• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Biodiesel zonder accijns vanaf 2006

Auteur: autoblogger, gepost 4 september 2005 om 10:36 – 4 Reacties

staatssecretaris Van Geel

Biodiesel en andere milieuvriendelijker brandstoffen zijn volgend jaar accijnsvrij verkrijgbaar. Het kabinet zal in 2006 geen belasting heffen op de biobrandstoffen, zo bevestigden ingewijden rond het kabinet in een reactie op berichtgeving hierover in De Telegraaf van gisteren. De maatregel moet op prinsjesdag bij de presentatie van het Belastingplan 2006 officieel worden bekendgemaakt. Op voorstel van staatssecretaris Van Geel (Milieu) zal het kabinet 70 miljoen euro uittrekken om het gebruik van biobrandstoffen op deze manier te stimuleren.

Biobrandstoffen zijn zonder accijnsverlaging wat duurder dan gewone diesel en benzine. Biodiesel bijvoorbeeld is diesel vermengd met een deel koolzaadolie. Door die toevoeging is de brandstof duurder. De (deels) natuurlijke brandstoffen zijn aantrekkelijk omdat een auto op biodiesel minder CO2 en roet uitstoot.
Met het aanstaande belastingvoordeeltje beoogt het kabinet de Nederlandse autorijders en de sector vertrouwd te maken met biodiesel en ‘biobenzine’. Het gaat vooral om “oefenen” met de natuurlijke brandstoffen. De maatregel moet ook de ontwikkeling van de “,tweede generatie biobrandstoffen” bevorderen.

De Europese Commissie maande Nederland en zeven andere lidstaten kort voor de zomer al vaart te maken met de biobrandstoffen. Het gebruik ervan in Nederland loopt ver achter op het schema, dat in Europees verband is afgesproken. In 2010 moet 5,75 procent van de brandstoffen biologisch zijn. Niet alleen omdat auto’s hierop schoner en zuiniger rijden, maar ook omdat biodiesel Europa minder afhankelijk maakt van de olieproducerende landen. Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Italie, Polen, Belgie en Zweden stimuleren de natuurlijke diesels en benzines al via een lagere accijns (bron: zibb.nl).

Ook interessant!

  • file
    Plan nieuwe kabinet: 'vorm van rekeningrijden invoeren'

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

biobrandstof

Vorig bericht: « Te dik voor Mercedes
Volgend bericht: Auto van het Jaar 2006: And the nominees are… »

Lees Interacties

Reacties

  1. heidekonijn zegt

    4 september 2005 om 13:53

    Asjemenou? Politici die iets zinnigs doen?
    What’s the catch?

    Login om te reageren
  2. een of andere sukkel zegt

    17 november 2005 om 13:30

    Ja heidekonijn tis nie te begrijpen.%-)

    Login om te reageren
  3. Lily zegt

    25 november 2005 om 12:41

    No wonder our government here does not want to allow biofuels – They are still enjoying 200% taxes on each liter of fuel!!! Why should they give it up? cleaner air was never the real aim – otherwise they should have started with power-stations – which release 80% of all CO2. The personal car is the easiest target to milk more money out of the tax-paying powerless citizen…..

    Login om te reageren
  4. mak zegt

    15 november 2006 om 14:51

    Bio brandstoffen zijn heel slecht voor het milieu. Vreemd? Nee, want bio brandstoffen worden gewonnen uit produkten als lijnzaad en koolzaad. In Zuid-Amerika worden vele hectaren regenwoud gekapt om deze gewassen te kweken. Om te zorgen dat het goed groeit worden er massa’s bestrijdingsmiddelen gebruikt. Het resultaat mag duidelijk zijn.

    De milieubeweging weet dit ook, maar heeft blijkbaar andere motieven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North