Bij marketing draait alles uiteindelijk om één ding en dat is ervoor te zorgen dat je je product of dienst zo goed mogelijk kunt verkopen. Het is dus belangrijk dat je er in slaagt om je doelgroep zo goed mogelijk aan te spreken. Je kunt dan bijvoorbeeld inspelen op emotionele en sociale aspecten, maar sommige producenten gaan een paar stapjes verder en spelen in op de fysiologische aspecten…
Zonder er nu een al te medisch verhaal van te maken (ben immers maar een autoblogger), moet je hierbij denken aan een vorm van hersenspoeling. Verschillende grote bedrijven hebben hun eigen “neuromarketing” laboratoria, waar onderzocht wordt hoe de consument op bijna listige wijze kan worden bewerkt.
Coca Cola is hier een goed voorbeeld van. Ik heb weleens een verhaal gelezen (vraag mij niet waar dat was, want het is alweer een paar jaar geleden) dat zij een experiment hadden waarbij tijdens een bioscoopfilm, om de zoveel tijd even een flesje Coca Cola te zien was. Dit gebeurde in een fractie van een seconde en zo snel dat je dit bewust niet eens opmerkte. Desondanks had dit het effect dat in de pauze duidelijk meer Cola Cola flesjes werden verkocht, dan wanneer de beelden ontbraken.
BMW heeft nu ook een dergelijk “neuromarketing” laboratorium opgezet om te onderzoeken hoe ze ons via hun advertenties op een fysiologisch niveau kunnen bewerken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bij de besluitvorming van consumenten, voor 95 procent onbewuste factoren een rol spelen. Dat mag dan misschien opgaan bij het kopen van een flesje frisdrank in de pauze van de film, maar ik hoop toch echt dat we iets bewuster een auto kopen. Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe dit zal uitpakken. Als ze het heel goed doen, zullen we het nooit weten en rijden we straks allemaal in een BMW. Misschien dat BMW ons zo kan “programmeren” dat we de Z4 een stuk mooier vinden dan de veel beter verkopende SLK (via: foursprung.com).
Danny zegt
Dat hele gebeuren van Coca-Cola heet ‘subliminal perception’, en draait in wezen om informatie die je niet actief ontvangt (je merkt het niet op), maar waar je hersenen wel op reageren. Weet niet wat BMW hier nou precies mee wil, maar feit is dat het gebruik van subliminal perception in reclame-uitingen verboden is…
Sacha zegt
In Fight Club deed Tyler Durden ook aan subliminal perception toen ie de projector bediende :-)
Mpower zegt
BMW probeert al heel lang een auto een ziel te geven in tegenstelling tot andere autofabrikanten. Dus je moet een bepaalde gevoel hebben als je een BMW rijdt. Omdat ik dat ervaar ben ik erg onder de indruk van BMW’s. Neem een VW bijvoorbeeld, Naar mijn inziens ziet het er (vaak) mooi uit, degelijk gebouwd maar ik mis het gevoel wanneer ik een VW rijd…
Mpower zegt
Sorry Dennis ik kon het toch niet laten:
‘Bij marketing draait alles uiteindelijk om één ding en dat is ervoor te zorgen dat je je product of dienst zo goed mogelijk kunt verkopen’
De kern van marketing is het zodanig uitgaan van de behoefte van de mensen, dat een product uiteindelijk zichzelf verkoopt. Daarbij stel je de Prijs, Product, Plaats, Promotie zo af dat het ondersteunend werkt.
august zegt
Sorry Mpower ik kon het toch niet laten:
“Naar mijn inziens” mag jou eveneens iets euvel geduid worden.. :)
Simon zegt
@Mpower: Lekker On-Topic (NOT!) Uiteindelijk is het doel toch hetzelfde: Verkopen.
Hier dan ook een linkje dat écht iets toevoegt: http://en.wikipedia.org/wiki/Subliminal_advertising
James Vicary, a market researcher, claimed in 1957 that by quickly flashing messages “drink Coca-Cola” and “eat popcorn” on a movie screen it would influence people to purchase more food and drink.
Mpower zegt
@simon
uit jouw link kan ik nog steeds niet uitmaken dat de hoofdtaak van marketing: het verkopen van je product is.. ik denk dat jij je eigen link en je quote even langs moet gaan… zullen we dan nu overgaan op ON-topic?
Simon zegt
@Mpower: Zit ik hier op Autoblog of op Marketingblog? Als ik ooit een een cursus marketing nodig heb, weet ik je te vinden.
Dennis zegt
@Mpower/Simon: Heren wel een beetje lief doen tegen elkaar ;-)
Mpower heeft dan misschien wel gelijk, maar is dat niveau van (marketing)detail voor een autosite heel belangrijk?
Danny zegt
*vindt deze marketing-discussie eigenlijk wel erg interessant, en leunt ontspannen achteruit om het vervolg mee te maken…*
fiat zegt
een paar modelletjes op de markt eentje brengt succes
Audi zegt
Wat BMW allemaal wel niet probeert om meer auto’s te verkopen…:’-D
maartenunplugged zegt
ik zal niet meedoen in de discussie…
ohw toch wel… mpower heeft gelijk…
Er zit een groot verschil tussen iets als een sales manager en een marketing manager. Een sales manager moet verkopen en mensen geld uit de zakken kloppen. De marketing manager moet zorgen dat ze bewust worden van je product.
anyway ontopic:
ben heeeeeeeeeeeel erg benieuwd hoe BMW dat wil gaan doen, zonder dat het tegen ze gaat keren. Ik krijg altijd beetje gevoelens dat k genaaid ben als k hoor dat een bedrijf zoiets doet.
Jan zegt
wat gaan ze dan doen, bmw-films uitbrengen in de cinema ipv op de site (www.bmwfilms.com)
Ricardo zegt
@Mpower BMW’s met soul? NEVER!!! Daarvoor moet je toch echt bij Alfa Romeo, Maserati of Ferrari zijn…
Rick zegt
BMW is inderdaad wel despererate, terecht overigens ;)
Martijn zegt
Wat een hoop onzin lees ik weer zeg….. Alfa Maserati een ziel.. Italiaanse troep zul je bedoelen mooi om te zien maar het kraakt in de bocht en de electronica..>!
BMW desperate hahahahaaa BMW is momenteel één van DE best lopende bedrijven ter wereld!!!! dus desperate eerder over budget waar ze dan maar iets geks mee gaan doen!!!! Audi en mercedes worden langzaam desperate haha!!
En marketing is lang niet alleen zoveel mogelijk verkopen het is trachten goeie langdurige relaties met de klant op te bouwen. Het uitgangspunt zoveel mogelijk verkopen is allang niet meer echt actueeel. In veel gevallen treedt cognitieve disonatie op en dat gaat dan weer tegen je werken. Daarom behoefte creeeren daarop in spelen en relaties met je klanten opbouwen. Dat is markteting. (het 4 p’s verhaal klopt wel maar dat is gewoon een stukje theoretische basis)
Sorry mensen maar wat een hoop bullshit hier zeg!!
Rick zegt
@ Martijn
Geef mij eens jouw bronnen dan: “BMW is momenteel één van DE best lopende bedrijven ter wereld”
Dan nog wat:
De audi rs4 is zeker sneller op het circuit dan een nieuwe M3 en hetzelfde als dat de audi rs6 sneller wordt dan de M5 want de rs6 krijgt 50 pk meer en dan nog de quatro. Dus tjah…
Martijn zegt
Ja, maar ik heb het over het hele bedrijf kijk maar naar de omzet cijfers, wie één van de meest geliefde werkgevers ter wereld is, wie de meest inovatieve fabriek heeft (Leipzich), wie al jaren in de lijst beste motoren staat, welke auto’s het leukste (lees: sportiefste rijd, lekkerst drift in de autobladen) rijdt.
Ja die audi is miss iets sneller (al moeten we dat eerst nog zien natuurlijk) hij is ook saaier. Lees autovisie of autoweek er maar op na laatst nog ik geloof over de nieuwe s of rs4 ‘voor de mensen die van uitbrekende achterkanten en driften houden is de audi waarschijnlijk te saai’ maar het is maar net wat je zelf lekker vind rijden….!! persoonlijk vind ik het ook saai laat mij maar lekker dwars door de bocht gaan!!
En de rs6 krijgt toch die v10 uit de lambo maar niet ongeblazen? waarom? ze kunnen er toch op ze minst wel een beetje pk’s uit halen??
Maar wat betreft auto’s: kwestie van smaak… (ik hou van driften en dus NIET van audi) wat betreft bedrijf lees autobladen, kijk omzet cijfers en concludeer BMW is the BEST!! (ga niet al me bronnen na zoeken omdat ik alle auto bladen lees die uitkomen en dat ECHT niet ga terug zoeken ofzo!! dus google zelf maar want ik weetdat het zo is….) En eigenlijk weet jij het ook wel!!! ;-)
Rick zegt
Op die V10 zal vast nog wel een Biturbo komen, aangezien audi in het verleden ook met deze turbo techniek heeft gewerkt. Bovendien kun je je TCS etc. allemaal uitzetten als je daarvan houdt toch..?
En BMW is zeker niet “the best” aangezien het Audi/VW concern nog altijd de grootste is! Dus volgens mij moet je iets voorzichtiger zijn met je uitspraken. Hoe kun je nou zeggen: “Maar wat betreft auto’s: kwestie van smaak” en 2 regels verder “bmw is the best”. Dan ook nog zeggen dat IK autoblaadjes moet gaan lezen ;)
Martijn zegt
Jaaa maar het is 4 (!!!!!!) wiel aandrijving en bijv. bij de vorige S4 van Audi lag de motor zo ver navoren dat toen ik die (in een proefrit) hard in een bocht ideaale lijn ging rijden hij veel ondersteur vertoonde en zijn vermogen niet goed kwijt kon. Dat is typisch audi! en met die vierwiel aandrijving is wat mij betreft weer te neutraal. dus wat ik al zei het is een kwestie van smaak! maar doorom is het voor mij BMW!!!!
Audi/VW concern gaat niet al te best….. dus kan je wel de grootste zijn maar ik het over DE BESTE!!! ;-) (ik zei trouwens ook niet dat je autoblaadjes moest lezen maar dat (als je het wilt weten) je het maar is moet googlen en kijken wat je tegenkomt…)
Rick zegt
kijk top gear aflevering over de rs4, daarin zeggen ze ook dat hij beter is dan de M3 dus “bijvoorbeeld” is audi hier al beter.
Hoe kom je er in godsnaam bij dat AVG niet zo goed gaat, audi verkoopt als een gek, en volkswagen, seat, scoda lamborgini lopen ook allemaal goed. Dusjah, beetje jammer wat je allemaal zegt!
Martijn zegt
RS4 beter dan M3 hahaa dat mag ook wel is na 4 á 5 jaar!!! en dan zeggen ze nog dat ie relatief saai rijd voor de mensen die van driften houden!! maar dat is dat ‘Veilige’ 4 wiel aandrijving….. (Boring!!) en tsjaa als je 8 cil. 420 pk tegen 6 343 pk zet nogal logisch dat ie gaat verliezen maar ik wil wel volgend jaar een wedstrijd zien tussen de RS4 en de nieuwe M3!!! maar M3 motor nog steeds een van de beste motoren oftewel in die 5 jaar heeft niemand iets beters kunnen maken!!! Schande…>!!
Ja je heb gelijk idd doen het idd niet slecht had alleen laastst gehoord dat Volkswagen niet echt goed bezig was en die bugatti is natuurlijk ook kostbaar project geweest maar BMW is best lopende merk van het moment!! sorry!!! ;-)
Rick zegt
M3 motor is nog oude generatie, niet eens hoge druk inspuiting zoals de FSI motor van audi… Die audi gaat harder en verbruikt minder en heeft betere wegligging dus accepteer gewoon ok?!
Martijn zegt
hahaaha nee ik accepteer alleen dat wij een meningverschil hebben op basis van een smaakverschil prima toch?? was verder leuk!!! heb me vermaakt en kom hier niet meer terug om te reageren goed?
Conclusie: BMW voor Drifters Audi voor Veilige rijders…. (tss)
Martijn zegt
hahaaha nee ik accepteer alleen dat wij een meningverschil hebben op basis van een smaakverschil prima toch?? was verder leuk!!! heb me vermaakt en kom hier niet meer terug om te reageren goed?
Conclusie: BMW voor Drifters Audi voor Veilige rijders…. (tss)
jens zegt
markt is gesegmenteerd
ieder doelgroep heeft haar marketingmix (prijs, plaats, product, promotie)
elk merk moet zijn producte positioneren om het verkocht te krijge
smaken verschillen nu eenmaal, en de marketeer kiest een bepaald segment waarin hij wil op inspelen. Bij het kiezen van dat segment zal hij rekening houden met marketingomgeving en moet zeggen dat audi heel gedurfd er tegen aan ging en ook geslaagd is.
Martijn zegt
@jens mooie marketing les! hehe maar ik heb één vraagje: Wat is er gedurft van Audi?? persoonlijk vind ik het altijd vrij neutrale modelen die iets scherper zijn dan de vorige maar gedurft…..??
jens zegt
het statuut of imago dat een audi van de jaren 80 ( en begin jare 90) had, kan je niet vergelijken met deze van vandaag.
Ze hebbe duidelijk aan hun imago gewerkt en wel zo dat ze dit jaar zelfs veel nieuwe klanten krijgen. Zo een nieuwe aanpak brengt wel risicos met zich mee, dit hebben ze toch gedurfd en gedaan
Martijn zegt
Wat is de nieuwe aanpak dan in godsnaam??? kan je de veranderingen omschrijven adv de 4 p’s??
Naar mijn mening zijn de auto;s al jaren neutraal/netjes/zakelijk/veilig (quottro..) hebben ze een sportieve lijn RS (net als BMW en MB) en doen ze mee in meerdere segmenten van de markt (van kleine auto’s tot grote auto’s Q7 is dan de eerste SUV maar die kan je zelfs nog buiten beschouwing laten) ??
Dus gedurft….?
jens zegt
Met segment bedoel ik dat ze een ander volk gaan aanspreken meer,
Een hogere bevolkingsklasse.
Zag je de premier vroeger met een audi 80 worden weggevoerd???
nee
wel vandaag ja, in een a8.
ik wil maar zeggen dat audi veel beter bezig is vandaag.
Martijn zegt
Kortzichtige conclusie… haha maar maakt niet uit? ben je eerste jaar student?
jens zegt
student?
martijn zegt
Verwijt nooit iemand voor student als je zelf nog niet zonder dt-fouten kan scrijven
martijn zegt
Verwijt nooit iemand voor student als je zelf nog niet zonder dt-fouten kan schrijven
Timmy Highflyer zegt
Waarom zou je de Audi RS 4 als saai beschouwen. Met een M3 hang je tegen een boom waar een RS4 nog netjes de baan houdt…
Martijn zegt
alsof ik hier een officiel teks aan het typen ben haha!! maar goet ;-) ik ga persoonlijk voor inhoud en niet voor verpakking!! dus op basis daarvan zeg ik zwak argument om je stelling te verdedigen…>! (het is maar een mening) maar na zo’n (mooi) theoretisch verhaaltje verwacht ik ook wel een sterk argument en dat was het niet….
Martijn zegt
en gebruik ff je eigen naam en 1 keer is genoeg!! ;-)
Martijn zegt
btw no hard feelings!! (vind het altijd wel aardig om mensen te testen op hun uitspraken, dus voel je niet persoonlijk aangevallen! (niet dat dit bleek uit je teksten maar toch bij voorbaat even vermelden) ;-)
jens zegt
@martijn
dt fout?
durven => voltooid deelwoord =>heeft gedurfd
Martijn zegt
@ Timmy Highflyer schrijft,
2 June 2006 om 18:10
Waarom zou je de Audi RS 4 als saai beschouwen. Met een M3 hang je tegen een boom waar een RS4 nog netjes de baan houdt…
??? RS4 is niet saai maar wel als je driften leuk vindt…!!! netjes aka veilig (in mijn ogen ook aka saai…) plus dat zo’n nog steeds (net als de vorige) onderstuur vertoond… brr
jens zegt
aangevalle?
who care’s man
Martijn zegt
@ Jens jaja!! heel interessant maar we hebben ’t hier over auto’s niet over Nederlandse Taalkunde maar geen beter argument dus.. helaas!!
doe maar is mee aan het nederlands dictee maar ga hier niet daarover beginnen!! verkeerde site!!
Martijn zegt
ga jullie nu verlaten dus als je nog wél een argument hebt: schrijf ’t op en dan lees ik ’t nog wel! lts
Martijn zegt
ps (je hebt nog wel wat van die huilmeisjes ertusse zitte) ;-)
jens zegt
@martijn
nee, een misverstand.
martijn is verschillend van Martijn of niet
2 verschillende martijns?
maar goed
Martijn zegt
Ja maar dat was jij toch?? dus Martijn of martijn het was jens/Jens/JENS boeiend ik ga nu echt dus was leuk!! volgende keer hopelijk wat meer inhoudelijke beagumentatie bij je uitspraken…..!! ;-) lts
Rick zegt
@ Martin
Je zei al eerder dat je niet meer terug zou komen, dat doe je toch dus blijkbaar vind je het allemaal toch wel erg interessant.
Maar je argumenten slaan echt werkelijk nergens op, jij zegt:
“@ Jens jaja!! heel interessant maar we hebben ‘t hier over auto’s niet over Nederlandse Taalkunde maar geen beter argument dus.. helaas!!”
Terwijl JIJ over die spellingsfout begon…!
En over je verloren argumentatie over dat bmw zogenaamd het beste concern is hoor ik je ook niet meer over ;)
jens zegt
@rick
fuck off jong, niemand heeft om jou mening gevraagd
Martijn zegt
Ik begon over student en jij begon over spellingsfouten waarover ik zei boeiend!!! Aangezien ik heb onderbouwd waarom BMW ‘goed’ is ging jij door over niets en een echte onderbouwing (audi is goed bezig omdat een minister er in rijdt??? (wat is dat voor onzin??) over Audi heb ik nog niet gezien..! dus helaaas.. BMW is nog steeds Goed en audi is nog steeds goed maar helaas leg je het af tegen BMW… BMW–> rijplezier Audi–> Veilig!! jippie maar niet heus…
Kenny zegt
Jongens, doe ff chill…
Koop gewoon een benz who needs a beamer, right?
Rick zegt
Iedereen mist mijn argumentatie, tekenend voor het niveau, Jens:
als je goed leest zie je dat jouw @ gedeelte tussen aanhalingsteken staan als citaat. En Martijn je zou niet meer terugkomen met je nutteloze argumenten, daar waren we het toch over eens :D
Koop een rs6 dan heb je meer lol dan een m5, oftewel ff wachten nog
Martijn zegt
@ Rick voor als niet weet wat lol is….!! koop dan maar een RS6 ja goeie keus dan!! (ezel)
Dennis zegt
Martijn over dat 4 a 5 jaar dat maakt niet uit dit is de 1e rs zonder turbo’s en kompressors dus het is eigelijk best wel knap van audi maar die turbo’s blijven toch vetter
Martijn zegt
Turbo’s blijven in mijn mening alleen vetter als ze goed worden gebruikt!! Anders niet… maar meer pk’s is altijd mooi dus zijn net per definitie slecht idd!!!
Knap van audi zou ik niet willen zeggen maar wel leuk!