
Niet voor alle auto’s, maar het scheelt niet veel.
De laatste keer dat je een reclame hebt voorbij zien komen voor tabak is waarschijnlijk al een tijdje geleden. Dankzij voortschrijdend inzicht weten we namelijk dat roken vrij vervuilend is voor je longen. Nu schijnt het zo te zijn dat auto’s een vergelijkbaar effect hebben op het milieu. Enkele Belgische politici hebben daarom het lumineuze idee geopperd om voor vervuilende auto’s ook een reclameverbod in te voeren.
De politici in kwestie hebben dit ideetje niet even tussen neus en lippen genoemd, nee, ze hebben er een wetsvoorstel van gemaakt. Dit is vorige week woensdag ingediend, weet fleet.be te melden. De initiatiefnemers zijn vertegenwoordigers van Ecolo-Groen (het Belgisch Groenlinks, zeg maar) en de cdH (het Belgische CDA, zeg maar).
Het reclameverbod in het wetsvoorstel geldt uiteraard niet voor alle auto’s, maar voor de echte ‘boosdoeners’. In de eerste plaats worden auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 95 g/km genoemd. Ze stellen daarnaast echter ook een gewichtslimiet voor, namelijk 1.399,99 kg.
Het opmerkelijke is dat op deze manier ook voor veel elektrische auto’s geen reclame meer gemaakt mag worden. Elektrische auto’s staan namelijk niet bekend om hun lage gewicht. Een Opel Corsa-e weegt bijvoorbeeld 1.455 kg en met een Kona Electric zit je al aan de 1.535 kg. Als de auto’s dus niet vervuilend zijn dan zijn ze wel te zwaar. Het is ook nooit goed.
Je vraagt je misschien af: waarom in vredesnaam die gewichtslimiet? Dat zit dus zo: het is de Belgische politici niet alleen te doen om het klimaat maar ook om de veiligheid. “Ons voorstel heeft tot doel de opwarming van de aarde tegen te gaan (…), maar ook om de veiligheid op de weg te garanderen omdat grote voertuigen zwaarder en hoger zijn, wat een risico vormt voor zwakke weggebruikers.” Je zal ten slotte maar aangereden worden door zo’n zware elektrische Corsa…
Pfff, zouden ze niet beter kijken om een deftige regering te vormen….. bende losers.
En ik kan daar ook een mooi wetsvoorstel voor bedenken, de top x partijen met de meeste stemmen die samen aan een meerderheid komen worden verplicht om overeen te komen en een regering te vormen….
de partijen die de meerderheid hadden zijn toch niet aan de macht…die politiek is echt lachen. een virtuele democratie
tjah die CO2 uitstoot kan ik nog inkomen, maar van dat gewicht… da’s contradictio in terminis want batterijen die voor een lage CO2 uitstoot zorgen, hebben net een hoog gewicht.
Je hebt een punt, kan je je voorstellen als deze mannen aan het roer staan ….
Beter verbod op Groen! en Ecolo invoeren.
Bende geiteneukers die t leven van de mens vergallen.
Jij beleeft een dusdanig groot genoegen aan autoreclames dat je zonder die reclames je leven als vergald ziet?
Dat vergallen heeft niets met dat reclameverbod te maken maar met elk wetsvoorstel, regeltjes en miereneukerij van Groen ! en Ecolo.
LEZzone un Antwerpen bv is zo absurd dat ABSURDISTAN de enige correcte naam voor België is.
Naast die LEZzone ligt de Ring, de haven en de Schelde, t resultaat is dat de luchtkwaliteit niet beter geworden is enkel de schatkist.
Ze schelden je verrot omdat je met een ICE rijd en vergeten dat de stroom voor hun EV uit een stinkende, vervuilende bruinkoolcentrale, biomassacentrale of gascentrales komt en ze t milieu verpesten met hun open haard
@vacano: Ohja, de stroom uit de panelen op mijn dak komt natuurlijk uit bruinkoolcentrales…
@sanderp: bruinkool panelen, is dat nieuwe technologie?
@sanderp: hersenloze….
hij bedoelde, deze zien toch bruin ….
Dat is slechts 3% van alle stroomverbruik ! Waar komt de rest vandaan?
Uit een stopcontact ..
Een groen antwoord, de productie van die panelen is niet co² neutraal :-)
@vacano: je weet dat de Z in LEZ voor ‘zone’ staat?
Belgen.. bijzonder idee maar weer. Mag een merk nog wel reclame zonder een specifiek model te noemen?
Zal me als Belg worst wezen. Reclame voor de zoveelste ford, fiat of kia ga ik niet missen. Je kan het verdacht noemen maar voor de toyota supra (luchthaven buiten beschouwing latende), nsx, bmw/mercedes (met uitzondering van de X… en GL… modellen) zie je geen tot weinig reclame.
ja…want Belgische ministers hebben duidelijk geen andere problemen op te lossen dat ze hier aan beginnen denken.
@Jantje_555 ..
Je haalt me het bloed onder de nagels vandaan met dat rascistische geblaat van je ..
Dit had nml net zo goed in NL kunnen plaatsvinden ..
@lincoln: neem je medicijnen in joh, hij zegt niks racistisch.
Nee jongen ..
Wij hebben Femke Sylvana Wobke Stientje Jeeltje Ankie enz enz ..
NL doet het minstens net zo kut met ongekozen kneuzen ..
Wij hebben tenminste een gewichtige regering …. Maggie :-)
@dwfc: Mag daar wel nog reclame voor gemaakt worden met die nieuwe regels… ?
@dwfc ..
(Moest effe zoeken .. voor fans van the fat bastard .. Maggie de Block)
Zoooooowowowo ..
Was ooit minister van volksgezondheid !! !! !!
Hoe dan ??
Geen wonder dat ze inmiddels vol in de slavenhandel zit ..
@lincoln: is reageren op Dumpert niet een nieuwe stap voor jou? Ik denk dat je dat wel zal gaan bevallen. Je verdient in ieder geval meer bereik en erkenning.
Het zijn er inmiddels teveel geworden …. er komen nog wat ministers bij !
“Ze stellen daarnaast echter ook een gewichtslimiet voor, namelijk 1.399,99 kg.”
En helemaal terecht, vroeger kon daar een ruime sedan voor gemaakt worden en tegenwoordig lukt het ze ondanks betere materialen nauwelijks een knappe hatchback te fabriceren met zo’n gewicht.
In de ruime sedan van vroeger was je gewoon dood als je een paaltje raakte en plakte je zomers aan de skai bekleding vast moest je eindeloos stoppen en vragen om de weg te kunnen vinden.
Klopt daarom zei ik moderne materialen.
Ja de staalsoorten van nu zijn sterker en we gebruiken er meer van (auto’s zijn groter en hebben veiligheidsconstructies en de verhouding blik/glas is meer naar blik gegaan) maar het zijn vooral de comfort features die het gewicht brengen.
@mashell: ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat al die flexibele platforms waar het hele modellengamma op gebouwd wordt, ook niet echt bevorderlijk zijn.
Zonder chauffeur ….en zonder benzine :-)
@knapzuur: Ja hoor, ’t kan heus wel. Een Citroën C4 Grand Picasso (of hoe dat ding tegenwoordig ook heet) zit ruim onder de 1400kg. Bij PSA hebben ze wel meer modellen zonder overgewicht, de Cactus, 308 en 308 SW bijvoorbeeld.
@potver7: Tja, maar daar gaat een autoliefhebber niet voor zijn plezier in rijden…
Bestaande problemen zijn “onbestaanbaar” ..
Veeeeeel makkelijker om een antwoord te verzinnen op een probleem dat niet bestaat ..
Belgen .. typische Europeanen ..
Ik ben nu wel benieuwd naar de afloop, hoe gaat die Nissan dat scheepje redden?
@mashell: Die ene niet. Die andere twee moet nog net lukken
Nissan is hier juist de schuldige. De bijbehorende slogan is namelijk dat de Nissan Patrol de aarde plat maakt.
Kia Niro Hybrid, Toyota Prius Wagon Hybrid… En veelal zware Audi’s en Lexusen hybrides… Stoten meer dan 100g/km uit.
Ok, de nieuwe bmw 4 valt voor beide beperkingen buiten de boot. Gelukkig.
Eindelijk iemand die onze belangrijkste problemen aanpakt…
Hahahahaha opwarming van de aarde tegen gaan. Yeah right!
Belgie… Het stukje Nederland wat we aan moeder natuur hebben teruggegeven en hier zien we waar dat toe lijdt..
Sorry maar ik moet je teleurstellen… wij zijn teruggekeerd naar de natuur! Vraag blijft natuurlijk of dat onze beste zet was…
Zeer binnenkort komt er een wetenschappelijk onderzoek in nature te staan dat de globale opwarming sneller gaat sinds er minder vliegverkeer is. Blijkt dat er fijnstof in de atmosfeer zonlicht reflecteert dat de opwarming afremt.
Toch knap hoe vaak ik “Belgen” lees wanneer het hier gaat om twee kleine partijen die verre van de meerderheid vertegenwoordigen op federaal vlak. Dat zo’n dom wetsvoorstel hier een appart onderwerp verdiend ontsnapt mij. Waarschijnlijk is er in deze Covid periode weinig interessant nieuws te vinden ?
Maak een goed onderwerp over het Sophia-plan en de gevolgen voor het gebruik van de auto in het algemeen.
Alle veiligheidsvoorzieningen eruit halen Scheelt een hoop gewicht
Co2 is natuurlijk nog iets bij in te beelden, maar gewicht? Want hybrides en eleketrische auto’s zijn zo licht?
Ik vind dit een goed voorstel, maar het gaat niet ver genoeg.
Als ik het voor het zeggen had, werd ALLE reclame (en 95% van de bestuursorganen) afgeschaft…
Paar opmerkingen: Ecolo-Groen is niet de Belgische GroenLinks, maar respectievelijk de Waalse en Vlaamse GroenLinks. Ze doen wel vaker samen een voorstel dan andere Waalse en Vlaamse tegenhangers. CDH is, ook weer, de Waalse CDA, niet de Belgische.
Daarnaast: het probleem dat EV’s te zwaar zijn, daar zal wel een uitzondering voor komen in die wet. Anders zou het geen echte Belgische wet zijn natuurlijk.
Op zich vind ik het zelfs geen slecht idee. Is het nodig om reclame te maken voor een Hilux, Touareg of GLE? Zij die er één willen, gaan heus wel weten dat die bestaan. En als we wat minder met reclame voor gigantische en vrijwel onbetaalbare SUV’s om de oren geslagen worden, zal de gewone man mss minder geneigd zijn om mee te lopen met de trend door een compacte SUV te kopen. Biedt weer wat meer kans voor de hatch, sedan en station…
Ze zouden beter eens op een klontje suiker zuigen om de zuurheid tegen te gaan. Grapje. Of niet…
Alles is goed om de auto op termijn te doen verdwijnen.
Groen zijn rode die nog niet rijp zijn. Eens de economische crisis toeslaat zullen ze wel anders piepen.
Tja ,
Onze politiekers staan er ook niet om bekend dat ze het hoogste IQ hebben , verder hebben we voor elke post 4 ministers die we ook nog te veel betalen , het beste recept om een land in een financiële afgrond te duwen
Dat ze van mobiliteit en milieu geen kaas hebben gegeten bewijzen onze totaal nutteloze lage emissiezones
Doe maar even ctrl+h en vervang “Belgisch” door “Waals”…
Compleet andere bevolking die aan het Vlaams geldinfuus hangt.
Domme Belgische politici