• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bandenboeren bemoeien zich met de kunstgrascrisis

Auteur: Author, gepost 21 oktober 2016 om 07:41 – 26 Reacties

Bandenboeren bemoeien zich met de kunstgrascrisis


Voetbal en automotive, het blijft een geweldige combinatie.

Kunstgrasvelden komen de laatste maanden niet al te positief in het nieuws. De korrels die tussen de kunstmatige sprieten worden gestrooid zouden nadelige gevolgen voor de gezondheid met zich meebrengen. Deze korrels (rubbergranulaat) worden gemaakt van oude autobanden en bevatten inderdaad kankerverwekkende stoffen. Toch zou het gebruik van dit spul volgens onderzoek verder geen gezondheidsrisico’s opleveren.

De speurneuzen van tv-programma Zembla vertrouwden het niet en zij schonken behoorlijk wat aandacht aan het rubbergranulaat en de mogelijk negatieve gevolgen voor de gezondheid. Hierop heeft minister Schippers (minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) aan het RIVM gevraagd om een nieuw onderzoek naar mogelijke gevolgen voor de gezondheid te verrichten.

Het RIVM concludeerde dat kindertjes niet met de korrels mogen spelen en dat voetballers na een training of wedstrijd het beste konden douchen en schone kleren aan konden trekken. Inderdaad, een behoorlijke eye-opener. Bandenfabrikanten laten het er echter niet bij zitten, zij claimen dat de korrels veilig zijn en geen enkel gezondheidsrisico opleveren. Om hun woorden kracht bij te zetten wil de bandenbranche een onafhankelijk onderzoek bekostigen, waarmee voor eens en altijd duidelijk moet worden hoe het zit. Wordt vervolgd.

Wist je trouwens dat tegenwoordig ook carbon wordt gemaakt met behulp van oude autobanden? Check het HIER.

Ook interessant!

  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!
    Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, recycling, voetbal

Vorig bericht: « De positie van eindbaas Ron Dennis bij McLaren wankelt
Volgend bericht: Teaser! Het nieuwe speeltje van een bekende ontwerper »

Lees Interacties

Reacties

  1. 850t5r zegt

    21 oktober 2016 om 07:46

    Ze hebben er vast een band mee…

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      21 oktober 2016 om 08:31

      @850t5r: van alle bandgerelateerde humor ga je voor deze weinig relevante mop.

      Login om te reageren
      • 850t5r zegt

        21 oktober 2016 om 11:11

        @breakingpoint: i could not care less…

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      21 oktober 2016 om 08:52

      @850t5r: Altijd fijn, even de banden aanhalen. En anders kan je het altijd nog aan banden leggen….

      I’ll let my self out *mic drop*

      Login om te reageren
      • 850t5r zegt

        21 oktober 2016 om 11:15

        @87sandyd: ach… Ik vind het wel leuk hoor, ik zie een verband…

        Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    21 oktober 2016 om 08:06

    Een onafhankelijk onderzoek bekostigen. Meestal is dat onderzoek dan minder onafhankelijk dan je zou willen

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      21 oktober 2016 om 09:03

      @gulli: wie betaald bepaald, dat is al eeuwen zo!

      Login om te reageren
  3. keesieboy2 zegt

    21 oktober 2016 om 08:57

    Wij van WC-eend…

    Login om te reageren
  4. pinut187 zegt

    21 oktober 2016 om 09:10

    Waarom kindertjes niet maar grote mensen wel?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      21 oktober 2016 om 09:19

      Omdat grote mensen vaak geen zand/korrels meer eten.

      Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    21 oktober 2016 om 09:18

    En banden die slijten? Kankerbanden?

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      21 oktober 2016 om 10:41

      @faalhaas: Ja, banden slijtage zorgt voor fijnstof, daar is al onderzoek naar vericht en kan inderdaat kankerverwekkend zijn.

      Login om te reageren
  6. lekbak zegt

    21 oktober 2016 om 09:33

    Wat bij dus zo verbaast is dat nog niemand de link heeft gelegd met bandenstof en dit kankerspul. De lucht moet vol zitten met stukjes band naast een drukke snelweg en dat ademen we allemaal vrolijk in. Hoe zit het daar dan mee?

    Verder vind ik het allemaal een beetje overdreven om direct niet meer op kunstgras te spelen. Ze hebben het jarenlang gedaan dus een paar weken kan ook nog wel.

    Login om te reageren
    • wpgt zegt

      21 oktober 2016 om 09:49

      @lekbak: die link is laatst toch al gelegd. Een tesla is net zo slecht voor de plaatselijke luchtkwaliteit als een benzine auto, omdat de banden meer slijten (voornamelijk bij remmen) door het hogere gewicht. #elektrischrijdenisdetoekomstalsiedereenallenadelenwegmoffelt

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        21 oktober 2016 om 10:56

        @wpgt: Elektrisch rijden is de toekomst.

        Login om te reageren
        • hoonigan247 zegt

          21 oktober 2016 om 11:59

          @martinus: grappig

          Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          21 oktober 2016 om 12:56

          @martinus: lol
          Resistance is Futile

          Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        21 oktober 2016 om 13:13

        @wpgt: natuurlijk is een tesla niet net zo slecht… een vergelijkbare auto met een dergelijk gewicht heeft dezelfde bandenslijtage maar ook nog eens een verbrandingsmotor!
        Het is wel zo dat pak’s uitstoot (hoofdbestanddeel schadelijke stoffen uit rubber) nu al op sommige auto’s meer schadelijke uitstoot oplevert dan de emissie van de verbrandingsmotor….
        Maar hierop kan de overheid veel minder makkelijk de belasting verhogen dan op uitstoot van motoren. dus aandacht is er te weinig voor. Is ook veel leuker voor den haag om iedereen te dwingen in kleine auto’s met naaimachine motororen te laten rijden…

        Login om te reageren
        • wpgt zegt

          21 oktober 2016 om 13:26

          @dutchneon: Lees nog eens wat ik getypt. “door het hogere gewicht.” Gemiddeld zijn elektrische auto’s door hun accupakket zwaarder dan fossiele tegenhangers. Verder biedt het onderzoek dat ik hieronder aanhaal meer inzicht in mijn standpuntpunt.

          Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    21 oktober 2016 om 10:11

    Als de bandenboeren zelf het onderzoek gaan doen laat zich de uitkomst wel raden.

    Dan is de enige uitkomst dat het onder de 7 graden al verstandiger is om op een veld met korrels van winterbanden te gaan rijden.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      21 oktober 2016 om 10:22

      @moveyourmind: regenkorrels tijdens de regen natuurlijk. Want in de winter spelen de meesten niet meer buiten volgens mij.

      Login om te reageren
  8. lekbak zegt

    21 oktober 2016 om 10:21

    Een tesla p100d weegt iets meer dan 2250 kilo, een s500 4matic weegt 1950 kilo. Jij beweert dat die 15% gewicht de uitstoot van die brandstofmotor volledig compenseert? En dan heb ik dus het topmodel tesla vergeleken met een middelzware s-klasse.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      21 oktober 2016 om 10:21

      @lekbak: dat had dus @wpgt: moeten zijn…

      Login om te reageren
      • wpgt zegt

        21 oktober 2016 om 10:27

        @lekbak: niet ik, mensen van universiteit Leuven. Zullen vast wat haken en ogen aan het onderzoek zitten, maar ik beweer wel dat de negatieve kanten van elektrisch rijden te weinig belicht worden naar mijn mening. https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.tmleuven.com/project/fijnstof/belang_niet-uitlaat_fijn_stof_emissies.pdf&ved=0ahUKEwjar_uXvOvPAhWEVhoKHW3_AjkQFgghMAI&usg=AFQjCNF6aenvb6iGEEqwfGcPgUTaurnHaQ

        Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    21 oktober 2016 om 21:44

    “wil de bandenbranche een onafhankelijk onderzoek bekostigen, waarmee voor eens en altijd duidelijk moet worden hoe het zit.”

    Hier blijf ik dus nog maanden om lachen…

    Login om te reageren
  10. kliko zegt

    24 oktober 2016 om 09:26

    Als die banden dan daadwerkelijk zo giftig zijn, dan zal het fijnstof dat er vanaf komt ook wel niet zo gezond zijn. Misschien een open deur, maar moet hier dan ook niet wat beter naar gekeken worden? Ik denk dat dit nog een groter probleem is dan die paar mensen die vrijwillig op een veldje achter een balletje aan lopen te hollen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North