
Gewone flitskasten beginnen een beetje afgezaagd te worden, tijd om er wat technologische innovatie tegenaan te gooien. Wat te denken van bovenstaande plaat, die de profieldiepte van je banden meet? Opdat je ook met gladde bandjes nooit veilig bent voor de bonnenschrijvers politie. En eigenlijk kan ik me hier wel in vinden.
Je enige contact met het wegdek is via je banden. Vier plakjes rubber die er voor zorgen dat je heelhuids op je bestemming aan komt. Of juist niet. Als je met kale bandjes rijdt vorm je wat mij betreft een risico voor jezelf en voor anderen. Zoals we allemaal weten (want we hebben goed opgelet bij de theorie) moet je profieldiepte minimaal 1,6 milimeter zijn. Dit apparaat meet het door middel van laserstralen.
Hoe dit dan verder nadelig uitvalt voor de bestuurder weet ik niet precies, maar ik kan me voorstellen dat het ding gekoppeld is aan een camera, die even een kiekje van je kenteken maakt, voor een dampend vers stukje post van het CJIB. Het systeem komt nu in de Britse media naar voren, maar we kennen het natuurlijk nog van een jaartje of 2 geleden toen er al melding over werd gemaakt vanuit België.
Het bedrijf dat het systeem van nu ontwikkelt is het Duitse ProContour, en op hun website doen ze uit de doeken hoe het werkt (tot 120 km/u, tot 35.000 foto’s per seconde en 6 TB per minuut). Maar het kost alleen wel 50.000 euro. Zou dat de reden zijn waarom we er tot op heden niet zo veel van gehoord hebben? Je kunt per slot van rekening beter af en toe wat snappen bij een grootscheepse controle lijkt me.
Wat zou onze enige echte VerkeerdeBaas @Koospee er van zeggen? Misschien niet veel, want hij is waarschijnlijk druk bezig een taart te bakken. Morgen wordt de gepensioneerde struikrover namelijk 65 jaar oud. Even feliciteren dus!





jezus welke mongool bedenkt dit.. dat gladde banden niet veilig zijn, dat snapt iedereen.. maar om dit er nou voor te bedenken.. hou toch op! overal de centjes weg plukken..
Banden net 1 millimeter te glas, direct betalen zeker. oprotte..
@dennisr: De bandenindustrie, die kunnen weer geld vangen voor mensen die normaal bandjes kaal rijden.
@Northwestern: Haha ja zij mogen sponsoren. Laat ze in Nederland toch maar eerst winterbanden verplicht stellen in de winter vanaf nader te bepalen omstandigheden. Dat levert volgens mij al een hoop op. Bovendien zijn deze apparaten wel erg duur.
@floryn: eerst de sneeuw verplicht stellen dan de winterbanden. En laat ze de banden industrie (Vredestein voorop) nou ook eens verplichten een winterband te maken, de wel een korte remweg heeft, die wel flink wat water afvoert en past bij ons gematigde klimaat. Een zomerband met zacht rubber en klein beetje sneeuwhappers zeg maar.
@mashell: Ik wist niet dat dat een groot probleem is. Interessant, maar zelf rem ik prima op winterbanden. Blijf bij mijn punt. De huidige winterbanden zijn beter dan zomerbanden. Heb al te veel mensen ongelooflijk zien glijden in winterse omstandigheden.
@dennisr: 1,6 is het minimum… als je daar een milimeter afhaalt blijft er maar 0,6 over hoor… oftewel slicks
Op tijd de bandjes vervangen en er is niks aan de hand toch…?
@torana: bedoel 0.1 mm :)
@dennisr: Als je eens logisch nadenkt, je hebt altijd maar een klein stukje oppervlakte van de banden op het wegdek, te grote van je handpalm. En dat moet zorgen dat jij veilig blijft. Kan je ABS, Traction control, AWD hebben enzo, maar dat helpt geen kut met slechte banden. Als je verschillende testsen leest, kan je zien dat banden onder de 3mm al zeer veeel slechter worden.
Ik vind dit een betere ontwikkeling dan meer snelheidscamera’s, ik zie dit namelijk wellicht wel als een groter gevaar dan te hard rijden.
@joosthoeve: ik weet heel goed hoe belangrijk je banden zijn, als enigste contact punt op de weg, en daarbij ook hoe belangrijk het is dat je de juist profiel hebt voor je eigen, en ieder ander zn veiligheid..
Echter, ik geloof niet dat het bij de overheid nog om veiligheid gaat, het gaat om het geld.. het kaalplukken, het verzinnen van dingen om maar geld te vangen..
Kijk maar naar de ID kaart (dan wel iets heel anders) dat werd gratis.. maar die ene lul vind het niet leuk en verzint een regel om er weer geld voor te vragen.. ALLES draait bij hun om geld.. niet om veiligheid.
en het is al door iemand genoemd, daar is toch APK voor ?
@dennisr: In veel gevallen gaat het inderdaad niet meer om de veiligheid!
Klopt, APK let hier ook op. Echter kan je je APK halen met 1,7 mm profiel en vrolijk een jaar verder rijden.
@joosthoeve: ja, zou kunnen dat je er met 1.7 door komt.. (een goeie garage doet andere banden.. ) maar waar is die APK dan voor ? in een jaar kan alles toch stuk gaan..
@dennisr: APK is voor de minimale eisen van het minimale. Eens per jaar. Tussentijdse controle vind ik niet erg, en zal de gemiddelde autorijder geen last van hebben. Die heeft zijn spullen toch voor elkander.
Dus ik snap niet wat het probleem is.
@joosthoeve: och, probleem, opzich niet.. maar stel dat ik net ergens stoer ging doen en mijn bandjes heb opgerubberd.. tja ik moet toch naar huis.. zal maar over zo’n ding rijden :P
Staat me gewoon tegen dat ze zulke dingen verzinnen om weer geld te verdienen.. :)
2.5 millimeter is trouwens adviespunt.. :P
reed vanochtend in de bus naar school, stonden ze daar weer hoor, 1 motor op viaduct.. 2 op de af en oprit, de flikkers.. en bij de benzine pomp (aan beide kanten van de straat) in totaal wel 100 van die kaalplukkers..
En dat zie ik wel 1 keer in de maand op die plek..
@dennisr: dat is dan het maandelijkse boete-collecteer (of geld afzeik / afpers) moment v.d. gemeente zeker :)
@bigcar: jaa zoiets..
Weet niet wat het is, maar ik krijg altijd de neiging om er allemachtig hard bij langs te blazen.. maarja ik hou mn fatsoen..
@dennisr: Ben jij buschauffeur?
@GOD:
“met de bus naar school” ..
Otto .. (van de Simpsons) ..
@lincoln: !
@GOD: ….
@dennisr: “reed in de bus naar school” “de neiging om er allemachtig hard bij langs te blazen”
of bedoelde je ik werd met de bus naar school gebracht, en ik heb de neiging om de buschauffeur te vragen of hij er even hard langs wil blazen?
You gotta be specific Bob…
@GOD: soms ben ik ook in de auto..
@dennisr: Sinds wanneer heb jij een rijbewijs?
@GOD: sinds 2 weken terug :lol:
@dennisr: sinds 2 weken terug gehaald of sinds 2 weken weer terug? wat een stroeve gesprekken met jou zeg :lol:
@GOD: dat eerste :P
@dennisr: Ik heb het al wel weer in de gaten ik loop weer achter, in ieder geval gefeliciteerd nog! En niet vergeten: gordel om dat bespaard je de gele bon! :D
@GOD: heb het ook nog nergens gezegd dat ik hem inmiddels heb :P maar bedankt :) en de gordel.. tsja :lol:
@dennisr: Ga geen veiligheids preek houden ivm gordel dragen maar het zonde als jou geld naar die arme stakkers in Den Haag gaat.
@GOD: jaa ik heb hem altijd om mn arm.. zodat het vanuit een andere auto lijkt alsof je hem om hebt.. :P en op lange ritten wel gewoon om :)
@dennisr: Ik ken dat truckje ;)
@GOD: is wel een goeie :P je kan namelijk ook nog zeggen dat je hem net af hebt gedaan, als je al moet stoppen :)
@dennisr: Gefeliciteerd met je rijbewijs! Draag echter wel gewoon een gordel. Je went er wel aan. Het dragen van een gordel zorgt voor een afname van 75% dodelijke ongelukken. Een van de meest makkelijke manieren om je leven te beschermen dus.. Serieus. En nu naar buiten om op deze prachtige vrijdagavond een ritje te maken! ;)
@floryn: haha, dankje :) ik was toevallig ook even aan het rijden :D
haha, feliciteren? vergeet het… je zult waarschijnlijk vervloeken bedoelen ;)
@bigcar: Helemaal mee eens, tijd dat er een ander persoon aan het roer komt als dat lijk eindelijk opstapt.
@bigcar: jij hebt ook zoveel last van hem op je fiets..
@Ferdinand1: zegt degene die niet eens een fiets kan veroorloven…
p.s. ik rijd niet op de fiets. of met de auto (meerijden) of met de bus.. kweenie wat jij voor onzin uitkraamt, lulwammes
@bigcar: je bevestigd wat ik zeg; je hebt dus geen last van hem. Want je rijdt geen auto. Heb ik gelijk of niet?
Heb zelf btw gewoon een lekkere auto, dus ik snap je reactie niet..
Bandenveiligheid zonder zotte camerakosten?
Daar is de jaarlijkse keuring toch voor?
Inderdaad wat een onzin daar is nu net de APK voor.
@realcar: ben je gek! daar verdient de overheid toch niks aan.. ze zullen daar es wat mislopen..
@dennisr:
Hey Smart ass.. dat lijk waar je het over hebt is allang weg..
En toch vind ik controleren op bandjes een goed idee, kunnen ze de mistlamp Maffia dan ook niet gelijk meenemen ?
@norge: mistlamp maffia? Ik vind dat VW daar goede zaken doet, door op budget modellen als de Polo Slowmotion ipv mistlampen dagrij lampen (die niet verblinden omdat ze wel naar beneden gericht zijn) te monteren is het helemaal niet meer “cool” om op je 1993 Honda Civic of 1995 Toyota Corolla of 1986 Golf met mistlampen aan te rijden als het niet mistig is. Je ziet die “stoere” verblinders gelukkig steeds minder.
wat nou als je gewoon over die meter heen rijdt?
Jongen jongen jongen jongen…….. Besloot laatst trouwens eens een keer op de fiets naar werk te gaan.. Wat denk je, staan ze in een donker hoekje achter een muurtje met z’n 15en op fietslichtjes te controleren.. 7 uur ’s ochtens kom op zeg mensen moeten toch kunnen werken.. Ongelofelijk. Wederom is de werkende mens de oetlul.
@kaasboerin: Licht op de fiets is toch een goede zaak?Wordt de werkende mens ook gezien in het donker door de uitkeringsgerechtigde in de auto.
@norge:
7 uur in de ochtend ??
@lincoln: Op weg naar huis toch zeker (…)
@kaasboerin: haha ja dat heb ik ook laatst gehad..
Natuurlijk is dit gekoppeld aan een camera. Grote kans dat dit systeem wordt gekoppeld aan vaste snelheidscontroles, want daar heb je de camera al beschikbaar.
@Matthijs: Die meter zit in de straat ingebouwd en is ontworpen om overheen te rijden.
@zounds010: Hmm, dat wordt dan én naar de zijkant v/d weg uitkijken voor flitspalen.. én voor hobbels in de weg.. Volgens mij maakt dit ’t rijden alleen maar gevaarlijker.. :lol:
Als auto liefhebber en voorstander van een veilig verkeer maak ik mij niet druk. Ik zorg dat ik altijd voldoende profiel heb. Maar ik weet nog van mijn school periode dat er genoeg jongeren waren die met gladde nangkang banden reden. Ik denk dat die 50 mile wel uit kan.
is toch lache als je dit soort meuk aan de overheid kan verkopen ..
gewoon een “wetenschappelijk” rapport in de krant laten zetten dat het 3000 verkeersdoden scheelt ofzo ..
er is altijd wel een stonede aap die erin trapt ..
@lincoln: Phishing much?
Triest.
@lincoln: Die groep die bepaalt wat kennis is, heeft inderdaad de macht, maar gelukkig mag je in Nederland wel misstanden aankaarten. De wereld is nog niet ten onder. Althans, dat weiger ik toe te geven.
Ik heb wel eens een ruil auto met gladde banden mee gekregen. Bij nat weer schoot ik op elk stukje anders asfalt recht door in de bocht op de snelweg. Dat doe je echt niet uit jezelf. Belasting verspillerij dus.
Bij snelrijden kan je elke dag ‘gepakt’ worden.
Na een boete met slechte banden, even vervangen en je kan er weer tegen voor (gemiddeld) 2 jaar.
Denk niet dat ze hun onzin snel gaan terugverdienen.
veiligheid boven alles he jongens …NOT!!
Koos, gefeliciteerd met je pensioen! Nieuwe bandjes van je collega’s als afscheidskado?
@verstelbarevoorwielen: lol :D
Ik gun Koos zn pensioen wel. De beste man bedoelde zn maatregelen tenslotte ook niet verkeerd. Hij geeft gewoon om ons! ;)
Als ze flitsers gaan vervangen door dit, ben ik eenvoorstander.
35.000 foto’s per seconde? Handig… :roll:
Volgens mij wordt dat lastig met de bewijslast. Stel dat jij net onderweg bent om nieuwe banden te plaatsen. Dan is het bewijsmateriaal foetsie. En hoe wordt zoiets geijkt? je banden iets te hard of te zacht opgepompt en je hangt…
Volgens mij is de bedoeling hiervan om in Duitsland mensen die op zomerbanden rijden ipv verplichte winterbanden te bekeuren.
nou put deksels doe ik al massaal ontwijken om nog een beetje comfortabele rit te hebben dus mij hebben ze niet (niet dat ik kale banden heb)
Leuk als je net door de klei oid bent heen gereden.
Verder zijn deze meetinstrumenten natuurlijk binnen de kortste keren vervuild met rubber en dergelijke. Kortom dit wordt niks
@desoper: daar zat ik dus ook al de hele tijd aan te denken… zelfs een druppel (regen-)water breekt een laserstraal al dus ik twijfel ook sterk aan de betrouwbaarheid van dit systeem
Nou ik er wel van geleerd ook ooit door de apk met mijn 1.7mm vervolgens in een natte bocht er uit gegaan over de stoep op een paaltje,ik rij nooit meer met slechte banden!
@luuktb: Flink zo! En nu in het Nederlands, graag. Voor Mongools moet je op andere fora zijn.
@BaRa: Wtf is er mis met zijn reactie?
Op de interpuntie na is het gewoon Nederlands.
@BaRa:
Waarschijnlijk z’n heefd tegen het paaltje gestoten.
@Hubert:
heefd is hoofd.
(kwam zojuist tegen hetzelfde paaltje aan)
Vind het een goede zaak! Hier in Engeland zie ik 1 op de 4 auto’s met gladde (slick) banden rijden. Als die voor MOT (apk) moeten, ruilen ze gewoon de bandjes met die van een vriend/familielid die nog wel legaal zijn. Na de apk worden ze dan weer omgewisseld.
Daarnaast rijden er nog steeds heel veel mensen zonder verzekering rond. Als die, met de gladde bandjes, dan jouw mooie porsche (met superdure banden, maar omdat jij veilig wil rijden zorg je toch dat er weer nieuwe bandjes omliggen wanneer ze bijna op zijn) ramt omdat het toevallig een beetje motregent, ben jij mooi de lul, want jij krijgt geen cent.
Ik zeg, laat maar komen die camera’s…in Engeland iig.
Een nogal vage meting! Natuurlijk is profieldiepte van belang maar er zijn nog veel meer factoren! En hoeveel mensen zullen er nou met gladde banden rijden? zo dom is toch bijna niemand?? En hier is toch ook een APK afkeur voor?? Enne je kan misschien wel 6 millimeter hebben, maar als het zomerbanden zijn er er ligt sneeuw dan helpt dat nog geen zier! En je kan zelfs 8 millimeter hebben op droog wegdek, maar als het banden van Chinese makelarij zijn dan zijn ze nog onveilig!
@AudiQuatro:
Je moest eens weten hoeveel gastjes even wat banden van een maat lenen om de auto door de APK heen te slepen. Of snel even de winterbandjes eronder voor de keuring.
En kijk maar eens op een grote parkeerplaats. Dan zie je her en der auto’s met banden waaraan je kunt zien dat ze een volgende APK niet zullen overleven.
wat als er nou bijvoorbeeld kauwgom op je band zit, denkt dat ding dan dat je te weinig profiel hebt?
En wat nu als autoblog weer een rijtest doet met een AMG? Dan mogen ze deze boetes wel onder “vaste lasten” schrijven.