• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bizarre Formule1-crash: Buemi verliest twee wielen

Auteur: ricardo, gepost 16 april 2010 om 09:19 – 51 Reacties

Vliegwiel

Vandaag was de eerste vrije training in aanloop naar de GP van China. De jonge Zwitser Sebastien Buemi was daar ook van de partij met z’n Toro Rosso-bolide. Maar bij het aanremmen van de 14e bocht ging er iets niet helemaal goed. Op hoge snelheid schoten beide voorwielen los. Oeps!

Inmiddels is de oorzaak bekend. Er waren problemen met de rechter wieldrager waardoor het hele zaakje loskwam. De kabels die de wielen aan de auto vebinden bleken ook niet goed te werken. Overigens was dit de eerste keer dat ze zouden gaan racen met deze nieuwe onderdelen. Terug naar de tekentafel voor Torro Rosso dus. Voorlopig zullen ze met een iets oudere set-up van onderdelen gaan rijden.

Hieronder de bizarrocrash op video. Buemi bleef verder ongedeerd.

Ook interessant!

  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
  • Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
    Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Formule 1, Sébastien Buemi, Video

Vorig bericht: « Dit is de verlengde Audi A8 – inclusief W12 blok
Volgend bericht: De Lamborghini Gallardo Balboni in het wild »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dino2400 zegt

    16 april 2010 om 09:23

    wel mooi hoe die wielen gewoon doorrollen…

    Login om te reageren
  2. Autogek zegt

    16 april 2010 om 09:23

    Zeker onderdelen van Toyota gebruikt!

    Ik zal het maar schrijven.

    Login om te reageren
  3. Bazzl zegt

    16 april 2010 om 09:29

    Holy shit….dan verschiet je je eigen toch ook dood…!!

    Login om te reageren
    • Steiger zegt

      16 april 2010 om 09:39

      @Bazzl: Wat?

      Overigens wel een bizarre crash, dat zijn geen kleine foutjes. Twee wielen die loskomen en beide kabels die niet werken… Ik denk dat daar een designer een vervelend beoordelingsgesprek gaat krijgen :)

      Login om te reageren
  4. John zegt

    16 april 2010 om 09:32

    Hij heeft aardig wat gelukt dat het hem daar gebeurt, dit moet je op monaco niet gebeuren op hoge snelheid, dan is het ByeBye Buemi!

    Login om te reageren
  5. JamesBond007 zegt

    16 april 2010 om 09:42

    Bizar ongeval zeg. Hij komt er wel epic uit alsof er niks aan de hand was. Zo van ”oh, me auto is net kapot gegaan met 300 km/h, dacht ik parkeer em ff in het grind en neem een bak koffie”

    Login om te reageren
  6. vale46 zegt

    16 april 2010 om 09:42

    LOL, plots je 2 voorwielen je eigen wagen zien voorbijsteken :D
    Los van dat vraag ik mij het volgende af: als er iets mankeert aan het rechter voorwiel en het er ook af vliegt , hoe kan het linker voorwiel er dan net gelijktijdig af vliegen?

    Ik denk dat een ingenieur hier een klein foutje heeft gemaakt in zijn sterkteberekening.

    Login om te reageren
  7. vale46 zegt

    16 april 2010 om 09:50

    @ mezelf: Scuderia Toro Rosso heeft het ongeluk onderzocht en de oorzaak gevonden. De wielophanging rechtsvoor begaf het bij het aanremmen en dat zorgde voor zoveel druk op de linker voorwielophanging dat die ook afbrak. De wielen kwamen helemaal los doordat de kabels die moeten voorkomen dat de wielen bij een crash alle kanten opvliegen vast zaten aan de onderdelen die afbraken. De Italiaanse renstal rust de bolides nu uit met de wielophanging die het ook in Maleisië gebruikte.

    Login om te reageren
  8. Klojum zegt

    16 april 2010 om 09:51

    Hij blijft gewoon bijsturen, ook zonder voorwielen! :-D

    Login om te reageren
  9. BetaArkUser zegt

    16 april 2010 om 09:51

    heel apart dit gebeurd wel vaker?
    en toch een rode vlag geven :P
    alles is toch goed gegaan? dus lekker door racen zou ik zeggen!

    Login om te reageren
  10. Bakpau zegt

    16 april 2010 om 09:52

    Grappig dat hij zonder voorwielen nog naar rechts probeert te sturen.

    Login om te reageren
  11. gschoots zegt

    16 april 2010 om 09:56

    Wow, just wow!

    Design op het randje, en in het geval van Toro Rosso er overheen…

    Login om te reageren
  12. Thomas zegt

    16 april 2010 om 10:00

    En wel proberen te blijven sturen! Wat een held!

    Login om te reageren
  13. Texter zegt

    16 april 2010 om 10:05

    Toch wel een boete waard lijkt me.

    Login om te reageren
  14. Laurens zegt

    16 april 2010 om 10:15

    Tja, als de teams niet mogen testen…

    Login om te reageren
    • Ikke_ferrari zegt

      16 april 2010 om 10:50

      @Laurens: Idd… de FIA vraagt om problemen!
      Vroeg of laat gaat het een keer echt fout.

      Login om te reageren
  15. GWBoes zegt

    16 april 2010 om 10:17

    Heerlijk hoe doods en hersenloos die marshal met zijn vlaggetje staat te zwaaien, een robot had meer uitstraling gehad.

    Login om te reageren
  16. peer zegt

    16 april 2010 om 10:38

    Haha, check hem sturen zonder voorwielen

    Login om te reageren
  17. JPM zegt

    16 april 2010 om 10:51

    Dat is echt levensgevaarlijk, ik verwacht hier toch wel een straf voor. Z’n banden horen vast te blijven zitten aan die kabels, we hebben allemaal bij de jonge Surtees kunnen zien wat een rondvliegend wiel voor schade kan aanrichten.

    Login om te reageren
  18. integralechubasco zegt

    16 april 2010 om 10:55

    als ik naar de beweging van het afbreken kijk (naar voren toe) dan lijken het wel de remklauwen te zijn die uit hun schoenen schieten…

    Login om te reageren
  19. JPM zegt

    16 april 2010 om 11:11

    via Autosport.com
    Vooral die laatste alinea is schokkend als je het mij vraagt.

    An investigation by the team has concluded that the incident was caused by a front right upright failure – which was a new design introduced for this weekend’s race. Exactly what went wrong to cause the malfunction has not yet been established, however.

    Once the right upright failed, the load on the left side component was too great for it to handle which is why that failed simultaneously.

    The team also concluded that the wheel tethers did not work, with the tyres being pitched over the spectactor fences. The tethers were attached to the part of the uprights that broke off.

    Login om te reageren
  20. GOD zegt

    16 april 2010 om 11:15

    Ook echt precies op de milliseconde gelijk klappen ze er af zonder enige aanleiding.
    Als het de GP van Irak was geweest had ik nog wel een goed idee gehad wat het zou kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      16 april 2010 om 14:18

      @GOD: Zonder reden zou ik niet durven zeggen!
      Het onderdeel aan de wielen kreeg op dat moment allerlei krachten te verwerken: Downforce(maximaal op einde rechte stuk), Volle remkracht(2/3G), en volgens JPM ook nog een bult in de baan.
      Ik vroeg me altijd al af hoe zo een paar staafjes al dat geweld konden tegenhouden.
      Het blijft natuurlijk een fout van de ingenieurs die het onderdeel niet sterk genoeg gemaakt hebben.

      OT: die kabels van de wielen zaten vast aan de ophanging, maar de gehele ophanging vloog er af, niet meer dan logisch dat de wielen hun eigen weg gingen.

      Ik vind dat Torro Rosso geen straf mag krijgen, ze hebben dit niet kunnen voorspellen en zeker ook niet gewild!

      Ergens hou ik wel van dit spektakel! Het blijft immers een zeer gevaarlijke situatie.

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      16 april 2010 om 14:20

      @GOD: Het is niet tegelijk! Omdat het ene wiel afbrak kreeg het andere plots het dubbele van de krachten te verwerken en brak ook af.
      Zoiets gebeurt in fracties van een seconde maar theoretisch gezien niet op hetzelfde moment.

      Login om te reageren
  21. JPM zegt

    16 april 2010 om 11:17

    Een ‘upright’ is een component die de wishbones van de ophanging aan de as en het wiel aan elkaar linkt.

    Login om te reageren
  22. alfist zegt

    16 april 2010 om 11:24

    Red Bull geeft je vleugels. Dus heb je geen wielen nodig :p

    Login om te reageren
  23. Maksimum zegt

    16 april 2010 om 11:49

    Ook Red Bulls B team heeft problemen met kwaliteit. Dit word een flinke straf voor het team. Als zo iets in de race was gebeurt hadden ze komende 5 wedstrijden thuis kunnen blijven!

    Als je je eigen coureur de laat verongelukken mag het team zelf weten. Maar andere in gevaar brengen met 1 los wiel.. 2 losse wielen:O.

    Login om te reageren
  24. integralechubasco zegt

    16 april 2010 om 12:37

    @GOD
    zonder enige aanleiding behalve dat hij op 100 meter voor een bocht staat… ik denk echt dat het iets met de remmen is of met de energie die kennelijk vrijkomt bij het het remmen…

    Login om te reageren
  25. Mr. Dj M. zegt

    16 april 2010 om 12:41

    Het zal je maar gebeuren ja, zag het al op tv vanmorgen…

    Login om te reageren
  26. lambo4all zegt

    16 april 2010 om 12:56

    volgens mij moet hij even ze ondergoed verschonen:P wel een zeldzame crash dit, heb het nog nooit gezien!

    Login om te reageren
  27. Nijntje_ zegt

    16 april 2010 om 13:07

    Damn, heb zoiets maar eens aan de hand… Ik zou in elk geval niet meer proberen te sturen…

    Login om te reageren
  28. girls_VS_cars zegt

    16 april 2010 om 13:22

    Ik denk toch dat het anders is gegaan. Stel je voor dat de waarheid naar boven komt.

    Iemand… heeft een haat op Sebastien Buemi. Hij dacht.. ga jij maar eens ff lekker rijden m’n jong.

    Oké prima!

    Resultaat… dit dus ;)

    Login om te reageren
  29. Jokkebrok zegt

    16 april 2010 om 13:28

    Idd, bizar!

    Login om te reageren
  30. JPM zegt

    16 april 2010 om 13:44

    @ intergralechubaso

    Het is een combinatie van elementen. De upright die is afgebroken staat onder enorme stress door de downforce, remmen en ophanging. Aan het einde van het rechte stuk is de downforce op de upright het grootste, de remkracht is op dat stuk ook het grootste en daarnaast zit er in de remweg een kleine bump in de baan. Dus je hebt zowel de downforce en de remmen die maximaal zijn en daarnaast krijgt de ophanging via een bump dus nog een klap, tsjah en dat alles bij elkaar is net iets teveel geweest voor het aluminium stuk.

    Login om te reageren
  31. timberleek zegt

    16 april 2010 om 13:48

    misschien stuurt hij niet bewust, maar houdt hij zichzelf gewoon vast. Misschien slaat het stuur wel heen en weer door een onderdeel wat zich in de weg graaft oid.

    of hij probeerde of er misschien nog een onderdeel vast zat waarmee hij de klap enigszins kon verminderen

    Login om te reageren
  32. JPM zegt

    16 april 2010 om 13:50

    @ timberleek

    Nee hij probeert wel degelijk nog te sturen ;)
    Regel 1 in de Formule 1 als je crashed is handen van het stuur. Als je namelijk de bandenstapel of de muur raakt met je handen aan het stuur heb je 2 gebroken duimen en/of handen.

    Login om te reageren
  33. timberleek zegt

    16 april 2010 om 13:59

    @jpm

    daarom ook mijn 2e punt. misschien hoopte hij dat er nog wat vast zat (bijvoorbeeld een remschijf) waarmee hij enigszins kon sturen en zo de klap verzachten. Of hij was gewoon nog even in de war (tis toch even schrikken)

    Login om te reageren
  34. GOD zegt

    16 april 2010 om 14:08

    @ integralechubasco

    Met aanleiding bedoelde ik zo uit het niets.
    Volgens JPM was het de upright.
    Kan ik me wel iets bij voorstellen want ik ken die dingen toevallig. Dat is het stuk waar alle wishbones en dergelijk aan zitten, en aan de andere kant het wiel, remschijf, remklauw etc.

    Login om te reageren
  35. Buyck zegt

    16 april 2010 om 14:26

    Een professionele blunder van formaat en een totale afgang zonder weerga voor Toro Rosso!

    Login om te reageren
  36. GH zegt

    16 april 2010 om 14:42

    Iemand het filmpje met legendarische Olav-commentaar???

    Bizar dat zoiets kan gebeuren natuurlijk.. Wel grappig dat ie toch probeert te sturen! Denk natuurlijke reactie.

    Login om te reageren
  37. Tbone zegt

    16 april 2010 om 14:56

    ik vind dat hij nog erg goed bij de les was, als het gebeurt moet je even luisteren, je hoort dat hij terug schakelde. toch knap in zo’n korte tijd.

    Login om te reageren
    • GH zegt

      16 april 2010 om 18:05

      @Tbone: Hij heeft niet voor niets een race licentie he. Zo’n licentie is niet alleen maar het kunnen volgen / bedenken van lijnen die ze rijden.

      Login om te reageren
  38. spykerboy zegt

    16 april 2010 om 14:59

    dat word weer lekker trug naar de ouwe onderdelen dus :) :P

    Login om te reageren
  39. Evilghost zegt

    16 april 2010 om 16:44

    Dat hij nog stuurt is gewoon een doodnormale reactie. Je stuurt naar waar je naartoe wilt.

    Hij gaat niet even nadenken dat sturen nutteloos is omdat zijn wielen eraf liggen.

    Login om te reageren
  40. GOD zegt

    16 april 2010 om 16:55

    @ vale46

    Neem toch niet alles precies zo als ik het zeg :lol:
    Je snap toch wel wat ik bedoel ofnie.

    Login om te reageren
  41. wilco faber zegt

    16 april 2010 om 21:21

    Mooi he, je auto wordt wel lichter van het kwijtraken van 2 banden. Kun je sneller in rechte lijn :-)

    Login om te reageren
  42. laulau zegt

    16 april 2010 om 21:29

    Ik zou mijn broek vol schijten als dit mij zou overkomen. Wel merkwaardig.

    Login om te reageren
  43. ed zegt

    17 april 2010 om 00:44

    ik voel nog een toyota gate aankomen

    Login om te reageren
  44. Dimglor zegt

    17 april 2010 om 13:34

    Tja ik denk dat Buemi wel even heel hard zal verschoten zijn ;)

    Login om te reageren
  45. Cantago zegt

    17 april 2010 om 18:30

    Het zou je maar gebeuren… Dat dit niet eerder naar voren komt? Want als ze zo snel alle twee afbreken dan moet de constructie wel ECHT zwak zijn!

    Login om te reageren
  46. Tostitje zegt

    20 april 2010 om 19:12

    haha 300 op de klok:P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North