BMW gaat bij M-modellen inzetten op gewichtsbesparing

Auteur: , 34 Reacties

Minder gewicht is belangrijker dan meer vermogen, aldus BMW M. Hoe ontzettend waar.

De onlangs geïntroduceerde M3 is het eerste M-model waarbij BMW breekt met de onzalige traditie dat elk M-model steeds iets zwaarder is dan zijn voorganger. Sterker nog, er werd 80 kg bespaard op de M3 F80 ten opzichte van de M3 E90, waardoor hij een DIN-gewicht heeft van 1.520 kg (coupébroer M4 weegt 1.497 kg). Nog steeds best zwaar natuurlijk

Maar er is hoop. BMW M-topman Carsten Pries gaf onlangs aan dat ze liever voor minder gewicht dan meer vermogen gaan:

“We want to be in a different league for power-to-weight, but we prefer to have a car that weighs 1,000kg rather than one with 1,000 horsepower.”

Goed nieuws voor de toekomstige producten van BMW M, dat in 2013 31.000 auto’s verkocht wereldwijd. Over de mogelijkheid van een vierwielaangedreven xDrive-versie kon hij kort zijn: ze gaan niet eerst 80 kg besparen om daarna 75 kg toe te voegen door een xDrive-aandrijflijn op de M3/M4 te monteren. Hij liet wel weten dat er in de toekomst meer M-modellen met xDrive komen.



34 reacties

Er kan op deze modellen nog veel gewicht bespaard worden. Maarja dit soort klanten wilt nog heel graag 7-voudig verstelbare elektrische zetels met memory seats op hun ‘pure’ sportwagen..
Smijt al dat gedoe er al eens af en je bespaart al een hoop.
@RazorHead: hoewel ik eerst ook altijd dacht een pure sportwagen te willen, zijn dit soort auto’s wel echt de ultieme all-rounders. Ik houd er van om op circuits te rijden en heerlijk met het kontje te spelen in de bochten, maar ik houd ook er van om comfortabel te kunnen reizen. Ik rijd ruim 2000-2500km per maand en dan is het toch fijn om een goede reisauto te hebben. Meestal rijd je op straat ook niet sneller dan 80% van het kunnen van de auto en dan merk je het gewichtsverschil nauwelijks. Natuurlijk, een M2 CSL zou echt heerlijk zijn, maar dat is in mijn ogen een ander type auto, veel speelser. De grotere sedans (helaas is de 3 serie ook stukken gegroeid) blijven toch snelle luxe cruisers en dan mistaat een beetje comfort niet.
@jzaero: leuk te zien (ook aan de andere reacties), dat eigenlijk iedereen het hier over eens is.
En zoals in het M4 artikel van vorige week al goed was opgemerkt: een M3 / M4 / M4 cabrio is geen race-auto: maar een sportieve-luxueuze-compromis auto.
Als ze ze lichten kunnen maken: doe het dan over de hele range.
Wil ik 10k extra betalen omdat ie 80kilo lichter is door het gebruik van carbon etc…. eigenlijik niet.
Dus ja: M3 CLS & Cups: doe maar.
@jzaero:
Dat ze dan de M435i maken voor mensen die graag een daily willen, een extra mogelijkheid om de M4 ruwer te maken. En comfort, handmatig te verstellen zetels zijn ook nog comfortabel. bespaart al snel 20 kg
@RazorHead:
Dat klinkt in jouw ogen (en in mijn ogen eigenlijk ook) heel logisch, maar een Arabier (ik noem maar even dwarsstraat) neemt geen genoegen met het op één na snelste model.
Die komt bij de dealer en wil het topmodel, maar wel met de luxe die hij/zij gewend is uit hun Rolls Royce…
Dan kun je als BMW wel nee verkopen, ook wel 2 keer. Maar als 9 van de 10 klanten dat wil, dan houdt het een keer op. Er moeten toch knaken gemaakt worden ….
@RazorHead: Voor iemand met die eisen, is een M3 CSL ooit gebouwd natuurlijk. Ik vind nog steeds dat de M3 een alleskunner moet zijn, degene die sportiever wil zijn, kan dan voor die versie gaan. Neemt zou ik bijna zeggen dat ik liever de 335i/435i wil, maar een M3/M4 is wel meer dan alleen een snellere 435i. Het gewicht is nagenoeg gelijk gebleven met de minder extreme broertjes, terwijl hij toch een sperdiff, grotere remmen en ander leuk spul heeft. Er is heus wel wat aan gedaan om hem meer richting een sportief karakter te brengen. Ik heb met geen van beide gereden, maar ik geloof best wel dat je een groot verschil voelt tussen beide wagens.
@RazorHead: Reden waarom ik dat noem, is dat een M3 CSL echt wel veel weglaat om dat gewicht te reduceren. Spullen die ik bijvoorbeeld wel wil, airco, een radio, dat soort dingen. Ik ben echt wel een sportieve rijder, maar zolang het een straatauto is voor dagelijks gebruik, koop ik niet de extreemste variant. Als ik naast mijn huidige auto (328i E46) een gestripte E36 325i had met rolkooi en alles, dan ging dat prima, maar diezelfde auto zou ik in mijn geval niet als een daily kunnen gebruiken.
YES! De volgende X6 M duikt onder de 2200 kg, whohoo!
Begin maar bij de 2 serie. En laat de X5M en X6M maar achterwege. Moet je is kijken wat een gewicht dat scheelt…..
@E34M5Touring:
Yep, maar ik zie dan ook meer in een M2 CSL dan in een M4 CSL.
@tupperware: Dan moet er nog flink gewicht uit. Gezien wat dat ding weegt in M235i? Belachelijk voor zo’n klein ding, zwaarder dan een M4…
He, he , eindelijk gaat er een lampje branden bij de heren, terug naar het M3 e30 principe lager gewicht, minder vermogen maar een straksturende rijdersauto zonder alle overbodige elektrische poespas.
@toniominestrone: yep, maar als ze er straks een 4-pitter inlepelen gaat iedereen alsnog weer huilie huil
@jmeverts:
Jij misschien, maar als het een strak sturende auto oplevert boeit het mij niet hoeveel cilinders er in liggen.
Ik kwam vandaag een i8 (witte) tegen en die doet het prima met 3 cilinders.
Of biedt gewoon een Clubsport versie aan met niet verstelbare kuipstoeltjes, geen isolatie, speakers eruit, lexaan ruiten, plastic (carbon) motorkap/dak/spatborden etc. Dan haal je er al 300kg uit
@Stefan-Venema: De 320si van een aantal jaar geleden was een mooi begin. Had graag gezien dat ze daar meer mee gingen doen.
‘In order to add speed, add lightness’

Hehe, ze beginnen het eindelijk te snappen…
Eerste stapjes naar een nieuwe M3 CSL/GTS? Eerst werd ontkent dat deze nodig zou zijn, maar persoonlijk geloof ik daar niets van. Nu even het publiek laten geloven dat ze toch gewicht gaan besparen (wat zeker kan bij een dergelijk luxe auto) en de nieuwe lichte versie mag aantreden!
De tijden van de Leon en de megane op de ring waren nogal confronterend denk ik..
BMW word wakker uit hun decenium slaap.
@JamesBond007:
Wat bedoel je? BMW is jaren geleden begonnen met de productie van carbonfibre en vanaf volgend jaar op dit gebied de grootste producent ter wereld. Hiermee hebben zij een jarenlange voorsprong op de concurrentie. Wie heeft er dus zitten slapen?
@Mars2: Joh voel je niet zo aangevallen man.
En trouwens, al had ik het serieus en ”fan/haat boy” achtig bedoeld, dan heeft jou argument alsnog weinig waarde: ”is het eerste M-model waarbij BMW breekt met de onzalige traditie dat elk M-model steeds iets zwaarder is dan zijn voorganger”
Ik moedig het alleen maar aan dat de nieuwe modellen lichter worden! De e46 CSL staat bij mij namelijk hoog op het verlanglijstje :)
@mars2: tja als je geen goede motoren kent maken dan moet je het maar op gewicht doen.
Kunnen ze wel zeggen bij BMW en alle fans wel gaan juichen, maar als het puntje bij paaltje komt willen alle mensen die een M3/5/6/7/etc. kopen toch liever wel…
… Stoelverwarming (“Dat is zo lekker in de winter”)
… Ventilatie in de stoelen (“Dat is zo lekker in de zomer”)
… Navigatiescherm van minimaal 10 inch (“Een TomTom schermpje is echt te klein hoor”) … Luchtvering (“Dan kun je en sportief en comfortabel rijden, ideaal”)
… Verwarmde buitenspiegels (“Lekker makkelijk”)
… etc. etc. etc.

En dit verwachten ze ook (“Ja, hallo! Ik heb ruim een ton betaald hoor!” + “Typisch Duits, altijd maar bij lappen voor “noodzakelijke” opties”).

Als alle kopers van een BMW M een vederlichte sportwagen zonder enige luxe zouden willen was die er allang geweest…..
…gaan ze de filosofie van Mazda volgen?!
@Rudeboy01:

Ik zit te denken aan deze auto of een nieuwe Boxter GTS. De laatste is puurder, een cabrio (heerlijk) en op de GT3 na de best sturende Porsche van dit moment. Voor het prijsverschil van ca. 20K kun je (bij de Porsche) nog een ruime gezinsauto kopen. Maar eerst maar eens in de M3 sturen. Die is zoals je schrijft breed inzetbaar.
Even vernoemen dat die 1520kg DIN-gewicht zonder opties is, reken met 100kg meer als ie leuk uitgerust is, en daarboven nog eens 110kg om aan een vergelijkbaar gewicht te komen met de niet-M modellen (EU-gewicht).
Dus 1730kg…
Als minder gewicht meer geld vragen betekent zoals tot nu toe dan hoeft het van mij niet.

Teveel pk is niet nodig alleen maar de NM tellen en gewicht.
Gut ze worden wakker, nou de rest in Deutschland nog..
Nikste gewicht… balans is het belangrijkste. Nissan heeft dit al een tijdje door ;) (kuchkuch GT-R kuchkuch)
werd is tijd. hard werken om mercedes bij te halen boys! die hebben dit al een tijdje door.
Of gewoon een v8 inhangen met meer power. Werkt beter
Met andere woorden; we gaan geen budget stoppen in motor ontwikkeling.
Als je ziet dat de M5 op iedere baan klop krijgt van de M4 ( waar dat bij de E60 niet zo was) dan weet je waar dit vandaan komt… Echte rijdersauto’s kun je alleen maken als het gewicht beperkt blijft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).