• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M4 Coupé: rijtest en video

Auteur: Wouter, gepost 19 mei 2014 om 16:00 – 101 Reacties

Afbeelding BMW M4 Coupé: rijtest en videoAfbeelding BMW M4 Coupé: rijtest en videoAfbeelding BMW M4 Coupé: rijtest en videoAfbeelding BMW M4 Coupé: rijtest en videoAfbeelding BMW M4 Coupé: rijtest en videoAfbeelding BMW M4 Coupé: rijtest en videoAfbeelding BMW M4 Coupé: rijtest en videoAfbeelding BMW M4 Coupé: rijtest en video

BMW M4 F32
Jawohl!

Als er één auto geen introductie behoeft is het wel de nieuwe M3. Behalve dan dat BMW in al hun wijsheid de auto die hun gamma definieert van een nieuwe naam heeft voorzien. In de spreadsheets van de marketing afdeling bleek dat consumenten tot 2,73% meer willen betalen voor een coupé met een typenaam waar een hogere positionering uit blijkt. Als de BMW Group over 2014 weer een recordwinst laat zien, komt dat voor het grootste deel door de introductie van de naam 4-serie.

De auto waar iedere BMW rijder ‘s-nachts van droomt heet tegenwoordig dus M4. De M3 is overigens niet van het toneel verdwenen, maar dat typeplaatje wordt alleen nog maar op sedans geplakt.

BMW M4 F32

Twinpower Turbo!
De motor is letterlijk het kloppende hart van elk BMW M-model en dat geldt ook voor de nieuwe M4 en M3. De 3,0 liter grote zescilinder is uitgerust met turbo’s, “High Precision Injection”, VALVETRONIC (variabele kleptiming) en dubbele VANOS (continu variabele nokkenastiming). Het allermooiste is wellicht nog wel dat het blok ondanks de turbo’s nog steeds een maximumtoerental van 7,600 rpm haalt. De V8 van de E92 M3 draait iets hogere toerentallen, maar een kniesoor die daarop let.

BMW M4 F32

Het maximale vermogen is maar licht gestegen: 431 pk, maar het koppel kreeg een flinke boost. De 550 Nm koppel zijn bovendien ook nog eens over praktisch het hele toerengebied te bereiken (1.800 tot 5.390 t.p.m). Het maakt de zes-in-lijn minder racy, maar voor de dagelijkse praktijk veel prettiger te rijden en bovendien sneller. Ook op het circuit draait de M4 sneller zijn rondjes, op het circuit van Portimao scheelt het zelfs 4,5 seconden.

BMW M4 F32

De 0-100 gaat met de optionele M Double Clutch Drivelogic zevenversnellingsbak met launch control in 4,1 seconden. Dat is als het lukt om deze te activeren (zucht) en als je niet onbedoeld de Smokey Burnout-functie inschakelt. Die functie doet exact wat jouw bandenleverancier vurig hoopt: volle acceleratie met “enige wielspin en dus rokende banden”.

Maarrrr geen kippenvel
Mijn klacht over de laatste generatie M5 was dat ik het motorgeluid niet heel bijzonder vond. Bij de M4 is dat ook weer zo, alhoewel de zes-in-lijn iets meer karakter vertoont dan de V8 uit de M5. Wellicht is het ook goed om toe te lichten waarom het geluid bij sportieve auto’s zo belangrijk is. Als we heel eerlijk zijn, echt bloedeerlijk, dan moeten we concluderen dat je in heel veel gevallen het snelheidspotentieel niet kan benutten. Gisteren nog hoorde ik, lang voordat ik hem zag, een C63 AMG door de stad blaffen. Hard reed de beste man niet, maar ook bij lage toerentallen en halfgas klinkt een AMG indrukwekkend. Dat is exact wat je mist in de M4, het motorblok wordt pas echt leuk als je de zescilinder richting de rode lijn jaagt.

BMW M4 F32

Onderin klinkt de TwinPower turbo een beetje als de dikke diesels van BMW, daar gebruiken ze namelijk ook het hifi-systeem om een interessanter motorgeluid te creëren. Ik weet niet wiens kleinzoon uit de raad van bestuur bij BMW een Playstation heeft, maar het lijkt me niet onverstandig om hem eea uit te leggen. Als we ingeblikt motorgeluid willen horen, dan geven we geen 100.000+ euro aan een auto uit, maar halen we voor 2 mille een hifi-set + spelcomputer. Om nog een beetje op positieve noot te eindigen: met ramen open hoor je al veel meer van het uitlaatgeluid. Degene die dus een M4 Cabriolet op hun shortlist hebben staan kunnen meer gaan genieten van de snerp uit de uitlaat, die in de dichte versies niet tot het interieur doordringt.

BMW M4 F32

Zuipt als een tempelier bij goed gebruik
Een puber is er niks bij. Geheel representatief voor normaal dagelijks gebruik is een speelsessie in en om Portimao niet, maar de tankinhoud liep sneller leeg dan toen ik een paar sessies 0-315 km/u in een RS6 deed. Bij constante snelheid gaat het allemaal nog wel, maar zodra je de M4 gebruikt waarvoor die bedacht is, loopt de brandstof nog net niet letterlijk de spuigaten uit. BMW zelf omschrijft het drinkgedrag overigens als volgt: ”De nieuwe krachtbron blinkt ook uit door zijn bescheiden brandstofverbruik: 8,3 l/100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van 194 g/km. Deze cijfers zijn meer dan 25 procent gunstiger dan die van de vorige BMW M3.”

Als je geen lid bent van de Club van 90, ga je daar in ieder geval niet in de buurt komen. Het dubbele lijkt er al meer op.

BMW M4 F32

Technologie
Van deze vaandeldragers voor BMW mag je ook op technologisch gebied één en ander verwachten en dat wordt ook waar gemaakt. Zo zijn de M3 en M4 door gebruik van lichte materialen zo’n 80 kilogram lichter dan hun voorgangers. Ook de M3 sedan krijgt deze generatie een dak van carbon-fibre-reinforced plastic (CFRP), voor de M4 geldt dat zijn voorganger dat al had. Het ziet er niet alleen gaaf uit, maar zorgt ook voor gewichtsbesparing op een belangrijk punt van de auto en helpt daarmee het zwaartepunt te verlagen.

BMW M4 F32

Dat is niet de enige plek waar CFRP wordt gebruikt, ook de cardanas naar de achteras is ervan gemaakt. Daardoor is de as 40% lichter geworden, wat ook weer tot een snellere respons van de aandrijflijn leidt. Het laatste onderdeel van CFRP is de veerpootbrug, die zowel stijf alsmede het liefst niet te zwaar moet zijn.

Voor onderstel en carrosseriedelen is op veel punten gebruik gemaakt van aluminium. Het wordt te saai om alle aluminium delen te benoemen, maar de control arms in de wielophanging zijn van gesmeed aluminium. Dat scheelt zo’n 3 kilogram ten opzichte van de vorige M3 E92 coupe. Totaal is de M4 ongeveer 80 kilogram lichter geworden.

Op het gebied van aerodynamica profiteert de M4 ook van de talloze mooie dingen die BMW de laatste tijd heeft verzonnen. De Air Curtains M kieuwen met geïntegreerde Air Breathers reduceren turbulentie bij de voorwielen. De inkomende luchtstroom voor de oliekoeler creëert een venturi effect en genereert daarmee meer downforce bij de voorwielen. De spiegels met het zwevende/ loze bovenste pootje zijn er niet voor de show, maar dat zorgt weer voor minder luchtweerstand.

BMW M4 F32

Een echte M en dus een echte sper
De BMW M3 Sedan en de BMW M4 Coupé zijn uitgerust met het Active M Differential – een elektronisch aangestuurd limited-slip differentieel. Het sper kan volledig (100%) blokkeren of juist helemaal niet (0%). De elektronica bepaalt dat voor je en dit werkt fantastisch.

BMW M4 F32

Kunnen we nog wat instellen?
Dat kan zeker. Het onderstel, stuurgevoel, gasrespons, schakelgedrag en het ESP. Gelukkig geeft BMW je ook nog twee knoppen op het stuur, gelabeld M1 en M2. Die kan je weer koppelen aan jouw ideale configuratie. Ook hier kan ik weer kort over zijn: zo wil je dit hebben.

De enige onzinnige optie is die om het schakelprogramma te kiezen. Bij een bak met dubbele koppeling zoals de M4 heeft, kun je naadloos schakelen. Dat is supersnel en efficiënt, maar in de heftigste stand laat de software de koppeling klappen. Het is duidelijk te horen door het bandengepiep bij opschakelen. Dat is op zich ook grappig, maar als het ESP aanstaat of half uit (MDM stand) dan grijpt het ESP op sommige momenten in en houdt de auto in. Dat is dan zelfs dus langzamer en dan wordt het nog meer een gimmick dan het al was.

Conclusie, prijzen, concurrentie
Mercedes-Benz heeft net de C-klasse vervangen, maar een nieuwe AMG versie is nog niet aangekondigd. Audi heeft nog de RS4 en RS5, maar die gaan beiden al weer wat langer mee. Kortom: BMW heeft min of meer het rijk alleen in het segment. Ook de prijs is dankzij de vooral op papier gedaalde CO2-uitstoot ook relatief vriendelijk: de M3 sedan is er vanaf € 104.000,- en voor de M4 coupe moet je minimaal € 105.000,- meenemen.

Ook interessant!

  • BMW M3 G80 Competition rijtest video
  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video
  • Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
    Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring

Nieuwste artikelen

  • Ferrari-dealer blijkt oplichter, vlucht met honderden miljoenen naar het buitenland!
  • Video: omdraaien op een 120 km/u snelweg
  • Dieselgate van Peugeot en Citroën: 2 miljoen auto’s hebben sjoemelsoftware
  • Lekkerste ID.3-concept gaat in productie, is duurder dan een Golf R
FacebookTweetPinLinkedIn

4-serie, BMW, Coupe, driften, f32, geel, m4, Rijtest, Video

Vorig bericht: « Impressie: de nieuwe Aston Martin Lagonda
Volgend bericht: Jaguar F-Type crasht & koprolt, bestuurder stapt vrolijk uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. focusrs zegt

    19 mei 2014 om 16:03

    Helaas slechte beeldkwaliteit, net als bij de vorige video

    Login om te reageren
    • mstiic zegt

      19 mei 2014 om 17:59

      @focusrs: Idd zit al tijdje te wachten op een update voor de video player van ze. Waar blijven de hd functies?? Doe gelijk anders uploaden op youtube…

      Login om te reageren
  2. Allroundnoise zegt

    19 mei 2014 om 16:03

    Heerlijke wagen <3

    Login om te reageren
  3. DePannekoek zegt

    19 mei 2014 om 16:05

    Ik snap niet waarom autoblog altijd van die gare video kwaliteit heeft, is het autojunk of de gebruikte cameras (al is het op youtube ook duidelijk te zien). Dit doet echt afbraak aan deze filmpjes mannen.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      19 mei 2014 om 16:08

      @DePannekoek: wat is er gaar aan 720p? dat lijkt me prima kwaliteit.

      Via de app is de kwaliteit wel minder, maar over het algemeen wil je op je mobiel geen 100Mb binnenhalen.

      Login om te reageren
      • tunefuldjmike zegt

        19 mei 2014 om 16:39

        @autoblogger: Aangezien er een nieuwe resolutie genaamd 4k aankomt, en er nog een resolutie van 1080pk aka FHD onder zit, waar jullie dan weer onder zitten best veel. Zeker nu je bedenkt dat veel laptops en desktop wel FHD schermen hebben, dan zit je op een 720p filmpje af en toe net geen pixels te tellen

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          19 mei 2014 om 17:32

          @tunefuldjmike: 1080p bieden we op Youtube..

          4k is nog lang geen mainstream, dus daar ga ik verder maar niet op in.

          Login om te reageren
          • smartye36 zegt

            19 mei 2014 om 19:07

            @autoblogger: nog lang geen mainstream? mijn telefoon kan zelfs in 4k uhd (3840 × 2160) video opnemen…

            Login om te reageren
            • deladude zegt

              19 mei 2014 om 19:49

              @smartye36: maar diezelfde telefoon heeft dan weer geen 4k scherm en je apparatuur thuis waarschijnlijk ook niet…

              Login om te reageren
              • smartye36 zegt

                19 mei 2014 om 20:28

                @deladude: telefoon heeft idd aleen 1080 maar mijn tv waar mijn pc op aangesloten zit is wel een uhd tv dus die kan wel 4k resolutie aan

          • opabrutus zegt

            19 mei 2014 om 22:29

            @autoblogger: Als vooruitstrevende website met de nieuwste en beste content ga je toch niet kijken wat “mainstream” is, je wilt juist vooroplopen op de concurrentie.

            Dat je uitspraak marketingtechnisch ten aanzien van je websitd dan ook helemaal nergens op slaat begrijp je zelf ook hoop ik, dus daar ga ik verder maar niet op in.

            Login om te reageren
      • enrique zegt

        19 mei 2014 om 18:23

        @autoblogger: Toch líjkt het wel alsof de kwaliteit sinds een tijdje achteruit gegaan is. Het is op mijn computer in ieder geval niet zo scherp als dat het eerder was. Ik vind de “technische kwaliteit” van de beelden echt steeds beter en professioneler worden, daar heb ik eigenlijk niets op aan merken maar écht scherp is het niet in 720p. Iets dat ik op andere sites (en bij bijvoorbeeld de filmpjes zoals de laatste klassieker-rijtest op YouTube) wel zie.
        Het is niet vervelend om te kijken in mijn optiek maar het komt niet over als HD…

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          19 mei 2014 om 20:28

          @enrique @DePannekoek: we zullen eens wat gaan tweaken..

          Login om te reageren
      • DePannekoek zegt

        19 mei 2014 om 18:28

        @autoblogger: Geen kwestie van 720p, de ‘look’ is gewoon vaag tov andere producers. Misschien een filter issue? Ziet er gewoon onscherp/blurry uit (ook al is het 720).

        Login om te reageren
        • DePannekoek zegt

          19 mei 2014 om 18:29

          @DePannekoek: Toevoeging, leg deze m4 video (720) maar eens tegen een autoweek video met 720. duidelijk verschil.

          Login om te reageren
          • autoblogger zegt

            19 mei 2014 om 20:26

            @DePannekoek: yep, die is inderdaad een stuk saaier:)

            Login om te reageren
          • peterpan72 zegt

            19 mei 2014 om 21:53

            @DePannekoek: jemig gast, feedback kun je ook positief geven! Verser onwijs vette gratis rijtest. Zag m ook op autovisie maar daar is niet alleen de kwaliteit slecht maar de test ook…doe mij maat autoblog dus!

            Login om te reageren
      • g00f81 zegt

        19 mei 2014 om 18:56

        @autoblogger: daarvoor heb je responsive websites…die passen zich aan.

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          19 mei 2014 om 20:27

          @g00f81: abhd is responsive, ik had het specifiek over de app.

          Login om te reageren
          • g00f81 zegt

            20 mei 2014 om 13:45

            @autoblogger: kan de app niet responsive dan? Kan me voorstellen dat je met je tablet meer op wifi zit dus dan gaat groter formaat prima.
            Vanaf je mobiel snap ik het wel…

            Login om te reageren
  4. dondeboer zegt

    19 mei 2014 om 16:08

    Gave kar, maar dat geluid vind ook ik absoluut een gemiste kans. Ik snap dat een turbo een flink deel van het geluid om zeep helpt, maar geluid afspelen door de speakers is niet de oplossing.

    Verder wil ik m natuurlijk gewoon heel graag proberen.

    Login om te reageren
    • super zegt

      19 mei 2014 om 17:15

      @dondeboer:
      al dat gemekker om “geluid”, ’t is een auto om hard in te rijden hoor, geen gitaar of hifi installatie oid…

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        19 mei 2014 om 23:16

        @super: Precies, wat een gejammer over het geluid van die auto. Hoe komen ze erbij. Gelukkig zijn er ook zat reacties over het aantal pixels van het filmpje. Kijk, dan gáát het tenminste ergens over.

        Login om te reageren
      • kroverbeek zegt

        20 mei 2014 om 09:57

        @super: Wouter draagt het punt al aan, je kan de auto gewoon niet altijd kneiterhard rijden. En dan kom je bij het argument waarom mensen van klassieke auto’s houden, daar zit een element emotie in. En daar helpt geluid ontzettend bij.
        Een GTR is ook hard mee te rijden. BMW Motorsport karakteriseert zich door auto’s te bouwen met een gigantische passie als fundering. En dan is het jammer als het motorgeluid tegen “gewoontjes” aan zit. Zeker omdat je er ook voor betaalt.

        Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        20 mei 2014 om 17:48

        @super: Ik heb voor de lol 2 daihatsu Charade’s staan, een GTti (turbootje) en een gewone atmosferische 1.3. De GTti is VEEL sneller dan de 1.3, maar gevoelsmatig ligt dat heel anders. Als je met de 1.3 de redline opzoekt (7200 rpm) dan heb je echt het idee dat je lekker gek aan het doen bent, zonder dat je je rijbewijs kwijtraakt.

        Geluid = beleving = alles bij dit soort auto’s.

        Login om te reageren
  5. paulaner zegt

    19 mei 2014 om 16:12

    Qua lijnenspel wat minder elegant dan de vorige.
    Ook het geluid is wat minder, das jammer. Daarvoor koop je toch altijd liever een AMG

    Daarentegen is ‘íe qua uitstraling wel erg bruut en naar het schijnt weer een precisie instrument. En natuurlijk bizar snel.

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    19 mei 2014 om 16:15

    Ik vind het geluid juist fraai! Alleen die domme ‘scheetjes’. Iedereen doet dat ineens, vind het echt belachelijk klinken, maar goed, beter dan die stofzuiger V8 uit de M5. Zou wel voor de M3 gaan. Vind de sedan gewoon mooier in M trim. Vooral van achter. Lekkere dikke bootayy

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      19 mei 2014 om 16:19

      @E34M5Touring: En praktischer natuurlijk. Dus beter te verantwoorden naar de vrouw des huizes…

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        19 mei 2014 om 16:23

        @e1000bmw523i:
        Als de “vrouw de huizes” mijn keuzes niet trekt wordt het tijd dat ze een ander onderkomen zoekt. Wat denken ze wel, een beetje bepalen wat ik wens te rijden..
        Ik wacht dus wel op de M2, als die een beetje in de buurt komt van de M4 is dat meer “mijn” auto.

        Login om te reageren
        • pjp911 zegt

          19 mei 2014 om 16:56

          @tupperware: Lekker stoer en single waarschijnlijk.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            19 mei 2014 om 18:21

            @pjp911:
            Nope, niets stoers aan opkomen voor wat je wilt, een partner dient bij je te passen.
            Nope, ik ben geen single. lekker ouderwets latten.

            Login om te reageren
  7. nikobellic zegt

    19 mei 2014 om 16:16

    Ik heb al wat andere reviews gezien en overal wordt geklaagd over het geluid. Als ik het hoor is het inderdaad niet bepaald indrukwekkend. Jammer dat BMW daar een steekje laten vallen. Zo snel mogelijk Akrapovic’s eronder dus.

    Login om te reageren
  8. e1000bmw zegt

    19 mei 2014 om 16:18

    Kortom: meteen ook een ander uitlaatsysteem halen…

    Login om te reageren
  9. lekkaah zegt

    19 mei 2014 om 16:34

    Het enige verschil is dat er bij Porsche/AMG etcetera af-fabriek al sportuitlaten onder zitten (al is het bij Porsche tegenwoordig ook al een optie geloof ik).
    Dus schaf je gewoon de Performance einddemper erbij aan (dat is dus gewoon Eisenmann, net als onder een Porsche en AMG zitten)

    Login om te reageren
  10. knipperlichtje zegt

    19 mei 2014 om 16:54

    Ja het is een geweldige auto, maar dat geluid is zo saai. Dan zou je dus een RS4/5 met hun magistrale V8-geluid willen hebben, maar dat zijn dan weer niet zulke ”hardcore” rwd strepentrekkers. Dan maar even wachten op een C63 AMG? Nee, want de normale C is een draak van een auto en de AMG-opsmuk zal dat niet 123 kunnen veranderen. Dit segment biedt geen keuzes, eerder dilemma’s.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 mei 2014 om 17:08

      @knipperlichtje: Dan geef je een paar duizend euro meer uit aan een Akrapovic-brulpijpje en je hebt een mooier geluid en meer power. Probleem opgelost. Nee, ik vind het geluid ook niet indrukwekkend, maar het is volgens mij wel zo’n beetje het enige wat er mankeert aan deze auto. Voor de rest hoor ik alleen maar positieve verhalen. En ja goed, de turbomotor levert wat sensatie in, maar daar krijg je een hoop functionaliteit voor terug. Voor mij is dit de ideale auto.

      Login om te reageren
  11. amgg zegt

    19 mei 2014 om 16:58

    Doe mij maar gewoon een c63 amg in alle opzichten beter.

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      19 mei 2014 om 17:36

      @amgg: Ik ben AMG fan en ik hoop ooit AMG rijder. Maar zeggen dat een C63 op alle vlakken beter is gewoonweg fout helaas! Hij is op alle vlakken LEUKER, dat is zeker correct. Maar beter? Toch verschrikkelijk preciese machine’s hoor die M3’tjes…

      Ot: Ik stoor me naast het geluid vooral aan het interieur! Is er nu niemand die vind dat die interieurs er de laatste 10j geen beetje op vooruit gegaan zijn? Dat dashboard is E46 waardig bijna begod :(, en voor een auto van dat geld vind ik dat spijtig!

      Verder mis ik ook nog de elegantie die een E92 had eigenlijk. De 6/M6 is heerlijk bruut, dat mag. Maar een M3/4 heb ik dan weer liever elegant. En deze is verschrikkelijk bruut, dat zeker. Maar elegantie mist het design voor mij wel :(.

      Login om te reageren
    • paulaner zegt

      19 mei 2014 om 17:45

      @amgg: Haha, met zo’n naam geen verassing.

      Login om te reageren
  12. maxx1 zegt

    19 mei 2014 om 17:06

    Foutje in filmpje. Keramische remschijven worden niet te warm. Fading hebben ze niet. Hoe warmer hoe harder het remt!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      19 mei 2014 om 17:09

      @maxx1:
      Fading wordt dan ook niet zozeer veroorzaakt door te warme schijven maar door kokende remvloeistof.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        19 mei 2014 om 23:07

        @tupperware: Niet 100 % waar, al is het wel een onderdeel van fading. Heb wel al eens gehoord, dat het koken van remvloeistof het 1ste soort fading is dat optreed, waardoor al een heel deel van het remvermogen verloren gaat.

        Blijf je dan de remmen nog steeds misbruiken/gebruiken , zal op den duur de schijf veel te heet worden en de remkracht nog veel meer gaan verminderen.

        Login om te reageren
    • Jochen zegt

      19 mei 2014 om 17:17

      @maxx1: dus goed in het filmpje

      Login om te reageren
  13. EJS zegt

    19 mei 2014 om 17:12

    Iedereen voert als argument voor het minder mooie geluid de turbo’s aan, maar laten we eerlijk zijn; bij AMG klinken de V8 turbo’s prima, Porsche krijgt prima geluid uit zescilinders met turbo’s en Abarth bewijst dat zelfs viercilinder turbo’s beter kunnen klinken dan dit, en dat zijn maar een paar voorbeelden.. Waarom lukt dat BMW M niet?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      19 mei 2014 om 17:15

      @EJS:
      Het antwoord op jouw vraag is eigenlijk heel simpel, anders verkopen ze de optionele sportuitlaat niet..

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        19 mei 2014 om 18:26

        @tupperware:

        Andere merken, zoals Porsche, Jaguar, AMG en vele andere merken verkopen die ook gewoon. Bovendien vinken die hem gewoon aan als ze een persmodel samenstellen. Onzinargument dus.

        Login om te reageren
        • jensdm zegt

          19 mei 2014 om 18:51

          @EJS: De sportuitlaat van BMW (aka performance) is niet “aan te vinken”. Enkel te plaatsen als je er specifiek naar vraagt.

          Daar vervaagt het argument van tupperware ook mee. Dan is nog steeds de vraag: waarom lukt het BMW niet?

          Login om te reageren
          • EJS zegt

            19 mei 2014 om 19:24

            @jensdm:

            Dat is omslachtig en overdreven duur. Bovendien koop je als je een m4 koopt niet een snelle auto, maar een experience en die moet goed zijn…

            Login om te reageren
        • tupperware zegt

          19 mei 2014 om 18:53

          @EJS:
          Gewoon netjes van BMW dus dat ze de auto laten testen zoals hij is, i.p.v. hem zo uit te rusten als de puberale pers hem het liefste heeft.
          Het is namelijk een veel gelezen klacht over tests in het algemeen, dat er nauwelijks auto’s worden getest zoals ze het meest verkocht worden.
          Laat ik duidelijk zijn, voor mij gaat er weinig boven het geluid van de E46M3 maar dat kan door Europese emissieregeltjes helaas niet meer.

          Login om te reageren
          • EJS zegt

            19 mei 2014 om 19:26

            @tupperware:

            Ik vind dat er wat in je argument zit, maar tegelijkertijd.. Zou je zelf een m4 kopen zonder alle opties of zou je dan niet gewoon liever een 435i hebben die wel af is? Voor mij geld het laatste..

            Login om te reageren
            • tupperware zegt

              19 mei 2014 om 20:20

              @EJS:
              Een 435i is voor mij te soft en dus niet interessant, ergens in een comment in dit draadje heb ik reeds geschreven dat een eventuele M2CSL mij meer zou aanspreken.

              Ik heb het nu eenmaal niet op groot en zwaar en al helemaal niet op auto’s waarbij ik eerst door een telefoonboek achtig instructieboek moet worstelen om de voor mij acceptabele afstelling te vinden.
              Ik ben een fan van analoge auto’s die mij het gevoel geven dat ik de touwtjes in handen heb.
              Dat soort auto’s bouwt BMW helaas niet meer.

              Login om te reageren
              • EJS zegt

                19 mei 2014 om 20:28

                @tupperware:

                Ik zou liever iets groters hebben dan een M2 als ik geld had voor slechts één auto; zoonlief moet ook mee kunnen :-)

                Als drivers car zou een M2 leuk zijn, maar als we heel diep in ons hart kijken zijn er dan geen andere auto’s die leuker rijden dan zo’n M2 waarschijnlijk zou doen? Ik denk dat een Cayman GTS bijvoorbeeld meer fun biedt.. En hij klinkt zeker beter!

              • tupperware zegt

                19 mei 2014 om 20:45

                @EJS:
                Ik wilde het gezien het topic bij BMW houden, als je echt wilt weten wat ik zou kopen als ik een dergelijk bedrag zou uitgeven aan een nieuwe auto dan wordt het een F-type S.
                Waarschijnlijker is nog dat ik 40K in mijn zak hou en een Alfa 4C koop, wel eentje waar het dak af kan dus dat wordt nog even wachten.
                Die F-type kan altijd nog als ik te stram wordt om uit de 4C te klauteren.

              • tombe zegt

                20 mei 2014 om 05:20

                @tupperware: een 80’s/90’s BMW bedoel je.
                Ik begrijp het, maar een m3 had dan 220pk en was vrij makkelijk in de hand te houden.
                Nu rijdt de gemiddelde +300pk driver onbevreesd op computers en LSD’s.

                De e36 & e46 stond heel snel rond z’n als gedraaid, met dan -400pk. Om dan de 435i braaf te noemen is helaas fout.

                Wie zegt er trouwens ook dat //M-versies de ultieme BMW’s zijn?
                Alles met meer dan 200pk doet volgens mij meer afbraak aan plezier dan meerwaarde!
                Het plezier om je motor ns stevig afbeulen en banden laten schreeuwen bekom zelfs met een oude golf diesel met 90pk.
                Doe je dit met +400pk kan dit niet ongestraft blijven.
                Wat is je perfecte auto? Wat is fun voor jou?
                Ik had bvb het meeste fun in m’n 323i e30.
                Die had slechts 150pk maar beet regelmatig in m’n hand als ik te snel op m’n gas gingna een rond punt. Fantastisch 6 cilinder geluid dat ik zelfs de radio eruitgehaald heb en voor de stoplichten soms even de gas op ging.
                Ok, een gekietelde golf TDI kon mee, maar ik zat met de glimlach, en och, die 25L/100km vergaf ik hem wel :-) dat was fun voor mij.

                De laatste echte BMW voor mij was de 125i van de eerste 1-serie natuurlijk.
                Klein, kort chassis, rwd, 6 in lijn en rond de 200pk.

                Ik kan 1 miljoen betere en meer praktische wagens opnoemen. Kan Jeremy ook uit z’n laatste reportage vd A45 vs GTI vs M135i, waar hij voor de GTI ging.
                Daar gaat het niet om…wat maakt jou pas lachen?
                0-100 in 2,1sec?

              • tupperware zegt

                20 mei 2014 om 08:42

                @tombe:
                Ik vrees dat jij mij niet begrepen hebt, acceleratie van 0/100 vind ik niet echt belangrijk.
                Bij mij draait alles om de beleving en die wordt in grote mate verziekt door zaken als ESP en elektrische stuurbekrachtiging. Doe mij maar een analoge RWD, bij voorkeur lichter dan een ton en dan is 150 á 200pk ruim genoeg om elke dag te genieten.

                Dat een auto je af en toe bij je ballen grijpt geeft je alleen maar het gevoel dat je nog leeft.

      • EJS zegt

        19 mei 2014 om 18:37

        @tupperware:

        Onzin, andere merken verkopen toch ook sport uitlaten?

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      19 mei 2014 om 18:23

      @EJS: +1 aan tupper.

      En niet iedereen wil iets luidruchtig, de kleur on de video is ook een optie… hoop ik ;)

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        19 mei 2014 om 18:28

        @Onehp:

        Daarvoor heb je kleppen die openen en sluiten door middel van een knopje. Dat hoeft dus niet in de weg te staan van een MOOI geluid. Een mooi geluid is nog steeds niet synoniem voor een hard geluid

        Login om te reageren
        • agera zegt

          19 mei 2014 om 18:45

          @EJS: Maar dan rest de hamvraag, laat je een auto schieten vanwege het geluid?

          Login om te reageren
          • EJS zegt

            19 mei 2014 om 19:30

            @agera:

            Ja, ik denk dat ik dat zou doen ja. De auto kan dan heel briljant zijn verder, ik heb liever iets wat gaaf klinkt en minder hard gaat.. Heb ik in de praktijk op de openbare weg meer lol van.

            Login om te reageren
            • EJS zegt

              19 mei 2014 om 19:31

              @ejs:

              Dat is overigens iets persoonlijks, een mening en niet rationeel. Maar goed, we hebben het ook over iets dat niet rationeel is.

              Login om te reageren
  14. Maarten zegt

    19 mei 2014 om 17:12

    ik vind het maar 3x niks die nieuwe M3 en M4.

    Login om te reageren
  15. joriss zegt

    19 mei 2014 om 17:15

    super auto!
    Freuden am Fahren

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    19 mei 2014 om 17:24

    Met alle respect voor BMW
    Met alle respect voor M
    Hoe haal je het in je botte harses om de sound van je topmodel uit een playstation achtig ding te halen.?

    Ik zeg Impreza FOREVER.

    Dat hoor je tenminste aankomen en denk je sooooow daar komt wat.

    Zoals ik al eerder hier heb gezegd, laatst met een Quattroporte gestuurd en stomweg vergeten het raampje open te doen.
    De serene rust stelde me enigszins teleur, maar da’s eigenlijk ook ee n dure reiswagen.

    De M is de Gordini, de Abarth, de GTI, de RS, de Alpine de Cosworth de STi, de EVO van de Beiers, geef hem volgende keer gelijk een rokje zou ik zo zeggen.

    Login om te reageren
  17. henkhupelschoten zegt

    19 mei 2014 om 17:29

    Foutste keuze van bmw om de 3 coupe te laten verdwijnen maar daar maar een 4 serie van te maken. Ik las laatst dat de naam clk terug komt bij Mercedes, ik zou zoiezo al de nieuwe c63 amg kiezen maar als er een clk variant er van komt, zoiezo de clk 63 amg! Dan heb je tenminste iets dat ook daadwerkelijk hard en geweldig rijdt! En zoiezo het beste geluid!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 mei 2014 om 21:10

      @henkhupelschoten: Want de M4 is langzaam en rijdt als een zak diarree inderdaad.

      Login om te reageren
  18. SDM zegt

    19 mei 2014 om 17:52

    Zeer mooi filmpje en zoals te doen gebruikelijk op Autoblog, fantastische foto’s. De M3/4 zelf ondergaat wat mij betreft precies hetzelfde lot als de Formule 1 op dit moment. De performance is fantastisch en de auto ziet er ook, op een par details na, mooi uit. Maar dat geluid, wat een verschrikking is dat zeg, dood en doodzonde. Uiteraard als iemand anders de auto voor mij betaald, (en de benzine en de verzekering, … eigenlijk kan ik alleen de ruitenwisservloeistof betalen.) dan neem ik de M3/4 graag in ontvangst.

    Login om te reageren
  19. enrique zegt

    19 mei 2014 om 18:18

    Ik zou denk ik stiekem nog steeds voor een E46 M3 gaan als ik de keuze had. Vind die nog steeds het mooiste eigenlijk en bovendien by far het mooist klinken.

    Verder best een leuk ding deze M4, al ben ik geen fan van de styling.

    Login om te reageren
  20. jrmpower24 zegt

    19 mei 2014 om 18:21

    Weer een prachtige M!!
    Over “dat het uitlaat geluid minder in het interieur hoorbaar is” is echt onzin. Dit was in de M3 E92 en E46 door het prachtige aanzuiggeluid van die wagens ook het geval.
    Ik vind het ook het geluid van de M4/M3 erg lekker.

    Login om te reageren
  21. N.Benz zegt

    19 mei 2014 om 18:36

    De auto is echt waar schitterend om te zien. Maar wat een bagger geluid! E92 m3 eigenaren! Denk dat jullie uber m3 wel eens in waarde kan gaan stijgen! (Op de csl na dan)

    Login om te reageren
    • jensdm zegt

      19 mei 2014 om 18:54

      @nickimhoff: lol

      Login om te reageren
  22. jrk68 zegt

    19 mei 2014 om 19:28

    Wat mij betreft de mooiste sinds de E46, mooi ook dat ze teruggrijpen op de 6 in lijn.
    Dat ze die hebben moeten voorzien van een blaasensemble kan je jammer vinden maar dat hoort bij dit tijdsgewricht.
    Ik hou ook meer van een NA geluid maar ik heb vandaag ook genoten van mijn turbootje, qua tussenacceleraties gaat dat toch net even soepeler.

    Login om te reageren
  23. maseratizzzzzzzz zegt

    19 mei 2014 om 19:42

    Enige M3 die me nu nog kan boeien is de e90/92/93, komop daar hoort gewoon een heerlijke NA v8 in!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      19 mei 2014 om 19:47

      @maseratizzzzzzzz:
      Leuk dat jij dat vindt, maar in een M3 hoort historisch gezien een lijnmotor, ik vind het dus mooi dat ze van dat megalomane zijn afgestapt en zich weer op de kernwaarden zijn gaan richten.
      Het enige wat ik jammer vind is dat blaasorkest.
      De E92 heb ik persoonlijk nooit mooi gevonden maar dat terzijde.

      Login om te reageren
      • maseratizzzzzzzz zegt

        19 mei 2014 om 21:52

        @jrk68: historisch gezien wel ja, maar persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een e46 klinken alsof je met je nagels over een schoolbord schraapt.

        Login om te reageren
        • E320cdi zegt

          20 mei 2014 om 09:54

          @maseratizzzzzzzz: ga je mond spoelen!

          Login om te reageren
  24. deladude zegt

    19 mei 2014 om 19:51

    Doet me nog altijd erg weinig, deze wagen. De e30 en de e46 blijven wat mij betreft de toppers in het rijtje. Deze ziet eruit alsof hij aan morbide obesitas lijdt…

    Login om te reageren
  25. norge zegt

    19 mei 2014 om 20:14

    Obesitas coupe.

    Login om te reageren
  26. baasbas zegt

    19 mei 2014 om 20:36

    Met voldoende sponsors dan doe ik wat goed is in deze wereld. Ik koop een M4, vervang het blok door de 6 in lijn van de E46 CSL en vervang de badges met M3 exemplaren.

    Geef gul allen…

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      19 mei 2014 om 20:38

      @baasbas: Trouwens.. Doe me toch maar gewoon de hele E46 eigenlijk….

      Login om te reageren
  27. BJ zegt

    19 mei 2014 om 21:29

    pfff… ik weet het niet. Voor 50 a 60k koop je dus ook gewoon een hele lekkere, goed aangeklede 3/4 serie met een M-sport pakket. Ga je dan het dubbele uitgegeven aan een auto waar je geen kippenvel van krijgt..? Voor dat geld koop je ook iets echt specialers als een dikke Cayman/Boxter of een basic 911 als je wat opties hebt aangevinkt (en BMW kennende moet je dat wel doen).

    De beste keus is eigenlijk misschien wel een praktische 328i M-sport touring (ca 50/60k) als daily drive en een tweedehands 911 (964/993) voor het kippenvel van de rest van het geld. Of misschien een 1M of M3 CSL als je bij BMW wilt blijven. Ik zou het wel weten…

    Login om te reageren
  28. Laue zegt

    19 mei 2014 om 22:31

    De auto zelf? Meh. lijkt op een banaan.

    wel vind ik de introductie van de term “papa knop” een goed idee. Dit zullen we vaker nodig hebben in de toekomst.

    Login om te reageren
  29. utr1984 zegt

    19 mei 2014 om 23:46

    Prachtige auto, maar het geluid is inderdaad wat saai en scheetjes uit de uitlaten kennen we nu onderhand wel. Zelfs de A 45 AMG klinkt met z’n optionele uitlaat bijna als een echte V8 AMG… Ik heb de E46 M3 wel eens gereden en dat geluid moet je smaak zijn, maar kenmerkend en stoer sowieso!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      20 mei 2014 om 00:48

      @utr1984: “Zelfs de A 45 AMG klinkt met z’n optionele uitlaat bijna als een echte V8 AMG…”

      Das zwaar overdreven… Laat ik nu geregeld met een kameraad meerijden, die een CLA 45 heeft, met die optionele uitlaat, en al klinkt ie wel fijn, het geluid van zo’n 5,5 of 6,2 is van een andere planeet.

      Login om te reageren
      • utr1984 zegt

        20 mei 2014 om 11:52

        @SimonMc: nou ja. Het geknetter en geschreeuw komt wel aardig in de buurt. Standaard uitlaat bromt alleen een beetje en geeft scheetjes. De andere uitlaat is best een herrieschopper.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          20 mei 2014 om 18:51

          @utr1984: Nee, het blijft een viercilinder en ja, ik heb hem ook in het echt gehoord. En het geknetter en gepruttel klinkt zo kunstmatig als het maar zijn kan.

          Login om te reageren
      • tupperware zegt

        21 mei 2014 om 07:57

        @SimonMc:
        Ik kwam er gisteren eentje tegen met die optionele uitlaat en dat klonk zeker niet verkeerd.
        Wat is een cabrio dan een zegen, kan je meegenieten van dat soort geluiden..

        Login om te reageren
    • jrmpower24 zegt

      20 mei 2014 om 10:36

      @utr1984: de A45 maakt leuke scheetjes maar het geluidje opzich vind ik niks aan. Het blijft een zwak 4 cilinder geluid.
      De M4 klinkt zoveel mooier.

      Login om te reageren
  30. Rob zegt

    20 mei 2014 om 08:18

    Iedereen valt over dat geluid, maar er is een veel groter probleem: dit ding ziet er niet uit. De achterkant is opgeblazen, de voorkant ingezakt, overdaad aan spoilers/luchtinlaten en het interieur is saaier dan de gemiddelde notaris….

    Daarbij had ik van BMW wel een wat dynamischer design verwacht. Ja, hij is laag en breed, maar hij ziet er niet uit als een lichtvoetige sportwagen waar je razendsnel over het circuit mee kunt pleren. Obesitas, dat straalt ie uit.

    Login om te reageren
  31. azuli zegt

    20 mei 2014 om 09:21

    Wat heerlijke BMW weer. Het geluid is prima zo. Niks meer aan doen.

    – Mineralweiss metallic (P0A96)
    – 19 inch M Dubbelspaak (styling 437M) Ferric Grey (gesmeed) (S02VY)
    – Volleder ‘Merino’ Silverstone / Schwarz (FX3A9)
    – BMW Innovation Pack (S0ZI1)
    – Comfort Access (S0322)
    – Elektrisch verwarmde achterstoelen (S0496)
    – Stuurwielrand verwarmd (S0248)
    – M Driver’s Package (S07ME)

    De M3 trouwens

    Login om te reageren
  32. samasama zegt

    20 mei 2014 om 11:10

    Voor dat geld zou ik toch ook even met die magistrale f-type v6s gaan sturen. Ook turbo, ook 6 cilinders + magistrale sound!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      20 mei 2014 om 11:12

      @samasama:
      Die “magistrale” sound heeft de F-type omdat hij geen turbo’s heeft maar een supercharger.

      Login om te reageren
      • samasama zegt

        20 mei 2014 om 13:46

        @tupperware: Dat is prima, i like…

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        21 mei 2014 om 09:15

        @tupperware: Nahh, meer door het trick uitlaatsysteem. Die overigens in de coupe al minder geluid geeft dan in de cabrio. Daar schijnt de Loud knop nogal overkill te zijn. Dezelfde V6 in een XF of XJ klinkt een stuk beschaafder.

        Login om te reageren
  33. m550d zegt

    20 mei 2014 om 18:13

    Een M4 of een F-type V6 S…

    Hee, Jaguar!

    Login om te reageren
  34. shicomm zegt

    20 mei 2014 om 19:06

    Ik heb het bmw toch al nooit kunnen vergeven dat de V10 is gedumpt dus eigenlijk is dit de druppel die de emmer doet overlopen…
    Als een 8 pitter al ‘geknutsel’ nodig heeft om een gevoel van beleving … te geven dan zou dat toch al genoeg moeten zeggen..
    Dat de inlijn 6 pitter terug kwam was even een verassing en een stille hoop dat een M weer eens zou gaan klinken zoals het zou moeten…
    Helaas… het mocht niet zo zijn…

    Al is de techniek nog zo goed , de emotie verteld hoe het wezen moet…

    Ik zet het filmpje met de jag weer eens aan…

    Login om te reageren
  35. mashell zegt

    20 mei 2014 om 20:21

    Dus eigenlijk ben je met een 435i beter af, vergelijkbare beleving, stukken goedkoper en door de minder grote luchtgaten, het normale dak en de niet zo belachelijke spiegels ook heel veel mooier.

    Login om te reageren
  36. JagID3Merc zegt

    21 mei 2014 om 00:21

    Dat geklets over de M2 de C63 AMG…

    Heren de beide auto’s zijn er nog niet en dus is er nog niemand die daar iets zinnigs over kan zeggen….

    Feit is dat BMW op dit moment het rijk alleen heeft en Audi er MB liggen te slapen!

    Login om te reageren
  37. Ash zegt

    21 mei 2014 om 13:09

    WAUW.. PERFECTTEE AUTOO.
    Hoe heb ik deze gemist die dag..!!

    Login om te reageren
  38. booo zegt

    22 mei 2014 om 16:43

    Geef me deze baan maar hoor!

    Login om te reageren
  39. barracas zegt

    27 april 2015 om 21:24

    Ok misschien ben ik maar niks gewend, hoewel ik dacht van wel. Maar vandaag een ritje in de M4 cabrio mogen maken. Bij het starten in de garage schrok ik mij toch de pleuris van het geluid. Vervolgens flink de sporen mogen geven en ik heb toch zeker genoten van het geluid! Zowel in de toeren als de tussengas klinken fantastisch. Ok misschien niet de kippenvel zoals een v8 kan geven, maar zeker niet mis en zeker geen reden om deze auto over te slaan. Wat een fantastische auto!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North