• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Auto’s crashten hard tussen 1920 en 1940 [gallery]

Auteur: Alwood, gepost 10 juni 2012 om 12:48 – 35 Reacties

US Mail crash 1920s
Paardenkarren met een verbrandingsmotor. Grote stalen chassis met wat blik er omheen. Hard gingen de meeste auto’s 90 jaar geleden niet maar het kon heel erg mis gaan. Een verzameling crashes uit de jaren ’20 en ’30.

Een ongecompliceerde tijd. Toen CO2 nog schoon en sex nog vies was. Geen iPhones, netbooks, digitenne, hybride, premium, tupperware of carbonfiber. Auto’s waren hele andere machines dan het ei met vier wielen waar we vandaag in rondrijden. Volvo had de driepuntsgordel nog niet uitgevonden, kreukelzone’s waren de heggen, bomen, huizen en het hekwerk waar je de auto in parkeerde. Auto’s vervormden niet, niet eens in het midden. Als je pech had was je na een aanrijding het vlees op je eigen spies (of stuurstang).

Gelukkig lagen snelheden ook nog niet zo hoog. Je had geluk als je ergens 90km/u kon halen en een auto reed met voldoende snelheidspotentieel. Daarentegen waren remmen niet om over naar huis te schrijven. Laat staan dat er sprake was van luxe zoals ‘wegligging’. Eenmaal rijdend had je het meeste kans intact op je bestemming aan te komen als niets je weg zou kruisen.

Autorijden was nieuw, voor het eerst betaalbaar sinds 1920. Vergeleken met nu was de verkeersdruk laag maar ongelukken talrijk. Tussen 1917 en 1956 legde Leslie Jones voor de Boston-Herald Traveler newspaper talloze van deze klassieke crashes vast. (via dailymail.co.uk)

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Klassiekers, oldtimer

Vorig bericht: « Ferrari F40 van Uday Hussein staat er verloren bij
Volgend bericht: Man wordt woest om schreeuwende Lamborghini [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Benz65 zegt

    10 juni 2012 om 12:54

    Er zaten toen in ieder geval geen vrouwen achter het stuur.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 juni 2012 om 13:27

      @Benz65:
      Wat ben jij een sexcistische L.L

      Login om te reageren
      • arno1 zegt

        10 juni 2012 om 16:17

        @jrk68: jij moet werken aan je trollspotvaardigheid

        Login om te reageren
    • deuxani zegt

      10 juni 2012 om 13:43

      @Benz65: LOL :)

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      10 juni 2012 om 13:53

      @Benz65: leuk hoor, en helemaal verkeerd. Vrouwen reden wel degelijk auto – geen rijbewijs nodig ;)

      Login om te reageren
      • pax1004 zegt

        10 juni 2012 om 21:55

        @Onehp: Was de eerste Mercedes bestuurder niet een vrouw?

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          11 juni 2012 om 00:24

          @pax1004:
          Scherp! +1

          Login om te reageren
  2. vale46 zegt

    10 juni 2012 om 12:55

    Zeer mooie foto’s. Zeker voor die tijd :)
    De meeste crashes zijn echt domme ongelukken, het gebrek aan een rijbewijs verklaart veel ;)
    Gelukkig zijn de meeste niet te zwaar toegetakeld door het gebrek aan snelheid.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      10 juni 2012 om 13:01

      @vale46:

      Is een rijbewijs een talisman die je beter doet rijden dan?

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        10 juni 2012 om 13:03

        @Hupke: Als je een rijopleiding genoten hebt toch.
        Mensen als mijn grootvader die een “full option” rijbewijs kregen zonder ooit met al die voertuigen gereden hebben niet natuurlijk.
        Maar die hebben al ervaring genoeg ondertussen om ook deftig te kunnen rijden.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          10 juni 2012 om 13:10

          @vale46:

          nee knul .. auto,s zijn nu veeeeeeeeeel simpeler te bedienen ..

          een enkele autoblogger (met rijbewijs) zou zo,n ding kunnen besturen ..
          hooguit 3 ..

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            10 juni 2012 om 13:14

            @lincoln: Vroeger was er misschien geen orde in de zin dat rem/gas/versnellingen helemaal anders zaten, maar ik mag toch veronderstellen dat je je eigen auto kon besturen toen?

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              10 juni 2012 om 13:27

              @vale46:

              Daar gaat het niet om, ze reden gewoon veel moeilijker. Die vering was nog niet hoe het zijn moest. Die dansten op hun chassis. De wegen waren nog niet zoals nu. Alles werkte niet helemaal,…
              Die stuurden zwaar en moeilijk en die stuurinrichting was nog niet wat het zijn moest. Recirculating ball of rack&pinion waren er nog niet.
              Dat kan je eerder vergelijken met een zitmaaier van nu ofzo. Onze oude zitmaaier als je daarmee draait kan je het wiel 20° bewegen zonder dat er iets gebeurt en 1 keer die draait moet je die tegenhouden of die blijft harder draaien.

              Als je zo met een wagen moet rijden die al wel snelheid kan hebben en al wel redelijk zwaar is maar helemaal niet is wat het moet zijn. Dan is crashen niet zo vreemd.

              De 1e auto’s werden gereden door hun eigenaars maar die lieten toch al heel vlug hun koetsiers ook met hun auto’s rijden omdat dat echt wel werken was zo rijden.

              Login om te reageren
              • nilze21 zegt

                10 juni 2012 om 13:40

                @Hupke: Werkelijk inspirerend.

            • lincoln zegt

              10 juni 2012 om 13:27

              @vale46:

              ja hoor .. en misschien nog een paar kleine details ..

              Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    10 juni 2012 om 13:00

    Indrukwekkende foto’s en een mooi artikel @Alwood

    Login om te reageren
  4. michelyman zegt

    10 juni 2012 om 13:03

    Toen was het met 50km/u dat je zo crashte, als een auto er nu zo uitziet ik het vaak met 80/100km/u.

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    10 juni 2012 om 13:07

    de ramptouristen zijn gebleven iig ..

    Login om te reageren
    • prettyflaco zegt

      10 juni 2012 om 15:06

      @lincoln: Word.

      Login om te reageren
  6. norge zegt

    10 juni 2012 om 13:13

    Over ei op vier wielen gesproken,die hadden ze toen ook.

    Login om te reageren
  7. tomleeuw zegt

    10 juni 2012 om 13:20

    Mooie foto’s. ik denk dat weinig bestuurders het overleefd hebben. Wat heeft de veiligheid een vogelvlucht genomen zeg, de snelheid lag erg laag toentertijd maar wat een ravage van sommige auto’s

    Login om te reageren
  8. GTA_Torino zegt

    10 juni 2012 om 13:23

    Auto’s plooien vandaag iets minder snel, maar de robuste bouwkwaliteit van de bomen van toen blijkt ook vandaag nog steeds.
    OT: Prachtige foto’s!

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      10 juni 2012 om 13:27

      @GTA_Torino: +1 Haha :D

      Login om te reageren
  9. meneersander zegt

    10 juni 2012 om 13:30

    Wel altijd grappig om die foto’s ut die tijd te zien. Altijd al die mannen in pakken met hoedjes op:P

    Login om te reageren
    • alfa156 zegt

      10 juni 2012 om 13:35

      @meneersander:
      +1 wat een mooie tijd op vestimentair vlak..:p in vergelijking met de hoge concentratie witte petjes en trainingspakken nu..

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        10 juni 2012 om 15:49

        @alfa156: ja absoluut. Nu staan er vooral de broers van de Marokkaan die het ongeluk veroorzaakt heeft, maar geen verzekering op zijn auto heeft:p

        Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    10 juni 2012 om 13:38

    wie heeft er zin om het legendarische filmpje van Laurel en Hardy te plaatsen waarin ze bij gebrek aan taarten 1 enorme kettingbotsing veroorzaken (en vervolgens alsnog met taarten gaan smijten volgens mij) ..

    Login om te reageren
    • bowie zegt

      10 juni 2012 om 13:59

      @lincoln: Inderdaad legendarisch!
      Is dat ook niet dat ze elkaars auto’s gaan slopen….beginnend bij de spatborden volgens mij…….

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        10 juni 2012 om 14:08

        @bowie:

        neeeeeeeeeeeee .. die is nog briljanter ..
        dan gaan ze kerstbomen verkopen ..

        hun bedrijfsvoorraad bestaat uit 1 boom ..
        en het eindigt met een huis van de koper (die em niet wil kopen) en hun auto die tot de grond toe gesloopt worden ..

        Login om te reageren
        • bowie zegt

          10 juni 2012 om 14:11

          @lincoln: Dan was die het, trouwens alle filmpjes van die twee waren hun tijd ver vooruit….
          (Denkt ook even aan die film dat ze met allemaal mensen op straat elkaar in de ogen prikken en tegen de schenen schoppen etc.)

          Login om te reageren
  11. bonkers zegt

    10 juni 2012 om 14:24

    Alle inzittenden in elke auto was opslag dood.
    Denk ik, met die veiligheid.

    Login om te reageren
  12. jordy14 zegt

    10 juni 2012 om 15:13

    Leuk artikel met mooie foto’s!

    Login om te reageren
  13. luxaeterna zegt

    10 juni 2012 om 15:39

    Ik wou de foto’s hier bekijken, maar toen er weer reclame bovenop reclame weg te klikken was, maar ineens doorgeklikt naar de originele bron.

    Login om te reageren
  14. bozewolf zegt

    11 juni 2012 om 16:29

    Mooie piccies. Sommige van die karretjes zijn goed aan stront gegaan.

    Login om te reageren
  15. Anoniem zegt

    11 juni 2012 om 17:00

    In 1949 hadden ze teminste wel dit:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North