• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW dumpt motorenaanbod bij grofvuil

Auteur: willeme, gepost 14 mei 2021 om 09:57 – 27 Reacties

BMW dumpt motorenaanbod

Er zijn teveel verschillende motoren. BMW dumpt het motorenaanbod bij het grofvuil.

Er was ooit een tijd dat je bij BMW terecht kon voor de mooiste motoren. Je moest je even een weg slaan door enkele viercilinders te skippen. Vervolgens kwam je uit bij de goddelijke wereld van de zijdezacht lopende zes-in-lijn benzinemotoren, machtige V8-motoren en fluisterstille V12’s.

Het mooie was, er was een hele hoop keuze. Een 320i had een 2.0 zes-in-lijn, een 325i een 2.5 zes-in-lijn. Ook kun je kiezen uit meerdere V8’en. Een 535i voor de persoon die vooral een soepele motor wilde, een 540i voor degene die meer vermogen wenste. Tegenwoordig is alles (op benzine) tot 306 pk een viercilinder. Dat niet alleen, de meeste motoren zijn ‘varianten’ van een bekend blok. Er is een 1.5 driecilinder, 2.0 viercilinder, 3.0 zescilinder, 4.4 achtcilinder en een 6.6 V12. That’s it. Het overgrote deel van wat wij zien in Nederland heeft een van de eerste twee onder de kap.

BMW dumpt motorenaanbod

BMW dumpt motorenaanbod

Maar dat gaan er dus nog minder worden. BMW is er zelf een beetje cryptisch over. Oliver Zipse geeft aan in een persbericht aan dat het aanbod minder complex gaat worden. Want er zullen minder varianten zijn en minder aandrijflijn-opties. Alleen de varianten waar echt animo voor is, zullen blijven. Dit betekent dat de helft van de aandrijflijnen zal komen te vervallen voor 2025. BMW dumpt het motorenaanbod dus op rigoreuze wijze.

  • BMW dumpt motorenaanbod

Op welke manier dat gaat gebeuren, vertelt Zipse dan weer niet. Het is heel aannemelijk om te denken dat de versies met een verbrandingsmotor minder talrijk zullen zijn. Waarschijnlijk zal BMW gewoon kijken naar de keiharde verkoopcijfers en daar zijn strategie op aanpassen.

  • BMW dumpt motorenaanbod
  • BMW dumpt motorenaanbod

Meer PHEV’s en EV’s

Verwacht echter niet dat de geëlektrificeerde BMW’s zullen verdwijnen. Het aantal verkochte volledig elektrische BMW’s nam met 13% toe. Daarbij is sinds kort het aanbod groter dan ooit met auto’s als de BMW iX3 en de iX. Ook de i4 staat in de startblokken. De grootste stijging staat op het conto van plug-in hybride BMW’s, daarvan namen de verkopen met 40% toe.

BMW dumpt motorenaanbod

Het is een aanname, maar de reguliere benzineversies en met name qua diesels zal er flink gesneden gaan worden. Bij veel modellen heeft BMW best veel verschillende dieselversies, soms zelfs meer dan benzine. Je hoeft niet te vrezen voor de M-divisie. Die afdeling draaide zijn beste jaar ooit in 2020. Wel komt er een M-model met plug-in hybride-aandrijving en een volledig elektrische M.

Meer lezen? Dit zijn de fijnste BMW’s zónder M-logo!

Ook interessant!

  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW XM is hier en de krachtigste M ooit
    BMW XM is hier en is de krachtigste M ooit Concept
  • Hybride BMW X5
    Hybride BMW X5 gaat kopje onder in Schoonebeek

Nieuwste artikelen

  • De configurator voor de Bugatti Tourbillon is beschikbaar
  • Gloednieuwe hypercar van €3 miljoen blijkt rampenbak
  • Jij raadt nooit welke legende 60 kaarsjes uitblaast…
  • Verkeerde autobanden kosten 1 miljard euro per jaar
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, Hybride, oliver-zipse, plug-in

Vorig bericht: « Video: BMW M2 crasht op rechte weg
Volgend bericht: Video: Gezellig filmpje eindigt in drama »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    14 mei 2021 om 10:05

    Volgens mij fabriekt BMW er ook nog een hele reeks leuke motoren voor de motorrijder (tweewielerklasse) bij ….

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 mei 2021 om 11:13

      @frank2b Klopt, toch jammer dat op de oude persplaten maar één GS te zien is.

      Login om te reageren
    • W115 zegt

      14 mei 2021 om 12:01

      @frank2b: mwa de touring bikes en de rr zijn niet verkeerd maar de Japanners hebben simpelweg de beste deals.

      Login om te reageren
      • dailydriver zegt

        14 mei 2021 om 14:22

        @w115: rijdt de politie niet de zware motoren van BMW? Zo ja, zo slecht kunnen ze niet zijn toch?

        Login om te reageren
        • sirdrinksalotofpetrol zegt

          14 mei 2021 om 17:27

          @dailydriver: slecht zijn ze zeker niet, maar wel duuuuuuuuuuur

          Login om te reageren
          • Benny_Weisz zegt

            14 mei 2021 om 18:29

            Een BMW 3er is nog steeds duurder dan een Honda Accoord …… waarom zou het bij motorfietsen anders moeten zijn?

            Login om te reageren
  2. Jetlag zegt

    14 mei 2021 om 10:51

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. camber24 zegt

    14 mei 2021 om 12:23

    Die V8 en V12 zullen wel verdwijnen. Misschien de driecilinder ook. Kan je met de vier- en zescilinder veel combineren met een elektromotor erbij a la AMG. De rest kan je wat knijpen, de 318i driecilinder is ook al niet meer, en in grote lijnen een 320/330

    Login om te reageren
  4. edward330d zegt

    14 mei 2021 om 12:31

    Niets zo fijn als een 6 in lijn.

    Login om te reageren
    • 750i zegt

      14 mei 2021 om 12:43

      Een V!2 is nog fijner.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 mei 2021 om 14:31

      Fijn maar primitief vergeleken met een V8, V10, V12 or elektromotor.

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        14 mei 2021 om 20:07

        @mashell: waarom is een 6-in-lijn primitief ivg tot een V8? Soepele loop, geen onbalans. Voor een personenauto veel voordelen lijkt me.

        Login om te reageren
  5. ericc zegt

    14 mei 2021 om 13:04

    Zouden beter Zipse dumpen! Hoop wel dat de 3 liter blijft. Ik neem aan dat de V12 verdwijnt daar RR ook richting EV gaat.

    Login om te reageren
  6. Goed_Koopman zegt

    14 mei 2021 om 13:13

    Another one bites the dust. Hoogste tijd dat ik een nette atmosferische 991 op de kop tik, zolang de prijzen nog relatief toegankelijk zijn.

    Login om te reageren
  7. retsok zegt

    14 mei 2021 om 13:37

    Wel grappig dat alle autofabrikanten momenteel volledig bezig zijn met de overstap van ICE naar elektrisch. Uiteraard gestuurd door onze EU. Echter zijn de elektranetten er nog lang niet klaar voor dat iedereen een elektrische auto gaat eijden. Er zullen heel wat mensen van de koude kermis thuiskomen wanneer ze erachter komen dat ze voorlopig geen laadpaal kunnen plaatsen. Dit zal ongetwijfeld ook in andere landen een probleem zijn. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      14 mei 2021 om 13:59

      @retsok: valt wel mee. Op zich schijnt het niet zo’n probleem te zijn.

      Je zal wel zien dat ze revenue management gaan toepassen. Nog meer dan nu het geval is. Zodat men wat meer gespreid de auto’s gaat laden.

      Hier legt Jason Fenske van Engineering Explained het redelijk eenvoudig uit:

      https://www.youtube.com/watch?v=7dfyG6FXsUU

      Login om te reageren
      • retsok zegt

        14 mei 2021 om 14:40

        @willeme: in theorie lijkt het mee te vallen. Ik de praktijk kan het tegenvallen. Ik werk voor een netbeheerder en ik zie de problematieken voorbij komen. De netten hebben het nu al zwaar vanwege teruglevering van zonnepanelen. Het regent spanningsklachten nu het zonnetje weer gaat schijnen. Ook zitten veel netten qua capiciteit al aan de max. Hier moet eerst verzwaard gaan worden. Het gaat in ieder geval extreme maatschappelijke kosten met zich mee dragen wanneer de huidige netten verzwaard moeten worden. We hebben het over 1000-en nieuwe stations en 10000-en kilometers nieuwe kabels. Daarnaast heb je ook nog de materialen en de handen nodig welke het uitvoeren. Beide zijn op dit moment al een tekort aan. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar de ontwikkelingen. Uiteindelijk zal het vast goedkomen maar het worden wel interessante tijden.

        Login om te reageren
        • lekkerdwars zegt

          15 mei 2021 om 11:58

          @retsok: zou het niet steeds meer richting huishoudens gaan die zelf stroom opwekken en met thuisbatterijen de peaks eraf gaan shaven. Of eenvoudiger nog de batterijen van 1 of 2 EVs hiervoor gebruiken? Door afbouw saldering gaat opwekking steeds mee gekoppeld worden aan lokaal gebruik en/of opslag. Je kunt overcapaciteit ook nog in warmte omzetten en terugwinnen in de winter. Maw denk dat er genoeg manieren zijn om helemaal van het net onafhankelijk te worden iig voor ruim de helft vd huizen in nl

          Login om te reageren
    • ericc zegt

      14 mei 2021 om 14:05

      @retsok: inderdaad, steden als Brussel, Antwerpen en Rotterdam zijn steden waar de inwoners amper een eigen garage hebben. Gaan ze de voetpaden vol zetten met laadpalen?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 mei 2021 om 14:32

        Als je elke 5e dag moet laden, dan moet technisch gezien elke 5e parkeerplaats een laadpaal hebben. Elke 3e om goed af te zijn.

        Login om te reageren
  8. elemento zegt

    14 mei 2021 om 14:20

    Half jaar geleden….. bmw gaat niet over EV….. we hebben leuke berichtgeving. Niks klopt meer.

    Login om te reageren
  9. dees zegt

    14 mei 2021 om 17:08

    Niet meer dan logisch.
    Als een motor niet vaak besteld word dan is het dom om geld te blijven investeren in de productie en ontwikkeling ervan.

    Toyota doet dit ook regelmatig, opties die niet vaak genomen worden verdwijnen, Daardoor gaan de kosten omlaag en de productie snelheid neemt toe.

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      14 mei 2021 om 19:50

      @dees: …en krijg je grijze eenheidsworst

      Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    14 mei 2021 om 20:16

    Gewoon een I6 2.0 en een I6 3.0 houden/terugbrengen.

    Wat plug-in er op pluggen.

    En daarnaast de EV lijn.

    Kortom, twee motorblokken en twee types elektromotoren.

    Klaar.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      18 juli 2021 om 21:34

      Helaas is dat met het op modulaire opbouw niet te doen.

      Hoewel ze bij de motorfietsen nog wel een 1.6 liter 6-in-lijn bieden voor de zwaarste tourfiets.

      Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    15 mei 2021 om 00:15

    Tja, schuldig,,, wilde uiteraard een 6-cylinder 5-serie met rwd en handbak maar is een 4-cylinder 2.0 diesel g20 met automaat geworden. Niet uit vrije keuze, maar zuiver de roverheid die je dwingt.

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      15 mei 2021 om 12:42

      @Hupke: tja ik heb op de valreep een e90 lci 330i met handbak kunnen halen. Zijn in NL nauwelijks te vinden en in DL betaal je er ook genoeg voor. Dit is de laatste bmw met handbak en 6pitter zonder turbo. Een 130i vond ik iets te klein en het blijft de bmw met hangbuikje.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North