
Eergisteren heeft een tot 600 pk getunede M3 CSL een volle ronde Nordschleife gedaan in 7 minuten en 22,9 seconden. Dat is zo’n 5 seconden sneller dan kersverse recordhouder Pagani en zelfs 9 seconden sneller dan een Carrera GT. De M3 CSL is getuned door de Zweedse tunert Loaded en werd bereden door Europees touring car driver Richard Goransson.
In hoeverre deze M3 CSL nog een productiemodel is, kun je je natuurlijk (geheel terecht) afvragen, want een auto met een tot 600 pk getunede motor, vering van K&W en speciale remmen kun je eigenlijk geen productiemodel meer noemen. Bovendien was het interieur eruit gesloopt, een rolkooi ingebouwd en waren ramen en diverse bodywork-panelen vervangen door lichtgewicht varianten. Bovendien hoef ik zo’n leunmeubel taartschep ook niet op m’n dagelijkse vervoermiddel.
Loaded is overigens al drie jaar bezig met dit project met (deze) twee doelstellingen: als eerste verbreking van het laprecord en als tweede de auto vervolgens per veiling te verkopen via bid2aid.com. De opbrengsten daarvan gaan vervolgens naar een goed doel.
Blijkbaar is het momenteel in de Eifel erg koud, want de fenomenale rondetijd is gereden in ideale omstandigheden: vier graden boven nul. Tevens denk ik dat de Loaded CSL niet enorm veel traffic zal zijn tegen gekomen. Het gehele project is te zien op hun website Loaded.
Hier kun je alle filmpjes van Loaded op Youtube bekijken, maar hieronder heb ik de leukste alvast geselecteerd.
Quite impressive, uh?
En gelukkig kun je er ook nog steeds lekker dwars mee gaan:
Update: video van de officiële time-attack
250pk extra, allerlei race-goodies, minder gewicht….. productie-auto? ;)
Kijk een tuner die eens een keer weet hoe hij het vermogen ook daadwerkelijk goed op de weg kan krijgen! Bruut apparaat!
Niet veel “productie” aan, maar als het erkend wordt door de mensen van de Ring, dan zal het wel zo wezen.
De CSL heeft 22 autos ingehaald gedurende de recordpoging, volgens het team was het juist te koud om nog sneller te gaan.
Das niet verkeerd!!
:O
verder niks aan toe te voegen
Hmmm, Donkervoort D8 RS270 iemand?
Hoe triest dat een getunede BMW een Pagani verslaat dat moet toch onmogelijk zijn?
Prachtige wagen om te zien en te horen. Denk alleen een beetje onhandelbaar in het dagelijks verkeer. Gewoon leuk als circuitspeeltje, dan wel met taartschep voor de extra downforce. Voor het mooie natuurlijk zonder.
niet veel productie aan? jah wel deels mee eens, maar vergelijk t eens met een (getunede) porsche 911 gt3 rs ofzo, ik vind t wel meevallen.
ben benieuwd hoelang t duurt voordat dit record weer verbroken is.
Dan bedenkende dat dit dus maar een bmw is ga je toch denken; Doen deze jongens het nou zo goed, of doet de rest het zo “slecht”.
zo zie je maar weer…
csl is een lichtgewichtuitvoering van bmw: geen airco,radio, kartonen kofferbodem, maar het kan nog altijd lichter…
dit noem ik geen gewone productieauto meer… hij is compleet verbouwd tot racewagen. Maar ja, een record is een record
haha, een productie wagen. tsjah zal wel, maar blijft wel een vette wagen die loaded m3 csl supercharged
Die recordwagen van Donkervoort was ook verre van productie, maar daar hoorde je dan weer niemand over…
Ik vind het meer een productiewagen dan een Pagani gewoon door het feit dat hij veel bereikbaarder (lijkt) dan een Pagani, maar dat is mijn mening.
Verder vind ik het een zeer mooie prestatie, 5 seconden van zo’n record afsnoepen is wel heel sterk.
Ja de donkevoort 270 is ook niet mis hoor, je heb van die engelse wagens wat ook zo licht en snel zijn , bv Ascari enz
Probeer een Bugatti
Het gaat om de bochten werk.
Wel een super geluid die BMW
Raar maar met het eerste filmpje zie ik geen “taartschep” op de M3 CSL .. wel een bruut geluid.. maar geen taartschep.. (evenals het tweede filmpje..)
En “driften”? Volgens mij weet de beste man met zijn opmerking in het tweede filmpje niet helemaal wat driften inhoud..
Ik heb net even op de site zitten lezen, maar de titel is nogal misleidend.
ze claimen de snelste straatlegale bmw op de ring te hebben die bij toeval ook nog eens sneller is als de pagani. niet meer en niet minder.
Eerste filmpje en het tweede filmpje zijn oud, toen was de auto nog in ontwikkeling en had ie nog biltsteins. Na een eerste ring bezoek zijn er KWs onder gekomen en is de auto volledig afgesteld door een zeer bekende CSL tuner, 1 van zijn suggesties was de achtervleugel
Als ik dit nu doe met onze auto,(kwa onderstel kom ik toch wel in de buurt)het hele pakket, en dan door ga tunen tot 600+ pk(oke,das zwaar overdreven met het standaard blok), valt mijn auto dan ook nog onder standaard.
Het zal me niet veel kunnen schelen of het een roadcar of een racecar is, het blijft een prestatie die wij hem niet snel na doen. En ik dacht mij iets te herrineren dat een CSL een soort van ontwikkeld is voor de ring.
Net als de donkevoort toen der tijd is dit ook maar onzin. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het een flinke prestatie is, maar productie modellen zijn het zeker niet meer! Hij is speciaal voor deze en alleen deze gelegenheid geprepareerd.
maar hoe zit dat dan met dat record van EDO-Competition?
7:15 toch? met een Porsche 996 door EDO-Competition
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/14/technische-haute-couture
Jaaaaa is echt ’n produktie (euuugh projekt) auto ,
kende ‘m reeds van youtube.
De kofferbak vleugel lijkt mij in NL niet legaal.
Neemt niet weg dat ’t een leuke en handige manier is om je projekt bedrijf en verkoop te boosten.
Hier kun je zien/horen wat zo’n Vortech met een smg m3 motor doet ,
http://nl.youtube.com/watch?v=tv_rCpGkWzY
hoelang de levensduur van de motor is doen ze geen uitspraken over
dacht ik .
fucking vette auto…
boom boom vet xD
Ik weet daarom ook niet wie de titel heeft verzonnen, want het slaat nergens op!!
Zelf claimen ze ook helemaal niet dat ze het record hebben gebroken, het engine echte doel wat ze voor ogen hadden was de edo competition GT2.
Evert @ ascari is niet geheel engels het is hande van klaas zwart en dat is een nederlander.
Wat productie auto betreft ja dan kan jee een enzo ook om bouwen en tune oftewel een fxx er van maken en zeggen maar het is toch een productie auto hoor. vind het beetje vaag allemaal maar ja we zullen zien wie het beter kan.
Hm en voorde rest een antwoord PAGANI ZONDA R.
Iedereen heeft het over records die worden gebroken, maar volgens mij staat dat op naam van de Donkervoort D8 RS270 met 7:14.89.
Ook die auto kan je gewoon kopen toch??
Bilstein,Kw. Nu nog koni proberen, kijken of ze nog sneller gaan.
tja .. de zweedse hoek ..
die lui doen nog raarder met auto,s dan alle britten en rednecks bij elkaar ..
met motorfietsen trouwens ook .. het is ze gegund.
Komen we weer op de vraag wat een productie auto is. Maar wat het antwoord op die vraag ook is, deze bmw zal het record niet hebben. Het is of de Pagani, of de Donkervoort die het record heeft. Afhankelijk van de definitie.
Deze bmw is ‘aftermarket’ getuned, dus zowieso geen productieauto. De Pagani lijkt mij wel een productieauto (zoals ie op de ring gereden heeft), en de Donkervoort.. moeilijke vraag. Hij wordt wel nurnburgring geprepareerd en streetlegal (zoals ie het record gereden heeft) door een officiele dealer geleverd.
Nietemin een knappe prestatie van deze bmw, tuners en coureur.
Niet echt een record, aangezien zoals eerder gezecht EDO competition een getunede/stripped out 996 GT2 in 7:15 ofzo rond heb laten gaan. En niet vergeten de Donkervoorts en Radicals.
vindje het gek BMW is niet voor niets king of the ring
Ik heb ooit gehoord dat ze in het dorpje Nurburg in staat zijn om van een golf2 de snelste ringauto te maken. Wat is hier van waar?
Dat zou best kunnen, maar dan heb je het waarschijnlijk puur en alleen nog over plaatwerk, denk ik?
Ik vraag me af wat een Formule 1 auto op dit circuit zou kunnen doen, en dan doel ik niet op de tijd die Heidfeld in de BMW gereden heeft, want die was niet echt aan het pushen, en de afstelling was verre van ideaal.
Een zeer goede prestatie, maar het is zeker geen productie-auto
Wat een gruwelijk lekker geluid braakt die CSL uit. Er zijn maar weinig motoren die zo briljant klinken als een BMW 6-in-lijn!
Alleen jammer dat die amateurgeiten in de microfoon staan te lachen :(
Masterlijk lekkere auto :) Zie je toch dat een goede basis een prima resultaat oplevert :D
Ik denk dat in de nabije toekomst de caparo T1 met het ringrecord zal gaan lopen voor productiewagens.
R E S P E C T
Pff de caparo, mijn voorspelling: nog voor adenauer forst volledig afgebrand :p
Maar idd, die zou wel eens brokken kunnen maken, net als de ultima gtr trouwens.
Absoluut gee productie auto natuurlijk, m,aar desondanks natuurlijk wel heel erg knap ;-)
Uhm RobUSA………herinner je nog……. :) ;)
gaaf geluid… klinkt heel wat beter dan mijn 318 diesel…..
1 woord… niiiiice!! daarvan gaat je mond nog eens wijd open staan!
Wat doet een Veyronneke eigenlijk op de Nordschleife? Of is dat nog niet bekend?
Netjes! En dat met RWD. Had ik nooit verwacht..
@sjeuf
Is dat vreemd dan? De racerij gelooft er toch ook nog heilig in.
Stefan Bellof reed in naar ik meen 1984(?) de snelste ronde ever in 6:07 of 6:09(?) met een Porsche 956, en dat was ook rwd, en een hoop grondeffect er nog eens bij ook:)
En toch is ’t ‘maar’ een E46 M3 CSL als basis…wat een superbasis (de E46 M3 CSL) om met ‘maar’ 600 pk even zo’n snelle tijd neer te zetten…toch erg knap!
@ MX5
Ja , maar omdat hier vaak een duiscusie is dat 4wd sneller is dan rwd!(in bochten enz.)
Kortom gaaf! Ben wel fan van de CSL! Vraag me af of er nog een E90 M3 CSL komt… Smullen! :-)
Dat moet natuurlijk de E92 M3 CSL worden….
mx5-owner schrijft,
7 November 2007 om 15:56
Dan bedenkende dat dit dus maar een bmw is ga je toch denken; Doen deze jongens het nou zo goed, of doet de rest het zo “slecht”.
“Maar” een BMW… ?
@F430Rijder
Dacht toch niet dat je bmw met Ferrari, pagani of andere supercars kan vergelijken. Daar verwacht je toch meer van dan een BMW.
@mx5-owner en anderen, ik mag hopen dat jullie het verschil kennen tussen een straatauto en een straatlegale auto die is gebouwd met als enig doel hard over de Nordschleife heen te knallen.
Daarnaast is het onzin dat er zo’n hierarchie is dat een Porsche of Ferrari by default harder moet kunnen gaan dan bijvoorbeeld een BMW. Da’s onzin. En wel precies vanwege wat ik eerder aanhaalde. Er zit een groot verschil tussen een straatauto als een Porsche 911 met alle confortverhogende ongein als airconditioning, leren bekleding, electrische ramen, etc etc.
Die kan je niet vergelijken met een CSL (die al snel is van zichzelf) waar alles uitgesloopt is, een race-onderstel onder geschroefd is, spoilers formaat Boeing 747-vleugel en meer van dat spul. Hier is al op veel fora over gespeculeerd, maar ik denk dat je met een tonnetje (of 2) aan euro’s een purposebuilt racemachine kan bouwen die gehakt maakt van zowel bovenstaande CSL of 99% van de Porsches.
@Floris
God je meent het.
Het gaat om het idee dat mensen bij een merk hebben. Ik heb het over vergelijken.
Een CSL is een onwijs gestripte versie van een sportcoupe, deze zelfs nog een stukkie meer. Een Pagani is een supersporter die je normaal gesproken niet als tegenstander van een BMW ziet. Nog niet duidelijk.
En dan kan het een race CSL zijn speciaal voor deze baan ontworpen, het blijft in de basis een sportcoupe, geen supersporter.
Jij hangt blijkbaar een waardeoordeel aan merken, anders denk je niet “doen deze jongens het nou zo goed, of doet de rest het zo slecht”. Iedereen met een beetje verstand van auto’s begrijpt hopelijk het verschil, en de rest boeit niet :)
@FLoris
Wanneer is een auto een race auto in jouw ogen?
Hij staat toch op straatbanden, dus met al die aanpassingen is het op deze manier nog steeds een bruut getunede CSL.
Anders zou ik met mijn wegliggingparts ook niet meer tot een straatauto horen.
Waar is volgens jou de grens? Ik heb namelijk wel degelijk verstand van auto’s aangezien ik zelf ook met een projectje bezig ben. Tuurlijk, met die vleugel is het praktisch een racewagen.
Afstellen kunnen een boel van de ex recordhouders ook en wat denk je wat daar voor wegligging parts onder liggen, fabrieks af?. Alleen had de auto in mijn ogen helemaal niet in de produktieauto categorie moeten zitten, aangezien hij niet zo van uit de fabriek wordt geleverd.
Oh, ik suggereer niet dat jij geen verstand van auto’s hebt. Een volledig gestript interieur, rolkooi, vleugels die giga zijn, die grens is natuurlijk subjectief, maar in dit specifieke geval heeft het weinig meer met een auto voor enigzins dagelijks gebruik te maken wat mij betreft. Dat is wat anders dan een schokdemper aanpassen of een kleine spoiler erop schroeven.
De normale CSL rijdt overigens al op banden die nogal wat secondes pakken op de ‘Ring t.o.v. normale banden. Wat zit hieronder?
@Floris
Ik heb geen idee.
De M3 CSL is met een supercharger van ESS (Noorse/Amerikaanse) getunt.
Heb de auto en zelf andere M3’s en M3 CSL’s bij hun gezien als ik daar was mijn 530d te laten tunen/opvoeren.
Veel van de autos van “Get away Stockholm” zijn van de gasten van ESS getunt :>.
Als jij een BMW heeft die jij met supercharger/turbo/of met ‘chipp’ wil laten tunen is ESS in Norwegen echt die mensen voor het werk!!! Hebben 20 jaar ervaring ermee.
@Sven
Ik verdrink in je fouten. Een foutje, oke dan, maar er is een grens. ;)
ik vind dat de catogorie productieauto’s gewoon om af-fabriek auto’s moet gaan. Eventueel licht getuned. Bijvoorbeeld tot 10% extra vermogen. Zo kan ik het ook wel. Koop een porsche en zorg ervoor dat het vermogen 2 tot 3 keer zo veel word en weer een record voor productieauto’s
Die moet nog gemaakt worden de 600 pk productie BMW :)
@thom
Je hebt altijd nog de X5 LM met over de 700pk!
update: video vd officiële time-attack
http://www.youtube.com/watch?v=ZL7T9BD_Q3k
I Love It!!
Vanaf de lijn een complete ronde tot aan de lijn deed de auto in ongeveer 7:26 en er werden 3 of 4 auto’s ingehaald.
echt we eh………….. niets aan toe te voegen