BMW 850 CSi met 2 ton op de teller, durf jij het aan?

Auteur: , 109 Reacties

Tuurlijk durf je dat.

Bijna 20 jaar geleden was uw scribent regelmatig op een basketbalveldje in de buurt te vinden. Dat had twee redenen. In de eerste plaats vond ik basketbal wel leuk, da’s nogal wiedes. Nog veel belangrijker: op de aangrenzende parkeerplaats stond regelmatig een dikke vette BMW 8-serie, die ik misschien nog wel leuker vond.

Het absolute summum van de 8-serie is natuurlijk de 850 CSi met V12. Volgens de verkoper is het eigenlijk een M8 maar dan met een andere naam, maar gelukkig weten jullie beter. Enfin, 5,6 liter V12 onder de kap, ruim 380 pk en 450 Nm uitgesmeerd over een breed toerengebied.

Echte kenners zien ook aan het exterieur dat jij in de daddy aller 8-series rijdt. Vier uitlaten, heuse 17 inchers, andere bumperpartijen etc. De kleur moet je liggen, maar een écht heikel puntje is de hoeveelheid levenservaring van deze Duitser. 205.000 km op de teller is immers niet voor de poes. Check de advertentie hier, haal meteen ergens 43.500 euro vandaan.



109 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ja, dat durf ik zeker wel aan! Heb alleen het geld niet…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@skid: Niet iedereen heeft dat geld :P Ik zou hem ook wel willen. Prachtige auto!
@skid: Oeps, ik heb het weer is verkeerd gelezen. Was saecastisch toch???
@philipf: crowdfunding?
@patrick: autoblog crouwdfunding 😁
Sodeknetter das een hoop geld
Toch vind ik het maar bijster weinig pk’s voor zo’n gigantische v12
@janmetdelangeachternaam: 20 jaar oud he. Toen was het voor vele nog ondenkbaar dat je 300 pk uit een 4 cilinder kon halen.
@rolov: ja begrijp ik maar de Ferrari’s en lambo’s uit die tijd, ook met ongeveer even grote v12’s konden er toch veel meer pk’s uit halen?
@janmetdelangeachternaam: appelen met peren vergelijken… Ferrari en lambo zijn dan ook sportwagens, dit een comfortabele GT. Waarom heeft een twin turbo S65amg “maar” 630pk en een 488GTB uit een 3.8 670pk… De ene motor is niet beter dan de ander, gewoon een compleet verschillend karakter.
@boomhauwer: ja daar geef ik je toch wel gelijk in 👍
@janmetdelangeachternaam: Volgens had deze motor inderdaad relatief enigszins wat weinig vermogen dit kwam met name omdat deze nog 2 kleppen per cilinder had wat zelfs in 1992 wat ouderwets begon te worden. Volgens mij heeft BMW behoorlijk zijn best gedaan om er nog dit vermogen uit te halen. Vergeet niet dat de CSi het parade paardje was. De Mercedes v12 was veel moderner met 4 kleppen per Cilinder en bijna 400 pk. Ook de BMW v8 uit 1992 was relatief gezien veel sterker dan de BMW v12 maar tevens ook veel moderner.
@janmetdelangeachternaam:
De Ferrari is meer een sportwagen motor, de BMW meer een cruiser. De Ferrari zal ongeveer net zoveel koppel hebben als deze BMW, met het verschil dat de Ferrari zn maximum koppel op een hoog toerental geeft, wat resulteert in een hoger vermogen (Vermogen is Koppel maal hoeksnelheid van krukas)

De BMW heeft zn maximum koppel al bij een in verhouding laag toerental, waardoor er fijner rustig mee te rijden is, maar daarom minder maximum vermogen heeft.
@janmetdelangeachternaam: Het blok kon ook wel een stuk meer aan, het is in de basis hetzelfde blok als dat BMW aan McLaren leverde voor de legendarische F1. Daar leverde die over de 600pk, meer dan 100pk per liter… De 850CSi was echter geen supercar, maar een waanzinnige GT, in de ogen van BMW was 380pk daar voldoende voor.
@janmetdelangeachternaam: alleen zeggen de alleen pk’s niet veel. Meer heb je aan koppel en een brede power-band. En dat missen de meeste 4 pitters toch flink tov dit. En dan die heerlijke lange versnellingen tegen de korte verzetten van de moderne bakken…
@janmetdelangeachternaam: auto van ruim 20 jaar oud he
@janmetdelangeachternaam:
volgens de advertentie is er toch iets meer aan de hand: De V12 levert voor dit model niet 299pk/450nm maar maar liefst 381pk/550nm en heeft een inhoud van 5,6 liter.
@janmetdelangeachternaam: Zo’n auto koop je dan ook niet vanwege prestaties, helemaal niet als je dat afmeet naar huidige maatstaven.
@janmetdelangeachternaam: Valt wel mee hoor. We hebben het over 1992. Lamborghini Diablo, niet vergelijkbaar qua prijs en type auto, die zit er ruim boven ja. Maar Ferrari 456 GT, uit 94 qua type auto beter te vergelijken, maar niet qua prijs: 440pk.. Mercedes SL 600 uit 92 doet 394pk.. Jaguar XJRS doet 309pk..
Want? Bij 2 ton is hij versleten? Dat is echt een mythe.

Verwacht rond deze stand wel een aantal onderdelen die aan vervaging toe zijn, maar zolang de body en het interieur met zorg zijn onderhouden en dus daar de tellerstand niet aan af is te lezen zou ik hem gewoon kopen.

Mits hij een andere kleur had, maar dat terzijde.
@damrakker:
Het grote risico met dit soort wagens is dat een probleem met 1 onderdeel weer andere problemen initieert, en op die manier blijf je (garage) bezig met vervangen. De enige oplossing is om alles wat niet helemaal 100% meer is tegelijk te vervangen maar het is a. lastig om te constateren welke dingen vervangen moeten worden zonder alles uit elkaar te halen, en b. heel erg duur.
@super: welcome to classic motoring son:)
@super: dat onderhoud komt doorde leeftijd, niet de ervaring. In de ophanging drogen dingen uit, onder de motorkap gaan verbindingen los zitten of drogen seals uit. Dat soort dingen heb je meer last van dan een remmetje of schokdemper die wegens slijtage vervangen moet worden.
@lekbak:
Heb een vrij jonge e46 330d na 200,000km naar de sloop gebracht, problemen waren echt slijtage, geen ouderdom.
@super: hoe heb je dat in godsnaam voor elkaar gekregen? Dat is echt uitzonderlijk. Ik vraag me dan af wat er versleten was aan die auto. Vooral een e46 kan over het algemeen een behoorlijk stuk kilometers rijden.
@lekbak:
Was een xd, tussendiff kwam speling op waardoor hele aandrijflijn langzaam naar tering ging (voor/achterdiff, automaat) Overigens zijn achterdifferentielen een bekend zwak punt op de e46 kwam ik na googelen achter. Motor heb ik nooit echt grote problemen mee gehad, behalve lmm enzo.
wat een motorkap lijn tussen de bumper en de kap.
Meestal wordt de km teller van youngtimers naar rond de 150.000 terug gezet toch?
Waarom die 8-serie ineens zo duur geworden is snap ik niet hoor.
Kon je paar jaar terug je swift voor inruilen!
@reactief:
Dit is wel een csi he, de BMW motorsport uitvoering, moet je toch eerder naar de Swift Sport kijken om in te ruilen denk ik
@reactief: hij is niet ineens zo duur geworden (al is de 850csi aanzienlijk duurder dan z’n mindere broertjes). De vrienden van Premium classics zijn samen met Leitner en de rest van het groepje “future classic” verkopers erg goed in het neerzetten van optimistische vraagprijzen. Kijk maar eens naar de E34 M5 touring die bij hetzelfde autobedrijf te koop staat.
Dat is 10k per jaar. Ik rijd dat bijna per maand. En die V12 heeft niks te lijden hoor met zoveel pk’s. Prima te rijden dus.
@e34m5touring: vertegenwoordiger/accountmanager?
@camber24: of vrachtwagen chauffeur ;)
Ja dat durf ik! Bmw’s uit die tijd zijn redelijk goed me pa heeft al bijna 500.000KM op de teller 😉 e34
@ukbob: ;-)
2ton voor een v12 is niks!
2 ton niet voor de poes…? Die auto is net ingereden.
hoge kilomoterstand zegt zo weinig, met goede historie en compressie liever dan 1 met 50.000 op nieuw kenteken
@bas_bzb: trouwens wel grappig dat ik vrijwel net zoveel Nm heb in me golfje :) wat ontwikkeld de techniek zich toch vlot :)
@FB_100002177943068: de nederlandse taal ook! ‘Me’ Golfje😂
@FB_100002177943068: blijft een golf;)

Is veren met mokerhamers vergelijken
Iemand dat stuur opgevallen, niet helemaal origineel lijkt me. Gevalletje airbagje geklapt / schade bak?
@longjohnthepirate: ja hoor, origineel, zat in mijn 8-serie ook.
Voor de auto geen probleem, die zit goed inelkaar, elektronica nog vrij eenvoudig.

Alleen niet voor dat geld, als investering is hij toch minder interessant boven de 2 ton, gek dat het zo is, maar het is toch zo. 25k of 30k zou meer een geschikte prijs zijn
Die v12 kan dat met gemak aan. Beetje liefde op zijn tijd erin stoppen en dat beestje kan nog jaren vooruit.

43k is echter een hoop geld. Daarvoor zou ik toch iets anders halen.
Wij hebben elke 2 maanden ongeveer wel een bepaalde 8 serie staan met schade. Hier staat 4 ton op. Ik ben zelf deze auto wel een op wezen halen, en deze rijdt nog als een zonnetje, eerlijk waar niets op aan te merken! Die auto pakt op zijn tijd wel een hoekje of bumpertje ergens, maar alles wordt vakkundig elke keer opgelost. Staat dus ook goed in de lak ;) . Deze beste man heeft deze week een i8 gekocht, dus binnenkort misschien wel te vinden.
@koeckenbacker: begrijp niets van jouw verhaal
@wildbeest: dat t een goede auto is…
prachtige auto maar 44k??? dacht bijna dat de auto werd aangeboden door Gina Classics…
@maarten020: Premium Classics, dus zelfde laken en pak…
@e1000bmw523i: ja, ik zag het ja….maarja, wat een gek er voor geeft!
@maarten020: Ik ben wel gek, maar niet dom! ;-) Ik shop wel elders… ;-)
@e1000bmw523i: Zoek maar eens een 850 csi op.
@bofkont: die wil ik dan ook niet. Ik geef in dit soort GT’s de voorkeur aan een automaat. 😉
@e1000bmw523i: dan moet je voor de 840 gaan, een CIS is ook net iets meer dan een cruise, hij doet het ook goed op een circuit
Rood is de beste kleur voor een sportieve bmw
@nord: Le Mans Blue Metallic is veel mooier
@Junior540: nee, dan wordt ie te BMW
Dat is nog een hoog bedrag voor zo’n auto!
Geef mij maar die Z8! Ander kleurtje wel, rood staat m echt niet
Toch even naar vucht toe, staat ook een mooie z8
Ja dat durf ik! Ook lekker kleurtje. Tenminste wat anders dan al dat grijs en zwart op de weg. Alleen die prijs, daar word ik een beetje ongelukkig van…
Ik zie op de achtergrond ook een blauwe 840/850. Die heb ik nog niet op de website voorbij zien komen. Zou die binnenkort ook de verkoop in gaan? Zal een stuk schelen in de prijs.
Circa 130.000,- voor een E30 M3 Evo 2 is trouwens ook schofterig duur. Bij BMWspecials heb je ze voor nog geen ton.
De prijzen die ze hier voor hun waar vragen zijn echt absurd..
@bmwalpina: normale prijs hoor, in Duitsland en Italië heb je ze voor dezelfde prijs alleen 50.000 km minder gerede
Het zijn auto’s voor kapitaalkrachtige mensen en die kopen nieuwe auto’s. Anderen blijven er beter af. In België betaal je 2700 euro/jaar wegenbelasting en ik zie je al naar een BMW garage gaan met de melding dat er een rammeltje in de motor of versnellingsbak zit… Je spaargeld weg en nadien een blijvende financiële aderlating.
Hij kan nog makkelijk even door. Maar voor zo veel geld wilt niemand hem hebben denk ik!
Zoek een oude bak met een forse kilometerstand, poets ‘m mooi op, zet ‘m op een vloer met een glimmend witte coating, schiet een paar mooie plaatjes en tadaaa, een ‘exclusieve classic’ met een enorme marge is geboren
@knipperlichtje: Inderdaad. Beetje Wheeler Dealers. Moet je wel de mazzel hebben dat er weinig mis mee is, anders gaat je marge er aan. En bij een 850CSI is het duurder en complexer dan bij een 318d.
Dan liever deze bij Douwe vandaan, maar nog ietsjes duurder.
http://autoleitner.nl/nl/index/aanbod/1452455322
Ligt het aan mij of is 380 pk uit een 5,6 liter V12 een beetje weinig?
@petrolhead4life: ligt aan jou, auto is 20 jaar oud
@petrolhead4life: Nee hoor niet voor toen. Door zijn gestroomlijnde body kon hij topsnelheden halen van 300 km/u (mits de begrenzer er af was). Dus vermogen zat. En vooral koppel zat!
@petrolhead4life: Iets met tijdsgeest ;)
Trouwens prachtige wagen, zal alleen nog maar in waarde stijgen mits goed onderhouden en origineel.
@bofkont: Een van mijn absolute droomauto’s, het wordt voor mij helaas steeds onmogelijker er ooit een te bezitten…
@griffendahl: Absoluut ! zo denk ik er ook over, onbetaalbaar voor de gewone man helaas.
Tot 7/8 jaar geleden kon je ze nog vinden voor 25k, ook veel geld maar nog wel te doen.
Als ‘ie goed onderhouden is ben ik niet bang voor twee ton
Leuke auto! Prijs voor een goede 8-serie lijkt sowieso licht te stijgen, dus zo raar is de prijs niet voor deze 850 CSI. Echter, ik zou door sparen voor deze Alpina B12 Coupe. Dat hele ‘semi M’ idee vind ik maar niets. Daarbij vallen de prestaties een beetje tegen voor iets wat een ‘M8’ had moeten zijn. (een standaard R129 600 is sneller dan deze ‘speciale’ V12). Daarbij zijn die bakken niet de fijnste. En het staat hier al boven, het is een comfortabele GT, geen sportwagen.
@gtwillem:
Een ton?! Heilige grutjes wat is dat spul duur….

Dan zou ik toch per direct zoeken naar een uitmuntende BMW 6….
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275630937?asrc=pl|as
@Rob: Dat is ook erg mooi, en prijstechnisch iets vriendelijker voor een portemonnee…

Ik zie deze 3.0 CS ook al een tijdje voorbijkomen… (omdat ik ‘m af en toe op zoek…). Kijk, voor hetzelfde geld als die 850CSI heb je dus ook een originele E9, en zeker in deze kleurstelling ben ik er helemaal verliefd op.
@gtwillem: Ben normaal gesproken echt een Alpina fan, maar in dit geval geval is de CSI toch echt beter/mooier. Tja prestaties vallen idd wat tegen, zelfs een R129 SL500 maakt hem het al knap lastig, maar is dat nu zo belangrijk?? dit soort wagens koop je nu niet meer om knalhard mee te boenderen, enkel zo af en toe uitlaten op de mooiste dagen van het jaar, en dan bij voorkeur even de autobahn op en een mooi poosje rond de 200/220 toeren, Souverein gevoel moet dat geven lijkt mij.
@bofkont: Het probleem van de CSI is gewoon dat ie eigenlijk neit zo bijzonder is. Het is de 850 zoals ie altijd eigenlijk had moeten zijn. Zeer bijzonder, en met 43k nog niet eens zo heel duur. Maar een standaard 850 is echt de Comfort Cruiser, en dat past gewoon wat beter.

Maar ja, als je een sportieve GT wilt is er maar een topper:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/239784512?asrc=st|as

Stuurt een heel stuk beter dan een 8-serie, en is nog goedkoper ook.
@gtwillem: Ja dat ben ik met je eens, een standaard 850i is echt niets bijzonders.
Wat heb ik toch een hekel aan die vroege airbagstuurwielen..
Deze autodealer heeft altijd mooie auto’s. Zo hebben ze momenteel een E30 M3 EVO II die zich nog haast in nieuwstaat bevindt en een Z8 staan.
@lj: ik was weer eens te laat haha
2 ton is voor geen enkele auto van die klasse een probleem. Hooguit een a-segmenter kan er last van hebben. De helft van het onderhoud aan dit is vanwege leeftijds slijtage. Ik zeg doen! Behalve dat ik wel wat leukers weet te vinden voor dat geld dan.
Wauw een v12 met zo weinig pk
@blaze3027: 20 jaar geleden was dit juist heel veel voor een V12……
Als je van je geld afwilt dan is dit een andere keuze dan bijvoorbeeld een gebruikte Aston Martin, maar net zo’n onbetrouwbaar duur pleurisding om je in dood te ergeren.
En dan is het maar een BMW waar je je bodemloze-put-geld in gooit.

Droomwagen, vooral blijven dromen.

Ja vriend, gefortuneerd geboren kocht hem gloedjenieuw, ook een rode en ook deze uitvoering. Had er na een jaartje of drie gewoon een M5 toen aan ver-repareerd en BMW wilde het kreng niet eens inruilen voor een nieuwe 750 die de man van pure ellende voorstelde te kopen.
@desjonnies: zoals een wijsheid luidt: “Never meet your heros.”…
2 ton is niet erg. Als hij maar BMW dealer onderhouden is en elke stempel in het boekje heeft. Maar meestal is het een 100k goed onderhouden en dan brengen ze hem naar Jan Beun voor onderhoud.
Wat een droomwagen! De km stand is er niet aan af te zien. Wat ziet dat leer er nog goed uit!!!
Km stand maakt me niet zoveel uit, de prijs en de kleur wel.
Een a-klasse AMG 4 cilindertje heeft tegenwoordig al meer vermogen en koppel….
@steelfighter: dus? Wat is je punt ? Je snapt niks van auto’s en dat etaleer je of je kijkt niet verder dan nieuwe auto’s?
@rolov: Ik etaleer dat het koppel en vermogen niks bijzonders is naar hedendaagse maatstaven… voel je je een beetje op je pik getrapt hahahaha. Auto is verder rommel, heb een 850i gehad dus weer waarover ik praat
Nog een prachtexemplaar:
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/279199114

(met een stevige prijs)
Liever de donkerblauwe op de achtergrond. Waarschijnlijk al verkocht. Ze hebben trouwens meer lekkers te koop: E46 M3 +CSL, E39 M5,….
43k voor zo’n wagen? Is de tijd voorbij dat je die dingen kon kopen voor een paar euro of deze een beetje gek?
Zo dan. Paar jaar geleden betaalde je nog de oud ijzer prijs voor zo’n ding. Blijft overigens een mooi model.
geen probleem!
de inloop olie is er pas net uit….

#bmw

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).