Dat er een gefacelifte BMW 5-serie in aantocht is, hebben we al uitgebreid met je doorgenomen, maar wist je dat de vernieuwde vijf zal worden uitgerust met een systeem dat luistert naar de Engelse naam: “regenerative braking system“.
Dit systeem vangt de energie op die vrijkomt bij het remmen, hetgeen we tot nu toe enkel zagen bij de hybride auto’s. BMW heeft hiermee dus een primeurtje.
Met de opgevangen energie wordt een speciale accu opgeladen, hetgeen ten gunste komt van het brandstofverbruik. In de strijd tegen het verbruik, werkt BMW ook nog aan banden met minder weerstand, een start-stop systeem dat de motor uit zet op het moment dat je stilstaat, elektrische air-conditioning, elektrische motorkoeling en elektrische stuurbekrachtiging. (via: jalopnik)
McParTs zegt
leuk zeer goed van ze
Ruben zegt
Dit is helemaal geen primeur…bericht vermeldt al dat dit bij hybride auto’s gebruikt wordt.
Dat dit dan geen hybride is wil nog niet zeggen dat bmw ’n primeur heeft.
Ralph zegt
@ Ruben: Het is natuurlijk wel een primeur voor de niet hybride auto’s!
Jellert zegt
Hehe eindelijk iets nuttigs in een degelijke en mooie oto
Rick dos zegt
Misschien ben ik niet helemaal meer wakker, maar ik begrijp even de nut er niet van.
Oké, het laadt een speciale accu op. Maar wat doet die accu dan? Bij een hybride begrijp ik het maar bij een conventionele auto niet.
Is mijn punt duidelijk of moet ik maar gewoon naar bed gaan? ;)
En dan nog een puntje is dit standaard? Of kan je dit terugvinden op de optielijsten?
robbie zegt
@Rick dos, doordat de accu word opgeladen tijdens het remmen hoeft er minder energie te komen van de dynamo. En zoals je wellicht weet wordt de dynamo normaliter door de motor aangedreven. En dat kost energie. Als de dynamo dus minder gebruikt hoeft te worden dan zal je verbruik dus dalen.
Dennis zegt
@Rick dos: Ondanks dat de elektronica in de auto niet direct brandstof verbruikt, maar stroom van de accu, kost dit indirect wel degelijk brandstof. Om brandstof te besparen, rijden bijvoorbeeld sommige automobilisten overdag altijd zonder verlichting, hoewel ik zelf van mening ben dat je enkel van zo’n maatregel nooit rijk zult worden. Echter hoe meer je kunt laten werken op “gratis” verkregen elektriciteit, hoe meer brandstof je bespaart.
Rick dos zegt
@robbie en Dennis
Ik ben ook ff verder gaan kijken en zie idd dat het de energie verlies aan electrische systemen moet opvangen. De reductie in uitstoot en verbruik zou neerkomen op ong. 3%. Wat eigenlijk niet veel is voor, wat ik me zo voorstel, uitgebreid systeem.
Maar alle beetjes helpen natuurlijk!
Meer info:
http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?lnk=101&id=2057
Z-Rider zegt
Nou iets is beter dan niets als het gaat om besparen….
Als ze nu eens een gadget instaleren dat 33% bespaart, dan kunnen we al die priusjes weer recyclen en ziet het straatbeeld er weer wat beter uit. :)
Jerome zegt
Nice!!
Pieter-Jan zegt
Ik weet niet hoe het werkt, dus hetvolgende is puur speculatie aan mijn zijde:
Je kan de energie van de remmen niet opvangen. Remmen zetten momentum om in warmte door frictie. Tenzij je de warmte kan opvangen, en gebruikt om zeer kleine stoom-generator te voeden, is deze energie verloren aan de lucht.
Het werkt volgens mijn wanneer men in versnelling het gaspedaal loslaat, waardoor de het momentum van de wagen de motor en de alternator doet draaien. Dus de wagens die we al hebben genereren al “gratis” elektriek als men “coast”.
Ik denk dat BMW dus gewoon de alternator opvoert tijdens het coasten.
Maar energie is nooit gratis. Een alternator “maakt” energie door magnetische weerstand om te zetten in elektrische stroom. Als je de alternator opvoert, en door de weerstand te vermeerderen, dan zal het momentum vlugger afnemen. Als het momentum vlugger afneemt, dan moet je langer blijven doorrijden vooraleer je afremt. Als je langer blijft doorrijden, dan verbruik je meer energie. Één plus één maakt altijd twee, en niet drie.
Het kan wel energie besparen voor mensen die geen zin hebben om langdurig te “coasten”. Mensen die graag voluit rijden tot aan het lichten/bocht/afrit, en dan op de rem stampen. Voor hen zal het systeem inderdaad wat energie besparen.
Voor mensen die al de goede gewoonte hebben om de remmen enkel in noodsituaties te gebruiken, en voor alle andere vertragingen gewoon het gaspedaal loslaten, zal de technologie niets toevoegen. Dan zullen ze gewoon sterker vertragen, en dus langer moeten doorrijden.
RallyeNLD zegt
Handig als ik moet remmen voor een flitspaal! 2 keer geld bespaard! :-)
SdotOne zegt
Hmmm, primeur. Dit had Saab toch jaren geleden al verzonnen? Ik weet alleen niet of ze het in productie is geweest. Ik kan er online niks over vinden, helaas.
Stefan zegt
Handig systeem voor in je M5, dan gebruikt ie nog maar 14 L/100 km… ;-)
Jappy zegt
Goed hoor van BMW!
M.M.M zegt
Erg vooruitstrevend, niet verkeerd.
Alleen elektrische stuurbekrachtinging, daar zijn de meningen over verdeeld. Lijkt me niet echt ideaal in een M5. Het contact met de weg is toch ff wat minder als met een stuurbekrachtiging op oliedruk.
Joske zegt
en WEER een primeurtje voor ons topmerk uit Beieren :D
jeroen zegt
@pieter-jan: Je kan idd de warmte die tijdens het remmen vrijkomt niet opvangen. Maar het principe van energie terugwinnen uit remmen werkt ook niet dmv het opvangen van warmte. Zoals je zelf al aangeeft kan je een voertuig vertragen door het gaspedaal los te laten, en versnelling terug te schakelen en zo het voetuig laten “leunen” op de compressie van de motor. Door een versnelling terug te gaan wordt het toerental van de motor, en dus ook van de dynamo, hoger. Zoals iedereen wel weet, is dit “afremmen op de motor”, wat uiteraard beter werkt in een diesel dan in een benzine voertuig omdat de compressie van een diesel veel hoger is. Als je tijdens het afremmen op de motor de vrijloop van de dynamo aanstuurt zodat de dynamo mee gaat draaien, win je inderdaad (meer) energie terug. Waarschijnlijk is dit ook wat BMW doet en heb je ook gewoon gelijk dus. Maar wat nou als je de dynamo bij de motor weg zou kunnen halen (brandstof besparing) en bij de aangedreven wielen een dynamo plaatst die tijdens het remmen (nog voordat de remblokken echt tegen de schijven worden gedrukt) de eerste vertraging voor zijn rekening neemt? Dan laat je het voertuig wel degelijk remmen op de dynamo(s!) die op deze manier het voertuig vertragen en energie terugwinnen. Uiteraard geeft die niet altijd de gewenste beremming, maar je hebt altijd nog de frictie remmen. En natuurlijk moet je altijd een kleine dynamo aan de motor hebben omdat je anders niet in de energie behoefte van het voertuig kan voldoen. Het is ook maar een (uitgebreid) hersenspinsel van de zaterdagochtend.
@M.M.M. Ik werk zelf bij MB en die past ook al een tijdje elektrische stuurbekrachtiging toe op een aantal modellen. De stuurpomp zelf is elektrisch ipv mechanisch, de bekrachtiging werkt nog steeds op oliedruk.
Ruben zegt
Je kon erop wachten. In onze huidige auto’s wordt nu eenmaal veel energie verspild. Nu nog een systeem dat de hitte van de motor hergebruikt (ff los van verwarming) en we komen in de buurt. ;-)
RubenBaeten zegt
BTW er hangen hier blijkbaar meer Rubens rond. Ik gebruik vanaf nu ook mijn achternaam, just so you know.
Hans zegt
Volgens mij zijn de meeste touringcars (en ook gewone vrachtwagens) voorzien van een motorrem,, die eigenlijk niets anders is dan een heel zware dynamo.. door hierop te remmen wordt veel energie teruggewonnen in de vorm van electriciteit….
de schijfrem is daarbij een zware magneet.. en de dynamospoelen worden tegen de schijf gezet..
Rick zegt
@ Joske
Weer? Vertel eens…
Primeur zegt
Er is nog iets dat BMW gaat lanceren de komende jaren…
om het verbruik te doen dalen.
De grillen (nieren) krijgen Lamellen die kunnen sluiten wanneer de motor op normale bedrijfstemperatuur is. Zo is er minder luchtweerstand. Al deze kleine aanpassingen zouden op den duur voor een vermindering van 30% van het verbruik moeten zorgen.
Markus zegt
@ Pieterjan: ik zou toch wel m’n remmen af en toe gebruiken als ik jou was… anders doen ze het in een noodsituatie ook niet al te best meer.
On topic: het start-stopsysteem zat al in een Golf 3!
Joske zegt
@ Rick
om heel snel ff een antwoord te geven:
waterstofauto:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/15/primeur_voor_bmw_met_serieprod
en als we onze Rick Dos die vraag stellen. Denk dat hij wel met een lijstje kan komen
CSL zegt
@Rick dos
Als die accu geladen wordt, dan wordt hij natuurlijk gebruikt om die elektrische dingen mee te bedienen zonder om gebruik van de motor te maken zoals de airco en dat scheelt weer vermogen en brandstof. Heel knap van BMW dat ze dit daadwerkelijk gaan uitbrengen.
Rick dos zegt
@Joske
Ff heel snel
De 1e diesel die een 24 uurs race heeft gewonnen is niet een Audi, maar een BMW. En dat dan nog wel met een 2.0l diesel……. ;)
CSL zegt
Intressante verglijken tussen Acura RL vs Audi A6 vs BMW 530i`:
http://www.youtube.com/watch?v=Qaw8p__T62w&mode=related&search=
CSL zegt
http://www.youtube.com/watch?v=uacYuYD3-Xs&mode=related&search=
Citrofiel zegt
Goed idee van BMW, brandstofverbruik verlagen is goed, we moeten toch een beetje zuinig zijn. En zo’n start-stop systeem is igg niet nieuw (ik weet dat jullie dat ook niet gezegd hebben, dus neem dit niet op als commentaar), want dat heeft Citroën al op de C2 en C3… Dat wilde ik even gezegd hebben. Citroën neemt het voortouw voor BMW! :P ;)
Mark zegt
@pieter Jan
Men kan perfect elektrisch remmen waarbij de mechanische energie integraal wordt omgezet in elektrische energie wat onder andere wordt gebeurd bij trams.
Door het anker van een gelijkstroommotor (met permanente bekrachtiging) te koppelen met een weerstand (de accu, waarbij eletrische energie wordt omgezet in chemische energie) wordt de mechanische energie die het anker doet draaien, integraal omgezet in elektrische energie. Door de ankerreactie zal het mechanisch koppel worden tegengewerkt waarbij dus ook het remmen wordt gerealiseerd met recuperatie van de kinetische energie die de wagen had.
Deze methode wordt al jaren bij trams uitgevoerd.
Tombnolz zegt
Spijtig van de grote horizontale sierstrip tussen de mistlichten, vind ik niet mooi.
Voor de rest is er aan het exterieur niet veel veranderd, dus het blijft een geweldig mooie auto. Ik was, ben en blijf een 5-reeks fan/freak!
Ruben zegt
@ citrofiel
Ook dat Stop & Go systeem zat al op de Prius…dus ’t moet zijn: Toyota neemt ’t voortouw voor citroen en bmw.
Jatwerk v/d jappen…kunnen die duitsers en die fransen dan ook niks zelf verzinnen?
Hielke zegt
Ruben: jawel hoor, want stop ’n go zat al op de….VW Lupo 3L uit 1998. Nu jij weer :)
Pieter-Jan zegt
@jeroen,
Als je de motor ervantussen haalt, dan moet deze terug brandstof injecteren om niet stil te vallen.
Bij moderne voertuigen word de injectie stopgezet als men in versnelling het gaspedaal loslaat. Dan is het verbruik 0,00 l/100km. Op de motor remmen behoud dus al een groot deel van de energie van het momentum. De enige verliezen die je dan nog hebt zijn de altijd-aanwezige verliezen van luchtweerstand, rolweerstand, en interne frictie. Het zijn die verliezen die de wagen doen vertragen. Als je niet op de motor remt, maar volledig op een alternator, dan moet je met brandstof het interne frictie verlies compenseren. De energie die de alternator dan opvangt, word dan direct weer uitgegeven.
De motor af doen slaan is ook geen oplossing, want een koude, ongesmeerde motor is zeer ineffeciënt, en ook zeer vervuilend. En de startmotor moet de motor dan opnieuw op toeren draaien, waarbij ook energie verloren gaat.
De dynamo weghalen bij de motor, en in de wielkas plaatsen is geen besparing. De kenetische energie komt nog altijd uit uw brandstof. De alternator tapt gewoon op een andere plaats af.
Als men sterker afremt met een elektromotor, dan moet men langer doorrijden, en dan is er geen energie bespaard. Je verliest zelfs wat meer energie, omdat je bij de omzetting van momentum naar stroom geen 100% rendement hebt. Terwijl afremmen op de motor wel 100% rendement geeft, afgezien van de altijd aanwezige verliezen.
@Mark
De gelijkstroommotor bij een tram is natuurlijk wat anders dan het 12v alternatortje van een personenwagen. Bij de tram is de alternator de motor, en de stroom komt van een stoomturbine of zelfs een 4takt motor in de elektriciteitscentrale. In West Vlaanderen word een groot deel van de elektriciteit geleverd door een grote dieselmotor op biobrandstof (koolzaad olie, als ik me niet vergis) die een alternator doet draaien.
Om energie te besparen moet je zo weinig mogelijk omzettingen doen. Bij een verbrandingsmotor is de omzetting naar stroom een verlies van energie. Bij een elektrische tram is die stroom zowiezo de energiebron. En die grote alternator moet die zowiezo meeslepen. Bij een verbrandingsmotor zou een toegewijde elektro-rem nooit de energie opleveren die het zou kosten. (kostprijs, plaatsing, gewicht,…)
De omzetting van momentum naar stroom geeft geen 100% rendement. Bij de omzetting van de ene energievorm naar de andere is er altijd een verlies. Bij het afremmen op de permanente verliezen (gas loslaten) word het momentum niet omgezet, maar volledig gebruikt tot het weg is. Dus ook voor een tram is afremmen op de steeds aanwezige verliezen de beste manier om energie te bewaren. En afremmen door omzetting naar elektriek slechts beter dan afremmen met traditionele remmen.
Ik kan de technologie van remmen op een alternator wel waarderen als een manier om snel momentum af te bloeden, zonder al te veel energie op te offeren.
Als je van de autostrade komt dan zou je al lang op voorhand moeten lossen, om vanzelf tot stilstand te komen aan de omgekeerde driehoek op het einde van de afrit. Het is moeilijk in te schatten wanneer je aan de vertraging moet beginnen, en met het snelheidsverschil met de andere voertuigen op de snelweg is dat een potentieel gevaarlijke situatie. In dit praktisch geval is elektriek wel de beste manier om de energie van het momentum te bewaren. Maar het is geen gratis energie. Dat bestaat niet. Sneller afremmen betekend langer doorrijden op voorhand.
De chauffeur is het enige onderdeel van de wagen die de toekomst kan anticiperen. Naast het de permantente verliezen is de chauffeur de grootste factor in het energieverlies. Als je bereid bent een paar minuten later thuis te komen, kan je 30% van uw brandstof besparen door op een slimme manier te rijden. 200kilo en €5.000 aan trukjes zoals hybride technologie, elektroremmen of magische magneten, zal nooit zo’n besparing opleveren.
Markus zegt
@ Ruben en Hielke: de VW Golf 3 Eco diesel had al een stop-n-go systeem in 1994! Zie hier: http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=677
Citrofiel zegt
@ Ruben, Hielke en Markus; Oei, ik loop een beetje achter geloof ik. Maar toen die eersten er waren had ik nog geen interesse voor alle auto’s. Ik had tot een jaar geleden ongeveer alleen interesse voor Citroën (ik weet het, heel bekrompen). Dus, vandaar…