
Vanwege het 20-jarig bestaan van de BMW E30 M3 komt MK Motorsport met een tuningsetje. Hoogtepunten zijn een bodykit van carbon (voor- en achterspoilert), motorische aanpassingen tot max 295pk, betere remschijven en een sportiever interieur.
Standaard had de M3 destijds 192pk en verscheen naar aanleiding van het succes van de M635CSi en M5, daarnaast wilde men concurrent Mercedes aftroeven die in 1984 met de 190E 2.3-16 kwam.
Wouter schreef er laatst nog over (vs een Carrera GT) en uit de reacties bleek wel dat dit model nog steeds veel fans heeft. Het succes van deze eerste M3 was voor MK Motorsport dan ook reden om iets speciaals te doen op de 20ste verjaardag van het model.
Zie hieronder meer afbeeldingen van de MK-M3:








Blijft een tijdloze auto. En ’t rijdt gevaarlijk lekker. Zeer controleerbaar maar je moet je koppie er wel bijhouden!
Mooi in de oude stijl gelaten, hou ik wel van als tuners dat doen.
toch een beetje onteering niet?
( deze kan toch wel mooi M3-s tunen, ik zag dit overlaatst in een magazine http://activeautowerke.com/ )
Nog een plaatje:

@dekster: ik weet niet of het onteeering is, het is toch wel netjes gedaan…
het is wel netjes gedaan, maar een klassieker laat je toch in z’n originele staat?
Prachtig ding. En wat mij betreft: niets mis mee om een youngtimer ‘licht bij te tunen’. Bij mij in de buurt rijdt er iemand al jaren in een prachtig geconserveerd exemplaar rondt. Skitterend.
Al moet ik er toch bij zeggen..mijn persoonlijke favoriet is wel de 190E 2.3-16
als iemand er een te koop heb voor een mooie prijs; graag!
zou ik best dom vinden om die te gaan tunen…
origineel zal de auto veel waardevaster zijn.
Buitengewoon prachtig de E30 M3, altijd mijn jongensdroom geweest en nog steeds heb ik er veel voor over. Het feit dat het steeds meer een collectors item aan het worden is maakt het er niet makkelijker door.
Dit doet mijn hart zo sneller kloppen. Ik zeg bewust geen goeie ouwe tijden want ik vind dat BMW nog steeds hetzelfde filosofie in het steeds meer gecommercialiseerde auto-industrie in tak probeert te houden. De E30 is natuurlijk meer passie en minder commercieel, dan de E46 M3 bijv, maar ach ja tijden veranderen.
Erg netjes die M3 op die foto trouwens precies zoals het hoort, perfect!
Mijn favoriet blijft toch wel de E30 M3 EVO III uitvoering beter bekend als de Johnny Cecotto uitvoering.
Met 17´ inch 3-delige BBS honingraat velgen! Prachtig!
Optisch lijkt deze auto gewoon op een sport evo uitvoering met die carbonspoilerzwaard en het opstaande carbonlipje op de achterspoiler. En wat betreft de stoelen die erin zitten ”die zitten ook in de sport evo”. Dus een optische vernieuwing is het niet want deze auto is zo fabrieks af geleverd wel gelimiteerd maar goed (500st). De sport evolution was goed voor een 2.5i 4 cilinder met 238pk en zoals gewoonlijk bij BMW had deze minder gewicht dan een normale m3 e30. 295pk is trouwens niet verkeerd en zeker niet in deze auto!
Echt mooi.
Een buur van me bezit er een.
sorry hoor, maar ik vind het helemaal niks
ZIE ik da goe??
M3 4cilinder??
mooie auto!!!!
Dat is tunen volgens de regels van de kunst. En milieu vriendelijk ook om een auto up te dated, i.p.v. een nieuwe te bouwen.
ja zal best
dit is netjes gedaan prachtig in de oude stijl gelaten.
kwa rijbeleving zou dit zeker wel heeelemaal top zijn
super gedaan niet??
Hoewel ik een originaliteitsfreak ben vind ik dit erg netjes gedaan,
alleen de velgen zijn wat overdone.
Technische verbeteringen zijn alleen maar een pluspunt, vooral de remmen.
@Nico: ja, de E30 M3 had inderdaad een 4 cylinder.
Wat wel veel wordt gedaan is een E30 320 of 325 aanschaffen en er dan een E36 M3 6 cylinder motorblok inlepelen. Carter van een E34 gebruiken en rijden maar.
@Hilgert: weet je soms of het ook mogelijk is om zo een blok in een 316 te leggen?
Blijft een mooie wagen die E30 M3!
Jonges, als er nog belangstelling voor is: een vriend van mij heeft er een in de aanbieding, donkerblauw met leren bekleding 1,5 ton op de teller… belangstellenden mail maar ff want hij moet weg. Ik zou hem zelf graag kopen maar ik krijg m helaas niet verzekerd.
Ik hoor t wel!
Ruud 1984
REAL BEATYYYY
Geweldige auto .. zo’n mean machine
Deftig getuned, maar voor mij mag het “standaard” blijven.
295 pk, dat moet lekker scheuren jongens!
Voor hoeveel gaan die bakken eigenlijk tegenwoordig ?
Ik zie er ook wel zoeen zitten eigenlijk ;)
@ Nee! Die andere Rick schrijft,
De E30 M3 EVO III en een Johnny Cecotto uitvoering zijn zeker niet het zelfde !!
De E30 M3 EVO III is de 2,5L Sport Evo met 238pk waar Junior het over heeft.
Een Johnny Cecotto kan je vergelijken met de E30 M3 Evo 2 met 215pk en die hebben beide een 2,3L motor.
@ PETJE
Ik zie dat je een link hebt naar Porsche?
Ja dan zal je de E30 of wat dan ook van BMW niets vinden (of dat tenminste zeggen) Ik werk zelf bij een Porsche Dealer en al die mensen daar lopen BMW alleen maar af te zeiken. Dat het auto’s zijn voor criminelen. Houd toch op,…. ik bedoel alsof er niet genoeg fouten mensen in 2e hands Porsche’s rijden. Zelf ben ik een BMW liefhebber (met name E30) dus misschien zitten ze me gewoon te jennen of voelen ze zich bedreigd door de populairiteit van BMW.
@ SJONNIE
Je moet denken aan een vanaf prijs van €6.000,- a € 8.000,-. Daaronder zou ik niet aan beginnen tenzij je zelf echt technisch bent. Maar als je op verschillende sites kijkt zie je ook E30 M3’s staan van net tot ver boven de €10.000,-.
De duurste die ik heb gezien was een originele E30 M3 Cabrio van de 1e eigenaar met complete onderhouds history aanwezig en hele lage KM-stand voor €34.000,-. Je kan het zelf dus zo gek maken als je wilt.
Een E36 M3 heb je tegenwoordig ook van tussen de €8.000,- en de €15.000,- maar ja, ben je een E30 liefhebber of niet …..?
Tja, toch liefst een E30… :) Eerst volwassen worden en nog wat sparen misschien :(
Hier nog een filmpje v Fifth Gear over de M3 E30 vs. Lancia Delta Integrale 16v : http://www.video.google.com/videoplaydocid=2820781808476240903&q=E30+M3 (hopelijk heb ik het adres juist overgenomen) Die Fifth Gear journalist lijkt het alvast leuk te vinden. Begrijpelijk ook trouwens… De BMW ook minder over te hellen dan de Lancia in de bochten. :)
Ik heb de link nog eens geprobeerd, bij mij werkt hij alvast niet. Kan ook een tijdelijk probleem zijn, maar voor de zekerheid : als je naar http://www.video.google.com gaat en als zoekopdracht E30 M3 opgeeft kom je er vanzelf.
@ SJONNIE
Leuke video’s, thanx.
@ Hilgert : Lijkt me wel niet zo goed voor de gewichtsverdeling. De M3 staat bekend om zijn perfedte balans, dan lijkt het me geen goed idee om er opeens een grotere motor in te lepelen, liever tuning.
Daarom maak ik me trouwens ook zorgen over die nieuwe V8, maar ze zullen de schade wel beperken denk ik. Met een volledig nieuw model kunnen ze de hele constructie aanpassen, bij een bestaande wagen is dat al een gegeven, dat is het verschil.
Ik heb trouwens even een hele hele HELE domme vraag:
Voor de E30 (en dan bedoel ik de M3 en 325i) Wat moet er getankt worden dan? Ik neem aan 98 super(plus?) Loodhoudend, loodvervanger, loodvrij ??
Ik neem aan geen 95 toch?
Ik hoop niet dat iemand zeg V-Power want dat is zoals ze zeggen het werk van de duivel (ferrari)
@Manolo.E30M3
Alles na bj ´88, 98 loodvrij voor de M3 en 325i is inprincipe 98 maar kan ook 95 aan. Je kan het trouwens zien aan de opening van je benzine tank er zit namelijk een vernauwing in. Dit heeft men gedaan omdat vroeger de slurfen van loodhoudende benzine breder waren dan die van loodvrije benzine.
DE m3 is gewoon standaard er is alleen motorisch aan gewerkt!
nog een foto: http://home.arcor.de/weiss_blau_fan/BMW%20E30%20M3%20%202004%20(2).JPG
400 meter 9.4sec :
http://www.youtube.com/watch?v=MDLzfMoNq0w
hallo wij rijde met zo een bmw m3 e30 rally voor elke rally zijn wij te zien in een paarse bmw e30 groetjes van het helle team
toch knap gedaan dat bakske, toch mooi zo’n oldtimer getuned. Ik zou mijn wagen ook best eens onder handen willen nemen, een BMW 3.16i van ’89. Motor switchen, en zoeken naar zoveel mogelijk pk’s, de buitenkant later.
Er wordt hier veel gepraat over tunen van een e30 m3, maar welke eigenaar die een originele heeft doet dat nou? De auto is geld waard origineel, zodra je origineel gaat vervangen door tuning daalt de waarde erg hard, heel erg hard.
Ik heb zelf een nette originele, maar echt geen Tuning troep erop, das dood zonde.
De mooiste is een echte in originele staat, alle mensen die het hebben over tunen, skirts, andere uitlaten, die snappen ( en dat is niet rot bedoeld ) dat de echte geld waard blijven, en de getunde, met dtm uitlaten en andere spiegels, niet woorden gewaardeerd door de “kenners”
Ik heb zelf overigens een 1990 Cecotto M3 en van de 505, die gemaakt zijn na de winst in de DTM kampioenschap in 1989
Ik heb vroeger ééntje gehad van de 4721 die zijn gemaakt. Een 2.3 van 1988 200pk zonder kat. Het mooiste is met 17″ BBS RX, een Evo1 lipje op bumper vooraan,
een Scorpion inox uitlaat en H&R veren van -4cm.
Heb je trouwens al z’on originele uitlaat in je handen gehad ?
Om door je knieen te zakken… En ééntje die op 15 duimkes staat met hoge
banden is ook maar bescheten… Die Evo’s stonden op 16ekes dat was al beter.
ik rijdt sinds kort een alphina e30 B3. 205pk, gaat wel goed.
1ste eigenaar 160 km mee gerede sindsdien als showmodel,staat nu te koop voor een ton,
maar toch paar goeie die voor €14.000 te koop staan
en onder die bedrag zou ik er niet aan beginne,zijn toch wel ouwe bakke
ik had zelf een E30 327 met een M pakket volledig M had om de zoveel tijd weer
onnodige probleme,
als je hem koopt moet je een schone goeie kope,anders zal je blijve betale
is toch een liefhebbers auto, Binnekort is die belastingsvrij
een belastingvrije raceauto geweldig!