• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?

Auteur: perry_snijders, gepost 11 december 2025 om 21:33 – 25 Reacties

De youngtimerregeling wordt waarschijnlijk aangepast per 1 januari 2026. Maar hoeveel zakelijke youngtimerrijders worden hierdoor overvallen?

De aanpassing van de youngtimerregeling zorgt voor een enorme economische schade, maar hoe groot is die schade eigenlijk? Dat ligt er natuurlijk aan hoe groot het aantal youngtimers is, en laten daarvoor nou net verschillende cijfers in omloop zijn. De youngtimerbranche zegt dat er 200.000 ondernemers gebruikmaken van de youngtimerregeling. Maar waar komt dat getal vandaan? Navraag leert dat de youngtimerbedrijven zich daarbij baseren op cijfers van de BOVAG uit 2017, dus die hebben we er eens bij gepakt. De bond van automobielhandelaren en garagehouders becijferde destijds dat er 28.403 youngtimers bij werkgevers reden en nog eens 200 duizend bij zzp’ers, wat een totaal oplevert van een kleine 230 duizend youngtimers. 

Volgens staatssecretaris Heijnen (Financiën) is dat aantal inmiddels echter meer dan gehalveerd, blijkt uit een brief die hij aan de Eerste Kamer zond. “Er zijn circa 25 duizend IB-ondernemers die gebruikmaken van de youngtimerregeling,” schrijft de staatssecretaris. “Bij werkgevers zijn het voornamelijk directeur-grootaandeelhouders die een youngtimer hebben, dit zijn er circa 65 duizend.” Daarmee komt het totaal aantal zakelijke youngtimers op 90 duizend. 

Voor de zekerheid hebben we toch even bij de BOVAG gecheckt of dat aantal wel klopt, omdat het zo enorm afwijkt van de cijfers die die organisatie een aantal jaren geleden deelde. “Wij hebben geen reden om aan de cijfers van de staatssecretaris te twijfelen,” meldt een woordvoerder. 

Staatssecretaris: bijtelling 3 tot 4 keer zo hoog

Hoewel het kabinet de aanpassing van de youngtimerregeling ontraden heeft, schrijft de staatssecretaris in zijn brief ook dat de impact voor zakelijke youngtimerrijders wel meevalt.

“De waarde in het economisch verkeer van auto’s van 15 à 16 jaar oud in de bijtelling ligt voor IB-ondernemers gemiddeld rond de 5.000 euro. We gaan ervan uit dat werknemers met een auto van de zaak van die leeftijd vergelijkbare auto’s met dezelfde gemiddelde waardes hebben.” Die waarde vergelijkt de staatssecretaris met zakelijke auto’s die net géén 15 jaar oud zijn: “Voor een auto van rond 13 à 14 jaar oud in de bijtelling is voor IB-ondernemers de cataloguswaarde gemiddeld circa 30.000 euro.” 

Met de berekening van de staatssecretaris wordt de bijtelling voor een zakelijke youngtimerrijder ‘slechts’ drie tot vier keer zo hoog. “Een bijtelling van 35% over de waarde in het economisch verkeer komt daarmee gemiddeld uit op circa 700 tot 1.050 euro per jaar, en een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde op gemiddeld circa 2.250 tot 3.250 euro per jaar.” 

Werkelijke stijging veel hoger

Het voorbeeld van de staatssecretaris is echter nogal vreemd, denken we. Immers: wie een auto van 13 of 14 jaar oud als zakelijke auto inzet, houdt rekening met de cataloguswaarde. Voor mensen die een auto van 15 jaar of ouder kochten, was de cataloguswaarde geen factor. Bij die auto’s hoefde je alleen rekening te houden met de waarde in het economisch verkeer (WEV). Waarom zou je je dan behelpen met een Volkswagen Golf terwijl je voor hetzelfde geld een Volvo V70 rijdt? En om het bij die V70 te houden: als de WEV van je V70 uit 2010 nu 5.000 euro is, ga je straks bijtelling betalen over de nieuwwaarde van zo’n 55.000 euro. De bruto bijtelling gaat dan van 1.750 euro naar 12.100 euro, netto is dat ongeveer de helft. 

Ondernemers die dat niet zien zitten, hoeven niet op bijval van de staatssecretaris te rekenen: “Anticiperen kan bijvoorbeeld door op kalenderjaarbasis de betreffende auto niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden te gebruiken.” Al geeft hij ook nog een tweede optie: “Een andere mogelijkheid is om de auto over te brengen naar het privévermogen.”

Overval

Ruim dertig bedrijven in de youngtimerbranche spraken zich gisteren in een paginagrote advertentie in het FD van gisteren over ‘een overval’. Ze spreken zich daarin opmerkelijk genoeg niet uit tegen het aanpassen van de youngtimerregeling, ze pleiten alleen voor een geleidelijke afschaffing mét overgangsregeling, waarbij bestaande gevallen bijvoorbeeld nog 60 maanden kunnen doorrijden (zoals ook bij EV’s het geval was).  

Een van de getroffen ondernemers, Victor Vilé van Premium Classics, vertelde ons dat hij momenteel ruim twintig auto’s van de bouwjaren 2010 en 2011 in zijn handelsvoorraad heeft, die onverkoopbaar dreigen te worden. “Natuurlijk, je komt er echt wel een keer van af, maar of je de inkoopprijs eruit haalt is weer een tweede.” 

Hoop op Eerste Kamer

Bijtellingsdeskundige Wouter van Embden, die zeventien jaar geleden het afschaffen van de youngtimerregeling wist te voorkomen, noemde de aanpassing in een interview ‘een lastenverzwaring van 1,1 miljard’. Toch denkt hij dat de kans klein is dat de Eerste Kamer het plan tegenhoudt, zegt hij als we hem bellen. “Op 15 en 16 december stemt de Eerste Kamer hierover. Probleem is dat de aanpassing deel uitmaakt van het Belastingplan 2026 en de Eerste Kamer kan alleen het gehele pakket goed- of afkeuren. Afkeuren gebeurt onder normale omstandigheden nooit.” Toch heeft hij nog een sprankje hoop: “Wel kan de Eerste Kamer het kabinet vragen om nog eens kritisch te kijken naar bepaalde onderdelen van het Belastingplan, zoals deze maatregel. Hierover zijn we met verschillende senatoren in gesprek.” 

Ook interessant!

  • BMW 535i Touring F11 youngtimer bijtelling
    Aanpassing bijtelling EV’s en youngtimer geeft economische SCHADE.
  • Audi A4 2010
    Bijtelling youngtimer 2010 verandert vier keer in een jaar
  • Slecht nieuws: youngtimerregeling wordt oldtimerregeling
  • Youngtimer voor 30.000 euro — occasion aankoopadvies

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

bijtelling, youngtimer

Vorig bericht: « Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
Volgend bericht: Aantal terugroepacties is de afgelopen jaren 500 procent gestegen: dit is de reden »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    11 december 2025 om 21:39

    Een auto zakelijk rijden wordt onbetaalbaar. Nog een jaartje in mijn Youngtimer rijden, daarna zal het wispelturige kabinet wel weer wat nieuws hebben verzonnen.

    Login om te reageren
    • padoempats zegt

      12 december 2025 om 06:15

      Je zegt het verkeert. Zakelijk blijft de auto super goedkoop. Maar prive rijden (van een auto op de zaak) wordt duur

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        12 december 2025 om 07:52

        Je schrijft het verkeerd 😉

        Overigens is ‘goedkoop’ in dezen ook wel een rekbaar begrip. Het onderhoud van een youngtimer wordt vaak onderschat voordat mensen er aan beginnen. Datzelfde geldt voor de onderdelenvoorziening; die begint na die 15 jaar soms al stevig op te drogen, zeker als je een auto bezit die bij eerste oplevering al als een uitloopmodel was en dus technisch gezien al richting de 20 jaar oud is.

        Login om te reageren
  2. T A X M E N zegt

    11 december 2025 om 21:48

    Vergeet ook niet dat de bijtelling in het geval van een onderneming in de inkomstenbelasting (vof of emz) gemaximeerd is op de kosten. Dus de cataloguswaarde zegt niet alles. Een van de grootste kostenposten is vaak de afschrijving. En die is juist in het geval van een youngtomer erg laag. Het is niet zo simpel als het lijkt…

    Login om te reageren
  3. Motomoto zegt

    11 december 2025 om 21:58

    Oeh, die Volvo is fraai!

    Login om te reageren
    • mennok zegt

      12 december 2025 om 07:50

      Helemaal eens. In het huidige straatbeeld zowaar bijna elegant.

      Login om te reageren
  4. mjpamsterdam zegt

    11 december 2025 om 22:03

    Kortom : het is een gigantische sh**tzooi in het land met problemen die elke burger raken op emotioneel/financieel gebied met daarnaast een f*ckzooi in de rest van de wereld en wat doet Den Haag ? Neuzelen over “ klein geld “ ! Gatver ! Oh ja , ik stem geen PVV/JA21, want als je losers wil zien zoek niet verder ! Mijn beide Youngtimers, ben een ZZP-er, heb ik begin dit jaar op privé gezet om geen gez**k te hebben. Doe wel gewoon kilometervergoeding.

    Login om te reageren
    • roverbmwdriver zegt

      11 december 2025 om 22:05

      Hoe doe je dat als zzp-er: je youngtimer op privé zetten?

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        11 december 2025 om 22:39

        juist en dat kan dus tegen een afbraakprijs want de overheid heeft zelf de waarde vernietigd.
        Elk nadeel hep zijn voordeel.

        Login om te reageren
      • Boeman zegt

        11 december 2025 om 22:55

        Wat bedoel je precies? Hoe het overzetten gaat van zakelijk naar privé? Of hoe privé rijden werkt met een auto voor een zzp-er?
        Overzetten naar privé mag niet zomaar, je kunt niet zomaar elk jaar wijzigen. Echter verandering van regels is vast een geldige regel. Volgens mij gaat het als volgt: Je verkoopt de auto fictief aan jezelf, opbrengst gaat als omzet in je boeken. Vanaf dat moment betaal je alle kosten nu privé, je houdt zakelijke kilometers bij en die trek je voor 23 ct/km af van je winst.

        Login om te reageren
        • roverbmwdriver zegt

          11 december 2025 om 23:47

          Voor een zzp-er of een ondernemer in het algemeen behoort een personenauto tot het keuzevermogen. Dat wil zeggen, dat de ondernemer zelf mag kiezen of hij deze als privé- of als ondernemingsvermogen wil aanmerken. Behoudens bijzondere omstandigheden kun je een eenmaal gemaakte keuze niet meer wijzigen. Met andere worden: de zzp-er die besluit om zijn bedrijfsauto maar even als privé aan te merken, kan van een koude kermis thuiskomen.

          Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          12 december 2025 om 07:11

          Vergeet niet rekening te houden met boekverlies. Hoef je weer wat minder belasting te betalen. Zolang je geen vrijwel nieuwe ferrari’s van 3 ton aan jezelf verkoopt voor €5k zal er ook niet zo snel wat van gevonden worden.

          Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    11 december 2025 om 22:04

    We denken bij youngtimers aan D en E segment, maar ik ken iemand die in een oude Focus 1.6 rondrijdt. Bijna gratis. Ook die mensen worden hier mee gepakt.

    Login om te reageren
  6. Erickson zegt

    11 december 2025 om 22:12

    Het is jammer dat deze regeling komt te vervallen, maar laten we eerlijk zijn. Deze auto’s op de weg houden voor dagelijks gebruik kan niet meer in deze tijd. Auto’s van meer dan 15 jaar oud stoten veel meer uit dan moderne auto’s. Dat zal ook een reden zijn van afschaffen.

    Login om te reageren
  7. ronaldotour zegt

    11 december 2025 om 22:35

    De handelaren halen deze auto’s vrijwel altijd uit het buitenland waar ze geen extra waarde hebben omdat het daar gewoon 15 jaar of oudere auto’s zijn. De verkoopwaarde in Nederland ligt stukken hoger omdat ze aantrekkelijk zijn door de youngtimer regeling. Dus ik denk dat wanneer ze deze auto’s met een normale marge verkopen dan verdienen ze er nog steeds aan.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      12 december 2025 om 08:13

      Dat laatste valt serieus te betwijfelen, hoor. Ik reed zelf een oldtimer in de jaren dat ook deze na 25 jaar nog belastingvrij waren, en ik kende in die tijd een specialist die er bijna aan failliet is gegaan, zo veel werd er op z’n handelsvoorraad afgeschreven, toen toenmalig Staatssecretaris Frans Weekers die regeling middels foutieve informatie wist te cancelen. En dat alleen maar, omdat de man in kwestie naarstig op zoek was naar een politiek succesje.

      Login om te reageren
  8. Snelle zegt

    11 december 2025 om 23:35

    Ericson, als ik me niet vergis; is de gemiddelde leeftijd van de NL auto 12jaar.. (autoblog of ai help me). Dus die 15jr oude auto’s gaan niet veel verschil maken op het gene waar jij op doelt.

    Een betere regeling voor het milieu zou mijn inziens zijn; verlaag de bijtelling na vier jaar aanzienlijk tot 7jaar. Ik vermoed dat de zakelijke rijden dan 3jaar langer gaat doorrijden door deze gunstige financiële regeling. De winst is dat er minder auto’s gebouwd moeten worden wat er direct voordeel voor de natuur oplevert.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      11 december 2025 om 23:59

      Er mag wat mij betreft gekeken worden naar een regeling van auto’s vanaf 5jaar zodat er een betere balans ontstaat tussen de vraag naar nieuwe autos en occasions zodat niet alle goede bedoelingen worden geëxporteerd.

      Login om te reageren
  9. verdebosco zegt

    12 december 2025 om 01:51

    Als het allemaal meevalt met het aantal zakelijke youngtimers is dat vreemd: het is immers een bezuiniging om de verlenging van de iets lagere bijtelling van EV’s te compenseren.
    Het klopt gewoon aan alle kanten niet. De groep zakelijke youngtimer-rijders wordt gepakt en kan door de plotselinge invoering van de regels niet anticiperen. De onbetrouwbare overheid.

    Login om te reageren
  10. marcus zegt

    12 december 2025 om 08:57

    Ik snap dat iemand met een youngtimer niet blij is dat deze maas in de wet verdwijnen gaat. Maar er is een groep mensen die al jaren voor een dubbeltje op de eerste rang zit en dat dit nou ophoud kan ik best begrijpen. Heel lang geleden gingen er ineeens een hoop mensen grijs kenteken rijden (lees: Peugeot 205 GTI zonder achterbank) ondat er dan geen BPM op zat. Daarom zijn er nu allemaal regels waaraan de laadruimte van een bedrijfsauto moet voldoen.

    Als je echt liefhebber bent en door wil blijven rijden in die 15 jaar oude Diesel dan doe je dat toch? Hobbies kosten geld…

    Login om te reageren
  11. Hoef zegt

    12 december 2025 om 10:29

    Rijd zelf een youngtimer. Ja, de bijtelling is relatief laag, maar de kosten kunnen stevig zijn. Ik heb net de jaarcijfers gezien en je wil niet weten wat de kosten waren. Kwestie van pech maar je moet het geld wel verdienen. Al met al was in mijn geval een jongere auto met bijtelling of een jonge auto die je alleen zakelijk rijdt (geen bijtelling) een beter plan geweest. Soit.

    Login om te reageren
  12. petroldrinker zegt

    12 december 2025 om 11:03

    tis te hopen dat Wouter van Embden weer kan voorkomen, niet omdat ik een youngtimer rijdt, maar ik vind dat de overheid al genoeg graaid bij de automobilist, laat ze maar ergens anders is een x geld vandaan halen!

    Login om te reageren
  13. Peter zegt

    12 december 2025 om 11:29

    Één Europa …. oh wacht … toch niet helemaal.

    Login om te reageren
  14. smeck zegt

    12 december 2025 om 11:41

    Dus je een koopt een auto die 2x zo duur is dan in de omringende landen vanwege absurd hoge belastingen. En als je deze auto dan gaat gebruiken moet je nog eens tot in de oneindigheid (zo lang je deze zakelijk gebruikt) naast de immer stijgende MRB, ook nog eens maximale bijtelling blijven betalen, die ook belachelijk hoog is in vergelijking met alle omringende landen.
    Bovendien kan deze aanpassing vrijwel direct worden ingevoerd, maar belastingverlagingen of aanpassingen in het voordeel van de burger moet jaren over gedebateerd worden, of worden vrijwel direct weer teruggedraaid zoals de accijnskorting.
    Onze overheid is nog minder betrouwbaar dan de gemiddelde criminele organisatie, maar harkt wel meer geld binnen op een meer discutabele manier.

    Login om te reageren
  15. hehe zegt

    12 december 2025 om 12:06

    Leuk dat hij zegt dat je kunt anticiperen door niet meer dan 500 km prive te rijden, maar ook dat gaat over 5 jaar bijtelling opleveren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North