Belgische files zijn GEHALVEERD met Nederlands trucje

Auteur: , 46 Reacties

Nee, we doelen niet op kleine Dafjes of Limburgse MINI's, maar op een ogenschijnlijk doodsimpele vinding met een, zo blijkt nu, gigantische impact.

Ring Antwerpen

We hebben het hier over pijlen op bebording die omhoog in plaats van naar beneden wijzen. Daar is jaren terug al onderzoek naar gedaan in Nederland, waaruit blijkt dat pijltjes omhoog een veel logischere keuze is (uit verkeerspsychologisch oogpunt), dan pijltjes die naar beneden wijzen. Naar beneden wijzende pijlen zouden namelijk een remmende werking hebben, terwijl hemelwijzende pijlen de doorstroming juist bevorderen. Bij de laatste make-over van onze verkeersborden, de zogenaamde ‘Richtlijn bewegwijzering 2014’, zijn de pijlen op de zogenaamde portaalborden dan ook 180 graden gedraaid.

Ook in België bleef dit onderzoek niet onopgemerkt en werd besloten tot een proef op de ring van Antwerpen. De Vlaamse nieuwssite Knack.be meldt vandaag dat de filedruk op de ring Antwerpen dankzij de omhoog wijzende pijlen met de helft(!) is afgenomen. Bizar dat zo’n klein detail, zo’n gigantische impact kan hebben.

Foto: Google Maps



46 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Knap, ik sta er toch altijd in de file…
@henkhupelschoten: er staat toch ook niet dat de files opgelost zijn nu…………
@e30junkie: Dat klopt, maar ik merk er weinig van dat het nu “beter te doen is”
@henkhupelschoten: Antwerpen in is altijd een drama tijdens de spits. De wegen die richting centrum/haven lopen zijn absoluut ongeschikt om de snelweg te verbinden aan het centrum.

Vooral de Turnhoutsebaan is echt een gedrocht van een weg. Smal, hoge stoepranden, OV door het midden en continu voetgangers op de weg. Echt super slim om zo’n weg aan een snelweg te knopen… (NOT)

Maargoed, ook Belgen moeten het nog leren. ;)
Ik vind het nogal een broodje aap. Ik neem aan dat ze volgende week er achter komen dat een andere reden de oorzaak is?
@dutchdriftking: Precies. Vorige week was het “verkansie”. Zal daar wel aan gelegen hebben.
@RickB: Dan wordt het juist drukker met al die Nederlanders die naar het zuiden trekken.
@RickB: vorige week was het misschien vakantie in NL, maar zeker niet in België
@davidw: Na, lekker verhaal weer. En nu? Waar ligt het dan aan, David?
@RickB: Wel, ik wil maar zeggen dat de halvering van de files zeker niet het gevolg is van een vakantie die er geen is. Als er geen vakantie is in België, is er geen vakantie. Compris?
@RickB: het was een windvlaag.
@dutchdriftking: Als alle omstandigheden gelijk zijn gebleven op de pijlen na, ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de pijlen. Je bent je van zoveel dingen niet bewust die worden gebruikt om je te manipuleren.
@mierenneuker: ik wil niet mierenneuken (sorry..) maar met zo’n complexe omgeving zijn er zoveel variabelen dat een causaal verband nooit aangetoond kan worden.
@jrcornelisse: Causaal verband kan alleen aangetoond worden in een pure experiment. Maar als alle factoren hetzelfde zijn behalve de pijlen dan kan je wel zeggen dat er een significant correctioneel verband is, wat vaak goed genoeg is om het toe te passen aangezien pure experimenten vaak onmogelijk zijn.
@mierenneuker: ach, in dit geval is het positieve resultaat in ieder geval hetgeen wat telt
@mierenneuker: correctioneel verband, die kende ik nog niet. Statistiek voor het gevangeniswezen? ;)
@dutchdriftking: Wanneer mensen op een portaalbord hun bestemming met een naar beneden wijzende pijl zien, vatten ze dat op als een teken om per direct van rijbaan te veranderen. Pijltje omhoog en mensen snappen blijkbaar dat het geen zaak van leven of dood is om meteen de auto naar links of rechts te gooien. Gevolg: minder abrupte verplaatsingen en daardoor ook minder files.
@dutchdriftking: Er is inderdaad maar 1 manier om te testen of het nou door die pijlen komt… terug omlaag laten wijzen en kijken of de files weer toenemen.
@dutchdriftking: je hebt gelijk, er is wel degelijk een verschil.
Op de afrit van de ring (richting Gent) naar de E19/ Brussel hebben de borden een andere opzet gekregen.
Vroeger gooide iedereen zijn auto al 5 km van te voren op de twee uitvoegstroken, waardoor er daar een enorme opstopping kwam. De extra uitvoegstrook die net 2 km voor de afslag erbij komt werd niet gebruikt.
Op de borden staat voortaan dat er een keuze rijstrook op de 3e rijbaan is voor de afslag naar Brussel en voor de richting Gent. Nu wordt die extra uitvoegstrook wel gebruikt en krijg je nu een kleinere opstopping.
@dutchdriftking: Ik denk ook broodje aap; waarom heeft het in NL namelijk NIET tot dezelfde significante (zeg: > 30%) besparing opgeleverd ? Ik heb 0.0% verschil gezien, gevoeld of gemerkt op wegen waar de pijlen 180 graden gedraaid zijn. Leuk dat een labexperiment (ik geloof het psychologische principe in de basis wel, maar de impact wordt m.i. schromelijk overdreven) werkt, maar in de praktijk is het maar een marginale factor in het geheel. Kijk naar VAG gebruikscijfers in het lab vs real word (ja ja, valide vergelijking, geen VAG hating hoor :) )
Grappig eigenlijk hoezeer we onszelf eigenlijk altijd overschatten, ons onderbewustzijn is dus veel belangrijker dan we denken !

Ikzelf zou er nooit opgekomen zijn, maar als ik het hier lees, kan ik me het inderdaad wel voorstellen.
@desjonnies:

Aanstaande zondag weer aanwezig in Houten?
Ik neem deze mee, echt is voor jou aangezien je die Ferrari transporter nooit meer gekocht hebt bij mij ;)

https://www.mercedes-benz.com/wp-content/uploads/sites/2/2014/12/classic_virtueller-rundgang_exponate_collection_Mercedes-Benz-Rennwagen-Schnelltransporter_1180x686.jpg
@jack_abarth:
yes !
@desjonnies:

Ik zal er zondag een bordje bijzetten, gereserveerd voor die 2 uit Rotterdam ;)
@desjonnies:

P.s. hij is van MMK maar dat wist je waarschijnlijk al wel.
Gezien het feit dat we ondanks grote borden, lichtsignalen en een hefboom bij de Coentunnel het presteren om toch tegen de de hefboom aan te rijden, trek ik dit onderzoek niet in twijfel…
@Rick-dos: Hehehe, je hebt helemaal gelijk, einde discussie, +100 :)
Als dit klopt bewijst dit enkel één ding. Veel te veel bestuurders kunnen niet rijden, maar zijn schapen.

En ja, ik heb het over allen die nadat de file weer begint te bewegen niet de moeite kunnen doen om netjes aan te sluiten. Jaja, het maakt niet uit voor jou, maar door je schaapachtige actie is de capaciteit (#autos/min) van de weg juist dáár op zijn laagst en houdt de file in stand zelf al is het originele obstakel of al lang gepasseerd of al lang verwijderd.

Het tweede zonde is dan weer dat dezelfde personen vaak dan juist weer te weinig afstand houden voor de file en daarom extra hard moeten inremmen, wat dan weer files veroorzaakt.

Schapen…
@Onehp: Helemaal mee eens. En met stoplichten is dit net zo. Zodra het licht op groen springt moet de hele rij als een treintje in een keer in beweging komen!
Als ze nu die pijlen met nog eens 90 graden draaien, heb je helemaal geen file meer…
Kan me niet voorstellen dat dit realistisch is, tenzij een weldenkend mens achter het stuur opeens in een lemming veranderd…
@racerx: Een van mijn eerste computerspelletjes had net zo goed ‘Nederlandse weggebruikers 3D’ kunnen heten.

http://img.squakenet.com/snapshot/439/93630-Lemmings3D.jpg
*maakt een heel flauw grapje over domme Belgen*
ik zie de duur van de files jaar na jaar verlengen… ofwel zijn er op “mijn” stuk nog boosaardige pijltjes (E17 > kennedytunnel)
@bramboogie: dat stuk is dan ook het drukste stuk van België. En gelijk ook het failliet van het Belgisch mobiliteitsbeleid, voor zover wij er een hebben.
Die pijlen omhoog is helemaal geen Nederlands trucje. In Duitsland hebben ze het al heel lang of misschien altijd al gehad. Rijkswaterstaat heeft het gewoon van de Duitsers gekopieerd. En de Belgen kopiëren het schijnbaar weer van de Nederlanders.

Hopelijk gaan ze ook nog een keer inzien dat het snelheidsbeleid bij onze oosterburen zo gek nog niet is…
Da’s volgens mij niet de hoofdoorzaak, toch zeker niet op de Antwerpse Ring. Vlak voor ik naar NL verhuisde zijn ze eindelijk het uitvoegen bij knooppunten met een dubbele pijl beginnen toepassen. Je weet wel, waar je eerst een baanvak hebt dat uitvoegt en dan vlak voordat het echt splitst nog een tweede baanvak erbij komt gescheiden door een volle witte lijn zodat wie al rechts is, rechts blijft. Daar hadden ze in België nog nooit van gehoord tot dan en toen dat ingevoerd werd op de splitsing Ring => E19/A12 richting Brussel… DAN hadden we pas halvering van de files. Iedere Antwerpenaar die daar elke morgen staat/rijdt weet exact waarover ik het heb.
In andere kranten stond er dat de belijning voor de afslag naar Brussel anders is. Nu met 3 ipv 2 vroeger. Dat lijkt me veel meer uit te halen dan een pijltje andersom.
Je zou denken fatsoenlijk asfalt maar nee. Pijlen.. Helaas..
Misschien moeten we het rode kruis ook omdraaien.

Misschien snappen automobilisten dan wel dat zo’n baan gesloten is.
Ik geloof hier wel in. Maar het blijft bizar hoe zo een kleine verandering zo een grote invloed kan hebben op een mens.
Makkelijk voor die Belgen, die draaien gewoon het bord om.
“Over gans oktober stond er gemiddeld 694,9 km file tijdens de ochtendspits en 618,6 km file tijdens de avondspits”

Dat zal dan een platte gans geworden zijn.
De helft mijn reet! Cijfermagie, ik verschijt er nog steeds sochtends veel teveel tijd!
Zou tof zijn als we die pijlen zelf hadden bedacht, maar Rijkswaterstaat heeft ze gewoon uit Duitsland gekopieerd, niet alleen de pijlen maar de hele indeling van de borden. Dat was het nieuws althans destijds toen het ingevoerd werd. Bovendien hebben ze ook de markering aangepast (belijning) en dat heeft waarschijnlijk veel meer effect… Slecht stukje tekst dit!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).