• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dure carbon opties in de toekomst winst voor Nederland

Auteur: jaapiyo, gepost 11 oktober 2016 om 13:08 – 16 Reacties

carbon


Het is tegenwoordig dé manier voor autofabrikanten om je nog meer te laten betalen voor dat nieuwe snelle speeltje: carbon opties. Mocht jij je niet kunnen beheersen en alles op je auto in koolstofvezel willen uitvoeren, kan je je vanaf nu troosten met de gedachte dat een deel van je zuurverdiende centen in de Nederlandse economie teruggepompt worden.

Onlangs deed @casperh een rondje om de kerk met een Ferrari 488 GTB. Vanafprijs: 270.464 Euro. Prijs van het geteste exemplaar: Eurootje of 350.000. Nou heb ik het ‘spec sheet’ niet onder ogen gehad, maar het zou me niet verbazen als het merendeel van dit geld is gaan zitten in carbon opties. Alles kan je tegenwoordig in carbon laten uitvoeren, van zaken als de diffusor en spiegelkappen aan de buitenkant van je auto tot je middenconsole en je gordelspanners aan de binnenkant, plus alles wat er tussenin zit. De prijzen die je hiervoor moet neertellen zijn ronduit schrikbarend en als je eenmaal denkt ‘nou dit stukje lijkt me wel leuk in carbon’, dan kan je niet meer ophouden met vinken. Want het omhulsel van je klokkenwinkel in carbon en de middenconsole niet, dat is natuurlijk geen porum.

Enfin, big business dus dat carbon. Zodoende wordt in Nederweert deze maand in een nieuwe fabriek gestart met de terugwinning van koolstof uit oude autobanden. Nederland heeft de primeur met dit duurzame terugwinproces, waar zes jaar aan gewerkt is. Met onze VOC-mentaliteit nog sluimerend aanwezig in ’s lands genen is het immers geen verassing dat we een granulaatje graantje mee willen pikken van de carbon-markt. Bovendien, nu al die kunstgrasvelden van voetbalclubs onder vuur liggen moeten we toch iets anders verzinnen om met oude autobanden te doen.

De fabriek is een initiatief van Dutch Green Carbon, een joint venture tussen bandenverwerker Kargro en koolstofproducent Black Bear. Per jaar zullen er zo’n twee miljoen banden verwerkt gaan worden, goed voor een gewicht van zeventienduizend ton. Daaruit wordt eerst tien procent staal teruggewonnen. Uit het overgebleven goedje hopen de ondernemers vervolgens veertig procent koolstof te produceren. Het resulterende spul heet ‘carbon-black‘. Voorlopig hebben met name banden- en verffabrikanten interesse getoond in de teruggewonnen carbon, maar mochten de zaken goed gaan, zit het voordat je het weet zit ook in je Chiron.

Ook interessant!

  • Jaguar I-PACE Black scheelt weer opties aanvinken
  • Bentley Bentayga lichter
    Bentley Bentayga lichter dankzij carbon velg
  • TopCar Porsche 911 Turbo S
    Bruin carbon op Turbo S is lekkerder dan chocomelk
  • Dit kost het om je Porsche 992 Turbo S in carbon te dopen
    Dit kost het om je Porsche 992 Turbo S in carbon te dopen

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, carbon, fabriek

Vorig bericht: « BMW 633 CSi met levenservaring te koop
Volgend bericht: Generatiekloof: wat bepaalt op welke leeftijd je autokeuze? »

Lees Interacties

Reacties

  1. pinut187 zegt

    11 oktober 2016 om 13:38

    Dat zijn een hoop banden..

    Login om te reageren
  2. piquet1986 zegt

    11 oktober 2016 om 13:41

    Over een paar jaar eerste speciaaltje van Bugatti, Bugatti Chiron Pirelli marble edition

    Login om te reageren
  3. lekbak zegt

    11 oktober 2016 om 13:51

    Interessante ontwikkeling. Hopelijk drukt dit de prijs ook een beetje. Het lijkt mij namelijk best wel makkelijk om wat meer items van carbon te hebben. Goedkoop een lichtgewicht motorfiets, carbon trapfiets, makkelijk te verplaatsen bed en werkplaatskasten zonder gewichtslimiet voor een duppie.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      11 oktober 2016 om 14:48

      @lekbak: carbon vrouw ook mogelijk?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 oktober 2016 om 16:10

        @lekkerlinksrijden: als je van een stijve trut houdt zal dat vast kunnen ja.

        Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    11 oktober 2016 om 14:01

    Mooi initiatief. Die oude banden zijn best een probleem, zeker nu ze ook niet meer op sportvelden gedumpt kunnen worden.. Laatst is er in Spanje nog een enorme hoeveelheid opgeslagen oude banden in rook opgegaan, dat moeten we echt niet willen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 oktober 2016 om 14:31

      @trustmeiamanengineer: de koolstof hebben we al. Nu alleen nog wat waterstof erin stoppen en we kunnen de autobanden in de tank gieten!

      Heeft een engineer ook verstand van scheikunde? Lijkt me een leuke uitdaging.

      Login om te reageren
  5. granlusso zegt

    11 oktober 2016 om 14:07

    Haha ik dacht, men wil het gaan belasten.

    Mooie ontwikkeling! Stukje efficiëntie in de wereld erbij (en dan heb ik het over het hergebruik van banden, niet het toevoegen van Carbon voor de sier).

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    11 oktober 2016 om 14:08

    Mansory ziet haar verdienmodel in het water vallen met deze ontwikkeling.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    11 oktober 2016 om 14:11

    Mooi idee.

    Login om te reageren
  8. solksagen zegt

    11 oktober 2016 om 15:04

    Carbon black (vroeger ook zwartsel genaamd), is een industrieproduct dat bestaat uit roetdeeltjes die aan bepaalde eigenschappen voldoen.
    Carbon black wordt gebruikt als vulmiddel, vooral in rubber voor banden. Hierbij zorgt het niet alleen voor de zwarte kleur, maar draagt het ook in positieve mate bij aan de slijtvastheid van de banden en het gaat de afbraak van het rubber door ultraviolette straling tegen.
    Carbon black wordt ook gebruikt als zwart pigment, vaak verhandeld onder de naam pigment black. Dit pigment vindt of vond men onder meer in schrijfmachinelint, inkt, schoensmeer, carbonpapier en zwarte verf. Ook vindt men het als pigment in de productie van plastics en om plastics ultravioletbestendig te maken voor toepassingen in zonlicht. (Wikipedia)

    Dure koolstofvezels krijg je niet door pyrolyse van autobanden maar dor pyrolyse van acrylvzels.

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      11 oktober 2016 om 20:09

      @solksagen: Dank voor deze toelichting! Ik had bij het lezen hiervan al het idee dat hier geen vezels uit zouden komen en het dus ook niet in een Ferrari. De enige manier hoe dit in ‘je Chiron’ komt, is dus als gerecyclede band of zwarte lak.

      Login om te reageren
  9. chrisschilder zegt

    11 oktober 2016 om 15:18

    Schrok van de titel voordat ik het artikel had gelezen! Dacht dat ze nu nu ook weer een extra belasting hadden bedacht voor carbon

    Login om te reageren
  10. tstile zegt

    11 oktober 2016 om 17:30

    Fijn dat ze carbon nu gaan maken uit afvalmateriaal.

    Met de komst van echte massaproductie van carbon in de autoindustrie is dit een kleine meevaller.

    Wel blijft het afval weer zeer slecht recyclebaar…. Carbon/polyester etc zijn zeer slecht afbreekbaar of her te gebruiken. Er zijn veel voordelen maar de meeste producten belanden na een jaar of 10-20 op de sloop… Tot nu toe was het gebruik nog een beetje exclusief. Niet iedereen heeft een boot, supercar of vliegtuig. Maar doordat het nu in alledaagse producten komt krijgen we in de toekomst dus gigantisch veel afval.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 oktober 2016 om 19:02

      @tstile: daar vinden ze vast wel weer iets op.

      Login om te reageren
  11. SjoerdMini zegt

    12 oktober 2016 om 09:20

    Verassing ? Really?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North