• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer dan een flirt: Fiat en Mercedes

Auteur: evo, gepost 7 november 2007 om 16:32 – 53 Reacties

Momenteel verloofd?

Een lange revalidatietijd na de crash van afgelopen vrijdag heeft Fiat-topman Sergio Marchionne niet nodig gehad, want de hoogste baas heeft gisteren aan persreporters gemeld dat Fiat met Mercedes in gesprek is over een volledige samenwerking tussen de twee merken. “We’re not just talking with Daimler about engines, we’re talking about everything”, aldus Marchionne. De joviale Italiaanse wijntjes vallen dus goed in de smaak bij de degelijke Duitsers!

Nu Daimler AG sinds enkele maanden gescheiden is van Chrysler, lijkt de fabrikant uit Stuttgart opnieuw in een (dit keer wat romantischer) huwelijksbootje te willen stappen. Details zijn niet bekend, maar we weten nu in ieder geval wel dat de hoge piefen aan een mogelijke alliantie denken (via: Carscoop).

De beurskoers reageert overigens niet op de speculaties, want zowel gisteren als vandaag ging/gaat er zo’n 1,5% van af. Daarom zeg ik dat dit misschien wel een erg lekker instapmoment zou kunnen zijn (beleggingstip no. 3?).

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • waterstofvrachtwagens
    Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens
  • BREEK: je dikke Mercedes is spoedig geen Daimler meer

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Fiat, Mercedes, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « BMW M3 CSL: nieuw ringrecord productieauto’s (+video)
Volgend bericht: Weer (ietsje) meer bekend over de Junior »

Lees Interacties

Reacties

  1. RenesisHP zegt

    7 november 2007 om 16:38

    Als ze het maar uit hun hoofd laten ferrari te voorzien van daimler motoren. Hoewel een pagani ondanks z’n “lage” toeren ook wel goed klinkt.

    Login om te reageren
  2. S65 AMG zegt

    7 november 2007 om 16:42

    Pieven moeten pieten zijn in de laatste regel van de 2e alinea.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    7 november 2007 om 16:47

    Fiat en Mercedes gaan samenwerken? Of probeert Mercedes het merk Smart aan Fiat te verkopen, die als kleine auto specialist er wel eens een echt succes van zou kunnen maken.

    Login om te reageren
  4. Paragon zegt

    7 november 2007 om 16:53

    Leuk! Als ‘ze’ een beetje doorzetten kunnen we in zeg 2015 helemaal niet meer kiezen welk merk auto we willen rijden.

    Een Japans merk
    Een Chinees merk
    Een Europees merk
    Geen Amerikaans merk (allemaal op de fles)

    (iig voor MIJ zou er geen keuze meer zijn -> alleen het Europese merk komt in aanmerking)

    Login om te reageren
  5. SPEEDSIX zegt

    7 november 2007 om 16:53

    Met.Enige.Rijlessen.Controleert.Elke.Dwaas.Een.Slagschip

    Login om te reageren
  6. MarcO zegt

    7 november 2007 om 16:54

    Schiet mij maar lek. In de F1 de grootste rivalen, en nu beetje voetje wrijven. Of wil Mercedes het zelfde geintje uithalen als met Chrysler… Eerst ‘samenwerken’ dan weer afstoten waarna zo’n beetje alle modellen geschrapt moeten. Zo kom je ook van je concurrenten af.

    Login om te reageren
  7. RenesisHP zegt

    7 november 2007 om 16:56

    @SPEEDSIX

    En jij rijd zeker TVR.

    Login om te reageren
  8. SPEEDSIX zegt

    7 november 2007 om 16:58

    nope ’93 325i coupe ;)

    Login om te reageren
  9. RenesisHP zegt

    7 november 2007 om 17:03

    Vandaar de mercedes afgunst.
    Ik vind ze een beetje erg aan de zware kant, maar ze zijn wel oerdegelijk.

    Login om te reageren
  10. RenesisHP zegt

    7 november 2007 om 17:04

    Vooral kwa afwerking.

    Login om te reageren
  11. joep zegt

    7 november 2007 om 17:04

    @Speedsix, wie denk je dat er zitten te wachten op jou anti-mercedes grapjes?

    OT: Alliantie, moet ik dan aan zoiets denken als Renault-Nissan? Het zou in ieder geval een autobouwer met een erg interessante merken-porttefuille opleveren, en voor mercedes miss ook een manier om de CO2-norm te halen?

    Login om te reageren
  12. ackeee zegt

    7 november 2007 om 17:05

    ik zie t niet echt zitten, mercedes baas van fiat, maserati, alfa etc

    Login om te reageren
  13. CasperH zegt

    7 november 2007 om 17:06

    @ mx5-owner; mijn vader heeft een poosje in een E 320 gereden. Full options, maar werkelijk alles ging kapot aan dat kreng. Zowel de foefjes als motorisch was het bagger en hij stond om de 2 weken bij de dealer. Die auto kostte als ik het me goed herinner meer dan een ton.

    Misschien een maandagmorgen model, maar mijn vader rijdt nooit meer Mercedes in ieder geval.

    Login om te reageren
  14. SPEEDSIX zegt

    7 november 2007 om 17:09

    @ joepie: hadje wat anders verwacht van een BMW fan :D

    Login om te reageren
  15. SPEEDSIX zegt

    7 november 2007 om 17:10

    @ Casper: zeker bij appie gekocht

    Login om te reageren
  16. RenesisHP zegt

    7 november 2007 om 17:13

    @Casper

    Dat is met de huidige generatie weer opgelost, maar de vorige generatie was inderdaad een groot foutje verhaal. Dat heeft Mercedes veel schade opgeleverd.

    Login om te reageren
  17. Benny1 zegt

    7 november 2007 om 17:17

    Voor de liefhebbers:
    Liever een ster in me voorruit dan een ster in me gril .

    Waarom groeten mercedes rijders elkaar nooit? Ze zien elkaar toch weer bij de garage.

    Begrijp me niet verkeerd, ik rijd liever mercedes dan bmw bijvoorbeeld, maar ik zie er de humor wel van in ;)

    Login om te reageren
  18. SPEEDSIX zegt

    7 november 2007 om 17:20

    Banny toch!!!!!!! dacht heb een vriend bij

    Login om te reageren
  19. RenesisHP zegt

    7 november 2007 om 17:25

    @SPEEDSIX

    Best wel een beetje afgezaagd vind je niet. Beetje zoiets als SPEEDSEX of zo.

    Login om te reageren
  20. Citrofiel zegt

    7 november 2007 om 17:28

    Mercedes en Fiat? Jakkes, wat een combo. “Degelijk” Duits met Italiaanse flair… Maar op zich, als Fiat-Suzuki kan (Sedici-SX4)…. Ik hoop alleen niet dat ook dit tot zulke klonen gaat leiden.

    Login om te reageren
  21. Benny1 zegt

    7 november 2007 om 17:30

    Speedsix jij mag mijn vriend zijn als jij dat zo graag wil hoor ;)

    Login om te reageren
  22. Johan Hurkmans zegt

    7 november 2007 om 17:30

    Je zult wel niet veel vrienden hebben met je wagen die Bij Mercedes Weggeflikkerd is

    Login om te reageren
  23. Benny1 zegt

    7 november 2007 om 17:32

    @Citrofiel
    Degelijkheid van een Duitser, Comfor van een Fransoos en de looks van….. een Duitser. Soort van C6 die nooit stuk gaat en snel is? Wat dacht je daar van ;) ?

    Login om te reageren
  24. joep zegt

    7 november 2007 om 17:32

    @Speedsix, je geeft me nou zo’n makkelijker inkopertje…..

    overigens de best bekende BMW fan van deze site schijnt over het algemeen meer iets tegen VAG-producten te hebben ;)

    Login om te reageren
  25. rgseidl zegt

    7 november 2007 om 17:32

    Daimler is druk op zoek naar een manier om aan de toekomstige wetgeving omtrent CO2 uitstoot te kunnen voldoen. Er is weliswaar nog niet eens een wetsvoorstel op tafel maar samenwerkingsverbanden / fusies moet je op langere termijn voorbereiden. Met aartsrivaal BMW waren ze ook al aan het praten, wellicht kwamen ze alle twee tot de conclusie dat ze nauwelijks verstand hebben van goedkope auto’s.

    De toekomst van smart zal ongetwijfeld een aspect van de gesprekken met Fiat zijn, want de Cinquecento levert meer voor minder. Een merk met slechts een model heeft op lange termijn weinig kansen. De saaie Mercedes A- en B-Klasse zijn al ouder en niet echt uitmuntende verkooptrekkers, de R-Klasse trouwens ook niet (behalve in China). Wellicht dat het merk Mercedes afstand zal doen van die segmenten en smart er een aantal modellen erbij zal krijgen, rebadges van nieuwe Fiat modellen met verbeterde kwaliteit.

    Omgekeerd heeft Fiat S.p.A. met Alfa en vooral Lancia twee merken met klinkende namen, die het echter niet op kunnen nemen tegen de Duitsers qua technologie of betrouwbaarheid, laat staan verkoopcijfers. Aan de andere kant: het is nog niet zo lang geleden dat GM twee miljard dollar neertelde om Fiat niet over te hoeven nemen, dus wellicht dat Mercedes ook geen aandeelhouder wil worden.

    Maserati en Ferrari spelen op een geheel ander niveau en zullen vermoedelijk niet of nauwelijks onderdeel van de samenwerking zijn, evenmin als Abarth, Brabus en AMG. Het gaat om de volumemodellen, wellicht ook om commerciele voertuigen (vans, bussen, vrachtwagens).

    Login om te reageren
  26. DAT zegt

    7 november 2007 om 17:34

    Mercedes Multipla ?

    Fiat SLK ?

    Login om te reageren
  27. Silverarrow zegt

    7 november 2007 om 18:02

    Er zal vast veel te zeggen zijn voor een samenwerkingsverband tussen Mercedes en Fiat, maar toch vind ik het maar niks. Waarom moet een premium merk als Mercedes steun zoeken bij Fiat? Waarom maken ze niet net als Audi (A3) en BMW (1-serie) gewoon een overpriced klein model.

    Login om te reageren
  28. jordey zegt

    7 november 2007 om 18:08

    @DAT

    haha je hebt gelijk! of:
    – Mercedes-Benz Punto
    – Fiat SL55 ///AMG
    – Mercedes-Benz Panda
    je kan eigenlijk meer mercedes namen voor de lol neerzetten dan fiat. want fiat g-klasse klinkt niet echt grappig of slecht. Mercedes-benz multipla 1.4 in iedergeval wel:p

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    7 november 2007 om 18:39

    doe het alsjeblieft niet .. ik voorspel een ongelukkig huwelijk ..

    Login om te reageren
  30. MrSelected zegt

    7 november 2007 om 19:14

    Een sexy italiaanse vrouw met een saaie, degelijke, dikke duitser? Hmm.. Dan mag de duitser wel wat goeds te bieden hebben. ;)

    Login om te reageren
  31. lincoln zegt

    7 november 2007 om 19:20

    @MrSelected .. idd .. ik voorspel afgunst en achterdocht van beide kanten ..

    Login om te reageren
  32. tweaker zegt

    7 november 2007 om 19:31

    Fiat Punto AMG?

    of mss een nieuwe Fiat 500 met ditto horse power?

    Login om te reageren
  33. Citrofiel zegt

    7 november 2007 om 19:40

    @ Benny1; Waarom dat Duitse uiterlijk? Maak er een Frans, Engels of Italiaans uiterlijk en het lijkt me perfect! En de betrouwbaarheid van een Japanner. :D Hopelijk zorgt die degelijkheid van een Duitser dan niet voor een saai interieur.

    Login om te reageren
  34. RScosworth zegt

    7 november 2007 om 19:52

    @ Silverarrow
    Ze hebben die A- en B-klasse toch? Of hang je die onder Smart omdat ze daar ook uit de fabriek komen? ;)

    Login om te reageren
  35. Rick dos zegt

    7 november 2007 om 20:20

    @joep

    O ja? Wie is dat dan?

    Login om te reageren
  36. mercedesfan zegt

    7 november 2007 om 20:21

    Ik hoop dat dit niet door gaat Mercedes heeft als genoeg miserie gehad met Chrysler. Dat moeten ze niet op nieuw meemaken met Fiat.

    @ Citrofiel: wat is er mis met een Duits uiterlijk?

    Login om te reageren
  37. dikke richard zegt

    7 november 2007 om 21:02

    @ Rick Dos
    haha,weet jij het?

    Login om te reageren
  38. Citrofiel zegt

    7 november 2007 om 21:04

    @ mercedesfan; Wat ermee mis is? Niets. Het is alleen niet míjn smaak.

    Login om te reageren
  39. Silverarrow zegt

    7 november 2007 om 21:25

    @ RScosworth: Jep, en de personen die verantwoordelijk waren voor die auto’s war een zieke geesten. Ik zou die mensen een hele hoop willen toe wensen, maar dat zou hier ongepast zijn. ;)

    Login om te reageren
  40. w0o0dy zegt

    7 november 2007 om 22:34

    Ik neem aan dat mercedes idd driftig op zoek is naar manieren om de co2 normen te halen. Daarnaast komt er behoorlijk veel enorm moderne techniek uit dat Fiat concern (common rail, multi-jet, t-jet) waar MB van kan profiteren. De Fiat groep kan dan weer een boel componenten gaan gebruiken die Mercedes voor zijn auto’s heeft ontwikkeld voor de nieuwe achterwielaangedreven Alfa’s…. Daarnaast zal de Fiat-groep wel interesse hebben in de veiligheidssystemen van Mercedes….Zaken die veel geld kosten om zelf te ontwikkelen en die weinig invloed hebben op het karakter van de auto’s……
    We shall see.

    Login om te reageren
  41. Pordon zegt

    7 november 2007 om 22:53

    NEEEEEEEEEE, van alle merken waarom een italiaans merk.
    Komen er allemaalvan de homo dingetjes in je auto! en natuurlijk een homo-design (500…).

    Nee Mercedes doe het niet.

    BTW: wij rijden al 30 jaar mercedes(Mercedes Pordon Utrecht, nu SternAuto)
    Maargoed hebben nu sinds 1 jaar een audi A6 station quattro maar de mercedes is toch echt beter dan audi.
    Ow en over de E-klasse dat de vorige generatie vaak kapot gingen, m’n opa heeft 2 oude generaties gehad en heeft nu een nieuwe generatie, en hij merkt geen verschil en heeft nog nooit om een technisch defect naar de garage gemoeten

    Login om te reageren
  42. Rick dos zegt

    7 november 2007 om 23:25

    @dikke Richard

    Geen flauw idee! ;)

    Login om te reageren
  43. joep zegt

    8 november 2007 om 00:18

    @Rick Dos, Hij schijnt ook het autoblog jaarboek op het verkeerde e-mailadres te ontvangen en het ook niet zo op Lambo-ballen te hebben… waarbij iemand anders het nodig vond om een ongepaste ‘grap’ die niet helemaal goed over kwam te maken, maar daar in een een volgend item al zijn excuses voor had aangeboden en zich nu afvraagt of deze toen ook zijn aangekomen bij deze grootste BMW-fan met een aversie tegen VAG producten….. Schijnt hoor ;) Maar ist nog een beetje duidelijk zo?

    Login om te reageren
  44. C200 Kompressor zegt

    8 november 2007 om 09:47

    Ik hoopt dat het niet door gaat tussen Mercedes en Fiat, deze 2 merken passen geen meter.
    Stel dat een Mercedes met een FIAT of zelfs een FERRARI motor erin zitten, dan koop ik ECHT geen Benz meer!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  45. Tomek zegt

    8 november 2007 om 10:00

    Mercedes is niet goed !!!

    Collega van mij heeft een S-klasse 320 cdi met 70.000 km op full full option, bouwjaar weet ik niet precies maar is een van de laatste modellen van de vorige generatie.

    niets als problemen: onverklaarbaar inhouden met rijden ==> brandstofpomp vervangen even later (ik spreek over dagen later) hetzelfde probleem. niet op te lossen. luchtvering vanachter defect storing god weet wat het is.

    Dit kan toch niet bij een wagen van die prijsklasse 2 jaar oud en maar 70.000 km gereden !!!

    En dat interieur man, elke knop voelt aan als goedkoop plastic (en het zijn veel knoppen, totaal niet overzichtelijk).

    Mercedes weet trouwens zelf dat ze slechte auto’s hebben gebouwd de laatste 10 jaar. Daarom hebben ze de nieuwe C-klasse zo intensief getest voor dat hij verkoopbaar werd gesteld. De tijd zal uitmaken of dat het hun gelukt is om terug kwaliteit te maken.

    maar in de tussentijd is het een dure maar sterke merknaam met kwalitatief slechte wagens … hopelijk snel terug naar die oude rijdende tanks die ze vroeger maakten en als dat zo ver is dan heb ik terug respect voor mercedes

    Login om te reageren
  46. davy zegt

    8 november 2007 om 12:11

    @ C200 Kompressor : Geen Fiat motor? Hmmm en common rail dan? Zowel eerste als twee generatie. Of wat dacht je van TDI technologie in 1986? Saab, Opel, Cadillac… Zij gebruiken rechtstreeks motoren van FIAT.

    Over alle andere dingen van Fiat valt de discussieren. Want dan gaat het over smaak of gevoel. Maar de motoren? Daar zijn ze nu net heel goed in!!

    Login om te reageren
  47. citrofiel evil twin zegt

    8 november 2007 om 12:39

    Love is in the air.

    Login om te reageren
  48. DAT zegt

    8 november 2007 om 13:38

    Kijk nou, de nieuwe Fiat 500:

    Login om te reageren
  49. RScosworth zegt

    8 november 2007 om 14:27

    @ Tomek
    “En dat interieur man, elke knop voelt aan als goedkoop plastic (en het zijn veel knoppen, totaal niet overzichtelijk).”

    Weet je zeker dat je in een S klasse zat en niet in een 7-serie? Wat je daar zegt doet me namelijk abrupt aan een BMW 7-serie denken en totaal niet aan een S-klasse.

    Login om te reageren
  50. Tomek zegt

    8 november 2007 om 15:48

    @ RScosworth

    Wat een mongolistische opmerking. Kerel heb jij wel al eens 7 serie gereden? oke de gebruikte materialen zijn ook niet helemaal top, die kunnen gerust beter, maar daar heerst tenminste wel rust op het dashbord / middenconsole. Enkel de knoppen voor de verwarming vind je daar en de volumeknop van de radio. Voor de rest is het lekker strak ordelijk overzichtelijk en opgeruimd.

    En ja je kan dan beginnen te pijpen over de i-drive van BMW maar dit is gewoon iets waar je aan moet wennen. Na een paar dagen kun je je niets beters meer indenken.

    Praat niet over premiummerken die je niet gevoeld en gereden hebt. Blijf jij maar lekker bij Ford (aan je nickname te zien) en rijd hem gerust naar het stort

    Login om te reageren
  51. RScosworth zegt

    8 november 2007 om 16:24

    @ Tomek
    Dank je voor je volwassen en intelligentie-opwekkende benadering op mijn opmerking door deze ‘mongolistisch’ te noemen. Daar kom je erg geloofwaardig mee over. Maar goed dat terzijde.

    Ik had het over het materiaal van de knopjes in de 7, zoals de quote je misschien al had doen kunnen vermoeden? Die vind ik vrij waardeloos in vergelijking tot die van een S-klasse. Over het ‘rijden’ heb je mij niets horen zeggen toch? Je refereert mijn opmerking eerst met die van een mongool, maar daarna geef je me gelijk door te zeggen dat ‘de gebruikte materialen niet helemaal top’ zijn? Daar had ik het toch ook over? Snugger hoor.

    Het meest erger ik me nog aan deze zin: “Praat niet over premiummerken die je niet gevoeld en gereden hebt.”
    WTF weet jij of ik die wel of niet gevoeld hebt? Met dit soort opmerkingen zet je je zowiezo buitenspel. Om over je laatste zin over mijn nickname nog maar te zwijgen die duidelijk laat zien dat je niet in de gaten hebt wat het samenwerkingsverband tussen Ford en de motorenfabrikant überhaupt inhoudt.

    Fijne dag verder.

    Login om te reageren
  52. thom zegt

    8 november 2007 om 17:36

    Brabus Enzo Rocket V12 Bi turbo 730 pk / 1320 Nm ik voel em aankomen ;)

    Login om te reageren
  53. Peter zegt

    11 november 2007 om 16:11

    Dit is slecht nieuws en vooral voor Fiat . Mercedes is bagger slecht en zijn nu opzoek naar een nieuwe prooi die ze leeg kunnen zuigen . Mijn oom heeft spijt van zijn nieuwe aanwinst een nieuwe s . Koop dan een nieuwe BMW of Audi zegt hij zelf hij staat alweer te koop btw

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North