• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bijzondere klassieker: Daf 55 Siluro

Auteur: robbie, gepost 22 mei 2011 om 20:08 – 29 Reacties

Daf 55 Siluro


Op Villa d’Este is zowaar ook nog een stukje Nederlands trots te bewonderen, namelijk deze unieke Daf 55 Siluro die ontworpen is door de Italiaanse designer Giovanni Michelotti. Er bestaat slechts 1 exemplaar van en dit is de eerste auto met een wigvorm. Wat dat betreft dus zeker een auto die zijn tijd ver vooruit was.

In 1968 werd de Siluro onthuld tijdens de autosalon van Genève en daarna eindigde deze bijzondere auto als “versiering” in de tuin van Michelotti. Toen hij in 1980 overleed was de auto veranderd in een wrak en na wat omzwervingen is hij uiteindelijk in handen gekomen van het Daf museum. Onder de motorkap ligt een 1.1 liter viercilinder Renault motor die uiteraard is gekoppeld aan een Variomatic transmissie.

De naam Siluro is Italiaans voor “torpedo” en dat is niet eens zo’n verkeerde naam als je naar het design kijkt. Overigens was Michelotti ook verantwoordelijk voor het design van de Daf 44 en 55. Meer foto’s van deze bijzondere auto kan je HIER vinden.

Ook interessant!

  • DAF onthult na 34 jaar compleet nieuwe XF
  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video
  • Video: bijzondere meneer veroorzaakt meerdere crashes
  • Lexus
    Video: meneer bekijkt Lexus op zeer bijzondere wijze

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

daf, Klassiekers, pininfarina, villa-este

Vorig bericht: « Episch Bugatti bureau is episch
Volgend bericht: Prior Design doet de Bentley Continental GTC »

Lees Interacties

Reacties

  1. janklaassen zegt

    22 mei 2011 om 20:11

    Wel exclusief en allemaal, maar ik vind hem in weze hondslelijk.

    Login om te reageren
    • Roelio zegt

      22 mei 2011 om 20:18

      @philipzuidijk: zeker de kont/achterstuk v/d zijkant is lelijk, maar de neus is wel weer gaaf.

      Login om te reageren
  2. polak zegt

    22 mei 2011 om 20:13

    Ik kan hier natuurlijk hele flauwe opmerkingen over maken maar ik vind het z’n tijd ver vooruit. Vooral de koplampen die kennelijk achter de grille weggeklapt zijn, zijn mooi. Heel jammer dat het met DAF uitewindelijk toch fout gegaan is.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      23 mei 2011 om 08:29

      @polak: Ik had t niet beter kunnen zeggen. In 1968 zagen de meeste auto’s eruit als dozen, dit moet toen echt iets heel bijzonders zijn geweest.

      Login om te reageren
  3. Esprit_de_Flandre zegt

    22 mei 2011 om 20:17

    Bijzonder, maar niet echt mooi. Beetje vreemde achterkant. Doet niet echt sportief aan.

    En waar zijn de koplampen… ?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      22 mei 2011 om 20:31

      @Esprit_de_Flandre: koplampen zijn overrated ;)

      Login om te reageren
    • 4991 zegt

      22 mei 2011 om 20:34

      @Esprit_de_Flandre: zitten volgens mij achter de grille, als je naar de zijkanten kijkt zie je dat ze niet bij het geheel aansluiten.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        23 mei 2011 om 18:01

        @4991: Mja, dacht ik ook al…

        )

        Login om te reageren
        • 4991 zegt

          24 mei 2011 om 12:50

          @Esprit_de_Flandre: Die is lelijk!

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            24 mei 2011 om 12:55

            @4991: Tuurlijk, tis een Daf… ;)

            Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    22 mei 2011 om 20:36

    Het zal ongetwijfeld een bijzondere auto zijn maar ik heb er helemaal niets mee.

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    22 mei 2011 om 20:49

    Toch raar dat dit prachtig stukje neerlands glorie nooit in productie is genomen :oop:

    Login om te reageren
  6. roy1263 zegt

    22 mei 2011 om 21:12

    Vette bak, die wil ik best wel hebben om een beetje de buurt te terroriseren :P

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      22 mei 2011 om 22:25

      @roy1263: Terroriseren met door met hoge toeren te versnellen door de variomatic zeker? Van de echte snelheid zul je het niet moeten hebben. ;)

      Login om te reageren
  7. MilleMiglia zegt

    22 mei 2011 om 21:36

    Lelijk, hoort zeker niet thuis op Villa d’Este

    Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    22 mei 2011 om 22:12

    Koets past toch niet goed bij het onderstel.
    Die wieltjes hangen er maar wat onder te bengelen.

    Is dat trouwens een zwarte streep of past de motorkap niet echt goed?

    Login om te reageren
  9. lemster zegt

    22 mei 2011 om 22:32

    Het heeft iets Fiat achtigs. Leuk om te steeds auto’s tegen te komen waar ik het bestaan niet van wist.

    Login om te reageren
  10. nielsvanderweiden zegt

    22 mei 2011 om 23:51

    Leuk dat deze auto op Villa d’Este staat. Maar eerlijk is eerlijk, de gewone Daf 55 Coupé vind ik mooier.

    Login om te reageren
  11. Stopwearingpants zegt

    23 mei 2011 om 00:09

    Retro futuristisch

    Login om te reageren
  12. Larick zegt

    23 mei 2011 om 00:32

    Maar 1 foto?

    Login om te reageren
    • lemster zegt

      23 mei 2011 om 07:10

      @Larick: http://www.autojunk.nl/2011/05/daf-55-siluro

      Login om te reageren
  13. Rsimon zegt

    23 mei 2011 om 08:33

    en de inspiratiebron was een stofzuiger???

    Login om te reageren
  14. jvthof zegt

    23 mei 2011 om 09:31

    Maar eerlijk is eerlijk, voor die tijd een vooruitstrevende auto, die er ook nog is goed uitziet (voor die tijd)

    Hier zitten de koplampen: http://conceptcar.ee/daf/55siluro/index.html

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    23 mei 2011 om 12:21

    Deez’komt uit de tijd dat designers nog volop creatief konden zijn en ideën verwezelijken.
    Mu staat er altijd een marketingjongen achter ze te blaten.
    Insipiratiebron van deze DAF? Wedden dat dat de 1967 Buick Riviera is geweest !

    Login om te reageren
    • nielsvanderweiden zegt

      23 mei 2011 om 15:28

      @desjonnies: Deze komt ook uit de tijd dat diezelfde ontwerpers en ontwerpbureaus actief moesten leuren met dit soort concepts om hun diensten aan autofabrikanten te verkopen. Michelotti had weliswaar al de 44 (en daarmee de daarvan afgeleide versies, zoals de 55) ontworpen, maar in 1968 zat er een derde Daf-model in het vat en daarvoor mochten de hh. designers weer gaan intekenen. Vergeefs voor mijnheer Michelotti, want de ’55 facelift’ (de 66) en de Volvo 343 zijn door Dafs eigen designers ontworpen.

      Login om te reageren
  16. oxymoron zegt

    23 mei 2011 om 12:49

    Siluro betekent inderdaad ook torpedo maar de eerste betekenis is “meerval”, en wie de foto’s daarvan bekijkt weet meteen waar de inspiratie vandaan kwam (tot en met het verstoppen van de koplampen):
    http://www.google.nl/search?q=meerval&hl=nl&client=safari&rls=en&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=YjvaTZ-GOouUOqb01eEP&ved=0CCQQsAQ&biw=1181&bih=684

    Login om te reageren
  17. zounds010 zegt

    23 mei 2011 om 13:01

    Apart. Hij lijkt zoveel op de Saab Sonett III (van 1970) dat ik verwachtte dat Michelotti het ontwerp in eerste instantie voor DAF had gemaakt, en vervolgens voor Saab had hergebruikt (een beetje zoals de Volvo 343 Tundra uiteindelijk de Citroën BX werd). Maar de Saab is door een ander bedrijf ontworpen.

    Login om te reageren
  18. blag zegt

    23 mei 2011 om 13:14

    Echt iets speciaals, niet mijn stijl, maar wel creatief en gedurfd. More please !

    Login om te reageren
  19. advan zegt

    23 mei 2011 om 21:18

    Dit is in werkelijkheid een schitterende auto. Niet fotogeniek maar je moet hem gezien hebben. En meedoen tijdens het concours d’Elegance is zeker niet voor elke auto weggelegd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North