• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Belgische politici willen reclameverbod voor auto’s

Auteur: machielvdd, gepost 4 juni 2020 om 17:02 – 54 Reacties

Belgische politici willen reclame voor vervuilende en zware auto's, zoals deze, verbieden

Niet voor alle auto’s, maar het scheelt niet veel.

De laatste keer dat je een reclame hebt voorbij zien komen voor tabak is waarschijnlijk al een tijdje geleden. Dankzij voortschrijdend inzicht weten we namelijk dat roken vrij vervuilend is voor je longen. Nu schijnt het zo te zijn dat auto’s een vergelijkbaar effect hebben op het milieu. Enkele Belgische politici hebben daarom het lumineuze idee geopperd om voor vervuilende auto’s ook een reclameverbod in te voeren.

De politici in kwestie hebben dit ideetje niet even tussen neus en lippen genoemd, nee, ze hebben er een wetsvoorstel van gemaakt. Dit is vorige week woensdag ingediend, weet fleet.be te melden. De initiatiefnemers zijn vertegenwoordigers van Ecolo-Groen (het Belgisch Groenlinks, zeg maar) en de cdH (het Belgische CDA, zeg maar).

Het reclameverbod in het wetsvoorstel geldt uiteraard niet voor alle auto’s, maar voor de echte ‘boosdoeners’. In de eerste plaats worden auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 95 g/km genoemd. Ze stellen daarnaast echter ook een gewichtslimiet voor, namelijk 1.399,99 kg.

Het opmerkelijke is dat op deze manier ook voor veel elektrische auto’s geen reclame meer gemaakt mag worden. Elektrische auto’s staan namelijk niet bekend om hun lage gewicht. Een Opel Corsa-e weegt bijvoorbeeld 1.455 kg en met een Kona Electric zit je al aan de 1.535 kg. Als de auto’s dus niet vervuilend zijn dan zijn ze wel te zwaar. Het is ook nooit goed.

Je vraagt je misschien af: waarom in vredesnaam die gewichtslimiet? Dat zit dus zo: het is de Belgische politici niet alleen te doen om het klimaat maar ook om de veiligheid. “Ons voorstel heeft tot doel de opwarming van de aarde tegen te gaan (…), maar ook om de veiligheid op de weg te garanderen omdat grote voertuigen zwaarder en hoger zijn, wat een risico vormt voor zwakke weggebruikers.” Je zal ten slotte maar aangereden worden door zo’n zware elektrische Corsa…

Ook interessant!

  • Video - Belgische auto valt van opengaande brug
  • Belgische
    Video: Belgische straat is in één minuut een rivier
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Belgische werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen?
    Belgische werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen?

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, Elektrisch, Reclame

Vorig bericht: « Mercedes AMG E63 W212 – occasion aankoopadvies
Volgend bericht: Crawford maakt Subaru XV pas écht ruig »

Lees Interacties

Reacties

  1. mp3cube zegt

    4 juni 2020 om 17:12

    Pfff, zouden ze niet beter kijken om een deftige regering te vormen….. bende losers.
    En ik kan daar ook een mooi wetsvoorstel voor bedenken, de top x partijen met de meeste stemmen die samen aan een meerderheid komen worden verplicht om overeen te komen en een regering te vormen….

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      4 juni 2020 om 17:26

      de partijen die de meerderheid hadden zijn toch niet aan de macht…die politiek is echt lachen. een virtuele democratie

      Login om te reageren
  2. jensoffbutton zegt

    4 juni 2020 om 17:13

    tjah die CO2 uitstoot kan ik nog inkomen, maar van dat gewicht… da’s contradictio in terminis want batterijen die voor een lage CO2 uitstoot zorgen, hebben net een hoog gewicht.

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      4 juni 2020 om 19:53

      Je hebt een punt, kan je je voorstellen als deze mannen aan het roer staan ….

      Login om te reageren
  3. vacano zegt

    4 juni 2020 om 17:14

    Beter verbod op Groen! en Ecolo invoeren.
    Bende geiteneukers die t leven van de mens vergallen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juni 2020 om 17:37

      Jij beleeft een dusdanig groot genoegen aan autoreclames dat je zonder die reclames je leven als vergald ziet?

      Login om te reageren
      • vacano zegt

        4 juni 2020 om 17:59

        Dat vergallen heeft niets met dat reclameverbod te maken maar met elk wetsvoorstel, regeltjes en miereneukerij van Groen ! en Ecolo.
        LEZzone un Antwerpen bv is zo absurd dat ABSURDISTAN de enige correcte naam voor België is.
        Naast die LEZzone ligt de Ring, de haven en de Schelde, t resultaat is dat de luchtkwaliteit niet beter geworden is enkel de schatkist.
        Ze schelden je verrot omdat je met een ICE rijd en vergeten dat de stroom voor hun EV uit een stinkende, vervuilende bruinkoolcentrale, biomassacentrale of gascentrales komt en ze t milieu verpesten met hun open haard

        Login om te reageren
        • sanderp zegt

          4 juni 2020 om 18:03

          @vacano: Ohja, de stroom uit de panelen op mijn dak komt natuurlijk uit bruinkoolcentrales…

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            4 juni 2020 om 18:36

            @sanderp: bruinkool panelen, is dat nieuwe technologie?

            Login om te reageren
          • janstehouwer1954 zegt

            4 juni 2020 om 18:52

            @sanderp: hersenloze….

            Login om te reageren
            • dwfc zegt

              4 juni 2020 om 19:56

              hij bedoelde, deze zien toch bruin ….

              Login om te reageren
          • vacano zegt

            4 juni 2020 om 18:56

            Dat is slechts 3% van alle stroomverbruik ! Waar komt de rest vandaan?

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              4 juni 2020 om 19:02

              Uit een stopcontact ..

              Login om te reageren
          • dwfc zegt

            4 juni 2020 om 19:55

            Een groen antwoord, de productie van die panelen is niet co² neutraal :-)

            Login om te reageren
        • WinkeB zegt

          4 juni 2020 om 20:13

          @vacano: je weet dat de Z in LEZ voor ‘zone’ staat?

          Login om te reageren
  4. flutterby zegt

    4 juni 2020 om 17:16

    Belgen.. bijzonder idee maar weer. Mag een merk nog wel reclame zonder een specifiek model te noemen?

    Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    4 juni 2020 om 17:23

    Zal me als Belg worst wezen. Reclame voor de zoveelste ford, fiat of kia ga ik niet missen. Je kan het verdacht noemen maar voor de toyota supra (luchthaven buiten beschouwing latende), nsx, bmw/mercedes (met uitzondering van de X… en GL… modellen) zie je geen tot weinig reclame.

    Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    4 juni 2020 om 17:24

    ja…want Belgische ministers hebben duidelijk geen andere problemen op te lossen dat ze hier aan beginnen denken.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 juni 2020 om 18:06

      @Jantje_555 ..

      Je haalt me het bloed onder de nagels vandaan met dat rascistische geblaat van je ..

      Dit had nml net zo goed in NL kunnen plaatsvinden ..

      Login om te reageren
      • onlyporscheman zegt

        4 juni 2020 om 18:09

        @lincoln: neem je medicijnen in joh, hij zegt niks racistisch.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          4 juni 2020 om 18:25

          Nee jongen ..

          Wij hebben Femke Sylvana Wobke Stientje Jeeltje Ankie enz enz ..

          NL doet het minstens net zo kut met ongekozen kneuzen ..

          Login om te reageren
          • dwfc zegt

            4 juni 2020 om 20:00

            Wij hebben tenminste een gewichtige regering …. Maggie :-)

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              4 juni 2020 om 20:53

              @dwfc: Mag daar wel nog reclame voor gemaakt worden met die nieuwe regels… ?

              Login om te reageren
            • lincoln zegt

              4 juni 2020 om 20:57

              @dwfc ..

              (Moest effe zoeken .. voor fans van the fat bastard .. Maggie de Block)

              Zoooooowowowo ..
              Was ooit minister van volksgezondheid !! !! !!
              Hoe dan ??

              Geen wonder dat ze inmiddels vol in de slavenhandel zit ..

              Login om te reageren
              • appeltaartislekker zegt

                4 juni 2020 om 23:06

                @lincoln: is reageren op Dumpert niet een nieuwe stap voor jou? Ik denk dat je dat wel zal gaan bevallen. Je verdient in ieder geval meer bereik en erkenning.

    • dwfc zegt

      4 juni 2020 om 19:57

      Het zijn er inmiddels teveel geworden …. er komen nog wat ministers bij !

      Login om te reageren
  7. knapzuur zegt

    4 juni 2020 om 17:28

    “Ze stellen daarnaast echter ook een gewichtslimiet voor, namelijk 1.399,99 kg.”

    En helemaal terecht, vroeger kon daar een ruime sedan voor gemaakt worden en tegenwoordig lukt het ze ondanks betere materialen nauwelijks een knappe hatchback te fabriceren met zo’n gewicht.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juni 2020 om 17:40

      In de ruime sedan van vroeger was je gewoon dood als je een paaltje raakte en plakte je zomers aan de skai bekleding vast moest je eindeloos stoppen en vragen om de weg te kunnen vinden.

      Login om te reageren
      • knapzuur zegt

        4 juni 2020 om 17:44

        Klopt daarom zei ik moderne materialen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          4 juni 2020 om 19:25

          Ja de staalsoorten van nu zijn sterker en we gebruiken er meer van (auto’s zijn groter en hebben veiligheidsconstructies en de verhouding blik/glas is meer naar blik gegaan) maar het zijn vooral de comfort features die het gewicht brengen.

          Login om te reageren
          • potver7 zegt

            4 juni 2020 om 20:52

            @mashell: ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat al die flexibele platforms waar het hele modellengamma op gebouwd wordt, ook niet echt bevorderlijk zijn.

            Login om te reageren
    • dwfc zegt

      4 juni 2020 om 20:01

      Zonder chauffeur ….en zonder benzine :-)

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      4 juni 2020 om 20:49

      @knapzuur: Ja hoor, ’t kan heus wel. Een Citroën C4 Grand Picasso (of hoe dat ding tegenwoordig ook heet) zit ruim onder de 1400kg. Bij PSA hebben ze wel meer modellen zonder overgewicht, de Cactus, 308 en 308 SW bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        6 juni 2020 om 13:59

        @potver7: Tja, maar daar gaat een autoliefhebber niet voor zijn plezier in rijden…

        Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    4 juni 2020 om 17:33

    Bestaande problemen zijn “onbestaanbaar” ..

    Veeeeeel makkelijker om een antwoord te verzinnen op een probleem dat niet bestaat ..

    Belgen .. typische Europeanen ..

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    4 juni 2020 om 17:39

    Ik ben nu wel benieuwd naar de afloop, hoe gaat die Nissan dat scheepje redden?

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      4 juni 2020 om 18:00

      @mashell: Die ene niet. Die andere twee moet nog net lukken

      Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      4 juni 2020 om 18:15

      Nissan is hier juist de schuldige. De bijbehorende slogan is namelijk dat de Nissan Patrol de aarde plat maakt.

      Login om te reageren
  10. phaeton zegt

    4 juni 2020 om 17:59

    Kia Niro Hybrid, Toyota Prius Wagon Hybrid… En veelal zware Audi’s en Lexusen hybrides… Stoten meer dan 100g/km uit.

    Login om te reageren
  11. cossiekiller zegt

    4 juni 2020 om 18:08

    Ok, de nieuwe bmw 4 valt voor beide beperkingen buiten de boot. Gelukkig.

    Login om te reageren
  12. joki zegt

    4 juni 2020 om 18:37

    Eindelijk iemand die onze belangrijkste problemen aanpakt…

    Login om te reageren
  13. sollie1984 zegt

    4 juni 2020 om 19:13

    Hahahahaha opwarming van de aarde tegen gaan. Yeah right!

    Login om te reageren
  14. sudbina zegt

    4 juni 2020 om 19:16

    Belgie… Het stukje Nederland wat we aan moeder natuur hebben teruggegeven en hier zien we waar dat toe lijdt..

    Login om te reageren
    • joki zegt

      4 juni 2020 om 20:23

      Sorry maar ik moet je teleurstellen… wij zijn teruggekeerd naar de natuur! Vraag blijft natuurlijk of dat onze beste zet was…

      Login om te reageren
  15. tttijn zegt

    4 juni 2020 om 19:20

    Zeer binnenkort komt er een wetenschappelijk onderzoek in nature te staan dat de globale opwarming sneller gaat sinds er minder vliegverkeer is. Blijkt dat er fijnstof in de atmosfeer zonlicht reflecteert dat de opwarming afremt.

    Login om te reageren
  16. spence zegt

    4 juni 2020 om 20:10

    Toch knap hoe vaak ik “Belgen” lees wanneer het hier gaat om twee kleine partijen die verre van de meerderheid vertegenwoordigen op federaal vlak. Dat zo’n dom wetsvoorstel hier een appart onderwerp verdiend ontsnapt mij. Waarschijnlijk is er in deze Covid periode weinig interessant nieuws te vinden ?

    Maak een goed onderwerp over het Sophia-plan en de gevolgen voor het gebruik van de auto in het algemeen.

    Login om te reageren
  17. auto62 zegt

    4 juni 2020 om 20:16

    Alle veiligheidsvoorzieningen eruit halen Scheelt een hoop gewicht

    Login om te reageren
  18. cabriohater zegt

    4 juni 2020 om 20:37

    Co2 is natuurlijk nog iets bij in te beelden, maar gewicht? Want hybrides en eleketrische auto’s zijn zo licht?

    Login om te reageren
  19. tjorque zegt

    4 juni 2020 om 20:51

    Ik vind dit een goed voorstel, maar het gaat niet ver genoeg.

    Als ik het voor het zeggen had, werd ALLE reclame (en 95% van de bestuursorganen) afgeschaft…

    Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    4 juni 2020 om 21:05

    Paar opmerkingen: Ecolo-Groen is niet de Belgische GroenLinks, maar respectievelijk de Waalse en Vlaamse GroenLinks. Ze doen wel vaker samen een voorstel dan andere Waalse en Vlaamse tegenhangers. CDH is, ook weer, de Waalse CDA, niet de Belgische.

    Daarnaast: het probleem dat EV’s te zwaar zijn, daar zal wel een uitzondering voor komen in die wet. Anders zou het geen echte Belgische wet zijn natuurlijk.

    Op zich vind ik het zelfs geen slecht idee. Is het nodig om reclame te maken voor een Hilux, Touareg of GLE? Zij die er één willen, gaan heus wel weten dat die bestaan. En als we wat minder met reclame voor gigantische en vrijwel onbetaalbare SUV’s om de oren geslagen worden, zal de gewone man mss minder geneigd zijn om mee te lopen met de trend door een compacte SUV te kopen. Biedt weer wat meer kans voor de hatch, sedan en station…

    Login om te reageren
  21. herve11f zegt

    4 juni 2020 om 21:58

    Ze zouden beter eens op een klontje suiker zuigen om de zuurheid tegen te gaan. Grapje. Of niet…
    Alles is goed om de auto op termijn te doen verdwijnen.
    Groen zijn rode die nog niet rijp zijn. Eens de economische crisis toeslaat zullen ze wel anders piepen.

    Login om te reageren
  22. gorre zegt

    5 juni 2020 om 09:36

    Tja ,
    Onze politiekers staan er ook niet om bekend dat ze het hoogste IQ hebben , verder hebben we voor elke post 4 ministers die we ook nog te veel betalen , het beste recept om een land in een financiële afgrond te duwen
    Dat ze van mobiliteit en milieu geen kaas hebben gegeten bewijzen onze totaal nutteloze lage emissiezones

    Login om te reageren
  23. coupedriver zegt

    5 juni 2020 om 14:11

    Doe maar even ctrl+h en vervang “Belgisch” door “Waals”…

    Compleet andere bevolking die aan het Vlaams geldinfuus hangt.

    Login om te reageren
  24. jometdebanjo zegt

    6 juni 2020 om 10:39

    Domme Belgische politici

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North