Boeven vangen wordt een eitje met deze geniale uitvinding

Auteur: , 26 Reacties

Uren aan de buis gekluisterd zitten omdat OJ Simpson in zijn witte Ford Bronco de politie probeert voor te blijven behoren nu definitief tot het verleden.

Grappler

Dankzij de Grappler moet het nu een peulenschil zijn om een achtervolging te beëindigen. We kenden al de spijkermatten of netten op de weg die zich vastbijten in de wielen van de verdachte, maar die systemen hebben één makke. Ze moeten geplaatst worden vóór de auto van de verdachte en dat kost tijd en planning. Even onverwachts een zijstraatje inslaan en je kunt weer opnieuw beginnen. En als de verdachte al de juiste weg kiest, dan is er nog de mogelijkheid dat hij de valstrik op tijd in de smiezen heeft en deze middels een simpele ruk aan het stuur weet te ontwijken.

Dat kan en moet handiger, aldus een brave burger en hij bedacht de Grappler. Dit is een klein net van sterke banden dat middels een uitklapbare vork aan de voorkant van een auto om het achterwiel van de verdachte kan worden gewikkeld. Dat klinkt ingewikkeld, maar het enige wat je hoeft te doen is dicht achter de verdachte rijden, het draaiende wiel doet de rest. Eenmaal op zijn plek blokkeren de achterwielen en gaat de verdachte geen kant meer op, of ten hoogste tergend traag.

Het systeem kan zowel met als zonder lijn richting de politieauto gebruikt worden, waarbij het gewicht en de snelheid van de verdachte de belangrijkste factoren lijken om te kiezen welke manier je gebruikt. Uitleg en veel fragmenten van de Grappler in actie check je hieronder.

GRAPPLER

Grappler

Met dank aan @camber24 voor de tip!



26 reacties

Dan worden de Interceptors weer echt! Maar doe maar niet, zo’n bordje stop ik ook wel voor hoor.
Daarnaast komt dat de gemiddelde Nederlandse politieauto niet sneller is als een slak, dus dit is waardeloos.
Bij die naam dacht ik aan een soort harpoen die in de achterkant geschoten wordt, een soort grijphaak.

Afgevuurd van een bonnet-mounted kanon, want ‘Murica!
Leuk bedacht alleen achtervolgingen zijn meestal achter wat snellere auto dan wat de politie in zijn bezit heeft. Plus inhalen zal ook wel lastiger zijn met de grappler.
Leuk bedacht, maar na een paar keer is de bumperbalk toch volledig kromgetrokken van de politiewagen? Of zeg ik nu iets heel verkeerds..
@misterdrogba: Kijk voor de grap eens wat de politie daar voor bumpers gebruikt. Het zijn geen standaard Tourans zoals hier…
@misterdrogba: Amerikaanse politieauto’s en dan met name die SUV’s zijn body on frame. Een nieuwe bumperbalk monteren is een kwestie van wat bouten losdraaien en vervangen die hap. En de politie in de VS gebruikt geen standaard burgerautos zoals in Nederland, daar heb je zogeheten “police packages” die fabrikanten aanbieden en daarin zitten meestal al verstevigde bumpers, velgen en andere zaken in.

Om die reden hebben Amerikaanse politieauto’s ook altijd zwarte velgen, zijn extra stevige uitvoeringen waarmee ze tot ik geloof 50km/uur stoepranden op en af kunnen rijden.

Is zwaar serieus spul dat ze daar hebben.
@mopar: aha, dat is duidelijke uitleg. Thanks!
En nu op een auto met ingeschakelde 4×4. Ik ben benieuwd of het dan ook zo effectief is.
@robert110: Ja je hebt nog steeds 1 wiel dat volledig aan het remmen is. Je kunt dan nog wel doorrijden, maar de snelheid (en bestuurbaarheid) is er wel een beetje uit dan.
@robert110: Ze geven in het filmpje aan dat een voorwiel aangedreven auto door kan rijden, maar niet versnellen. Dat is toch een serieuze beperking…
Zou het werken bij bijvoorbeeld een SL65 AMG met meer 1000nm?
@duitseautos: zeker weten. Sommige spanbanden kunnen tegenwoordig tot 100 ton weerstand hebben. Daar kan zelfs een SL65 niet tegenop
Als je een 4×4 hebt dan rijd je toch met de andere 3 wielen verder, of zeg ik nu iets geks?
@moewat: Je kunt niet zomaar een wiel blokkeren, daar zal je diff niet erg blij van worden. Een gewone FWD auto werkt in dit geval nog het beste als je door wilt blijven rijden.
Ben erg benieuwd wat er gebeurd als je vervolgens naar achteren rijdt?
Maare, dit is met SUV’s, met onze Europese auto’s is het toch knap lastig mikken op de achterwielen……
@dutchdriftking: daarom ook in Nederland dikke suv’s in plaats van tourans als politieauto’s.
Opzich best een goed systeem, maar er zitten ook nadelen aan. Zo kun je het maar 1x keer gebruiken en moet je daarna het tuigje vervangen (en misschien ook de beugel). Ook vraag ik me af of de politieauto zelf schade oploopt.

Ik denk dat de makkelijkste oplossing dan ook nog altijd een paar kogels in de banden is. Lekker op z’n Amerikaans met een Magnum .44.
@berlinetta: Hoe wil je zonder schade een auto tot stoppen forceren? Schieten is een optie voor Hollywood, maar daar buiten werkt het niet.
Helaas hebben de Touran’s en Transporters geen bullbar. Bovendien, hoevaak moet je nou een boef vangen en kan je zo dichtbij komen?
Met zo’n Touran dat proberen, en dan een zware V8 proberen te laten stoppen. Denk dat ze dan 2 Tourans hebben haha
Ieder systeem dat imbecielen die anderen doodrijden -en dat is in dit land een paar keer gebeurd- ben ik voor.
Uiteraard zijn er nadelen, je kunt het maar één keer gebruiken, de proefwagen rijdt niet hard enzovoort, mee eens, maar oefening baart kunst en bij een Mercedes met 80000Nm koppel zal het ding het halve binnenscherm doen slopen en de nodige elektronica van de wijs brengen.
Als je mist, bestaat er dan een kans dat je eigen wielen in de soep draaien?
Met een Touran van de Nederlandse Politie kan je niet eens zo dichtbij komen. De VW gaat automatisch remmen om een aanrijding te voorkomen…………………..
De optie gevechtshelikopter voor deze neus hangen spreekt me nog net iets meer aan maar oké.. goed bedacht. Kan zeker werken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).