zeer tevreden van maar dat komt vooral omwille van het feit dat ik de laatste tijd steeds meer file moet doen. De meerprijs van een DSG is wel relatief veel maar het is wel iets waar je elke dag plezier van beleefd.

    Ik vraag me wel af wat het zou kosten moest er iets stuk gaan want de prijzen bij VW voor onderhoud zijn wel stevig.

    Login om te reageren
  46. SimonMc zegt

    21 augustus 2009 om 20:48

    De echte puristen zullen kiezen voor een handbak ook omdat een DSG bak voor een meergewicht zorgt ( 2 versnellingsbakken = 2 x het gewicht…).

    Login om te reageren
    • Deep zegt

      21 augustus 2009 om 22:37

      @SimonMc: Natuurlijk niet! Misschien bij Peugeot (ze hebben ze nog niet) maar zo’n eenvoudige optelsom is ’t niet.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        22 augustus 2009 om 15:22

        @Deep: LOL

        Alsof ik zo een Peugeot man ben…De 406 coupe sprong eruit (omdat peugeot die ook niet ontworpen had natuurlijk), en al de rest dat er achter gekomen is, was stront.

        Login om te reageren
  47. lincoln zegt

    21 augustus 2009 om 21:02

    de echte purist kiest voor raamzwengels .. 50% gewicht besparing ..
    en natuurlijk geen airco .. 100% gewichts besparing ..

    de echte purist heet Fred Flinstone ..

    Login om te reageren
  48. Oul@ zegt

    21 augustus 2009 om 22:06

    Ach man, een echte vent houdt ervan om met zijn eigen pook te spelen.

    Login om te reageren
  49. Jeroen zegt

    21 augustus 2009 om 22:21

    Vanwaar continu de nadruk op -sportief- rijden? Is dat dan het enige rijden? Autorijden kan juist enorm uitblinken in comfort en gemak, bovendien zitten we niet op een circuit doorgaans noch in een competitie..

    Login om te reageren
  50. b0z4 zegt

    21 augustus 2009 om 22:23

    Ik zou voor de DSG gaan. Waarom ?
    Ten eerste , omdat je niet altijd aan het ” knallen ” bent maar ook aan het ” cruisen ” en dan is zo een automaat super fijn. Knallen is ook heel leuk met een DSG lekker flipperen.

    Ten tweede , als je de auto verkoopt of inruilt krijg je meer terug dus een hogere meerwaarde ;)

    Login om te reageren
  51. Deep zegt

    21 augustus 2009 om 22:34

    DEE ESS GEE that’s the future for everyone. Quality, Smoothness and Ultimate Drivebility

    Login om te reageren
  52. rickk zegt

    21 augustus 2009 om 22:58

    Ik heb zelf een Golf (V) GTI handbak en op het geluid na nooit naar DSG verlangd. Maar ik vind al dat geklooi met die pedalen en dat pookje dan ook een leuk kunstje om te oefenen in het dagelijks verkeer.

    @chris: het geluid is niet alleen tussengas, als ik het me goed herinner vertragen ze tijdens het schakelen de ontsteking ook wat zodat ie een beetje naverbranding krijgt. Erg leuk!

    Login om te reageren
  53. Duidelijk zegt

    21 augustus 2009 om 23:05

    IK:
    autoliefhebber + fan van DSG
    Waarom: technisch gezien een prachtig stukje materiaal. En het is het vakgebied :D

    Login om te reageren
  54. Mo zegt

    21 augustus 2009 om 23:23

    Wat een gelul over sportief rijden. 95% van de Nederlanders rijdt gewoon in een burgerbak en wil alleen van A naar B komen.

    Login om te reageren
  55. dekster zegt

    22 augustus 2009 om 00:10

    @Tim
    Volgens mij raadt Jeremy dat aan omdat er te weinig ruimte is bij de gallardo om comfortabel te zitten met je voeten als er een koppelingspedaal tussen zit. ;)

    Login om te reageren
  56. jos zegt

    22 augustus 2009 om 00:14

    Zijn er geen leuke auto’s te koop met DSG-achtige bakken?

    Login om te reageren
  57. doba95 zegt

    22 augustus 2009 om 01:47

    Het lijkt mij het verstandigst om eerst met beide versies een flinke proefrit te maken om zo een goede keuze te maken. Gezien het verhaal zal het financieel geen probleem zijn om een dsg-bak te kopen, dus eerst testen en dan je keuze maken. Iig veel plezier met je nieuwe GTI. Mooie auto.

    Login om te reageren
  58. Joost zegt

    22 augustus 2009 om 01:59

    Ben zelf ook handbak-principieel, maar tsja in Nederland kom je niet meer aan rijden toe en sta je altijd in de file. Als je nog over een gezonde knie beschikt zou ik altijd voor de handbak gaan.

    Login om te reageren
  59. akif7 zegt

    22 augustus 2009 om 04:53

    Het ligt maar net aan de auto,,

    Login om te reageren
  60. Kurt zegt

    22 augustus 2009 om 10:10

    Hey iedereen, ik ben in het bezit van een Carbon grijze Golf VI GTI. Ik ben voor ik hem gekocht heb gaan rijden met de DSG als de manuele versie… Na veel wikken en wegen toch voor de handbak gegaan. Die schakelt enorm precies en snel. DSG reed heel goed, maar het voelde te gemakkelijk aan… Je hebt nog steeds niet de volledige controle… Niets op de bak aan te merken hoor, buiten lichte haperingen op ontzettend trage snelheden en het automatisch opschakelen zodra je te dicht bij de begrenzer komt… Nog geen seconde spijt dat ik voor de handbak ben gegaan in de 2 weken dat ik hem heb!

    Login om te reageren
  61. M-lover zegt

    22 augustus 2009 om 11:01

    allemaal leuk die DSG, maar voor mij toch een handbak boven alles…

    ik heb het gewoon niet echt voor automaten en DSG-bakken die alles voor jou willen doen, al vind ik een DSG bak een mooi stukje techniek, en als het dan toch moet, een dsg met PS-flippers ipv een automaat!!

    Login om te reageren
  62. Tedje de Haag zegt

    22 augustus 2009 om 11:08

    DSG is God’s gift to mankind. Alle voordelen van een automaat maar dan zonder de nadelen.

    Login om te reageren
  63. Acolado zegt

    22 augustus 2009 om 11:52

    dsg is slecht te chippen dus ik zou gaan voor de handbak

    Login om te reageren
    • DDgroningen zegt

      22 augustus 2009 om 14:44

      @Acolado: DSG slecht te chippen/tunen, zou maar eens naar een expert gaan: JD Engineering. Neem zijn Golf GTI DSG maar als voorbeeld met 550 PK en 600 nm: http://www.xs4all.nl/~jdengine/html/publicaties/automaxx_feb_mrt09_jd/automaxx_feb_mrt09_jd.pdf

      Login om te reageren
  64. Alexander zegt

    22 augustus 2009 om 11:56

    fifth gear heeft deze test gedaan met 2 porsches (caymans?) de ene met pdk andere niet. conclusie was dezelfde als autoblog, schakelt sneller, maar geeft je NIET de controle over het hele toerenbereik

    Login om te reageren
  65. Yo! zegt

    22 augustus 2009 om 12:09

    pak de DSG, sportief rijden doe je EN niet op de weg (maar op t circuit), en niet een een Golf (okee, tis meer een budget probleem dus).
    Ja ik rijd zelf een DCT (DSG van een ander merk ;-), is er iemand die bij de snelste DSG (=Bugatti) vraagt of ie ook handgeschakeld geleverd kan worden ?
    of bij een 599 F1 of 458 F1 (of zelfs de nieuwe 911 Turbo) ?
    geloof me, de DSG is goed genoeg voor de Golf (ga er er s 1 rijden, tenzij je Tiff Needell heet mag je roepen dat je t zelf beter kan).

    Login om te reageren
    • M5Power zegt

      22 augustus 2009 om 12:37

      @Yo!: die modellen die jij noemt 599 F1 458 F1 zijn manueel maar dan met flippers en wat is er mis met een 911 turbo die handgeschakeld is? oke sportief rijden doe je op het circuit maar kan jij zeggen dat je op de openbare weg nog nooit sportief hebt gereden? het komt precies over bij jou alsof een handbak op de openbare weg nutteloos is?

      Login om te reageren
  66. WinZ zegt

    22 augustus 2009 om 12:38

    @roller79: Thnx :D. Wat ‘ze’in het begin zeiden, dacht ik ook. Maar goed, als dat wel mogelijk is, kan ik mijn wensenlijstje eens wat uitbreiden. 8)

    Login om te reageren
  67. KoguchiPower zegt

    22 augustus 2009 om 12:49

    *kijkt naar plaatje, kijkt naar studie-boek*
    Verrek, deja-vu

    Login om te reageren
  68. Timmie zegt

    22 augustus 2009 om 13:51

    De DSG weegt ook wel wat…

    Login om te reageren
  69. Yo! zegt

    22 augustus 2009 om 16:29

    @M5power, mag jij me vertellen wat t “auto” knopje doet op de console van een F599 met F1 transmissie (HGTE pakket)…, ja precies, dat knoppie tussen t R(everse) knoppie en L(aunch)C(ontrol) …
    De handbak heeft zeker nog een funktie, maar dat is alleen om rokers van t roken te houden ;-)

    Login om te reageren
  70. BananaFlip zegt

    22 augustus 2009 om 16:40

    Goed advies, Wouter.
    Voor de sportieve ervaring lijkt het mij ook een stuk leuker om zelf een beetje tussen de tandwielen te roeren.

    Login om te reageren
  71. Freewarefreak zegt

    22 augustus 2009 om 17:28

    Ik zou voor DSG gaan als er een software aanpassing komt dat als de Ref-limiter bereikt word, dat ie dan vrolijk het rood in loopt en niet opschakelt. Een Ref-limiter zit er toch niet voor niks op? En de stand Manual, heet toch niet voor niks Manual?

    Het moet ook kunnen. Ik weet niet precies welk type, maar ik weet dat Audi bij bepaalde S-tronic bakken het wel zo doet. Dan is Manual ook echt Manual. En terecht. VAG heeft die software dus in huis, daar moet een goede tuner toch iets aan kunnen doen? JDEngineering: DE goeroe der VAG adepten…?

    Login om te reageren
  72. Realhustler zegt

    22 augustus 2009 om 18:48

    Altijd handbak gehad in mijn eigen auto’s.

    Maar er is steeds meer file, en bij mijn volgende auto sluit ik automaat niet uit.

    Een compromis is dan natuurlijk DSG, wel handbak maar met automatische modus. En naar ik vermoed staat ie dan 8 van de tien keer in automatisch…. Zal bij de meeste zijn..

    Login om te reageren
  73. wimbers zegt

    22 augustus 2009 om 18:55

    afgezien van racebakken zoals seat cupra´s, golf r32,s etc begrijp ik niet waarom de gemiddelde 1.8ltr rijder een handbak wil…
    gewoon cruisen. je auto is al niet sportief..

    Login om te reageren
  74. RS, Amsterdam zegt

    22 augustus 2009 om 19:19

    Heb onlangs een Jetta met DSG gehad, een mooiere automaat bestaat niet. Eenmaal gereden en je wil NOOIT meer anders, indien je een proefrit gaat maken: je bent gewaarschuwd!
    En zeg nou zelf, met een Golf GTI DSG trek je alles en iedereen eruit voor het verkeerslicht…. wat wil je nog meer? Ook met een diesel is de DSG een geweldige automaat..

    Login om te reageren
  75. Tombnolz zegt

    22 augustus 2009 om 22:22

    Na al deze ervaringen hier krijg ik toch wel zin om eens met een DSG te gaan rijden. Ik heb al redelijk wat km afgelegd met een automaat. Maar ofwel met een vooroorlogse 3-traps die helemaal niet terugschakelt (dus veel remmen), ofwel met een naoorlogse 4-traps van Peugeot die me echt helemaal ziek maakt: altijd maar schokjes, zowel in het opschakelen als in het terugschakelen (doet ie echt wel). Ook in de file is het niet alles, want de auto rijdt automatisch vooruit, dus je moet voortdurend op de rem staan en ondertussen zit je met het gevoel dat je de auto op een of andere manier kwetst…

    Heel kort heb ik gereden met een BMW 120i met automaat en dat is wel al een heel ander verhaal, schakelt veel meer op en neer, en zonder de schokjes. Echter, het ritje was te kort en ik zat teveel te babbelen om er een echt oordeel over te kunnen vellen.

    Moest ik een GTI kopen, dat zou er zonder aarzeling eentje worden met handbak, komt waarschijnlijk ook door mij nog steeds jeugdige leeftijd en met het feit dat ik niet zoveel in de file sta.

    De enige soorten wagens waar ik een automaat vind in passen zijn SUV’s, Amerikanen & limo’s à la S-klasse.

    Login om te reageren
  76. Yellomello zegt

    23 augustus 2009 om 09:17

    offtopic:

    @ Roller 79 en WinZ: kijk eens op http://keler.nl/ en dan op de ‘T5 Gallery’. Deze T5 is voorzien van een lift, de rolstoel kan achter het stuur gereden worden en het gas/rempedaal ligt op de linkerarmsteun. Uiteraard is dit ook een DSG…

    ontopic: ik rij zelf ook met een DSG, heerlijk voor in de files, als er geen files zijn zou de beslissing een stuk lastiger worden…

    Login om te reageren
  77. HGP zegt

    23 augustus 2009 om 10:14

    ik rijd met een golf GTI handbak en zou niet meteen willen overgaan naar een DSG, heb er wel nog niet mee gereden maar met een handbak kan je lekker spelen met je turbo! DSG schakelt zo snel dat je turbo blow off bijna niet hoort, met handbak kan je iets trager schakelen en hoor je hem mooi fluiten

    Login om te reageren
  78. AlwinH zegt

    23 augustus 2009 om 10:33

    Ik heb vorige week met een Carrera S met PDK bak gereden. Erg indrukwekkend. Ben benieuwd naar de nieuwe Turbo met PDK, dat moet geweldig worden.

    Login om te reageren
  79. micheloo0 zegt

    23 augustus 2009 om 12:10

    @Acolado: Niet waar met handbak gaat je koppeling zeer snel kapot gaan.

    Login om te reageren
  80. Jan zegt

    23 augustus 2009 om 14:50

    Sinds kort een (Jetta) 1.9 tdi met DSG-7. En geen seconde spijt! De D voor alledaags gebruik, en in de sportstand over de Gr. St Bernard-pas. 60k/jr voor mijn werk, en steeds meer files. Maar met de DSG is het puur genieten!

    Login om te reageren
  81. jack zegt

    24 augustus 2009 om 14:50

    Denk dat je gewoon voor je eigen af moet wegen hoeveel km’s je per jaar maakt, of je veel file hebt of veel stadsverkeer.

    En dan verder de 2500,- die je ervoor neertelt. En voor degene die zeggen dat een auto met DSG meer waarde overhoud, de DSG-variant heeft ook 2500,- meer gekost in aanschaf;). Stel dat je daadwerkelijk wat meerwaarde overhoud dan zal dat nooit veel meer zijn als ongeveer 500 euro. Dus zou daar zelf niet zo’n argument van maken.

    Login om te reageren
  82. quanti zegt

    25 augustus 2009 om 09:44

    Ik heb nu ook met mijn leasebak DSG genomen, 90000 km mee gereden, ben daar zeer tevreden over, alleen als je vanuit stilstand vertrekt is hij een beetje nokkig. Ook bij snel inparkeren is het even wennen.Maar vanaf je aant bollen bent is het zalig. ( ik heb vroeger altijd handgeschakeld gereden maar na 700000 km was ik dat beu zeker in de file). Het is en blijft een automaat maar het is wel de beste die er te krijgen is!

    Login om te reageren
  83. GTI VI 260Abt zegt

    26 augustus 2009 om 08:56

    Juist! Ik heb een GTI in bestelling staan en vooral om bovengenoemende redenen heb ik geen DSG besteld. Zelfs proefgereden met DSG,maar het echte gevoel van een GTI krijg je als je zelf het werk doet.
    Dank voor deze mooie toelichting!

    Login om te reageren
  84. GerreLekker zegt

    27 augustus 2009 om 13:56

    Een DSG natuurlijk! Rijd zelf met eentje en wil nooit meer een handbak, zeker als je elke dag in de file staat. Schakelt vreselijk snel en eens voorbij de 2 compleet onvoelbaar en je kan ieder moment naar manuele modus en terug om zelf te schakelen als je dat zou willen.

    Login om te reageren
  85. DSG7 zegt

    28 januari 2010 om 23:11

    Heb ook een DSG. DSG 7 in mijn geval. Vindt het een ramp :-s. Schakeld als een 1ste klas student. Altijd wel ergens een vreemde schok tijdens het schakelen en soms spontaan dreunen en klappen bij het wegrijden. Vooral als je gas wilt geven als en de bak wilt gaan schakelen.
    Verschillende onduidelijke artefacten die zo nu en dan optreden. Handmatig schakelen van 1,2 naar 3 terwijl de versnelling gewoon in de 1ste blijft staan. Als je er mee naar de dealer gaat, gaat het allemaal goed en ga je weer naar huis met : er is toch niets aan de hand. Komt u later maar weer eens terug.. als het wel optreed. Zo ben je dan een half jaar bezig met de dealer te bezoeken.
    In het half jaar dat ik m heb, heb ik er nog niet veel plezier van gehad. Ik zou m niet weer kopen en VW is niet erg behulpzaam met het oplossen. “wij van volkswagen, wij vinden het geen probleem..”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North