• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog-tutorial: wat te doen bij aquaplaning

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 september 2015 om 12:26 – 92 Reacties

In de regen


Aquaplaning is een fenomeen dat je liever niet meemaakt, maar toch gebeurt het. Hoe vermijd je de risico’s het best en wat is een goede reactie? Je leest het hier.

Bijna iedere automobilist heeft het wel eens meegemaakt: je rijdt door een flinke laag stilstaand water, en je voorbanden raken het contact met het wegdek kortstondig kwijt. Doorgaans is de grip snel weer terug, maar er zijn ook momenten waarop je blijft glijden. In zo’n geval is het handig te weten wat je moet doen.

Aquaplaning herkennen

Dit is doorgaans niet heel moeilijk: je voelt het in je stuur als het contact met de ondergrond verbroken wordt, zelfs bij auto’s met een vrij forse stuurbekrachtiging. Ook doordraaiende wielen (en een plotselinge stijging van je toerental) bij FWD-auto’s zijn een indicator.

Aquaplaning komt vooral voor na lange periodes van droogte (dit is deels toe te schrijven aan een grotere gladheid van het wegdek) of bij zeer verse regen, dat nog niet de mogelijkheid heeft gehad af te wateren.

Natte race

Voorkomen is beter dan genezen

Wie zorgt dat zijn auto in goede staat verkeert staat al met 1-0 voor. Door met een auto zonder gebreken de weg op te gaan sluit je veel potentiële gevaarsituaties uit. Zorg daarom voor een set goede banden met voldoende profieldiepte, pas je snelheid aan de (weers-)omstandigheden aan, en kies een goede positie op de weg. Met andere woorden: net zoals je bij dichte mist geen 200 blijft rijden neem je ook gas terug als er veel water valt/op de weg ligt. Daarnaast ga je niet in sporen rijden als hier water in staat.

Mocht dit allemaal niet baten en je toch in een aquaplaning (niet aquaplanning, dat doe je voor het zwemfeestje van je kind) geraken, doe dan het volgende:

– Raak vooral NIET in paniek. For the love of God, panische schrikreacties zijn een garantie voor rampspoed. Of, hier toepasselijk: ze helpen je van de regen in de drup.

– Ga van het gas, en ga niet overcorrigeren met je stuur. Het is belangrijk je stuur met beide handen vast te hebben en een goede zitpositie te hebben; op deze manier heb je betere communicatie met de weg en kan je eventuele correcties vlot en precies uitvoeren.

– Als t moet, schroom dan niet om te remmen. Heeft je auto ABS dan kan je je pedaal gewoon vol intrappen, met een exemplaar zonder het systeem moet je ‘pompend’ remmen. Vergroot de remdruk gelijkmatig tot je op het punt komt waar je wielen dreigen te blokkeren. Ga je over de limiet, bouw dan remdruk af.

Bandenfabrikant test regenperformance

Banden met aquaplaning alert

De Finse bandenmaker Nokian introduceerde speciaal om het gevaar af te vangen al eens Driving Safety Indicator met aquaplaning alert. Ook heeft de fabrikant banden met Slush Blower in het assortiment, dat half ontdooide sneeuw uit je bandengroeven moet houden. Dit is vooral in landen met een winters klimaat handig, op de Nederlandse markt is het wellicht wat te veel van het goede.

Waneer je er voor zorgt dat je kwaliteitsbanden met een profieldiepte van zeker 2-3 mm (1,6 is het wettelijke minimum) hebt, dan wapen je je al aardig tegen een desastreus waterballet.

Behouden vaart!

Ook interessant!

  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Autoblog video: Marktplaats Top 10
  • autoblog cadeaubon
    Nu in de Shop: Autoblog Driving Experience Cadeaubon!
  • Autoblog wenst je een gelukkig 2023!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, how-to

Vorig bericht: « Audi A8L Security: een bodyguard met 4 ringen
Volgend bericht: Deze Volkswagen Golf GTE weegt extreem weinig »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirijder zegt

    8 september 2015 om 12:31

    Ik geef altijd gas bij!
    Hoe harder je gaat hoe minder snel het water durft de te aquaplanen…

    Login om te reageren
    • audirijder zegt

      8 september 2015 om 12:32

      @audirijder: zonder “de” uiteraard.

      Login om te reageren
    • fconderkantlat zegt

      8 september 2015 om 13:01

      @audirijder: ik wist niet dat water angst of durf heeft?

      het lijkt mij als je snelheid mindert maken je banden minder omwentelingen en heeft het dus meer tijd om het water tussen je groeven van je banden weg te laten voeren?

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        8 september 2015 om 13:42

        @arashrsf: Ik laat m’n eieren ook altijd schrikken met water.

        Login om te reageren
        • 3246cm252kw zegt

          8 september 2015 om 17:16

          @clarkson: k zeg gewoon boe

          Login om te reageren
    • azuli zegt

      8 september 2015 om 15:03

      @audirijder: ik trap de koppeling in. Lijkt me een veiliger oplossing voor jezelf en medeweggebruiker!

      Login om te reageren
      • jerudo zegt

        8 september 2015 om 20:51

        @azuli: Inderdaad, koppeling indrukken.
        Zo heb ik het geleerd bij een rijvaardigheidscursus van Bmw. Doordat je je koppeling indrukt komt de balans terug in je auto, bij gas geven of remmen zit er of meer druk op de achteras of op de vooras. Deze onbalans zorgt ervoor dat je in een slip raakt bij mindere grip. Dit is trouwens hetzelfde voor onder- of overstuur (als deze je plots verrast, ik spreek hier niet over gecontroleerd overstuur die je zelf moedwillig uitgelokt hebt). Met het indrukken van je koppeling en te blijven kijken en sturen naar waar je moet/wil komen alle vier je banden terug met voldoende grip op de weg te liggen.

        Login om te reageren
  2. SimonMc zegt

    8 september 2015 om 12:37

    Inderdaad beste mensen, want iedereen spreekt het verkeerd uit: het is aqua [pleening] en niet [ planning].

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      8 september 2015 om 13:27

      @SimonMc: aqua-‘pleining’?

      Login om te reageren
    • puhpuh zegt

      8 september 2015 om 13:50

      @SimonMc: Vreemde uitspraak vind ik … maar jullie zeggen ook Bleck & Decker …

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        8 september 2015 om 16:31

        @puhpuh: Ik ben Belg hoor.

        Login om te reageren
      • poeperman zegt

        8 september 2015 om 18:51

        @puhpuh: tis aquaplaning… met 1 n… vliegen over het water…zoals een plane in het Engels

        Login om te reageren
    • rijnooit zegt

      8 september 2015 om 15:40

      @SimonMc:Ik voel een nieuwe trend aankomen… Aqua-planking

      Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    8 september 2015 om 12:42

    Ik houd zelf altijd kwart,- tot half-gas met aquaplaning. Vol in de remmen vind ik een gevaarlijk advies: als de auto dan ineens grip heeft kan dat niet voor beide gelijk zijn (en plas is vaak níet vierkant) waardoor je auto alsnog in slip kan raken. Dus ik zou de auto ‘laten gaan’, en op het moment dat weer vol grip hebt snelheid minderen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      8 september 2015 om 13:04

      @gtwillem: zoals de Anwb instructeur ooit zei: als je hard remt Is de kans dat je de auto kunt opvangen groter en als je toch kansloos Is dan Is de snelheid waarmee jij je auto om een boom vouwt lager.. Dus altijd in zo’n situatie zoveel mogelijk snelheid eruit!

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        8 september 2015 om 13:06

        @w0o0dy: kansloos bent is

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        8 september 2015 om 13:11

        @w0o0dy: Daar zit absoluut wat in. Sterker nog, hij zal ongetwijfeld gelijk hebben. Maar gevoelsmatig vind ik het prettiger om een vorm van aandrijving te hebben die de auto ‘recht’ trekt (in de Soeb, in de BMW zal ik rustig remmen, denk ik). Maar met een voorwielaandrijver heb je het voordeel dat de aandrijjving de auto recht trekt.

        Login om te reageren
        • ronnys zegt

          8 september 2015 om 20:38

          @gtwillem: Dat is ook mijn gevoel, bij remmen of gas geven is voor mijn gevoel de kans heel groot dat 1 wiel eerder grip heeft en de boel scheef trekt. Bij ontkoppelen of een beetje gas zijn er geen krachten op de wielen en gaan de wielen die wel grip hebben net zo hard als de wielen die glijden.

          Login om te reageren
  4. dirkiii zegt

    8 september 2015 om 12:44

    Ik heb het wel eens gehad met 210 km/h op de ring

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      8 september 2015 om 12:49

      @dirkiii: zo hè.

      Login om te reageren
    • jaccovdzaag zegt

      8 september 2015 om 12:57

      @dirkiii: Tofferd.

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      8 september 2015 om 15:04

      @dirkiii: Was dat nog op een beeldbuis of een flatscreen?

      Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        8 september 2015 om 15:38

        @redbeams: hele oude attari op een beeldbuis

        Login om te reageren
    • jrcornelisse zegt

      8 september 2015 om 19:29

      @dirkiii: Amsterdam of Rotterdam? Alhoewel, Eindhoven heeft ook een ring. Das potdomme wel hard.

      Login om te reageren
    • sr20det zegt

      8 september 2015 om 20:17

      @dirkiii: cute

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      8 september 2015 om 21:15

      @dirkiii: Ik ook … kan je melden dat de auto volledig afgeschreven was … en nee dat was geen spelletje :(

      Login om te reageren
    • ronaldddvos zegt

      8 september 2015 om 23:13

      @dirkiii: wil je nu een stikker

      Login om te reageren
  5. fordnut zegt

    8 september 2015 om 12:49

    Ik mis de tip dat de beste banden op de achteras moeten liggen. Op de voorwielen kan iedereen aquaplaning opvangen, op de achterwielen wordt het een heel ander verhaal.

    Login om te reageren
    • jaccovdzaag zegt

      8 september 2015 om 12:58

      @fordnut: Daar stond mij ook iets van bij. Wel een goeie!

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 september 2015 om 14:21

      @fordnut: aan de andere kant, bij een fwd hoeft de achterkant alleen maar te volgen. Tegenstuur geven als die wel om komt is niet zo moeilijk (zou iedereen moeten en kunnen beheersen).

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 september 2015 om 07:55

        @lekbak: tegenstuur geven is juist ontzettend moeilijk. Het moet namelijk snel en is een onlogische reactie. De reden dat achterwielaangedreven auto’s zo’n berg electronica hebben om de bestuurder te helpen het voertuig onder controle te houden.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          9 september 2015 om 08:23

          @mashell: valt best mee. Zolang je goed blijft kijken gaat het vanzelf. In een situatie met weinig grip heb je vaak ook minder snelheid als je die grip verliest. Als je met hoge snelheid op het randje van je eigen kunnen en van de auto rijdt is het veel moeilijker op te vangen.

          Iedereen die een (goede) slipcursus heeft gehad zou het redelijk op moeten kunnen vangen.

          Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      8 september 2015 om 15:36

      @fordnut: wat een onzin: je controleert je auto met de voorbanden. Onderstuur is afwachten tot het goed of fout afloopt, overstuur is op te vangen en best leuk.

      Login om te reageren
      • stefanvts16v zegt

        8 september 2015 om 17:08

        @cbr600rr: toch heeft @fordnut gelijk!

        95% van de bestuurders kan overstuur echt niet opvangen.

        Login om te reageren
        • CBR600rr zegt

          8 september 2015 om 17:11

          @stefanvts16v: ik ben 6 jaar anti slip instructeur geweest. De meesten cursisten snappen onderstuur en de oplossing daarop juist niet terwijl ze overstuur vrij snel oppikken. Maar als jij het beter denkt te weten, prima joh ;)

          Login om te reageren
          • marc94 zegt

            9 september 2015 om 00:55

            @CBR600rr: mijn anti slip instructeur vertelde het tegenovergestelde van jou. Mede om bovengenoemde reden. Van voorwielen zonder grip beland je niet zo snel achterstevoren als achterwielen zonder grip.

            Login om te reageren
            • CBR600rr zegt

              9 september 2015 om 07:43

              @marc94: voorwielen zonder grip is niet te corrigeren door te sturen en dat is wat veel mensen toch proberen. T is een beetje als trekken aan een dood paard ;-). Alles bij elkaar zijn er sowieso vrij weinig mensen die hun auto echt goed onder controle hebben, onder- en overstuur. Ik zeg alleen dat de natuurlijke reactie (sturen!) bij overstuur meer oplevert dan bij onderstuur. Daarom is het dom om je goede banden achter te doen. Daarbij moet je rondom goed rubber hebben ;)

              Login om te reageren
          • fordnut zegt

            9 september 2015 om 08:36

            @CBR600rr: Onderstuur is vrij eenvoudig op te lossen door gas los, overstuur daar in tegen vergt stuurmanskunst. Sorry, maar van die slipschool van jou hoef ik geen training.

            Login om te reageren
            • CBR600rr zegt

              9 september 2015 om 08:43

              @fordnut: ik zeg ook niet dat onderstuur niet eenvoudig is op te lossen, ik zeg dat de reactie van de meesten niet goed is. De meesten sturen gewoon meer in waardoor je lekker rechtdoor blijft glijden over de neus. Jij gooit je beste banden op de minst belangrijke as… Daarbij is het maar net hoe hard je een bocht aansnijdt of je onderstuur überhaupt gaat oplossen. Ik weet echt wel waar ik het over heb ;)

              Login om te reageren
          • stefanvts16v zegt

            10 september 2015 om 20:44

            @cbr600rr:

            Leuk voorbeeld dat je daar aangeeft! Ik durf namelijk met aardige zekerheid te stellen dat zo’n 70 – 80% van de Nederlandse automobilisten nog nooit een rijvaardigheids/antisliptraining heeft gevolgd… En juist om die groep gaat het hier! Zij moeten de beste banden dus achter leggen omdat ze overstuur bijna nooit zullen kunnen opvangen!

            Daarnaast geef je het zelf eigenlijk al aan: “de meeste cursisten hebben het na een aantal maal oefenen wel door”. Dat betekent dat bijna niemand van nature in staat is om overstuur op te vangen als je er niet op berekend bent of wat training hebt gehad.

            Anyway, ik zal niet stellen dat je banden met 2 mm voorop moet leggen en dan 6 mm of meer achterop. Dan moet je namelijk nieuwe banden monteren. Maar heb je een setje met 4 en 6 mm, dan zou ik de bandjes met 4 mm op de vooras monteren.

            Als laatste: jammer van de laatste zin in je comment.
            Nu ga ik weer lekker van m’n vakantie genieten. :-)

            Login om te reageren
    • sprankel zegt

      9 september 2015 om 03:12

      @fordnut:
      Er zijn echter 2 tegen argumenten tegen de beste banden vanachter leggen.

      FWD is geneigd om vanvoor uit te breken en dus onderstuur te geven. Door daar dan net de slechtste banden te leggen vergroot je eigenlijk de kans op iets wat al groot was bij FWD. Echter als de achterkant uitbreekt zijn de gevolgen doorgaans wel groter.

      In regen en zeker wat aquaplanning betrefd wil je de beste banden vooraan. Banden met meer profiel hebben diepere kanalen zitten om water af te voeren dan dezelfde band met weinig profiel. Gezien de achterbanden het spoor volgen van de voorbanden krijgen die sowiezo minder water. En hoe beter de voorband het water ruimt hoe minder kans dat de achterbanden gaan glijden.

      Overigens als aquaplanning je zorgen baart koop dan geen banden die heel lang meegaan en weinig verbruiken (wat de meest verkochte banden zijn). Zomer sport banden (hoog verbruik, hogere slijtage) geven nieuw 0.0 aquaplanning, zelfs al doe je het erom (zelf meermaal getest). Als ze half versleten is begint dat wel te komen maar totaal niet zoals pakweg een Michelin Energy Saver. Banden kiezen is keuze’s maken, 1 die lang meegaat, weinig verbruikt, droog en nat hoge grip, bochten hoge grip en korte remafstand = bestaat niet, je moet kiezen waarbij hoemeer hij bijt (grip) in het wegdek hoe meer verbruik/slijtage.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 september 2015 om 07:58

        @sprankel: “In regen en zeker wat aquaplaning betrefd wil je de beste banden vooraan.”
        Juist niet. Je wilt er voor zorgen dat aquaplaning als eerste voor optreed. Dat is met simpel gas los op te lossen. Als aquaplaning als eerste op de achteras op treed dan moet je in de schrikseconde zowel tegensturen als een schietgebed doen. Dat is veel moeilijker.

        Login om te reageren
      • fordnut zegt

        9 september 2015 om 08:29

        @sprankel: Het is de bedoeling om een ongeluk te voorkomen. Als je voorbanden slecht zijn voel je al vrij snel de aquaplaning en ga je langzamer rijden. Als je voor goede grip hebt en achter niet dan denk je dat er niets aan de hand is totdat plotseling te achterkant uitbreekt wat dan niet of nauwelijks is op te vangen (trust me, I’ve been there). Ik heb opleiding genoten bij de grootste bandenboer in Duitsland en daar werd altijd aangeraden de beste banden achter te leggen.

        Login om te reageren
        • sprankel zegt

          9 september 2015 om 15:28

          @fordnut:

          Ik zeg niet dat er geen argumenten zijn om de beste banden achteraan te leggen. Ik zeg dat het niet zwart wit is en dat beide hun voor en nadelen hebben. Ik heb bovenstaande trouwens ook van een bandenboer. En de doordeweekse bestuurder kan geen overstuur aan maar ook geen onderstuur (schieten in paniek => grijpen agressief in, wat je ook doet, niet agressief remmen en/of sturen dan speel je alle controle kwijt). Dus is het best de kans te minimaliseren dat er controle verlies optreed waarbij de beste banden vooraan zowel de kans op onderstuur als overstuur (door dat ze van voor al beter het water ruimen zodat de achterbanden minder water voor de kiezen krijgt) verkleint. Overigens stijgt het aantal auto’s met esp heel snel (gezien het sinds 2012 verplicht is) waarbij deze materie minder belangrijk word. Enkel oppassen als er een dikke BMW passeert met wat jonge gasten in die eens willen tonen hoe snel ze wel door de bocht kunnen en alle hulpmiddeltjes hebben uitgeschakeld om te stoefen hoe goed ze wel niet kunnen rijden (en dus niet gewoon zijn om met die auto te rijden zonder hulpmiddeltjes). Hebben we hier wel weer een nieuwsartikel, dat wel.

          Login om te reageren
  6. granlusso zegt

    8 september 2015 om 12:52

    Sommige mensen gaan uit paniek aan het stuur trekken, maar ik zou dat niet eens durven. Dan vraag je je af waarom mensen juist dat doen in een panieksituatie

    Login om te reageren
    • 888natan zegt

      8 september 2015 om 13:37

      @granlusso: je zegt het zelf: ‘Paniek’

      Login om te reageren
  7. xiran zegt

    8 september 2015 om 12:52

    gewoon hard aan het stuur trekken zodat je om de plas heen stuurt!

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    8 september 2015 om 12:53

    Gewoon rustig wachten tot je door de plas bent. Uiteraard ook deze proberen te ontwijken. Natte putdeksels en riggels in de weg zijn vaak gevaarlijker. Helemaal voor motorrijders.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      8 september 2015 om 14:13

      @dutchdriftking: vergeet tram rails niet.

      Login om te reageren
  9. poeperman zegt

    8 september 2015 om 12:58

    En toch ben ik er zeker van dat je gewoon je ontkoppeling moet instampen en pas weer laten opkomen als er weer grip voorhanden is.

    Login om te reageren
    • kylian zegt

      8 september 2015 om 13:06

      @poeperman:
      Bij welke auto kan je de ontkoppeling intrappen?
      Ik rij al eventjes auto maar een ontkoppelingspedaal ben ik nog nooit tegen gekomen.

      Oh, ik rij geen automaat, dat zou immers zwaar dodelijk zijn bij aquapaneren.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        8 september 2015 om 13:27

        @kylian: bij een automaat is gas los voldoende. Eventueel zou je de wagen in z’n neutraal kunnen zetten als het echt mis gaat.

        Login om te reageren
      • Turbo S zegt

        8 september 2015 om 13:29

        @kylian: als je het koppelingspedaal intrapt ontkoppel je echt wel. Dat bedoelt hij dus.

        Login om te reageren
        • kylian zegt

          8 september 2015 om 17:12

          @mercedesbenze350cdi:
          Dat ga je niet menen, echt waar?

          Login om te reageren
      • poeperman zegt

        8 september 2015 om 18:56

        @kylian: http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/EN/ontkoppelingspedaal

        beide zijn juist! ’t Is dan nog een Nederlandse site ook.

        Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      8 september 2015 om 13:37

      @poeperman:
      Wat je doet door de koppeling in te trappen is dat je alle vier de wielen met dezelfde weerstand (en dus met dezelfde rotatiesnelheid) laat draaien. Want een (te) groot verschil in rotatiesnelheid is wat een slip veroorzaakt. De koppeling intrappen is dus inderdaad een heel goed idee, de motor heeft namelijk een versnellende of remmende werking op de aangedreven wielen.

      Login om te reageren
      • poeperman zegt

        8 september 2015 om 18:57

        @Original_Arnoud: voila, daar wou ik dus naartoe

        Login om te reageren
  10. st220 zegt

    8 september 2015 om 12:59

    Iedereen ‘moet’ eens een paar lessen op de motor in de regen hebben gereden… Dat helpt autorijders ook om bewust te worden van eventuele ‘gevaren’.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 september 2015 om 14:24

      @st220: als er iets is waar je op de motor gèèn last van hebt is het aquaplaning. Je hebt een hele hoge druk per cm3 op de motor. Je hebt uiteraard wel last van koude banden (dus minder grip) en dingen zoals putdeksels, witte strepen, tramrails en dat soort dingen.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        8 september 2015 om 14:46

        @lekbak: afhankelijk van hoe hard je rijdt en wat voor banden je eronder hebt liggen. Met een zware Harley komt het wel goed, maar als je te hard met je CBR600 gat dan kan het voorkomen.

        Maar dan ben je wel echt een pannenkoek, als je met een racer te hard gaat rijden in de regen ;-).

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          8 september 2015 om 15:12

          @gtwillem: Wellicht dat het voor zou kunnen komen met een lichte motor ja. Maar ik denk dat je echt veel eerder onderuit zal gaan door koude banden, met name op een sportieve motor met sportieve banden. Die zijn immers gevoeliger voor temperatuur.

          Login om te reageren
  11. jandevries zegt

    8 september 2015 om 13:04

    Drift om de plas heen (wel eerst de cursus volgen)

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    8 september 2015 om 13:14

    Met een handbak gewoon even de koppeling intrappen. De wielen worden dan vertraagt door het water zonder een gevaarlijke remactie. Ik doe het altijd wanneer aquaplaning voorkomt en hasn’t failed me yet. Remmen is mij altijd afgeraden.

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      8 september 2015 om 18:57

      @E34M5Touring: +1 van Poeperman equals +20!

      Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    8 september 2015 om 13:47

    Achterklep open, touwtje eruit en waterski’s aan, gegarandeerd pret. Die auto redt zich wel een tijdje als je maar hard genoeg gaat. Oh zet hem dan wel eerst ff in zijn vrij!

    Login om te reageren
  14. vonklausenburg zegt

    8 september 2015 om 14:12

    Wat te doen bij aquaplaning volgens de reaguurders:
    1) Gas geven;
    2) Remmen;
    3) Gas loslaten;
    4) Remmen;
    5) Al het bovenstaande in willekeurige volgorde met heftige bewegingen om te corrigeren.

    Login om te reageren
  15. mout zegt

    8 september 2015 om 14:12

    Ik heb sinds een paar weken Uniroyal Rainexpert 3 op de achteras. Dat is de opvolger aan het worden van de Rainexpert, maar om een of andere reden was die in Oostenrijk wel te koop (band stukgereden met lek ventiel *%$#), maar hier nog niet.
    Wat hebben die dingen een grip, zeg! Ook op droog, trouwens. Ik kan nog nergens een fatsoenlijke test van die banden vinden, maar volgens mij zijn ze in een klap de benchmark. En ja, ik geef toe: Ik heb geen honderden banden vergelijkingsmateriaal getest.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 september 2015 om 14:30

      @mout: ik heb de exacte data niet bij de hand hoor. Maar ik neem aan dat die xxl 245 van jou een hoog gewicht heeft op smalle bandjes. Dan zou je sowieso niet snel last moeten hebben van water afvoer problemen. Met mijn w123 heb ik nog nooit aquaplaning gehad (1400kg op 175 bandjes, ook mega grip in de sneeuw op zomerbanden). Ik zou persoonlijk ook gaan voor wat meer allround banden dan specifiek banden die goed zijn in de regen.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        8 september 2015 om 16:20

        @lekbak: Heb je in principe gelijk in. 175/80/14, overigens. Maar grote wielbasis + nat wegdek betekende in bochten véél gripverlies. Bij een beetje water en een toefje gas wilde hij op een rotonde maar wat graag een stapje naar buiten zetten. Erg leuk, eigenlijk. Dat lukt me nu niet meer.
        Dat is nog geen aquaplaning, natuurlijk. Maar bij regen op de snelweg blijkt hij er toch wel erg gevoelig voor: Bij een beetje plas voel je de besturing rap lichter worden. En ja, dat werd een keer bandjes los. (zeker toen ik ‘m net had; hij kwam op uitgedroogde banden zonder profiel. Maar die zijn hier natuurlijk niet mijn vergelijkingsmateriaal)

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      8 september 2015 om 14:38

      @mout: mwah, ik zweer toch bij de Nokian Z-line (zomer) en WR D3 (winter).
      Al ben ik me aan het oriënteren voor nieuwe bandjes…en dat worden all-seasons.

      Toegegeven, Nokian is een iets andere prijsklasse.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        8 september 2015 om 16:54

        @e1000bmw523i: Dat zijn, als ik het zo zie, erg goede regenbanden!
        Alleen niet in mijn maat leverbaar.
        Maar ik zou ze graag eens tegen elkaar getest zien.

        Login om te reageren
  16. Jochempie zegt

    8 september 2015 om 15:00

    Als ik begin te aquaplanen denk ik gewoon “tijd om te driften als een eindbaas”. En dat doe ik dan ook, uiteraard.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      8 september 2015 om 15:43

      @Jochempie: Als je dan gaat spinnen ga je ook vol gas achteruit verder a la paul walker?

      Login om te reageren
  17. norge zegt

    8 september 2015 om 15:06

    Kwam op de helft van het stukje toen ik afgeleid werd door de foto van de pirelli kalender…..

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      8 september 2015 om 15:58

      @norge: hihihi

      Login om te reageren
  18. rob5nismo zegt

    8 september 2015 om 15:10

    Ik laat meestal de gas los en trap daarn de gas minder diep ik

    Login om te reageren
  19. clarkson zegt

    8 september 2015 om 15:41

    Ik ga altijd heeeeeeeeeel hard gillen! Tot nu toe nog nooit een ongeluk gehad door aquapleenig ( @SimonMc )

    Login om te reageren
  20. 3246cm252kw zegt

    8 september 2015 om 17:15

    Mijn advies: gordel los, raam open, kop uit het raam en dan nog effe snel een whatsappje sturen dat je later komt…

    Login om te reageren
  21. yupyup zegt

    8 september 2015 om 17:56

    Ik heb een aantal slipcursussen gedaan, met name omdat ik daar wel plezier in heb. Daar heb ik geleerd om NOOIT van mijn leven, onder welke omstandigheid dan ook, pompend te remmen. Als je pompend remt bij glad wegdek zorg je eigenlijk dat he nooit grip kunt krijgen. Wat je dan doet is namelijk het wiel blokkeren met de rem, waardoor het slipt, dan laat je de rem los waardoor het wiel draait, en dan blokkeer je met de rem weer het wiel, die weer gaat slippen. Er zit nauwelijks een remmoment tussen en het duurt een eeuwigheid voor je stilstaat. Als het een eigen auto is weet je meestal wel aan te voelen waar het punt is waarbij je maximaal remt maar nog niet slipt, kan je dit niet aanvoelen? Rem dan op de motor en heel zachtjes bij. Is de afstand dan nog te lang? Dan kan je proberen de rem volledig in te trappen, de kans dat je optijd stilstaat is groter als bij pompendremmen

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      8 september 2015 om 18:18

      @yupyup: ik denk dat @sir_smokealot bedoeld dat niet als een onmeunige op t pedaal koet gaan stampen, maar heel gedoceerd, al drukopbouwend snel remt. Tot t punt dat 1 vd wielen grip verliest, dan laat je de rem ietsje gaan.
      Tijdens een rijvaardigheidstraining haalde ik op die manier een even grote uitwijksnelheid in mijn 205 als de medecursist in een Citroën C6 en stond ik even snel stil. En dat gevoel? Is kicke ;)

      Login om te reageren
      • yupyup zegt

        8 september 2015 om 19:12

        @crosscabouter: dat is inderdaad de juiste manier van remmen. Bij pompend remmen denk ik snel aan de oudere medemensen die het pedaal helemaal indrukken en dan weer loslaten en weer indrukken enzovoorts. Dat @sir_smokealot het anders bedoeld dan dat ik het lees, zou dus heel goed kunnen;)

        Login om te reageren
    • poeperman zegt

      8 september 2015 om 19:00

      @yupyup: bij m’n Golf 3 zonder ABS meermaals getest in hevige regen en door pompend te remmen verkleinde mijn remafstand zienderogen.

      Login om te reageren
  22. kobus1967 zegt

    8 september 2015 om 18:19

    Mijn PHEV heeft het Super All Wheel Control van de Lancer Evo dus gewoon vol gas door op de linker baan.
    Dat is het voordeel van een technisch superieur product.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 september 2015 om 19:02

      @kobus1967: beetje jammer dat jou auto ook 4 banden heeft. En die banden hebben net zoveel grip als in een technisch minder superieure auto. Het houdt een keer op. Maar ik rij mercedes dus ik weet inderdaad dat technische superieuriteit erg veel doet ;-)

      Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        8 september 2015 om 20:51

        @lekbak: ik kon het niet laten met al die phev haters mar je hebt gelijk elke ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
        Net een lekke band laten plakken en meteen profiel gemeten, alle banden nog 7mm en dat na 28000 km toch mooi altijd 4wd bij wegrijden.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          8 september 2015 om 21:17

          @kobus1967: Die @#$%^&*(*(&(*&& runflats zeker ? Nou, ik ben anders hartstikke blij dat ik 4 nieuwe bandjes moest halen na 45K (ookal was het flink $$$); YOLO :)

          Login om te reageren
          • kobus1967 zegt

            8 september 2015 om 22:41

            @dawwg: Toyo R37

            Login om te reageren
            • dawwg zegt

              9 september 2015 om 21:13

              @kobus1967: Goed voor jou; runflats zijn drama :)

              Login om te reageren
  23. FB_100002199147730 zegt

    8 september 2015 om 20:32

    Ga lekker motor rijden, dan heb je nagenoeg nooit last van aquaplaning

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 september 2015 om 08:00

      @willem_kuipers: klopt. Dat gebeurt je maar 1 keer. Dan kom je er achter dat zelfs een levensverzekering je niet in leven houdt. Pure oplichterij.

      Login om te reageren
  24. jmeverts zegt

    8 september 2015 om 22:46

    Lastig dingetje, uitleg geven over aquaplaning. Bij Prodrive in Lelystad zeiden ze altijd dat je liever niet je koppeling moet intrappen omdat de banden dan makkelijk een nét andere snelheid kunnen gaan draaien met een spin tot gevolg. Remmen heeft sowieso geen zin want je auqaplanet/d(?) dus je banden raken het asfalt niet eens. Heel rustig van het gas af was daar het advies en, mocht de auto gaan langzaam toch gaan draaien, het stuur (de voorwielen) rustig in de juiste rijrichting blijven houden voor het geval je plots weer grip hebt. Zelf nooit meegemaakt, zo zeldzaam is t. Volgens mij verwarren heel veel mensen aquaplanen met ‘vlot door een diepe plas rijden’ waarbij de auto vanwege de weerstand een beetje een kant op trekt…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 september 2015 om 08:02

      @jmeverts: Bij vlot door een plas rijden treed auqaplanning als eerste op. Dan ga je 10 km/h langzamer rijden en is het probleem opgelost. Als je in de situatie komt dat alle 4 wielen beginnen te drijven dan heb je al heel veel van zulke diepe plas indicatoren gemist.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North