
Voetbal en automotive, het blijft een geweldige combinatie.
Kunstgrasvelden komen de laatste maanden niet al te positief in het nieuws. De korrels die tussen de kunstmatige sprieten worden gestrooid zouden nadelige gevolgen voor de gezondheid met zich meebrengen. Deze korrels (rubbergranulaat) worden gemaakt van oude autobanden en bevatten inderdaad kankerverwekkende stoffen. Toch zou het gebruik van dit spul volgens onderzoek verder geen gezondheidsrisico’s opleveren.
De speurneuzen van tv-programma Zembla vertrouwden het niet en zij schonken behoorlijk wat aandacht aan het rubbergranulaat en de mogelijk negatieve gevolgen voor de gezondheid. Hierop heeft minister Schippers (minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) aan het RIVM gevraagd om een nieuw onderzoek naar mogelijke gevolgen voor de gezondheid te verrichten.
Het RIVM concludeerde dat kindertjes niet met de korrels mogen spelen en dat voetballers na een training of wedstrijd het beste konden douchen en schone kleren aan konden trekken. Inderdaad, een behoorlijke eye-opener. Bandenfabrikanten laten het er echter niet bij zitten, zij claimen dat de korrels veilig zijn en geen enkel gezondheidsrisico opleveren. Om hun woorden kracht bij te zetten wil de bandenbranche een onafhankelijk onderzoek bekostigen, waarmee voor eens en altijd duidelijk moet worden hoe het zit. Wordt vervolgd.
Wist je trouwens dat tegenwoordig ook carbon wordt gemaakt met behulp van oude autobanden? Check het HIER.





Ze hebben er vast een band mee…
@850t5r: van alle bandgerelateerde humor ga je voor deze weinig relevante mop.
@breakingpoint: i could not care less…
@850t5r: Altijd fijn, even de banden aanhalen. En anders kan je het altijd nog aan banden leggen….
I’ll let my self out *mic drop*
@87sandyd: ach… Ik vind het wel leuk hoor, ik zie een verband…
Een onafhankelijk onderzoek bekostigen. Meestal is dat onderzoek dan minder onafhankelijk dan je zou willen
@gulli: wie betaald bepaald, dat is al eeuwen zo!
Wij van WC-eend…
Waarom kindertjes niet maar grote mensen wel?
Omdat grote mensen vaak geen zand/korrels meer eten.
En banden die slijten? Kankerbanden?
@faalhaas: Ja, banden slijtage zorgt voor fijnstof, daar is al onderzoek naar vericht en kan inderdaat kankerverwekkend zijn.
Wat bij dus zo verbaast is dat nog niemand de link heeft gelegd met bandenstof en dit kankerspul. De lucht moet vol zitten met stukjes band naast een drukke snelweg en dat ademen we allemaal vrolijk in. Hoe zit het daar dan mee?
Verder vind ik het allemaal een beetje overdreven om direct niet meer op kunstgras te spelen. Ze hebben het jarenlang gedaan dus een paar weken kan ook nog wel.
@lekbak: die link is laatst toch al gelegd. Een tesla is net zo slecht voor de plaatselijke luchtkwaliteit als een benzine auto, omdat de banden meer slijten (voornamelijk bij remmen) door het hogere gewicht. #elektrischrijdenisdetoekomstalsiedereenallenadelenwegmoffelt
@wpgt: Elektrisch rijden is de toekomst.
@martinus: grappig
@martinus: lol
Resistance is Futile
@wpgt: natuurlijk is een tesla niet net zo slecht… een vergelijkbare auto met een dergelijk gewicht heeft dezelfde bandenslijtage maar ook nog eens een verbrandingsmotor!
Het is wel zo dat pak’s uitstoot (hoofdbestanddeel schadelijke stoffen uit rubber) nu al op sommige auto’s meer schadelijke uitstoot oplevert dan de emissie van de verbrandingsmotor….
Maar hierop kan de overheid veel minder makkelijk de belasting verhogen dan op uitstoot van motoren. dus aandacht is er te weinig voor. Is ook veel leuker voor den haag om iedereen te dwingen in kleine auto’s met naaimachine motororen te laten rijden…
@dutchneon: Lees nog eens wat ik getypt. “door het hogere gewicht.” Gemiddeld zijn elektrische auto’s door hun accupakket zwaarder dan fossiele tegenhangers. Verder biedt het onderzoek dat ik hieronder aanhaal meer inzicht in mijn standpuntpunt.
Als de bandenboeren zelf het onderzoek gaan doen laat zich de uitkomst wel raden.
Dan is de enige uitkomst dat het onder de 7 graden al verstandiger is om op een veld met korrels van winterbanden te gaan rijden.
@moveyourmind: regenkorrels tijdens de regen natuurlijk. Want in de winter spelen de meesten niet meer buiten volgens mij.
Een tesla p100d weegt iets meer dan 2250 kilo, een s500 4matic weegt 1950 kilo. Jij beweert dat die 15% gewicht de uitstoot van die brandstofmotor volledig compenseert? En dan heb ik dus het topmodel tesla vergeleken met een middelzware s-klasse.
@lekbak: dat had dus @wpgt: moeten zijn…
@lekbak: niet ik, mensen van universiteit Leuven. Zullen vast wat haken en ogen aan het onderzoek zitten, maar ik beweer wel dat de negatieve kanten van elektrisch rijden te weinig belicht worden naar mijn mening. https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.tmleuven.com/project/fijnstof/belang_niet-uitlaat_fijn_stof_emissies.pdf&ved=0ahUKEwjar_uXvOvPAhWEVhoKHW3_AjkQFgghMAI&usg=AFQjCNF6aenvb6iGEEqwfGcPgUTaurnHaQ
“wil de bandenbranche een onafhankelijk onderzoek bekostigen, waarmee voor eens en altijd duidelijk moet worden hoe het zit.”
Hier blijf ik dus nog maanden om lachen…
Als die banden dan daadwerkelijk zo giftig zijn, dan zal het fijnstof dat er vanaf komt ook wel niet zo gezond zijn. Misschien een open deur, maar moet hier dan ook niet wat beter naar gekeken worden? Ik denk dat dit nog een groter probleem is dan die paar mensen die vrijwillig op een veldje achter een balletje aan lopen te hollen…