Bizarre beelden: brug stort op woningen in Alphen

Auteur: , 95 Reacties

Dit is foute boel. Bij de Julianabrug in Alphen zijn vanmiddag bij het terugplaatsen van een brugdeel twee bouwkranen omgevallen. Meerdere huizen werden geraakt.

Bizarre beelden: brug stort op woningen in Alphen

Hulpdiensten (GRIP 3) zijn met groot materieel onderweg, het Rode Kruis is ingeschakeld om ambulancepersoneel te ondersteunen en er zijn twee traumahelikopters ingezet. Videobeelden van het ongeluk staan hier.

Bizarre beelden: brug stort op woningen in Alphen

Een tweede video (schreeuwende vrouw-alert).
Bizarre beelden: brug stort op woningen in Alphen

Op drone-beelden van vlak voor het ongeluk is te zien dat de kranen op verschillende pontons staan. Foto van de getroffen panden hier en hier. De gemeente Alphen begon in april met de renovatiewerkzaamheden. Vandaag zou het brugdek worden teruggeplaatst. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid is inmiddels een onderzoek gestart.

UPDATE: Volgens de burgemeester zijn er géén slachtoffers gevallen.



95 reacties

Vreselijk!! Hoop dat er geen al te ernstige gewonden zijn
Verschrikkelijke gebeurtenis, maar…. Oh, wacht ik zie het. Er is een auto geraakt.
@Jochempie: dat je hier plusjes voor krijgt vind ik dan weer vreemd
@jmeverts: ik ook
@jmeverts: Plust herhaaldelijk zichzelf doormiddel van proxy of via mobiel door steeds 3G uit en aan te zetten (verwisseld je telefoon het ip door)…
@VeniVidiVici: Was ik maar zo slim, en geilde ik er maar op..
@Jochempie: De vermoorde onschuld spelen ben je goed in haha
@venividivici: ik ben niet *vul naam geselecteerde reaguurder hieronder in*
@jmeverts: Nee, terecht. Dit dacht waarschijnlijk bijna iedereen en hij beschrijft het op een leuke manier.
@Jochempie: zieke geest!
@toniominestrone: Nou, nou, nou. Sommige mensen surfen graag even naar een minder beladen website als AutoBlog.nl om even te ontsnappen aan de droevige gebeurtenissen die we per web ter kennis nemen. Wil niet zeggen dat diezelfde personen niet intens meeleven met de gebeurtenissen.
@Jochempie: Waarschijnlijk bedoel je, geheel terecht, wat doet dit nieuws op een Autonieuws site…

Wat dit ongeluk betreft: hoe verzin je het om een huiskraan op een ponton/boot te plaatsen. Waar ben je dan mee bezig als hijskraanspecialist… Dit had niet hoeven gebeuren als heren brugklussers wat beter hadden nagedacht.
@kroon: Dit is een gebruikelijke manoeuvre, vind de plaats van gebruik echter minder gebruikelijk. Dit wordt veelal op open water gedaan.
@pesu: En die rechterkraan stond duidelijk niet lekker; als ze 5s eerder gestopt waren (of simpelweg langzamer gemanouvreerd hadden), was er mogelijk niets aan de hand geweest; ziet eruit als typisch gevalletje: geen geduld & gaan met die banaan …(of de kabel knapte eerst waardoor die niet meer bestuurbaar was, maar ook dan geldt: waarom geen backupkabels ?)
@kroon: Jij hebt duidelijk geen verstand van dit soort hijswerk. Hoe verder de last van de kraan, hoe meer tegengewicht noodzakelijk is. Het zal zo berekend zijn dat dit de beste manier was. Met 2 of meer kranen 1 last verplaatsen vraagt enorm veel skills EN de machinisten moeten heel goed op elkaar afgestemd zijn. Ik weet waarover ik spreek, ik ben zelf kraanmachinist. Dit wil je echter liever niet tegen komen. Of hiervan in de buurt staan. Ik was meteen gaan lopen op het moment dat het begon mis te lopen. Want je weet nooit waar zo’n kraan uiteindelijk neer komt.
@FredT: mooi, een machinist.
Wat vindje van deze observatie: als je het bovenste filmpje vanaf het begin ziet, zie je dat het ponton bij de achterste kraan, steeds verder in het water zakte.
Waardoor het zwaartepunt van de hijs en de andere kraan meer naar dat van de 2e kraan kwam te liggen, waardoor het ponton dus weer verder wegzakte.
Nou ja en zo door, tot alles om ging.
Ik zelf zeg dat er vanaf het begin van het filmpje al niks meer te redden viel, als gewicht eenmaal gaat schuiven is het klaar.
Kan jij je vinden in mijn observatie??
@g40freak: Dat het ponton zo in het water zakt, dat is meeberekend. Kunnen we nu een lang verhaal over maken maar laten we het er maar op houden dat een plan als dit niet word uitgetekend achterop een bierviltje. Alleen hoort normaal gesproken bij het zwenken het ponton mee te ballasten. En dat is hier onvoldoende gebeurt helaas. Waarom weet niemand, alleen degene die de machinist was van de 400-tonner op de achterste bak… Heeft ook geen zin om speculaties te doen, vanaf de zijlijn is het namelijk erg makkelijk om met je vingertje te gaan wijzen..
@silenro: ik wijs niemand aan, ik zeg alleen wat ik zie.
Zit een groot verschil tussen.
En ik check graag met iemand die kennis van zaken heeft (in dit geval reageerder fredt, want machinist) of dategene wat ik zie, ook een beetje steek houdt.
Voor dat ik te snel conclusies trek.
Als je het verschil niet weet tussen vingertje wijzen en een zondebok zoeken of gewoon willen weten wat er gebeurd is, kan ik je verder niet helpen.
@Jochempie: als ik me niet vergis zijn dit demag ac650 en de nieuwe liebherr ltm1400. De ene heeft 24 wielen en de andere 14 (kan er naast zitten) . Met beide een enorme v8. Toch een vrij hoog auto gehalte.
Holy. Fucking. Shit.
Best heftig
Je zou lekker in je achtertuin zitten en opeens BAM een hef mast op je tuintafel
@rob5nismo: Als ie alleen op je tuintafel valt mag je nog blij wezen 😅
@medemblikker: ik dacht hou het een beetje luchtig 😉
Ongelooflijk dat daar mensen in de buurt mochten blijven. Verschrikkelijk inderdaad.

Als iemand het filmpje gaat kijken zou ik even het volume om laag zetten. Mijn oren bloeden nog na van die gillende keuken meid.
@sketcher:
Ze hadden beter de beelden van het journaal kunnen gebruiken, goede beelden van een goede camera op een statief zonder gekrijs.

Rond het middaguur reed ik daar nog, best een raar idee als je thuiskomt en het journaal aan zet.
Sodeju zeg.. hopelijk blijft het dan bij die gewonden, het kan zomaar een stuk slechter aflopen met dat soort (on)gevallen.
De manier waarop de eerste kraan om begint te vallen lijkt te indiceren dat er ergens door iemand een hele grote rekenfout is gemaakt…
@sacabus: Lijkt erop dat de achterste kraan te snel draait en/of te laat stopt met draaien, waardoor de massa van het brugdeel te ver doordrukt en zo de hele boel uit balans duwt. Maar dat zijn slecht mijn twee lekencenten, gebaseerd op een fimpje… ;)
@potver7: die kranen staan op een ponton. Eigenlijk zou er met een dergelijke last ballast moeten worden gezet en dan zorgen dat het ponton recht blijft. Dan hebben de kraanmachinisten de controle. Nu niet.
@potver7: Er lijkt heel veel tegelijkertijd fout te gaan. Na het bekijken van de “drone” video, kan ik als ingenieur niet anders dan meerdere vraagtekens zetten over het momentenevenwicht van de gehele constructie om de lengte-as van het kanaal zowel statisch als dynamisch…
@sacabus: Je klinkt verdacht veel als mijn cursus, en dat tijdens de pauze… Tsss…
@amazinglaurent: Ik werk in de olie&gas en volg/geef momenteel geen cursus in dit vakgebied, dus helaas :P Echter, iedereen die vroeger (of zeer recent zoals ik) wel eens met Lego-kraantjes gespeeld heeft, weet dat een dergelijke constructie op 2 pietluttige bootjes niet gaat werken. Ik ben dan ook zeer benieuwd waarom de projectmanager deze constructie niet als “NO GO” heeft beoordeeld. Heeft waarschijnlijk te maken lagere personeelskosten met als gevolg iets met peanuts en monkeys waardoor de (kritische) kwaliteitscontrole vaak bar is. Misschien moet ik toch maar een cursus gaan geven… :P
@sacabus: Ik kan je uitleg in alle geval al meer waarderen dan de droge kost voor mij :P Olie
@amazinglaurent: Even doorzetten ;-) Met kennis van die droge kost kun je anders toch veel profijt van hebben tijdens meetings met klanten die minder op de hoogte zijn :D
@sacabus: Ja, kan ik me wel iets bij voorstellen :D
@sacabus: * olie en gas klinkt wel boeiend, maar ik hoop toch op iets in de automotive binnen enkele jaren ;)
(App had mijn laatste woorden ingeslikt blijkbaar)
@amazinglaurent: Dat hangt uit eindelijk af wat je zelf te leukste vindt. Je houdt je er immers ~8 uur per dag mee bezig. Olie&gas is icm ambitie iig een goede combi voor als je een toffe auto wilt hebben / rijden.
@sacabus: Top, bedankt voor je goed onderbouwde commentaar vanaf de zijlijn. Ook weer iemand die de complete situatie uit kan leggen aan de hand van een filmpje.
@silenro: “Wat ging er mis” is nu ook gewoon de eerste vraag die in de Engineering gesteld wordt bij een ongeval. Tuurlijk gaat dit op basis van aannames. Vooralsnog bevatten mijn vorige comments daarom ook de worden “lijken en waarschijnlijk”. De abrupte beweging en mate van snelheid waarmee de 1e kraan omvalt geeft mij iig de indruk dat de load niet met een paar Newtons is overschreden. Statisch was dat ding maar net in evenwicht. Meer dan een paar filmpjes hebben de inspecteurs ter plaatse ook niet. De filmpjes geven daarbij gewoon een zeer goede indicatie in welke richting in het papierwerk ze moeten zoeken.
Het gebeurt gewoon te vaak dat er ongelukken gebeuren door (onbewuste) laksheid en “de deadline moet gehaald worden dus voor kritisch zijn of extra check is geen tijd”… Het hoeft misschien niet zo te zijn, maar het lijkt wel het meest plausibele op het moment.
@sacabus: Dit soort werken worden niet uitgetekend op de achterkant van een bierviltje.. Hier gaat maanden aan voorbereiding aan vooraf, en juist met werken als deze (op het water, in samenspel met twee kranen) word alles dubbel gecheckt. Ik heb met dit bedrijf samengewerkt en met vele anderen in dit wereldje, en dat is geen kwestie van even gauw. Er staat hier voor een krappe 15 miljoen aan machines op twee pontons, daar word niet even snel wat mee gedaan. Omdat juist hun weten wat even snel voor gevolgen kan hebben.

Dit zijn niet zomaar een stel bouwvakkertjes die voor de laagste prijs iets komen doen. Daar zijn de risico’s te groot voor.. Daarom vind ik het niet netjes om aannames te doen op basis van een filmpje.

Natuurlijk weet ik ook wel dat de Onderzoeksraad dit gaat gebruiken. Maar ook die laten hun oordeel niet afhangen van dit filmpje en dat zouden wij ook niet moeten doen..
@potver7: lijkt erop ja. daardoor worden de kabels uit elkaar getrokken en lijkt er iets een slinger in het touw te komen. hierdoor wordt het gewicht niet gelijkmatig verdeeld over de stempels en gaat het zaakje schuiven. maar ook dit komt van een leek;)
@sacabus: ze moeten het maar de “Ezelsbrug” gaan noemen
-edit: nutteloze bijdrage-
Redactie, denk eens heel hard na wat dit bericht doet op deze website gespecialiseerd in autonieuws. Als jullie erop gekomen zijn, geef me (ons) een seintje….. ik ben benieuwd
@lowlow: Buiten het feit dat het een vreselijke gebeurtenis is, volg ik ook niet helemaal wat het hier doet.
@lowlow: een verkeersbrug waar uiteindelijk ook auto’s overheen moeten rijden?
@moondustfocus: ja no-brainer leek mij ook.
@moondustfocus: dus toch dacht al dat de link met autoblog was
@lowlow: straks ook nog een bericht van dat hondje dat verdronken is door dat 5 jarig mannetje. Omdat zn moeder ook een auto heeft.
@lowlow: verkeer = infrastructuur joh kleppie.

het is ook geloof ik een taak voor de redactie om dit soort keuzes te maken joh kleppie
@lowlow: Precies, dat dacht ik ook al. Als ik dit nieuws wil lezen dan ga ik wel naar nu.nl of telegraaf.nl of een van de andere 1000 nieuwssites. Hier wil ik alleen autogerelateerd nieuws lezen en niet dit soort fratsen, dat hoor je al de hele dag. En mensen die weer gaan lopen zeiken dan ga je toch naar autoweek? Je bent zelf een autoweek.
@991gt3rs: hoe relax is het als je sites als nu.nl over kunt slaan en hier ook je daily-news gewoon pakt. blijft het wat rustiger in je hoofd zonder die mh17 propaganda en griekenland-fabels
@lowlow: Het is Autoblog.nl, het autonieuws van de straat en daar hoort een brug ook bij, dus hier ben je duidelijk te snel geweest met je stellingname.

En daarbij komt, het is niet jouw blog, dus ook niet handig om te oordelen, wat zij wel en niet plaatsen! Zij plaatsen iets op hun blog, of jij dat nu wel interessant vindt, of niet, dat is niet relevant, wel mooi meegenomen, als je het wel leuk vindt, maar geen voorwaarde.

Daarbij is het bijzonder nieuws, waarvan zij melding maken, dat het iets met auto’s te maken heeft, is meegenomen. Ik vind het goed, dat men dit toch doet, net als af en toe een motor onderwerp, goed voor de algemene inhoudelijkheid en niet blindstaren op alles van autogebied.
@Orichy: Het is niet jouw reactie, dus ook niet handig om te oordelen over wat hij wel en niet reageert. Beetje hypocriet.

Als autoblog hier al het nieuws waar ook maar het woordje ‘auto’, ‘brug’, ‘weg’ of ‘lantaarnpaal’ in voor komt gaat posten zou dat volgens jou dus geen probleem zijn?
Is het mij of ben ik de enige die het vreemd vind dat je :
#1 twee kranen gebruikt voor 1 massa te heisen?
#2 dat ook nog eens op pontons gaat doen?

Zover ik kon zien was de achterste kraan op de gillende keukenmeid film al met 1 poot in water voordat het deel tussen de beide kranen in ging.
@schuimbekje3: #1 Brugdek is te zwaar voor 1 kraan. Met 2 kranen verdeel je de massa. Dat wordt vaker gedaan met zware onderdelen.
#2 Ze werken aan brug midden in het centrum van Alphen a/d Rijn. Brugdeel werd over het water vervoerd.

Bizar voor woorden dit ongeluk. Hopelijk niet al te ernstig.
@schuimbekje3: kijk jij maar eens wat meer naar discovery dan gaat er een wereld voor je open
@schuimbekje3: wij hebben hier geen kranen die dit in hun eentje kunnen tillen . Laat staan stabiel draaien met dit gewicht .
@bohica: op zich hebben we die wel hier, er is er nu 1 onderweg om de ravage op te ruimen. Maar dan nog moet er een tweede kraan bij om alles onder perfecte controle te houden.
Wat hier mis gegaan is horen we snel, maar operaties als deze gebeuren bijna dagelijks in Nederland op deze wijze, zo heel bijzonder was dit niet.
@dennisdd: Dit is nou werkelijk waar de eerste zinvolle reactie in heel dit topic (Y)
@silenro: omdat je net zo goed leest als stevie wonder.
@g40freak: Ook goedemorgen!

Wat wil je eigenlijk zeggen? Ik heb het idee dat we niet helemaal op dezelfde golflengte zitten ..
@silenro: dat je half half leest wat iemand zegt en vervolgens halfslachtige conclusies maakt.
Zou je maar lekker rustig je thee drinken pfff, ik hoop dat er geen gewonden zijn.
brugblog.nl
@uselessblogger: klopt, al jaren, zoals vaste bezoekers zullen weten…
http://www.autoblog.nl/archive/tag/brug
Only in China.


Oh eh, juist ja…
Als er alleen gewonden zijn hebben ze geluk gehad.
Zo dat Is even klote zeg. Daar zijn een paar mensen erg ziek van.
Brabant jonguhhh
@bsxc2: nooit topo gehad zeker?
@bsxc2:
Zuid-Holland jonguhhh! Jonguh jonguh! Tsjongehuhhh, tsjongehuhhhh toch………
@9000cse: Alphen ligt in Noord Brabant, Alphen aan de Rijn in Zuid Holland…. ;))
@grrrrommmmm:
En het gebeurde in……Alphen aan den Rijn……….;-)
@9000cse: en wat schrijft ricardo ;)))
@grrrrommmmm:
Brabant?
Er lijken veel mensen te weten hoe je een brug moet hijsen. Toch is het gebruikelijk om met een of meerdere kranen op een ponton te doen. Meestal zijn de lokaties alleen vanaf het water te bereiken. (Doe zelf hetzelfde soort werk bij een maritieme dienstverlener) Het kan een rekenfout zijn of techniek die faalt. Maar roep niet zomaar wat!
Godverdegodver begon bij het kijken van het tweede filmpje ineens in paniek door het huis te rennen! Vervolgens hangt mijn kat van de paniek in de gordijnen, mijn hond bijt in paniek in mijn enkels en mijn cavia rent nog steeds rondjes in zijn rad….
Een ponton drijft, die komt snel een beetje scheef te liggen bij onballans en dan is het onhoudbaar. Een ponton met poten zou beter zijn, als een jackup rig bijvoorbeeld. Dan is het een stabiel eilandje op poten, misschien een idee voor de engineers onder ons?
@retsok: er bestaan pontons die kunnen ballasten. Als de kraan het gewicht er langzaam in hangt kunnen ze het ponton recht houden. Het komt dan alleen dieper te liggen.

Of die pontons ook beschikbaar zijn in dit kleine formaat weet ik niet. Zo te zien zijn dit simpele bakken. Goed genoeg voor de meeste klussen.
@lekbak: mercedes ponton?
Inderdaad heel erg maar autoblog lijkt de laatste tijd echt een vergaarbak te worden voor non-gerelateerd autonieuws.
@750i: gewoon lekker niet op klikken dan en lezen wat je wel interessant vind.

Het is hier 800 meter vandaan gebeurt. Doffe harde knal. Nog steeds de hele tijd sirenes langs de zaak onderweg naar de plek.

Er wordt nu gesproken over iig een dode.
Voor degenen die ver van mijn bed spelen: een BRUG is een WEGdeel, weg = auto’s dus is dit een gerelateerd bericht. Gerelateerd als de opening van een nieuwe snelweg, in die orde. Wel moet me van het hart dat pas de laatste jaren, dit soort ongelukken met de regelmaat van de klok gebeuren. Oorzaak?…… Alles wordt nu met de computer berekend. Weg zijn de bollebozen achter tekenborden, die alles met een flinke veiligheidsmarge ontwierpen. Op de bouwplaats zelf machines die overbemeten waren voor de klus.Met mannen met verstand van zaken tijdens de klus. Denk aan de Amsterdamse en Rotterdamse metro’s, Coen, Maas, Botlek, Velser, IJ en andere tunnels gebouwd zonder problemen. Zie dan dit ongeluk, ongelukken bij 2e Coentunnel, een Haagse sneltram etc. UGGHH ik heb gezegd (vrij naar Arendsoog, Kluk-Kluk en Winnetou)
Ten eerste wil ik even tegen diegene zeggen die zitten te mekkeren hier over dat het niks met autonieuws te maken heeft… Shit up! NL heeft al teveel zuurpruim zeikers!

En ten tweede, laat maar liggen alles kan maar 1 keer vallen. ARBO inspectie dienst heeft er in elk geval weer een aardige klus bij!
Komkommertijd
@gtdave: Eerder Zuurpruimentijd!
Zal wel weer de schuld zijn van de babyboomerts
Makkelijk met de vinger wijzen nu, feit is wel dat dit niet nodig was. Gelukkig valt alles tot nu toe mee.
Wat een gezeik of dit wel ontopic is. Als je alleen maar kunt zeuren op AB, dan kijk je toch lekker niet meer…

Bizar ongeluk… Dat lange filmpje bent ik nog nergens anders tegen gekomen, dus chapeau!
Dat gillende wijf sjongejongejonge heb ik nu al 100x gehoord
echt he dat mens kan bij de brandweer als sirene
Wat een pannenkoeken in die kranen zeg!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).