• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 5 Serie (E39) – occasion video & aankoopadvies

Auteur: CasperH, gepost 7 januari 2016 om 16:00 – 151 Reacties

BMW 5 Serie (E39)
Populair bij de youngtimerrijder en misschien wel de mooiste 5 Serie die BMW ooit gemaakt heeft: de BMW E39 5 Serie.

Deze 5 Serie ging in productie in het jaar 1995 en werd (na een facelift die in september 2000 werd doorgevoerd) uiteindelijk tot en met 2003 gebouwd. De modellen van na de facelift zijn het makkelijkst te herkennen aan andere lichtunits voor en achter, en aan de in de carrosseriekleur gespoten stootstrips. De E39 werd in twee variaties geproduceerd: de sedan en de touring. Die laatste werd overigens op de AutoRAI onthuld, in een tijd dat de AutoRAI nog enig aanzien had wereldwijd.

Zoals alle échte BMW’s is de E39 voorzien van achterwielaandrijving en, een voor zijn klasse, sportief rijgedrag. De stijfheid van het chassis was zo goed dat men bij de ontwikkeling van de opvolger (de E60) niet eens moeite deed om het chassis nog stijfer te maken. Uiteraard is er ruime keuze uit fijne zescilinders en een aantal prettig V8 motoren, maar er was ook één viercilinder diesel: de 520d.

De E39 BMW 5 Serie was leverbaar met benzinemotoren variërend van 150 tot 286 pk, de diesels waren erin smaakjes variërend van 115 tot 184 pk. De E39 M5 met 400 pk bewaren we voor een los aankoopadvies, omdat die te tof is om zijdelings in een artikel als deze te behandelen.

Aanbod op Marktplaats
Op Marktplaats.nl staan momenteel ongeveer 370 E39’s te koop, waarvan ongeveer 90 diesels. Een handbak is veel zeldzamer dan een automaat: ruim 90 versus een kleine 270. Ongeveer 110 stuks zijn een Touring, de rest is dus een sedan.

Prijzen beginnen net onder de 1000 euro en lopen op tot een slordige 18.000 euro voor de allermooiste exemplaren. Dan rekenen we de E39 M5 dus niet mee, maar voor de liefhebbers: vanaf ongeveer 15.000 euro kun je shoppen. De allermooiste exemplaren gaan voor ruim het dubbele van dat bedrag weg.

Pluspunten

  • Tijdloos ontwerp.
  • Fijne motoren.
  • Goede rijeigenschappen.
  • De E39 5 Serie kwam consequent goed uit klanttevredenheidsonderzoeken.
  • Betrouwbaar

Aandachtspunten
De lijst aandachtspunten is er één die de logische slijtageonderdelen voor een auto van deze leeftijd buiten beschouwing laat. Rubbers drogen uit, roest komt met de tijd, remschijven gaan op, schokdempers verliezen hun werking en elektronica vertonen vaker kuren naarmate de leeftijd van een auto oploopt. Alles dubbelchecken dus. Zeker bij oudere auto’s geldt dat een onderhoudsboekje met veel dealerstempels de prijs opdrijft. Dat geldt dus zeker voor een populaire auto als de E39 5-serie.

  • De V8 motoren zijn verleidelijk lekker, maar een stuk minder degelijk dan de zescilinders. Bovendien presteren de zescilinders erg prettig, dus je kan je afvragen of je een V8 moet willen.
  • Scheef slijtende achterbanden zijn meestal het gevolg van versleten ophangingsrubbers.
  • De luchtmassasensor geeft er nog wel eens de brui aan bij de 520d, 525d en 530d. Een nieuwe sensor moet worden ingelezen op de ECU.
  • Dezelfde diesels hebben ook problemen met de injectoren, waardoor misfires kunnen ontstaan.
  • De swirflaps van de diesels willen nog wel eens afbreken en in blok terecht komen. Makkelijkste fix: gewoon weghalen, want je merkt er verder toch weinig van tijdens het rijden en het kan geen kwaad.
  • Vroege 530’s hadden een ECU die teveel boost op de turbo’s toeliet. Hierdoor kunnen de turbo’s het begeven. Een nieuwe turbo en herprogrammeren van de ECU zijn noodzakelijk.
  • De waterpompen van de benzine V8 motoren zijn niet de meest betrouwbare. Ook het inlaatspruitstuk en het blok zelf zijn gevoelig voor scheuren, dus als je koelwaterpeil daalt, kan dat serieuze problemen betekenen.
  • De remleidingen zijn gevoelig voor roest, met name in het gebied boven de brandstoftank.
  • De LCD’s begeven het soms, vervangen kost een paar honderd euro.
  • De automaten zijn “sealed for life”, wat zoveel betekent als “BMW vervangt de vloeistof in principe niet”, waardoor ze nog wel eens stuk willen gaan rond de 200.000 kilometer. Een specialist kan dit voor je doen, het wordt geadviseerd elke 100.000 kilometer de versnellingsbak te flushen.
  • De ECU’s van de 528i gaan regelmatig stuk.
  • De achterklep van de Touring roest, met name onder het apart te openen achterruitje.
  • De deurrubbers zijn niet het sterkste punt van de E39 Fünfer.
  • De V8 motoren staan bekend om problemen met de Nikasil-coating van de cilinderwanden. Dit werd met name veroorzaakt door benzine met een hoog gehalte zwavel. Inmiddels heeft brandstof veel minder zwavel in zich en zouden deze problemen zich niet meer voor moeten doen. Bovendien was dit met name een probleem in het Verenigd Koninkrijk en de USA, hier in Europa heeft brandstof al veel langer weinig zwavel in zich. Wees uiteraard wel alert als je een uit de USA of het VK geïmporteerde auto overweegt.
  • Het is heel makkelijk om het servicelampje te resetten, dus alleen een rekening bewijst een recente onderhoudsbeurt.

Zoek de 5 Serie of een andere auto op Marktplaats.nl

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW bestuurder gebruikt knipperlicht

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, Aankoopadvies, advies, BMW, e39, marktplaats, occasion, Video

Vorig bericht: « De minst verkochte sportwagens van Nederland in 2015
Volgend bericht: Aston showt modern dash op de CES »

Lees Interacties

Reacties

  1. toniominestrone zegt

    7 januari 2016 om 16:04

    Ondanks alle aandachtspunten toch de mooiste 5 (in mijn ogen)

    Login om te reageren
    • mzonneveld zegt

      7 januari 2016 om 17:19

      @toniominestrone: In mijn opzicht is de mooiste toch de e34..

      Login om te reageren
      • coffeecup zegt

        7 januari 2016 om 18:58

        @mzonneveld: Overall gezien vind ik de e39 mooier.
        Maar als e34 is een donkerblauwe 525ix Touring met zwart leer en schuifdak niet te versmaden.

        Login om te reageren
      • danielj zegt

        7 januari 2016 om 21:11

        @mzonneveld: De e39 is naar mijn mening de mooiste 5-serie. De e34 is in mijn ogen de “stoerdere” 5, vooral door de ronde koplampen en zijn meer vierkantige carosserie, ook vind ik de motorkap zo gaaf die in plaats van naar achteren naar voor wordt geopend.

        Login om te reageren
    • sulobb zegt

      7 januari 2016 om 18:44

      @toniominestrone: eens!

      Login om te reageren
      • paulloper zegt

        7 januari 2016 om 21:00

        @sulobb: e39 prachtig model, hoop ooit een b10 te kopen.

        Login om te reageren
        • sulobb zegt

          8 januari 2016 om 11:33

          @paulloper: goede keus! Ik binnenkort een dieseltje, en (ooo……it) in de toekomst een M5

          Login om te reageren
    • llukek zegt

      8 januari 2016 om 09:21

      @toniominestrone: Vooral de 530d met 193pk. Ohnee, die bestaat niet volgens Autoblog…

      Login om te reageren
  2. Joel_D zegt

    7 januari 2016 om 16:07

    Een van de beste BMW’s gemaakt vind ik. Prachtig design, fijne motoren en ook goede kwaliteit. Mijn vader heeft er 3 van gehad (528, 530 en een M5). Als ik ooit de kans krijg komt er zeker een keer een E39 voor de deur te staan.

    Login om te reageren
  3. sbelali zegt

    7 januari 2016 om 16:08

    Was destijds m’n favoriete auto. Wat een geweldig mooi ding blijft het toch. Het heeft iets zakelijks, sportiefs en stoers

    Login om te reageren
  4. ocda zegt

    7 januari 2016 om 16:10

    Tip voor de zakelijke rijders onder ons, de BMW 530 D mits uit 2000 of daarvoor, 35% bijtelling over de dagwaarde. Heerlijk dieseltje. de 525 tds daar gaat de brandstofpomp nog wel eens bij stuk op pak m beet 320-350.000 km en dat is een duur heel duur geintje.

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      7 januari 2016 om 18:10

      @ocda: moet je alleen je zaken niet in Rotterdam of utrecht regelen

      Login om te reageren
      • smoothoperator zegt

        7 januari 2016 om 19:35

        @w115: want?

        Login om te reageren
        • nicolasr zegt

          7 januari 2016 om 19:48

          @smoothoperator: omdat je daar met een diesel van voor 2001 niet naar binnen mag…

          Login om te reageren
          • smoothoperator zegt

            8 januari 2016 om 11:35

            @nicolasr: pfff owja… met deze populistische milieubullshit heb ik geen rekening gehouden…. wie dergelijke regeling heeft verzonnen heeft er ook niets van begrepen.

            Login om te reageren
    • super zegt

      7 januari 2016 om 21:05

      @ocda:
      530d uit die generatie heeft wel een turbogat van heb ik jou daar, en als ik het me goed herinner ook geen 6 bak.

      Oude xenon lampen gaan trouwens ook stuk, maar daar hebben alle merken last van.

      Login om te reageren
      • e39540itouring zegt

        7 januari 2016 om 21:53

        @super: 530d was toch de eerste met een variabele turbogeometrie. Spannend kan je het niet echt noemen, maar wel oempf tot de rode streep, en juist dat ontbreekt bij veel common rail diesels. Door de automaat zijn de blokken wel vaak wat lui, maar dat komt vooral omdat standaard in tweede verzet wordt opgetrokken.

        Login om te reageren
        • super zegt

          7 januari 2016 om 23:10

          @e39540itouring:
          Heb er wel eens in gereden, en heb zelf een e46 330xd (waar dezelfde motor in zat als de 530d) met automaat gehad. 0-100 zeker niet super snel, met de automaat in sport mode wel iets beter. Met tussensprints waren ze wel flink rap als je de turbo eenmaal aan de gang had. Overigens hadden ze volgens mij geen variabele geometrie turbos, maar kan me vergissen.

          Login om te reageren
          • bmwtouring zegt

            11 januari 2016 om 04:51

            @super: Toch wel. Turbo’s hadden variabele geometrie.

            Login om te reageren
        • bmwtouring zegt

          11 januari 2016 om 04:52

          @e39540itouring: BMW was zeker niet de eerste met variabele geometrie. VW had het eerder al op zijn TDI motoren…

          Login om te reageren
      • ocda zegt

        7 januari 2016 om 23:22

        @super: Je rijdt dat die auto ook niet voor zn sprint naar de honderd, t is een diesel he maar hij blijft heel leuk meedoen met de modernere auto’s tussen de 80-160 komt dat oudje prima vooruit. Heerlijk koppel en nog steeds behoorlijk snel.

        Login om te reageren
  5. cpp1 zegt

    7 januari 2016 om 16:11

    Abs pomp had ook wel in het lijstje gemogen, dan gaat de auto in noodloop incl automaat.

    Heb 2 tourings gehad, Oxfordgrün, beige leder, schuifdak, 2 delige 17″ kruisspaakwielen etc. Erg mooie en fijne auto’s. Nog steeds.

    Login om te reageren
  6. 123bat zegt

    7 januari 2016 om 16:18

    Gewoon zo’n super fijne 530i nemen en dan zit je dus qua motor altijd goed!
    Automaat flushen is sowieso altijd aan te raden, zeker bij oudere auto’s.
    En wat blijft het toch ook een tijdloos model.

    Login om te reageren
    • 730ld zegt

      7 januari 2016 om 21:24

      @123bat: bij flushen blijft er altijd nog schaafsel achter. Je kan voor hetzelfde geld bij ZF (vanaf bouwjaar 2004 dacht ik) in Dortmund voor 400-500 euro je automaat voorzien van nieuwe atf olie en pakkingen. Heb ik althans gedaan met de E61 535d. Dan spoelen ze net zo lang dat het schaafsel weg is. Bij mij hebben ze met 8 liter gespoeld. Doorzat ze dat doen met hoge druk kunnen de pakkingen scheuren en uiteindelijk gaan lekken. Maar je moet er wel een eind voor rijden…. Bij de GM bak van de E39 530d heb ik laten reviseren in Tilburg.

      Login om te reageren
      • volvoturbo zegt

        7 januari 2016 om 23:53

        @730ld: ZF zit ook bij Delft inmiddels. Handiger voor de randstadbewoner. Ben er ook (en met mij velen) geweest met de E90 330i.

        Login om te reageren
  7. gerjan zegt

    7 januari 2016 om 16:18

    Mooiste 5 serie ooit gemaakt. Het is jammer dat ik een 4×4 nodig heb anders had ik wel eentje gehad. Super mooi !!

    Login om te reageren
    • kruimel zegt

      7 januari 2016 om 20:44

      @gerjan: die zijn er toch! Voldoende import.

      Login om te reageren
      • bmwtouring zegt

        7 januari 2016 om 22:56

        @kruimel: hoe bedoel je??

        Login om te reageren
  8. bazzelijn zegt

    7 januari 2016 om 16:19

    Meest tijdloze Bmw die er is, sowieso de meest tijdloze auto uit de jaren ’90

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    7 januari 2016 om 16:20

    Een van de allermooiste BMW`s aller tijden. En net als de E46 zit de kracht van het design in eenvoud. Ook een instapper met kleine wielen is al een heel mooie auto om te zien. Dat wil bij de concurrentie in dit segment wel eens anders zijn.

    Login om te reageren
  10. e1000bmw zegt

    7 januari 2016 om 16:22

    Voor de pixeluitval: in Den Helder zit een “pixeldokter”. Voor een fractie van de prijs voor een nieuw LCD-paneeltje, reviseert hij die boel.

    Login om te reageren
    • alfablog zegt

      7 januari 2016 om 21:15

      @e1000bmw523i: jurjen okel heeft ook mijn display hersteld. Fantastische kerel, een perfectionist. Zijn aanpak geeft blijvend resultaat en hij geeft garantie. Aanrader.

      Login om te reageren
  11. olivier420 zegt

    7 januari 2016 om 16:31

    Ja autoblog ja! Eindelijk! 2016 begint prachtig. Sorry voor mijn enthousiasme.

    Login om te reageren
  12. 367pk zegt

    7 januari 2016 om 16:32

    Heb er 2 gehad, een nieuw gekochte 528 touring met alle opties, en een 520 touring edition, dus uit het laatste productiejaar en lekker vol.
    Met de 528 heb ik 15 jaar gereden, buiten de roest aan de achterklep (ik heb hem na 10 jaar laten vervangen, vermoedde dat bijwerken een lange lijdensweg zou worden) ging er bijna niets kapot aan die auto. Enige uitzonderingen: de balgen van de luchtvering achter (alleen bij de touring) moesten om een jaar of 5 vervangen worden, de elektrische sluiting van de achterruit vertoonde nog al eens storingen en, bij de 520, die geen xenonlicht had, ging zo om de 14 dagen wel ergens een lampje kapot (vooral stadslichtjes). Xenon in de 528 ging letterlijk levenslang mee.

    Login om te reageren
    • freshlife zegt

      7 januari 2016 om 17:23

      @367pk: hoelang heb je met de m54 2.2 gereden? En met welke issues? Heb er nu zelf 1 met 150.000 op de klok

      Login om te reageren
      • 367pk zegt

        7 januari 2016 om 17:38

        @freshlife: vriend van me kocht deze auto nieuw (kwam uit een x5 3.0 diesel) en vond het vermogen tegenvallen. Ik had een tweede auto nodig en kocht zijn 520 11 maanden oud. Heb er zelf 2 jaar mee gereden (tot plm 60000 km) en de auto toen doorverkocht aan een andere vriend. Deze heeft er nog 5 jaar mee gereden, dus ik heb de auto 8 jaar kunnen volgen. Bij deze edition-uitvoering waren alle kinderziekten en roestproblemen, hoe miniem ook, uitgebannen. Enige problemen: de balgen (bij deze auto 1x vervangen) en het grootverbruik stadslichtjes.
        Verder in 8 jaar niets kapot, behalve slijtageonderdelen.
        De 2.2 was in mijn ogen/oren zijdezacht (stiller dan de 528, of mijn opvolgende E61 550 achtcilinder), probleemloos, had een redelijk vermogen en is overigens merkbaar te beïnvloeden door super te tanken, heeft dan duidelijk meer pit.

        Login om te reageren
  13. knipperlichtje zegt

    7 januari 2016 om 16:36

    Degelijke en vooral tijdloze auto, deze verouderd veel minder snel dan de A6 en E-klasse uit dezelfde periode. Een 530i edition is nog altijd een heerlijke auto die bomvol met opties zit. Alleen de bak vind ik wat eng, een nieuwe of gereviseerde automaat is verschrikkelijk duur. Overigens is een facelift nog veel makkelijker te herkennen dan in het artikel staat, modellen van na de facelift hebben angel eyes.

    Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      7 januari 2016 om 19:58

      @knipperlichtje: met de volgende generatie dikke Duitsers is het dan weer omgedraaid, de E60 ziet er niet (meer) uit, terwijl de e-klasse van toen best nog wel aantrekkelijk is nu.

      Login om te reageren
      • schuiftrompet zegt

        7 januari 2016 om 23:40

        @humpyourdog: ik vind juist de e60 nog wel goed meekunnen. De e klasse van die tijd is van achter erg aantrekkelijk maar de neus van de auto vind ik echt oudbollig.

        Login om te reageren
      • volvoturbo zegt

        7 januari 2016 om 23:57

        @humpyourdog: ik ga de E60 ook overslaan en voor de F10 tzt als opvolger van mn E90 denk ik.

        Login om te reageren
  14. baasbas zegt

    7 januari 2016 om 16:36

    Fout. E28 is de mooiste. Dit is wel een goede tweede…

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      7 januari 2016 om 17:30

      @baasbas: ik heb 2 e28-ers gereden, leuke wagen alleen vergeleken met een e39 heeft de e28 de wegligging van een bakfiets.

      Login om te reageren
  15. fconderkantlat zegt

    7 januari 2016 om 16:37

    Vroege 530’s hadden een ECU die teveel boost op de turbo’s toeliet. Hierdoor kunnen de turbo’s het begeven. Een nieuwe turbo en herprogrammeren van de ECU zijn noodzakelijk.

    Dit zijn alleen de diesels aangezien de benzines geen turbo hadden.

    Login om te reageren
  16. mzonneveld zegt

    7 januari 2016 om 16:47

    Ik vind het model hier voor mooier…

    Login om te reageren
  17. bimmert zegt

    7 januari 2016 om 16:54

    Fijne auto`s, verder vind ik het rijgedrag voor een bmw eerder comfortabel dan sportief maar zeker niet slecht.
    Verder roesten de achterkleppen ook van de sedans niet alleen van de tourings, ze zitten voor de rest erg degelijk in elkaar.

    Login om te reageren
  18. kevinw zegt

    7 januari 2016 om 16:55

    Ik heb er momenteel zelf eentje, een 523i touring met 140.000km.

    Het is zowat de beste en slechtste auto die al gehad heb.

    De best omwille van de gewillige motor, goede zetels/zithouding, zijn enorm makkelijk te driften.

    De slechtste omdat ik zowat alle typische E39 kwaaltjes heb kunnen vervangen :p

    Dempers, draagarmen, subframerubbers, …
    Deurrubbers zouden ook eens vervangen moeten worden en de ABS module heeft ook z’n kuren dus zal ook wel eens vervangen mogen worden.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      7 januari 2016 om 19:07

      @kevinw: gezien hij minimaal 15/16 jaar oud is zijn dit geen schokkende problemen , dempers/draagarmen/ etc etc zijn slijtage onderhevige onderdelen .

      Login om te reageren
    • GOD zegt

      8 januari 2016 om 23:22

      @kevinw: Die abs module zit vlak bij het blok waardoor die constant warm word en weer afkoelt en daardoor kunnen soldeer punten los gaan. is meestal zo te verhelpen en anders kun je de oude opsturen voor een gereviseerde. weet alleen zo ff geen bedrijf te noemen. In iedergeval een goedkope fix.

      Login om te reageren
  19. eelco74 zegt

    7 januari 2016 om 16:56

    Mijn (oud) collega had een 520 touring en had bij 190.000 km al een motorrevisie nodig. Verder doffe achterlichten en ook defecte pixels. Maar verder wel een heel fijne auto.

    Login om te reageren
  20. clarkson zegt

    7 januari 2016 om 16:57

    Goed filmpje zeg! Hebben jullie een nieuwe cameraman?

    Het blijft een prachtige auto. En misschien ook wel de mooiste 5 serie ja. Alleen boven de 10.000 euro vragen? Muah dat vind ik best wel veel. Eerder een beetje misbruik maken van de liefhebbers.

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      7 januari 2016 om 17:05

      @clarkson: Het zijn ook steevast dezelfde garages die buitenproportioneel boven de prijs zitten. Diezelfde garages hebben toevallig ook altijd van die slappe balzak verhalen als “Is van een Duitse dokter uit 1938 geweest”. Een goede 530i (waar ik zelf naar op zoek ben) heb je rond de 4,000 – 7,000.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        7 januari 2016 om 17:42

        @olivier420: Dat bedoel ik ja. Misbruik maken van de liefhebbers. En als jij jezelf een ‘specialist’ noemt kan je natuurlijk ook weer 3k meer vragen. It’s a trap!

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          7 januari 2016 om 19:21

          @clarkson: zou zeggen ga ze eens vergelijken , bekijk een exemplaar van autoleitner en dan een afgetrapt exemplaar in de handel. Is absoluut geen misbruik maar vraag en aanbod.

          Login om te reageren
          • clarkson zegt

            7 januari 2016 om 21:23

            @bofkont: Jouw zaak neem ik aan? Ze zullen best heel mooi zijn en perfect onderhouden. Maar meteen 15000 euro waard? Nee natuurlijk niet.

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              7 januari 2016 om 22:27

              @clarkson: was het maar waar, tja wat is een unieke wagen waard?? Is oude Ferrari rationeel gezien tig miljoenen waard ?? Heeft alles met vraag en aanbod te maken en wat de gek er voor geeft , en ja er zijn genoeg liefhebbers die 10/15k neerleggen voor een nette E39.

              Login om te reageren
              • bmwtouring zegt

                11 januari 2016 om 04:57

                @bofkont: liefhebbers? Gekken zal je bedoelen. Absurd om zoveel neer te tellen, dat krijg je er nooit meer voor terug.

              • bofkont zegt

                11 januari 2016 om 12:31

                @bmwtouring: dat valt nog te bezien, maar idd je zult absoluut geld verliezen , maar snap je het hele concept wel van die youngtimer dealers?? Unieke in nieuwstaat zijnde wagens , daar betalen liefhebbers graag wat meer voor , getuige ook de meerdere bedrijven die dit soort wagens verkoopt.

              • bmwtouring zegt

                11 januari 2016 om 16:54

                @bofkont: Ja, ik snap het concept van de youngtimer-dealers: poen scheppen, en liefst zo veel mogelijk.

              • bofkont zegt

                11 januari 2016 om 18:21

                @bmwtouring: uiteraard , dat is de opzet van elke ondernemer of werk jij voor niets ?
                Om geld met dit concept te verdienen zal er toch echt markt voor moeten zijn of niet dan, andere vraag heb je zelf hobby’s ?? Mag toch ook geld kosten , niet alles hoeft rationeel en tegen zo weinig mogelijk kosten.

              • bmwtouring zegt

                13 januari 2016 om 11:11

                @bofkont: Er is een verschil tussen geld verdienen en poen scheppen…
                Als jij niet genoeg verstand van auto’s hebt om zelf naar een leuk exemplaar op zoek te gaan, en dat gebrek aan kennis wil compenseren door je geld door het raam te gooien, geen probleem.
                Ik heb hobby’s, ja.
                Alleen heb ik geen 15 000€ op overschot om een wagen van 5000€ mee te kopen, die, zoals eerder aangehaald, helemaal geen verzamelwaarde heeft.
                En ook al had ik het op overschot, dan gunde ik die afzetters het nog niet.
                Hoeveel denk je dat ze zelf betalen voor zo’n wagen?
                Nog niet de helft volgens mij.
                En ik heb niks tegen een E39 hoor, rij zelf al mijn 2de exemplaar.
                525i Touring van 6/2003, 182 000, lichte schade, 2250€.
                Dat bedrag kan ik er nog eens tegenaan gooien, en dan staat ie perfect. Er is niks dat niet te fixen is!
                Daar sta je dan met je E39 van 15 000€.
                De mijne komt trouwens van een dokter, dat is blijkbaar een pluspunt…

              • bofkont zegt

                13 januari 2016 om 11:44

                @bmwtouring: wederom onzin, ik gebrek aan kennis om een leuke wagen te zoeken ?? Tja ik zit ook nog maar krap aan 18 jaar in de auto’s, weet totaal niet waar ik over praat ?
                Volgens mij kun je beter ten rade gaan bij jezelf nu, alles kun je idd vervangen aan een wagen maar bepaalde gebruikssporen hou je altijd w
                Een wagen met 150k plus zal nooit zo fris zijn als een exemplaar van 20k aan kilometers, de wagens van het niveau auto leitner zijn uniek en bijna eenmalig totaal niet vergelijkbaar met het reguliere aanbod , ruiken en zijn nog echt nieuw in sommige gevallen , zelfs nog voorzien van de fabriekswax aan de onderkant , dat Jij het er niet voor wilt betalen is duidelijk en je goed recht maar om nu een bepaalde groep liefhebbers weg te zetten als onwetend is natuurlijk onzin, in veel gevallen zijn dit mensen die alles weten van de auto en echt zoeken naar dat eenmalige pareltje.Feit is dat er markt voor is, nu ken ik ook een aantal van deze handelaren persoonlijk en de winstmarges die jij schetst maken zij echt niet, de rest Vd wereld weet ook dat er een markt voor is.

        • olivier420 zegt

          7 januari 2016 om 22:16

          @clarkson: haha, een Continuüm uitgedrukt in het vinden van een auto voor een liefhebber…

          Login om te reageren
      • bofkont zegt

        7 januari 2016 om 19:14

        @olivier420: wat je hier stelt is onzin , youngtimer handelaren zoals autoleitner/500e/autohan hebben prachtig unieke exemplaren staan met zeer lage kmstanden, dat deze meer vragen dan de reguliere afgetrapte handel is niet meer dan logisch, het is ook een kwestie van vraag en aanbod , en vraag is er voldoende.

        Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          8 januari 2016 om 07:12

          @bofkont: Oh sorry, wist niet dat je boos werd…

          Wat is er dan exact onzin is aan mijn verhaal? Dat ze buitenproportioneel boven de prijs zitten? Of dat er een prachtig stukje proza bij is geschreven? Toevallig staat er op het moment een te koop bij Hofmeister die ‘bij de fabriek’ is gekocht door een Duitse directeur uit Hamburg. Vertel mij dan wat de meerwaarde is van zo’n verhaal?

          Wat betreft de prijs. Ik geloof best dat de desbetreffende specialisten de juweeltjes eruit pikken en ja die zijn heus meer waard. Maar wordt even wakker; de funfer waar ik het in het bovenstaande verhaal over had wordt voor ik geloof +17,000 verkocht. Dit gaat er bij mij simpelweg niet in, wetende dat de gemiddelde prijs zo’n EUR 3,000 is. Maar goed, ik ben dan ook geen autoverkoper dus zal er wel geen verstand van hebben ;-).

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            8 januari 2016 om 09:30

            @olivier420: Tja er is een markt voor dus de vraagprijzen blijken toch reëel, anders verkopen ze ze simpelweg niet.
            Nogmaals je kunt die reguliere handel niet vergelijken met dit soort auto’s.

            Login om te reageren
      • humpyourdog zegt

        7 januari 2016 om 20:02

        @olivier420: hahahahahaha, recht erop. Op autohan zijn zelfs de m3’s altijd van ‘herr doktor …’ geweest. Ik vraag me dan ook altijd af of dit enigzins te checken valt bij geimporteerde auto’s?

        Login om te reageren
        • dailydriver zegt

          7 januari 2016 om 20:19

          @humpyourdog: in zekere zin. Als vorige eigenaar voordat hij geinporteerd werd de documentatie heeft meegegeven. Anders wordt het wel erg moeilijke zaak omdat te achterhalen.

          Login om te reageren
    • motormuis zegt

      7 januari 2016 om 17:46

      @clarkson: Dat is geen misbruik van de liefhebbers als je het mij vraagt. Dat heet gewoon marktwerking. Als de vraag hoog is, maar het aanbod laag, gaan de mooie exemplaren met een goede staat van onderhoud en historie nu eenmaal voor meer geld. Lijkt mij logisch.

      Login om te reageren
  21. berlinetta zegt

    7 januari 2016 om 17:09

    Aardig lijstje met aandachtspunten, maar dat is ondertussen wel gebruikelijk bij de premium automerken.

    Los daarvan, ik sluit me aan bij het merendeel: de mooiste 5-serie die er is. Hoewel ik de F10 ook absoluut kan waarderen, heeft de E39 meer van de magie die BMW ooit had.

    Login om te reageren
  22. 888natan zegt

    7 januari 2016 om 17:14

    Mijn vader had een 530i touring, hij vindt dat nogsteeds nummer 1 van alle auto’s die hij gereden heeft!

    Login om te reageren
  23. gtwillem zegt

    7 januari 2016 om 17:16

    Heel erg fijne auto’s. Laatste 5 serie die écht fantastisch reed en eruitzag, alhoewel de huidige ook behoorlijk goed rijdt. Ik zou bij de Youngtimer boeren wegblijven: 10-15 mille voor een E39 is gewoon veel te veel geld. Ik zou een mooie handgeschakelde 530i zoeken met lekker wat kilometers voor een zacht prijsje. Onderhoud heb je er sowieso aan. Dus houd 2.000 direct achter voor onderhoud en wat dingetjes preventief vervangen.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      7 januari 2016 om 18:43

      @gtwillem: neujjjjjjj!!! Gaat allen vooral naar de youngtimer-boeren!!!?

      …blijven de vriendelijk (en reëel) geprijsde snoepjes tenminste voor mij staan. ???

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      7 januari 2016 om 19:18

      @gtwillem: wat een onzin ! Dat zijn juist de adressen waar je nog een uniek mooi goed onderhouden exemplaar kan vinden met een lage kmstand.
      Ik betaal graag wat meer voor kwaliteit.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        7 januari 2016 om 21:19

        @bofkont: Ik vind het zelf geen onzin, daarom staat er ‘Ik zou bij de Youngtimerboeren wegblijven’. Ja, daar zijn pareltjes te vinden, klopt helemaal. Maar een E39 is geen bijzondere sportwagen, maar een gebruiksvoorwerp voor alledag. Mocht ik op zoek zijn naar een mooie SL, dan zou ik het weer wél overwegen. Met zo’n auto maak je minder kilometers waardoor je niet zit met een mega afschrijving (relatief gezien voor een 15 jaar oude auto).

        Dus ik zou een nette E39 opsporen, tussen de 5-8 mille staan er zat te koop. En dan zelf een beetje opknappen en er onbezorgd mee rijden. Waarvoor ze gebouwd zijn. Voor een SL of 911 zou ik zeker een kijkje nemen bij een Leitner o.i.d., maar voor een 15-20 jaar oude vijf serie, neuh, niet direct. Dit vind ik persoonlijk namelijk geen onzin ;-)

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          7 januari 2016 om 22:05

          @gtwillem: kijk nu zeg je het goed “jij vind ” ik begrijp je standpunt en er is zeker wat voor te zeggen, maar aan de andere kant bedrijven zoals autoleitner zijn erg succesvol met hun formule omdat er vraag naar is, ook ik winkel daar liever voor een E39/E46 puur om het zeer unieke nette aanbod , en zo denken veel ondernemers ook, ze betalen immers over de dagwaarde van hun youngtimer en dat scheelt flink knaken .
          Ook is het meeste aanbod in de reguliere handel maar dubieus afgetrapt spul met hoge kmstanden , uitzonderingen uiteraard daar gelaten.

          Login om te reageren
          • clarkson zegt

            7 januari 2016 om 22:22

            @bofkont: Oke nu weten we wel dat jij graag naar een specialist gaat. Mogen wij ook onze mening geven zonder dat jij er weer tegen in gaat? Je punt is duidelijk.

            Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            7 januari 2016 om 22:26

            @bofkont: Ik begrijp waarom dat soort ondernemingen in populariteit aan het toenemen zijn, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar ik zou er nooit een daily driver halen: te duur bijna zonde om er mee te gaan rijden. Zo’n E39 is al gauw 15 jaar oud, dan zit ik niet te wachten op nóg een paar jaar afschrijving, persoonlijk.

            Daarbij is er echt nog wel een middenweg. Het is niet alleen Leitner/Autohan toppers of Jet Cars en Don en Ad Auto’s in Amersfoort. Ik heb zelf jarenlang auto’s ingeruild en ingekocht dus ik weet wel degelijk waar ik op moet letten en ik kan redelijk beoordelen of een auto wel of niet ‘goed’ is. Ik rijd nu een 10 jaar oude Audi A8 en bij aanschaf heb ik ook nog even gekeken naar het aanbod van de Youngtimer specialisten. Exact hetzelfde model hadden ze niet staan (te nieuw nog), maar het oude type (1999, pre-facelift) werd voor hetzelfde bedrag aangeboden.

            Auto stond bij een keurige vakgarage, geen youngtimerboer, geen merkdealer, stond gewoon tussen de Polo’s en Passat’s. Na aanschaf (gekocht zonder garantie en aflverbeurt) meteen na de Audi dealer gebracht en hem daar helemaal te laten nakijken en een beurt te geven, update voor de navi en twee nieuwe voorbanden. Op een paar minimale dingetjes na gewoon helemaal goed. 1 eigenaar, oudere man: auto was smetteloos.

            Als je gewoon je ogen open doet kun je een prima okasie vinden in NL zonder dat je meteen voor bakken geld kwijt bent aan de Youngtimerspeciaalzaak.

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              8 januari 2016 om 09:42

              @gtwillem: Dat zullen idd de uitzonderingen zijn, maar daar zijn er niet veel van.
              Feit is gewoon dat de door mijn aangehaalde bedrijven de echt unieke pareltjes en die zijn idd wat duurder, ik loop lang genoeg mee in de autohandel om te weten dat 75% van de aangeboden youngtimers er zwaar achterstallig onderhouden bijstaan in de reguliere handel, zeker de door jou aangehaalde A8, trouwens wel een erg fijne auto.

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                8 januari 2016 om 11:43

                @bofkont: Tuurlijk staan er veel auto’s met achterstallig onderhoud, wat is de reden dat de auto verkocht werd? Meestal niet voor de grote beurt of duur onderhoud, niet er vlak na.

                Maar zo zwart-wit als jij het stelt, zie ik het zelf niet. Dat er bij Youngtimerhuizen mooie auto’s staan, staat buiten kijf. Maar ik vind ze relatief gezien stervensduur. Als je je ogen een beetje open houdt zijn er zat prima deals te krijgen. Misschien 10% minder mooi dan een ‘Autohan’ exemplaar, maar net verder net zo goed.

                Vandaar mijn betoog dat je prima een E39 voor 5-8 mille kunt krijgen en daar veel lol aan kunt beleven zonder helemaal leeg te lopen. Te meer omdat het een gewone auto voor elke dag is, is dat wel prettig. Daarbij bepalen vraagprijzen niet hoe de markt is, maar de inruilprijzen. Koop zo’n mooie Youngtimerspecialist auto en ruil hem in een paar dagen later in. Het is een zeer specifiek gedeelte van de markt van liefhebbers, voor liefhebbers. Maar mede door de bijtelling regeling zijn de vraagprijzen mijn inziens veel te hoog in relatie tot wat je er extra voor krijgt.

              • bofkont zegt

                8 januari 2016 om 12:54

                @gtwillem: Wederom heb je zeker wel een punt, ik zeg ook niet dat geen goede kunt vinden voor 5/8 k, maar ik behoor tot die mensen die graag echt de puntgave exemplaren wil hebben en die komt je voor die bedragen weinig tot niet tegen. Je mag gerust weten heb niets met nieuwe auto’s, de youngtimer markt is mijn autohemel, zoveel moois nog te krijgen.

          • bmwtouring zegt

            7 januari 2016 om 23:03

            @bofkont: je zal wel gek zijn om zoveel voor een E39 te geven. Wat krijg je er van terug van de verzekering als 1 of andere oetlul er op knalt??

            Login om te reageren
            • clarkson zegt

              7 januari 2016 om 23:17

              @bmwtouring: Maar dan leg je het toch even uit bij de verzekering? Hun begrijpen ook wel dat je een paar duizend euro meer terug wilt hebben als je verteld dat de auto bij een specialist vandaan komt. Duhh..

              Login om te reageren
            • bofkont zegt

              8 januari 2016 om 12:52

              @bmwtouring: Daarom moet je zo’n wagen ook laten taxeren en er een verzekering voor afsluiten die aan de hand van het taxatie rapport uitkeert , v/d reguliere dagwaarde wordt je idd niet blij.

              Login om te reageren
          • olivier420 zegt

            8 januari 2016 om 07:58

            @bofkont: hou je vast, er komt een lang verhaal.

            Ik moet het toch even kwijt, jouw verhaal raakt kant noch wal. Allereerst is dat vraag/aanbod verhaal lichtelijk overdreven al dan niet onzin. Zo’n situatie waarbij men meer voor de auto wilt betalen dan zou moeten dient zich enkel aan wanneer er echt sprake is van exclusieve auto’s (zoals jij al eerder stelde met de Ferrari ). Echter zijn er nog redelijk wat E39’s beschikbaar (ook met lage km standen) en zit die nog steeds in de markt van “oude auto’s van 12 jaar oud met een paar liefhebbers” en absoluut niet de oldtimer markt. Verder is de markt echt niet zo zwart/wit als jij aangeeft (louter beun de haas en de vakspecialisten).

            Concluderende, het klassieke onzekerheidsprincipe van George Akerlof (Markets of lemons red.) is gewoon van kracht. Traditionele Kopers weten niet hoe het zit met de kwaliteit, er is een slecht onderscheid ertussen dus er komt een soort risico-aversie, een middenweg qua prijs tussen enerzijds de afgetrapte bakken en anderzijds de toppers.

            Als laatste zijn de kopers heus personen die het voor de zaak aanschaffen en dan mogelijk minder op de prijs letten. Ook zij willen geen kat in de zak en ook zij risico van 17,000 euro teveel vinden.

            Ik begrijp je standpunt dat er goede exemplaren zitten bij de door jou (inmiddels 3x genoemde) Autoleitner. Maar dat hoeft niet te betekenen dat er 3x meer hoeft worden betaald. Zoals @gtwillem hieronder al aangeeft, je kan ook goede exemplaren vinden bij de niet-specialisten. Enkel dit feit zou de algehele prijs doen laten zakken in de markt (nogmaals, het risico dat je loopt door een auto te kopen van 17,000 terwijl er een kans aanwezig is dat een soortgelijke auto qua kwaliteit ook voor minder bij een niet-specialist te vinden is).

            Zoals ik aangaf: ik ben geen autoverkoper. Heb echter wel verstand van marktwerking en jouw verhaal klopt gewoon niet voor een E39.

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              8 januari 2016 om 09:34

              @olivier420: Waarom zou mijn verhaal niet kloppen dan?? zolang ze verkopen bij dit soort bedrijven bewijst dit nog steeds mijn gelijk, de vraagprijzen zullen ongetwijfeld niet helemaal gehaald worden maar 13/14k is echt reëel voor een uniek exemplaar, liefhebbers betalen dit gewoon, heeft niets met marktwerking te maken maar met auto liefde.

              Login om te reageren
    • gecko75 zegt

      7 januari 2016 om 22:07

      @gtwillem: wij hebben een 530i sedan origineel M uitgevoerd enhandgeschakeld met 70k gekocht voor 14k van eerste eigenaar, maar als ik nu nog af en toe kijk op verschillende sites zie ik toch een stijging van prijzen. Prima voor mij want er staat naar 3 jaar nog net geen ton op. Hopelijk gaan de prijzen nog omhoog kan ik hem voor dezelfde prijs verkopen en hebben wij er 5 jaar veel plezier van gehad

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        8 januari 2016 om 09:35

        @gecko75: Kijk hier spreekt de liefhebber en begrijpt waarom je wat meer betaald voor een echt nette originele wagen.

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        8 januari 2016 om 12:25

        @gecko75: wat betreft prijzen en marktwerking, ruil je auto maar eens in. Dan zie je wat de markt werkelijk doet. Dat de afschrijving beperkt is met zo’n auto is evident, maar een 530i is geen auto die in waarde toe gaat nemen, alleen bij de M5 zie ik dat gebeuren.

        Ga even lang de Opel, Renault of Hyundai dealer om die 530i in te ruilen tegen een Astra, Megane of i30. Weet je precies wat je auto waard is.

        Login om te reageren
        • bmwtouring zegt

          11 januari 2016 om 05:03

          @gtwillem: Ik kon het niet beter verwoorden…

          Login om te reageren
  24. rd1991 zegt

    7 januari 2016 om 17:34

    Heb voor de Coupé Fiat een BMW 530i Edition van 2003 gehad; fantastische auto maar iets te veel kraakjes en dingetjes naar mijn doen.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      7 januari 2016 om 19:25

      @rd1991: dan was er duidelijk iets niet in orde, versleten draagarmen/rubbers geven deze klachten.

      Login om te reageren
      • rd1991 zegt

        7 januari 2016 om 20:36

        @bofkont: buiten die dingetjes vond ik toch dat er in het interieur ook wat dingetjes te horen waren die ik niet echt thuis kon brengen. Hoe dan ook, is was/is een erg fijne auto!

        Login om te reageren
    • rd1991 zegt

      8 januari 2016 om 00:42

      @rd1991: note to myself: het is dat ik vanaf het begin van mijn nu 6 jarige autocarriére al 2x een Coupé Fiat gehad heb, vandaar dat die auto een speciaal plekje in mijn hart heeft. Nou wou het toeval zijn dat ik de kans kreeg 1 van de 10 á 15 in Nederland overgebleven Coupé 20v turbo Limited Edition op de kop kon tikken, met het door mij zo begeerde schuif-/kanteldak, waar de mijne er misschien een van de weinige, zo niet de enige is, anders had ik zeker weten de 530i gehouden. Maar als chauffeur zijnde, met nog een ander Fiatje in de garage, kon het niet anders… de E39 moest het veld ruimen… ik mis de BMW ontzettend, maar ben nóg blijer met de Coupé!

      Login om te reageren
  25. Maarten123 zegt

    7 januari 2016 om 17:34

    Fijne auto. Voordeel van de E39 is dat op Ebay Duitsland álles is te krijgen, ook op het gebied van verbeteringen. Je kunt navi, audio, bluetooth, Canbus,verlichting, etc allemaal upgraden, zodat je een youngtimer hebt die qua features volledig bij te tijd is. Een leuk voorbeeld is de e-light module, met talloze verlichtingsfeatures (bochtverlichting, standverlichting, 3x knipperen, etc). Daarnaast waren er rond 2003 al verschrikkelijk veel opties leverbaar voor dit model, zelfs Actieve Cruise Control of een met leer bekleed dashboard. Kwestie van goed zoeken.

    Diesels hebben vaak veel kilometers. Het juweeltje blijft de 530i. Dit model is goed te chippen (ging met nagenoeg dezelfde motor in de E60 tot 272pk) en gaat dan als de brandweer. Zeker als je er eentje koopt met weinig kilometers dan is dit zeer verantwoord. Deze motor heeft ook pingelsoftware, waardoor octaangehalte 102 veel zin heeft en direct resultaat heeft.

    Login om te reageren
    • volvoturbo zegt

      8 januari 2016 om 00:10

      @Maarten123: goed te chippen? Was dan gewoon geknepen denk ik. Heeft geen turbo en 260-270 pk is ook wat er uit m’n wat jongere E90 330i komt. Tevens 3 liter 6-in-lijn.

      Login om te reageren
      • Maarten123 zegt

        8 januari 2016 om 07:34

        @volvoturbo: vind geknepen niet de juiste term. Ze hadden domweg de limiet nog niet bereikt. Eerst kwam hij tot 231pk bij 5900tpm, toen tot 258pk bij 6600tpm, om uiteindelijk 272pk te leveren bij 6700tpm. De compressieverhouding is toen ook flink verhoogd. Als je de E39 op de juiste manier laat chippen, merk je dat hij vooral boven de 5500tpm langer doortrekt, lineair tot 7000tpm. Echt een juweel van een motor.

        Login om te reageren
        • bmwtouring zegt

          13 januari 2016 om 11:28

          @maarten123: De M54 is de laatste evolutie van de M50 motor, gelanceerd begin jaren ’90.

          Je had de
          -m50(geen vanos),
          -M50tu(single vanos),
          -M52(Alu blok, single vanos), -M52tu(idem + vanos op de uitlaat + disa),
          -M54(idem + elektronische thermostaat en gasklep + geoptimaliseerd naar milieunormen toe, haalde ULEV norm)

          De E39 is gelanceerd met de M52 motor, heeft daarna de M52tu motor gekregen, en is geëindigd met de M54, welke nog even gebruikt is in de eerste E60 reeks, met, zoals gezegd, 231pk als max vermogen voor de 3-liter.

          Daarna (2004) is men met de N-52reeks begonnen, dewelke een compleet nieuwe motor was.

          Login om te reageren
    • bmwtouring zegt

      11 januari 2016 om 05:06

      @Maarten123: BMW heeft nooit 272 pk uit de M54 gehaald.
      Jij hebt het over de N54, en dat is een compleet andere motor…

      Login om te reageren
      • Maarten123 zegt

        14 januari 2016 om 13:13

        @bmwtouring: goede punten allen. Wanneer ik echter terugkruip in mijn eigen comment, blijft overeind staan dat dit motortype goed te tunen is voor een atmosferische motor, ook al is z’n opvolger met meer pk’s wezenlijk anders. Mijn broer rijdt al bijna 10 jaar in zijn (motorisch) door ATL Motorsport getunede E39 530i en wil niets anders.

        Login om te reageren
  26. 205GTI16 zegt

    7 januari 2016 om 17:35

    Beste wagen ooit die ik heb gehad.

    Ik heb dan wel de M5, dus ik kijk uit naar de nog beloofde review over de M5, echter mis ik 1 puntje welke ook altijd kapot gaan bij de overige 5 serie modellen:

    -de stelknopjes van de automatische hoogteverstellig van de koplampen. deze zijn gemaakt van kunstof en drogen uit waarna ze afbreken en je koplamp naar beneden wijst. Gelukkig voor een habbekrats (75 euro per koplamp) bijiemand in de buurt van Arnhme/Nijmegen….

    Voor de rest tijdloze auto en relatief goedkoop in onderhoud. Supermooi model en heb hem inmiddels al bijna 4 jaar in bezit :D :D

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 januari 2016 om 18:47

      @205GTI16: 75 euro per kant voor een knopje is geen habbekrats. Dat is fucking schofterig duur!

      Login om te reageren
      • 205GTI16 zegt

        7 januari 2016 om 20:24

        @lekbak:

        Nieuwe koplamp is duurder iets van 350 euro per stuk. Dan is 75 euro ( wel incl montage) wel een habbekrats.

        Login om te reageren
        • galgootje zegt

          7 januari 2016 om 23:47

          @205GTI16: @lekbak:

          Vanmiddag een E39 M5 opgehaald, facelift koplampen. Aankoop keuring gaf de automatische hoogteregeling als rapport onderdeel. Licht beschijnt vrolijk de weg pal voor de bumper. Any details beschikbaar hoe je dat fixt dan?

          Zit letterlijk net op de bank met een koppie thee na een rit uit Limburg. Wat een pret zeg!! Blij als een kind! :-)

          Woooohooooo!! :-P

          Login om te reageren
          • 205GTI16 zegt

            8 januari 2016 om 00:10

            @galgootje:
            Hoi,
            Allereerst gefeliciteerd met de aanschaf en ik herken je gevoel helemaal. Aangaande je koplampen degene adverteert op marktplaats, maar is ook actief op bimmerportal. Ik ga nu eerst even slapen, kun je niks vinden stuur mij even een berichtje dan kijk ik even in de historie……

            Binnen een uurtje zijn 2 koplampen gemaakt en ben jij er weer deeerste 10 jaar vanaf…

            Login om te reageren
            • galgootje zegt

              10 januari 2016 om 15:06

              @205GTI16: tot op heden alleen appgebruiker geweest, reageren had ik niet eerder gedaan. Ff wennen nog. Pb kan alleen via site denk ik…

              Login om te reageren
  27. smartye36 zegt

    7 januari 2016 om 17:35

    komen jullie nu mee terwijl ik net 3 week terug een e39 528i touring gekocht heb :P

    Login om te reageren
  28. wheelerdealer zegt

    7 januari 2016 om 17:44

    Zo trots al een pauw kwam mijn vader thuis in 1998 met zijn nieuwe 520i touring ST-ZB-09

    Ik weet het nog als de dag van gister

    Login om te reageren
  29. reistje zegt

    7 januari 2016 om 17:55

    Het blijven fraaie auto’s, met bovendien hele fraaie motoren. Er zijn verrassend veel V8-en te vinden hoewel dat mijn voorkeur toch gaat naar een 6in-lijn. De swirl-flips zou ik altijd preventief weghalen bij een diesel model. Waarom dat zoveel merken zweren dat de automaat olie voor altijd meegaat ontgaat mij enigszins, gezien dat een wissel goed te overzien is.

    Helaas vallen ze zoals alle BMW’s wel vaak ten prooi aan jonge gasten die een dikke auto willen. Dit is natuurlijk niet direct een probleem. Maar bij zwaardere en duurdere auto’s als deze wil je geen inhaalslag moeten doen qua onderhoud.

    Login om te reageren
  30. moveyourmind zegt

    7 januari 2016 om 18:17

    Leuk en interessant stukje!

    Voor velen van ons zijn auto’s als deze 5-serie de reden waarom we autoliefhebber zijn. Luxe, veilig en geschikt om veel kilometers achter elkaar af te leggen. Én ondanks alle comfort en moeiteloze rijgedrag nog communicatief genoeg om nog het echte autorijden mee te krijgen.

    Overigens lijken de problemen van de V8 wel heel erg op die van de Jaguar achtcilinders die eind jaren negentig geïntroduceerd werden. Die hadden ook problemen met de nikasil-coating, waterpomp en een klein maar duur probleempje met de kettingspanners. Maar als je zulke V8-en met een wat hogere kilometerstand koopt die goed onderhouden is zou ik er rustig één durven kopen… Gewoon een wat oudere en niet te dure, dan kan je nog wel de gok wagen. En om het minder spannend te maken altijd een aankoopkeuring doen door een specialist.

    Login om te reageren
  31. undifined1 zegt

    7 januari 2016 om 18:23

    Na 14 jaar 523i handbak te hebben gereden was het tijd voor mijn vader tijd voor een andere auto, dus kwam er een 528i automaat, die vanwege die automaat helemaal niet beviel. Daarom ben ik 2 jaar geleden op zoek gegaan, het moest een 3 liter worden, benzine of diesel maakte niet uit. Moest zo veel mogelijk opties hebben, minder dan 2 ton op de teller en natuurlijk een handbak. Na een tijdje zoeken een 530d handbak touring gevonden, die op een paar dingetjes na alle opties heeft. Inclusief automatisch dimmende buitenspiegels en stuurverwarming, die beide ideaal zijn.

    Deze auto hebben we in duitsland gevonden, omdat zoeits in nl simpelweg niet bestaat. bijkomend voordeel is dat een duitse touring geen kwetsbare luchtveren achter heeft. Buiten snelheid en verbruik heeft de handbak nog een voordeel bij de 530d, namelijk: geen swirl flaps.

    Nu 40dkm verder nog steeds volledig tevreden met deze heerlijke auto

    Login om te reageren
  32. undifined1 zegt

    7 januari 2016 om 18:26

    kleine aanvulling op het artikel: de 530d had na de fl 193pk

    Login om te reageren
  33. e39540itouring zegt

    7 januari 2016 om 18:35

    Zou voorlopig niets anders willen ook! Voor mijn huidige touring heb ik 3 jaar een 525tds touring gereden en verkocht met 657k km op de teller en de auto is daarna nog 3 jaar gebruikt voor zover ik kon volgen op rdw. (en zo’n diesel rijd je niet voor de lol, met een kleine 600 aan wegenbelasting per kwartaal)

    Login om te reageren
  34. tjorque zegt

    7 januari 2016 om 18:36

    Ik heb al meermaals geflirt met het idee om de 530i met V8 te zoeken, misschien toch de zes in lijn zoeken… In Duitsland vind je die V8 wel gemakkelijk voor de prijs van een dure fiets, maar ik heb dan toch liever een betrouwbare en ook o zo lekker klinkende 6 cilinder.

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      7 januari 2016 om 18:55

      @tjorque: Er is geen 530i met V8. Er is een 535i of 540i met een V8. Na de facelift kwam er een E39 530i 6cilinder als opvolger van de 528i

      Login om te reageren
      • 730ld zegt

        7 januari 2016 om 21:17

        @Vreddy_B: de 530i V8 is niet gemaakt in de E39, wel in de E34 tussen 1992 en 1995.

        Login om te reageren
      • tjorque zegt

        8 januari 2016 om 17:08

        @Vreddy_B: deze bedoel ik: http://m.autoscout24.de/angebote/bmw-530-i-v8-benzin-schwarz-282328061

        Geen idee welk e-nummer deze hebben…

        Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      7 januari 2016 om 18:58

      @tjorque: je bedoeld de 535i v8? Bij de e39 geldt: als v8 dan 540. Een 535i rijdt net zo duur als een 540 en is net zo snel als een 530. Terwijl de 530 beter stuurt

      Login om te reageren
      • garp zegt

        7 januari 2016 om 21:03

        @undifined1: ik heb 5 jaar een e39 540i gehad, dus zonder tandheugel besturing. Terwijl m’n pa een 523i had mét. Ik merkte alleen verschil als je rustig op de snelweg reed. Dan voelde de 540 wat lijziger en indirect. Maar als er eenmaal echt gestuurd moest worden en het tempo ging omhoog: weinig verschil.

        Login om te reageren
    • 730ld zegt

      7 januari 2016 om 21:14

      @tjorque: ik heb er ook een gehad van 1993 in de kleur bordeaux rood. Niet de mooiste. Geen problemen mee gehad. Prima auto maar in Nederland erg schaars. Er zijn meer 540’ers.

      Login om te reageren
  35. mrducky zegt

    7 januari 2016 om 18:42

    Ik heb zelf ook al 2 jaar een E39, 525i uit 2002 en het is een enorm fijne auto, doet niet onder voor de nieuwe modellen kwa comfort en stilte in de cabine. heb er al wel redelijk wat kosten aan gehad maar dat hoort erbij.

    Ben als 21 jarige zo trots als het maar zijn kan op mijn E39. altijd als ik m parkeer draai ik toch even om om te kijken.

    VANOS is ook een aandachtspunt bij de E39. De seals drogen uit en sluiten niet goed af wat betekend dat je minder vermogen en koppel hebt.
    Ook de DISA klep is het checken waard, deze willen nog wel is breken en dan je motor in gaan en dan gaat het ook stuk.

    Login om te reageren
  36. Vreddy_B zegt

    7 januari 2016 om 18:53

    Mooiste 5-serie tot op heden. Ik heb er twee gehad en het waren echt heerlijke auto’s. Mis mijn vorige E39 nog elke dag. De auto voelt ook aan als een betrouwbare tank dat tot in tegenstelling van mijn huidige E61.

    Ps. Na de facelift had de 530D 193PK.

    Login om te reageren
  37. E34M5Touring zegt

    7 januari 2016 om 18:57

    Die ouwe kreeg een 528i Touring van de saeck. Na een enorm aantal 740/940/850/v70’s toch een keer een BMW geprobeerd. Meteen totaal verkocht. Vind ie nog steeds z’n fijnste auto. Ik had net m’n rijbewijs toen ie em kreeg. Veel lol mee gehad in het weekend. Snel, comfortabel en hij had er echt nooit wat mee. Ja achterbandjes. Maar dat was meer mijn schuld geloof ik. Eerste auto die ik goed kwijtraakte tijdens een overmoedige driftpoging. Gelukkig op een groot industrieterrein dus niks geraakt maar dat was wel ff schrikken :)

    Login om te reageren
  38. VeniVidiVici zegt

    7 januari 2016 om 19:45

    @CasperH: Mooi stukje over de e39. Komt er ook nog eenzelfde stukje over de e46, want dat was toch wel net als de e39 het mooiste tijdsloze ontwerp van BMW van de 3 serie met als heerlijk klapstuk… de e46 M3! ?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      7 januari 2016 om 20:04

      @venividivici: Wouter heeft de E46 al eens behandeld. Ff zoeken.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        7 januari 2016 om 23:56

        @e1000bmw523i: Klopt, gevonden… Ergens in het 2014 archief ?

        Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      7 januari 2016 om 20:08

      @venividivici: daar is volgens mij al een aankoopadvies van, Wouter in een 330i als ik me niet vergis.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      7 januari 2016 om 20:42

      @venividivici: die heeft Wouter al eens behandeld. Ook op video.

      Login om te reageren
  39. Alpinaa zegt

    7 januari 2016 om 19:45

    Mijn vader had een full options 530d touring uit 2001. Probleemloos tot 235.000 km gereden. Geweldige en tijdloze auto!

    Login om te reageren
  40. dailydriver zegt

    7 januari 2016 om 20:23

    Wat je nu helaas wel tegen komt. Die lelijke angel eyes erin zitten. En de niet goed passende knipperlichten voor. Om hem “nieuwer” eruit te laten zien.

    Login om te reageren
  41. smulders zegt

    7 januari 2016 om 20:35

    Schitterende auto, maar ik ben bang dat ik er helemaal op leeg loop.

    Realistisch gezien, kun je een E39 (benzine of diesel) met 20.000km per jaar voor minder dan €500 in de maand rijden? Er vanuit gaande dat je twee linker handen heb. Ik heb het dan over brandstof, verzekering, MRB, onderhoud, afschrijving.

    Login om te reageren
    • 205GTI16 zegt

      7 januari 2016 om 20:49

      @smulders:
      Dat zou makkelijk moeten lukken. Ik rijd zoals eerder gezegd zelf een M5 en die is in onderhoud bij de dealer. Ik rijd per jaar ongeveer 15000 kilometers en heb de wagen nu bijna 4 jaar. Ik durf wel te zeggen dat ik de 500 per maand echt niet aantik.

      Login om te reageren
    • garp zegt

      7 januari 2016 om 21:33

      @smulders: voor het idee, mijn 540 kostte me 175e aan onderhoud per maand in 5 jaar tijd (excl banden) En daar zit een transmissie revisie van 2300e bij in.

      Login om te reageren
  42. danielj zegt

    7 januari 2016 om 21:01

    Aan de kwaaltjes heb ik nog wat toe te voegen. De touring heeft als kwaaltje dat je achterruitenwisser vast gaat zitten. Dit is vrij makkelijk zonder kosten te op te lossen. De (Bosch) computers van de abs geven ook vaak problemen. bij uitlezen wordt vaak aangegeven dat een van de sensoren geen signaal geeft. (De)montage hiervan is makkelijk zelf te doen. Revisie van een abs computer kost zo’n €175. Kleiner gemotoriseerde 5-series hebben eigenlijk te kleine remmen voor het gewicht van de e39, hierdoor worden ze erg heet en bij te snelle afkoeling (door biivoorbeeld een plas water) kunnen de schijven krom trekken.

    Login om te reageren
  43. 730ld zegt

    7 januari 2016 om 21:10

    Prachtige auto. Heb deze zelf ook gehad in precies dezelfde uitvoering maar dan als 530d touring, zwarte hemel en schuifdak, zelfde velgen, massage stoelen, xenon en alle andere opties. Heerlijke auto. Ik heb de nokkenas sensor moeten vervangen en de krukas sensor omdat tijdens het rijden de toeren af en toe spontaan wegviel. Daarnaast een erg dure reparatie gehad: de automaatbak. Heeft mij ruim 3000 euro gekost. Deze is van GM en nog niet van ZF. Moeten vervangen bij ruim 230.000 km. De bak schakelde niet meer terug of bleef hangen. Helaas heb ik ook de bedrading van de kofferbak moeten vervangen. Ook een zwak punt. Je kan dit merken aan het kleine ruitje dat je niet meer kunt openen, een achterwisser die het niet meer doet of verlichting die defect is. Als de afstandbediening niet werkt en je hebt het batterijtje vervangen dan kan dit ook komen door de bedrading achter want hier zit ook de ontvanger. Al met al dure reparaties maar sublieme wegligging.

    Login om te reageren
  44. turbodavid zegt

    7 januari 2016 om 21:45

    Naar mijn inziens, de mooiste BMW ooit gemaakt! Ik ben nu 18 en altijd al gedroomd van deze auto, daarom ook dolblij toen mijn vader deze auto tijdelijk kocht. Nu ik zelf 18 ben zou ik niks liever willen dan deze auto. De trekking van de loterij is op 10 januari, wish me luck ;)

    Login om te reageren
  45. touringfan zegt

    7 januari 2016 om 21:50

    stijf, stijver (niet stijfer dus) en luchtmassasensor? LMM = lucht massa meter.

    Relatief veel V8 klachten in de lijst, die verhouding klopt wel. De 540i is wat zwaar voorin daardoor en rijdt dus anders.

    Scheef afgesleten achterbanden hebben de BMW’s allemaal, heel erg scheef is idd ophangingslijtage. In geval van luchtvering: de balgen tijdig vervangen (elke 150-200000km)

    Diesels: LMM, injectoren (reinigen, niet vervangen) en turbo (als je niet met een turbomotor om kunt gaan anders geen punt bij normaal onderhoud). Swirlflaps verwijderen.

    Koelsysteem is vaak wat nukkig: radiator onderin vaak ontdoen van bladeren en modder want daar blijft het rotten. Knietje gaat ook stuk, niet hele radiator vervangen maar het knietje bij ….. mercedes bestellen en vervangen. Reservoir ook in de gaten houden. Ontluchtingschroefjes op voorraad halen. Kost haast niks en ze gaan kapot. Die dingen breken af indien met een normale schroevendraaier geopend, moet met een veel grotere en dan nog.

    LCD’s? onderin de tellerbak bedoel je? Die zijn te repareren voor 100. Pixelfehler zoals in alle duitse auto’s.

    Automaat altijd elke ton of minder laten onderhouden. Liefst bij een revisiebedrijf (rosmalen, of ZF in Duitsland) zodat ook het ‘brein’ open gaat en schoon tot in detail zal zijn. Alleen olie helpt wel maar niet lang genoeg en dan is het zonde geld.

    Een boekje vol dealerstempels zegt niet genoeg, die vervangen helaas te vaak te weinig en niet het juiste tegen hoge kosten. Zeer grote kans bijvoorbeeld dat het brandstoffilter nog nooit vervangen is. En de KGE (carterontluchting die dicht kan slibben bij teveel korte ritten + te lange onderhoudsinterval) vervangen ze ook nooit. Verder doen je aan vanos ook niet veel tot niks tenzij je het zelf merkt. En dat doe je alleen als je de auto al lang rijdt. Reken op vanos revisie rond de 160-200k tegen 100 euro (zelf doen) of 350 (gereviseerde ruiler)

    ABS computer zit op een stomme plek: naast de hete uitlaat en dat gaat na een anderhalve ton minder goed… gerepareerd begeven het ook rap weer dus hou de garantie in de gaten.

    Remschijven is vaak niet zozeer de hitte maar versleten rubbers in de ophanging die onder spanning gaan bewegen en zo de schijf onregelmatig laten belasten door de blokken. Vervang je de schijven, gaat het even goed tot het terugkomt en versterkt wordt door die rubbers. Rubbers vervangen dus, tijdig. En dan meteen de rest ook want ze zijn er gevoelig voor. Ben je weer voor een anderhalve ton klaar (bij normale rijstijl, het kan ook sneller stuk. Zeker als je mindere kwaliteit laat monteren)

    Verder een heerlijke wagen. Nog steeds na 8 jaar en 330000km geen idee wat hierna te kiezen. Een E61 vanaf 230pk, eventueel een vroege (zelfde motor als ik nu heb) danwel een late met veel vermogen. De 523/525i liever niet, daar ging het mis met de motoren.

    Nadelen? ja, je blijft er mee rijden dus vervangen is lastig. vervangen voor een jongere met minder km’s kan wel maar ja, als je al een edition hebt met beige leer dan kun je niet mooier vinden. Het meeste is zwart met zwart. Soms grijs maar zelden mooi beige.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 januari 2016 om 00:11

      @touringfan: zolang de relatie tussen de zuigers en de cilinders nog goed is, krukaslagers ok en de kop nog vlak is kan je de motor relatief makkelijker aan de gang houden. Dan is er alleen nog het chassis wat krom en slap kan worden van teveel kilometers. Gooi je er genoeg geld tegenaan kan je er een miljoen mee rijden, en dat is waarschijnlijk goedkoper dan elke paar jaar een andere auto. Ik zeg houden dat ding!

      Login om te reageren
  46. adjudant zegt

    7 januari 2016 om 21:55

    Nog een tip, de 535i van voor 99 heeft last van kettingspanners die op ten duur niet meer voldoende spannen. Let hierop, heeft mij ooit heel veul geld gekost. Beter blijf je zoals in t artikel te lezen is lekker weg bij de v8. Mocht je dan toch 8 cilinders prefereren, ga dan voor de 4 liter kijken.

    Login om te reageren
  47. nickvandijk zegt

    7 januari 2016 om 22:03

    Zelf een 540i touring en ondanks het onderhoud, elke dag genieten. Maar toch weer aan het kijken naar een 545i of 530i e60/61

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      7 januari 2016 om 23:04

      @nickvandijk: heerlijke bak, ik heb zelf een 540i sedan gehad, donkerblauw met beige interieur wat een heerlijke auto was dat zeg. De souplesse van die V8, het interieur vond ik ook de beste in zijn klasse.

      Login om te reageren
  48. deboes zegt

    7 januari 2016 om 22:14

    Toch wel weer een Frans/Italiaans lijkende lijst met aandachtspunten.

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      7 januari 2016 om 22:45

      @deboes: neehoor, die zijn anders…

      http://www.autoblog.nl/nieuws/renault-laguna-iii-occasion-video-aankoopadvies-82618

      Login om te reageren
      • deboes zegt

        9 januari 2016 om 16:30

        @autogedrocht: ik bedoelde het ook cynisch…weet sinds 2013 wat een ellende het is om deutsch te rijden.

        Login om te reageren
  49. Tonnie zegt

    7 januari 2016 om 22:48

    Bij die lange lijst aandachtspunten schrok ik even, maar t valt nog mee als je bepaalde motoriseringen buiten beschouwing laat.

    Login om te reageren
  50. bennieokkels zegt

    7 januari 2016 om 23:04

    @CASPER H_ de diesels waren er na facelift tot 193pk ipv 184.

    Login om te reageren
  51. bmwtouring zegt

    7 januari 2016 om 23:35

    Ben zelf mijn 2de E39 Touring aan het rijden.
    Eerst kocht ik me in de zomer van 2009 in Duitsland een 530d Touring met 190 000km, handgeschakeld, van eerste eigenaar, met sportzetels, xenon, multifunctie stuur voor de zachte prijs van 4200 €.
    Heb er tot afgelopen zomer mee gereden, had toen 307 000 km en rijdt nu ergens in Polen rond.
    Heb er nog 1000 € voor gekregen.
    Injectoren waren op, achterklep was aan het oproesten, maar de motor was nog oersterk. Geen olieverbruik en kurkdroog vanbuiten.

    Deze zomer heb ik me dan weer in Duitsland een 525i Touring facelift van 06/2003 gekocht met 182 000 km voor een luttele 2250€…

    Handgeschakeld, xenon, pdc voor en achter, glazen schuifdak, verwarmde sportzetels, isofix, bagagenet, DSC, 2-zone airco , volledige telefoonvoorbereiding , in volledig originele staat op 15 inch lichtmetalen wielen met nieuwe Uniroyal banden.

    Kon ik echt niet laten staan!

    Spatbord linksvoor en koplamp waren stuk door een aanrijding, bumper heeft lichte schade.
    – 2de hands spatbord in zelfde kleur : 75€, zelf vervangen
    – 2 de hands xenonkoplamp : 250€.
    Wagen is in een gebruikte, maar zeker niet afgeleefde staat.
    Hier en daar een krasje of klein deukje, ik lig er niet wakker van, zeker niet voor wat ik betaald heb.
    Ben er direct mee op vakantie vertrokken, 2000km met de vrouw en 3 kids, dakkoffer erop, wagen volgeladen ( kampeerspullen ).
    Probleemloos gereden met een erg schappelijk verbruik.
    Koopje van het jaar!

    Login om te reageren
  52. thomasthomas zegt

    8 januari 2016 om 00:40

    Heb verschillende e39’s gehad van 520i tot de M5 zo’n 8 jaar geleden. Super fijne goed sturende auto’s. Ik vind ze alleen te oud nu. De nieuwe F10 is zo’n voorruit gang weer.

    Login om te reageren
  53. toyotafortuner zegt

    8 januari 2016 om 01:16

    Wat een beeldschone wagen blijft het toch!

    Als ik niet zo Amerikaans/Japans gezind was dan…

    Login om te reageren
  54. 3246cm252kw zegt

    8 januari 2016 om 02:21

    De laatste 530d had 193pk @autoblog

    Login om te reageren
  55. Jantje_555 zegt

    8 januari 2016 om 16:59

    wanneer doen jullie eens een filmpje van een E34 5 serie, een 535i bv

    Login om te reageren
  56. boomhauwer zegt

    8 januari 2016 om 17:43

    Wij hadden destijds een 520i 6 cilinder, nooit meer een auto gehad die zo mooi reed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North