Anno 2021 nog een lekkere compacte BMW met achterwielaandrijving? Gelukkig wel, kunnen we zeggen. Hier zijn BMW 2 Serie details.
Toen BMW met de voorwielaangedreven 1 Serie kwam riepen fans van het merk het uit. Is er dan iets meer heilig bij het merk waar ooit de basis bij achterwielaandrijving lag? De Duitse autofabrikant laat deze trouwe groep niet helemaal in de steek. De speelse 2 Serie krijgt een opvolger. Dat wisten we al. Nu maakt BMW echter voor het eerst pittige details bekend over de nieuwe 2 Serie.
Nieuwe BMW 2 Serie details
Het is een compacte auto, met achterwielaandrijving en in het gunstigste geval een zes-in-lijn voorin. Klaar! Oh, jullie willen meer weten? Het automerk spreekt met de ontwikkeling van de nieuwe 2 Serie over een bijna 50:50 resultaat met betrekking tot de gewichtsverdeling. Op dit moment is BMW gestart met het dynamische testen en tuning van de rijeigenschappen en het onderstel. Vandaar dat het merk weer een reeks spyshots heeft vrijgegeven van het ding, voorzien van heftige camouflage.
En ja, BMW heeft nu officieel bevestigd dat er genoeg leuks in het verschiet zit met de nieuwe 2 Serie. Het voorlopige topmodel is de M240i xDrive Coupé. De zes-in-lijn levert in dit model 374 pk en is gekoppeld aan een 8-traps Steptronic Sport automaat. Dat is een lekkere upgrade ten opzichte van de oude variant, die het met 340 pk moest doen. Het is niet bekend of de M240i er ook met achterwielaandrijving komt. Wel is duidelijk dat er zeker varianten van de nieuwe 2 Serie gewoon achterwielaandrijving krijgen, dus maak je maar geen zorgen.
BMW zegt er zelf niets over, maar een nieuwe M2 lijkt toch ook weer te gebeuren. Aangezien de M240i xDrive Coupé al 374 pk heeft, moet de nieuwe M2 flink aan de bak qua vermogen. Dat moest BMW toch al. Concurrent AMG heeft immers een 421 pk sterke A45 S. Audi zal ook niet stil hebben gezeten met de nieuwe RS3, die nog volgt.
De productie van de nieuwe BMW 2 Serie start in het najaar van 2021, aldus de details van het merk.
piedlourd zegt
En hij weegt slechts 1750 kilo. Mooi toch!
knapzuur zegt
Je overdrijft misschien of bent uiterst realistisch want 1550 leeggewicht van de vorige betekend inderdaad met vloeistoffen en bestuurder met enig gemak 1750kg.. voor een kleine sportieve BMW..
Johanneke zegt
Handbakkie erbij en je hebt een future classic. Last of its kind. De opvolger krijgt sowieso een hybride systeem.
por100 zegt
Euhm is deze dan niet mild hybrid?
ericc zegt
Een 140i met deze motor bij de facelift? En X-drive!
torsen zegt
@ericc: Dat gaat dus niet met het huidige platform van de 1 serie.
alfapeter zegt
Het lijkt of hij de enkele koplampen van de Z4 krijgt, da’s een beetje jammer. Voor de rest ben ik fan.
karhengst zegt
De proporties van zo een compacte tweedeurs blijven een genot. Een A3 en A-Klasse sedan ogen er bejaard bij en over de 2-Serie GC zullen we het maar niet hebben.
geen1234 zegt
Wat ik niet begrijp is hoe porsche nog weg komt met het verkopen van 911’s met slechts 380 pk???? Je bent toch wel gek als je je niet genaaid voelt dat je hetzelfde aantal pk’s in je auto van ~150k hebt als een van van bmw van ~70k.
hbk62 zegt
@geen1234: Ik zit toch liever in een 911…
mashell zegt
Als het aantal pk’s het enige is wat je bezig houdt dan wel. Maar voor leuk rijden is 380pk al meer dan twee keer dat wat nodig is (de lol van sportief rijden zit in eenheid van mens en machine, met veel pk’s en een automaat wordt het zo gemakkelijk dat het niet echt leuk meer is) dus gaat het om andere dingen, rijeigenschappen en bij wagens als de 911 ook om historie en het uiterlijk.
lexis zegt
Kan ik volledig beamen. We reden eerst een bmw f32 met 306pk, dus met de zes pitter, daarna is er nog een mini cooper 1.5 met 136pk bijgekomen. Wat een revelatie, de mini rijdt stukken agieler, je hebt veel sneller een sportief rijgevoel in de mini ondanks bij een derde minder pk. Maar een goede besturing en goed afgesteld onderstel en een laag gewicht zijn belangrijker dan heel veel vermogen. Oké de zespitter voegt veel bij aan de beleving kwa geluid en koppel maar als auto doet ie onder voor de mini die ook een derde van prijs beter koop is.
Jantje_555 zegt
dus eigenlijk altijd automaat en altijd xdrive…zo blijven de oude M135i/M235i of M140i/M240i met RWD én manueel én +300pk de echte waardestijgers binnen enkele jaren.
mpgc zegt
@Jantje_555: er komt later ook nog een M240i met alleen achterwielaandrijving. De X-drive varianten op dit platvorm rijden overigens ook gewoon als achterwielaandrijvers met extra tractie.
ouwedibbes83 zegt
@mpgc: en extra gewicht