
Snel, sneller, snelst. De BMW Concept XM is officieel gepresenteerd en moet een belachelijk snelle SUV worden.
Het is niet alleen de krachtigste M, de nieuwe XM (voelt toch een beetje gek als we het over een BMW moeten hebben) levert ook meer vermogen dan de gevestigde orde. Waar super SUV’s als de Lamborghini Urus, Cayenne Turbo S E-Hybrid en de Bentley Bentayga Speed het moeten doen met een vermogen van 635 pk tot en met 680 pk, gaat deze BMW nog een stapje verder.
BMW Concept XM: 750 pk!
Ja, het is nog een concept. Toch is de Duitse autofabrikant vrij specifiek over de aandrijflijn van de nieuwe BMW Concept XM. De SUV combineert een V8 met een elektromotor. Het systeemvermogen ligt op 750 pk en je hebt 1.000 Nm aan koppel tot je beschikking. Daarmee is het ook het eerste geëlektrificeerde model van BMW M GmbH in het high performance segment. Cijfers met betrekking tot de prestaties zijn nog niet vrijgegeven.





De onthulling van de BMW Concept XM vond plaats op Art Basel 2021 in Miami Beach. Nu nog een concept, eind 2022 moet dit model werkelijk in de showroom staan. Dan als productiemodel dat ongetwijfeld enkele wijzigingen krijgt ten opzichte van het concept.
Kijk ook maar meteen goed naar de front van de auto. BMW zegt dat dit het design van toekomstige modellen moet voorstellen. In het geval van de BMW Concept XM is dat een enorme muil. Dat kennen we inmiddels wel van BMW.
Niet alleen met het uiterlijk en de aandrijflijn pakken ze uit. Ook het interieur ziet er luxe uit met uitsluitend fraaie materialen. Geen harde plastics, maar zachte materialen zoals we van SUV’s in het topsegment gewend zijn.







2022, Amerika belangrijkste markt
De productie start eind 2022 in de BMW-fabriek in Spartanburg (Verenigde Staten). Noord-Amerika is dan ook de belangrijkste afzetmarkt voor dit nieuwe model. Het is uiteindelijk afwachten wat de XM hier prijstechnisch gaat doen. Omdat het een plug-in hybride betreft kan dit stiekem nog gunstig uitpakken met een mildere BPM-boete. Maar dat zien we dan wel.
Dat 2022 is uitgekozen als jaar van onthulling is geen toeval. BMW M bestaat dan 50 jaar. En, zeggen ze, de XM is het eerste stand alone M-model sinds de M1 uit 1979. Er komt geen gewoon model van deze SUV, het is altijd een volbloed M.





Superknap en gedurfd van BMW! Ze komen helemaal uit de comfortzone en gaan voor vernieuwing in design.
BMW bouwt voor de wereld die ook buiten NL bestaat en hebben daarom ook grote auto’s als deze nodig in hun aanbod. Ook als ze nog op benzine rijden. Alhoewel ik volledig geloof in de toekomst met enkel EV.
Ik ben ook helemaal voor gedurfd design, vernieuwing en autofabrikanten die buiten hun comfortzone stappen. Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je zo’n verschrikkelijk lelijke auto neerzet? Je ziet op internet wel eens amateurdesigners die voor het eerst met 3D software de weer gaan. Van dat niveau is dit.
@Edge: smaken verschillen nu eenmaal.
Tja, wansmaak is óók smaak 😜
Gaat dit nog lukken met B rijbewijs?
@harrie: haha, ja een sportwagen van >2500kg.
@harrie: vliegbrevet nodig
@harrie:
Maakt het nou uit? Heel erg lang hou je ‘m toch niet!
Het vermogen is fijn, het interieur ook, maar wat een spookhuis!
Er had net zo goed een ssangyong badge op gekund…
@tjorque: Ik moest daar ook aan denken, zie hier de nieuwe full size Rexton ofzo haha
En profil is het net een 2008 on steroids.
Verder is het misschien maar goed dat het nog een concept is.
@MrHyde: 5008 meets een willekeurige Skoda SUV!
Gaaf!!
Ziet eruit alsof hij nog niet compleet is met renderen, low poly .. BMW designer zijn echt, maar dan ook echt de weg kwijt.
Jeetje, wat wanstaltig!
Met de benaming XM lijkt het net 10 jaar M-divisie.
Noem hem dan LM, dan klopt het tenminste nog met 50 jaar M-divisie.
Of is het gewoon marketing bull-shit om met dit gedrocht een 50-jarig bestaan van een motorsport-afdeling te vieren….
@Hubert: nee, want dan heeft ‘ie mijn initialen en ik wil mij zo ver mogelijk distantiëren van dit gedrocht.
Leip ding.
De i4 m50 is al de eerste geëlektrificeerde auto van bmw M
@ghost: maar dat is een BMW die door M is aangepakt. Dit is een zelfstandig model
Foto 3 heeft mij de 1e lach van de dag gebracht. Bedankt BMW!
Wanstaltig gedrocht.
Hahaha dit is toch niet serieus?
Wat een draak van een bus!
Ben zeker een bmw fan maar niet van nieuwe bmw’s, wat lelijk allemaal zeg tegenwoordig.
De Kia’s, genesis en lincolns van tegenwoordig zijn zelfs een stuk mooier.
Die sneeuwschuivers links en rechts op de bumper zijn wel handig met dat winterse weer.
Ik denk steeds vaker bij nieuwe SUV’s, wat als ze dit ontwerp 30-50 cm lager hadden gemaakt, dan had je toch een super gave station gehad. In plaats van dit soort vrachtwagens.
@leefvrij: maar dan kopen mensen het niet.
Als je geen smaak hebt is hij prima gelukt.
Door ‘corona’ raken mensen hun smaak kwijt, dat zal het zijn…
Man, man.. ik betwijfel of men dit bij BMW M had kunnen voorspellen dat ze na 50 jaar een lelijke SUV als jubileum model zouden gaan promoten als het beste van M. Zie dit meer als een extraatje voor de Chinezen om te overleven.
Check ook even de XM in het infotainmentschermpje. Die ziet er toch beduidend anders uit dan de concept. Zou dat het productiemodel zijn?
Wat een gedrocht…
Vrachtwagen rijbewijs wel nodig, jammer anders was ik wel in de markt.
Ik denk dat deze aardig dik gaat zijn in het ‘eggie’
Lastig om te bedenken wat ik het lelijkste vind aan deze wagen, de neusgaten, de uitlaten, het beschadigde leer op de middenconsole, de hemelbekleding of toch de achterbank bekleding?
Hebben ze BPM in America dan?
Super gewaagd en origineel design!
off-topic: @autoblog de site is bijna niet meer te gebruiken door de hoeveelheid reclame. Wat nog erger is de reclame waarbij geluid zomaar begint af te spelen. Verder is de app al tijden niet te gebruiken. Hopelijk werken jullie hier hard aan.
Allemaal goed en wel op de snelste wagen uit te brengen, maar vanaf volgend jaar rijden alle nieuw verkochte wagens in Europa met een systeem dat zich niet sneller laat rijden dan toegelaten. Rij je wel sneller door te overrulen, kan die automatisch verstuurd worden naar de ordediensten en wordt je beboet. Dag rijplezier op de openbare weg.
@narcotic: hoe kom je hierbij?
@rrk147: zoek maar eens op “ISA” https://www.autogids.be/autonieuws/ontcijferd/verplichte-snelheidsbegrenzer-in-2022-werkt-het-wel.html
Gatverdamme. Dit is de Multipla van BMW zo te zien. Wat een gedrocht.
Het concept is hier! Toen ik hem zag dacht ik direct: haal maar weer weg. Wat een verschrikking zeg! Maar goed ik ben de laatste jaren niet anders gewend van BMW
Waar ik me eigenlijk nog het meest aan stoor is die BMW-logo’s aan weerszijden van het dak als ‘hommage’ naar de M1, het andere zelfstandige M-product. Het is toch echt geen minuut serieus te nemen dat dit hok ook maar iets te maken heeft met één van de mooiste BMW’s ooit?
Weet niet hoe veel gram Adrian elke dag in de studio neemt en uitdeelt maar het is goed spul in ieder geval.
@Loek: de X2 heeft ze op de C stijlen. Dus het is geen hommage aan vroegah
@benja01: ik heb het over het dubbele BMW logo wat links- en rechtsboven in het achterraam zit. Daar zegt BMW zelf over dat het een hoedtik is aan de M1.
Prachtige design! Respect voor grootmacht BMW!
Van de zijkant lijkt het wel een SKODA Kodiaq concept
https://imgur.com/WpwpoVx
Behalve de uitlaten vind ik die kont wel lekker eigenlijk. Niet BMW-achtig, maar wel vet. Zijkant en neus daarentegen…..
BMW weet ook niet wat ze willen met idrive. Op de iX zit het met een speciale console op de armsteun. Op de nieuwe 2 serie zit weer helemaal geen knop. En bij deze krijg je dezelfde Console en pook als in de normale modellen.
1 april!
En jullie trappen er allemaal in. Toch?
Eigenlijk moet je het lezen als BMW X (rustpauze) M en kunnen we het mss beter schrijven als X///M
Heel vernieuwend! Geen een ander merk presenteert hun nieuw model vlak na het uitvoeren van de crashtests! Zullen geen tijd meer over gehad hebben om erna terug een nieuwe te maken.